Sivu 6 / 6 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 456
Näyttää tulokset 151 - 168 / 168

Aihe: Erähiihto

Aloin täs herätteleen ideaa että nyt ostan oac:it ajoissa mistä haaveillu monta talvea. Mutta eihän noita piru vielä saa. Onko kokemusta millon tulevat markkinoille? OAC XCD GT UC 160 aattelin. Eka vakiositeillä ku ei paljon halvemmaksi tule ostaa ilman.

Vai laittasko suosiolla jotku tellusiteet+monot? Laskuominaisuudet sais olla hyvät ku eniten kiinnostaa hiihtää tunturiin ja laskea alas. Suosituksia?
    hcfreak muokkasi tätä : 07.08.2018 at 13.37

Ulkona on taas hellelukemat, mutta hankin itselleni metsäsukset kun halvalla sain (80 Kanadan rahaa). Ne on 190cm pitkät 87/71/78 leikkauksella, ilman karvoja ja teräskantilla. Eli melkein sopivilla mitoilla, mutta eikohän noillekin toimiva keli osu jossain vaiheessa. Noilla olisi tarkoitus hiihdellä lähimetsissä, eli kaikkea poytatasaisesta sellaiseen Lahden luoteispuolen suppamaaston tyyppiseen profiiliin, mutta usein paljon enemman lunta. Eli minkälaisia siteitä/monoja raati suosittelee? 75mm telemark/kantavaijeri vai NNN BC side/mono? Onko NNN:stä mihinkään jos haluaa laskea alamäkeen ainakin satunnaisesti?
    6.7 WTF/kg

Leveähkö suksi ja alamäen lasku NNN BC siteellä on aina jalkoihin ottavaa puuhaa. Ei meinaa suksea saada kantille.

Selvä peli siinä tapauksessa. Olin vähän kallellaan 75mm siteisiin koska näissä pusikoissa ei mitään klassisen kaunista vuorohiihtoa pistellä, eli ihan perushiihdossakin voi toi kantille kääntö olla ihan tarpeellinen ominaisuus. Nyt vaan silmä kovana kyttäämään monoja.

Muuten, noi sukset on jopa lähemmässä tarkastelussa varsin mainiot. Väittävät Karhuiksi, mutta suksen kyljessä lukee Made in Canada ja sukset ostin Amerikkalaiselta Ebay-kauppiaalta, joka ei suostunut lähettämään Kanadaan.
    6.7 WTF/kg

[QUOTE=OJ;2809248]Selvä peli siinä tapauksessa. Olin vähän kallellaan 75mm siteisiin koska näissä pusikoissa ei mitään klassisen kaunista vuorohiihtoa pistellä, eli ihan perushiihdossakin voi toi kantille kääntö olla ihan tarpeellinen ominaisuus. Nyt vaan silmä kovana kyttäämään monoja.

Muuten, noi sukset on jopa lähemmässä tarkastelussa varsin mainiot. Väittävät Karhuiksi, mutta suksen kyljessä lukee Made in Canada ja sukset ostin Amerikkalaiselta Ebay-kauppiaalta, joka ei suostunut lähettämään Kanadaan.[/QUOTE

Kunnon tellumono on mun suositus. Vaikka tämä https://en.aventurenordique.com/chau...co-double.html Noita kolmenlaisia ollut ja nuo olen parhaiksi kokenut. Sitten on nää muovikuoriset joista ei mulla kokemusta.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hcfreak Katso viesti
    Aloin täs herätteleen ideaa että nyt ostan oac:it ajoissa mistä haaveillu monta talvea. Mutta eihän noita piru vielä saa. Onko kokemusta millon tulevat markkinoille? OAC XCD GT UC 160 aattelin. Eka vakiositeillä ku ei paljon halvemmaksi tule ostaa ilman.

Vai laittasko suosiolla jotku tellusiteet+monot? Laskuominaisuudet sais olla hyvät ku eniten kiinnostaa hiihtää tunturiin ja laskea alas. Suosituksia?
    Nyt näkyis saavan ainakin Varustenetistä

https://varuste.net/OAC+XCD+GT+UC+16...ding?_tu=81829
    *keski-iän ylittänyt, putkiaivoinen plösö hiihiville*

^Joo häätyy veronpalautuksilla ostaa. Minkäs tyyppiset kengät nuitten kans on ollu hyvät?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hcfreak Katso viesti
    ^Joo häätyy veronpalautuksilla ostaa. Minkäs tyyppiset kengät nuitten kans on ollu hyvät?
    Jotkut tykkää huopavuorisaappaista, osa taas ei kelpuuta mokomia siteitä jalkoihinsa, osa vannoo tellumonojen ja siteiden nimeen, osalle kelpaa vaelluskengät, kaikista pöllöimmät hiihtää 9 päivää Lapissa Sorelit jalassa. Itse kelpuutan kaksi viimeisintä
    -meistä jää vain jäljet lumeen.

Huopavuorikumpparit ja metsäsukset tai kapeammat on toki Käsivarren tai Saariselän reissuilla koettuja. Toki tellumonoja olen käyttänyt. Viimemainitut minusta ainoat oikeat. Tässä sidehommassa olen hieman pihalla, Rovaniemellä jemmassa kai neljät erilaiset. Toki kun muistan huopakumpparihiihtoa ja varsinkin alamäkeen tuloa niille sen aikaisille passaaville siteille niin Sorellit voin hyväksyä.

Millaiset sukset ja saappat/monot olisi hyvät jos olisi kiinnostusta aloitella pientä erähiihtoharrastusta lähinnä Varsinais-Suomen alueella? Hiihtokauden pituushan täällä vaihtelee aika paljon. Pohdin tuossa SA suksia ja saappaita. Niillä varmaan pääsisi alkuun.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sand Katso viesti
    Millaiset sukset ja saappat/monot olisi hyvät jos olisi kiinnostusta aloitella pientä erähiihtoharrastusta lähinnä Varsinais-Suomen alueella? Hiihtokauden pituushan täällä vaihtelee aika paljon. Pohdin tuossa SA suksia ja saappaita. Niillä varmaan pääsisi alkuun.
    Turun alueella SA-sukset ja kumpparit on ok. Lumi on harvoin syvää, mutta soilla on märkiä paikkoja. Jos tykkää hiihtää pelloilla ja avosoilla, niin 270 cm pitkä suksi on ollut mukava. Kallioiden räppäilyyn sitten lyhyempi suksi ja tukevampi kenkä. SA on kohtuu kompromissi joka paikkaan.
    ___...ooOÅOoo...___

Juha kertonee mistä noita SA-suksia sitten saa? Mieluiten siteitten kera mutta silviisiin että itse saan asentaa. Enkä liian TAAKSE!
    Ja toki Sorellkelpoiset, toki mulla on Kamikit.

Ajattelin itse soitella tänne ja kysellä: https://www.sa-kauppa.fi
    Onkohan muitakin paikkoja? 270cm varmaan hyvä pituus kun hiihtäjällä painoa n. 100kg?
    7 vuotta sitten tuli hiihdeltyä Säkylän hangilla moisilla.

Joskus aiemmin niitä on näkynyt noissa Honkkari-Tokmanni-Motonet tyyppisissä myymälöissä. Itsellä on ihan vaan 215cm vähän leveämmät kirppis-tourinkit, noilla tällainen alle 170cm käppänä vielä luisteleekin

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sand Katso viesti
    Ajattelin itse soitella tänne ja kysellä: https://www.sa-kauppa.fi
    Onkohan muitakin paikkoja? 270cm varmaan hyvä pituus kun hiihtäjällä painoa n. 100kg?
    Painoa 70 kg. Eihän sitä usko pitkän suksen etuja ennen kuin kokeilee. Meni mullakin pari vuosikymmentä ennen kuin uskalsin koittaa. Pitkä joustava kärki ei sukella hankeen, eikä tarvi hiihtää joka montun pohjan kautta. Pienet ojatkin menee suoraan yli hiihtämällä. Haittapuolia on lopulta aika vähän. Haarakäynti eikä luistelupotku onnistu enää noin pitkällä.
    ___...ooOÅOoo...___

Jokainen suksitehdas noita suomessa tekee:

https://www.kiteensuksi.fi/epages/ki...et/Metsasukset

http://www.peltonenski.fi/outdoor_touring/

Eli ei tuo ikään sotavaruste ole, jota sotaväen kauppa vain möisi vaan eiköhän jokainen itseään kunnioittava erä/hiihtoliike tuosta kaupasta selviä kanssasi. Toki näissä varustelekoissa ja vastaavissa voi olla jotain Ruotsin armeijan hylkysuksea, mutta jos kunnolliset haluat niin osta eräliikkeestä uudet ja silloin voit valita pidolla tai ilman ja sidemallin kuten haluat. Itsellä on juuri harkinnassa, että pulttaisin normaalin hiihtositeen, jolloin voisin hiihtää normaalilla monolla saappaan sijasta. Itse käytän voideltavaa eräsuksea huonon kelin perinteisen suksena ihan normaalissa hiihdossa, eli sillä pystyy menemään vuorohiihtoa ihan missä tahansa tasaisella pohjalla vaikka latu-uraa ei olisikaan, koska painava ja pitkä suksi kulkee kivasti suoraan millä alustalla tahansa.

Siitä en ole varma miten paikallinen tuote tuo on, eli löytyykö Fischer ja Atomic merkeillä, mutta näillä kotimaisilla sotaväestä tuttuja eräsuksia kyllä löytyy.
    tikola muokkasi tätä : 13.11.2018 at 14.01 Syy: pientä editointia

Kuivalla lumella 3 m pitkät paltamolaiset puusukset ovat erinomaiset. Siteinä minulla on noissa Rottefellan aisalliset kärkisiteet (mikä lie oikea nimi?). Tervaus pitää sukset kunnossa. Muilla keleillä käytän suomupohjaisia lasikuitusuksia. Noita paltamolaisia ei enää valmisteta, mutta Vilminko ja Ylösen Suksi tekevät puusuksia. Kokemusta on vain Ylösen 220 cm pitkistä retkisuksista, jotka ovat kyllä ladulla mukavat (ja kauniit kuten nuo paltamolasetkin), tervattuna nuokin.

SA-suksia saisi SA-kaupasta siteineen 25€/pari ja sauvat 5€/pari, joten hinnalla ei oo ainakaan pilattu. Saappaat joutuu ostamaan muualta.
    Ns. kunnon eräsukset ovat toki aina kunnon sukset mutta suksipussista löytyy jo tällä hetkellä pitopohjaperinteiset ja luistelusukset niin luulen että käännyn SA:n suuntaan.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •