Sivu 2 / 33 EnsimmäinenEnsimmäinen 123412 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 31 - 60 / 988

Aihe: Mihin sähköpyörää tarvitaan?

  1. #31
    Liittynyt
    09/2014
    Viestit
    96
    Samoja etuja huomannut kuin täällä muutkin. Mutta arvostan ihan yhtä paljon sähköpyöräilyä kuin tavallistakin, ja molemmista olen yhtä innoissani. Eihän kumpikaan ole muilta pois. Jos aidosti on sähköpyöräilyn eduista kiinnostunut, niin rohkeasti kokeilemaan.

    Koska ketju on osin provona perustettu, niin laitetaanpa vastaprovo: sähköpyörien vastustajille on kova paikka, että osa heidän identiteetistään kokee inflaation, koska heidän juttu on "kova kunto". Tuntuuhan se siis pahalta, kun yhtäkkiä kaikki tavikset, laiskimukset ja vanhukset kykenevät samaan suorituskykyyn teknologian avulla kuin hekin. Se on egolle kova kolaus. Lohdutukseksi voin kertoa, ettei sähköpyörät ole pitkävihaisia, joten voitte hyvin hankkia sellaisen myöhemmin, kun kriisiltänne selviätte.

  2. #32
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Höh, aikaisemmin monet ovat nimenomaan sanoneet, että sähkis on siitä kiva kun voi ajaa pidempiä lenkkejä.
    Noin minäkin olen ymmärtänyt. Mutta todellisuudessa onkin ajettava lyhyempiä lenkkejä kuin normifillareilla???

  3. #33
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hapro Katso viesti
    Tuntuuhan se siis pahalta, kun yhtäkkiä kaikki tavikset, laiskimukset ja vanhukset kykenevät samaan suorituskykyyn teknologian avulla kuin hekin. Se on egolle kova kolaus. Lohdutukseksi voin kertoa, ettei sähköpyörät ole pitkävihaisia, joten voitte hyvin hankkia sellaisen myöhemmin, kun kriisiltänne selviätte.
    Ihan hirveää. Mennä viikolla naapurin mies pyssytti Harrikallaan lähtiessään ajelemaan. Jäin pahasti toiseksi kun samaan aikaan olin lähdössä tielenkille. Parin talon päässä olevan perheen teini aiemmin kesällä ajoi kevarillaan lujempaa kuin minä viereistä kevliä. Ja viime suvena kun olin sirtymässä ulkoilureitti kaksitonnista petikosta korpilammelle, ajoi krossipyörä, iso nelari, kovaa ohi, enkä pysynyt perässä vaikka kuinka poljin. On se kauheaa. Pahalta tuntui. Mutta ei auta, kovemmin täytyy vaan reenata.

  4. #34
    Liittynyt
    12/2015
    Viestit
    80
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    Noin minäkin olen ymmärtänyt. Mutta todellisuudessa onkin ajettava lyhyempiä lenkkejä kuin normifillareilla???
    Ei tarvii. Ku on tarpeeks kovakuntonen kaveri niin ajelee sähköpyörällä ilman avustuksia pitempiä lenkkejä ku normi konkelilla

  5. #35
    Liittynyt
    03/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    603
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    Noin minäkin olen ymmärtänyt. Mutta todellisuudessa onkin ajettava lyhyempiä lenkkejä kuin normifillareilla???
    Riippuu vähän missä ajaa ja miten. Jos tykkää ajaa 6h xc lenkkejä niin tuskinpa tarvitsee koko avustusta, jos tykkää iltasella kaahaileen vähän lähistön mäkiä niin akkupyörällä jaksaa kyllä kummasti enemmän kuin ilman avustusta 15kg fillaria polkien/työntäen.
    Ratareisi, 24 h pyöräilytapahtuma
    Jälleen ensi vuonna

  6. #36
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    1.642
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hapro Katso viesti
    Samoja etuja huomannut kuin täällä muutkin. Mutta arvostan ihan yhtä paljon sähköpyöräilyä kuin tavallistakin, ja molemmista olen yhtä innoissani. Eihän kumpikaan ole muilta pois. Jos aidosti on sähköpyöräilyn eduista kiinnostunut, niin rohkeasti kokeilemaan.

    Koska ketju on osin provona perustettu, niin laitetaanpa vastaprovo: sähköpyörien vastustajille on kova paikka, että osa heidän identiteetistään kokee inflaation, koska heidän juttu on "kova kunto". Tuntuuhan se siis pahalta, kun yhtäkkiä kaikki tavikset, laiskimukset ja vanhukset kykenevät samaan suorituskykyyn teknologian avulla kuin hekin. Se on egolle kova kolaus. Lohdutukseksi voin kertoa, ettei sähköpyörät ole pitkävihaisia, joten voitte hyvin hankkia sellaisen myöhemmin, kun kriisiltänne selviätte.
    Hehe... Normaalisti nuo jää jalkoihin kun avustus loppuu 25km/h nopeuteen.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  7. #37
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    1.237
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hapro Katso viesti
    Tuntuuhan se siis pahalta, kun yhtäkkiä kaikki tavikset, laiskimukset ja vanhukset kykenevät samaan suorituskykyyn teknologian avulla kuin hekin.
    Eniten ärsyttää ne jotka sähköpyöriensä selästä katselevat perinteisin keinoin polkevaa itsetietoinen virne naamallaan että etkö muka parempaan pysty. No juuri nyt en mutta hetki vain kun haen auton kotoa, katsotaan sitten mihin tuo 500W riittää kun vastassa on 130kW jos kerran ruvetaan moottorilla ajelemaan.

    Ei mutta, tuossa loppukesästä kokeilin elämäni ensimmäistä sähköpyörää. Joku Haibiken hybridi 250W moottorilla, ei kyllä aiheuttanut mitään elämyksiä suuntaan eikä toiseen. Samalla tavalla sitä piti polkea kuin normipyörääkin, avustuksen huomasi oikeastaan vain rauhallisesti ajaessa, kun rupesi runttaamaan kunnolla tuntui että se moottorin hyöty hävisi lähinnä pyörän korkeamman painon (ja sitä muuten riitti) kompensoimiseen. Tuskin olisin paljoa jäänyt omalla maasturilla kiihdytyksessä jälkeen jos ollenkaan. Jotain ehkä kertoo se että mittaria katsoessa totesin vauhtia olevan reilu 27 km/h enkä ollut missään vaiheessa huomannut avustuksen katkenneen vaikka käytössä oli Turbo-asento eli kaikki mitä lähti, eikä ollut mikään "lastutettu" vaan ihan laillisesti 25 km/h asti toimiva malli.
    Foorumitotuuksia vastaan jo vuodesta 2011

  8. #38
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    kaarina
    Viestit
    3.621
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Greycap Katso viesti
    Eniten ärsyttää ne jotka sähköpyöriensä selästä katselevat perinteisin keinoin polkevaa itsetietoinen virne naamallaan että etkö muka parempaan pysty
    Mua ei harmita yhtään. Lähinnä tuollainen saa säälivän ja osaanottavan katseen takaisin. Voi raukkaa, onko lapsena ollut ankeaa ja heikko itsetunto, kun pitää koittaa päteä moottorin avulla. Itse ajelen millä tykkään, miten tykkään ja mitä vauhtia tykkään. Normi matkanopeus kun mulla on tasaisella tyynellä maasturilla 27-28 km/h ja läskillä 26-27 km/h. Tuulen tai tieprofiilin ollessa suotuisa tuollaisen jättämisessä ei tule edes hiki.

    Kesällä vähänkään parempikuntoiselle sähköpyörä ei tuo merkittävää nopeusetua. Sen minkä mäissä voittaa, niin tasaisella häviää. Mutta talven, nastarenkaiden, loskan ja lumen saavuttua tilanne muuttuu aika radikaalisti. Samoin jos lastia tai hinattavaa massaa on paljon.

  9. #39
    Liittynyt
    04/2004
    Paikkakunta
    -
    Viestit
    477
    En kyllä tunnista että maastossa olisi meneillään jonkinlainen kilpailutilanne luomujen ja sähköjen välillä.

    Aika velho täytyy myös olla jos pystyy pelkän katsen perusteella sanomaan mitä joku toinen pyöräilijä ajattelee. Itse en siihen pysty : )

  10. #40
    Liittynyt
    12/2015
    Viestit
    80
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Greycap Katso viesti
    Eniten ärsyttää ne jotka sähköpyöriensä selästä katselevat perinteisin keinoin polkevaa itsetietoinen virne naamallaan että etkö muka parempaan pysty. No juuri nyt en mutta hetki vain kun haen auton kotoa, katsotaan sitten mihin tuo 500W riittää kun vastassa on 130kW jos kerran ruvetaan moottorilla ajelemaan.
    No sithän sua vasta katellaankin kun lähet tuuttaamaan sitä singleträkkiä sillä 130kw skoda octavialla.

  11. #41
    Blackborow Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Väsä Katso viesti
    No sithän sua vasta katellaankin kun lähet tuuttaamaan sitä singleträkkiä sillä 130kw skoda octavialla.
    Kyllä se 250 kuutioinen tuollaisen säälittävän sähkövatkaimen jättää single trackilla. Ei siihen Octaviaa tarvita.

    Jatketaan topicin järkevällä linjalla...

  12. #42
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Blackborow Katso viesti

    Jatketaan topicin järkevällä linjalla...
    Näin voisi yrittää. Ei varmaan ole kenellekään epäselvää että konevoimalla saadaan tuotettua suurempia tehoja kuin lihasvomin. Ei kai tekninen kehitys muuten niin huimaa olisi ollutkaan.

    Kunhan konepyöriä, ovat ne sitten millaisia vaan, käytetään asiallisesti muut ihmiset ja ympäristö huomioiden ja sitä vahingoittamatta, ei kenelläkään pitäisi suuremmin olla mitään niitä vastaan.

    Kanssaihmisten ilmeitäkään ei kannata liikaa seurata. Sitäpaitsi pyöräilijöillä ei oman kokemukseni mukaan ole ollenkaan tiukimmat irvistykset, ihan muun lajin harrastajilta ne löytyy.

  13. #43
    Liittynyt
    12/2015
    Viestit
    80
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Blackborow Katso viesti
    Kyllä se 250 kuutioinen tuollaisen säälittävän sähkövatkaimen jättää single trackilla. Ei siihen Octaviaa tarvita.

    Jatketaan topicin järkevällä linjalla...
    Ja taas kisaillaan että kuka jättää ja kenet, huoh...

  14. #44
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Ruotsalaisen kyselytutkimuksen mukaan sähköpyörän ostajista:

    61% käyttää sitä työmatkoihin.
    53% korvaa sillä oman auton käytön.
    12% käyttää sitä kauppamatkoihin.
    12% käyttää sitä vapaa-ajallaan muuhun ajoon.

    Sähköpyörän eduiksi koettiin ajansäästö, hikoilemattomuus, ympäristöystävällisyys ja hauskuus.
    Mulla noi kaikki neljä kohtaa toteutuu, tai henkilöautoon on omia kilometrejä tullut tänä vuonna reilu 2000 km (joista puolet pyöräilyn takia) ennen pyöräilyn aloittamista autokilometrit oli 20 - 25 tkm/v.

    Kun rakentelin sähköpyörän niin työmatkaa oli 27 km/sivu (enää onneksi vain puolet siitä) ja silloin joutui valkkaamaan päivää milloin jaksaa lähteä pyörällä kun on fyysinen työ ja 10 - 11h pituinen päivä ei ole poikkeus. Vaikka työmatkat ajeli kinnerillä tai nojapyörällä niin silti se lähtö kotiin ahisti päivinä kun oli valmiiksi sippi. Koska nojapyörä ei ole parhaimmillaan talvella niin joskus koitin ajaa työmatkaa maastopyörällä kun oli hyvä keli mutta eipä kovin kummoista lumisadetta tarvinnut kun piennar oli luminen ja matka-aika 2 h tai yli.

    Sähköpyörän kanssa tuota ahdistusta ei ole ollut, polkea saa ihan niin paljon kun huvittaa mutta jos mittarina käyttää paidan kosteustasoa niin nyt se on kevyesti kostea kun ennen se oli läpimärkä, mitään sosiaalitiloja tai pesumahdollisuutta ei tietenkään ole niin ihan kiva silläkin. Työmatkassa tykkään myös kun matka-ajan saa sähköapuisella helpommin "vakioitua".

    Rakentelin vajaa parivuotta sitten läskinojakin johon nuo sähköt viritin ja sillä on hyvin pärjännyt talvellakin, kaikissa keleissä. Nykyinen asuinpaikka on sellainen, että lähtiessä on 1,5 km mäkistä soratietä ja pätkä polkua niin lähes poikkeuksetta tuolla tulee lähdettyä. Eninosa "luomupyöräilystä" on lomareisuilta jolloin akunlataaminen olisi ylimääräinen huoli, harrastamme pääasiassa puskayöpymisiä. Pari kertaa tuolla olen käynyt Helsingissä, kerran Tampereella niin kantomatkaksi akulliselle olen saanut n. 140 km säästeliäämmällä virrankäytöllä (432 wh akku), isompi akku on hankittuna ja aatos olisi sähköistää maastopyörä Bafangilla ja käyttää tätä "pikkuakkua" siinä, kivempi vetää peräkärryä... varsinkin talvella

    Jos pyöräilyn pääpaino on enemmän liikkumisessa kuin liikunnassa niin lämpimästi sähköavusteista suosittelen. Liikuntaakin saa mutta sopivampana annoksena.
    "Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja".

  15. #45
    Tarvinneeko tuota sähköpyöräilyä sen kummemmin perustella kuin, että se on mielettömän mukavaa. En tiedä onko se edes " oikeata" pyöräilyä, mutta oli tai ei, asia ei liiemmin minua haittaa. -Tekee mieli aina vaan pyöräillä.
    Mitä tulee pidempiin matkoihin. Olosuhteista riippuen akku riittää 80-100 kilometrin ajoon. Ajan yleensä vastatuulettomat tasamaapätkät ilman sähköavustusta. Tällä taloudellisella ajotavalla olen päässyt 115 km. Virtaa oli jäljellä ehkä noin kymmenen kilsan ajoon. Mittari näyttää akun varauksen prosentteina, josta voi helposti arvioida kulutuksen. Ihan umpimähkään en kuitenkaan pitkälle lenkille lähtisi. Reitin luonne on hyvä tuntea, jottei tule yllätyksiä.
    Jos jotakin kaipaisin, se on kevyehkö vara-akku 40- 50 kilsan ajoon. Myös pyörien reilu painon pudotus olisi tarpeen. 6-7 kg:n kevennys täysvarustellun retkipyörän painoon tekisi jo ihmeitä. Kehittämisen varaa olisi myös moottorin poljinvastuksen eliminoimisessa. Tähän tarvittaisiin jonkinlainen vapaakytkin poljinmekanismin irrottamiseksi sähkömoottorista ilman sähköä poljettaessa. Kun tuohon päästäisiin, voisi puhua täydellisestä fillarista.

  16. #46
    Ei sähköpyörille kummempia perusteluita tarvi.

    Täysjäykän vaihteettoman 29" laitteen omistaja tapasi Haibiken täysjoustosähköfättiksen Ylläksellä kesäloman aikana. Lyhyt ja kiihkeä romanssi syttyi... :-)

  17. #47
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    lahti
    Viestit
    7.094
    itsellä ainakin sähköpyörään siirtymättömyys on pitkälti rahakysymys. nähtäväksi jää, onko käytetyistä esim. viiden vuoden kuluttua mitään jäljellä meille budjettipyöräilijöille. muuten kyllä kiinnostaisi. kahta olen kokeillut ja kyllähän se erilainen ajokokemus on.
    Tympiintyneen geezerin lifestyleblogi http://gunmonk.blogspot.fi/

  18. #48
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    3.830
    +Pyöräilyn käsitettä sähköpyörä laajentaa ja rajanveto aiheuttaa mielipiteitä kunnes käsitteet ja käytännöt vakiintuvat, sähköpyörä arkipäivistyy.
    +Urheiluhengeltään nollatason hikoilua pelkäävät ihmisetkin voidaan saada liikkumaan pyörällä auton sijaan.

    -Omalla kohdalla ei ole tarvetta vielä ilmennyt. Jätän avoimeksi hankinnan siihen asti milloin tekniikka on kypsä ja kuski on kypsä.
    -Toistaiseksi on luonnonvarojen tuhlausta jos ei pysty auton käyttöä vähentämään.

    Ei sähkövempainta välttämättä tarvitse, mutta voisi se olla kiva olemassa sitten kun oma kunto ei enää riitä palautumiseen luomupyöräilystä tai vanhemmiten tulee muita vaivoja, jotka rajoittavat ulkoilua. Pahinta olisi jos ei enää pysy tuollaisellakaan pystyssä (saisiko noihin gyrovakaajan?).

  19. #49
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Birkala
    Viestit
    17.044
    https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net...b5&oe=5A4FFABE

    kuvassa kolme sähkötöntä noin 10 kg maastopyörää ja läski sähkö noin 22 kg. Läskipyörän kuskin diagnoosi että helpossa paikkaa tulee mukana hyvin mutta vaikeat kivenkierrot ja roppiportaat ylöspäin tuotti hankaluuksia... ja 50 km matkalla akku alkoi loppuun ja sähköttömät jatkoivat 30 km vielä

  20. #50
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Pahinta olisi jos ei enää pysy tuollaisellakaan pystyssä (saisiko noihin gyrovakaajan?).
    Onhan noita monenlaisia e-trike-malleja. Tasapaino pysyy vaikka väkisin.

    Noin yleisesti sähköavusteisesta pyöräilystä: mitä vähemmän autoja ja autoilua sen parempi. Sähköt tuovat uusia vaihtoehtoja liikkumiseen. Pyöräilyn suosio kasvaa -- ja maailma pelastuu!

  21. #51
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Vabby
    Viestit
    4.771
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti izmo Katso viesti
    ...kolme sähkötöntä noin 10 kg maastopyörää ja läski sähkö noin 22 kg. Läskipyörän kuskin diagnoosi että helpossa paikkaa tulee mukana hyvin mutta vaikeat kivenkierrot ja roppiportaat ylöspäin tuotti hankaluuksia... ja 50 km matkalla akku alkoi loppuun ja sähköttömät jatkoivat 30 km vielä
    Kyllähän tuo rajoittamaton pysyi izmon pitämässä normaalissa lenkkivauhdissa, mutta miten laillinen tai jos oltaisiin alettu pitää kisavauhtia? Ylämäissä moottori söi ainakin iloisesti virtaa ja kammet ei pysyneet enää suorassa kun osumia tuli kivistä. Vaan ehkä myökin heikkojalkaset joskus tarvitaan sähköä avuksi että samat mäet nousee. Teknistä osaamista vaan se sähkökään ei taida lisätä, vaan harjuuttelua tarvitsee.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora


  22. #52
    Itse hankin keväällä ensimmäisen sähköpyöräni (29er + 750W Bafang) ja ajatuksena oli korvata sillä perheen kakkosauto ja lisätä liikuntaa. Molemmat on toteutunut. Toinen auto ollut seisonnassa e-pyörän hankinnasta lähtien ja myyn toisen auton pois jos pärjään ensi talvenkin ilman sitä. Pääsääntöisesti työmatkaa olen ajellut sähkiksellä ja kilometrejä maaliskuusta tähän hetkeen reilut 3tkm. Kertaakaan siis en ole autolla töissä käynyt pyörän hankinnan jälkeen.

    On minulla vielä pari pyörää ilman sähköjäkin, 29er urheiluun metsäpoluilla ja maantiepyörä kuntourheiluun. Noita tulee käytettyä toisinaan työmatkoilla edelleen, mutta pääsääntöisesti urheilen niillä vain viikonloppuisin. Nykyisin toki normipyörällä ajaminen tuntuu melkoisen tahmaiselta ja hitaalta, mutta muutaman kilometrin jälkeen se vauhtisokeus katoaa ja homma onkin ihan kivaa taas.

  23. #53
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Birkala
    Viestit
    17.044
    jos ois enempi kuin 6 km matkaa duuniin niin ehkä sähköpyörä ois hyväkin vaihtoehto työmatkan ajan lyhentämiseen mutta nyt 6 km matkalla en pystyis montaa minuuttia voittaan kun se matka kestään sen vartin ja talvella pikkasen enemmän

  24. #54
    Liittynyt
    10/2016
    Paikkakunta
    Oulu - Ikuinen vastatuuli
    Viestit
    5.924
    Täällä meidän syrjällä liikkuu päivittäin äiti-ihminen, jolla on 3 alle kouluikäistä natiaista
    roudattavana, toinen vanhemmista käyttää autoa työhommissa; välistä kaukaisempiakin,
    jopa viikon keikkoja. Tuon katraan ja kauppakassien kuskaamiseen enemmän kuin asiaa.
    "The World is full of Kings and Queens, they blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-

  25. #55
    Sähköpyörän omistaminen herättää parasta närästystä luomupyöräilijöissä, siksi.

  26. #56
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    3.412
    Kuvitelmaa vain. Ei mua närästää sähköpyörät. Viime viikolla lenkillä tarinoin sähkökuskin kanssa pitkän Tovin.

    Liki 70v ukko ajaa 20tkm vuoteen.
    Miten niin tyhmä kysymys??

  27. #57
    Liittynyt
    10/2014
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    855
    Pari viikkoa sitten myin kaikki vanhat sähkökamat, enkä ole enää varma hankinko uusia. Klassinen moottoripyöräily tulisi niin paljon halvemmaksi...
    Uusiin latureihin, virtalähteisiin ja akkuihin menisi taas tonni. Sitten moottorisetti... Penniäkään siitä ei saa takaisin. Tonnilla saa nykyää jo ihan kivoja prätkiä, ja myydessä pitkälti omansa pois. Uusien akkujen hinnalla maksaisi kevyesti kesän bensat. Prätkä ja luomufillari olisi aika kiva setti, ja tulisi halvemmaksi. DIY-sähkösysteemeissä on vähän se ikävä puoli, että kaikki pitävät persaukisena vaikka systeemeissä olisi kiinni monta tonnia. Jos ostaa halvan tuhatkuutioisen prätkän, niin kukaan ei kuittaile että mitä köyhä. Mielikuvat ovat jännä juttu.
    Toisaalta prätkäily on kyllä tylsää, kun sitä 20 vuotta jo tuli aikanaan harrastettua...Retkipyöräily sähköpyörällä kesäisin on kivaa. Prätkällä ihminen liikkuu liian nopeasti, sielu ei pysy mukana.
    Prätkällä jos ajaa Hämeenlinnaan, niin ei se tunnu kovin kummoiselta. Hiukan kylmä saattaa tulla. Sähköhässäkällä kun ajaa Hämeenlinnaan, niin on kuin ulkomailla. Läsnä.

  28. #58
    Liittynyt
    11/2007
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    464
    Meillä sähköpyörä tuli taloon vajaa kaksi vuotta sitten. Olin tilanteessa, jossa kunto aivan nolla ja joutuisin vuoden ajan päivittäin kulkemaan työmatkat pyörällä ja hoitamaan samalla kahden lapsen päiväkotimatkat. Surkeasta kunnostani johtuen olin iloinen mahdollisuudesta ja pakosta aloittaa pyöräily ja kunnon kohottaminen.

    Elo - lokakuu meni luomufillarilla ihan ok, pois lukien, että monena iltapäivänä jouduin polkemaan ihan hulluna töistä ehtiäkseni päiväkodille ennen sen sulkemisaikaa. Jatkuva kiireessä kotiin meno ei tuntunut mukavalta. Marraskuussa aloin jännittää lumen tuloa, kun mietin, että matka-ajat pahimmillaan tuplaantuvat huonosti hoidetuilla sohjoisilla pyöräteillä. Se ei enää onnistuisi.

    Tässä kohtaa tilasin etuvetoisen 250W sähkökitin maasturiin. Jälkikäteen tarkasteltuna tämä oli erinomainen ratkaisu. En olisi millään selvinnyt talvesta kelissä kuin kelissä. Sulan kelin matka-aika tipahti noin puoleen ja pahimmilla talvikeleilläkin matka-aika pysyi kohtuullisena. Ei tarvinnut enää joka päivä jännittää, ehtisikö päiväkodille ajoissa ja myös aamuisin saattoi lähteä hiukan myöhempään liikkeelle, mikä oli lapsille mukavaa. Myös koko ajatus ympärivuotisesta kahden lapsen kuskaamisesta pitkin kaupunkia tuntui paljon miellyttävämmältä, kun tiesi, että se onnistuu kohtuullisella vaivalla, riippumatta kuskin päivän kunnosta.

    Ensimmäisen vuoden jälkeen olin niin innostunut sähköpyörän ja peräkärryn kuljetuskapasiteetista ja potentiaalista korvata auto lähes kaikessa henkilökohtaisessa liikkumisessani, että päätin hankkia niiden tilalle tavarapyörän. Maasturin sähkösetti siirrettiin nyt tavarapyörän etunapaan. Tavarapyörä kulkee maasturi/peräkärry-yhdistelmää kevyemmin ja tavaratila on koko ajan mukana. Nykyään eppuluokkalainen kulkee joka aamu pyörän kyydissä kouluun ja saa useimmiten keskellä päivää myös kyydin kotiin, kun isä heittää pienen virkistäytymislenkin kesken työpäivää.

    Tietty tosimiehet hoitavat kaiken yllä kuvatun luomupyörillä. Itseltäni se ei valitettavasti olisi onnistunut. Mutta sähkön avulla sain kammettua itseni takaisin pyöräilyn pariin. Nyt ajelen paljon myös metsälenkkejä maasturilla ja retkeilen retkipyörällä. Sähköpyörä on kaikesta dissaamisesta huolimatta mahtava laite!

  29. #59
    Liittynyt
    02/2015
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    266
    Ei kai sitä kukaan tosissaan dissaa, lämpimikseen jotain höpertävät. E-cruiserin kanssa samaa mieltä, prätkä on tosi tylsä, lähinnä tulee tosiaan hieman vilu, suosittelen harkintaan sähkömaasturia ja polkujen koluamista, kyllä siinä pari vuotta menee kivasti.

  30. #60
    Liittynyt
    10/2014
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    855
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti e-tracker Katso viesti
    Ei kai sitä kukaan tosissaan dissaa, lämpimikseen jotain höpertävät. E-cruiserin kanssa samaa mieltä, prätkä on tosi tylsä, lähinnä tulee tosiaan hieman vilu, suosittelen harkintaan sähkömaasturia ja polkujen koluamista, kyllä siinä pari vuotta menee kivasti.
    Kiitos, tuo maastoajo ei vaan ole mun juttu yhtään, on kokeiltu. Pidän maantiestä.
    Ihan parasta on, jos on hyvänkokoinen kinneriporukka ja ajetaan sellaiset joku 150km päivässä lujaa viikko putkeen esim Baltiassa, nukkuen motelleissa ja lounastaen ravintoloissa.
    Siitä elämä ei enää paljoa parane. Grand touring. Ehkä vielä joskus, unelmia on hyvä olla. Jos vielä jotain rakennan, niin siitä tulee optimoitu juuri tuollaiseen käyttöön.
    Joo prätkäilystä on jotenkin kadonnut se terävin hohto. Ennen se oli ihan sikasiistiä.

Samanlaisia aiheita

  1. Mihin tänään sattuu?
    By Kampinalle in forum Kyselyt ja gallupit
    Vastaukset: 116
    Viimeinen viesti: 08.04.2018, 18.04
  2. Mihin museo-osat?
    By ptaipale in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 3
    Viimeinen viesti: 22.07.2017, 00.13
  3. Sähköpyörää hankkimassa
    By zebek in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 60
    Viimeinen viesti: 01.11.2016, 21.13
  4. Mihin hanskoja tarvitaan?
    By coa in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 42
    Viimeinen viesti: 21.07.2012, 14.14
  5. Mihin ihmeeseen niitä täysjoustoja oikein tarvitaan...
    By nure in forum Kuntoilu ja ajotekniikka
    Vastaukset: 91
    Viimeinen viesti: 30.12.2011, 18.18

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •