Sivu 8 / 9 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6789 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 211 - 240 / 251

Aihe: Boschin moottorin laakerin kesto, Cube HPA 120 Race -16

  1. #211
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    2.789
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smooth Katso viesti
    Mikähän siinä jännittää. Laakerin vaihto on 15min homma jos sen on kertaalleen harjoitellu. Laakeria on hyllytavarana ainakin tampereen seudun laakerikaupoissa ja homma ei vaadi kummosia työkaluja. Ei hyvää moottoria tämän laakerivian takia kannata hylätä
    Ei tietenkään, mutta ei tuollainen laakerinvaihto kuitenkaan voi mikään rutiinitoimenpide olla. Toisaalta jos pitää valita kahden vaihtoehdon välillä, joista toinen syö laakereita kuin lehmä heinää, mutta laakerin vaihdon pystyy tekemään kädetön sokea perunasäkki päässä hiilikellarissa silmät kiinni kolmessa minuutissa. Ja toinen sellainen, että laakeri kestää ja kestää, mutta sitten kun hajoaa, menee moottori paaliin. Niin valitsen kyllä tuon ensimmäisen.

    Mutta noin yleisemmin tässä on tämä sähköpyörien akilleenkantapää: kaiken muun voi pyörässä vaihtaa ja tuunata, mutta ei valittua sähkömoottoriratkaisua etuineen ja haittoineen. Ainoa mahdollisuus on sitten myydä pyörä ja ostaa toinen toisella moottorilla. Jossa sitten voi olla muita huonoja puolia.

  2. #212
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.063

  3. #213
    Liittynyt
    09/2015
    Viestit
    105
    Tarkoitin tuota ”tyyppivika” laakeria.
    En olekkaan kuullu, että muissa laakereissa olisi vikaa.

  4. #214
    Tuo puhuu riskistä, mutta onko yhtään tapausta realisoitunut?

  5. #215
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti VirkinArtsi Katso viesti
    Tilannekatsaus 5000km, puoliyoista vuotta:
    Kammen laakeri on pysynyt ehjänä jo 900km , mutta nyt hiukan sähkömoottorin avustaessa ruvennut joku laakeri pitämään ääntä. Tarkkaillaan tilannetta.
    *3600km ensimmäinen kammen laakerin vaihto
    *4100km toinen vaihto
    Viidssä tonnissa otin kuitenkin koneen auki ja viisi laakeria näytti kuluneilta tai ruosteisen näköisiltä (yht.46e), 4+ tämä kuuluisa eturattaan jälkeinen ratas. 10 laakeria taitaa olla kaiken kaikkiaan.
    https://teamvirkkienduro.1g.fi/kuvat.../laakerit.jpeg
    VirkinArtsi muokkasi tätä : 13.12.2018 at 16.45

  6. #216
    Liittynyt
    09/2015
    Viestit
    105
    No menikö kalibroinnit sekaisin?

  7. #217
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    2.789
    Boschin moottorin perushuolto: https://www.youtube.com/watch?v=qunu7t8npus

  8. #218
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smooth Katso viesti
    No menikö kalibroinnit sekaisin?
    Yritin etsiä lisää tietoa tuosta kalibrointien sekoittumisesta ja taitaa maailmassa olla vain yksi mies joka tietää asiasta; Eddie Jefferies. Instagramin postauksessa joku kysyi lähdettä, mutta saamatta vastausta.
    Näin helposti lähtee yhden ihmisen sanomisista liikkeelle väite, joka on kohta totuus.

  9. #219
    Liittynyt
    09/2009
    Viestit
    76
    Onko kellään tai missään virallista tietoa tästä Boschin huollosta? Pitääkö moottori tosiaan huoltaa 1000:n ja 3000:n kohdalla? Yksi hölmöläinen väitti että tällä säästettäisiin laakeriremppa, mutten nyt rehellisesti tiedä kumpi on parempi, joka kuukausi jonkun suojuksen rasvaus vai sillon tällöin laakerin vaihto. Tai toisen merkkisen moottorin käyttäminen ehkä olisi se järkevin ja helpoin.

    E. Niin ja mitäs jos se laakeri ei kestä tota tonnin tai kolmen tonnin väliä, meneekö nämä yleisesti takuuseen vai normaaliin kulumiseen? Molempia versioita tuntuu käyneen ja on erikoista ettei ole yhtenäistä linjaa.

  10. #220
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    Aika käsittämätöntä, jos 1000 km välein pitää huoltaa ja vuosi on huoltoväli. Joku voi ajaa helposti varsinkin sähköavun kanssa 10 000 km vuodessa.

    Autoissakin on sekä aika, että kilometrirajat. Jos jompi kumpi täyttyy, niin huoltoon.

    Itsellä autossakin tulee öljynvaihto 3 kertaa vuodessa (15 000 vaihtoväli)

    Joillekin riittää kerran vuoteen vaihto.

    Tuolainen 1000 km huoltoväli kyllä vähentää kiinnostusta merkittävästi ja sen takia sitä ei varmaankaan uskalleta kertoa ja toivotaan ettää vehkeet kestää t a kuuajan yli.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ElBike Katso viesti
    Helkutin huonosti löytyy virallisia tietoja Boschin huolloista tai edes yleisimmistä takuuongelmista. Mielestäni Suomessa on Boschin maahantuonti/huolto aivan retuperällä koska Boschin sivuilta ei löydy listaa huoltoliikkeistä. Moni on käynyt Boschin koulutuksen ja saanut ostaa diagnostiikkalaitteiston, mutta erikseen pitää joka liikkeestä kysyä, pystyvätkö tekemään esim. päivityksiä. Päivityksistä ei löydy mistään tietoa, mitä sisältää ja sitäkään ei kerrota, pystyykö downgreidaamaan takaisin aiempaan versioon, jos ei vaikka pidäkään eMTB-moodista. Itse en sen vuoksi ole uskaltanut päivittää, koska tykkään nykyisestä softasta ja jos eMTB olisikin pettymys, joutuisi elämään sen kanssa loppuikänsä.

    Oletteko löytäneet jostain irtomoottoreita myytävänä? Kysyin kerran jostain irtomoottorin hintaa ja kuulemma 600-700, joka ei mielestäni ole mikään älytön hinta. Kuvittelin että olisi ollut yli 2000€. Lähinnä mieleen tulee tilanne että moottori laukeaa takuuajan jälkeen.

    Entä löytyykö jostain tuota laakerinvaihtoohjetta? Kun takuuaika päättyy, aion itse avata moottorin ja päivitellä laakereita yms. Ihmisen tekeleitä nuo on, joten eiköhän huoltokin onnistu kotikonstein.

  11. #221
    En kyllä ihan luottaisi tuon marmarin väittämiin sähköpyöristä... hän kun vihaa ja inhoaa niitä täällä lukemieni viestien perusteella

    Enkä ole kenenkään huoltomiehen tai -liikkeen edustajan kuullut esittävän tuollaista 1000 km huoltoväliä

    Ensi moottorin huolto eli sen laakerisuojuksen rasvan tarkistusja laitto pitäisi tehdä ennen 1000 km ajoa
    Seuraavat 3000 km välein... ko rasvatuubi ja 4 suojusta maksoi n 20 € muistaakseni

    Joten mitäs, jos lopettaisit disinformaation levittämisen näissä sähköpyöriä käsittelevissä ketjuissa

  12. #222
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.221
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vapari Katso viesti
    Onko kellään tai missään virallista tietoa tästä Boschin huollosta? Pitääkö moottori tosiaan huoltaa 1000:n ja 3000:n kohdalla?
    Ei ole virallista tietoa, mutta mistä moottorin huollosta tässä nyt puhutaan? Ehkä virallista tietoa ei ole, koska sitä ei tarvita?

    Laakerinsuojuksen takaa rasvojen tarkistus ja lisäys kestää itseltäni vartin, eikä siinä kosketa moottoriin kuin ulkoa, joten en sitä moottorin huolloksi kutsuisi. En vaihda laakerin muovisuojustakaan jos se vaikuttaa suht tiiviiltä, rasva on se mikä suojaa. Työ vaatii kammen irroittamisen, joka ei ole homma eikä mikään. Tämä rasvojen ja suojan vaihto jossain suositeltiin tekemään ekan tonnin jälkeen, virallista linjausta en ole kuullut. Oman kokemuksen perusteella se kannattaa tehdä, tarina löytynee tästä samasta ketjusta.

    Itsellä tarkistustiheys menee nykyisin sen mukaan miten pahoissa rapakoissa on tullut ajeltua, mutta kaameimmatkaan kaatosateet ja kurakelit ei tunnu vaikuttavan kun pitää hyvin rasvassa.

    Boschin takuu toimii hyvin ja moottorin huolto heillä on se, että se vaihdetaan uuteen. Takuuajan jälkeen sitten laakeria voi vaihtaa tai jos uutta moottoria halajaa, vaihdossa vanha tilalle antamalla uusi olisi n. 700€ ainakin saksalaisen foorumin mukaan.

  13. #223
    Vallattoman dilleä kaupunkitarinaa on tosiaan Boschin moottorista liikkeellä. Ei ole mitään virallista huoltorajaa sille laakerille. Omassa kaveripiirissä useampi Bosch CX Performance Line, eikä mitään ongelmia. Ajo ehtaa tasamaaenskaa. Vanha Trekkini on frendillä ajossa ja viisarissa kuutisen tonnia. Kurassa ja paskassa on vedetty paljonkin ja laitettu vaan bensaa tankkiin. Kerran kurkattiin ja rasvattiin laakerin suoja, kun tehtiin rattaiden ja ketjujen vaihto.

  14. #224
    Uskon itse vahvasti kehittämääni limupolloteoriaan jossa tiiviisti suljettuun moottoritilaan muodostuu paine lämpötilanmuutoksista johtuen. Esim. tyhjän limupullon kun viel lämpimästä pakkaseen niin sehän menee ruttuun. Jos moottorin laakereiden tiivisteen lähellä on vesihelmi ja pyörä siirretään pakkaseen, imee moottorikoppa korvausilmaa sieltä mistä saa ja saattaapi vähän siirtyä hennon laakeritiivisteen kautta. Varsinkin jos pyörällä lähdetään heti ajamaan ja tiiviste saa liikettä. Laakerin sisään ei tarvi päästä kuin pisara vettä kun se jo alkaa tehdä höpöjä. Tehdaslaakerit on yleensä mitoitettu kestämään kymmenien tuhansien kierrosten minuuttivauhtia ja siksi voiteluainetta on annosteltu tehtaalla aika kriittisesti. Muutoin rasva lämpenee ja joko valuu pois tai voi jopa palaa. Kammet pyörii keskimäärin 80rpm, joten laakereissa voisi olla enemmänkin vedenkestävää vaseliinia, joka eliminoi pienen vesimäärän vaikutuksen, jos sellainen saattaisi laakeriin päästä.

  15. #225
    Tässä faktaa Boschilta moottorin huollosta.
    https://www.bosch.fi/uutisia-ja-tari...u2NE7tIJvKvQuA

  16. #226
    ^Melkosta markkinointikieltä. Normaalisti laakerinvalmistajat ei suosittele laakerin suojalevyjen irroittamista, koska vaarana on tiivisteen vahingoittuminen. Meinaako tuo teksti että huolloissa laakerit avattaisiin ja lisättäisiin rasvaa? Moottorin lähes kaikki laakerit on suojattuja. Kopassa taitaa olla yksi suojaamaton neulalaakeri. Näinköhän on kyse vain kammen puoleisen laakerin suojan vaihdosta ja vaseliinin lisäyksestä? Eli hommasta jonka voi tehdä ihan itsekin.

  17. #227
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Etelä-Ranska ja Espoo
    Viestit
    605
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ElBike Katso viesti
    Näinköhän on kyse vain kammen puoleisen laakerin suojan vaihdosta ja vaseliinin lisäyksestä? Eli hommasta jonka voi tehdä ihan itsekin.
    Samahan se on kaikissa huolloissa, mekaaniset hommat voi tehdä itsekin. Sähköpuoli on sitten eri asia, varsinskin Boschilla, jossa päivityksiä eikä vikadiagnostiikkaa voi itse tehdä lainkaan.

    Mutta on kyllä melko karua, jos 2000 km välein pitäisi roudata romuja huoltoon. Mulla se näyttäisi tarkoittavan 3-4 kk välein.

  18. #228
    Moro,

    Mitenköhän vaikuttaa laakerin kestoon semmoinen, jos jurnuttaa kaiken aikaa pienillä kampikierrosnopeuksilla elikkäs liian isoilla vaihteilla?
    Sähköavusteisella ajaessa voi helposti mennä siihen että vaihtaa vähän laiskemmin pienemmälle.
    Ja silloinhan moottori(yksikkö) voi luvan kanssa antaa enemmän momenttia, koska kierrokset on matalat...ei mene liian härskisti teho yli sallitun.

    P

  19. #229
    Kyselin Oulun seudulta saksasta tulevan Boschin koneella varustetun täysjouston ensihuoltoa ja alustavasti moottorin softan päivitystä tulevasuudessa (samanlaista pyörää Suvala myy)
    Suvala ei ala millekkään jos ei heiltä ostettu, ei ensihuoltoa eikä moottorin puoleltakaan, ihme hommaa suvalalla, rahanhan ne siitä olisivat siitä saaneet.
    Jussin pyörä ei vastannut, Kempeleen kyläkauppa huoltaa muuten mut ei pääse boschiin kiinni. Baiks sano että tänne vaan, huollon yhteydessä tulee raportti moottorista ja akun kunnosta ja uusimman päivityksen voi ajaa. Onnistuu Shimamot ja Boschit.
    Tietää minne mennä kun pitää alkaa huoltamaan tai muuta ongelmaa tuontipyörässä.

  20. #230
    Liittynyt
    06/2008
    Viestit
    269
    ^ Tuo Suvalan touhu on sieltä ja syvältä ja on ollut tiedossa kyllä. Eipä tartte tuossa liikkeessä asioida.

  21. #231
    ^ Kai tuota "huolletaan vain itse myydyt tuotteet" -periaatetta voi (ehkä) perustella jotenkin bisnekselle. Kannustetaan ostamaan (sähköpyörä)tuote heiltä, huolto ei juuri tee rahaa tai on ruuhkaista tai jo äärikapasiteetissa ja henkilökunnan lisääminen olisi hankalaa tms. Tai sähköpyörän huollot ovat jotenkin hankalampia hoitaa ja ne pyritään minimoimaan jne. jne. Varmaan tuollaiseen päätökseenkin löytyy jokin hyvä tai huono syy.

  22. #232
    Liittynyt
    06/2008
    Viestit
    269
    ^ Ehkä siinä on tavoitteena se että saadaan porukka ostamaan pyörä sieltä Suvalalta eikä tilata ulkomailta halvemmalla, hankala uskoa että huollon riittämätön kapasiteetti olisi syynä paitsi keväällä/alkukesästä. Noin 500 eur halvemmalla olisi taannoin ollut Cube Nutrail Hybrid jos olisi ulkomailta tilannut.

    Kolme vuotta sitten kun olin ostamassa ensimmäistä sähköpyörääni niin Oulussa oli 2 pyörää heittää koeajoon (minua kiinnostavia malleja) ja toinen niistä oli Suvalalla. Olin myöskin kiinnostunut jostain mallista mitä Suvalalla ei ollut liikkeessä niin sen olisi voinut tilata heiltä mutta silloin se olisi ollut sitova eli pakko ostaa. Eipä tullu diiliä. Meikäläisen kohdalla Suvalan touhu ei suinkaan lisää ostohaluja kyseisestä liikkeestä vaan toimii just päinvastoin. Ensimmäinen sähköpyöräni oli toinen noista kahdesta tarjolla olevasta ja se ei ollut Suvalalta.

  23. #233
    Liittynyt
    02/2017
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    20
    Bikes Tammistossa on hoitanut oman 'villin' Boschin huollot esimerkillisesti ilman murinoita!

  24. #234
    Myös Xxl:lä toivotti tervetulleeksi huollattaa tuontipyörät, siinä kun kypärä kauppoja tehtiin ja näistä huolloista puhuttiin niin myyjä hymyillen sanoi että "me huolletaan suvalan pyörätkin" vissiin kuullut tästä muualtakin. Heillä on boschin sertifikoimat huoltomiehet.

  25. #235
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pker Katso viesti
    Myös Xxl:lä toivotti tervetulleeksi huollattaa tuontipyörät, siinä kun kypärä kauppoja tehtiin ja näistä huolloista puhuttiin niin myyjä hymyillen sanoi että "me huolletaan suvalan pyörätkin" vissiin kuullut tästä muualtakin. Heillä on boschin sertifikoimat huoltomiehet.
    Komento takaisin, saksasta tilaamani cube oli perhana valmiiksi e503 vikainen eli nopeus anturiin liittyvä vika päällä. (kaikki netissä olevat vinkit tehty) Ennenkuin lähetän takaisin niin kävin xxlssä näyttämässä pyörää ja kyllä tuli monenlaista selitystä etteivät sittenkään koske moottoriin vaikka sähköposti kyselyissä sanoivat olevansa boschin sertifioitu huolto. Käytti kuitenkin kaapelin päässä, mutta sen enempää eivät ala tekemään. Pelkäsivät että särkevät jotain Cuben osia jos vaihtavat esim anturin kaapelin kera (kampi irti ja 4 ruuvia moot kopasta)
    Heh eihän siinä tarvi koskea mihinkää Cube osiin kun vaan bossin moottoriin.
    On kuulemma boschin kanssa vähän vaikeaa takuu korjaukset, tai tarkkaa.
    Tympeä juttu koska näitten alustavien huoltokyselyiden perusteella uskalsi tilata tuontipyörän.
    No lähellä olevaan Baiks:iin vein sen jälkeen kun kerta pyörä mukana ja kysyin meettekö moottoriin koskemaan boschilaisissa, myyjä sanoi että ainakin laakerit vaihtuu ja tiesi tämän eturattaan laakerisuojan huolto homman. Sano että jätä tänne niin katotaan. Saapa nähdä.

    Bike discount sano alkujaan että vie Suvalalle, sanoin että eine korjaa takuuseen muiden pyöriä ja että voisitko ottaa suoraan Suvalalle yhteyttä niin vien. Sen jälkeen sanoi että vie mainitsemaani xxl tai baiks ja lasku heille tai maksan ja refund.

    Pe pitäs selvitä lähteekö pyörä takaisin germanyyn.

  26. #236
    Tänään tuli teutoniasta Boschin vetorattaan puolen tiiviste rasvoineen. Jossakin välissä vaihan ns.ensihuoltona. Vaimo vie Shimanon pöörän takaisin tarkastukseen muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen, kun se vinkuu tietyilllä kadensseilla.

  27. #237
    Itse olen ollut Bosch-miehiä ja aikoinaan moottorin valinta perustui luottamukseen että Bosc on iso tekijä ja siksi esim. varaosia saa pitkään jatkossakin ja akkujen hinnat tippuu siedettävälle tasolle lähivuosina. Akkujen hinnat on tulleet kyllä alas, siitä mitä ne oli pari vuotta sitten, mutta muuten näyttää siltä että parempiakin moottorimerkkejä on.

    Itseäni alkaa nyppiä mm. Boschin vaatimus palauttaa vanha moottori tehtaalle, jos ostaa uuden. Ärsyttää myös järjestelmän sulkeutuneisuus ja esim. kilpailevien akkuvalmistajien pääsy markkinoille on mahdotonta/hidasta. Boschin päivitys vaatii aina valtuutetun huollon eikä mitään parametreja voi säätää itse. Päivityksien sisällöistä ei ole mitään listausta missään ja jos pyörään päivitetään jotain, ajetaan aina vain uusin softa eikä rollbackia takaisin vanhaan ole. Itselleni tuli päivityksessä eMTB-moodi, ja jos haluaisinkin takaisin vanhaan, ei se enää onnistu. Tulevaisuudessa Bosch voi sisällyttää moottoriin ominaisuuksia, jotka ovat mielestäni heikennyksiä, enkä voi valita mitä ominaisuuksia haluan mukaan ja mitä en. Mitäs jos joku haluaa asentaa maastokäyttöön rajoittimen poistosirun ja tulevaisuudessa Bosch keksisikin jonkin muutoksen, joka estäisi sirun toiminnan. Koska päivitysten sisältöjä ei julkaista, ei pyörää päivitykseen viedessä voi tietää, toimiiko siru päivityksen jälkeen vai ei. Melkoista arpapeliä siis.
    Sekin melko ärsyttävää että halutessaan valot päälle, pitää pyörä käyttää huollossa, jossa valokytkin aktivoidaan. Miksei voi olla jo valmiina käytössä?

    Ajo-ominaisuuksiltaan pidän kyllä Boschin CX:stä, mutta yrityksen tapa pysyä sulkeutuneena ärsyttää. Samaan aikaan moneen fillariin löytyy jopa kolmannen osapuolen puhelinsovelluksia ja jotkut fillarit ei oo milläänsikään vaikka virta tulisi jonkun muun akusta kuin valmistajan omasta.

  28. #238
    Hain Oulun Baiksista pyörän. Olise nop. anturin piuha irronnut.

    Kampi ja 3 ruuvia irti niin ekana käyty Xxl n huolto olisi saanut meistä vakio asiakkaan. Vaan ei ollut yritystä siinä puljussa. Pelkkää selittelyä, näki että liian vaikea tapaus.
    No tietää mihin liikkeeseen pyörämme kulkeutuu kun huollon aika koittaa, muutenkin hyvä palvelu ja kertovat tässäkin tapauksessa tarkasti mistä oli kyse. Parikymppiä ottivat raportin kera.

    Xxl olisi ottanut pelkästä raportista 30e mutta antoi maksutta kun olin "hieman" vittuuntunut siihen mitä e maileissa luvattiin vs käytäntö.

    Kysyin baiksilla tästä ketjun alkup aiheesta, niin sanoivat että kyllä niitä heillä vaihdetaan, ja kannattaa tehdä jos ajelee semmosissa olosuhteissa missä kura ja vesi lentää, tuntityönä, menee 20-30min tähän Cuben cx moottoriin eli noin 30e
    Eli ei tuo laakerin suojarasva ja suojaholkin vaihto maata kaada. Mitenhän se Suvala sai menemään tunteja, taitaa kuitenki olla eri jutusta kyse, muutenhan tuo olisi kunnon kusetusta...

  29. #239
    Tein tänään ton tiivisteen vaihdon lisärasvoineen. Meni varttitunti. Ja iso osasiihen, jotta perinteinen nelikanttiulosvetäjä ei sovi eli piti etsiä miljoonalaatikosta fyllipala.

  30. #240
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti veke Katso viesti
    Tein tänään ton tiivisteen vaihdon lisärasvoineen. Meni varttitunti. Ja iso osasiihen, jotta perinteinen nelikanttiulosvetäjä ei sovi eli piti etsiä miljoonalaatikosta fyllipala.
    Jätä vastapuolen kammenpultti paikoilleen ja akselin sisään sopivan pituinen metallitanko, johon ulosvetäjän tappi osuu. Itse sahailin sopivan tangon työkalupakkiin, niin ei vanha ulosvetäjä toimii eikä tarvi ostaa turhaan toista rinnalle.

Samanlaisia aiheita

  1. Cube Hyde Pro vai Race
    By Daemonn in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 8
    Viimeinen viesti: 09.01.2018, 16.02
  2. Cube Reaction C:62 Race
    By zenix in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 1
    Viimeinen viesti: 27.10.2017, 13.39
  3. Cube Cross Race SL
    By retale in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 8
    Viimeinen viesti: 13.06.2016, 11.54
  4. Cube ltd race 29 vs cube ltd sl 29
    By sikaflex in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 5
    Viimeinen viesti: 05.08.2014, 23.41

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •