Näyttää tulokset 1 - 17 / 17

Aihe: Sohjossa ajamisen ABC

  1. #1
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.423

    Sohjossa ajamisen ABC

    Tänään töistä palatessa katselin muutamien sissien jättämiä jälkiä 10 cm sohjoon Keskuspuiston kelvillä. Monilla näkyi "äkilliset" 90 aseen käännökset suuntaan tai toiseen, kun taas jotkut näyttivät pystyvän ajamaan suoraan ongelmitta. Mistä tässä on kysymys ja kuinka voi välttää pyörän holtittoman kääntymisen sivuttain?

    Havainnot:

    -Painopisteen siirtäminen keulalle auttaa merkittävästi
    -Rento ohjaus ei suojaa keulan heittelyltä, päinvastoin
    -Vaikeissa paikoissa tangon "työntäminen" molemmilla jäsillä tuntui stabiloivan ohjausta
    -Vauhti on kaksipiippuinen juttu. Nopeus auttaa tiettyyn rajaan asti, mutta toisaalta ajovirheet korostuvat
    -Koskemattomassa hangessa on helpompi ajaa kun jalanjäljissä
    -Linjavalinnoilla voi merkittävästi vaikuttaa etenemiseen
    -Katseen kohdistaminen esim. 5 m päähän stabiloi liikettä ja linjalla pysymistä (esim. hyvä ura, jossa ei ole sohjoa) (katseen kohdistaminen kauemmas eteen on perusasioita maastoajosta)

    Mitä merkitystä esim. rengaskoolla on? Näytti siltä, että suoraan menevät olivat cyclocrosseilla liikkeellä ja enemmän korjausliikkeitä tehneet ajoivat leveämmillä renkailla (eli maasturilla luultavasti).
    Voiko jollain harjoittelulla vähentää tuota äkillistä heittelehtimistä vai oppiiko sen vaan kompensoimaan ajan kanssa?
    Muuta mitä?
    Roots, bloody roots

  2. #2
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    5.927
    Mietin äsken aivan samaa ja tulin siihen tulokseen, että cycloon unehtunut maantiegeo toimii sohjossa. Stemmi on siis pitkä ja mahdollisimman matalalla. Ohjaus ei nakkele muualla kuin hitaissa ylämäissä. Cyclon rengas tosiaan toimii nyt pehmeässä loskassa, kun se leikkaa pohjaan asti.

    Sen sijaan lokasuojat eivät toimi jäätyvässä loskassa. Jäätyvät pskt tukkoon. Eikä vaihteet toimi. Onneksi edestä sentään toimi kaksi ja takaa 3-4 ratasta ongelmitta.

  3. #3
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Birkala
    Viestit
    17.036
    kyllä on komeeta mennä talvipolkua duuniin kun on oikee työkalu alla...

  4. #4
    Liittynyt
    11/2007
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    464
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pturunen Katso viesti
    Tänään töistä palatessa katselin muutamien sissien jättämiä jälkiä 10 cm sohjoon Keskuspuiston kelvillä. Monilla näkyi "äkilliset" 90 aseen käännökset suuntaan tai toiseen, kun taas jotkut näyttivät pystyvän ajamaan suoraan ongelmitta. Mistä tässä on kysymys ja kuinka voi välttää pyörän holtittoman kääntymisen sivuttain?

    Havainnot:

    -Painopisteen siirtäminen keulalle auttaa merkittävästi
    -Rento ohjaus ei suojaa keulan heittelyltä, päinvastoin
    -Vaikeissa paikoissa tangon "työntäminen" molemmilla jäsillä tuntui stabiloivan ohjausta
    -Vauhti on kaksipiippuinen juttu. Nopeus auttaa tiettyyn rajaan asti, mutta toisaalta ajovirheet korostuvat
    -Koskemattomassa hangessa on helpompi ajaa kun jalanjäljissä
    -Linjavalinnoilla voi merkittävästi vaikuttaa etenemiseen
    -Katseen kohdistaminen esim. 5 m päähän stabiloi liikettä ja linjalla pysymistä (esim. hyvä ura, jossa ei ole sohjoa) (katseen kohdistaminen kauemmas eteen on perusasioita maastoajosta)

    Mitä merkitystä esim. rengaskoolla on? Näytti siltä, että suoraan menevät olivat cyclocrosseilla liikkeellä ja enemmän korjausliikkeitä tehneet ajoivat leveämmillä renkailla (eli maasturilla luultavasti).
    Voiko jollain harjoittelulla vähentää tuota äkillistä heittelehtimistä vai oppiiko sen vaan kompensoimaan ajan kanssa?
    Muuta mitä?
    Luotisuorat jäljet ovat tulleet päiväkotiin lasta hakemaan kiirehtivän aikuisen pyörästä ja mutkitteleva jälki kännykkää selaavan tai Pokemonia pelaavan teinin pyörästä.

  5. #5
    Liittynyt
    01/2003
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    166
    Agree, myös oman vaillinnaisen kokemuspohjan perusteella krossari kapeilla nappulakumeilla menee hyvin niin kauan kun rengas leikkaa kovaan pohjaan asti. Eli juuri näillä ensimmäisillä pehmeillä lumilla mennään suhteellisen vaivattomasti. Jos taas kävelijät tamppaa pohjan tai alla on muuten vain kovampaa lunta, niin homma vaikeutuu. Tietysti mitä enemmän painoa keullla (kun vertaa esim. mummopyörään), niin eturengas pysyy kontrollissa kauemmin. Ja kun mikään muu ei auta, niin sitten vaan pitää kellua fätillä loskan päällä

    Eilen tuli kahlattua crossarilla yhteensa 45 kilometriä, homma meni vaikeammaksi vasta kun tuo loska rupesi jäätymään myöhään illalla. Tuossa ei sitten edes auttanut lumesta värkätyt aerokiekot

    Pyörällä päästään pyörälle päästään

  6. #6
    Kuronen Guest
    Niinhän se on, että kapealla menee mukavasti, kunnes ei enää mene. Silloin oman kokemukseni perusteella leveämmällä menee paremmin, tai syvemmällä ja harvemmalla kuviolla. Rohkea eteneminen ilman empimistä ja tukeva ote tangosta vievät lumessa paremmin.

  7. #7
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    5.927
    Kuroselta osuva kommentti

    Mkoneella just passelit lokarit loskaan. Täyspitkät jäätyy täyteen. Kuorinpa itsekkin lokarit pois ja vaihdan taakse tuon ison läpän. Eteen jos laittaisi sellaisen maasturin tarkoitetun pienemmän ass saverin estämään loskan lentämistä suuhun.

  8. #8
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.829
    Homma toimi RaceKingeillä aivan mainiosti kun piti tukevasti tangosta ja vauhdin riittävänä.

  9. #9
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    461
    Vauhti auttaa paljon. Pienet loskat ei muuta suuntaa kun pyörä menee vauhdilla kuin jyrä eteenpäin. Heti kun vauhti putoaa alle kriittisen rajan alkaa kiemurtelu, kun yksittäiset pahemmat kohdat ei menekään enää jyräämällä läpi.

    Kesään tottuneena huomasin oissa ensiajoissani pahaa tarvetta yrittää korjata pieniä heittoja heti, talvella toimii paremmin kuin antaa pyörän viedä minne se on menossa ja pitää vain suunnilleen suunnan kohdallaan.

  10. #10
    Helsingin suolamöhjössä ajaminen on vielä perusloskaa taiteellisempaa puuhastelua. Odotan taas innolla..

  11. #11
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Esponia
    Viestit
    1.987
    Kurveissa kallista pyörää, itse pysyen pystyasennossa, pätee kaikkeen, missä alustan pito on heikko/vaikea havaita

  12. #12
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    East Bay City
    Viestit
    1.688
    Cyclolla en lähde enää ollenkaan kunnon loskakeleille. Pakkaslumessa ja jäällä toimivat MaraWinterit kiemurtelee ihan liikaa. Muiden kulkijoiden jäljet sekoittaa suuntavaistoa vielä lisää.

    Vanha 26" Cannondalen maasturi 2.35" ISP:llä 2.0bar paineilla menee loskassa kuin juna eikä välitä jalankulkijoiden tai aiemmin reitillä mutkitelleiden polkijoiden jäljistä.
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

  13. #13
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.978
    Viime päivien sateiden seurauksena hiekkapintaiset ulkoilureitit rupeavat muistuttamaan loskapintaisia teitä. Sillä erotuksella tosin, että puntit kurastuu.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  14. #14
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    1.218
    Cyclo toimii minustakin hyvin kunhan se vaan pääsee leikkaamaan loskan/lumen läpi kiinni kovaan alustaa. Tärkeätä on myös muistaa polkea kokoajan ja tasaisesti. Polkemista pitää myös muistaa/uskaltaa jatkaa, jos eturengas vähän heittääkin sivuun - niin kyllä se siitä oikenee (ainakin lähes aina). Otteena olen pitänyt sellaista rennon napakkaa, tyypillisesti kädet jarruhuppujen päällä. Tuore loska/lumi on aina valmiiksi uritettua parempi, katse kannattaa pitää tosiaan pitkällä, siihen mitä tapahtuu parin metrin päässä ei kannatta enää reagoida vaan ajaa vaan "päin" päätökset pitää tehdä sinne ~10metrin päähän.

    Maasturi toimii tosiaan sitten taas paremmin, jos kapea rengas jää "kellumaan" epästabiilin pohjan päälle.
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

  15. #15
    Liittynyt
    06/2015
    Paikkakunta
    hesa
    Viestit
    354
    tallattu tai ajettu on aina vaikeampi, pyörä lähtee joka uraa seuraamaan isommallakin leveydellä.... puhdas se paras

    taito se on kuin muutkin, ajamalla oppii, lumessa ja sohjossa ajo on myös selkärangassa ja näpeissä olevaa kokemusta, tuntee sormenpäissä miten tanko käyttäytyy ja osaa siitä sitten vaistomaisesti toimia... oppii myös sitten samalla ne jutut mitä ei pidä tehdä

  16. #16
    Liittynyt
    06/2018
    Viestit
    104
    Eli lisää painoa eturenkaalle vakauttaa menoa.. mietin tässä, jos ohjaustankoa laskee alemmas niin siirtyykö lisää kehon painoa eturenkaalle?

  17. #17
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    lahti
    Viestit
    7.057
    ^Ainankin siltä tuntuu ja teoreettisesti jos vertaa "kuski aivan pystyssä" (paino suoraan satulassa) ja "kuski makaa vaakaputken päällä" (paino keskiön etupuolella) niin ainakin näin ääritapauksissa
    Tympiintyneen geezerin lifestyleblogi http://gunmonk.blogspot.fi/

Samanlaisia aiheita

  1. Ajamisen iloa?
    By Eski in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 95
    Viimeinen viesti: 04.08.2017, 17.21
  2. Uusi cyclo ja ajamisen riemua!
    By YoHannes in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 17
    Viimeinen viesti: 25.04.2014, 22.43
  3. Ajotekniikka sohjossa
    By CwA in forum Kuntoilu ja ajotekniikka
    Vastaukset: 11
    Viimeinen viesti: 24.10.2013, 16.26
  4. Eturengas vaeltaa putkella ajamisen jälkeen
    By Fat Mark in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 27
    Viimeinen viesti: 07.08.2013, 14.58

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •