Sivu 1 / 102 1231151101 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 3049

Aihe: Autoilun tulevaisuus

  1. #1
    Liittynyt
    05/2006
    Paikkakunta
    N=6695060.441, E=394280.279
    Viestit
    3.383

    Autoilun tulevaisuus

    Yksityisautoilu on murroksessa, mitä tulevaisuus tuo? Kuka ajaa sähköllä, kuka kaasulla? Erittäin mielenkiintoisia kysymyksiä mutta kovin moniselitteisiä vastauksia.
    Eilen hesarissa juttu jossa puhuttiin auton omistamisen olevan so last season. Tulevaisuutta on älypuhelimet ja rent car sovellukset. Toimiiko ja missä? Ja missä kohderyhmässä?
    Itselle jäi käsitys että toimittaja unohti että kehä kolmosen ulkopuolella on vielä elämää.
    Suurten kaupunkien sisällä sähkösuhailu varmasti toimii.

    Hilpeää on myös seurata kuka käärii massit, kuka ajaa fiksuiten?
    Tärkeä kysymys on myös: ilmastoa suojellaan mutta millä hinnalla? Jos kaikki toimii sähköllä tai kaasulla, kestääkö/toimiiko infra?
    Itse seuraan kehitystä avoimin mielin ja suurella mielenkiinnolla.


    https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/231...kaa-mieluummin
    -meistä jää vain jäljet lumeen.

  2. #2
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    18.918
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JiiPee Katso viesti
    Itselle jäi käsitys että toimittaja unohti että kehä kolmosen ulkopuolella on vielä elämää.
    Joo tätä itsekin miettinyt. Varmastikaan Tukholmassa, Berliinissä, Kuala Lumpurissa tai Kehä III:n sisäpuolella ei tarvitse ajokorttia eikä omaa autoa.

    Juurihan joku porilainen (Porikin on kuitenkin kaupunki) jossain topicissa selitti kuinka sielläkään ei "pääse minnekään" ilman autoa. Entäs Parkanossa, Haapavedellä tai Kolarissa sitten?

    Mitäs jos lähtee viikoksi mökille jollain "yhteisomistusautolla", siinähän juoksee taksa kuitenkin koko sen ajan kun seisoo mökin pihassa.

    En jaksa uskoa kovin nopeaan murrokseen. Autoja ajetaan itse ja ne omistetaan itse piiiitkään vielä. Sähköauto alkaa itseäni kiinnostaa siinä vaiheessa kun yhdellä latauksella ajaa n. 1000km.
    Itseajavat autot toimivat konseptina sitten kun kaikilla on sellainen.


  3. #3
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    6.041
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Juurihan joku porilainen (Porikin on kuitenkin kaupunki) jossain topicissa selitti kuinka sielläkään ei "pääse minnekään" ilman autoa. Entäs Parkanossa, Haapavedellä tai Kolarissa sitten?
    En tiedä kuka mahtoi olla. Mutta mulla vaihtoehdot työmatkalle on auto, polkupyörä, taksi tai kaksi jalkaa. Ja en prkl pakkasessa polje.
    Kaar ittelles vaa

  4. #4
    Liittynyt
    05/2006
    Paikkakunta
    N=6695060.441, E=394280.279
    Viestit
    3.383
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti

    Mitäs jos lähtee viikoksi mökille jollain "yhteisomistusautolla", siinähän juoksee taksa kuitenkin koko sen ajan kun seisoo mökin pihassa.
    Tätä samaa skenaariota hirnuin itsekseni...Jos ratkaisu mökkireissuun löytyy tulevaisuudessa hesarin toimittajan mielestä kännykkäsovelluksella tilattavasta ekokyydistä, niin ottaakohan ne meidät kyytiin? Meitä olisi kolme lasta ja kaksi aikuista. Yksi kajakki, kaksi pyörää, kaikkien vaatteet ja varusteet, viikon ruoat ja juomat, putte-traktorin varaosat ja löpöt, kaksi kania ja kissa häkkeineen. Jälkimmäinen tulee usein pahoinvoivaksi matkustelusta.

    Ok, jos meni vaikeaksi niin ei kai ole pakko mennä sinne mökille, kökötetään kaupungissa?

    Näkisin itseni mieluusti sähköläskin satulassa ajamassa töihin kohti konsernin kustantamaa sähkö/kaasutyöautoa.
    Tätä vaihtoehtoa en tohdi talousjohtajalle ehdottaa...vielä.
    Työni vuoksi tarvitsen autoa, työtehtävät koostuu eri kohteissa tapahtuvien töiden välillä joiden menestyksekkääseen hoitamiseen tarvitsen erinäisen kasan tarvikkeita ja työkaluja. Jos on olemassa joku älypuhelinsovellus tähän hommaan niin vinkkejä otetaan vastaan.
    Edellinen siis huumorilla
    -meistä jää vain jäljet lumeen.

  5. #5
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Birkala
    Viestit
    17.039
    Jostain taisin lukasta että Intiassa ei oo sähköauto vihreä kun sitä kivihiiltä käytetään

  6. #6
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    6.316
    Minuakin kiinnostaa tämä aihe kovasti. Mutta en oikein tiedä että kuinka tuohon viikko mökillä ja 1000 km vaatimuksiin pitäisi suhtautua. Meilläkin on taloudessa vain yksi auto joten sillä pitää hoitaa kaikki perheen autoilut.

    Mutta tuolla meikeläisen kotiseudulla on aika monessa taloudessa kaksi autoa, siellä kun julkista liikennettä ei ole käytännössä lainkaan. Niin minun mielestä joku sähköauto voisi hyvinkin hoitaa sen perheen kakkosauton roolin. Se millä lapset viedään hoitoon ja haetaan S-marketista ruokaostokset. Koska harvoin sillä kakkosautolla niitä mökki- tai lappi-reissuja ajellaan.

    Olisi hauska tietää että kuinka henkilöautoja Suomessa oikein käytetään. Keskiarvolliset KM-määrät taitaa pyöriä siellä 20 000 - 30 000 km huitteissa. Mutta mistä ne kilsat oikeasti koostuu? Kuinka monella autolla ajetaan vuoden aikana sinne "Lappiin". Ja kuinka monta autoa saa ne kilometrinsa oikeasti pelkästä nurkissa pyörimisestä? Eli millainen osuus autokannasta olisi korvattavissa ihan nykyisillä sähköautoilla ilman sen vaativampia ponnisteluja.
    Tämä voi olla koko elämämme ihanin päivä
    Ajetaan hiljempaa
    Toivon, että matka jatkuu, jatkuu vaan


    -PMMP -


  7. #7
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    18.918
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Olisi hauska tietää että kuinka henkilöautoja Suomessa oikein käytetään. Keskiarvolliset KM-määrät taitaa pyöriä siellä 20 000 - 30 000 km huitteissa.
    Ei pyöri. Henkilöautoilla ~18000km/a.

    Kuinka monella autolla ajetaan vuoden aikana sinne "Lappiin"
    Vois kuvitella, että aika harvalla. Mutta esimerkiksi määkin ajan sinne ja takaisin 4-5 kertaa vuodessa, joten korvaan muutaman muun kansalaisen tuolla.

    kuinka monta autoa saa ne kilometrinsa oikeasti pelkästä nurkissa pyörimisestä
    Vois kuvitella, että aika moni.

    Plus mökkimatkat ja mummolareissut tietty. Ja Särkänniemeen kerran vuodessa.

    millainen osuus autokannasta olisi korvattavissa ihan nykyisillä sähköautoilla ilman sen vaativampia ponnisteluja
    Valtaosa. Jos kansalle annetaan rahaa niiden ostamiseen.


  8. #8
    Liittynyt
    11/1999
    Paikkakunta
    Ravindolas
    Viestit
    860
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Jos kansalle annetaan rahaa niiden ostamiseen.
    Hallituksen ehdotus tänään: "Valtion varoista maksettaisiin hankintatukea täyssähköauton ostajalle 2000 euroa vuosina 2018–2021"
    --

  9. #9
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Kampi, Hellsinki / Bond, Esbo
    Viestit
    11.247
    Aihetta sivuten, Suomen Akatemia oli hylännyt tutkimusrahoitukset robottiautojen sovittamisesta talvikeleihin, varmaan niitä hallitus ohjailee johonkin Biojuttuihin. Tuolla olis ollut pisneskehityspotentiaalia maailmanlaajuisesti.

  10. #10
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    5.551
    Joku autoalan heebo huomautti radiossa, että kun keskiverto suomalaisautoilija ajaa +10 vuoden ikäisellä ja 5 000 euron arvoisella autolla, aika monella on melkoinen taloudellinen kynnys vaihtaa kotteronsa +40 000 euron hintaiseen täyssähköautoon. Käytettyinä noita ei toistaiseksi ole juuri saatavilla.

  11. #11
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    1.237
    Joo ei kyllä näillä palkoilla osteta mitään radio-ohjattavaa isompaa sähköautoa ja ainoa hybridi johon rahat riittäisi on pyörä. Paikkaan tilannetta parhaalla käytettävissäni olevalla tavalla eli konvertoimalla vanhan bensakrematorion (tai kaksi jos jaksan) etanolikäyttöiseksi.
    Foorumitotuuksia vastaan jo vuodesta 2011

  12. #12
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Madrid
    Viestit
    2.923
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Sähköauto alkaa itseäni kiinnostaa siinä vaiheessa kun yhdellä latauksella ajaa n. 1000km.
    Samoilla linjoilla. Kun sähköautolla pääsee samoihin toimintasäteisiin ja "tankkaus"aikoihin kun bensa/dieselvehkeellä niin voin vaihtaa. Olettaen että kustannukset eivät tule sähköistymisen johdosta nousemaan. En mä rupea muutaman sadan kilsan mökkireissulle suunnittelemaan mitään +30 minuutin taukoa jotta pääsee perille asti. Tai siirtää lähtöä vastaavasti jotta saa perjantaina akun täyteen ennen siirtymää.

    Toki infran ja akkutekniikan pitää tukea tätä myös. Jos tuo tankkausaika on ongelma niin sellainenkin vaihtoehto sopisi jossa auton ollessa kotona parkissa se on myös latauksessa. Eli että tuo 1000 kilsaa olisi "aina tankissa". Aika harvoin tulee tuollaisia yli tonnin reissuja ajeltuja käymättä välissä himassa. Ja mieluusti tuo lataus kotona ilman mitään piuhoja, auto parkkiin ja lataus alkaa. Kiitos!

    Tahdon ajaa itse enkä halua ryhtyä mihinkään yhteiskäyttöjärjestelyyn. Lapsiperheen kauppareissut, mainitut mökkimatkat, lasten koulut ja harrastukset, turvaistuimet/korokkeet. puhelinten latauspiuhat, navigaattorit, purkkapaketit, jakkaran ja peilien säädöt, vetokoukku, kattotelineet jne, jne. Tarvitsen autoa myöskin päivittäin duunimatkaan, julkisilla menisi yli puolitoista tuntia suuntaansa kun autolla pääsen kymmeneen minuuttiin. Fillarilla en pääse järkevästi koska pätkä moottoritietä.

    En ideaa yhteiskäyttöautoilusta tietenkään torppaa mutta se nyt vaan ei sovi kaikille. Voin harkita sitten joskus eläkepäivinä jos sinne asti hengissä selviää.

    Olikohan se nyt hesarissa kun joku oli laskenut viikonloppureissun hinnaksi reilut puolitoista tonnia esimerkin 57 sentin minuuttitaksalla jossain yhteiskäyttöjärjestelyssä. Jää yhteiskäyttöauto punavihreimmiltä puunhalaajiltakin parkkiin noilla hinnoilla. Taksilla suhaten sama maksaisi vain noin tuplaten jos sitä taksia odotuttaisi siinä mökin pihassa viikonlopun yli. Ja ilman odotuttamista pelkät matkat 800€ (laskettu pyöristäen 2€/km, yhdensuuntainen matka 200 kilsaa, odotusaika 47€/tunti). Taksin kyydissä voi sitäpaitsi mennä ja tulla kaljapäissään eli mökkiviikonlopusta saa enemmän irti.
    "Haluutsä tän heti vai tehdäänkö tietokoneella?"

  13. #13
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    9.164
    Kyllähän se on niin että tuo on tulevaisuutta, itkun kanssa tai ilman. Vaatii kyllä aivan uudenlaista notkeutta polviin että itse taivun tuohon mutta € ohjannee sitten aikanaan. Iso muutos siihen että pihassa lahoaa auto jolla voi lähteä milloin vaan minne vaan.

    Kaipa se kaupunkien keskustoissa toimii kohtuullisen ajan päästä niin että kliksutellaan ”tilaa ajoneuvo 4:lle, sis 2kpl lastenistuinta ja 146 litraa tavaratilaa” älylaitteeseen joka ohjaa paikalle autonomisesti liikkuvan ajoneuvon muutamassa minuutissa. Se että kaikki tarvitsevat kuljetuspalvelua samaan aikaan on sitten oma haasteensa mutta jotenkin ratkaistavissa.

  14. #14
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    65
    Yhteiskäyttöjärjestelmät sopivat toki lähinnä lyhytaikaiseen käyttöön, maksimissaan suunnilleen Ikeareissun pituisiin tarpeisiin. Viikonlopuiksi ja pidempiin tarpeisiin on ehdottomasti järkevintä vuokrata auto.

    Jos tarve on jatkuvaa, niin oma auto on toki usein fiksuin - muttei sitäkään välttämättä aina kannata speksata sen kerran vuodessa tulevan pidemmän/isomman tarpeen takia. Muuten kai kaikilla olisi pihassa pakettiauto "kaiken varalta"?

    Eikä se reissailu ilman omaa autoa välttämättä kovin paljon kalliimmaksi tule, mutta saattaa toki muuttaa toimintatapoja. Tuossa vastikään mietin viime kesän Ruotsin-lomareissua, jossa tuli viikon aikana ajeltua noin 1500 km.
    Menopaluulennot Arlandaan maksoivat koko perheeltä n. 150e. Arlandasta otettu vuokra-auto kustansi loman ajaksi vähän yli 200e.
    Jos meillä olisi yhä oma auto, olisi ollut luonnollista mennä auton kanssa laivalla mennen tullen. Hytteineen ja matkaan kuluvine lisälomapäivineen olisi oltu äkkiä about samoissa hinnoissa ellei ylikin.

  15. #15
    Liittynyt
    05/2006
    Paikkakunta
    N=6695060.441, E=394280.279
    Viestit
    3.383
    Kaasuautoilu ekologinen päästötön vaihtoehto? Mjoo, ehkä sitten kun konvertoimiseen saa tukea, tankkauspisteitä löytyy riittävästi.
    Jonkin verran kokemusta volvo v70 jälkiasennus kaasubiilistä. Koko ajan sai olla tankkaamassa, jotain reilut 200km kulki pöntöllisellä. Hinasin tuolla busteriakin, Porvoo-kotka välillä paloi melkein pönttö tyhjäksi, muutenkin nuhaisen tuntuinen tehoton peli. Heti kun meni bensalle niin johan löytyi tehoja. Samoin farmarin takatilalle sai sanoa morjens.
    -meistä jää vain jäljet lumeen.

  16. #16
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.540
    Ihmiset haluaa omistusasunnon jos mahdollista vaikka vuokra-asuntoja on tarjolla. Eikä edes vuokra-asuja halua asua kommuunissa. Miksi näin olisi sitten liikkumisen kohdalla. Kun se auto on vielä status kysymys. Se mitä yhteisautoilu voi korvata on julkista liikennettä. Sähköpyörä yms härvelit voi sitten korvata sitä kakkosautoa.

  17. #17
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    65
    Jos statusta kaipaa, niin keskivertoauton hinnalla saa vaikkapa varsin messevän kellon. Jälleenmyyntiarvokaan ei romahda yhtä pahasti

  18. #18
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Birkala
    Viestit
    17.039
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jusso Katso viesti
    Jos statusta kaipaa, niin keskivertoauton hinnalla saa vaikkapa varsin messevän kellon. Jälleenmyyntiarvokaan ei romahda yhtä pahasti
    mennäänkö sitten vanhalla polkupyörän ritsalla kaikki matkat...

    (no minä menen mutta pystyykö kaikki)

  19. #19
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    3.405
    Siirryn sähköautoiluun toisen auton osalta heti, kun se on taloudellisesti kannattavaa. Mihin voi mennä tovi. Nykyiset ajokit (17v ja 22v), joissa ei paljoa pääomakulut rasita, keräävät yhteensä kiloja n 18tkm vuoteen. Mutta sähkö kiinnostaa. En vain tiedä vielä, miten akut kestää pidemmän päälle, jos käytettyä miettii. Veikkaan, ettei sähköhimmelit tule erityisen pitkäikäisiä olemaan, kun akuston vaihto maksaa.

    Mitäpä vielä?
    Miten niin tyhmä kysymys??

  20. #20
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Markku Liitiä Katso viesti
    Joku autoalan heebo huomautti radiossa, että kun keskiverto suomalaisautoilija ajaa +10 vuoden ikäisellä ja 5 000 euron arvoisella autolla, aika monella on melkoinen taloudellinen kynnys vaihtaa kotteronsa +40 000 euron hintaiseen täyssähköautoon. Käytettyinä noita ei toistaiseksi ole juuri saatavilla.
    Taitaa toi taas mennä taas Sipilän kavereiden taskuun: Joskin lohduttavaa on se, ettei Teslan ostaja saa enää sitä 500 €/kk tukea neljäksi vuotta (=24 000 €).

    Mutta tähän on nyt tultu. Päättäjät ovat toimillaan saaneet Suomen autokannan sen kuin vain kurjistumaan entisestään ja nyt sitten aletaan maksamaan tukea niiden modernisoimiseksi edes jollakin tavoin.

    Voi Jessus sentään, mitä kuubalaista meininkiä.
    cycle to the hills - cycle for your lives

  21. #21
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    65
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti izmo Katso viesti
    mennäänkö sitten vanhalla polkupyörän ritsalla kaikki matkat...
    Viittasin tuohon ylempään kommenttiin, jossa mietittiin auton statusarvoa. Käyttöarvo erikseen.

  22. #22
    Liittynyt
    01/2004
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    529
    autoilu on murroksessa, jos uskoo eräiden poliittisten toimijoiden visioita ja/tai lukee hesaria. Todellisuus lienee toinen, infrat eivät rakennu suitsait ja innovaatioita voidaan tehdä ihan muilla sektoreilla kuin mitä päättäjät uskovat. Polttomoottoritekniikan uusi tuleminen \o/?

  23. #23
    Liittynyt
    06/2003
    Paikkakunta
    Mettäkylä
    Viestit
    9.805
    Autoilu on murroksessa sellaisissa maissa kuin Norja, joilla pätäkkää murrostaa...

    Siellä autot sähköistyy kyllä kovaa vauhtia ja samalla sellainen vuokrauksen ja yhteiskäytön välimuoto (eli oman auton voi laittaa airbnb-tyyppisesti vuokralle, kun sitä ei itse tarvi) on todella suosittua.
    .•.•. Urheilu on hiekkaa elämän laakereissa .•.•.

  24. #24
    Liittynyt
    07/2004
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    18.328
    Niin kauan kun henki meissä pihisee, tempokisu ajaa bensamazdoilla. En mä pääse edes rannalle kuvaamaan ilman autoa.
    Ja tasan mitään yhteiskäyttöä, minä en käytä muitten eikä muut mun autoja.

    ps. mikä kumma on toi "infra"
    tempokisu.kuvat.fi
    o O nahkiaiset maailmankartalle O o

  25. #25
    Liittynyt
    11/2007
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    464
    Hankkisin välittömästi sähköauton, jos rahaa olisi.

    Viimeiset kaksi autoa olen ostanut 6-7 vuotta vanhoina. Kuinka järkevä hankinta käytetty sähköauto on? Onko teknologia jo vanhentunutta? Toimivatko akut enää? Paljonko maksaa akuston uusiminen?

    Luulen, että ykistyisautoilu Suomessa jatkuu vielä pitkään. Maaseutu pysyy kuitenkin jotenkuten asuttuna vielä vuosikymmeniä. Auto on maalla välttämättömyys. Mutta toivottavasti ajetaan pian puhtaammalla teknologialla.

    Jyväskylässä voisi hyvin elää ilman autoa. Täällä on toimiva joukkoliikenne, hyvät pyörätiet ja sujuvat yhteydet muualle Suomeen. Jos asuisin yksin, olisin luopunut jo autosta.

  26. #26
    Liittynyt
    09/2014
    Paikkakunta
    Ivalo
    Viestit
    434
    Tämänkaltaista keskustelua käytiin, kun kuljettiin hevosilla ja kärryillä, ja autot alkoivat yleistyä.

    Sähköautoilun kipupisteitä ovat
    - akkujen: a) hinta, b) paino, c) kapasiteetti, d) latauspaikat, e) latautumisajat ja f) akkujen käyttöikä.
    - sisätilan lämmitys talvella.

    Foliohattu päähän, ja scifistelemään.
    Sitten KUN nuo mainitsemani akkuongelmat ovat historiaa, niin miltä voi näyttää tulevaisuuden sähköauto?

    - Jokaisen pyörän navassa on sähkömoottori. Nykyinen moottoritila on säilytystilaa.
    - Auto on nelivetoinen. Jos yksi tai kaksi napamoottoria sanoo työsuhteen irti, niin silti matkanteko ei tyssää.
    - Runko lienee terästä, kuten nytkin. Turvallisuussyistä.
    - Kori on kevyt. Hiilikuitua tai peräti grafeiinia. Auton kokonaispaino alle puolet nykyisestä.
    - Saatavilla on myös äärimmäisen pieniä kaupunkiajaoon sopivia kärryjä. Kooltaan kuin väljä päällystakki.
    - Auton hinta alle nykyisen kymppitonnin.

    Sitten ne ongelmat:
    - Äänettömyys. Muutkin kuin mummut jäävät helposti alle.
    - Paino! Ei vedetä isoa asuntovaunua, ellei tavaratilaa täytetä hiekkasäkeillä. No, kestääkö sitten jousitus?
    - Sisätilan lämmitys. Tuskin akkujen kapasiteetti niin suureksi kehittyy, että sähköllä pystyisi lämmittämään.
    - Toivottavasti superakut kestävät törmäykset. Voivat myös olla pommeja (Paljon energiaa pienessä tilassa. Jos sellainen vapautuu lyhyessä ajassa, niin ...).
    - Liian halpoja. Liikenneongelmat pahenevat.
    - Olen jo turpeen alla, enkä pääse käyttämään. Tosin en nyt kaipaisikaan.

  27. #27
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.269
    Asun kaupungissa, joskaan en sen ytimessä. Tyypillinen ajomatka on 20km edestakaisin. Mökkiä en omista enkä harrasta automatkailua joten en tarvitse 1000km latausväliä. Seuraava autoni on toivottavasti sähköauto. Paradoksaalista kyllä, sähköauton lataaminen on kaupunkilaiselle vaikeaa ja omakotiasujalle helppoa.

    Business casen laskeminen ei ole ihan helppoa. Maantieajossa 100km maksaa noin 6-8 euroa, jos lataa yleiseltä asemalta (20-22snt/kWh + 1-2e/h), ja kotona ladaten sama maksaa alle euron. Sähköauton huoltaminen on halpaa ja tekniikka ilmeisen yksinkertaista ja kestävää, joten ylläpito tullee halvemmaksi kuin polttomoottoriauton, mutta lukuja on vaikea löytää. Toisaalta sähköautot ovat verrattain kalliita ja pääomakulut siksi korkeat. Käytettyjen hinnat laskevat nopeasti, mikä tasaa vaakakuppia, jos käytetty kelpaa. Käyttö- ym. rangaistusmaksut tulevat toistaiseksi olemaan perinteisiä bensa- ja dieselautoja alemmat. Omalla kohdallani vakuutusmaksut tippuisivat noin puoleen, mutta tämä vaihtelee paljon tapauskohtaisesti.

  28. #28
    Liittynyt
    06/2003
    Paikkakunta
    Mettäkylä
    Viestit
    9.805
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jouko_T Katso viesti

    - Runko lienee terästä, kuten nytkin. Turvallisuussyistä.
    - Kori on kevyt. Hiilikuitua tai peräti grafeiinia. Auton kokonaispaino alle puolet nykyisestä.
    Jees and nou.

    Runkokin voi olla jotain 3D-tulostettua komposiittia. Divergent 3D on jo tehnyt 3D tulostetun auton ja PSA:n propellipääjohtaja syytää rahaa sinne, jotta kohta tavisautoihinkin alkaisin tulla "orgaanisia runkoja". Tuossa lienee isoin etu se, että tulostamalla tuohon runkoon voi saada sellaisia rakenteita, joita normitavoilla nyt ei saada. Se saattaa taas tehdä noista kovempia/joustavempia/tähänjotainmitätarvitaan perinteisiin runkoihin verrattuna.

    http://www.divergent3d.com/

    Kuitujen keveys tuo vastaavasti turvallisuutta myös toiselle osapuolelle, kun massan laki ei jyrää niin kovasti.
    .•.•. Urheilu on hiekkaa elämän laakereissa .•.•.

  29. #29
    Liittynyt
    05/2006
    Paikkakunta
    N=6695060.441, E=394280.279
    Viestit
    3.383
    Mielenkiintoisia näkökulmia, eikö kellään ole kaasuautoa hehkutettavaksi keskusteluun?
    Nythän greenhype tykittää juurikin biokaasun lisäämiseen, väläytellään vanhojen autojen kaasumuunnokseen tukea yms. Kuten tuolla edellä mainitsin, kaasunjakeluverkosto on suomessa melko lapsenkengissä. Käytännössä Jyväskylä on rajana, tosin pohjoiseenkin kai tulossa jokunen asema. Keski-uusimaa on tuttuun tyyliin unessa kuin muumilaakso. Gasum kannustaa jollain korttisopimuksella kaasuttelemaan?
    Ruotsista sai volvoon vielä kaasua, norjassa oli jo eri liitin mutta asemia tuhkatiheään.
    Btw, viime kesänä laskin että 100km matkalla tuli 13 teslaa vastaan. Se piirtää kellä on liitua.
    -meistä jää vain jäljet lumeen.

  30. #30
    Liittynyt
    09/2014
    Paikkakunta
    Ivalo
    Viestit
    434
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Concorde Katso viesti
    Runkokin voi olla jotain 3D-tulostettua komposiittia. Divergent 3D on jo tehnyt 3D tulostetun auton ja PSA:n propellipääjohtaja syytää rahaa sinne, jotta kohta tavisautoihinkin alkaisin tulla "orgaanisia runkoja". Tuossa lienee isoin etu se, että tulostamalla tuohon runkoon voi saada sellaisia rakenteita, joita normitavoilla nyt ei saada. Se saattaa taas tehdä noista kovempia/joustavempia/tähänjotainmitätarvitaan perinteisiin runkoihin verrattuna.
    Niinpä tietenkin!
    Ja siitä seuraa, että autoista tulee vieläkin halvempia. Se taas mahdollistaa omistaa useampia autoja, eri "tarkoituksiin".
    Nonnii, se siitä luonnon suojelusta ... Sähköautot pitää kieltää ihmiskunnan vihollisina!

Samanlaisia aiheita

  1. Ilmastonmuutos ja pyöräilyn tulevaisuus
    By Ohiampuja in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 53
    Viimeinen viesti: 16.03.2016, 22.01

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •