Sivu 1 / 3 123 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 67

Aihe: Sähköpyörien vaiheistot

  1. #1
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    67

    Sähköpyörien vaiheistot

    Sähköläskillä ajellessa olen miettinyt, että ei luomupyörän vaihteisto ole tietenkään sähkökäyttöiselle se paras vaikka erinomaisesti tuo Shimanon M8000 toimiikin. Täältäkin on saanut lukea, että ketjut ja rattaat kuluvat nopeammin keskiömoottorimalleissa. Vaihtaessa kannattaa ottaa huomioon moottorin vedon loppumisen viive ja se tuleekin selkäytimestä hetken ajelun jälkeen. Tilaa sähkölle alusta asti mietityille vaihteistoille markkinoilla selvästi on. Vaikuttaa myös, että joissakin kalliimmissa sähkömaastureissa on menty alaspäin (11->8) vaihdemäärissä, keston takiakohan.

    Omassa sähkötavarapyörässä on nuvincin portaaton joskin käsikäyttöinen n330-vaihteisto ja se on siinä toistaiseksi toiminut hyvin, aika näyttää miten kestää. Siitä on tarjolla myös automaattisesti vaihtava malli. Hyvänä puolena se, että veto voi olla päällä vaihtaessakin.

    Tuloillaan on esim. Eurobikessä esiteltyä Rohloffin 14-pykäläistä sähköohjattua napavaihteistoa, joka toimii synkassa moottorin kanssa, ottaa itse vedon pois vaihdon ajaksi.



    Olikohan tässä viestissä nyt mitään pointtia. Ehkä eniten kiinnostaa se, että mihin mahtaa mennä sähkömaastureiden vaihteistot. Ennustuksia?

  2. #2
    Maallikkojärjellä ajatellen voisi kuvitella, että itse teknisessä ratkaisussa ei mitään vikaa ole, mutta se pitäisi vain mitoittaa erikseen sähköavustettuihin vehkeisiin. Eli aavistus lisää järeyttä niin ketjuun kuin rattaisiin. Tämä tietysti johtaa sitten vähempiin välitysvaihtoehtoihin (juurikin esim 8 takarattaaseen), mutta sähköavulla ei tietty tarvitsekaan niin isoa variaatiota kuin pelkällä reidellä.

    Toisaalta taas järeys ja erikoisemmat/harvemmat tuotantosarjat kasvattavat hintaa, joten onko sittenkin kokonaistaloudellisempaa käyttää sitä edullisempaa tusinakamaa ja vain todeta jakohihnatyyppisesti lyhyempi huoltoväli annettuna vakiona?

  3. #3
    Yksi juttu muuten vaihteistoviisastelussa on jätetty puolitiehen: Jousitetussa pyörässä vaihderatkaisut pitää tietenkin saada jousitetuksi painoksi, eli kokonaan pois takanavan yhteydestä ja sinne keskiöön sähkömoottorin yhteyteen. Ei autoissa ja moottoripyörissäkään vaihdelaatikkoa laiteta jousittamattomaksi painoksi.

  4. #4
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Hämeenlinna
    Viestit
    978

    Sähköpyörien vaiheistot

    Minun mielestä sähköavusteisissa pyörissä paras ratkaisu on tuoda vaihteisto keskiöön ja muuttaa veto hihnavedoksi. Näin saadaan jousittamatonta massaa pois sekä ylipäätänsä ulkoista voimasiirtolinja yksinkertaiseksi.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  5. #5
    Erinomaisen aiheen aloitus hphuhtilta Johtaako napavaihteisten ’synninpäästöön’ vai mihin, se jää nähtäväksi. ...kunhan aihe tulisi monipuolisesti käsitellyksi, olisi jo erinomainen asia.
    Mulle NuVincin valinnassa oli pykälätön napavaihde. Se kun ei pätki eikä vääntele ketjua, niin kuin normi ratasvaihteet.

    NuVinci vaihtaa liukuvasti välityssuhdetta, niinkuin monet tietävät, jos ylipäätään NuVincin tuntevat. Se ei siis irroita ja taas kiinnitä vetoa, vaan vetää tasaisesti koko ajan pyörää poljettaessa.
    Voitaisiinkin sanoa, ett moottori ei myöskään lisää rasitusta ketjuun, vaikka lisääkin sitä reisivoimaan nähden... jotkut vahvempireisiset, kun saavat reilusti enemmän ko ’lisäystä’ omilla voimillaan ...heikompireisivoimaisiin nähden...
    Sehän on sinänsä aivan samantekevää ketjulle, tuleeko tasainen voima reisistä vai moottorista...
    Ketju venyy vain siihen kohdistuvan vedon (voiman) vuoksi. Ja kaikenmaailman pätkimiset rasittaa toki ketjua lisää... oli se vaihteisto missä kohdassa tahansa

  6. #6
    ^Pitää olla iso voima jos vetämällä saa ketjun venymään.

  7. #7
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oem Katso viesti
    ^Pitää olla iso voima jos vetämällä saa ketjun venymään.
    Jahaa. Onkos se ketjun venyminen sitt aikoastaan vaihteen vaihdosta ja sen nykäisyistä aiheutuva?
    Jos, niin siinä tapauksessa pykälätön NuVinci-valintani on varsin hyvä. Välitys kun vaihtuu liukuvasti...
    vai mikä sitä ketjua venyttää?
    Täällähän on kerrottu/väitetty sähkömoottorin rasittavan (venyttävän?) ketjua enemmän...

  8. #8
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    401
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 1aloittaja Katso viesti
    Jahaa. Onkos se ketjun venyminen sitt aikoastaan vaihteen vaihdosta ja sen nykäisyistä aiheutuva?
    Jos, niin siinä tapauksessa pykälätön NuVinci-valintani on varsin hyvä. Välitys kun vaihtuu liukuvasti...
    vai mikä sitä ketjua venyttää?
    Täällähän on kerrottu/väitetty sähkömoottorin rasittavan (venyttävän?) ketjua enemmän...
    Ketju ei veny vaan kuluu.

  9. #9
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    4.601
    Rattaathan eivät kuitenkaan kulu? 11sp maastureissa takapakka ja rattaat meenvät aika vikelään vaihtokuntoon. Huomattavasti pienemmillä tunneilla, mitä maantiepuolella.

    Edit: Ja onkohan tuo tosiaan noin, ettei ketjukaan veny maastureissa? Tosi monihan kuitenkin kertoo maasturin katkaisevankin ketjua.

  10. #10
    Liittynyt
    06/2014
    Viestit
    68
    Hyvä aihe. Mielestäni pitäisi lähteä ensin pohtimaan mihin tarkoitukseen sähköavusteinen pyörä. Minulla sähköavusteinen työmatkaa varten. Noin 100 km päivässä. Omassa pyörässäni on moottori takanavassa, joka ei rasita ketjua ja rattaita verrattuna ns. keskiömoottoreihin. Lataa tarvittaessa akkua, eli jarrutkaan ei niin kulu, toki Suomen tasaisissa maastoissa merkityksetön. En lähtenyt kikkailemaan rajoitusten poistolla, vaan laillisesti mopokilvillä mennään.

  11. #11
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    67
    Totta kyllä, tarve ratkaisee paljon. Työmatkakiitureille Cat:in kuvaama vaihtoehto on varmaan järkevin. Mutta mikäs toteuttaisi maasturiin sen vaihtoehdon, että vaihteistokin olisi jousitettu? https://pinion.eu/en/?

  12. #12
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    kaarina
    Viestit
    2.238
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tomi L. Katso viesti
    Ketju ei veny vaan kuluu.
    Kaikkein heikoimmat ketjut venyykin ja sitten saakin naputella niittejä tiukemmaksi että ketju pysyy kasassa.

  13. #13
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hphuhtin Katso viesti
    Totta kyllä, tarve ratkaisee paljon. Työmatkakiitureille Cat:in kuvaama vaihtoehto on varmaan järkevin. Mutta mikäs toteuttaisi maasturiin sen vaihtoehdon, että vaihteistokin olisi jousitettu? https://pinion.eu/en/?
    Läskipyörä.

  14. #14
    Liittynyt
    03/2017
    Viestit
    165
    Tulevaisuus tulee olemaan moottorin yhteydessä olevien vaihdelaatikoiden. Miettikää miksi ne eivät ole jo yleistyneet - tehohäviöiden ja lisäpainon vuoksi. Sähkö auttaa kumoamaan molemmat ja vaihelaatikko tuo paljon etuja vs. ketjuvaihde. Nuvincit vaikuttaa vähän samalta kuin moottorikelkkojen ja mönkijöiden variaattorit. Ne tuhlaa paljon energiaa ja luulisi ettei sähköfillarissa ole ihan kauheasti ylimääräistä tuhlattavaa.

  15. #15
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    446
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti wekkuli Katso viesti
    Toisaalta taas järeys ja erikoisemmat/harvemmat tuotantosarjat kasvattavat hintaa, joten onko sittenkin kokonaistaloudellisempaa käyttää sitä edullisempaa tusinakamaa ja vain todeta jakohihnatyyppisesti lyhyempi huoltoväli annettuna vakiona?
    Nuo vanhat 8 vaihteiset rattaat, ketjut ja vaihtajat on melkein ilmaisia tällä hetkellä. Ja kestävät luomupyörässä ikuisuuden, varmaan moottorin kanssakin aika hyvin.

    Maantie/työmatkakäyttöön se napamoottori lienee toistaiseksi paras.

  16. #16
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    4.601
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ElBike Katso viesti
    Tulevaisuus tulee olemaan moottorin yhteydessä olevien vaihdelaatikoiden. Miettikää miksi ne eivät ole jo yleistyneet - tehohäviöiden ja lisäpainon vuoksi. Sähkö auttaa kumoamaan molemmat ja vaihelaatikko tuo paljon etuja vs. ketjuvaihde. Nuvincit vaikuttaa vähän samalta kuin moottorikelkkojen ja mönkijöiden variaattorit. Ne tuhlaa paljon energiaa ja luulisi ettei sähköfillarissa ole ihan kauheasti ylimääräistä tuhlattavaa.
    Ja vaihdelaatikossa ei ole tehohäviötä, eikä ylimääräistä painoa? Mutta eihän sillä lisäpainolla nyt ole niin väliä. Nostaa vain moottoritehoa ja vahvistaa vähän samalla runkoa ja renkaita. Vaihdelaatikon yhteyteenhän saisi samalla helposti kunnollisen kytkimenkin.

    Minä taas ymmärrän hyvinkin napavaihteistoa. Tuolla ratkaisulla voidaan käyttää kunnollista jämäkkää ketjua ja vahvoja rattaita, jotka eivät kuitenkaan maksa yhtään mitään.

  17. #17
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ElBike Katso viesti
    Tulevaisuus tulee olemaan moottorin yhteydessä olevien vaihdelaatikoiden. Miettikää miksi ne eivät ole jo yleistyneet - tehohäviöiden ja lisäpainon vuoksi. Sähkö auttaa kumoamaan molemmat ja vaihelaatikko tuo paljon etuja vs. ketjuvaihde. Nuvincit vaikuttaa vähän samalta kuin moottorikelkkojen ja mönkijöiden variaattorit. Ne tuhlaa paljon energiaa ja luulisi ettei sähköfillarissa ole ihan kauheasti ylimääräistä tuhlattavaa.
    Ettei vain olisi asenteellinen, mieltymyksesi tuottama kuva, eikä niinkään faktoihin tai edes kokemukseen perustuva toteamus, jota haluat muille uskotella ...tuo moottorikelkka, mönkijä variaattori... kas kun et ’edesmenneeseen’ Daf -autoon verrannut

  18. #18
    Liittynyt
    08/2017
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    44
    Itse en kyllä ollut vakuuttunut esim Helkaman 8v Shimanon Di2 tms automaatista vaikka luvataan että ketjut ei kulu ja veny. Lähinnä siksi, että ei siinä riitä välitykset nostaa vauhtia vaikka muuten pyörällä pääsisi.

    Omassa sähköpyörässä taas tulee käytettyä kyllä maastosta riippuen hyvin 10 erilaista vaihdetta (m8000). Ainoastaan isoin vaihde on näille reisille liian raskas mutta uskon että silläkin on paljon käyttäjiä. Pitäisi viedä pyörä huoltoon (900km) ensi viikolla joten kuullaan kuinka on tarvetta ketjujen yms rattaiden uusimiselle. En ole ihan mallikkaasti niitä öljynnyt kun en tiennyt että näin pienestä ajosta lähtee kulumaan. Jotain pientä rohinaa ehkä ajoittain vaihteiston keskivaiheilla on.

  19. #19
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.496
    Välitysten ääripäiden soveltumattomuus on kiinni väärästä pakasta, tai jos toinen pää on pielessä niin sen voi korjata vaihtamalla eturatastakin (sähkövehkeissä omat rajoituksensa). Eli muokkaa välitykset itsellesi ja käyttöösi sopiviksi.

    Mitäpä vielä?
    Miten niin tyhmä kysymys??

  20. #20
    Liittynyt
    06/2014
    Viestit
    68
    Mitä kauempaa lähdetään avustamaan, sitä enemmän kitkaa ja kulumia.

  21. #21
    Eikös juuri Continental laittanut oman moottorin yhteyteen nuvincin ja remmivedon. Oliko mustardin pyörään.

  22. #22
    Liittynyt
    08/2017
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    44
    Kaikki moottorit eivät tue eteen useampaa ratasta, joten eipä silläkään ongelmaa ratkaista. Mutta tosin en kyllä tiennytkään että napavaihteisia olisi useammalla eturattaalla saatavissa. Kuvittelin niiden olevaan sellasia simppeleitä ratkaisuja.

  23. #23
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    1.143
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Metsämuija Katso viesti
    Kaikki moottorit eivät tue eteen useampaa ratasta, joten eipä silläkään ongelmaa ratkaista. Mutta tosin en kyllä tiennytkään että napavaihteisia olisi useammalla eturattaalla saatavissa. Kuvittelin niiden olevaan sellasia simppeleitä ratkaisuja.
    Eiköhän tuossa nyt kuitenkin vaihtamisella tarkoitettu vanhan ruuvaamista irti ja paremman laittoa tilalle.
    Foorumitotuuksia vastaan jo vuodesta 2011

  24. #24
    Liittynyt
    03/2017
    Viestit
    165
    Pyörän keskiön läheisyydessä olevia vaihteistoja on ollut jo hyvin pitkään. Jotkut on laittaneet jopa rohloffin 12v takanavan pyörimään runkoon ja vasta siitä vedon takapyörälle. Lähes aina tällaisten viritysten testeissä on muistettu mainita että vaihteiston tuoman lisäkitkan tuntee polkiessa. Sähköfillareissa moottorilla saadaan kitkantunne pois ja saadaan vaihteiston paino oikeaan paikkaan - keskelle pyörää.
    NuVincin tekniikkaan tutustuin sen verran että sisällä pyörii jotkut pallot. Varmasti vähemmän kitkaaa kuin variaattorissa, mutta kuinka paljon vähemmän tai enemmän kuin vaikka napavaihteessa (laadukas Rohlof tai vastaava)? En ole ikinä ajanut NuVincillä joten paha sanoa. Riittääköhän siinä välitysten skaala yhtä hyvin kuin mitä voidaan vahdelaatikolla toteuttaa?

    Tässäkin keskutelussa pitää nyt muistaa että sähköfillareita on erilaisia ja joihinkin sopii esim. moottori takanapaan, kun taas eMTB:ssä pitäisi pyrkiä siirtämään kaikki paino keskelle ja alas. Joten tarpeetkin on erilaisia ja siksi yksi ratkaisu ei välttämättä ole paras kaikille. Citypyörissä voidaan ihan hyvin käyttää vaikka nuVincejä tai painavia napavaihteistoja. Yksi huomioonotettava seikka on tällaisten napaan tehtyjen vaihteistojen kestävyys kun paukutellaan kivikossa. Sieltä kun antautuu laakerit niin tulee kallis paukku.

  25. #25
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.496
    Eiköhän shimano, brose tai bosch tarjoa lähitulevaisuudessa moottori/vaihdepakettia, josta sitten hihna tai ketju takanapaan.

    Mitäpä vielä?
    Miten niin tyhmä kysymys??

  26. #26
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    kaarina
    Viestit
    851
    Continentalilla pitäis olla jo esittelykunnossa Nuvincin ja moottorin yhdistelmä, alkuvuodesta myyntiin.

  27. #27
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.496
    No, lähitulevaisuus on joskus lähempänä kuin uskaltaa arvailla..

    Mitäpä vielä?
    Miten niin tyhmä kysymys??

  28. #28
    http://ebiketips.road.cc/content/new...ic-gearing-664

    josko jotain jymmärsin, niin vaikuttaa mielenkiintoiselta, vaikka en tekniikan tuntija olekaan.
    Mutt onko paketoinnista jotain/mitään hyötyä/iloa käyttäjän eli polkijan kannalta?
    Odotan mielenkiinnolla muiden kommentteja ...vaikka ette citypyöräilijöitä taida just ollakaan... harmi

    Ps. Mutt oottehan ...jotkut ainakin... työmatkapyöräilijöitä Ja matkanne voivat olla aika mäkisiäkin ja muutenkin vaihtelevia maastoltaan/alustaltaan
    1aloittaja muokkasi tätä : 11.10.2017 at 07.57

  29. #29
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    67
    Ehdottomasti ideaa tuossa Continentalin systeemissä, varsinkin työmatkakiitureihin. Ehdottomasti hyötyä silloin kun pyörää käytetään liikennevälineenä, vaihteisto kestää varmasti ihan eri tavalla ja vaatii vähemmän huoltoa. Ei ehkä maastopyöriin ihan heti kuitenkaan

  30. #30
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.496
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hphuhtin Katso viesti
    Ehdottomasti ideaa tuossa Continentalin systeemissä, varsinkin työmatkakiitureihin. Ehdottomasti hyötyä silloin kun pyörää käytetään liikennevälineenä, vaihteisto kestää varmasti ihan eri tavalla ja vaatii vähemmän huoltoa. Ei ehkä maastopyöriin ihan heti kuitenkaan
    Sama. Tosin, kyllä toi maasturissakin toimisi, jos välityssuhde muuttuu riittävän laajalla alueella ja riittävän nopeasti.

    Mitäpä vielä?
    Miten niin tyhmä kysymys??

Samanlaisia aiheita

  1. Suomen Laisäädäntö sähköpyörien osalta...
    By dBlues in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 62
    Viimeinen viesti: 20.11.2017, 08.38
  2. Sähköpyörien valot
    By kuokkaz in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 12
    Viimeinen viesti: 02.09.2017, 13.55
  3. Sähköpyörien osasarjat (Sram EX1)
    By hece in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 2
    Viimeinen viesti: 20.05.2016, 22.00
  4. Sähköpyörien kokoontumisajot Tampereella 2.7
    By sähköfillari.fi in forum Kilpailut ja pyörätapahtumat
    Vastaukset: 0
    Viimeinen viesti: 13.05.2016, 09.45

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •