Näyttää tulokset 1 - 13 / 13

Aihe: Ohjaamosta ja sen mukavuudesta

Ohjaamosta ja sen mukavuudesta

Hei moi! Vuoden verran ollut pyörässä ohjaamona Easton Haven 35 40mm pitkä stemmin tynkä ja Easton Havoc 35 alu tanko, eli 35mm clampilla mennään. Isonakin ongelmana olen kokenut tärinöiden ja värinöiden kulkeutumisen eturaajoihini, aiheuttaen puutumista ja varsinkin alamäki hommissa armotonta armpumppia. Tuntuu, että lähes kaikki värinät välittyvät käsiin. Toki kun keulana Yari, niin vaimentimenkin kehnohko kyky suodattaa tälläistä nopeaa tärinää vaikuttanee.
    Tiedän että armpumppia ei ratkaista pelkällä komponentti valinnalla, tähän olenkin jo pyrkinyt vaikuttamaan narujeni, joita käsiksikin kutsutaan vahvistamisella.

Tuntuu olevan tuo ohjaamo yhdistelmä minulle turhankin jäykkä. Kysymys kuuluukin, että onko jollain ollut samankaltaisia ongelmia ja onko ne ratkennut esim. Carbuuni tangolla tai esim. Spankin Vibracore ratkaisulla?
    Entinen Wanhan liiton asiamies, nykyinen takinkääntäjä

Sitä saa vaan mieluisia vastauksia kun itsensä kanssa keskustelee. Päätin lähteä Spankin matkaan, on nuo hiilari tangot sen verran arvokkaita.

Kannattaa laittaa linkki noihin puhumiinsa tuotteisiin. Myös rengaspaineilla iso vaikutus mukavuuteen.
    www.icyclelpr.fi

En lähtenyt nyt linkkejä laittamaan linkkejä, kun en erityisesti mistään erillusistä tuotteista kysynyt, paitsi Spankin. Ajattelin tässä, että se joka on Spankin tuotteesta kokemuksia saanut, tietää mitä tarkoitetaan.
    Juu rengaspaineitakin on säädelty. Nyt mennään luokkaa edessä 1.7 bar ja takana 1.9 bar, tosin sisureilla mennään. En tosin uskoisi että tällä on merkitystä juuri tähän ongelmaan. Vai onko?

Ei voi editoida tuota tekstiä Androidilla, mutta helv...n hyvää suomea mä kirjoitan... 😂

Esitetyillä pohjatiedoilla ihan ensimmäisenä tuli mieleen vuodenaika ja ajotyylin merkitys - jos syysliukkaalla yrittää runnoa menemään samalla tavalla kuin kesällä, ajamisesta tulee erityisesti ylävartalon osalta huomattavan jäykkää. Ajotyyliä pitäisi mukauttaa rennommaksi ja pehmeämmäksi, joka on täysin päinvastoin siihen nähden miten käy jos olosuhteita ei juurikaan huomioi.

Maantiepyörällä kapeilla renkailla 8bar paineilla, alumiinitangolla ja karhealla asfaltilla voi sanoa käsiin välittyväm tienpinnan aiheuttamaa värinää. Maastopyörällä maastoajossa kädet väsyttää joku ihan muu.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

Ongelma on ympärivuotinen. Käsiin välittyy ehkäjuuri CamonN kuvailema maantiepyörä esimerkin tapainen värinä ns "trail buzz". Entisessä fillarissa oli Easton Havoc 31,8 ohjaamo, enkä muista kokeneeni siinä vastaavaa fibraa käsiin.

Kohtuu ärsyttävää kun ei voi Androidilla edittiä tehdä.... Mutta niin jos tää jotain merkitsee, niin kyseessä on 170/150 joustava Commencal Meta V4.

Ei toimi minullakaan edit kännyllä, viesti poistuu kun yrittää editoida.

En itse oikein usko, että trail buzziin voi kovin paljoa vaikuttaa ohjaamon valinnalla. Toki "löysempi" ohjaama voi olla vähän mukavempi, mutta samalla sitä saattaa joutua vääntämään hieman enemmän "tosisaan" pahassa paikassa, mikä taas vaatii lisää puristamista, joka saatta johtaa käsien puutumiseen. Mulla on itsellä Eastonin 55mm stemmi ja 750mm Havoc Carbon 31,8mm clampilla ja kyllä tuollakin kombolla tulee traili väriinää läpi kun alusta on sopiva, vaikka alla on täpäri ja plussa renkaat. Toisaalta esim nyt pehmeässä metsässä ajaessa tuo värinä häviää kyllä ihan täysin, kun märkä polkukin upottaa jatkuvasti sentin pari.

Lähtisin korjaamaantilannetta seuraavilla toimenpiteillä.

• Otteen keventäminen - tankoa ei todellakaan tarvitse kokoaikaa puristaa kovin kovaa. Toki teknisemmissä paikoissa sitä tulee aina vähän paniiikissa puristettua, mutta oikeasti otetta voi hellittää ilman, että pyörä kartaa lapasesta. Lisäksi kannattaa siirtyminen yms. aikana ajella ilman käsi ja muutenkin vähän rentoutua taukojen yms. aikana. Toki käsikä ja ranteita kannattaa myös vahvistaa esim. leuanveto ja tangossa roikkuminen ovat hyvää treeniä.
    • Grippien vaihtaminen. Mulla itsellä ei ole ollu normi grippien kanssa ongelmaa, mutta monethan käyttävät mm. Ergonin grippejä, joilla ranne ja käsi asettuu parempaan asentoon. Ilmeisesti tuo vapauttaa jotain hermoratoja tms., jotka voivat aiheuttaa puutumista. Gripit maksavat ~30-40€, joten kovin kalliista testistä ei ole kyse.
    • Rengaspaineet - uskoisin, että tubeless renkailla ja matalemmilla paineilla pystyy pehmentämään ajoa huomattavasti enemmän kuin tangon vaihdolla. Renkaat joustuvat kuitenkin joitakin senttejä, kun tanko joustaa maksimissaan millejä. Matalemmilla paineilla ja sopivalla "syysrengastuksella" pyörä myös käyttäytyy rauhallisemmin, minkä johdosta kuskillain on hieman rennonmpi olla.
    • Keulan ja/tai iskarin säädöt. Aikankin näin liukkailla syksyn keleillä itse tykkään ajaa vähän hitaammalla jousituksella, jotta pyörä käyttäytyy rauhallisemmin.

Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

Itselläni hieman erilainen kokemus. Niinkuin tuossa yllä mainitsin, en kokenut vastaavaa onglemaa Eastonin Havoc 31.8 tangolla. Tosin pyörä oli eri, mutta samankaltainen pitkäjoustoinen. Uskoisin, että aikalailla tässä kesän aikana tullutkin kehitystä noihin Kalle H:n hyvin esiin tuomiin asioihin. Ajoasento istuenkin on aika pysty, satula ja tanko lähes samassa tasossa. Voiko johtua myös rungon ominaisuuksista nämä fibrat tangossa?
    Aika paljon isossa maailmassa noiuta Vibracore tankoja testailtu. Tässä toinen missä mainitaan engelkaksi: "High frequency trail chatter was noticeably more muted, leaving my hands fresher and less sore at the bottom of tough descents."

Itse näillä tiedoilla heittäsiin ehdotuksen, otteen keveys ja lihaskunnon parantaminen

Kiitoksia paljon vastauksista. Harkitsen kyllä nyt vielä mitä asian kanssa teen. Voikohan tämä olla vähän, sellainen asia mihin minä kiinnitän paljon huomiota, ja toiset eivät paljon näitä asioita edes mieti. Eli teen vähän siitä tikusta asiaa. Mulla tosin kaksi niskanikamaa jäykistetty, että voiko sillä olla vaikutusta kokemani tärinän merkitykseen? Sen huomasin myös , että jarruilla on myös vaikutusta "armpumppiin". Nyt kun on kunnon jarrut, ei tarvitse niin kauhunsekaisin tuntein puristaa tangosta, vaan on luottoa, siihen että saa pyörän pysähtymään.
    Menee vähän sivuun aiheesta, mutta kyllä mulle sopivan satulankin löytäminen melkonen Via Dolorosa on ollut.

Samanlaisia aiheita

1. Kuva pyöräsi ohjaamosta -ketju
    By syklopaatti in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 816
    Viimeinen viesti: 04.10.2017, 02.36

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään