Näyttää tulokset 1 - 11 / 11

Aihe: Korkealla ajoasennolla olevia maantiepyöriä?

Korkealla ajoasennolla olevia maantiepyöriä?

Moi!

Niskan kanssa tullut ongelmia ja tarve olisi vaihtaa nykyinen maantiepyörä mahdollisimman pystyllä ajoasennolla olevaan. Sipuli ei kestä kääntää stemmiä positiiviseen kulmaan, joten se ei ole vaihtoehto.

Nykyisessä koon 54cm rungossa emäputken pituus on 140mm ja maksimi spacer läjällä satulan ja ohjaustangon välinen droppi 90mm.

Onko porukalla heittä hyviä vinkkejä merkeistä ja malleista?

Ainoa kriteeri oikeastaan on hiilikuiturunko.

-Jouni

Canyon endurace cf on monet testit voittanut ns. varma valinta. Go expossa voi käydä oletettavasti kokeilemassa asentoa ja kokoa.

Mun silmään +6 stemmi -6 stemmiin verrattuna ei näytä pöljältä, jos spaceripinoa ei ole tai se on hyvin maltillinen.4 senttiä spacereitä stemmin alla näyttää ennemminkin hassulta.

Tuota canyon endurancea olen ajatellut, kaverilla sellainen löytyy tallista niin pääsee sinne mittailemaan. Toisena on bianchin C2C intrepida. Siinä näyttäisi ainakin paperilla olevan pysty asento. Pitäisi vaan päästä johonkn vielä kokeilemaan. Ja joo, turhaa herkistelyä se ehkä on murehtia kummin päin se stemmi siinä on...cyclossa sen jouduin jo kääntämäänkin, eikä vielä ainakaan vastaan tuliajat ole pilkanneet 😁

Endurance kategorian pyörissä on normaalia pystympi ajoasento. Pikaisella googletuksella löytyi mm:

http://www.cyclingweekly.com/news/pr...s-guide-216736

Aika helppoahan noita runkoja on vertailla katsomalla stack ja reach geometriataulukosta. Mitä isompi stack, sitä pystympi asento. Jos on kahden koon välissä, niin isommassa koossa on tietenkin suurempi stack. Jos, reach meinaa tulla liian suureksi, niin stemmin voi mahdollisesti vaihtaa lyhyempään.

Minulla on ollut kaksi kautta Canyon Endurace, josta ei kyllä ole pahaa sanottavaa. On ollut mainio peli. Olen ajanut sillä kisoissakin eikä pyörän geometria tai mukava, joustava satulatolppa ole menoa hidastanut. Muihin Endurance -kategoriaan pyöriin verrattuna Canyon Enduracen ajoasento ei kai ole kovinkaan pysty. Minulla on 7 mm spacereita stemmin alla ja droppia on 10 cm satulasta ohjaustankoon. Toisaalta valitsin kahdesta mahdollisesta runkokoosta pienemmän.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lemmentalja Katso viesti
    Tuota canyon endurancea olen ajatellut, kaverilla sellainen löytyy tallista niin pääsee sinne mittailemaan. Toisena on bianchin C2C intrepida. Siinä näyttäisi ainakin paperilla olevan pysty asento. Pitäisi vaan päästä johonkn vielä kokeilemaan. Ja joo, turhaa herkistelyä se ehkä on murehtia kummin päin se stemmi siinä on...cyclossa sen jouduin jo kääntämäänkin, eikä vielä ainakaan vastaan tuliajat ole pilkanneet 
    Käännä ohjaustanko kuten videossa https://www.youtube.com/watch?v=4hTuKlHjnUQ on ajankohdassa 13:58

Onko jo kokeiltu lyhyemää stemmiä ja compactimpaa tankoa nykyiseen, ajoasennon lyhentäminen tuo pystymmän asennon. Kokoa 54 pyörässä 140 mm emäputki on jo melko korkea. Onhan säädöt muutoin kohdillaan eikä mitään kovin eksoottista säädöissä.

Tällaisena heikkoylävartaloisena minulla pyörä ei saa olla yhtään ylipitkä, sen huomaa jo lyhyen ajon aikana, mutta jo sentin parin lyhennys parantaa tilanteen.

Mittavirhe oli tullut tuossa dropin mittauksessa. Uudestaan kun mittasin, 11cm on tuossa eroa. 100mm stemmi ja lyhyellä reachilla ja lyhyellä(vai matalalla) dropilla oleva tanko tuossa on jo alunperin. Ei ole mitää eksoottisia säätöjä pyörässä 😁. Olen tuolla ajanut samoilla säädöillä noin 15tkm ilman ongelmia. Eikä tuo nyt mikään mahoton droppi ole, mutta niskavammaiselle liikaa, ainakin tällä hetkellä. 🙂

Päädyin nyt tuohon bianchin Intrepidaan, vaikutti liikkeessä trainerilla pyöritellessä huomattavasti ”mukavammalta” tuo asento ja kotona kunnolla säädettyäni vaan parani. Penkin ja stongan välinen droppi nyt 45mm ja sen kyllä huomaa. Istuinputki ja vaakaputki noissa on melkein milliIleen samat. Emäputki bianchissa on 55mm pidempi. Istuinkulma bianchissa on 1.5-astetta loivempi, mutta näyttäisi että penkin saa oikeaan paikkaan nykyiselläkin tolpalla.

Toivottavasti tuolla nyt jyräisi taas muutaman vuoden ja saahan sitä tarvittaessa taas madallettua 🙂

Kiitos vinkeistä kaikille!
    Lemmentalja muokkasi tätä : 24.02.2018 at 15.41

C2C on tyypiltään juuri tuollainen korkeakeulainen pitkienkin ajomatkojen pyörä, omasta tallistakin löytyy vähän vanhempi alurunkoisena. Hyvä valinta, onnea uuden ajokin kanssa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    C2C on tyypiltään juuri tuollainen korkeakeulainen pitkienkin ajomatkojen pyörä, omasta tallistakin löytyy vähän vanhempi alurunkoisena. Hyvä valinta, onnea uuden ajokin kanssa!
    Offtopiccia osin mutta paljos sulla on Opiumissa tanko satulaa alempana?
    I väntan på ännu dåligare tidet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Offtopiccia osin mutta paljos sulla on Opiumissa tanko satulaa alempana?
    Opium on ympärivuotinen ajokki ja ajomukavuutta silläkin tavoitteena, joten tanko hiukan ylempänä on kuin maantiepyörässä, en edes ihan tarkkaan nyt muista, mutta se on siinä missä pitääkin, matalempaakin olen kokeillut, nyt se on vain 4-5 senttiä satulan vaakatasosta. Satula on myös hiukan alempana kuin suositus, tuossa 72 senttiä. Myös ajoasennon pituus lyhyehkö, stemmi 100 mm/10° miinuskulmassa. Tuollaista näppäränpientä halusin, Poisonin runkosarja täytti hakemani täsmälleen. Meillä kun tuo oma "rungon" mitoitus kun melko sama, niin noita mittoja voitanee vertailla vaikka vähän OT meneekin.

Sama kannatin ja samalla kulmalla, inasen satula ylempänä ja tanko ihan pikkasen alempana.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Samanlaisia aiheita

1. Vastaukset: 10
    Viimeinen viesti: 08.12.2016, 18.29
  2. Vastaukset: 85
    Viimeinen viesti: 06.07.2013, 12.35
  3. Onko laadukkaita maantiepyöriä?
    By Focus in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 46
    Viimeinen viesti: 26.06.2013, 18.23
  4. Perusmaantie fillari etsimässä ns helpolla ajoasennolla.
    By IlkkaH in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 13
    Viimeinen viesti: 17.06.2012, 16.30
  5. Vastaukset: 17
    Viimeinen viesti: 08.05.2012, 10.17

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •