Sivu 77 / 102 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2767757677787987 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.281 - 2.310 / 3055

Aihe: Autoilun tulevaisuus

Jännä juttu kun Korolla Farmarissa on 6 cm pitempi akseliväli ja tuo tilaa takapenkille mutta hatspäkkiä moititaan ettei mahdu taakse

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esa S Katso viesti
    Oikeastaan tuo vähän käytettyjen autojen tuonti on ihan hyvä autokannan uusiutumisen kannalta. 5 vuotta vanhalla Suomeen tuodulla autolla on 5 vuotta vähemmän aikaa romutukseen menemiseen. Tällä hetkellä uusien fossiiliautojen ostaminen tai tekeminen ei ole enää järkevää. Ajetaan nämä olemassa olevat loppuun sillä aikaa kun autonvalmistajat saavat tehtaansa konvertoitua.
    nyt lähti uusi bensaa polttava liikenteeseen vielä mutta saas nähdä onko aika toinen kolmen vuoden päästä... lataus hydridi kävi jossain vaiheessa mielessä mutta annetaan ajan kulua

Tämän mukaan tulevaisuus on sähkön, mutta liikenne pelaisi synteettisillä polttoaineilla. Sehän voisi olla järkevää.

https://yle.fi/uutiset/3-10734977

Katsotaan nyt, kuinka tässä nyt vaalien jälkeen oikein käy.
    Ei se Maailma siihen lopu.
    Olen käynyt myös Kuubassa ja siellä ajellaan sujuvasti 50-luvun Amerikanraudoilla. Hienojakin olivat.
    Eli ei tässä Suomella mitään hävettävää.
    cycle to the hills - cycle for your lives

Jos/kun latailet sitä sähkökotteroa kotioloissa, miten se palkitaan
    esim. sähköllä lämmitettävässä OKT:ssa? Etälukumittari tietty voi
    auttaa asiassa, jos syöttöliityntä on korvamerkitty. Muutoin ei ehkä
    innosta ajatuksena ainakaan hankintahintaan verrattuna.

Puuavusteinen lisälämmityskin on liipaisimella, eli kaikki pohjoisen
    väki lähtee ilmastopakolaisksi välimeren ilmastoon?
    "The World is full of Kings and Queens, they blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-

^ That's the plan

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pätkä Katso viesti
    Mä olen 193 cm ja karvat siihen päälle. Corollassa kai joku poikittaispalkki b-pilarin kohdalla ja verhoilu siltä kohtaa alempana.
    Ettei nyt jäänyt korkeussäätö jonkun mummelin jäljiltä tekemättä? Olen 5 cm lyhyempi, mutta kohtuullisessa lihassa (105-110kg), mikä lisää istumakorkeutta, niin tuntuu aika uskomattomalta, että pää ottaisi kiinni, vaikka se olisi parikin cm korkeammalla. Ei mulla edes haivenet hiponeet, vaikka oioin ja heiluttelin itseäni ajoasentoa hieroessa. Ei siinä toki mitään isompien euroautojen marginaalia jäänyt, mutta sen verran, että ei tarkemmin tarvinnut tutkia.

Kaikkiaan tilojen puolesta tuo corollan farkku on hieman kasvanut sieltä täältä aurikseen verrattuna, mutta mainontaan nähden (vertailu avensikseen) yllättävän vähän. Kun säädin kuskin penkin itselleni, mahduin kyllä taakse, mutta aika tiivis oli tunnelma vähän joka suunnassa. Jos tavaratilan pohjan alla olevaa tilaa, jota on yllättävän paljon, ei lasketa, taitaa ruuma olla vanhan auris ts:n kokoinen. Pidempi, mutta matalampi?

Tuolla aiempi koeajotarina:
    http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...25#post2859125

^hmm, ehkei sitten ole riittävästi syytä nähdä vaivaa, kun harvoin meillä takapenkillä kaksijalkaisia matkustaa. Ne nelijalkaiset mahtuvat Auriksen kyytiin oikein hyvin.
    10k-kerhon jäsen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hyötypolkija Katso viesti
    Ettei nyt jäänyt korkeussäätö jonkun mummelin jäljiltä tekemättä? Olen 5 cm lyhyempi, mutta kohtuullisessa lihassa (105-110kg), mikä lisää istumakorkeutta, niin tuntuu aika uskomattomalta, että pää ottaisi kiinni, vaikka se olisi parikin cm korkeammalla. Ei mulla edes haivenet hiponeet, vaikka oioin ja heiluttelin itseäni ajoasentoa hieroessa. Ei siinä toki mitään isompien euroautojen marginaalia jäänyt, mutta sen verran, että ei tarkemmin tarvinnut tutkia.

Kaikkiaan tilojen puolesta tuo corollan farkku on hieman kasvanut sieltä täältä aurikseen verrattuna, mutta mainontaan nähden (vertailu avensikseen) yllättävän vähän. Kun säädin kuskin penkin itselleni, mahduin kyllä taakse, mutta aika tiivis oli tunnelma vähän joka suunnassa. Jos tavaratilan pohjan alla olevaa tilaa, jota on yllättävän paljon, ei lasketa, taitaa ruuma olla vanhan auris ts:n kokoinen. Pidempi, mutta matalampi?

Tuolla aiempi koeajotarina:
    http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...25#post2859125
    Itsekin sopisin 5cm lyhempänä. Istuin oli kyllä pohjassa ja katto hiplasi hiuksia. Eipä tuolla väliä kun tarkoitus oli vain koeajaa. Toyotaa mulle tulee tuskin koskaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    ^hmm, ehkei sitten ole riittävästi syytä nähdä vaivaa, kun harvoin meillä takapenkillä kaksijalkaisia matkustaa. Ne nelijalkaiset mahtuvat Auriksen kyytiin oikein hyvin.
    Harvemmin auton vaihto tietty kannattaa, mutta ainahan sen testata voi varalta. Mulla on aika vähän kokemusta Auriksesta, niin vertailu juuri siihen on vähän hataralla pohjalla kumminkin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pätkä Katso viesti
    Itsekin sopisin 5cm lyhempänä. Istuin oli kyllä pohjassa ja katto hiplasi hiuksia. Eipä tuolla väliä kun tarkoitus oli vain koeajaa. Toyotaa mulle tulee tuskin koskaan.
    Ok, ihmettelinkin, jos ihan pää olisi kopsinut kattoon, mutta tuo on toki jo ymmärrettävämpää...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Köfte Katso viesti
    Jos/kun latailet sitä sähkökotteroa kotioloissa, miten se palkitaan
    esim. sähköllä lämmitettävässä OKT:ssa? Etälukumittari tietty voi
    auttaa asiassa, jos syöttöliityntä on korvamerkitty. Muutoin ei ehkä
    innosta ajatuksena ainakaan hankintahintaan verrattuna.

Puuavusteinen lisälämmityskin on liipaisimella, eli kaikki pohjoisen
    väki lähtee ilmastopakolaisksi välimeren ilmastoon?
    Mä latailen omilla paneeleilla mökillä joskus kaukaisessa tulevaisuudessa. Tuolloin olen myös sanonut moro Carunoille. Ehkä. Ja muuttanut tädin maatilan aurinkosähkövoimalaks ja myyn sähköä verkkoon. Jos systeemi joskus on sellainen että se voisi toimia. Tuo oli tietty osin huumoria mutta eihän sitä koskaan tiedä. Sähköpyörän latais aika helposti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jopotuinen Katso viesti
    Katsotaan nyt, kuinka tässä nyt vaalien jälkeen oikein käy.
    Ei se Maailma siihen lopu.
    Olen käynyt myös Kuubassa ja siellä ajellaan sujuvasti 50-luvun Amerikanraudoilla. Hienojakin olivat.
    Eli ei tässä Suomella mitään hävettävää.
    https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net...74&oe=5D3C2052

Jaaha, siinä se on! Vaalien jälkeisen ajan Suomalaisten tulvaisuus, yhteiskäyttöinen perheauto.

Jaahas, meillä vaimo tuumasi, että Auris on naiselle sopiva, 1-2 ihmisen plus parin koiran kauppakassi. Eihän tässä sitten kannata autoa vaihtaa, kun tuo itse asiassa on juuri se mitä meillä enimmäkseen tarvitaankin

Minä en ole Aurista täysin digannut, mutta eipä sen niin väliä, kun minä ajelen enemmän fillareilla.
    10k-kerhon jäsen

Teslalla näkyy olevan jo toimiva autopilotti

Lainaus Alkujaan tämän lähetti YT Katso viesti
    Teslalla näkyy olevan jo toimiva autopilotti
    Onhan se jo pitkään osannut ajella itsekseen ja tappaa kyydissäolijoita jotka luottaa siihen liikaa...

Niin, Lännen Media oli halunnut värkätä artikkelin aiheesta jo helmikuussa.
    MB-C rakkine oli ollut eri mieltä sohjossa/lumessa. Uusiotesti tehtiin
    vasta nyt huhtikuussa, miksiköhän? Kaivoin paperiaviisinsinkin esille kun
    nuo kriittiset mielipiteet yllättäen katoavat nettimaailmasta.
    "The World is full of Kings and Queens, they blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Köfte Katso viesti
    Niin, Lännen Media oli halunnut värkätä artikkelin aiheesta jo helmikuussa.
    MB-C rakkine oli ollut eri mieltä sohjossa/lumessa. Uusiotesti tehtiin
    vasta nyt huhtikuussa, miksiköhän? Kaivoin paperiaviisinsinkin esille kun
    nuo kriittiset mielipiteet yllättäen katoavat nettimaailmasta.
    Tuosta teslan koeajovideosta näki kuinka testi ajettiin täydellisten tiemerkintöjen maailmassa ja isolla asfalttikentällä.

Suomessa tuollaiset paikat on aika harvassa kesälläkin.

Tämä video kannattaa katsoa 0.25 nopeudella, niin saa paremmin käsityksen ajosta. Näyttäisi niin suurinpiirtein oikealta nopeudelta:
    https://www.youtube.com/watch?v=tlThdr3O5Qo

https://www.keskipohjanmaa.fi/uutine...UqGHEbKmpQ5OOk

"Aika moni pohtii millainen on tulevaisuuden auto..."

Hintaa täytyy saada pikkasen alas niin saadaan sähköauto kaikille ja päästään niistä busseista eroon

https://www.keskipohjanmaa.fi/uutine...UqGHEbKmpQ5OOk

"Aika moni pohtii millainen on tulevaisuuden auto..."
    Massoille se ei ole ainakaan Tesla model 3 kaltainen 60 000€ kansanauto.

Jotain laadukkaampaa halvempaa ja käytännöllisempää tarvitaan.

Esim tuo kaikkien toimintojen integroiminen yhteen isoon tablettiin on asia, jota mm. Toyota kokeili Priuksessa 2004. Taisi olla Toyotalta ensimmäinen ja toistaiseksi viimeinen malli, jossa näin on tehty. Seuraavan ja sitä seuraavien mallien osalta on otettu lusikka kauniiseen käteen ja palautettu oleellisia säätimiä kojelautaan.

Siinäkin oli kuitenkin puhelimen ohjaus, radion ohjaus, lämpötilan säätö ym. Ratissa.

Ei, tulevaisuudessa ei ohjaamon ergonomiaa hoideta halvalla liimaamalla yksi isoruutuinen tabletti kojelaudan pintaan.
    Se on halpa ja ruma ratkaisu. Ei hyvä ja käyttäjäystävällinen.

Teoriassa kai tuossakin voisi puheohjauksella parantaa käytettävyyttää, mutta toimiiko käytännössä, moottoritienopeudessa ja suomen kielellä?

https://www.youtube.com/watch?v=tIyZVQEqs9U

Jos taas puhuu puhelimessa, niin ääniohjaus ei onnistu samaan aikaan....

Jatkossa on kätevää, kun ei tarvitse tehdä briteille, japseille ja ausseille omaa mallia:

En oikein jaksa uskoa tuohon itsestäänajavaan autoon omana elinaikanani. Vaikka nyt sitten eläisin rauhalliseen loppuun asti. Suomessa ehkä jossain rajatuilla tieosuuksilla rajatun aikaa vuodesta, mutta ei oikein muuten.

Muutenkin koko itsestäänajavan auton idea näin kuskin vinkkelistä katsottuna on hieman outo, kun kuitenkaan se ei vapauta kuskia vastuusta eikä liikenteen seurannasta. Eli kuskin pitäisi olla koko ajan valppaana ja seurata mitä liikenteessä tapahtuu, vaikka ei itse osallistu ajotapahtumaan. Kuka jaksaa seurata liikennettä, kun istuu kuskin vieressä? En minä ainakaan.

Tuossahan kumpikin istuu kuskin vieressä, tai siis kuski on tuolla jossain piilossa. Eli ei tarvitse seurata liikennettä enempää kuin taksissa tai bussissa istuessaan.
    Taksissahan tuo on iso muutos. Suurin osa matkan hinnasta on kuskin palkka, poislukien ehkä vielä Intiassa ja vastaavissa paikoissa.
    Omaa autoa ei oikeastaan enää tarvi, tai sitten sen oman auton voi joutoaikoina laittaa taksin hommiin. Autolle voi laskea takaisinmaksuajan, eli tietyn ajan jälkeen se on maksanut itsensä, sen jälkeen se vaan tuo rahaa tilille.

Esim. näin https://electrek.co/guides/tesla-network/

Yleisemmin robotakseista https://www.forbes.com/sites/bradtem...otaxi-service/

eihän sitä pidä välttämättä olla passiivisena, jos auto ajaa automaattisesti..tarvitaan vain hyvä etupenkki mallia sohva ja..
    jos sattuu tosi moka kompuutterille, niin ainakin voi kuolla tyytyväisenä ;P
    "Stop being a little baby and get up. Life is pain. Get used to it!"

Tuossahan kumpikin istuu kuskin vieressä, tai siis kuski on tuolla jossain piilossa. Eli ei tarvitse seurata liikennettä enempää kuin taksissa tai bussissa istuessaan.
    Laki ei vielä tähän taivu muuta kuin suljetulla alueella. Tähän asti kaikki autonomiset viritykset (ml. Tesla) ovat lähteneet siitä, että kuski on viime kädessä vastuussa autosta ja ajamisesta. Esimerkiksi kännissä ei Teslan(kaan) rattiin, tai siis kuskin penkille, ole asiaa.

Ja tässä (kuskin vastuussa) piilee se iso sudenkuoppa: jos (ja kun) kuski on vastuussa ottaa tarvittaessa ohjat, niin miten ihmeessä siinä muutamassa sekunnin murto-osassa kirjaa lukenut, puoliksi torkkunut kuski pystyy hahmottamaan, että mitä on tapahtunut ja mitä pitäisi tehdä, kun koneaivo toteaa, että en minä enää osaa ja kykene.

Samanlaisia aiheita

1. Ilmastonmuutos ja pyöräilyn tulevaisuus
    By Ohiampuja in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 53
    Viimeinen viesti: 16.03.2016, 22.01

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •