Sivu 2 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 31 - 60 / 81

Aihe: Sram gx eagle 12 speed

  1. #31
    Liittynyt
    07/2006
    Viestit
    57
    Oon ilmeisesti onnistunut hajottamaan jo kaksi Eagle GX - takavaihtajaa. Sen verran näkyy naarmuja iskujen jäljiltä vaihtajissa. Sellainen fiilis omasta setupista, että takavaihtaja ei ole koskaan ollut kunnolla säädöissään. Havaintoaikaväli on 2018 vuoden kesäkausi, syksy sekä 2019 kevättalvi. Aina on saanut kiristellä tai löysäillä vaijeria. Pahimmillaan piti väännellä vaihtajan häkkiä oikeisiin asentoihin. Tässä vaan on vaikea poissulkea sitä vaihtoehtoa, että vaihtajan korvake on vääntynyt kaatumisen jäljiltä, mikä aiheuttaa sitten sen että säätöjä saa koko ajan hakea. Myös kaatumisen jäljiltä koko vaihtaja voi olla ns. solmussa. Tästä johtuen kysyisinkin muilta Eagle GX-käyttäjiltä, onko ko. vaihtaja herkkä menemään rikki? Vai pitäisikö vaan olla kaatumatta siten että vaihtaja rikkoontuu?

    Ennen kuin menen setelit ojossa liikkeeseen, niin voisi testata korjautuisiko nykyisen vaihtajan ongelmat vaihtajan korvakkeen uusimisella. Tänään käytin noin 2 tuntia oikeiden säätöjen etsimiseen, mutta optimia ei kyllä löytynyt. Kaupunkifillarissa on Sramin X5-vaihtaja, ja siihen sain säädöt ihan heittämällä kohilleen. Vähän tietysti potuttaa, kun tuo X5-vaihdin tikkaa paljon paremmin kuin Eagle.

    Kokonaisuudessaan ihan hyvin Eagle GX tuntuu toimivan kaikkien ongelmien välissä. Se 52-hampainen leipä on kyllä ihana. Henkisesti vähintään tuntuu olevan vaikea palata 2x-aikaan, sillä sitten joutuisi laittamaan lisäkilkettä niin ihanan minimalistiseen ohjaamoon.

  2. #32
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oses Katso viesti
    Tässä vaan on vaikea poissulkea sitä vaihtoehtoa, että vaihtajan korvake on vääntynyt kaatumisen jäljiltä, mikä aiheuttaa sitten sen että säätöjä saa koko ajan hakea.
    Korvakkeen suoruuden tarkistukseen ja oikaisuun on työkaluja jotka kaikki eivät ole edes kalliita. Suosittelen. Aikakoneeksi siitä ei toki ole.

    Olen myös lukenut sieltä täältä että Sramin vaihtajat ovat osumille alttiimpia kuin Shimanon. Etenkin eagle.

  3. #33
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.712
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pturunen Katso viesti
    Vinkkinä GX eagle-käyttäjille: vaihtakaa se gx-ketju ensimmäisen vaihdon yhteydessä X01-ketjuun. Kestää paljon kauemmin.
    Aamulla tuli tilattua pyörä GX Eagle-osilla joten nyt on hyvä syy perehtyä aiheeseen! Saksan Mountainbike kehuu numerossa 2/18 XX ja XO ketjujen kestävyyttä, tuplasti kilometrejä mitä Shimanolla. Eikä XO Eagle hollow pin oo ees pahan kallis, 44,75€ -discountilla.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  4. #34
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.712
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hece Katso viesti
    Korvakkeen suoruuden tarkistukseen ja oikaisuun on työkaluja jotka kaikki eivät ole edes kalliita. Suosittelen. Aikakoneeksi siitä ei toki ole.

    Olen myös lukenut sieltä täältä että Sramin vaihtajat ovat osumille alttiimpia kuin Shimanon. Etenkin eagle.
    https://www.bike-discount.de/en/buy/...ent-tool-25599. Tuo hoitaa hommansa aivan hyvin, klappia akselilla on mutta pikkasella 6kololla se hoituu. Jos takavaihtaja ei perussäädöllä asetu niin jaksa saikata. Vaihtaja irti ja oikasu. Uuden pyörän korvakon varmaan tarkastan ennenkuin ees ajan.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  5. #35
    Liittynyt
    06/2000
    Paikkakunta
    Nurmijärvi
    Viestit
    819
    Mahtoikohan minulla fatbikessä vähän ahdistella GX Eaglen säätö aluksi, mutta sitten suoristin teräskorvakkeen ja kaikki alkoi toimia. En muista enää tarkasti...

    Joka tapauksessa minusta korvake kannattaa tarkastaa, itse olen tehnyt sen halvalla DIY-työkalulla http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...86#post2776686.
    Pyöräily on kivaa!

  6. #36
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    1.648
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oses Katso viesti
    Oon ilmeisesti onnistunut hajottamaan jo kaksi Eagle GX - takavaihtajaa. Sen verran näkyy naarmuja iskujen jäljiltä vaihtajissa. Sellainen fiilis omasta setupista, että takavaihtaja ei ole koskaan ollut kunnolla säädöissään. Havaintoaikaväli on 2018 vuoden kesäkausi, syksy sekä 2019 kevättalvi. Aina on saanut kiristellä tai löysäillä vaijeria. Pahimmillaan piti väännellä vaihtajan häkkiä oikeisiin asentoihin. Tässä vaan on vaikea poissulkea sitä vaihtoehtoa, että vaihtajan korvake on vääntynyt kaatumisen jäljiltä, mikä aiheuttaa sitten sen että säätöjä saa koko ajan hakea. Myös kaatumisen jäljiltä koko vaihtaja voi olla ns. solmussa. Tästä johtuen kysyisinkin muilta Eagle GX-käyttäjiltä, onko ko. vaihtaja herkkä menemään rikki? Vai pitäisikö vaan olla kaatumatta siten että vaihtaja rikkoontuu?

    Ennen kuin menen setelit ojossa liikkeeseen, niin voisi testata korjautuisiko nykyisen vaihtajan ongelmat vaihtajan korvakkeen uusimisella. Tänään käytin noin 2 tuntia oikeiden säätöjen etsimiseen, mutta optimia ei kyllä löytynyt. Kaupunkifillarissa on Sramin X5-vaihtaja, ja siihen sain säädöt ihan heittämällä kohilleen. Vähän tietysti potuttaa, kun tuo X5-vaihdin tikkaa paljon paremmin kuin Eagle.

    Kokonaisuudessaan ihan hyvin Eagle GX tuntuu toimivan kaikkien ongelmien välissä. Se 52-hampainen leipä on kyllä ihana. Henkisesti vähintään tuntuu olevan vaikea palata 2x-aikaan, sillä sitten joutuisi laittamaan lisäkilkettä niin ihanan minimalistiseen ohjaamoon.
    Tuossa 12-takapakassa ainakin videoiden mukaan B-ruuvin säätö on olennainen / isosti vaihtamisen tarkkuuteen vaikuttava. Siksi tuohon on olemassa muutaman euron työkalu, jolla välys isoimpaan rattaaseen mitataan.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  7. #37
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.712
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Tuossa 12-takapakassa ainakin videoiden mukaan B-ruuvin säätö on olennainen / isosti vaihtamisen tarkkuuteen vaikuttava. Siksi tuohon on olemassa muutaman euron työkalu, jolla välys isoimpaan rattaaseen mitataan.
    Jos vielä kerrot mikä tuo kalu on ja mistä tilaan?
    I väntan på ännu dåligare tidet

  8. #38
    Liittynyt
    01/2015
    Viestit
    90
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Jos vielä kerrot mikä tuo kalu on ja mistä tilaan?
    https://www.bike-discount.de/en/buy/...l-b-gap-646471
    Tai sitten mittaat n.9mm välin vaihtajan rissan hampaasta pakan isoimman rattaan hampaaseen.

  9. #39
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Aamulla tuli tilattua pyörä GX Eagle-osilla joten nyt on hyvä syy perehtyä aiheeseen! Saksan Mountainbike kehuu numerossa 2/18 XX ja XO ketjujen kestävyyttä, tuplasti kilometrejä mitä Shimanolla. Eikä XO Eagle hollow pin oo ees pahan kallis, 44,75€ -discountilla.
    Onko tässä nyt valittavissa se että vaihdatko vähän useammin GX ketjun (hinta ~25€) vai GX takapakan (hinta ~140€). Tarkoitan että jos X01 ketju on kovempaa metallia kuin GX niin eikö se silloin kuluta nopeammin pakkaa? Vai pitäisikö myös pakka vaihtaa X01 sarjaan jolloin se on oletettavasti myös kestävämpi? Näin mutufiiliksillä olen päättänyt säästää pakkaa ja ajan GX-ketjuilla. Eli vaihdan mieluummin useimmin ketjuja kuin pakkaa. Voin olla väärässäkin kun ei ole vielä kokemusperäistä tietoa vertailtavaksi. Sekin korjaantuu tässä vuoden parin sisään kun mulla on kaksi fillaria GX Eaglellä joista toiseen laitoin uutena X01-ketjun. Kummassakin pyörii vielä eka ketju suurin piirtein samoilla kilometreilla eikä venymä ole vielä edes 0.5%. Ja pakan kulumista on vaikea arvioida. Riippuu varmasti myös ajotyylistä ja olosuhteistakin.

  10. #40
    Ketjuhan venyy kun sen eri osat (pinni, holkki) kuluvat niin että ketjun linkit ovat kauempana toisistaan. Ja venynyt ketju lisää pakan kulumista rasituksen keskittyessä harvemmille hampaille. Väittäisin että kestävämpi ketju säästää siten myös pakkaa.

  11. #41
    Liittynyt
    06/2018
    Viestit
    41
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hazzu Katso viesti
    https://www.bike-discount.de/en/buy/...l-b-gap-646471
    Tai sitten mittaat n.9mm välin vaihtajan rissan hampaasta pakan isoimman rattaan hampaaseen.
    Onko oikea mitta tosiaan 9 mm isoimpaan rattaaseen? Vaihtajan rissa on silloin vielä lähempänä, kun ketju on pienimmällä rattaalla.

  12. #42
    Liittynyt
    06/2018
    Viestit
    41
    Ja kysynpä heti perään NX eaglen säädöstä. Välillä isoimmalta rattaalta toiseksi isoimmalle vaihtaessa ketju ei tipu. Toisella painalluksella tippuu suoraan kolmannelle rattaalle. Johtuuko se kurasta, vai saako sen säädettyä kuntoon?

    Lisäksi kävi taas se perinteinen ”äkkiä vähän” virhe. Säätelin vaihteet ajaessa oikein kunnolla pieleen. Onko jotain hyvää nyrkkisääntöä tai ohjetta, miten säädöt saa varmasti kohdilleen.

  13. #43
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.954
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hazzu Katso viesti
    https://www.bike-discount.de/en/buy/...l-b-gap-646471
    Tai sitten mittaat n.9mm välin vaihtajan rissan hampaasta pakan isoimman rattaan hampaaseen.
    Työkalu on ihan oikein, mutta rattaiden väli on jonkun 13-14 milliä, 9 millin välillä ei vaihteet toimi kunnolla.

    ViBr säätää ensin ylä- ja alarajat paikalleen, b-tensionilla ylärissa sopivalle korkeudelle ja sitten vaijerilla napsu kerrallaan, kunnes on hyvä.
    Jos korvake on vääntynyt, kaikkia vaihteita ei saa paikalleen.

  14. #44
    Liittynyt
    06/2018
    Viestit
    41
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iglumies Katso viesti
    Työkalu on ihan oikein, mutta rattaiden väli on jonkun 13-14 milliä, 9 millin välillä ei vaihteet toimi kunnolla.

    ViBr säätää ensin ylä- ja alarajat paikalleen, b-tensionilla ylärissa sopivalle korkeudelle ja sitten vaijerilla napsu kerrallaan, kunnes on hyvä.
    Jos korvake on vääntynyt, kaikkia vaihteita ei saa paikalleen.
    Ylä- ja alarajat ovat sentään paikoillaan. Täytyypä laittaa tuo b-tension lähemmäs ja kokeilla sen jälkeen uudelleen. Ajaessahan sen kyllä saa, mutta se pakottaa rullailemaan tasaisella alustalla.

  15. #45
    Liittynyt
    01/2015
    Viestit
    90
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iglumies Katso viesti
    Työkalu on ihan oikein, mutta rattaiden väli on jonkun 13-14 milliä, 9 millin välillä ei vaihteet toimi kunnolla.
    Noniin... sen verran tökerö mittausmoka tuli tehtyä et pakko muokata tätä vastausta Piti alkaa selvittelemään miksi mun mittaukset eroaa noin paljon ja sehän johtuu siitä etten osaa tulkita työntömittaa 15mm sanoo Sramin ohje väliksi ja 15mm antaa se välityökalu väliksi. Pahoittelen aiheuttamaani hämmennystä.
    Hazzu muokkasi tätä : 02.03.2019 at 11.57

  16. #46
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.712
    Hece kirjoittaa järkeä tuossa aiemmin.

    Löytyipä Saksan Mountainbike11/17 jossa GX Eaglea kestotestattu 1091 km jolla matkalla ketju venyi 0,5%. 2/18 numeron kestitestissä XO1 ketju tarvitsi samaan venymään 3946 km ja XX1 ketju 3300km, tietysti eri kuskit mutta itse ainakin vakuutuin sillai että XO1 ketju on järkevin.

    Pakat on hieman eri juttu ,GX 140 € ,XO1 290€, en suostu uskomaan että kalliimpi kestää tuplakilsat... 100 g kevyempihän se on tulee siinä grammoille hintaa.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  17. #47
    Xo1. Pakka myös vaihtaa paremmin ku gx. Että ei pelkkä paino etu.

  18. #48
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.712
    Ei tuo testaaja löytänyt GX Eaglen toiminnasta moitteen sijaa, itsehän en edes ole nähnyt yhtään 1x systeemiä. Puute korjaantuu pikapuoliin.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  19. #49
    Joo ei siinä GX mitään vikaa oo. Toimii varsin hyvin. XO1. Vaan hiukan paremmin.

  20. #50
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.712
    arctic biker muokkasi tätä : 05.03.2019 at 14.26
    I väntan på ännu dåligare tidet

  21. #51
    Kyllä se xx1 eagle hieman paremmin pelaa ja vaihtaa kuin gx eagle. takavaihtajassakin on pieni ero, mm kiinnityspultti korvakkeeseen on erilainen.

  22. #52
    Liittynyt
    01/2015
    Viestit
    90
    Huomaako eroa gx:n ja xx1:sen välillä jos vaihtaa ketjun ja vivun? Sramin 1x versiossa en huomannut eroa. Onko kukaan kokeillut?

  23. #53
    Makuasioita.. Itse en ainakaan lähtisi "päivittämään" jos pyörässä on jo GX 12. Itsellä on ollut NX 12, GX 12 ja XX1 12 ja niiden toiminta on hyvin samankaltainen kun säädöt on hinkattu huolella ja vaijerit kunnossa. Eroja löytyy sitten painosta ja takavaihtajan osista, mutta ne taitaa olla enemmän hifistely hommia. Mutta joku toinen varmaan kokee erot suuremmiksi. Näillä päivityksillä ei ole hirveän hyvä hinta-laatu suhde mutta sehän on toisarvoista tämmöisissä hommissa.

  24. #54
    Mulla on nx läskissä. Vaihoin gx vivun siihen. Parani kummasti. Täpärissä on gx. Vaihoin siihe xo1 vivun. Parani sekin tuntuvasti. Ja nuo kaikki oli eaglea.

  25. #55
    Liittynyt
    01/2015
    Viestit
    90
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vtv Katso viesti
    Mulla on nx läskissä. Vaihoin gx vivun siihen. Parani kummasti. Täpärissä on gx. Vaihoin siihe xo1 vivun. Parani sekin tuntuvasti. Ja nuo kaikki oli eaglea.
    No hyvä... en siis tilannu x01 vipua turhaan

  26. #56
    Hei, onko kellään tietoa, käykö 1x11 Srammin eturatas 1x12 vaihteistoon?

  27. #57
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.423
    Eikös noiden 11 ja 12 ketjujen sisäleveys oo sama, eli sen puoleen kyllä kävisi.

    Ketjujen mitoista ;https://bike.bikegremlin.com/3555/bi...ion-standards/

  28. #58
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    2.761
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Onni123 Katso viesti
    Hei, onko kellään tietoa, käykö 1x11 Srammin eturatas 1x12 vaihteistoon?
    Käy.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  29. #59
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.712
    https://bikerumor.com/2018/06/23/com...nx-gx-x01-xx1/.

    Ja tuolta "SRAM’s product managers told us the difference from NX up to X01/XX1 chains can be 2x the lifespan. Not just total lifespan, but the performance will be better for longer throughout that lifespan, too"
    I väntan på ännu dåligare tidet

  30. #60
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    1.648
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hazzu Katso viesti
    No hyvä... en siis tilannu x01 vipua turhaan
    Miten se parani? Siis käytännössä. Itellä NX(vipukin) läskissä ja mielestäni toimii hyvin.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

Samanlaisia aiheita

  1. Alfine 11-speed
    By mako in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 80
    Viimeinen viesti: 08.08.2016, 21.00
  2. Shimano Ultegra 11-speed freehub ja 10-speed cassette
    By Ghostrider in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 6
    Viimeinen viesti: 27.03.2015, 06.35
  3. Dura Ace 9000 11-speed
    By Jupis in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 139
    Viimeinen viesti: 30.04.2014, 14.38
  4. L.A.D.E.N speed-shop
    By Jani R. in forum Kaupat
    Vastaukset: 9
    Viimeinen viesti: 07.06.2012, 23.49

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •