Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 33

Aihe: ktm macina freece

ktm macina freece

aluksi voin sanoa noin 500km ajelun jälkeen että aivan huippu vehje,löysin pyöräilyn ja maastossa liikkumisen uudelleen.mutta onko tietoa miten bosch cx avustajan sais vapaalle.kun eräälläkin lenkillä akku loppu niin selvä vastustus tuntuu polkiessa vrt,akkuporakonetta käsin karasta pyörittää.näin hauskaa vehjettä ei ole ollutkaan,voi ajaa sinne mihin ei ktm exe:llä kehtaa ajaa.

Ei mitenkään. Se on ominaisuus. Eikä se nyt niiiiiin paljoa vastusta, efekti vaan on voimakas kun on ensin polkenut avustuksella.

Joo Boschissa on välitysrattaat siellä keskiössä, eturatas pyörii tuplanopeudella kampiin nähden, siitä vähän vastusta.

ei sattuis olee räjäytyskuvaa mekanismistä.ja mitä katsonut kyllä eturatas ja kampiakseli on samaa puuta.se entä rengastus keulaan "bluto"menee ehkä 4,8.taakse 4,?.nyt eessä snow storm ja takana big jim 0.45bar toimii tosihyvin.

^Tuohon sun on helppo kokeilla, pyörität kammesta virrat pois päältä ja katsot montako kierrosta ratas pyörii, jossain nettipulinassa oli mainittu että välitystä olisi jopa 2.5 kierrosta, Boschissa 15-hampainen etunen, normi jotain 37.

Onhan se pyörä ilman sähköjä raskas, mutta asfaltilla pääsee tasaisella kohtuu ok 15kmh. Mäet on ihan kamalia, jos pyörä on raskas (cuben läski on 22kg). Mutta en mä lenkille sähköittä lähtisi...

Onnittelut hyvästä valinnasta, kertoilinkin jo omastani toisessa threadissa http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?56425-S%E4hk%F6avusteinen-fatbike&p=2720007#post2720007

Tää on tietääkseni yhden kotimaisen villarilehden voorumi! Siitä olen lukenut että Boschin kampien ja eturattaan pyörimissuhteen ero on 1,5. En ole omasta Trekistä yrittänyt alkaa sitä laskemaan. Pääasia että kulkee kun pitää tarpeeksi usein töpseliä seinässä. Ai niin ettehän te asiantuntijat mitään paperilehtiä lue, kun ne vaikka maksaakin jotain. Onneksi me rahamiehet maksetaan tämän saitinkin ylläpito. Miksi sähköpyöristä aika usein kysytään miten raskas se on ajaa ilman virtaa??? En ole kenenkään kuullut kysyvän kuinka raskas joku enskamopo on työntää kun tankki tyhjenee. Sori jo etukäteen kaikille joiden mielen pahoitin!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Dille Vallaton Katso viesti
    En ole kenenkään kuullut kysyvän kuinka raskas joku enskamopo on työntää kun tankki tyhjenee. Sori jo etukäteen kaikille joiden mielen pahoitin!
    En loukkaantunut. Pitää vaan kommentoida että aikanaan siirryin isosta nelarista piikkisen kakstahdin puikkoihin juurikin sen keveyden vuoksi. Ehkä kaatuilin liikaa, mutta kivempi sitä oli työtää ja nostella.
    Ei mulla muuta, jatkakaa.

Ainoa moite toistaiseksi on, että Freezen vapaarattaan runko on alumiinia. Itsellä se antautui aika varhaisessa vaiheessa. Teräksinen tilalle löytyy tuolta http://lundberg247.fi/product_details.php?p=2032 ja vaihto onnistuu kotosalla jos on pakan avaamiseen työkalut. Vinkkinä akselin avaamiseen, jarrulevyn puolella on pölysuojatulppa joka lähtee sormin vetämällä. Sen jälkeen paljastuu akselin pää jossa on hahlo josta sitä saa pidettyä paikallaan. Vaihto on n. 2min työ sen jälkeen kun pakka on irroitettu.

Tässä pohtinut fättiä sähköisenä ja törmännyt valintojen tulvaan. Jollain tapaa olen rajannut jo valinnan Haibiken ja KTM:n välille. Mitä mieltä olette eroista vai olisiko jokin kolmas parempi?

Tässä linkki Haibikeen: https://www.haibike.com/en/INT/bikes...ro-fat-six-8-0 vai KTM?

Huh, kuumetta puskee! Kävin koeajaa Kotarin sähkö ja ei -sähköversiot. En tiedä enää ajattelenko koko Haibikeä. Sähköavustus tuntui juuri siltä miltä sen oletin, paitsi ehkä tehostus oli suurempi kuin ajattelin. Säädettävissä sekin.

Kumpikin hyviä kamppeita. Itsellä KTM, koeajoin Haibiken (tosin täpärin). Itse pohdin pitkään jotta 27,5 + vai läski. Kummassakin puolensa ja lopputulos on tässä, Maccina Freecellä huristellaan. KTM:ään sopii taakse "vain" 4.0 kumi jos sillä on väliä. Kampe on toiminut täysin odotusten mukaisesti ja lunastanut paikkansa helppona jokapäiväiskulkuneuvona. Helppo ottaa ja lähteä kauppaan tai johonkin alle 5km matkoille jättäen auton kotiin. Toki pidemmällekin mutta nuo lyhyet matkat helpompaa kuin autoilu ja varsinkin kivempaa

Itse kallistun KTM:n suuntaan, täysin puolueellisena toki, tosin tuntuu tuo koko ajan paremmalta valinnalta. Pääsin taas rymistelemään metsässä ja siellä pyörä on todella hauskaa seuraa. Aikuisten kuraleikkejä, todellakin. Lisäksi ajelen töihin 13km suuntaansa. Pyörätiellä ei ole yhtä hauska kuin metsässä ja rengasmelua piisaa, mutta en itse kinnitä huomiota siihen ollenkaan. Hyvin kulkee ilman nastoja pienellä lumellakin, tosin eteen vaihdan aina Dillinger 5:n jos näyttää liian pahalta. Cuben vastaava peli Nutrail Hybrid 500 ei olisi huono valinta sekään.

Itsellä myös Kotari. Suomessa (minulle) optimifillari, kun en vedä pitkiä maantielenkkejä käytännössä ollenkaan. Muu kalusto seisoo. Nastakumit piti valita 4", kun "täysleveä" ei mahdu taakse. Eteen mahtuisi kyllä. Bosch on itselle passeli voimalinja ja osat pelaavat hyvin.

Jos asuisin Keski-Euroopassa niin täpäri olisi todennäköinen valinta.

Tein komponenttivertailua taulukkoon Cube nutral hybrid 500, Haibike xduro fatsix 8.0 ja KTM:n välillä. Hankala löytää yksittäistä komponenttia joka olisi poikkeava tarvikehinnaltaan kilpailevasta. Haibike 8.0 Yamahan moottori, taas arvokkaammassa 9.0 on Bosch. Mielenkiintoista miksi kone vaihtuu. Summa summarum, kilpailu vaikuttaa olevan aika vähäistä näissä sähköfäteissä ja hinnat koko kolmikolla 3,5-3,8k€.

E: Ainoaksi pohdinnaksi jää, kannattaako panostaa sähköavustukseen jopa 1,5k€. 2,5k€ saa aika makeilla osilla Canoyonin fatbiken tai 3,0k€ hiilarikiekoilla 11,5kg painoisen Croc:in fätin.
    ///Jone muokkasi tätä : 07.12.2017 at 00.05 Syy: Lisätty asiaa

Kävin koeajamassa Yamahan moottorin, eroa mun mielestä aika vähän noin käytön kannalta, mutta Bosch vaikutti olevan vähän pehmeämpi toiminnaltaan joka on maastossa eduksi. Numeroiden valossa jammussa on vähän enemmän vääntöä. Boschin huoltoa löytyy monesta paikasta, Yamahasta en tiedä.

Sähkö on mun mielestä ehdoton, läski on aina vähän raskas renkaittensa takia ja sähkö vie sen pois. Kymmenkertaistaa ajamisesi määrän ja hauskuuden Ei oikeastaan voi edes vertailla. Sähkömaastopyöräily ja maastopyöräily on ihan eri lajeja.

Kustannusmielessä kannattaa pitää silmät auki tarjousten ja käytettyjen suhteen. Jos jossain on 2017 malleja jäljellä, niiden hinnat voi tippua jos 2018 mallit ei ollut vielä saapunut myyntiin. Cuben kohdalla voi ehkä olla näin. KTM myy jo 2018 malleja.

Voisiko retkikäyttö olla sellainen, että rajaisi sähkön pois läskistä? Siis jos vertaa läski vs sähköläskien hintoja kuten edellä.

Entä pitkät talvilenkit? Sähkö tietty auttaa etenemisessä mutta rajoittaako talvikäyttöä mitenkään?

Läski kuitenkin kun taipuu ympärivuotiseen käyttöön.

Kevyt läski kuitukiekoilla on muuten sekin jo aika eri vehje kuin perusläski.

itselläni on tuo ktm freeze ja oston jälkeen olen sillä päivittäin ajellut työmatkoja, eripituisia lenkkejä siellä sun täällä metsissä ja asfaltilla jne.on vaan niin älyttömän mukavaa touhua.yleensä tähän aikaan vuodesta pyöräily on jokseenkin jäänyt kokonaan pois, mutta nyt se on päivittäistä.
    hommasin siihen nyon näytön, niin avustuksen saa säädettyä tismalleen sellaiseksi kuin haluaa ja kaikki data näkyy koko ajan.
    ainakin itse ajattelin ens kesänä lähteä tuolla pidempiäkin reissuja tekemään retkikamojen kanssa.
    mikä sitten on pitkä lenkki, esim eilen ajoin koko ajan 70% avustuksella tietä ja jonkun verran skutassa yht 53km vähän reilu 20 keskarilla.akussa oli 48% jäljellä kun tulin kotiin.pakkasta ei tosin ollut kuin muutama aste.syke pysy helposti pk:n rajoissa.
    monesti tulee ajeltua paljon pienemmilläkin avustustehoilla, jos haluaa vähän enemmän sykettä nostattaa.

tuo nyon kiinnoistais itseäkkin,sais puhelimen pois tangosta navigointi virkaa hoitamasta.mistä ostit ja mihin hintaan? entä ketjujen kestävyys kun reilun 500km jälkeen alkoi rutista.kuitenkin kohtuu hintaiset ja voidellut olen niitä tf2 öljyllä.

Mitä meinaat ketjujen rutinalla? Hyppiikö vaihteet? Oletko mitannut ketjujen kuluman ja koittanut heiluuko takapakka?Pyyhithän ylimääräiset öljyt pois laiton jälkeen, ei kerää likaa niin paljon? Itsellä meni n. 750km kohdalla 0,5% kulumamittari sisään, mutta 0,75% ei. Oletan, että ainakin 1000km olisi mennyt ihan ok, mutta oli tarkoitus tuossa kohtaa kierrättää ketju toiseen.

aluksi, en omista vielä kulumamittaria. mutta ääni alkoi kuin ois ollut esim risu voimalinjassa ei ollut mitään ylimääräistä joten pukki moottorin alle ja pyörittelemään.polkimista pyörittämällä tuntui selvää "rutinaa"ja pykäliä.otin ketjut pois paikaltaan ja poljintuntuma oli ok samoin kun takanapa.ketjut takaisin paikoilleen ja sama tilanne,tosin tänään ajaessa en huomannut mitään outoa.jäätämisestäkö se johtui? No uudet ketjut tilattu seuraan tilannetta.

Reilun 40km lenkki tänään pääosin pyöräteitä, lunta muutamia senttejä riippuen koska oli viimeksi aurattu mutta kuitenkin sillä tavoin jotta kapearenkaisella olisi ollut paikoin hyvinkin haastavaa. Kahden vaaran yli kiikuin ja kotona oli jäljellä akkua yksi pykälä ja range näytti 2km. 30% eco, 65%tour ja 5% power/turbo eli jyrkimmissä mäissä hetkellisesti. Hyvin pysyi luomuläskillä ajelevan "oikean" pyöräilijän matkassa vaikka kyllä silti se olin minä joka hengästyi tiukemmissa paikoissa. Pitää katella kakkos akkua jottei tarvii miettiä reittejä kapasiteetin pohjalta.

Mutta mukavaa oli ajella reippaasti (kaverin mielestä varmaan ihan matelemalla ) ja silti pystyi pääosan ajasta juttelemaan...
    Lenkin jälkeen oli kylläkin hartiat enemmän kuin jumissa.

Range-arviointi on todella pessimistinen Boschilla. Katson itse vain jäljellä olevia palkkeja.

Yksi palkki ja ja kaksi kilometriä jäljellä, olisi se tietty varmaan enemmän kun 2 mennyt ecolla tai sitten ei. Nyt kun akku ladattu niin näytti vain 60 km ecolla arvioksi, mikä lie laskentatapa ja huomioon otettavat asiat ?
    Paljon isompiakin lukemia näkynyt. Ja minä siis olen iso ja painava ja keli oli tiekeliksi haastava.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Roiala Katso viesti
    Yksi palkki ja ja kaksi kilometriä jäljellä, olisi se tietty varmaan enemmän kun 2 mennyt ecolla tai sitten ei. Nyt kun akku ladattu niin näytti vain 60 km ecolla arvioksi, mikä lie laskentatapa ja huomioon otettavat asiat ?
    Paljon isompiakin lukemia näkynyt. Ja minä siis olen iso ja painava ja keli oli tiekeliksi haastava.
    500 akulla kyllä lähtöarvo on enemmän kuin 60km ecolla. Range kyllä säätyy lennossa hitusen riippuen vauhdista (ja varmaan keskimääräusestä avustuksen tasosta). Esim kun ajaa yli 25kmh niin mittariin on tullut lisää rangea. Ei nyt mitään isoja määriä mutta muutamia kilometrejä.

Se laskee kantaman viimeisen X minuutin kulutuksen perusteella. Se mikä on äksän arvo on edelleen mysteeri.

nyon näytto

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Novus Katso viesti
    .
    hommasin siihen nyon näytön, niin avustuksen saa säädettyä tismalleen sellaiseksi kuin haluaa ja kaikki data näkyy koko ajan.
    .

tilasin nyon retro fit kitin discountbike.deestä.hinta oli "vain" 300euroa.ei ole vielä saapunut mutta oliko asennus ihan bolt on ilman softa muutoksia.

sieltä minäkin tilasin. joo ihan vaan ruuvit irti ja nyon tilalle.

Oho, luulin että moottorin softaakin pitää tunkata jos Nyonin laittaa. Millaiset kartat on Suomen osalta? Löytyykö korkeuskäyrät? Saattaa kyllä jäädä väliin oman Freezen osalta, sen verran mukkelismakkelis olen ton pyörän kanssa mennyt ja näyttö on vähän iskualttiissa paikassa.

Samanlaisia aiheita

1. Vastaukset: 14
    Viimeinen viesti: 02.05.2017, 14.26

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •