Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Näyttää tulokset 61 - 75 / 75

Aihe: Sähköpyöräily talvella

Akun suojista tulikin mieleen. Jostain pitäisi löytää sellainen malli, jonka voi kietaista akun ja sen runkoputken ympäri. Omassa (Shimano/White) kombossa on akun ja rungon välinen rako niin kapea, ettei sinne mahdu edes luottokortti väliin.

Minusta tuntuu, että näin kerran vastaantulevassa sähköpyörässä sellaisen mutta kaupoissa ei ole tullut vielä vastaan.

Lähetetty minun LG-D855 laitteesta Tapatalkilla

Omatekoisessani on myös alapuoli osittain suojattu. Alhaalta katsottuna akkua ei näy, vain runkoputki. Kotelon alapinnan pitkille sivuille on liimattu 20 millin levyiset solumuovisuikaleet. Kotelo on siis umpinainen, paitsi alapinnassa on runkoputken levyinen aukko. Solumuovi antaa periksi niin, että akku sujahtaa siitä sisään. Suojan joudun pukemaan ennenkuin laitan akun pyörään kiinni. Lukolle ja virtakytkimelle on pienet luukut.

Ajattelin runkoputken johtavan niin tehokkaasti lämpöä, ettei ole paljoakaan merkitystä, jääkö se suojan sisä- tai osittain ulkopuolelle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti oem Katso viesti
    ^^Uutisoinnissa jää usein jotain oleellista kirjoittamatta/selvittämättä, kuten se, oliko akku ja laturi tehdasvalmisteisia jne. tai mikä tuon aiheutti.
    Tai erittäin olennainen, oliko akku LiPo vai Lion tms

Boschin käyttöohje

 Älä sijoita latauslaitetta ja akkua syttyvien materiaalien
    läheisyyteen. Lataa akku ainoastaan sen ollessa kuiva
    ja paloturvallisessa paikassa. Lataamisen yhteydessä
    syntyvä lämpö aiheuttaa tulipalon vaaran.
     eBike-pyörän akkua ei saa ladata ilman valvontaa.

Vakuutusehdoissa taas sanotaan, että pitää noudattaa käyttöohjeita tai mahdollisen vahingon korvausta ei makseta tai korvausta voidaan pienentää.

Ja vielä lisänä, oliko akku vaurioitunut.. Mulla yksi lipo savusi aika reilusti latauksessa pikku kolarin jälkeen. Oli siinä pieni lommo kyljessä.

Mitäpä vielä?
    Miten niin tyhmä kysymys??

Lataus palovaroittimen alla.

Meillä käytettiin lipoja lataillessa semmosta pussia, jonka pitäisi estää isommat tulipalot.

Mitäpä vielä?

Läppärin laturi tulikuuma Bosch laturi mukavan lämmin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fat Boy Katso viesti
    Meillä käytettiin lipoja lataillessa semmosta pussia, jonka pitäisi estää isommat tulipalot.

Mitäpä vielä?
    Oliko Teillä sähköpyörän akkuja niissä?
    epäasiallinen maastopyöräilijä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti oem Katso viesti
    Oliko Teillä sähköpyörän akkuja niissä?
    Ei, paljon pienempiä. Tiedä sitten, löytyiskö latauspussia fillarikoon akuille. Vai pitääkö ladata kannellisessa rasvatynnyrissä

Vaan joo, eihän mulla ole edes sähköpyörää.

Mitäpä vielä?

Takka on toistaiseksi mun lataus- ja säilytyspiste, ja pelti auki niin on vetoa mahdollisille palokaasuille. Ei ehkä paras tämäkään, kun on kaikki akut vierekkäin, mutta en parempaakaan keksi.

Akun kesto pakkasella (vain -4’C) tuli testattua eilen ja melkoisesti lähtee matkasta jonka se kestää. Normaalisti kesäkelillä ja nastattomilla JumboJimeillä pääsee ”kokoajan turbolla ja täysillä” minimissään 45km, helposti 100km jos ajaa vähän rauhallisemmin.

Nyt sitten mallilla ”urut auki” eli turbo ja niin lujaa kuin itse jaksaa polkea (keskinopeus silti vain 20km/h) yhdistelmänä varmaan 75% aurattua kelviä, loput lumista peltopolkua ja maastossa kapuamista, alla raskaat nastat (Dillinger5+4) ja 28km kohdalla Bosch sanoi, että nyt ei ole enää mitään jäljellä. Onneksi siinä kohtaa oli enää alamäkeä kotiin

Jos on yhtään kovempi pakkanen tai pidempi reitti niin on syytä pakata vara-akku mukaan tai polkea itse enemmän

Sent from my iPhone using Tapatalk

Antheeks nyt, mutt pelästyttääkö jotkut ip-lehtinen klikki-kauhujutut teidät noin säikyiksi, vai käytättekö jotain itsetäyttämiänne kiinan ihme-akkuja pyörissänne...?
    Kyll minäkin, vaikka olenkin vain fiilipyöräilijä, oon akkuja joutunut lataamaan jo toisenkin kerran, sen kolmen kesän aikana, kun oon moisilla pyöräillyt. Ja tossa se lataus aina tapahtuu, olohuoneen ja eteisen nurkassa, mun mh:n oven pielessä, kun akkua lataan yli yön siihen jättäen...
    Toki laturi lämpenee, juu, mutt ei se kuumaksi tule. Kyll sitä voi käsin ihan hyvin siirrellä, jos tarpeen on. Enkä sen kylkeen nyt mitään sytykkeitä pinoo. Siinä se on parketin päällä, ison kaiuttimen vieressä

Ps. Eikä se akun ja/tai laturin pussittaminen muuten taida niitä miteskään viilentää... pikemminkin päin vastoin

Luultavasti nämä pyörien akut sekoitetaan rc laitteissa käytettäviin lipo akkuihin, jotka ovat epävakaampia.
    Pyörissa, porakoneissa, sähköautoissa yms käytetään useimmiten 18650 kennoja jotka on huomattavasti stabiilempia kuin lipot.
    Lipoja ladattaessa lämpenemistä ei saa juuri esiintyä muutenkaan, eikä latauspussi lämpenemiseen käytännössä vaikuta, mutta lipopalon sattuessa akku saadaan paremmin turvaan, kun se on pussissa eikä roihut ole valtoimenaan.
    Siksi laadukkaassa latauspussissa myös ompeleet kestävät palamista aikansa,eikä pussi purkaannu heti alkuunsa.

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti 1aloittaja Katso viesti
    Antheeks nyt, mutt pelästyttääkö jotkut ip-lehtinen klikki-kauhujutut teidät noin säikyiksi, vai käytättekö jotain itsetäyttämiänne kiinan ihme-akkuja pyörissänne...?
    Itsellä tuli mieleen siirtää latauspiste tuonne kun naamakirjan sähköpyöräryhmässä joku kertoi ihan merkkiakun roihunneen vaikka ei ollut syttymishetkellä edes ollut latauksessa. Oli joskus, jossain vaiheessa saanut iskun, jota voinee pitää osatekijänä, mutta käyttöesineessä on aika helposti mahdollista että iskuja tulee. Takka on aika vaivaton paloturvallinen paikka. Ja kysehän on todennäköisyyksistä - jos nyt (ihan heittona) vaikka 1/100000 akkua palaa vuodessa, niin suurimmalla osalla ei koskaan käy mitään ennenkuin akku on poistettu käytöstä. Ei se paljoa lohduta jos omalle kohdalle osuu.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lainaus Alkujaan tämän lähetti 1aloittaja Katso viesti
    Kyll minäkin, vaikka olenkin vain fiilipyöräilijä, oon akkuja joutunut lataamaan jo toisenkin kerran, sen kolmen kesän aikana, kun oon moisilla pyöräillyt. Ja tossa se lataus aina tapahtuu, olohuoneen ja eteisen nurkassa, mun mh:n oven pielessä, kun akkua lataan yli yön siihen jättäen...
    Toki laturi lämpenee, juu, mutt ei se kuumaksi tule. Kyll sitä voi käsin ihan hyvin siirrellä, jos tarpeen on. Enkä sen kylkeen nyt mitään sytykkeitä pinoo. Siinä se on parketin päällä, ison kaiuttimen vieressä

Ps. Eikä se akun ja/tai laturin pussittaminen muuten taida niitä miteskään viilentää... pikemminkin päin vastoin
    Eikös kyse ole riskienhallinnasta. Todennäköisyys pieni, mahdollinen vaikutus suuri. Kuinka moni haluaa ottaa riskin (vaikka pienen) tulipalosta kotona? Varsinkin kun pari esimerkkiä vastaavasta on tiedossa. Jokainen toki valitsee/ignoraa omalla kohdallaan.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

Samanlaisia aiheita

1. Täysjousto talvella
    By Climber in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 7
    Viimeinen viesti: 23.10.2016, 19.07
  2. Onko sähköpyöräily halpaa?
    By Mika M in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 51
    Viimeinen viesti: 26.04.2016, 14.26
  3. Juokseminen talvella
    By snowfake in forum Kuntoilu ja ajotekniikka