Sivu 4 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 234
Näyttää tulokset 91 - 119 / 119

Aihe: Ruska - Pyöräily Suomen halki 14.-22.9.2018 (Turku-Kuolema-Salla-Esrange-Kilpisjärvi)

Sitten tuli rengasrikko ns. pahaan paikkaan, eli pilkkopimeään. Pienellä tiellä oli yhtäkkiä iso reikä, enkä ehtinyt väistää. Takarengashan siinä tyhjeni. Pimeässä kaikki renkaanvaihtovaiheet tuntui paljon hankalemmilta, vaikka toki minulla oli otsalamppu tätä varten. Renkaan irroitus oli hankalaa, patruunan onnistuin tuhlaamaan, liian harvoin tulee käytettyä. Ensimmäinen pumppauskin suhisi harakoille, kun pumppua irti ruuvatessa sielu lähti irti. Onnistuin kuitenkin käsin kiristää se riittävän kireälle, jottei se tapahtunut enää uudestaan. Kun osaisi Strava datasta tulkata, niin voisi katsoa kauanko siinä oikein meni.
    Vähän ennen sallaa otin pienen stopin, ja vaihdoin samalla akun lamppuun jotta se olisi terävimmillään kun kiivetään huipulle. Samalla Mathias sai minut kiinni ja pysähtyi kysymään, että onko kaikki ok. Olin varmaan ollut aika paljon edellä kun hän oli tarkistanut seurannan viimeksi. No siitä jatkettiin sitten kohti Sallatunturin huippua. Olin katsonut että aika jyrkkää soratietä olisi edessä, ja pohdin pääsisikö sitä kuinka paljon ajamaan. Mietin jo kävelyä maantieklosseilla, vaiko mieluummin kengät pois? No sitten kun näin minkälaista "soratietä" on edessä ja kuinka jyrkkää, niin otin kengät ja sukatkin pois, kun ei ollut varasukkia, ja aloin työntämään pyörää ylös. Vähän ennen huippua näkyi toinenkin valo, Mathias tuli vastaan pyörää taluttaen. Verrattiin toistemme etenemistyyliä, hänellä oli sentään sukat jalassa, jotkut hätävara varasukat. Huipulle päästyäni aloin etsimään vaihtoehtoista alasmenoreittiä, kun alkoi olla paljasjalkakiintiö täynnä. Olin aiemmin ennen kuin parkour reitti oli määrätty katsonut jotain toista reittiä, joka olisi vähän loivempi. Se ei kuitenkaan mennyt ihan huipulle saakka, vaan pieni pätkä piti taivaltaa tietöntä taivalta pyörää kantaen. No se tie löytyi, ja sitä pääsi nippa nappa ajamaan, tai siis laskettelemaan jarrut pohjassa. Mutta ei tarvinnut kävellä. Tuosta tuli n. 6 km lisämatkaa, eli ajallisesti ei varmasti ollut kovin kannattavaa. Mathias oli mennyt johonkin nukkumaan ja ohitin hänet sillä aikaa. Itse en ollut suunnitellut nukkuvani tänä yönä ollenkaan. Mistähän moinen suunnitelma oli pälkähtänyt mieleen? No jossain vaiheessa seuraavana päivänä se alkoi kostautumaan. Jotenkin vähän Kemijärven aamiaisen ja Rovaniemen lounaan jälkeen alkoi nukuttamaan, joihin otin sitten pikatorkut bussipysäkin penkillä.
    Seuraava yöpaikka oli varattuna aika kaukana Ruotsin puolella Junosuonnon kylässä, sieltä kun sai halvalla majapaikan. Vähän siinä Pajalan kohdalla meinasi kaduttaa, että miksi piti mennä vaihtamaan majapaikkaa. Alun perin oli varaus kahden hengen huoneesta Pajalassa, kun oli suunnitelma ajaa taas parina viime vuoden tapaan. Se kun muuttui sooloajoksi, niin muutin vähän majoitusvarauksia. No meni aika myöhään, lähelle puoltayötä, en nyt muista kumpaa aikaa, Ruotsi vai Suomi, ennen kuin olin Junosuonnon majatalossa. Siinä on muutamia huoneita ja isot oleskelutilat ja keittiö/ruokailuhuoneet. Mennessäni talossa ei ollut ketään muita, kuten ei lähtiessänikään. Jääkaapista löytyi tilaamani aamiaisboksi, josta riitti ilta- ja aamupalalle syötävää. Olisin voinut syödä enemmänkin jos olisin löytänyt astioita jostain. Olli Ranta, joka majoittui siellä seuraavana yönä, oli saanut opastuksen ja kertoi, että astiat löytyi ruokasalin puolelta.
    Iida Rahikainen majoittui sitten vielä seuraavana yönä, eli oli kyllä hyvä ja suosittu paikka.
    Omatoimiaamiainen mahdollisti jälkeen aikaisen lähdön, kun heräsin taas ennen kellonsoittoa. Tällä kertaa aamu jo sarasti, ja oli ensimmäinen pakkasaamu. Mittarini ei enää toiminut, mutta pyörä oli ollut ulkona yön, ja vaihdevaijerit oli jäässä. Meni aika pitkään, että sain etuvaihtajan liikahtamaan pikkurattaalle, mutta onneksi tie oli aika loivapiirteistä vielä.
    Olin ottanut majapaikasta evääksi kolme banaania, joten en pysähtynyt Vittangin huoltiksella (oliko aukikaan vielä?) Vaan jatkoin suoraan kohti Esrangea, suorinta tietä eli 40 km soratieoikotietä.
    Alkupuolisko ei ollut kovin lupaava, tiellä oli paljon isoja kiviä, ja niinhän siinä kävi, että takarengas löi läpi sopivan kiven osuessa kohdalle. Vaihto sujui kyllä nyt paljon vauhdikkaammin päivän valossa, mutta nyt meni myös viimeinen ehjä varasisuri, seuraavalla kerralla pitäisi paikata. No oikeastaan jo ennen tätä olin päättänyt, että en oikaisisi tätä kautta paluumatkalla.
    Tien röykkyisyydestä kertoo se, että kun koitin pienet alamäet lasketella rennosti, tietysti irti satulasta ja hyvin jaloilla joustaen isommin jarruttelematta, niin yksi kerrallaan totesin banaanien pudonneen kyydistä, kun ne oli ylhäältä avoimessa ruokapussukassani, eli olivat pompanneet sieltä ulos.
    Soraosuus lopulta loppui ja otin 8 km lopputempon Esrangeen, kun tuo hidas eteneminen oli vähän tympinyt.
    Keli oli lämmennyt vähitellen aamun pakkasista, vähitellen kuorin vaatteita niin, että saavuin Esrangeen pelkässä tempohaalarissa aluspaitojen hihat käärittynä ylös. Esrangessa oli tarjolla ilmaiset kahvit ja keksit, ketään ihmistä en nähnyt siellä, vaikka paikka oli auki näin päiväsaikaan

Paluumatkalla asvalttia pitkin Vittangiin aloin laskeskelemaan aikataulua. Kun Kaaresuvantoon oli 130 km matkaa totesin, että nyt pitää mennä mahdollisimman ripeästi, että ehdin sinne klo 22 mennessä, jolloin pisimpään aukioleva huoltsikka menee kiinni. Mathias tuli vastaan vähän ennen Vittangia ja pysähtyi jutellakseen. Minä en pysähtynyt, koitin vaan huutaa, että on vähän kiire. Sen verran pydähdyin myöhemmin Vittangissa, että täytin vesipullon huoltsikalla. Laskeskelin, että meillä oli eroa n. 170 km Mathiaksen kanssa, kun olin tullut 85 km Esrangesta takaisin. Mutta eihän tämä varsinainen kisa ollut, kilpailin lähinnä hieman hullua suunnitelmaani vastaan, josta olin loppupuolella aina vähän jäljessä.
    No Kaaresuvantoon saavuin kolme minuuttia etuajassa. Tai siis juuri ajoissa, että ehdin saamaan jotain lämmintä ruokaa, eli panninin joka ehti lämmetä mikrossa tuossa kolmessa minuutissa. Lisäksi kahvia ja suklaadonitsi, joita sain melkein rauhassa syödä. Ulos hätistely alkoi ehkä vartin yli, ja 20-25 yli saivat minut ulkoistettua. Aavistelin tulevan kylmän yön kun oli niin kirkasta. Laitoin varmuuden vuoksi kaikki vaatteet päälle, eli myös varmuuden vuoksi mukana ollut kevyt untuvatakki. Päälimmäiseksi kevyt tuulitakki, joka sopivasti teki untuvatakista tyköistuvan. Jalkaan windtopper etumuksella varustetut bokserit ja ohuet sadehousut, vaikkei sateenuhkaa ollutkaan. Eli siis ihan kaikki vaatteeni.
    Siinä lämpimissä tunnelmissa ajaessani ja juuri syöneenä alkoi ehkä hieman väsyttämään, mutta en ollut suunnitellut nukkuvani enää näin loppumatkasta. Toisaalta oli kyllä vielä yksi varuste mukana, jota en ollut vielä yhtään käyttänyt. Keksin, että nythän testataan tienposkessa nukkuminen, kun siihen jonkinlaiset varusteet tuli pakattua mukaan. Aika pian tuli vastaan joku P paikka, ja sen vieressä vähän jotain tasaista tannerta. Eikun leiri pystyyn, eli leväytin avaruuslakanan maahan, siihen päälle pienen palan kuplamuovia Mikko Mäkipään ohjeiden mukaan (tosin keskieuroopan olosuhteisiin). Sitten kömmin puolen kilon untuvapussiin, avaruuslakanasta riitti hiukan peittoakin päälle, kun se oli 160 cm leveä. Herätys reilun kolmen tunnin päähän, ja uni tuli aika nopeasti. Herätys taas n. puoli tuntia ennen kellon soittoa, ei kylmyyteen vaan sen takia, että oli tullut nukuttua riittävästi.
    Lähdin jatkamaan matkaa vähän ennen kolmea, ja silloin ei ollut vielä pakkasta, kun vaihdevaijerit ei olleet jäässä eikä juomatkaan. Myöhemmin alkoi juoma mennä hileeksi, vaijerit ei jäätyneet kun maaston vuoksi tuli sen verran vaihdeltua vaihteita, myös etuvaihtajaa. Ilmassa oli hieman sumua, ja se tiivistyi pyörään jäähileeksi.
    Ekan kerran saavuin Kilpisjärvelle n. kuuden aikaan aamulla, joissain rakennuksissa oli joitakin valoja, mutta en ruvennut selvittämään olisiko jostan saanut jo aamiaista, vaan ajoin pydähtymättä ohi ja kohti Norjaa. Rajalla vähän jännitti pääsenkö rajan yli ilman passia pelkällä ajokortilla. No eipä ketään näkynyt rajalla. Olinhan jo Ruotsissa käynyt, silloin ei kyllä tullut mieleenkään etten sinne pääsisi. No EU ulkoraja on ehkä eri juttu. Lasku Skibotteniin oli aika hauska. Navikaattorini opastaa niin, että tiukemmat kurvitkin se varmuuden vuoksi kertoo käännöksinä, oikeaan tai vasempaan, välillä loivina käännöksinä. Nyt se kertoi ainoastaan yhden loivan käännöksen, kaikki muut mutkat ei aiheuttanut kommentteja, joten saatoin olla melko varma, että ne menee jarruttelematta, ja niin ne menikin. En kuitenkaan mennyt sagan/froome ajoasentoon vaaksputken päälle, niinkuin useimmissa alamäissä. Siinä vauhti kasvaa reilusti isommaksi ja tässä mäessä normi ajoasento toi jo riittävästi vauhtia, ja toisaalta halusin nähdä kunnolla sekä tien että maisemia nyt kun olen näin lyhyesti Norjan puolella.
    Mäen alla pysähdyin huoltsikalle aamiaiselle. Se oli sopivasti auennut 20 minuuttia aiemmin. Hampurilainen sai ajaa aamiaisen virkaa. Sen päälle tuli otettua 10 minuutin torkut. Sitten käväisemään kääntöpaikalla vuonon rantaa jonkun matkaa edestakaisin.
    Päivä oli ollut melko tyyni, no ehkä vuonon rannassa oli vähän tuullut, mutta lähtiessäni kiipeämään takaisin Suomeen, tuuli yltyi voimakkaaksi, ja tietenkin vastaiseksi. Välillä tuntui, että varsinkin jyrkemmissä kohdissa ei meinaa päästä eteenpäin ollenkaan. Kokeilin jopa taluttaa pienen pätkän kokeillakseni pääsisikö niin helpommin samaa vauhtia. Vauhtia ei vaan voinut tarkistaa, kun mittarini oli mennyt kaatosateessa rikki.
    Alkoi epäilyttää, että tässä tuultapäin taistellessa ylämäessä menee moninkertainen aika normaaliin mäennousuvauhtiini verrattuna. Olin laskenut, että n. 700 nousumetrin (mäessä oli välillä alamäkipätkiäkin) selättämiseen minulla yleensä menee vähän yli tunti kun ei mennä ihan täysillä ja kun on vähän tuota rasitusta jo pohjalla. Sitten muistin, että pitäisi yksi paketti hakea matkahuollosta ennen klo 18. Kännykkäkin juuri piippasi, että akku loppui. Minulla ei siis ollut kelloa eikä matkamittariakaan mistä tarkistaa eteneminen. En heti muistanut että olihan minulla varavirtaa jolla puhelimen saisi taas käyttöön. Vähän siinä lopun häämöttäessä päätin vaan edetä mahdollisimman nopeasti.
    Siinä loppumetreillä meinasin ajaa porokolarinkin. Yhdessä pienessä alamäessä menin taas vaakaputkelle makaamaan, jolloin näkyvyys oli vähän rajoitettua, varsinkin kun niskalihakset alkoi olla jo loppu ja silmäluomet turvonneet rajoittaen yläviistoon katsomista. Teinkin loppuaikana niin, että nousin ylemmäs vähän väliä tähystämään pidemmälle erityisesti porojen varalta. Nyt vaan noustessani tähystämään joukko poroja laukkasi edelläni karkuun ja osa oli vielä liittymässä laumaan tien sivussa. No varsinaisesti ei tarvinnut jarruttaa, laskettelin vaan mäkeä ja porot laukkasivat edelläni muutaman metrin päässä, kunnes poistuivat tien vasemmalle puolelle.
    Porothan ei juuri noteeraa autoja, vaan kuljeskelevat niistä juuri piittaamatta. Mutta ihmistä pyörän päällä ne pelkäävät ja juoksevat karkuun. Onneksi.
    Tulliaseman kohdilla yritin katsoa olisiko jossain kelloa näkyvillä. No ei ollut, lopputempo siis jatkukoon vielä n. 10 km. Perille päästyäni kurvasin varmuuden vuoksi ensin Kilpishalliin hakemaan palettiani. No menin kauppaan kun luulin matkahuollon olevan siellä, js näin kaupan seinällä kellot Suomen ja Norjan ajassa. Kello olikin vasta 14:35, huh helpotus, ja samalla vähän nolotti kuinka väärin olin arvioinut ajan kulun.
    Meninkin sitten ennen paketin hakua loppukontrolliin Kilpishotellin respaan ja siellä otin melfien respan tätin kanssa ja suht samantien laitoin se twitteriin.
    Seuraavaksi kävin katsomassa valmiiksi teltan paikan rannasta. Olin etukäteen arvellut että sieltä voisi hyvä paikka löytyä, ja niin löytyikin. Sitten hakemaan pikku pakettini matkahuollosta, joka olikin huoltoaseman yhteydessä, samassa Kilpishallirakennuksessa kyllä.
    Pakettini painoi n. 16 kg, olin isohkoon pahvilaatikkoon pakannut rinkan, jossa lämpöisin makuupussimme, hyvä makuualusta, kolmen hengen kupoliteltta, trangia ja muuta retkeilytarviketta sekä vähän vaatettakin + lenkkarit.
    Olin siis suunnitellut telttailevani loppuajan, jos käy niin hyvä tuuri, että pääsen suunnitelmani mukaisesti maaliin. Tai vaikka sitten vuorokausi tai pari myöhässä.
    Monta yötä hotellissa loppujuhlaa odotellessa ei oikein tuntunut houkuttelevalta, telttaillessa on vähän tekemistä enemmän.
    No seuraavaksi vielä valoisan aikaan teltta pystyyn, vaikkakin pienessä vesisateessa, eli piti olla nopea. Alkoi nimittäin sataa heti kun olin päässyt maaliin, eli hyvä ajoitus siinäkin mielessä.
    Kilpis ravintolan mainio lounasbuffetti oli klo 17 asti, joten ehdin sopivasti sinne lopputankkaukseen. Kaupasta hieman sauna/palautusjuomaa ja hotellin rantasaunaan saunomaan. Jotenkin siellä tuli puheeksi, että olin tullut polkupyörällä, eli vähän sai kerrata retkeä heti tuoreeltaan.
    Saunalta olikin lyhyt reilun 100 metrin siirtymä rantapolkua pitkin teltalleni yöpuulle. Uni tuli vaivattomasti jo ennen iltaysiä.
    Seuraavana aamuna heräsin noin klo 7. Ainakin aamiaiset olin ajatellut kokata aikanikuluksi itse, mutta en ollut jaksanut ostaa tarvikkeita vielä illalla. Pesinkin sitten pyörän ja purin sitä vähän jotta saan sen pieneen pakettiin paluumatkalle bussissa ja junassa. Junissa kun on rajoitetusti pyöräpaikkoja, ja porukalla kun liikutaan, niin parempi että osa pyöristä pakataan pusseihin, jolloin ne ei tarvi pyöräpaikkaa, vaan menee matkatavaroina.
    Vähän olin kyllä ajatellut ajella pyörällä vielä pieniä matkoja, esim. jos olisi Saanalle kiivennyt niin olisi voinut fillaroisa retkeilykeskukselle, mutta oli nyt jalkovälissä sellaiset tuntemukset, että satulassa istuminen ei houkuttanut.
    Pyörän pakkauksen jälkeen kauppa olikin aukeamassa, eli hakemaan aamiaistarvikkeita. Samalla tuli ostettua lounasaineetkin parille lounaalle. Löytyi hyvä keittiökin eli grillikatos. Siellä tuli sitten kolmet asmiaiset ja parit lounaat kokattua vanhalla perinteisellä trangialla. Vähän hidashan se on, mutta nyt ei ollut mihinkään kiire.
    Ja aikahan kului lopulta oikein rattoisasti, eihän tarvinnut kuin vuorokauden verran odotella seuraavaa maaliintulijaa Seuraavina päivinä tuli taas uusia tuttavuuksia, ja retki huipentui lauantai-illan loppujuhlaan. Sitten vielä Ruskabussi poppoo kokoontui kotimatkalle, ensin bussimatkalle Rovaniemelle, jolloin lähinnä nukuttiin, ja sitten junan ravintolavaunuun. Meille syntyi vielä läheisemmät suhteet tämän johdosta.
    Mikko aloitti jo arvuuttelemaan seuraavan ruskan reittiä, twitterissä #ruska2019quiz. Se on kuulemma vaativuudeltaan jotain 1. Ja tämän 2. kerran väliltä, eli ei ole tarkoitus lisätä vaativuutta vuosi vuodelta. Kuulostaa hyvältä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esa S Katso viesti
    Kilometrejä näytti kertyvän 1984, kun laski Stravat yhteen:
    https://www.strava.com/activities/1859753701
    https://www.strava.com/activities/1859758743
    https://www.strava.com/activities/1859762708

Lopusta jäi 41 km tallentumatta, kun puhelimesta loppui akku. Lasku Sallatunturin päältä takakautta jäi tallentumatta, n. 6 km.

Suunnitelma oli hiukan lyhyempi, mutta jätin alussa yhden soratieoikaisun pois, samoin Esrangen paluun vaihdoin 33 km pidempään asvalttivaihtoehtoon, kun olin käyttänyt molemmat varasisurini, eli seuraava rengasrikko olisi ollut hitaampi paikkaushommien vuoksi.
    Laitetaan vielä nämä Strava linkit raportin jatkeeksi.

Kuvia löytyy twitteristä https://mobile.twitter.com/esasalonen
    Esa S muokkasi tätä : 27.09.2018 at 08.08

Mahtavaa raportointia!! ....pittääköhän sitä ruveta itekki suunnitteleen, että jos...🤔

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esa S Katso viesti
    ...ja kohti Norjaa. Rajalla vähän jännitti pääsenkö rajan yli ilman passia pelkällä ajokortilla. No eipä ketään näkynyt rajalla.
    Aika monta kertaa tullut käytyä Norjassa vuosikymmenten mittaan, ylityksiä sekä Ruotsin että Suomen puolelta. Eipä tule mieleen, että koskaan olisi tarvinnut rajalla pysähtyä kumpaankaan suuntaan mennessä, saati sitten mitään dokumentteja näytellä. Toki joku viranomaiselle kelpaava henkkari tms. on syytä tietysti olla matkassa.

Mielenkiintoisia kertomuksia.

Huuuuuurjaa ajoa Esa. Laskitko montako tuntia tuli unta? Mites sujui yksin ajo tällä kertaa? Oliko parempi tai huonompi ajaa yksin? Tietty rytmityksen voi yksin ajaessa määärätä itse.utta vetoapua puuttuu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Markku Liitiä Katso viesti
    Aika monta kertaa tullut käytyä Norjassa vuosikymmenten mittaan, ylityksiä sekä Ruotsin että Suomen puolelta. Eipä tule mieleen, että koskaan olisi tarvinnut rajalla pysähtyä kumpaankaan suuntaan mennessä, saati sitten mitään dokumentteja näytellä. Toki joku viranomaiselle kelpaava henkkari tms. on syytä tietysti olla matkassa.

Mielenkiintoisia kertomuksia.
    Käytiinhän viime kerrallakin Norjassa, eikä minulla tainnut silloin olla edes ajokorttia mukana. Pohjoismaissa saa tosiaan matkustaa ilman mitään papereita. Nyt vaan yksin ajaessa ehti pohtimaan erilaisia kauhuskenarioita enemmän, mitä vielä voisi mennä pieleen loppumetreillä?
    Ajokortti oli kyllä tarpeen tällä kertaa, että sain pakettini noudettua matkahuollosta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arto64 Katso viesti
    Huuuuuurjaa ajoa Esa. Laskitko montako tuntia tuli unta? Mites sujui yksin ajo tällä kertaa? Oliko parempi tai huonompi ajaa yksin? Tietty rytmityksen voi yksin ajaessa määärätä itse.utta vetoapua puuttuu.
    En oikein pysynyt laskuissa mukana paljonko sitä unta tuli. Noista Strava linkeistä voisi koittaa ne pidemmät tauot katsoa, ja arvioida siitä.
    Yleisesti ottaen tykkään ajaa mieluummin porukassa, ja vähintään kaksin. No olen yhden kuussatasen ajanut yksin aiemmin. Näin pitkälle matkalle ajokavereiden saaminen on vaan vähän haasteellisempaa
    Loppuaikaa ajatellen ei ole suurta merkitystä ajaako yksin tai kaksin. Käytin suurinpiirtein pariajoon tekemääni suunnitelmaa. Yksin matkavauhti on vähän hiljaisempi, mutta tauot hiukan lyhyempiä. Ns. suunnittelemattomia pikkutaukoja on kahdella helposti kaksinkertainen määrä.

Minkälaisia pyöriä osallistujilla oli? Oliko kaikilla kevyt maantiekiitäjä, vai oliko joukossa jotain eksoottisempiakin menijöitä?...ajateltuna että joskushan tämmösiin tapahtumiin ilmaantuu toisenkinlaista kampetta.

Arvoin ennen lähtöä mennäänkö Maantiepyörällä tai cyclocrossilla. Vaaka kääntyi cc.n puolelle. Leveät renkaat ja ns aerotangot puolsi valintaa. En joutunut paikkaushommiin. Taka vanteen pinna mursi palan irti mutta pyörällä pystyi ajamaan vajaalla pinnoituksella. Luotan enemmän kestävyyteen kuin vauhtiin.

Latailin gpx fileet Training Peaksiin, siellä olikin helppo katsoa taukojen pituuksia. Mm. Posion sateen odottelu tauko oli 2:20, eka renkaanpaikkaus pimeässä n. 40 minuuttia, Sallatunturin valloitus 1:50.

Kaaresuvannossa olinkin n. 45 minuuttia, eli reilu puoli tuntia sulkemisajan jälkeen saivat minut vasta ulos.

Pikku nukkumatauot:
    vähän Sallan jälkeen hiukan vajaa puoli tuntia,
    Rovaniemen jälkeen n. 20 minuuttia.
    Skibottenissa olin 45 minuuttia, mutta siitä ehkä n. vartti nukkumista.

Varsinaiset yötauot:
    Pyhäntä 7:10 josta nukkumista n. 5 tuntia (oli vähän mm. varusteiden kuivattelua)
    Junosuvanto 5:45 josta nukkumista n. 4 tuntia
    Kaaresuvannosta vähän eteenpäin 2:20 nukkumista ehkä 2 tuntia

Paikka oli tämä: https://www.google.fi/maps/@68.48521...7i13312!8i6656
    Olin varmaan muutaman metrin päästä tuosta mökistä, mutta en nähnyt sitä yön pimeydessä. Sinne olisi voinut päästä vaikka sisälle köllimään.

Eli kokonaisnukkumismäärä oli jotain 12 tunnin luokkaa.

Esrangeen meno soratietä 40 km 3:25 josta renkaanpaikkausta n. 20 minuuttia. Piti varmistaa, että on painetta riittävästi.
    Paluu asvalttia 73 km 2:47 eli ei todellakaan kannattava "oikaisu" pahaista soratietä pitkin. Mutta se oli elämysmatkailua

Kumpikaan rengasrikko ei johtunut gp4000 "kisa"renkaista, vaan olivat snake biteja. Toki isommilla renkailla ne olisi voinut välttää, edessä oli 28 millinen, joka pysyi ehjänä, takana 25 millinen meni kaksi kertaa. Isompaa rengasta vaan ei sovi tuohon pyörään taakse, eikä sovi De Rosaanikaan, jolla ajoin viime vuonna. Uudemmat maantierungot on kyllä parempia tuossa suhteessa. Semmoinen ehkä menee jossain vaiheessa hankintaan.
    Tai sitten lähden kanssa syklokrossarilla ensi kerralla, siinä on sähkövaihteetkin, ei mene vaijerit jäähän Eikä katkea niin kuin edellisellä kerralla.

Kalusto taisi olla kaikkea aika-ajopyörästä aitoon randonneuriin ja sinkulaan.

Ei kurjuutta kummempaa
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

Fillari-lehti voisi ottaa kopin näistä hienoista raporteista&kuvista. Tulisi monta sivua aikuisviihdettä
    *keski-iän ylittänyt, putkiaivoinen plösö hiihiville*

Olen vähän spämmännyt molempiin Ruskiin liittyen lehtien ja radion toimituksia. Toistaiseksi mikään media ei tapahtumaa ole noteerannut.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mkpaa Katso viesti
    Olen vähän spämmännyt molempiin Ruskiin liittyen lehtien ja radion toimituksia. Toistaiseksi mikään media ei tapahtumaa ole noteerannut.
    Pitäisi haastaa Mikko Peltsi Peltola mukaan 🤔

seitsemän päivää lehdessä juttu "mummosta"joka polki Hangosta Nuorgamiin ja takaisin,18 päivää yli 3000km. aika temppu tuokin.Mutta näkyvyyden puoleen vaikka joku lopettanut jääkiekkoilija polkemaan hesasta lahteen ja takas niin olisi jo urheiluruudussa.

Jos olisi kilpailullisia elementtejä niin joku urheilumedia voisi kiinnosta. Nyt aihe ei oikein istu mihinkään lehtien perinteiseen kategoriaan. Paikallisuutiseksi liian laaja ja ei sinänsä sisällä mitään merkittävää. Sikäli hyvä, että ei ole tullut medianäkyvyyttä, kun ei ole ollut onnettomuuksia.

No ainakin yksi "vaari" polki Turusta Kilpisjärvelle muutaman mutkan kera, mutta ei mennyt kovin montaa päivää. Kuitenkin isompi juttu, että nuori nainen teki sen, ja vielä hyvin vähäisellä kokemuksella pitkänmatkanpyöräilystä.

Myös "tempausuutinen" menisi helpommin läpi kuin tapahtuma/harrastus/retki/mikäsenytsittenon. Mitä vähemmän pyöräily Suomen halki on "tempaus" niin sen parempi. Tavoite juuri näyttää miten eri tavoilla eri pyöräilijät tekevät sen aivan normaalina asiana.

Vihjeitä ensi vuoden reitistä tulee lisää päivittäin. Vielä ehtii mukaan arvuuttelemaan. https://twitter.com/hashtag/ruska201...fault&src=hash

Tuo Aavasaksa on hyvä. Ehottomasti sielä päällä "sekpointti".

Reitti selvisi. Eli Struven ketju Tartosta Hammerfestiin. Kontrolleina Porlom II Lapinjärvellä, Kivesvaara Paltamossa ja Alatornion kirkko Torniossa. Lisätietoja myöhemmin, ensimmäisenä uutiskirjeessä. https://tinyletter.com/ruska

Suorin reitti Paltamosta Alatornioon vie Oulun kautta. Kait on jokin parkouri viemässä kuskit muualle kuin nelostien remontin keskelle?
    --
    Hiljaa hyvä tulee.

Poukiosta eteenpäin valittavissa. Tarkat parkourit tulee myöhemmin.

Tarto on kyllä hieno paikka aloittaa. Pari kertaa tullut käytyä Rattarallissa tuolla. Parkour menee varmaan suurinpiirtein pyöräilyreittiä seuraillen? Osm bikemapissä nämä on merkitty. Näkyy esim. RideWithGPS palvelussa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mkpaa Katso viesti
    Aika antaa taas palautetta, niin seuraajien kuin osallistujien. Aihe on vapaa. https://docs.google.com/forms/d/e/1F...0Sphw/viewform
    Pikakertaus palautteesta vielä tännekin:

1) Trackerin pitäisi olla parempi
    - Tiedän. Kunhan se pysyy osallistujille helppokäyttöisenä ja ilmaisena niin toivottavasti saadaan tarkoitukseen paremmin soveltuva vaihtoehto. Myös osallistujien omia päivityksiä pitäisi kannustaa vielä entisestään.

2) Kyytien ja majoituksen sopiminen ennen ja jälkeen Ruskan
    - Pitää ensi vuonna hyvissä ajoin löytää osallistuville sopiva foorumi, jossa voivat sopia kyytejä ja majoituksia.

3) Reitti on liian jotain
    - Reitistä ei ollut erityisen paljon palautetta, mutta kaikkea siellä toivottiin. Pidempää ja lyhyempää. Lisää gravelia tai vielä vähemmän. Vuodet ovat erilaisia, mutta perusidea, Suomen halki etelästä pohjoiseen, pysyy ja samoin aikataulu.

Vielä vähän lisää kuvia matkan varrelta. https://www.flickr.com/photos/mkpaa/...57696766334240

P9172753

Laskeutuminen Sallatunturilta.

^ hiukan helpomman näköistä päivänvalossa. Kuva taas hyvin valehtelee jyrkkyyden, on siis paljon jyrkempi mitä tuossa näyttää.
    Tai ainakin se tuntui jyrkältä, kun säkkipimeässä kävelin tuon ylös paljain jaloin. Kukaanhan ei tuota ylös ajanut, ja ajattelin että Shimanon muoviset maantieklossit ei kestä koko mäen kävelyä. Matthias tuli vastaan sukkasillaan, hänellä kun oli sattumoisin joutilaat varasukat tähän hommaan.
    Minähän en tullut tätä reittiä alas, kun ei tätä pimeässä hyvällä valollakaan voinut ajaa edes alaspäin. Tulin toista, pidempää mutta loivempaa tien tapaista, tosin ei ollenkaan päällystettyä mastojen huolto"tietä" ajamalla alas. Kokonaisuudessaan minulla meni n. 1.5 tuntia Sallatunturin valloituksessa.

Samanlaisia aiheita

1. Vastaukset: 318
    Viimeinen viesti: 17.11.2017, 15.32
  2. Turku Touring Pyöräily 19.-20.8.2017
    By TurkuTouringPyöräily in forum Kilpailut ja pyörätapahtumat
    Vastaukset: 0
    Viimeinen viesti: 13.08.2017, 21.16
  3. Turku Touring Pyöräily 20.-21.8.2016
    By TurkuTouringPyöräily in forum Kilpailut ja pyörätapahtumat
    Vastaukset: 31
    Viimeinen viesti: 23.08.2016, 20.56
  4. Retki hiekkateitä halki Suomen Kaivopuistosta Jäämerelle