Sivu 2 / 9 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 31 - 60 / 251

Aihe: Boschin moottorin laakerin kesto, Cube HPA 120 Race -16

  1. #31
    Tänään käytin KTM huollossa ja moottorin päivityksessä Kuopion Baiksissa ja ei ollut mitään tietoa siellä, että jotain pitäisi vaihdella 1/3tkm välein. En ainakaan itse aido panikoida tommoisten huhujen perään. Jos tuommoista vaihto rumpaa pitää tehdä niin Boschilla on edessään aikamoinen ongelma eikä meillä pyörän ostajilla. Moottoria on mainostettu huoltovapaaksi! On nimittäin nykyään tuo kuluttajansuojakin aika vahva

  2. #32
    Siis ei mitään laakereita ole väitetty vaihdettavaksi, EI! vaan laakeriden öljy ja sen laakeripesän suoja... á 30-40€...
    eka huollon yhteydessä
    Mutt tosiaan ei siitä Turussakaan mikään liike tiennyt, mutt Helsingissä Electrobike kyllä moisen kertoi.
    Kysykää sieltä. Se kertoo olevansa myös Boschin moottoreiden maahantuoja.
    Ja minähän vaan kerron, mitä ovat mulle kertoneet, kun oon kysellyt... Lienee Suomen suurin sähköpyörien myyjä

  3. #33
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 1aloittaja Katso viesti
    Miksi pyöräliikkeet antavat asiakkaidensa uskoa sähkömoottoreiden huoltovapauteen? Onko se jokin myyntikikka niille?
    Mielestäni Rtech sai tietää vasta myöhemmin moottorin huototoimenpiteistä.

  4. #34
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.228
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 1aloittaja Katso viesti
    Siis ei mitään laakereita ole väitetty vaihdettavaksi, EI! vaan laakeriden öljy ja sen laakeripesän suoja... á 30-40€...
    eka huollon yhteydessä
    Mutt tosiaan ei siitä Turussakaan mikään liike tiennyt, mutt Helsingissä Electrobike kyllä moisen kertoi.
    Kysykää sieltä. Se kertoo olevansa myös Boschin moottoreiden maahantuoja.
    Ja minähän vaan kerron, mitä ovat mulle kertoneet, kun oon kysellyt... Lienee Suomen suurin sähköpyörien myyjä
    ElectroBiken kohdalla en tiedä, mihin sieltä kerrottuun voi uskoa, mihin ei. Väittivät vielä elokuussa mm. olevansa ainoa paikka Suomessa, joka tekee Boschin päivityksiä ja sehän on ihan puppua. En ota kantaa siihen, mitä tarkoittavat sillä, että ovat Boschin maahantuoja, mutta kommenttihan antaa ymmärtää, että muut Boschia myyvät ostaisivat heiltä, mutta onko näin, vai ovatko he vain yksi maahantuoja monien joukossa? Kumman tulkinnan itse teit..

    Minä ainakin olen muuten ainakin kertaluontoinen Boschin maahantuoja, koska tilasin itse pyöräni Saksasta

    Katsotaan mitä tietoa tuolta Boschilta suoraan tulee.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  5. #35
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 1aloittaja Katso viesti
    ElBikelle, ett juu irtomoottoreille on hinta yleisessä tiedossa esim Electrobikessakin, ’muttku’ Bosch ei niitä myy kuin pyörien valmistajille/kokoajille ensiasennuksiin...
    oho!

  6. #36
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Markku66 Katso viesti
    Jos tuommoista vaihto rumpaa pitää tehdä niin Boschilla on edessään aikamoinen ongelma eikä meillä pyörän ostajilla. Moottoria on mainostettu huoltovapaaksi! On nimittäin nykyään tuo kuluttajansuojakin aika vahva
    Tota määkin mietin.

  7. #37
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ElBike Katso viesti
    Kysyin kerran jostain irtomoottorin hintaa ja kuulemma 600-700, joka ei mielestäni ole mikään älytön hinta. Kuvittelin että olisi ollut yli 2000€. Lähinnä mieleen tulee tilanne että moottori laukeaa takuuajan jälkeen.
    Entä löytyykö jostain tuota laakerinvaihtoohjetta? Kun takuuaika päättyy, aion itse avata moottorin ja päivitellä laakereita yms. Ihmisen tekeleitä nuo on, joten eiköhän huoltokin onnistu kotikonstein.
    Rtechissä mainittiin kanssa moottorin varaosahinnaksi seitsemisen sataa ohjaimineen, enkä kanssa pitänyt ihan mahdottomana hintaa. Varsinkin kun vertaa laakerinvaihtohintaan, niin kahdella vaihdolla saa uuden jo moottorin!
    Mekin, kuuden sähköpyörän porukalla (motocross/endurotaustalla), ollaan kiinnostuneita päivittelemään laakereita. Tänne vaan räjäytyskuvia, varaosanumeroita, repairmanuaaleja ja purkuvideoita.

  8. #38
    https://teamvirkkienduro.1g.fi/kuvat...ch_bearing.JPG
    Tossa muuten mun kuluneen laakerin kuva.

    Mistä noi Boschin moottorin takuuehdot löytyy, kun ei näyttänyt olevan pyörän papereitten mukana.

  9. #39
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    5.947
    Paljonkos tuon moottorin takuukilometreiksi on annettu? Vai päteekö tuo ensimmäisen viestin 3tkm? Jos noin on, niin eihän bochilla ole mitään ongelmaa.

    Eli ajakaa vaan suojaholkkia vaihtamatta, vaihdatte vaan sitten 3600tkm kohdalla uuden moottorin, jos laakeri laukeaa. Jos laakeri hajoaa 2900tkm kohdalla, niin tuo moottori ei bochille paljoakaan maksa.

    Ihan selkeä suunnitteluvirhe tuossa laakeirin tiivistyksessä on, jos se ei kestä yli tonnia ajoa, mutta eipä isot valmistajat ole ennenkään välittäneet suomen hiekka/loska olosuhteista.

  10. #40
    Liittynyt
    09/2009
    Viestit
    76
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 1aloittaja Katso viesti
    Siis ei mitään laakereita ole väitetty vaihdettavaksi, EI! vaan laakeriden öljy ja sen laakeripesän suoja... á 30-40€...
    eka huollon yhteydessä
    Kyllähän tuo aloittaja sanoi, että laakeri vaihdettiin, ei kai siellä moottorin sisällä öljyjä ole?

  11. #41
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vapari Katso viesti
    Kyllähän tuo aloittaja sanoi, että laakeri vaihdettiin, ei kai siellä moottorin sisällä öljyjä ole?
    Niin sanoi ja laakeri(t) vaihdettiin, kun laakerit oli jo rikkoutuneet, juu ja siksi just se kertomani, Electrobitin useampaan kertaan esiintuoma öljynvaihto pitäisi tehdä, jotta ko laakerien rikkoutumisia ei tapahtuisi.
    Oliko aloittaja tehnyt/teettänyt sen muutaman kympin huollon pyörän ekan 1000 km aikana...? Siitä hän ei maininnut... mutt oletukseni on, että ei ollut, koska yleisesti kuvitellaan sähkömoottoreiden olevan ikuisia ja huoltovapaita... mutt hitsi, eivät oo! ku korkeintaan mainosten luomassa illuusiossa. Mites jotkut laakerit ei muka pyöriessään kuluisi... Pöh!
    Pitäähän laakereita vaihtaa joka himputin koneessa ja moottorissa ja varsinkin, jos ei niitä huolleta ja/tai öljytä asianmukaisesti ...eikä siihen vaikuta pätkääkään, käykö moottori sähkön voimalla tai bensalla tai vaikka kissan rasvasta tehdyllä uusiopolttoaineella...

  12. #42
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Tuusula
    Viestit
    18
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 1aloittaja Katso viesti
    Niin sanoi ja laakeri(t) vaihdettiin, kun laakerit oli jo rikkoutuneet, juu ja siksi just se kertomani, Electrobitin useampaan kertaan esiintuoma öljynvaihto pitäisi tehdä, jotta ko laakerien rikkoutumisia ei tapahtuisi.
    Oliko aloittaja tehnyt/teettänyt sen muutaman kympin huollon pyörän ekan 1000 km aikana...? Siitä hän ei maininnut... mutt oletukseni on, että ei ollut, koska yleisesti kuvitellaan sähkömoottoreiden olevan ikuisia ja huoltovapaita... mutt hitsi, eivät oo! ku korkeintaan mainosten luomassa illuusiossa. Mites jotkut laakerit ei muka pyöriessään kuluisi... Pöh!
    Pitäähän laakereita vaihtaa joka himputin koneessa ja moottorissa ja varsinkin, jos ei niitä huolleta ja/tai öljytä asianmukaisesti ...eikä siihen vaikuta pätkääkään, käykö moottori sähkön voimalla tai bensalla tai vaikka kissan rasvasta tehdyllä uusiopolttoaineella...
    Kyllä laakerin kuuluu kestää pidempään. Tässä tapauksessa vaikuttaa suunnitteluvirheeltä laakerin suojauksessa/ mitoituksessa. Esimerkkinä auton pyöränlaakerit kestää useimmiten toistasataatuhatta mutta poikkeuksia on molempiin suuntiin. On toki rakenteeltaan erilaisia mutta kukin käyttötarkoitukseen valittu sopivaksi. Siellä ne on kurassa, suolassa ja jarrupölyssä nekin.
    Onko tuossa Boschissa kestovoidellut laakerit vaiko roiskevoitelu, on vielä epäselvää?

  13. #43
    Olen ollut siinä käsityksessä että Boschin moottori on vaseliinivoideltu. Vai että laakerit jossain öljyssä? Siis uiko ne jossain öljypohjan tyyppisessä kaukalossa vai laitetaanko vaseliinin sijaan öljyä laakeriin?

    Mielenkiintoista että Boschin dealer searchilla löytyy vain Pyöräliike Lundberg. Itse kuulin eräältä Boschin huoltoja tekevältä firmalta että kuka tahansa voi käydä Boschin koulutuksen ja saa sen jälkeen luvan ostaa diagnostiikkasoftan. Samaisen yrityksen edustaja kertoi että Electrobike pitää itse itseään maahantuojana, mutta virallista statusta ei olisi. He vain olivat ensimmäisenä liikenteessä. Ihmettelen suuresti, miten "maahantuoja" ei saa noita Boschin valopiuhoja varastoon. Keväästä saakka katsonut ja aina varastosaldo näyttää nollaa. Miksei niitä voi ottaa varastoon pariakymmentä?

  14. #44
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    5.947
    Kai tuolla nyt on kunnollinen stefa nyt kuitenkin ennen laakeria? Vai pelkästään tuo booriakselin päälle tuleva muovitiiviste? Laakeri varmaankin normaali konelaakeri omilla rasvoillaan?

  15. #45
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Kai tuolla nyt on kunnollinen stefa nyt kuitenkin ennen laakeria? Vai pelkästään tuo booriakselin päälle tuleva muovitiiviste? Laakeri varmaankin normaali konelaakeri omilla rasvoillaan?
    Itse asiassa siellä ei taida olla mitään stefaa laakerilla, vain tuo muovinen suoja, joka pyörii kampiakselin mukana laakeria vasten. Tuossa on joku messukuva performancesta ja siinä näkyy tuo kampilaakerin paikka ja myös se että tuo aikaisemmin linkeissä pyörinyt muovisuojan(https://www.elektrofahrrad24.de/medi...ng-unten_0.jpg) paikka aivan laakeria vasten. Tuon perusteella sanoisin tuota joksikin aivan muuksi kuin huoltovapaaksi ratkaisuksi, etenkin jos harrastaa pyörällä loskassa/suossa rypemistä, koska tuonne menee vesi suoraan sisälle laakeriin.

  16. #46
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    5.947
    Eli onko laakerikin ilman tiivisteitä? Ajattelin, että tuosta aiemmin postatusta ruosteisesta laakerista olisi vain otettu tiivisteet pois kuvaa varten. Vai tuleeko tuo booriakselin tiiviste laakerissa näkyvää olaketta vasten?

  17. #47
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    5.947
    On siellä ihan normaali konelaakeri 2rs tiivisteillä alla. Itse tilaisin useita booriakselin päälletulevia tiivisteitä ja asentaisin ne laadukkaan rasvan kanssa paikalleen, vaikkapa tuon tonnin välein, jotta vesi ei pääse seisomaan laakeria vasten. Käsittääkseni aika helppo homma. Itse laakeri näyttää taas olevan niin syvällä, ettei siitä pääse irroittamaan suojaa ja lisäämään rasvaa.

  18. #48
    Sitten kun vaihtaa laakerin, niin tyrkkää sinne reilummin rasvaa. Pyörimisnopeudet on edelleen niin matalat, että rasva ei ala kuumentua. Ainut riski on että ylimäärä painautuu ulos väärältä puolelta laakeria ja moottorin sisään, aiheuttaen jotain vaurioita.

  19. #49
    Ihan samanlainen suojattu konelaakeri se on kuin rossipyörien vetoakselilla. Nekin pyörii melko paskaisissa olosuhteissa eturattaan alla ilman ongelmia. Omalla Trekillä ajettu 2500 kilsaa ilman mitään huoltoa ja ilman ongelmia. Ja suuri osa näissä peruskarmeissa keleissä, jotka syksyn "miedohkot" sademäärät ovat aiheuttaneet.

  20. #50
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    5.947
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Dille Vallaton Katso viesti
    Ihan samanlainen suojattu konelaakeri se on kuin rossipyörien vetoakselilla. Nekin pyörii melko paskaisissa olosuhteissa eturattaan alla ilman ongelmia. Omalla Trekillä ajettu 2500 kilsaa ilman mitään huoltoa ja ilman ongelmia. Ja suuri osa näissä peruskarmeissa keleissä, jotka syksyn "miedohkot" sademäärät ovat aiheuttaneet.
    Omissa krosseissani on kyllä ollut aina stefa vetoakselillakin.

    Ja prätkissä laakeri on tosiaan vaihdelaatikkoöljyn voitelema, eli ainoastaan toisella puolella voi olla tiiviste laakerissa.

  21. #51
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    3.412
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Omissa krosseissani on kyllä ollut aina stefa vetoakselillakin.

    Ja prätkissä laakeri on tosiaan vaihdelaatikkoöljyn voitelema, eli ainoastaan toisella puolella voi olla tiiviste laakerissa.
    Näin on ollut mullakin.

    Ja 1000 km on ajallisesti jotain 50h, eli ei juuri mitään sähkömoottorille ja sen laakereille. Kyllä kaikki laakerit kuluu, mutta normi sähkömosan laakeri kestää jatkuvaa ajoa vuositolkulla ja täydellä kuormalla, eli kymmeniätuhansia tunteja.

    Mitäpä vielä?
    Miten niin tyhmä kysymys??

  22. #52
    https://teamvirkkienduro.1g.fi/kuvat.../Bosch_exp.JPG

    Onko se toi laakeri?

    Kuluttajasuoja muuten kertoi, että jos ostohetken takuuehdoissa ei ole mainittu huoltoväleistä (1000/3000km), niin on tapahtunut virhe.

  23. #53
    Niin se aika kuluu ja asiat unohtuu. Tietenkin mopoissa on myös stefa laakerin päällä. Joka tapauksessa pitäisi filossa pyöriä satoja tunteja ilman ongelmia, ellei esim. "voitele" painepesurilla laakeria vedellä pilalle. Onhan monessa paljon kovemmalla käytöllä olevissa moteissa kestovoideltuja laakereitakin, jotka rokkaa vaarilta pojanpojalle.

  24. #54
    ÖÖ! Tässä kai puhutaan eturattaan alla olevasta vetoaksekselin tai filokielellä sanottuna keskiöakselin laakerista?
    Niin ja sähkömoottoreissa ei ole sisällä minkäänlaista öljyvoitelua. Kaikissa lakruissa on kestovoitelu joka kestää hyvin, jos on laakeritehtaalla tehty työt kunnolla. On tullut yksi ja kaksi kertaa vastaan suojattuja laakereita, joissa on vaseliinia vain nimeksi, eli pyörivät jo uutena melkein rauta rautaa vasten. Onko tässäkin samaa vikaa niissä tapauksissa jos ja kun ovat hajonneet nopeasti.

  25. #55
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    5.947
    Ei se suojattu laakerikaan kestä jatkuvaa vettä ilman stefaa. Jos tuo ihmeellisen näköinen muovirengas laskee vedet laakeria vasten, niin vesi pääsee laakerin sisään ja ruostuttaa sen rikki.

    Tuo muovitiiviste kannattaa pitää aina ehjänä ja hyvässä rasvassa, jottei vesi pääse sisään.

    Ruostuneesta laakeristahan on kuva ketjussa aiemmin.

  26. #56
    Liittynyt
    11/2005
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    442
    Sitten kannattaa huomioida, että rasvojenkin veden kestossa on eroja. Eli mitä tahansa rasvaa sinne ei kannata laitttaa

  27. #57
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    5.947
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti VirkinArtsi Katso viesti
    https://teamvirkkienduro.1g.fi/kuvat.../Bosch_exp.JPG

    Onko se toi laakeri?

    Kuluttajasuoja muuten kertoi, että jos ostohetken takuuehdoissa ei ole mainittu huoltoväleistä (1000/3000km), niin on tapahtunut virhe.
    Hyvä kuva tuosta paketista. Eli tuo tiiviste tulee ylemmän akselin ja moottorin valun väliin? Näkyy tästä kuvasta. Mutta miten tuo varsinainen vetoakselin pää tiivistetään?
    Kai siinä nyt on kuitenkin vielä joku tiiviste?



    Edit: No nyt taisin tajuta rakenteen. Ylimmäinen, isompi akseli on tosiaan eturattaalle ja tuon tivisteenhän on sitten pakko tiivistää ulkokehältä. Eli siinä on syy tiivisteen vaihtotarpeeseen.
    Sehän tietenkin väljistyy noiden hahlojen kohdalta. Sisempi akseli on kammen akseli.

  28. #58
    Liittynyt
    02/2017
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    20
    Tässä on siihen huoltosatsi: https://www.bike-discount.de/en/buy/...-grease-570055 ,eli ensin poistetaan vanha tiiviste ja putsataan väli ja sitten puristetaan vaseliinia tuohon väliin ja painetaan tiiviste pakoilleen ja pyyhitään ylimääräiset rasvat pois!

  29. #59
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    5.947
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Karba Katso viesti
    Tässä on siihen huoltosatsi: https://www.bike-discount.de/en/buy/...-grease-570055 ,eli ensin poistetaan vanha tiiviste ja putsataan väli ja sitten puristetaan vaseliinia tuohon väliin ja painetaan tiiviste pakoilleen ja pyyhitään ylimääräiset rasvat pois!
    No ei ole kallis. Tuo kyllä kannattaa ehdottomasti opetella tekemään itse. Voi tietty ajatella, että takuu korvaa, mutta itse en jaksaisi tapella. Vesi syö kuitenkin laakeria hitaasti ja varmasti.
    Kun jätät nyt huoltamatta, niin takuun päätyttyä maksat sitten itse korjaukset. Tai tappelet liikkeen, maahantuojan, bochin ja kuluttujasuojan kanssa maksumiehestä. Lopuksi ehkä saat kaikki kulut maksatettua muilla, mutta edelleen sinulla on se sama moottori, johon täytyisi vaihtaa tuo tiiviste säännöllisesti. Varmaankin alle 10min työ.

  30. #60
    Liittynyt
    05/2017
    Viestit
    173
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Karba Katso viesti
    Tässä on siihen huoltosatsi: https://www.bike-discount.de/en/buy/...-grease-570055 ,eli ensin poistetaan vanha tiiviste ja putsataan väli ja sitten puristetaan vaseliinia tuohon väliin ja painetaan tiiviste pakoilleen ja pyyhitään ylimääräiset rasvat pois!
    Kiitos tiedosta.

    Tarvitseeko siihen tuommoisen työkaluadapterin vaihtamiseen?

    https://www.bike-discount.de/en/buy/...ormance-452266

Samanlaisia aiheita

  1. Cube Hyde Pro vai Race
    By Daemonn in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 8
    Viimeinen viesti: 09.01.2018, 16.02
  2. Cube Reaction C:62 Race
    By zenix in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 1
    Viimeinen viesti: 27.10.2017, 13.39
  3. Cube Cross Race SL
    By retale in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 8
    Viimeinen viesti: 13.06.2016, 11.54
  4. Cube ltd race 29 vs cube ltd sl 29
    By sikaflex in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 5
    Viimeinen viesti: 05.08.2014, 23.41

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •