Näyttää tulokset 1 - 14 / 14

Aihe: Tempocup välineistöä koskevat säännökset suomem kisoissa.

  1. #1

    Tempocup välineistöä koskevat säännökset suomem kisoissa.

    Tervehdys,
    Olen miettimässä tässä osallistumismahdollisuuksiani tämän vuoden tempo cuppiin jos sellainen on ja vähän mietityttää säädökset pyörää koskien. Säännöissä näyttää olevan, että pyörän tulee noudattaa UCI:n laatimia säädöksiä, kuitenkin on hieman epäselvää, pitääkö pyörästä löytyä ns. UCI "tarra" jos kisoihin meinaa osallistua, vai hylätäänkö pyörä automaattisesti jos ei tarraa pyörästä löydy? Onko kokeneilla kisakävijöillä antaa tähän selvennystä? Kiitoksia vastauksista etukäteen.

  2. #2
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.792
    Ei tarvitse olla tarraa (tuli vasta reilut 5 vuotta sitten eikä löydy vanhemmista rungoista) ja pyöriä tarkastetaan oman kokemuksen mukaan hyvin harvoin kansallisissa kisoissa. Tarra on lähinnä näyttämässä että runko täyttää UCI:n vaatimukset eikä sitä tarvitse mitata joka kerralla erikseen.

  3. #3
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    4.334
    UCI:n säännöt ei muistaakseni ota mitään kantaa tuohon UCI-tarraan. Eli logon olemassaolosta riippumatta runko aina yhtä sääntöjen mukainen, mutta toisaalta logolla varustettu pitäisi myös olla suoraan sääntöjen mukainen kuten VPR mainitsi.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  4. #4
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.675
    Onko mikään taho tai kukaan tehnyt luetteloa siitä, mitkä tarrattomat rungot olisivat sääntöjen mukaisia?

    Mulla on jeesuksenvanha Isaac Joule kuiturunko, josta en ole ihan varma. En ole muuten edes ajanutkaan sillä ulkona moneen vuoteen - saati osallistunut viikkotempoon. Mökillä lojuu kellarissa tyhjänpanttina. Kerran taisin laittaa sen siellä traineriin kiinni, kun otin mukaan vaan sen. Mietityttää, että a) vieläköhän sitä tohtisi jonakin päivänä [kun saa fläsää pois ja taipuu edes jotenkin ajoasentoon] tempoamaan ja pitää sen vai b) pitäisikö laittaa suosiolla tuo tsygä kiertoon, esim. jollekin tri-hemmolle.

    Joo, olen paitsi laiska mittaamaan itse myös epävarma omista tulkinnoista. Ei huvittaisi millään mennä kisaan tarkistamaan rungon laillisuutta.

  5. #5
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti VPR Katso viesti
    Tarra on lähinnä näyttämässä että runko täyttää UCI:n vaatimukset eikä sitä tarvitse mitata joka kerralla erikseen.
    Oma pyörä on viime vuonna ostettu ja ainakin mitä nyt mittanauhan kanssa olen eri pyörän osia mittaillut, näyttäisi mahtuvan ucin säännöissä olevien mittojen sisälle, vaikka siinä ei tuota tarraa olekaan. Mitä itse katselin internetin ihmeellistä maailmaa tuosta uci tarrasta, tuli ainakin selville se, että vaikka pyörä olisikin uci asettamien mittojen mukainen, maksaa hakuprosessi pyörän valmistajalle rahaa ja lisäksi melkoisesti vaivannäköä, joten jotkut valmistajat eivät ole sitä kaikkiin pyörömalleihinsa edes hakeneet. Olen ymmärtänyt että tuo kisapaikoilla tapahtuva mittaus liittyy ainoastaan ajoasentoon eli satulan nokan etäisyyteen kampien keskiöstä ja kahvojen pituuteen liittyen? Pyörän runkojen mittaaminen kisapaikalla kuulostaa melko haastavalta jos katsoo uci:n monen kymmenen sivun dokumenttia mittojen reunaehdoista eri pyörän osille. Sen tietty näkee helposti rullamitalla jos esim. alaputki,satula putki tai vaakaputki ylittää sallitun 8cm paksuuden.

  6. #6
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    4.334
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Roseq Katso viesti
    Pyörän runkojen mittaaminen kisapaikalla kuulostaa melko haastavalta jos katsoo uci:n monen kymmenen sivun dokumenttia mittojen reunaehdoista eri pyörän osille. Sen tietty näkee helposti rullamitalla jos esim. alaputki,satula putki tai vaakaputki ylittää sallitun 8cm paksuuden.
    ...eikä rajatapausten löytäminen joukosta pitäisi olla kaluston tuntevalle tuomarille mikään erikoisen vaikea temppu.

    Tietyiltä valmistajilta löytyy TT-mallin ohessa rinnakkainen tri-mallit, jollaisella harrastaja saattaisi tahattomasti rikkoa jotain sääntöä. Kiinalaiset kopiot on melkein poikkeuksetta suoria kopioita, eli ne on tunnistettavissa sääntöjen mukaiseksi jonkun ennakkotapauksen perusteella. Ja sitten on tietysti viistoputkettomat ym. pelkästään triathloniin suunnitellut rungot, joiden erikoisuuden tunnistaa jo kaukaa.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  7. #7
    Jahas, meikä hölmölle tuli näistä tiedoista takapakkia. Menin ostamaan syksyllä "aika-ajo"pyörän, jolla en sitten ilmeisesti saakkaan kisata, kun alaputki on tasan 10 cm, eli 2 cm liian paksu. Ehkäpä joku triatlonisti ostaa 10 km ajetun pelin.

    Osaako joku tulkita alla olevasta, että olisi tullut joku muutos sääntöihin ja tuo olisi sittenkin sallittu.

    "With the launch of the new EXO3 TT/triathlon bike, the rules of engagement have finally changed."

  8. #8
    Ihanko oikeesti niitä tarkastetaan ? Muistelisin, että jokunen vuosi sitten SPU ilmoitti, ettei kotimaan kisoissa mittailla pyöriä pl. SM-kisat. Voin muistaa väärinkin, mutta silti tuntuu taas "lajin edistämiseltä", jos jossain kyläkisoissa se toinen osallistumaan pyrkivä harrastaja jää rannalle ruikuttamaan, koska on sattunut ostamaan pyöräkseen tri-version.

  9. #9
    ^Ymmärrän kyllä, että säännöt ovat sääntöjä ja niitä pitää noudattaa pilkulleen, ellei jotain muuta periaate päätöstä tehdä esim. harraste tai ikämiesluokissa, pois lukien SM-kisat. Moni triathlonistikin saattaisi osalistua aika-ajo kisoihin, jos olisi kevennetty mittaus tulkinta em. sarjoissa. Voipi olla, että jotkut ovat juuri jättäneet osallistumatta kisoihin, koska ovat tunnollisesti tulkinneet sääntöä.

    Jos tälläinen kevennetty mittaus tulkinta on olemassa, niin se olisi hyvä esittää SPU:n kannalta virallisesti ja saattaa myös triathlonistien tietoon. Olisihan se pyöräilyn markkinointi mielessäkin hienoa, että ajaja määrät kasvaisivat kisoissa.

    Ainakin virallinen tiedote asiasta, puoleen tai toiseen, selventäisi asiaa, jotta ei tarvitsisi olla foorum kirjoituksien varassa ja arpoa asiaa mielessään.

    Tämä oli tällaista uusherännäisen ikämiesluokan kisailijan pohdintaa, mutta askarruttanut varmasti muitakin.

    Tai, sitten tuo Matin mainitsema muutaman vuoden takainen ilmoitus. Löytääkö joku sen tänne toimitettavaksi tai linkin siihen. Se olisi hieno juttu!

    LISÄYS: No, tuolta SPU säännöistähän se löytyi, että harraste sarjoissa ei pyöriä mitata, mutta ei taida koskea ikämies luokkia ainakaan sääntöjen perusteella.
    Laroute muokkasi tätä : 05.01.2018 at 13.29

  10. #10
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    8.687
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Laroute Katso viesti
    LISÄYS: No, tuolta SPU säännöistähän se löytyi, että harraste sarjoissa ei pyöriä mitata, mutta ei taida koskea ikämies luokkia ainakaan sääntöjen perusteella.
    Lisenssikisoissa ajetaan sääntöjen mukaisilla välineillä ja muutoin vapaalla kalustolla.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  11. #11
    ^No, näinhän se tietysti on. Koitin pitää yllä pientä toivon kipinä, josko pikkukisoihin olisi tehty jokin lievennys. Pannaan pyörä myyntiin ja aletaan katselemaan uutta, sillähän tästä selvitään.

    Onko jollain heittää linkkiä triathlonisteja tavoittavasta myyntikanavasta?

  12. #12
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Laroute Katso viesti
    Jahas, meikä hölmölle tuli näistä tiedoista takapakkia. Menin ostamaan syksyllä "aika-ajo"pyörän, jolla en sitten ilmeisesti saakkaan kisata, kun alaputki on tasan 10 cm, eli 2 cm liian paksu. Ehkäpä joku triatlonisti ostaa 10 km ajetun pelin.

    Osaako joku tulkita alla olevasta, että olisi tullut joku muutos sääntöihin ja tuo olisi sittenkin sallittu.

    "With the launch of the new EXO3 TT/triathlon bike, the rules of engagement have finally changed."
    Joo,tuo planetX:n lause taitaa olla enemmänkin markkinointia ja ei liity sinänsä UCI:n sääntöihin pyörän mitoista. Paljon on netissä ollut kirjoittelua huhujen muodossa,että UCI tulisi höllentämään sääntöjä,mutta toistaiseksi ainakin tuo 8cm näyttää olevan UCI:n sivuilta löytyvässä sääntönivaskassa.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Laroute Katso viesti
    Ihanko oikeesti niitä tarkastetaan ? Muistelisin, että jokunen vuosi sitten SPU ilmoitti, ettei kotimaan kisoissa mittailla pyöriä pl. SM-kisat. Voin muistaa väärinkin, mutta silti tuntuu taas "lajin edistämiseltä", jos jossain kyläkisoissa se toinen osallistumaan pyrkivä harrastaja jää rannalle ruikuttamaan, koska on sattunut ostamaan pyöräkseen tri-version.
    Edelleenkin mieleeni tulee,että tuskinpa lisenssikisoissa mittaillaan muuta kuin ajoasentoon liittyvää kahta mittaa, mutta en pysty tätä vahvistamaan kun en ole vielä itse ollut kisaamassa. Täysveriset triathlonpyörät tosiaan erottaa jo "otsalla" joidenkin putkien ollessa aika massiivisia kuten Feltin IA sarja.

  13. #13
    Tässähän tätä keskustelua aiheesta. Elämme jänniä aikoja. Jos tuo ensimmäisen linkin "Hirviö" pääsee tulevaisuudessa UCI aika-ajoihin, niin sitten meikäläisenkin pääsee.
    http://www.cyclingweekly.com/news/pr...-andean-284533
    http://www.cyclingweekly.com/news/la...-design-281563
    Kannattaa katsoa tämän toisen linkin "How much faster is an aerobike?"-video. Hyvä testi samalla ajoasennolla ja kyllä se TT-pyörä päihittää ylivoimaisesti maantiepyörän.

  14. #14
    Liittynyt
    04/2003
    Paikkakunta
    Noormarkku
    Viestit
    2.531
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Roseq Katso viesti
    Tervehdys,
    Olen miettimässä tässä osallistumismahdollisuuksiani tämän vuoden tempo cuppiin jos sellainen on ja vähän mietityttää säädökset pyörää koskien. Säännöissä näyttää olevan, että pyörän tulee noudattaa UCI:n laatimia säädöksiä, kuitenkin on hieman epäselvää, pitääkö pyörästä löytyä ns. UCI "tarra" jos kisoihin meinaa osallistua, vai hylätäänkö pyörä automaattisesti jos ei tarraa pyörästä löydy? Onko kokeneilla kisakävijöillä antaa tähän selvennystä? Kiitoksia vastauksista etukäteen.
    Ei ole tarkastettu. Riittää kun pyörä on sääntöjen mukainen. Ja suurin osa on.
    Vain jotkut triathlonin erikoislaitteet eivät ole.
    Mutta niitä on harvassa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •