Sivu 3 / 33 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234513 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 61 - 90 / 988

Aihe: Mihin sähköpyörää tarvitaan?

  1. #61
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    2.070
    https://www.bike-discount.de/en/buy/...421/wg_id-4505

    Tällänen vois olla se toinen harrastus. Radon punkkaa nyt halpaa ja viimeinkin geot kunnossa olevia pyöriä.
    Tuo itselleni taas pyöräkuumeen pukannut. jumalattomat speksit vahalla rahalla. gubeihin ei kannata edes katsoa ,niin ylivoimainen tämä resepti on.

    Montahan kertaa tuo kantas puijon ylos.







    - Fear is a mindkiller -


  2. #62
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti izmo Katso viesti
    https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net...b5&oe=5A4FFABE

    kuvassa kolme sähkötöntä noin 10 kg maastopyörää ja läski sähkö noin 22 kg. Läskipyörän kuskin diagnoosi että helpossa paikkaa tulee mukana hyvin mutta vaikeat kivenkierrot ja roppiportaat ylöspäin tuotti hankaluuksia... ja 50 km matkalla akku alkoi loppuun ja sähköttömät jatkoivat 30 km vielä
    Tähän poikkitieteelliseen tutkimukseen viitaten; oliko kaikilla yhtä pitkä tausta maastofillaroinnista ja sama taitotaso? Sähköfillarilla on moni vaikea kannon ja kivenkierto alkuun vaikeaa, mutta se vaatii vähän eri ajotekniikkaa ja päivä päivältä alkaa mennä yhä vaikeampi paikka. Plus moni paikka menee kun vain uskaltaa kokeilla. Monen monta kertaa mäen alla katsonut että nyt ei tuosta kyllä pääse, mutta sitten ajatellut että nyt kun on flättipolkimet alla, saan pelastettua tilanteen jos meinaa käydä pahasti. Ja mäen päällä ihmettelen että menipäs helposti. Laitoin flätit juuri siksi että ei ole tietoa pyörän ominaisuuksista vielä tarpeeksi niin voi irtautua tilanteesta turvallisemmin.
    Ja lukuisia eMTB:tä ajaneena, keulimisominaisuuksissa on fillari/mallikohtaisesti hirmuisia eroja. Jotkut on keulaltaan niin raskaita että saa polkea ja repiä keulaa ylös ihan huolella. Toiset meinaa keulia selälleen.

  3. #63
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    Noin minäkin olen ymmärtänyt. Mutta todellisuudessa onkin ajettava lyhyempiä lenkkejä kuin normifillareilla???
    Maastokäyttö ja tieajo on vähän eri juttuja. Maastossa akku kuluu kyllä nopeasti. Osittain siksi, että tulee ajettua maastossa, mihin ei normifillarilla vaan huvittaisi lähteä. Esimerkkinä pehmeä hiekka; ilman sähköä etsisin mieluummin reitin jossa on kovapohjaista polkua. Reiteille kertyy myös helpommin ylämäkiä, kun esim. viikonloppuna kävin tutkimassa lähiseudulta uusia ajopaikkoja ja ajoin kaikki polut mitä löysin. Kartoitin uutta reittiä erään alueen läpi. Mutta kun mäki ei tunnu missään, tulee käytyä katsomass mitä siellä päällä on. Ei luomupyörällä huvita lähteä umpikujan jälkeen ajamaan vielä viereistä polkua samaan umpikujaan.

    Sitä moni ei meinaa käsittää että polkupyöräily voi olla myös liikkumista paikasta toiseen. Ei kuntoilua vaan ihan sitä että menet kyläilemään, asioimaan jonnekin tai katselet maisemia. Liian moni ottaa mukaan aina sen kuntoaspektin, koska meille on aivopesty että "työmatkapyöräily on hyvää kuntoilua", "arkipyöräily on hyvää kuntoilua" jne... Mutta mitäs jos fillarilla vaan on niin paljon kätevämpi liikkua ja samalla saa haistella luonnon tuoksuja, nauttia tuulesta ja ehtii havainnoida ympäristöäkin enemmän kuin auton kopista.

  4. #64
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Vabby
    Viestit
    4.771
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ElBike Katso viesti
    ... ja sama taitotaso? ...
    Kyllä tuo taitojen puolesta tuli hyvin mukana ainakin näissä hänelle tutuilla poluilla, mutta yksi ongelma taisi olla se että sähkömoottori jää hetkeksi vetämään teknisessä, jolloin puskee tai nousussa ruopii. Paino tietenkin ongelma droppinousuissa ja kikkailussa. Ja vaatetta hänellä oli liikaa, koska luki että ajetaan rauhallisesti, mutta izmon vetämällä lenkillä rauhallinen on eri kuin viikkolenkkien.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora


  5. #65
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    3.831
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ElBike Katso viesti
    ..kun esim. viikonloppuna kävin tutkimassa lähiseudulta uusia ajopaikkoja ja ajoin kaikki polut mitä löysin. Kartoitin uutta reittiä erään alueen läpi. Mutta kun mäki ei tunnu missään, tulee käytyä katsomass mitä siellä päällä on. Ei luomupyörällä huvita lähteä umpikujan jälkeen ajamaan vielä viereistä polkua samaan umpikujaan..
    Tuota kartoitusta tulee tehtyä huvikseen ihan luomupyörällä, huvittaminen on vain korvien välistä kiinni. Jos tuota työkseen tekisi, niin valitsisin sähköpyörän.
    ..Paitsi että ei sellaista yli 20kg möhköä jaksa kaatuneiden puiden yli ja muissa pahoissa paikoissa tunkata. Sähköpyörällä siis tulee umpikuja, mutta kannettavalla polku jatkuu.

  6. #66
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Länsi-Vantaa
    Viestit
    1.749
    En tiedä minkä verran tämä menee alkuperäisen kysymyksen ohi, mutta vastaan silti. Madridissa on noin 2000 kaupunkipyörää noin 165 asemalla (asemien väli max. 300 m) ja kaikki ovat sähköavusteisia. Jonkun vuoden takaisen tilaston mukaan käyttökertoja päivässä olisi noin 14000. Näitä näkyy siellä liikenteessä paljon. Sähköistetyt kaupunkipyörät korvaavat eittämättä osan joukkoliikenteestä. Lisäksi sähköavusteisella pyörällä pysyy hyvin autoliikenteen seassa yhdistetyillä bussi-/taksi-/pyöräkaistoilla sekä ylämäissä.

    Kyllä sähkö on tulevaisuuden trendi polkupyöräilyssäkin.

    Festina lente

  7. #67
    On tietysti selvä ero asiointi-ja työmatkapyöräilyn ja vaikkapa maastopyöräilyn välillä. Ensin mainittuun sopii sähköpyörä varmaankin ihan hyvin. Maastopyöräily ei ole niin selvä juttu.

    Toi polkujen etsiminen on mielenkiintoinen juttu. Tietysti jos on tarkoitus selvittää jotain ennalta tuntematonta polkujen ja kulku-urien pirstomaa aluetta, on sähköpyörä ehkä paikallaan.
    Itsellä polkujen etsiminen sisältää usein sen verran paljon pyörän raahaamista/kantamista jossain ryteikössä tai kivikoissa että siihen hommaan valitsen täysjäykän hiilariläskin. On kevyin ja pystyy ajamaan hunommissakin paikoissa.

  8. #68
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Autostania
    Viestit
    6.991
    Varmaan maastolaskiin tommonen sahkomoottori sopii kuin nena paahan. En ole kokeillut, mutta luomulaski oli ainakin mulle sopimaton laitos ja sahkolla siita voisi saada aika hauskan pelin.
    6.7 WTF/kg

  9. #69
    Liittynyt
    02/2015
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    267
    ^Aik. enskamiehenä taas nautin kun saan tunkata 20kg sähkärikeijukaista, eikä sitä 120kg KTM:ää(Kevyt Työntää Metsässä). Aika neitejä luomujampat jos tuommonen muka on liian raskas.

  10. #70
    ^No mihin ihmeeseen tarviit sähköä kun kerran olet niin äijää??

    Vai onko sulla sähköfillari vain siksi että lihasvoimat ja kestävyys on niin hirvittävät että jos ajaisit tavallista fillaria niin puolet muista pyöräilijöistä luulisi että vedät anabolisia ja loput tekisi itsarin? Eli sähköpyörä on vai kulissi ja todellisuudessa et käytä sähköä vaan lataat kavereiden akut samalla kun käyt lenkillä.

  11. #71
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    2.070
    Juu. Ennen Sähkömeininkia kun kesti paikat kaikki oli hyvin .
    Mut nyt 40+ ei vaan pysty ajaa tai sit ei pysy perässa.
    Ei tollasta pohjamaalle kannata hommata, mut meilla on puijo, neulamäki ja jynkänvuori.

    https://larunpyora.com/tuote/2017-focus-jam2-plus-27/

    hurjaa kilpailua sähköpyörissä. spessu ,focus ,cube,,radon, rocky mountain ja jopa pivot on tehnyt oman osansa.
    Niinkun näkyy geot on liikahtaneet oikeeseen suuntaan, shimano teki 8000 moottorin ....
    kyllä mimä ensi kesänä herkuttelen..


    - Fear is a mindkiller -


  12. #72
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    6.230
    Tuli viikonloppuna ajeltua muutama lenkki Spessun uudella Levo Carbonilla, niin olihan tuo aivan käsittämättömän helppo ajettava ja pyörä meni mitä teknisimmistä kivikoista, juurakoista mihin Endurolla jäi sutimaan tai puhti loppui jaloista. Aivan mahtava pyörä. mutta en itselle ainoaksi maasturiksi kuitenkaan vielä ostaisi.
    The end of the road is just the beginning...

  13. #73
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    kaarina
    Viestit
    3.621
    Tuohon otsikon kysymykseen voisi hyvin vatsata vaikka kirjoittamlla kirjan, tai sitten lyhyesti ja ytimekkäästi:

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti syklopaatti Katso viesti
    ei vaan pysty ajaa tai sit ei pysy perässa.
    Eiköhän se tuossa ole tiivistettynä täydellinen vastaus otsikon kysymykseen.

    Jos ei pysty ajamaan ilman sähköjä haluttua nopeutta, niin otetaan sähkö avuksi.

    Riippuu sitten kene perässä haluaa pysyä tai mitä vauhtia haluaa kulkea, että mikälaisen pyörän tarvitsee, vaihtoehtojanhan piisaa:


    1. sähköavusteisen pyörän, rajoitukset max 250W ja 25 km/h ja avustaa vain pojettaessa
    2. moottorilla varustetun polkupyörän, rajoitukset: max 1kW ja max 25km/h
    3. sähkömopon, rajoitukset: max 4 kW ja 45 km/h
    4. pienitehoisen moottoripyörän, rajoitukset: max 11 kW ja 0,1 Kw/kg
    5. keskitehoisen moottoripyörän, rajoitukset: max 35 kW ja 0,2 Kw/kg
    6. suuritehoisen moottoripyörän, ei turhanpäiväisä rajoituksia


    Otsikko oli sen verran laveasti määritelty, että nämäkin menee varmaan otsikon kategoriaan sähköpyörä :

    https://www.youtube.com/watch?v=-ymVpT0nEIg&t=86s
    https://www.youtube.com/watch?v=5DY0Y9M2Fq8
    https://www.youtube.com/watch?v=tRpMV-Gf0hA
    https://www.youtube.com/watch?v=vdKDOfXBRMM

  14. #74
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.063
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    Noin minäkin olen ymmärtänyt. Mutta todellisuudessa onkin ajettava lyhyempiä lenkkejä kuin normifillareilla???
    Edellisen 2,5h yhteismaastolenkin jälkeen akkunäytössä oli edelleen kaikki 5 pykälää jäljellä. Yleensä on mennyt yksi pykälä 3-4h yhteislenkillä. Mutta silti mitään palautumista ei ole tarvittu, toisin kuin luomupyörällä samoihin lenkkeihin osallistumalla. Olen tosin yhteislenkeillä käynyt edelleen luomupyörälläkin, jos tiedän lenkin vauhdin olevan itselleni sopiva.

    Omalla lenkillä olen onnistunut ajaa akun tyhjäksi kolmessakin tunnissa, mutta se edellyttää kaikkien mahdollisten mäkien poimimista matkalla ja avustuksen reilua käyttöä ylämäissä. Olen käynyt pisimmätkin (50-70km) omat maastolenkit sähköavusteisella ja hyvin on akku riittänyt.

    Minun lenkeillä yleensä on ylämäkiä, mitkä ovat luomupyörälläkin valitettavasti ajettavissa, yksi esim. heti kotoa lähtiessä. Ongelma vaan on että ylös ajetun mäen jälkeen voi ihan hyvin lähteä kotiin, kun sydän käy ylikierroksilla niin muutaman tuntiin sen jälkeen en pysty ajamaan mitään järkevää vauhtia. Sähköavusteinen pyörä ratkaisee tämän ongelman täysin, silti hikoilee, jopa enemmän, kuin luomupyörällä, mutta pystyy ottamaan ylirasitukset lenkeistä pois. Kuntokin on taas lähtenyt nousemaan, vaikka viimeiseen kolmeen vuoteen se vaan laski sen mukaan kun ajotekniikka kehittyi.

  15. #75
    Liittynyt
    02/2015
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    267
    ^Tuo on yksi sähkärin parhaita puolia, tulee ajettua fiksulla kuntoa rakentavalla rasitustasolla, eikä aina kieli vyön alla kuten muuten.

  16. #76
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    2.070
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miku80 Katso viesti
    Tuli viikonloppuna ajeltua muutama lenkki Spessun uudella Levo Carbonilla, niin olihan tuo aivan käsittämättömän helppo ajettava ja pyörä meni mitä teknisimmistä kivikoista, juurakoista mihin Endurolla jäi sutimaan tai puhti loppui jaloista. Aivan mahtava pyörä. mutta en itselle ainoaksi maasturiksi kuitenkaan vielä ostaisi.
    Noh.. minun on pakko kun äijä teki stopin ja muutenkin aika hirveessä kunnossa.
    Minä kävin iikakka pari-kolme vuotta sitten testaamassa yli viiden tonnin trek;iä..En minä sitä .kulki ja noin mutta ,silloin ei kukaan osannut
    aavistaa. Se trek ei vaan tuonut sitä fiilistä viekä.. Oli tosi huonot kulmat, 69 oli siinä trekissä ohjauskulma ja tuntui ettei hommat yhdisty.
    Jeeeee.
    - Fear is a mindkiller -


  17. #77
    ^^Millä ihmeen avustustasolla ajat kun noin akku kestää? Onko täpäri vai jäykkäperä?
    Itse huomannut sen että saa sähköfillarillakin sykkeet aika tappiin ja joutuu läähättää urakalla. Ajaa vaan kovempaa ja vaikeemmassa maastossa.
    Itselle sähköavustus mahdollistaa fillarilla ajamisesta nauttimisen. Sen ymmärtää vasta sellainen, joka on ajanut moottoripyörillä; asfaltilla en enää nauti, sorateillä ehkä talvisin, mutta pienemmillä kärrypoluilla ja poluilla se vaan on niin siistiä viedä pyörää ja nauttia vauhdista. Ja se pyörä vieminen ei ole mitään kevyttä hommaa kun suurin osa ajasta ajetaan seisaaltaan. Pienimmille ja hauskimmille poluille ei oikein kehtaa lähteä moottoripyörällä koska syyllistyy jonkin sortin rikokseen jos ei ole lupaa. Sähköavusteiselle fillarilla voit ajaa missä vain ja silti nauttia vauhdista.
    On minulla maantiefillarikin ja sillä voi hoitaa ne jalkojen hapotuslenkit. Maastossa on kivempi vaan ajaa ja ajaa - ei kiivetä ja ajaa ja kiivetä ja ajaa Ehkä kuvaavinta on että en miellä sähköavusteisella maastolenkille lähtemistä kuntoiluksi - vaikka sykemittari muuta väittää. Menen vain nauttimaan ajamisesta ja jos kunto kasvaa se on plussaa - jos ei kasva - ei harmita yhtään.

  18. #78
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti syklopaatti Katso viesti
    https://www.bike-discount.de/en/buy/...421/wg_id-4505

    Tällänen vois olla se toinen harrastus. Radon punkkaa nyt halpaa ja viimeinkin geot kunnossa olevia pyöriä.
    Tuo itselleni taas pyöräkuumeen pukannut. jumalattomat speksit vahalla rahalla. gubeihin ei kannata edes katsoa ,niin ylivoimainen tämä resepti on.

    Montahan kertaa tuo kantas puijon ylos.
    Mitä tarkoittaa "geot kunnossa"? Kaksi kertaa törmännyt tuohon ilmaisuun, mutta en ymmärrä. Entä mitä ovat "gubit" joihin ei kannata edes katsoa?

  19. #79
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    2.070
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    Tuohon otsikon kysymykseen voisi hyvin vatsata vaikka kirjoittamlla kirjan, tai sitten lyhyesti ja ytimekkäästi:



    Eiköhän se tuossa ole tiivistettynä täydellinen vastaus otsikon kysymykseen.

    Jos ei pysty ajamaan ilman sähköjä haluttua nopeutta, niin otetaan sähkö avuksi.

    Riippuu sitten kene perässä haluaa pysyä tai mitä vauhtia haluaa kulkea, että mikälaisen pyörän tarvitsee, vaihtoehtojanhan piisaa:


    1. sähköavusteisen pyörän, rajoitukset max 250W ja 25 km/h ja avustaa vain pojettaesss


    Joo.Kyllä se osin siitä johtuu kun noi meidan nuoremmat kaverit on niin nopeita. Sit kun lähdetään alamäkeen niin vaikka tuoreena pysyisinkin
    perässa niin hapot niskassa n.1,3km ei tunnukkaan enää hauskalle.

    Sit mulla on ihan vakituista lääkärikäyntiä vaativa selkävika ,joten ei se niin yksin kertaista ole.

    Mun pitää ostaa uusi pyörä mahd. nopsasti. ajelen vm.2010 Yeti ars-5 . Olen toki pitänyt siitä huolta eikä mikään muu siinä ole vm.2010 paitsi runko.
    Kiekkoinakin on dt:trikonit mut ei ne enää nappaa kun renkaita yms. alkaa olee vaikea löytää..
    - Fear is a mindkiller -


  20. #80
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    2.070
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ElBike Katso viesti
    Mitä tarkoittaa "geot kunnossa"? Kaksi kertaa törmännyt tuohon ilmaisuun, mutta en ymmärrä. Entä mitä ovat "gubit" joihin ei kannata edes katsoa?
    Geometriat kunnossa. kulmat rupee olee tasoo 66 ja istumiskulma 74-76. Kaikki on parempaa. pyörät on pidempiä edestä mistä niiden kuuluukin olla.

    Eli ennen rakennettiin sähköpyörä jostain vanhasta purkista ja keskityttiin vaan siihen sähköön. Nyt ne panostaa ihan erilailla kun ei ole enää 2-3 mekkiä niillä apajilla.
    - Fear is a mindkiller -


  21. #81
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.063
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ElBike Katso viesti
    ^^Millä ihmeen avustustasolla ajat kun noin akku kestää? Onko täpäri vai jäykkäperä?
    Pyörä on Focus Jam2 täysjousto. Omat lenkit ajelen Ecolla ja laitan Trailille tarpeen mukaan. Boost on aika turha maastossa. Yhteislenkillä suoralla pärjää ilman avustusta ja laitan avustusta tarpeen mukaan.

  22. #82
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miku80 Katso viesti
    Tuli viikonloppuna ajeltua muutama lenkki Spessun uudella Levo Carbonilla, niin olihan tuo aivan käsittämättömän helppo ajettava ja pyörä meni mitä teknisimmistä kivikoista, juurakoista mihin Endurolla jäi sutimaan tai puhti loppui jaloista. Aivan mahtava pyörä. mutta en itselle ainoaksi maasturiksi kuitenkaan vielä ostaisi.
    Mä taas myin luomu-mtb:n pois viemästä varastotilaa. Jätin sähkö-mtb:n ainoaksi pyöräksi, kun se on niin hauska ja varsin monipuolinen laitos omiin tarpeisiini. Ostan luomu-mtb:n takaisin sortimenttiin myöhemmin, jos siltä jossain vaiheessa tuntuu. Mistä näistä ikinä tietää.

  23. #83
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    kaarina
    Viestit
    3.621
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lowbero Katso viesti
    Mä taas myin luomu-mtb:n pois viemästä varastotilaa. Jätin sähkö-mtb:n ainoaksi pyöräksi, kun se on niin hauska ja varsin monipuolinen laitos omiin tarpeisiini. Ostan luomu-mtb:n takaisin sortimenttiin myöhemmin, jos siltä jossain vaiheessa tuntuu. Mistä näistä ikinä tietää.
    https://yle.fi/uutiset/3-9020252

    Tuon mukaan suomessa sähköpyöriä on myyty kunnolla vasta 5 vuotta. Siitä on enemmän aikaa kun myin oman sähköfillarini pois, jolla ajoin yli 20 000 km. Ei ole tullut ikävä, mutta toimi hyvin silloin matalana kynnyksenä pyöräilyharrastuksen uudelleenaloitukseen.

    Taloudessa on kyllä sähköfillareita muiden käytössä, mutta omalla kohdalla odotan sähköfillarivalmistajien valaistumista sille, että ei kaikki tarvitse 250W tehoa.

    150W riittäisi hyvin ja siihen kylkeen 200 Wh akku. Tuollaisella setillä sähköfillari pitäisi pystyä helposti tekemään alle 15 kilon ilman kaliita hipo osia. Tuohon kun yhdistäisi 0 vastuksen, kun polkee ilman sähköjä, niin munkin työmatkaa saattaisi avustaa sähköt.

  24. #84
    Liittynyt
    09/2015
    Viestit
    105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ElBike Katso viesti
    Tähän poikkitieteelliseen tutkimukseen viitaten; oliko kaikilla yhtä pitkä tausta maastofillaroinnista ja sama taitotaso? Sähköfillarilla on moni vaikea kannon ja kivenkierto alkuun vaikeaa, mutta se vaatii vähän eri ajotekniikkaa ja päivä päivältä alkaa mennä yhä vaikeampi paikka. Plus moni paikka menee kun vain uskaltaa kokeilla. Monen monta kertaa mäen alla katsonut että nyt ei tuosta kyllä pääse, mutta sitten ajatellut että nyt kun on flättipolkimet alla, saan pelastettua tilanteen jos meinaa käydä pahasti. Ja mäen päällä ihmettelen että menipäs helposti. Laitoin flätit juuri siksi että ei ole tietoa pyörän ominaisuuksista vielä tarpeeksi niin voi irtautua tilanteesta turvallisemmin.
    Ja lukuisia eMTB:tä ajaneena, keulimisominaisuuksissa on fillari/mallikohtaisesti hirmuisia eroja. Jotkut on keulaltaan niin raskaita että saa polkea ja repiä keulaa ylös ihan huolella. Toiset meinaa keulia selälleen.

    Pari kommenttia tähän. Ajotaustaa takana 2v ja n. 1000km luomujäykkäperällä ja nyt sähköfätillä n. 2kk ja vajaa 1000km eli ei mahottomia. Onhan se sähköfätti raskas teknisellä eikä tämmöinen n. 2km cooper kunto asiaa auta. Izmon perään jos lähtisin vanhalla luomujäykällä niin olisin hyytyny ekan 3km jälkeen. Mutta muuten sähkö on ollu todella hauska ja ulkona on tullu oltua pyörän selässä lähes päivittäin. Painoa tippunu myös n. 5kg pyörän hankinnan jälkeen ja hauskuudesta kertoo mielestäni se, että lähes koko ajan tekisi mieli olla ajamassa.

  25. #85
    Liittynyt
    03/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    603
    Sähköllä on maastoajo helpompaa siinä mielessä, että sillä on helppo pitää vauhtia yllä. Omalla pitkäjoustoisella ja pitkällä sähköenskalla pystyy päästelemään teknisiä pätkiä samalla lailla kun luomupyörä menee alamäkeen, eli vauhti korjaa virheet. Joku lyhyt joustoisempi ja varsinkin sähköläskit ovat varmaan vähän erilaisia kun kova vauhti alkaa tuottamaan teknisissä paikoissa vähän liikaa tilanteita.

    Ja jos ei jaksa tuollaista reilua 20 kiloa nostaa kaatuneen puun yli niin kannattaa hakeutua lääkäriin Ja jos on pidempi tunkkaus urakka niin noissahan on kyllä se tunkkaus avustus kanssa, mikä työntää pyörää sähkömoottorilla eteen päin. Itse olen kyllä joutunut tuota pyörää tunkkaamaan paljon vähemmän kuin luomupyörää.
    Ratareisi, 24 h pyöräilytapahtuma
    Jälleen ensi vuonna

  26. #86
    Lääkäriin voi toki mennä, jos siltä tuntuu, ja sattuu vielä saamaan ajan. Se, mitä hyötyä terveyskeskuslääkärillä käymisestä on, onkin sitten toinen juttu.

    Usein ne paikat joissa itse olen vaikkapa vanhoja polkuja etsinyt, ei ole mitään kankaita jossa on jokunen kaatunut puu jonka voi nätisti ylittää ja jatkaa sitten ajelua. Viimeksi rämmin paikassa jossa oli tehty harvennus, ja kaadettua puuta ja oksaa oli ihan tarpeeksi, niin että käveleminenkin oli hankalaa. Ei siinä mitään tunkkaamisesta tule. Pakko oli kantaa fillaria. Helpompaa se ainakin minulle on hieman kevyemmällä kalustolla.
    Eipä ollut juuri mitään jäljellä vanhoista poluista, ja maaperä oli soistunut lisää. Mutta asia selvisi ja jatkossa voi muualta etsiä. Mutta mielenkiintoista se on, etenkin vanhoilla kymmenien vuosien takaa tutuilla alueilla.

  27. #87
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    1.645
    Kävi mielessä, että saattaahan tuollainen lievän provokatiivinen aloitus poikia mielipiteitä Kiitos kaikista näistä! Paljon hyviä ja peruysteltuja syitä. Jokainen toki valitsee omalta kohdaltaan käyttämänsä kulkuvälineen! Vanhana moottoripyöräilijänä itse rinnastan sähköpyörän moiseen. Hyvin voisin moisen hankkiakin ja ehkä hyvinkin tuon teen jonain päivänä. Polkurattaan pidän luomuna, mutta sähköpyörän voin hyvinkin ottaa käyttöön a) haastaviin keliolosuhteisiin talvella tai b) huvitteluun (ajelisin moottoripyörällä).
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  28. #88
    Liittynyt
    10/2014
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    855
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Kävi mielessä, että saattaahan tuollainen lievän provokatiivinen aloitus poikia mielipiteitä Kiitos kaikista näistä! Paljon hyviä ja peruysteltuja syitä. Jokainen toki valitsee omalta kohdaltaan käyttämänsä kulkuvälineen! Vanhana moottoripyöräilijänä itse rinnastan sähköpyörän moiseen. Hyvin voisin moisen hankkiakin ja ehkä hyvinkin tuon teen jonain päivänä. Polkurattaan pidän luomuna, mutta sähköpyörän voin hyvinkin ottaa käyttöön a) haastaviin keliolosuhteisiin talvella tai b) huvitteluun (ajelisin moottoripyörällä).
    Mulla on ollut 23 moottoripyörää ja sähköllä poljin viisi vuotta, mutta en kyllä löydä mitään juuri mitään yhtenevää sähköpolkupyörän ja moottoripyörän välillä.
    Nää on näitä. Edes vakiomopoa kuten jotain Honda Monkeyta en kykene rinnastamaan tuhatkuutioiseen Kawasakiin oikein mitenkään, mutta mä nyt olen aina ollut tällainen yksityisajattelija.
    Jos sähköpyörän hankkii kuntoilulaitteeksi, niin sitä ei kannata rinnastaa moottoripyörään. Lähtee touhu heti vähän kuin epämotivoiville jengoille mentaalisesti.

  29. #89
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    2.761
    Ot. toisaaltaan on kuntoilullisesti vähän eroa ajaako sillä 1000 kuutiosella kyykkärillä pikitiellä tai enska/monttu pyörällä maastossa. Jälkimmäistähan ei kukaan maalikko lue kuntoiluksi vaikka onkin oikeasti rankkaa touhua missä kaloria palaa, niin kuin sähkö pyörälläkin maastossa, jos ei aja sunnuntai vauhtia sileällä. Rankkaahan se on normi lihas maasturillakin työntää tekniseen alamakeen vaikka ei polkea tarvisikaan.

    Toistaiseksi en omista sähkömaasturia enkä bensa. Jos sähköpyörä tulee, se on nimen omaan pitkä joustoinen enska, millä pääsee ajamaan ns hissienskaa ilman hissiä.

    Työmatkani on huonompikuntoista kestopäällystettä pitkin 27km suuntaansa sellaista reittiä missä ei tarvitse ajaa todella reilusti liikennöidyn valtatien (23km/noin 50min) vartta. Tässä sähköpyörä olisi poikaa nopeuttamaan/keventämään kuormitusta tuolla turvallisemmalla välillä, mutta taas se 25km avustuksen loppu vie pohjan pois tuostakin, koska aikaa palaa liikaa. Maastossa tuolla 25km jo parjää hienosti. Lisä -on se, että viihdyn ja saan kiksit maastossa, mutta en tuolla kestopäällysteillä ja maastopolut loistaa poissa olollaan tuolla välillä, joten helposti ajaa mielummin äkkiä autolla työmatkan, että pääsee kunnon maastoreiteille naattimaan.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  30. #90
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    1.645
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti E-Cruiser Katso viesti
    Jos sähköpyörän hankkii kuntoilulaitteeksi...
    Jokainen meistä on "yksityisajattelija" ja minusta on jotenkin käsitteellisesti kummallista hankkia sähköpyörä kuntoilulaitteeksi. Saman efektin voinee toistaa kuntosalilla ottamalla tangosta painot veks tai muista härpättimistä vastukset pois.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

Samanlaisia aiheita

  1. Mihin tänään sattuu?
    By Kampinalle in forum Kyselyt ja gallupit
    Vastaukset: 116
    Viimeinen viesti: 08.04.2018, 18.04
  2. Mihin museo-osat?
    By ptaipale in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 3
    Viimeinen viesti: 22.07.2017, 00.13
  3. Sähköpyörää hankkimassa
    By zebek in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 60
    Viimeinen viesti: 01.11.2016, 21.13
  4. Mihin hanskoja tarvitaan?
    By coa in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 42
    Viimeinen viesti: 21.07.2012, 14.14
  5. Mihin ihmeeseen niitä täysjoustoja oikein tarvitaan...
    By nure in forum Kuntoilu ja ajotekniikka
    Vastaukset: 91
    Viimeinen viesti: 30.12.2011, 18.18

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •