HuntteriRideGiantElectrobikeHelkamaCanyon
Sivu 1 / 2 1 2 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 37

Aihe: Pyörän ensihuolto

  1. #1
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    90

    Pyörän ensihuolto

    Mitä pitää yleensä sisällään?

    Käytin huollossa pyörääni ja minusta näyttää, että sille ei ole tehty mitään.

    Rattaita ei ole putsattu, eikä pyörää oltu pestykään (kuuluuko yleensä huoltoon?)

  2. #2
    brewster Guest
    Tästä on varmasti monenelaisia käsityksiä. PItää pyytää palveluntuottajalta luettelo palvelun sisällöstä enenkuin sen ostaa.

  3. #3
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    90
    Entäs tarkistetaanko jarrut? Tosiaan etujarru ei toimi ollenkaan, levyjarrut...

    Mutta vaihdoin kyllä renkaat huollon jälkeen.. eikait pitäisi vaikuttaa jarruihin, kun kyseessä levyjarrut

  4. #4
    Liittynyt
    02/2006
    Paikkakunta
    Borgå
    Viestit
    451
    Ja pinnojen kiristys ja rihtaus kuuluu ensi huoltoon.Jarrut pitäs kyllä kans kuulua siihen.

  5. #5
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.142
    Yleisesti ottaen pyörä elää hieman ensimmäisten 300-400 kilometrin aikana. Vanteet muovautuu, vaijerit saattaa venyä jonkun verran jne.

    Käsitykseni mukaan ensihuollossa käydään pyörän komponentit läpi ja varmistettaan, että ne toimivat, mutta kuten brewster sanoi eroavaisuuksia ensihuollon sunteen löytyy liikkeiden välillä. Jossain ensimerkiksi saattaa kuulua tuo pyörän pesu, mutta sekin on vain päällisin puolin eli siinä ei aleta rattaita erikseen jynssäämään.

    Jos et ole tyytyväinen pyöräsi ensihuoltoon, niin ota ihmeessä yhteyttä kyseiseen huoltoon ja pyydä selvitys mitä ensihuoltoon kuuluu ja jos sinusta tuntuu, että jotain toimenpidettä ei suoritettu, niin vaadi asian korjaamista
    Still rides with 26er

  6. #6
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    17.979
    Hyvä konstihan on että opettelee itse tekemään perushuollon itse , jättää korkeintaan laakeri ja kiekkohommat asiantuntijoille . Silloin aina tietää mitä on tehty tai tekemättä .

  7. #7
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    19.783
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti cchki Katso viesti
    Mitä pitää yleensä sisällään?
    Tässä erään putiikin poiminta:

    ENSIHUOLTO
    Sis. Kaikki säädöt ja rihtaukset. Vaihdetuista osista veloitetaan

    TÄYSHUOLTO
    Sis. Pyörä pestään. Ohjainlaakeri, keskiö ja navat puretaan ja puhdistetaan. Vaihteet ja jarrut säädetään. Pyörät rihdataan. Kuluneet/rikkinäiset osat vaihdetaan.


    Lainaus Alkujaan tämän lähetti cchki Katso viesti
    Käytin huollossa pyörääni ja minusta näyttää, että sille ei ole tehty mitään.
    Vaihteiden säätö ja kiekkojen rihtaus ja pulttien kiristykset jss. ei näy päällepäin.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti cchki Katso viesti
    Rattaita ei ole putsattu, eikä pyörää oltu pestykään (kuuluuko yleensä huoltoon?)
    Kysy sieltä liikkeestä olisiko kuulunut huoltoon


  8. #8
    Junnuraita Guest
    Normalisti ensihuoltoon kuuluu ruhtaus,jarrusäästö,vaihdesäätö ja kaikki paikat kiristetään.Miksi pitäisi pestä pyörät jos kerran asiakas tuo pellolla ajetun pyörämn ensihuoltoon.Ensihuolto on kutenkin "bulkki" pyörän tärkein huolto.Cittarin pyörissä kun kammet ovat nin löysällä et meinaa pudota pois.

  9. #9
    stoked stem Guest
    Tuota,onko tuo "ruhtaus" typo vai tarkotaako samaa kun rihtaus?

  10. #10
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    2.156
    Pyörän ensihuoltoon kuuluu vaihteiden, laakerivälyksien, jarrujen säätämisen ja kiekkojen rihtaamisen lisäksi enimmäkseen rahastus. Mitään kiillotusta sielä ei yleensä suoriteta.

    Pese itse pyöräsi prkl....
    Vanha mutta lihava.

  11. #11
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Uusimaa
    Viestit
    1.178
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nappulakenka Katso viesti
    Yleisesti ottaen pyörä elää hieman ensimmäisten 300-400 kilometrin aikana. Vanteet muovautuu, vaijerit saattaa venyä jonkun verran jne.
    Vaijerit ei veny, mutta vaijerin kuori saattaa painua kasaan ja muovautua.
    Tästä tulee voimakas illuusio vaijerin "venymisestä"

  12. #12
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.142
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ylva Hubatsa Katso viesti
    Vaijerit ei veny, mutta vaijerin kuori saattaa painua kasaan ja muovautua.
    Tästä tulee voimakas illuusio vaijerin "venymisestä"
    Onko näin? Mä kun olen luullut, että ne vaijerit venyy No opinpas taas uutta


    Tuosta vielä pari palloa hyvästä korjauksesta..
    Still rides with 26er

  13. #13
    Liittynyt
    07/2009
    Viestit
    2.402
    Hmm...tuota en kyllä allekirjoita, sen mitä olen pyörien kanssa touhunnut vuosien mittaan niin kyllä ne vaijerit venyy??
    *Ketjut ovat sotkemista varten*

  14. #14
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.142
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J T K Katso viesti
    Hmm...tuota en kyllä allekirjoita, sen mitä olen pyörien kanssa touhunnut vuosien mittaan niin kyllä ne vaijerit venyy??
    Tottakai ne venyy, mutta nyt puhuttiin ensihuollosta. Eli ehtiikö vaijerit venyä ensihuoltoon mennessä vai muovautuuko ne vaijerikuoret?
    Still rides with 26er

  15. #15
    Liittynyt
    07/2009
    Viestit
    2.402
    No sitä mä tarkoitin juuri, että mun mielestä ekojen satojen kilsojen aikana ne juuri venyy (toki ne kuoretkin voivat muotoutua).
    *Ketjut ovat sotkemista varten*

  16. #16
    A.A Guest
    Minä laittaisin rahani kuorien paikalleen "loksahtamisen" piikkiin. Yleensähän kysymys on takavaihtajan vaijerista. Siihen kohdistuvat voimat ovat "naurettavan" pieniä. Jos se venyy muutamassa sadassa kilometrissä, on se aika kuminauhaa. Kuitenkaan etuvaihtajan vaijeri ei yleensä "veny", vaikka siihen kohdistuu isompikin voima, kylläkin harvemmin.

    Ja oman kokemuksen mukaan, se vaijeri voi "venyä" jo parin kilometrin päässä kotoa, jos on tullut tehtyä jotain töitä takavaihtajan kanssa. Silloinkin kun on pojalle tieto/taitoa siirtäessä nimenomaan painottanut kuorien merkitystä...

    Pitääkin koittaa roikkua vaihdevaijerissa pari minuuttia ja mitata se ennen ja jälkeen... Omapaino 87kg.

    Ps. Joku palstan insinööri voisi kertoa tuollaisen perusvaijerin venymän noilla takavaihtajan voimilla?

  17. #17
    Liittynyt
    11/2003
    Paikkakunta
    saari
    Viestit
    2.650
    Mien ainakaan kehtais viedä likaista pyörää huoltoon. Toki harvoin vien muutenkaan
    [ylläoleva viesti saattaa sisältää sarkasmia, off-topikkia tai sissimarkkinointia]

    Keli Clothing piste fi

  18. #18
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    947
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TimoF Katso viesti
    Mien ainakaan kehtais viedä likaista pyörää huoltoon. Toki harvoin vien muutenkaan
    En minäkään, enkä semmosta missä olisi jotain vikaa.

  19. #19
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    182
    Ostin Jamiksen maasturin Intersportista. Ensihuollon hinta heiltä ostetuista pyöristä on 20 EUR. Kun ostan uuden pyörän, oletan, että se on säädetty, kunnossa ja toimii. Ensihuollossa asia vielä varmistetaan. Jos jotain on rikki, uudet osat pitäisi saada ilman veloitusta.

    Itse suoristin jo ohjaustangon ja korjasin nopeusmittarin asennon (olettivat, että katson mittaria munillani).

    Vasen poljin hajosi 40 km kohdalla. Toki on niin, että fillarin mukana tulevat polkimet ovat halvinta mahdollista kuraa, mutta saisi ne sentään jonkun tuhannen kilometriä kestää. Tarkoituksena on käyttää lukkopolkimia, mutta flätit mielelläni säilytän satunnaiseen maastoiluun. Olen varma, että saan uuden polkimen.

    Mielenkiintoisin asia on navat. Tarkistin etunavan ja se ainakin on huonosti säädössä. Kysymyksessä kun on edullinen fillari, niin navat ovat halvat formula-navat. Vanhan pyörän formula-napojen kanssa tappelin pitkät ajat. Opin lopulta säätämään ne vähintään tyydyttävästi. Nyt ajattelin kokeilla, miten ensihuolto toimii napojen säätämisen kanssa. Voinko olettaa, että saan navat hyvässä säädössä ulos huollosta? Veikkaisin, että normaalin ensihuollon läpi menee päin p..ttä säädetyt navat. Perusfillarin perusostaja ei osaa mitenkään itse arvioida napojen säätöä.

  20. #20
    Liittynyt
    05/2011
    Viestit
    29
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rantanr Katso viesti
    Mielenkiintoisin asia on navat. Tarkistin etunavan ja se ainakin on huonosti säädössä. Kysymyksessä kun on edullinen fillari, niin navat ovat halvat formula-navat. Vanhan pyörän formula-napojen kanssa tappelin pitkät ajat. Opin lopulta säätämään ne vähintään tyydyttävästi. Nyt ajattelin kokeilla, miten ensihuolto toimii napojen säätämisen kanssa. Voinko olettaa, että saan navat hyvässä säädössä ulos huollosta? Veikkaisin, että normaalin ensihuollon läpi menee päin p..ttä säädetyt navat. Perusfillarin perusostaja ei osaa mitenkään itse arvioida napojen säätöä.
    Olettaa ei kannata mitään, tuntuu huoltojen laadukkuus vaihtelevan samalla asteikolla kuin pyöräliikkeiden myyntipuolikin eli surkeasta kohtuulliseen. Riippuu täysin paikasta.

  21. #21
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.881
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rantanr Katso viesti
    Mielenkiintoisin asia on navat. Tarkistin etunavan ja se ainakin on huonosti säädössä. Kysymyksessä kun on edullinen fillari, niin navat ovat halvat formula-navat. Vanhan pyörän formula-napojen kanssa tappelin pitkät ajat. Opin lopulta säätämään ne vähintään tyydyttävästi. Nyt ajattelin kokeilla, miten ensihuolto toimii napojen säätämisen kanssa. Voinko olettaa, että saan navat hyvässä säädössä ulos huollosta? Veikkaisin, että normaalin ensihuollon läpi menee päin p..ttä säädetyt navat. Perusfillarin perusostaja ei osaa mitenkään itse arvioida napojen säätöä.
    Niin mitä niissä napojen säädöissä on vikaa, onko klappia vai ei pyöri?
    Muistathan että urakuulalaakereita ei saa kiristellä liikaa.
    Kuppi ja kartio- tyyppisissä taas saa itse olla silloin tällöin säätämässä kulumisen mukaan.
    Napojen merkki ei sinänsä kerro mitään, Formula on suurin OEM-napojen valmistaja, joten sieltä linjalta löytyy pyörän valmistajan valinnan mukaan mitä tahansa kurasta hipoon.

  22. #22
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    182
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Niin mitä niissä napojen säädöissä on vikaa, onko klappia vai ei pyöri?
    Kuulat ei pyöri tasaisesti. Klappia ei tunnu. Todennäköisesti napa on liian kireällä.

    Säätäminen kuuluu totta kai asiaan normaalina huoltona. Uuden fillarin mielellään ottaisi käyttöön säädettynä.

  23. #23
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    99
    Omaa Tunturia käytin ensihuollossa ostopaikassa ja ajattelin että vien pestynä sen sinne. Arvatahan saattoi että en moista kerennyt tekemään, mutta yllätys oli suuri kun hain pyörän ja se kiilsi kuin papin xxx pyhä aamuna Toki oli siihen tehty rihtaukset ja ruuvien kiristelyt kuten kuuluukin, vaan tuo pesuhomma oli ikäänkuin iloinen ylläri. Toki vuolaasti kiittelin aiheesta jotta joskopa heillekkin hyvä mieli tuli.

    Btw, kait sitä vissiin tarttis huoltaa muulloinkin, alkaa pian olemaan 6000km mittarissa ja sen mitä itse olen ketjuja/vaijereita voidellut ja kerran jarrupalat vaihtanut niin siinäpä ne huollot olleet.... Kuitenkin se takanapa ainakin tarttis huollattaa pikkuhiljaa eikö? Vaikka tuo matka ei shitmanolle ole edes sisäänajokaan vielä

  24. #24
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.709
    ^ hyvä on puhtaana pitää ja pientä huoltoa/säätöä tehdä itsekseen. Minäkin olen oppinut, niin miksei muutkin.

  25. #25
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    182
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rantanr Katso viesti
    Veikkaisin, että normaalin ensihuollon läpi menee päin p..ttä säädetyt navat. Perusfillarin perusostaja ei osaa mitenkään itse arvioida napojen säätöä.
    Vein Jamiksen Intersportiin ensihuoltoon ja erikseen mainitsin etunavan liiasta kireydestä. Pyörää noutaessa tarkistin, oltiinko navalle tehty mitään. Ei oltu. Jännityksellä odotan, miten käy toisella yrittämällä. Positiivinen asia oli, että ensihuollosta ei nyt veloiteta mitään.

  26. #26
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    182
    Toisellakaan yrittämällä ei napaa onnistuttu säätämään. Tällä kertaa kiekko oli irrotettu, koska pikalinkku oli asennettu väärin päin. Kolmatta yritystä ei tule. Säädän navan itse. Joka tapauksessa olisin navan purkanut pika puoliin voitelua varten.

  27. #27
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    182
    Synkkä yksinpuhelu jatkuu. Purin ja kasasin navan. Kartioihin oli kulunut urat liian kireästä navasta johtuen. Mielestäni kartiot ovat pilalla. Nyt teen reklamaation koko navasta eli käytännössä koko kiekosta. Tarina jatkuu.

  28. #28
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    99
    Hm, äkkiseltään luettuna näyttää uskomattoman vaikealta kireyden säätö. Toki asiakkaan pinnan kireys on nyt kohdillaan Mutta ei muutakuin tivaamaan uutta napaa taikka kiekkoa.

  29. #29
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    182
    Uusi kiekko on nyt valmiina noudettavaksi Intersportista. Tarinan opetuksena minulle on, että aina kun ostan uuden tai käytetyn pyörän, tarkistan napojen kunnon vähintään irrottamalla kiekon ja tunnustelemalla.

    Tässä tarinassa suurin roisto oli pyörän kasaaja. Mutta "vika" olisi ehdottamasti pitänyt huomata myös ensihuollossa. Tuskin Intersport on ainoa liike, jossa näin pääsee käymään.

  30. #30
    egustafs Guest
    Ostin viime vuonna uuden Meridan hybridin Turun Raisposta ja tänä kesänä vein ensihuoltoon. En ole mikään pyöräasiantuntija ja yritin saada selville mitä pyörälle oli tehty mutta nuori myyjä (18-21v) ei osannut tarkkaan sanoa mitään. Sen huomasin että jostain ihmeen syystä etupyörän sisäkumi oli vaihdettu (ja tietysti veloitettu) vaikka siinä ei ollut mitään vikaa kun vein pyörän huoltoon. Noin kuukausi huollon jälkeen keskiölaakeri hajosi ja meni vaihtoon; ei olisi uskonut että on vain vuoden ikäinen pyörä joka on juuri ollut huollossa.
    egustafs muokkasi tätä : 08.08.2012 at 17.17

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •