Näyttää tulokset 1 - 5 / 5

Aihe: Pinion -vaihteisto, kesän kokemuksia

Pinion -vaihteisto, kesän kokemuksia

Lukemieni arvostelujen perusteella uskalsin tilata sokkona Stevens P-Carpo Tour -mallin, maahantuojana BikeShop Suomen Turussa. Oli ensimmäinen Pinion -vaihteinen pyörä heillä ja tulivat uteliaisuuttaan hinnassa vastaan sen verran, että sain sen valmistajan ovh -hinnalla ilman suomilisää. Pyörässä on Pinionin lippulaivavaihteisto P1.18 jossa erittäin laaja 18 vaihteinen välitysskaala tasavälein, sekä hihnaveto.

https://www.stevensbikes.de/2017/ind...=US&lang=en_US

Pyörä tuli eläkeläisen yleiskäyttöön, eli hupipyöräilyyn kadulla ja ulkoilureiteillä. Kunhan kunto kasvaa suunnileen ennalleen (lonkat leikattu) niin sitten retkillekin jossain määrin. Mukava ajaa, leveä tanko, pienin runko tuntuu juuri sopivalta persjalkaiselle hukkapätkälle 171 cm. Rullaa 60-662 renkailla (vaihdettiin 55 millisistä) ällistyttävän hyvin meikäläisen keskinopeuksilla, ja mitä maantiepyöräilijät ovat kokeilleet niin sanoivat äimistyneinä ihan samaa.

Toistaiseksi kahden kuukauden jälkeen olen ollut enemmän kun tyytyväinen. Vaihteet vaihtuvat silkinpehmeästi ja huomaamattomasti isomman suuntaan, pienemmälle vaihdettaessa pitää hieman keventää, joka pitää ottaa huomioon mäkiä lähestyttäessä. Laatikon sisäisestä 3x6 rakenteesta johtuen välit 6-7 ja 12-13 hieman ronksahtavat joskus, mutta sisäänajo ja tottumus hioo vaihteistoa pehmeämmäksi. Vaihteet vaihtuvat myös polkematta, eli oikean pykälän saa silmään liikkeelle lähdettäessä ja vapaalla lasketellessa myöskin. Hihna on siisti ja äänetön.

Suomessa ei ole Pinionille huoltoa, mutta saksalaisesta Pinionin suosittelemasta nettikaupasta saa öljyspruutan, jonka kuitti pitää olla todisteena vuotuisesta öljynvaihdosta jotta takuu säilyy voimassa. Pitää tilata myös momenttiavain pienille momenteille alle 8 Nm kun sellaista ei ennestään ole. Periaatteessahan vekottimen ei pitäisi tarvita öljynvaihdon lisäksi mitään hoitoa ennen 60000 km ajomäärää, joka ei meikäläisillä tule enää täyteen ennen kuin kuoppa kutsuu. Perikunta saa sitten tapella pyörästä.

Onko edelleen hyvin pelittänyt? Itse kävin eräs päivä tuolla Bikeshopissa ja mainitsivat että yhden Pinion-vaihteisen ovat myyneet - ilmeisesti juuri sinun kappaleesi. Tulin myös itse tilanneeksi Pinion-vaihteisen pyörän. En tosin Bikeshopista vaan valmistajalta Co-Motionilta Yhdysvalloista. Pyörän pitäisi saapua tammikuussa ja se tulee matkapyöräilykäyttöön. Kirjoittelen sitten kokemuksia..

Mä koeajoin keskuspuiston maastossa Pinion vaihteistoa hihnavedolla semifatti nicolai pyörässä. Ja olihan se tuntumaltaan ja toiminnaltaan ihan eri planeetalta vs perinteinen ketjuvaihteisto. Onneksi lompakkoon vilkaisu auttoi totuttelemaan takaisin srämin gx systeemiin.
    Jaguar Mummopyörä vm.1950

Pole Taiga Snow

Oma pellittänyt jo kaksi vuota ongelmatta. ainoa miinus talvella kun lämpömittari näytä -25 °C laatikon toiminta mutu tahmeaksi. pinion itse ilmoita että alin käyttö lämpötila on -16 itse käyttänyt sen -20 enkä huomannut mitään eroa toiminnassa.
    Remmi vetoisena se on idioti varma ja huolto vapa laite. Tietysti kerran vuodessa täyty vaihtaa öljyt joskus kiristä vaihe vaijerit.
    Ainoa hankinta este on se hintalappu ja jos sarja tuotanto runko ei kelpaa niin hinta vain nouse.

Olin Nepalissa vaeltamassa jonkin aikaa enkä ole tullut vilkaisseeksi tätä viestiketjua. Pyörä toimii edelleen hienosti, nyt tosin odottelen nastarenkaita ennen kuin uskaltautuu talvisille pyöräteille ja -urille. Toisaalla jo kyselinkin maastonastarenkaitten mahtumisesta periaatteessa 55-622 pyörään. Koska siihen menee 60-622 kesäkumi, pitäisi 54-622 W240 varmaan mahtua hyvin? Mieluummin uhraan rullaavuutta kun lonkkani, jos ymmärrätte mitä tarkoitan...
    PinionVonEsbo muokkasi tätä : 01.01.2018 at 17.17

Samanlaisia aiheita

1. pinion-vaihdelaatikko+hammashihnaveto
    By hohoo in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 42
    Viimeinen viesti: 16.09.2017, 23.36
  2. Langaton vaihteisto tulee!
    By Perza in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 25
    Viimeinen viesti: 18.05.2015, 10.22
  3. Vaihteisto ongelmaa
    By alteregoni in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 12
    Viimeinen viesti: 21.07.2013, 15.41
  4. shimano altus vaihteisto
    By naxa in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 8
    Viimeinen viesti: 08.05.2011, 19.46

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •