Sivu 1 / 33 12311 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 988

Aihe: Mihin sähköpyörää tarvitaan?

  1. #1
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    1.646

    Mihin sähköpyörää tarvitaan?

    Aloitan tarkoituksella provokatiivisesti:

    Oma ajatus kulkee jotenkin latua: Jos pyörällä haluaa omaa terveyttä ja kuntoa ylläpitää, niin sähköistys on tietty tuosta veks (verrattuna siihen, että - luomuna mennään). Eli jos sähköpyörää tarvitsen / haluan, niin perustelisin jotenkin seuraavasti:

    1) Työmatka on oikeasti pitkä ja polkeminen luomuna ei ole realistista (mikä tuo matka sitten on riippuu varmaan polkijasta)
    2) Työpaikalla ei ole mahdollista huuhdella hikeä/vaihtaa vaatetusta tai kuivattaa ajovermeitä kunnolla
    3) Tilapäiset (talvi) keliesteet joilla polkeminen vaatii
    4) muu vaihtoehto autolle (kuorman/lasten kuljettaminen = auton käytön välttely)

    Itse kun teen tätä kuntoni ja terveyteni ylläpitämiseksi niin (vaikka haluaisin) sähkärin hankkiminen jää tekemättä kun työmatkani ovat alle 20km suuntaansa ja minulla on hyvät suihku- ja pukuhuoneet molemmissa päissä työmatkaa. Puhumattakaan tietty ilta- tai viikonloppulenkeistä.

    Eli sähköpyörä tuntuu hyvältä ajatukselliseti:

    - Työmatkaan kun ei ole mahdollisuutta "hikoiluun"
    - Pitkään työmatkaan ("Pitkä" tietty riippuu itse kunkin kunnosta)
    - Ja tietty jos sähkö nyt vaan innostaa johonkin pieneenkin liikuntaan
    - Muuhun vaativampaan hyötykäyttöön (kauppamatkat, *matkat) jos vaihtoehtona on auto tai muu sohvailu...
    - Tietty vekotin- / teknofriikki haluaa moisen hankkia leluksi (minäkin)

    Eli syy on a) oman kunnon ylläpito / parannus b) auton käytön välttely c) ekologisen mopon hankinta... Tarkoitus ei ole liekittää vaan ajatella ääneen miksi / mihin sähköpyörää oikeastaan tarvitsee/haluaa.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  2. #2
    Liittynyt
    08/2009
    Viestit
    339
    X) tolkuttoman kätevä kulkupeli kaupungissa
    Y) pyöräily ei kiinnosta kuntoilumielessä
    X+Y) kynnys lähteä sähköpyörällä töihin tai mihin vaan madaltuu oleellisesti vrt luomufillariin. Varsinkin ympärivuotisesti.

  3. #3
    Liittynyt
    02/2015
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    267
    Kaveri Alpeilta kertoi että siellä kaikki ajavat maastossa sähkäreillä, homma menee niin että ensin mies ostaa e-pyörän vaimolle jotta tämä pysyisi lenkeillä perässä, sitten ostaa itselleen että pysyisi vaimon perässä, tuossa tuo oleellinen tiivistettynä.

    Miksikö itse hankin, no koska se on pirun paljon hauskempi kuin tavan mankeli, oikeastaan inhoan pyöräilyä luomuna.

  4. #4
    Liittynyt
    08/2009
    Viestit
    339
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti e-tracker Katso viesti
    homma menee niin että ensin mies ostaa e-pyörän vaimolle jotta tämä pysyisi lenkeillä perässä, sitten ostaa itselleen että pysyisi vaimon perässä, tuossa tuo oleellinen tiivistettynä.
    Täällä menee juuri toisinpäin. Vaimo kihnuttaa yksivaihteisella mummopyörällä eikä ymmärrä mihin sähköpyörää tarvitsee :-D

  5. #5
    Liittynyt
    04/2004
    Paikkakunta
    -
    Viestit
    477
    Kaksi syytä. Hauskuus ja kehnot nivelet.
    Vaikka jälkimmäinen syy poistuisikin niin silti valitsisin ehdottomasti sähkömaasturin ennen tavallista.

  6. #6
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    430
    Terveys kun rupeaa brakaamaan niin sähkö helpottaa kulkua.

  7. #7
    Liittynyt
    11/2014
    Paikkakunta
    Lpr:n kupeessa
    Viestit
    915
    Sveitsissä kyllä on todella paljon näkynyt sähköpyöriä, niin liikenteessä kuin kaupoissa ja vuokraamoissakin. Paljon kuulemma myydään kertoi myyjä, kun juttelin cycle storessa. Vaihtoehtoja heilläkin oli runsaasti. Yllätti kyllä, kuinka suosittua on.

  8. #8
    Masokisti rääkkää itseään reisirutisteisella - minä nautiskelen pyöräilyn 'antimista' sähköavulla

  9. #9
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.859
    Ei mihinkään, ei ainakaan vielä tässä iässä... Ehkä homma kehittyy siihen mennessä kun/jos tulee...

  10. #10
    Blackborow Guest
    Minusta aika typerää puhua Alpeista jne. perusteena sähköpyörälle Suomessa. Siellä maastopyöräilyn luonne on ihan eri.

    Vaikka tästä nyt taas kerran tulee yksi topic jossa sähköpyöräilijät dissaa luomumiehiä ja päinvastoin niin itse näen sähköpyörän ensijaisesti välineenä helpottamaan arkiliikkumista. Voisin itsekin harkita, mutta kunnolliset on niin kalliita, että niiden hinnalla ajaa autolla työmatkat monta vuotta ja halvat on hirveitä ajaa. Ehkäpä sähköllä tulisi ajettua työmatka muutaman kerran vuodessa enemmän. Enpä tiedä kun kevyesti tuo menee luomupyörälläkin ja kun on jonkinverran kuntopohjaa niin se ei ole itsenseä rääkkäämistä.

  11. #11
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.230
    Sähköpyörää ei tarvita sen enempää kuin sähkötöntä, kaikkialle pääsee kävellenkin

    Eniten hyötyä sähköstä on ehkä tavarapyörässä, omassa on kokonaismassa kuskeineen ja lasteineen (vammainen lapsi pyörätuoleineen) noin 230kg ja se liikkuu jouhevasti sähköllä, muuten ei oikeastaan liikkuisikaan. Maastopyörässä sähkön mukanaan tuoma hauskuus, alhainen käyttökynnys ja niiden kautta lisääntynyt liikunta voitaneen ajatella hyödyiksi, mutta oikeastaan siinä kysehän on vain turhasta nautiskelusta

  12. #12
    Liittynyt
    04/2004
    Paikkakunta
    -
    Viestit
    477
    Pitkässä juoksussa hauskin laite valtaa markkinat. Tämän takia on helppo ennustaa sähköfillareille hyvää tulevaisuutta useimmissa pyörätyypeissä, ehkä pois lukien kuitenkin maantiefillarit, ainakin Suomessa.

    Tällä hetkellä suurin rajoittava tekijä on tietysti hinta ja suosituimmissa pyörissä saatavuus.

  13. #13
    Liittynyt
    10/2014
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    855
    Sähköllä voi huonompikuntoinenkin/iäkkäämpi yhdistää liikunnan ja vauhdin ajamatta maantiepyörällä. Vauhti tekee ajamisesta kivaa, motivoivaa. Paljonko sähköllä saa liikuntaa, riippuu 100% itsestä samalla tavoin kuin polkiessa staattista spinningpyörää. Sähköllä liikunta lähtee omasta motivaatiosta siihen kuten kuntopyörällä, sitä ei tuota niinkään ulkoinen pakko polkea lujaa.
    Sanoa että sähköllä ei saa liikuntaa on sama kuin sanoisi että spinningpyörällä ei saa liikuntaa, kun sitä voi pyörittää jo kevyelläkin polkemisella. Samaa touhua, paitsi sähköllä saa myös vaihtuvan maiseman ja jäätelötauot. Sähköllä jaksaa polkea halpoja eli painavia alle viiden tonnin kinnereitä ylämäkeen. Kevyt hiilikuitukinneri maksaa kahdeksan tonnia plus 600e rahti Hollannista.

    Sähköllä voi tehdä vauhdikkaan sellaisesta mukavasta painavasta pyörästä, joka ilman sähköä olisi hidas pelkällä lihasvoimalla. Voi ajaa halpaa kinneriä, cruiseria, trikeä, tavarapyörää olematta tukko.
    Se on iso asia. Lopuksi sähköllä polkeminen on helvetin hauskaa. 25 000km on jo takana.

  14. #14
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.999
    Maantiepyörissä sähköavustuksesta on erittäin paljon hyötyä. Esimerkiksi porukkalenkillä voi ajaa paremmin erikuntoisia ajajia, kun avustus tasaa eroja. Eurobikessa näyttää olevan tällaisia pyöriä jo esillä, mm. Focus oli jo aivan siedettävän näköinen.

    https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=VQZu_WtpG8w

  15. #15
    Aloittajalle, välttämättä ei mihinkään noista kuten ei maastopyörääkään. Maastossa maastopyörä on paljon hauskempi kuin "kippurasarvinen" ja sähköavustus lisää hauskuutta.


    Käyttäähän ihmiset sähkötoimisia kuntoiluvälineitä kuntosalillakin mihin ajetaan autolla aivan oven eteen. Se jos mikä on outoa jos kuntoilla halutaan. Hyväksyttäköön silti sekin.
    Ihmiset myös kuuntelee purkitettua musiikkia vaikka voisivat ihan yhtä hyvin soittaa itse jos musiikista haluavat nauttia.

  16. #16
    Liittynyt
    04/2004
    Paikkakunta
    -
    Viestit
    477
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Maantiepyörissä sähköavustuksesta on erittäin paljon hyötyä. Esimerkiksi porukkalenkillä voi ajaa paremmin erikuntoisia ajajia, kun avustus tasaa eroja. Eurobikessa näyttää olevan tällaisia pyöriä jo esillä, mm. Focus oli jo aivan siedettävän näköinen.

    https://m.youtube.com/watch?feature=...&v=VQZu_WtpG8w
    Ehkäpä joo...laskeskelin vain että maantiefillarilla 25 kmh saavutetaan aika helposti varsinkin kun voi ajaa peesissä niin hyöty on paljon pienempi...etenkin kun niitä mäkiä ei kauheasti Suomessa ole.

    Mutta onhan noita lisää tulossa.

    https://m.youtube.com/watch?v=xSAUAVf1uss

  17. #17
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    153
    Maantiepyörissä en näe mitään järkeä, 99% ajasta ainakin Etelä-Suomen teillä mentäisiin ilman avustusta painavalla pyörällä (Focus 12kg).

    Sen sijaan enduroajossa olisi todella näppärä peli, kun ainakin Lounais-Suomessa ei tänä vuonna bike-park:ien hissit tunnu pelittävän. Ja varmasti arkipyöräilyssä todella hyvä peli suurelle yleisölle.

  18. #18
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    pönde
    Viestit
    1.876
    Itävallassa ei lenkillä vastaan (ja ohi) juuri muuta tullutkaan kun sähköpyöriä. Olihan se hauskaa kun rouva vetää 10% nousussa ohi kauppakassi tangossa. Tuollapäin sähköpyörä mahdollistaa arkipyöräilyn ihan eri tavalla...


  19. #19
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    3.353
    Erinomainen väline liikkumiseen vaikka iäkkäämmille ihmisille. Kerran piti ajaa joku mummo ylämäessä kiinni, kun näytti menevän niin vauhdilla. Mummo ajeli ylämäkeen hymy korvissa ja kertoi miten mukavaa
    on kun pääsee kesämökille, kun mies on jo kuollut eikä autoa ole siksi enää käytössä.

    Ihmetyttää joidenkin tapa hyväksyä skootteri tai muu moottorivehje liikkumiseen mutta sähköpyöräilyä pidetään hölmönä.

  20. #20
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.999
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti e150330 Katso viesti
    Maantiepyörissä en näe mitään järkeä, 99% ajasta ainakin Etelä-Suomen teillä mentäisiin ilman avustusta painavalla pyörällä (Focus 12kg).
    12 kg ei ole minkäänlainen ongelma tasaisella eli se ei vaikuta käytännössä ajonopeuteen. Alamäissä pieni lisäpaino lisää hieman vauhtia kevyempään pyörään verrattuna ja ylämäkien kohdalla sähköavustuksen tuoma etu vie mäet kevyemmin ylös. Jos nyt ajetaan vaikkapa 30+ km/h keskarilla porukkalenkkiä, niin ylämäet ovat yleensä ne kohdat, joissa porukasta pudotaan ja joissa jalat ajetaan finaaliin. Sähköavustus helpottaa juuri oikeassa paikassa, vaikka se avustaa vain 25 km/h saakka. Näkisin sähköavustuksen maantiepyörissä erittäin hyödyllisenä ominaisuutena. Vetämilleni yhteislenkeille saa tulla sähköavusteisella maantiepyörällä!

  21. #21
    Liittynyt
    01/2017
    Paikkakunta
    Helsinki / Ala-Tikkurila
    Viestit
    105
    Joskus kirjoitin tästä aiheesta näin
    Hyvää
    *Poistaa monta estettä pyöräilylle. Tuuli tai mäet eivät haittaa.
    *Ei vaadi kovaa kuntoa. Voi hikoilla tai olla hikoilematta. Työmatkat voi tehdä hikoilematta lämpimissä vaatteissa ja myös vähän nopeammin.
    *Pulssin voi säätää halutuksi lenkillä.
    *Korvaa usein auton. Vähentää ruuhkia/ niissä seisomista.
    *Siirtymät, mäen nousut ja pukeutuminen helpottuvat. Maastossa vauhtia saa helposti. *Kiihtyy lujaa-> 25kmh. Helpohko virittää suurempaan nopeuteen ajoon "suljetulle alueelle maan omistajan luvalla"

    Huonoa.
    *Tuntuma pyöräilyyn ei niin suora. Akku rajoittaa matkaa. Akut kalliita. Pyörien hinnat korkeat. Saatavuus usein huono. Valikoimaa ei ole ainakaan Suomessa liikaa. Paino jos joutuu nostamaan pyörää tai sen keulaa tai työntämään. Ilman akkua raskas polkea yli 15 km/h. 25 km/h ei riitä pitkillä siirtymillä, avarassa maastossa ja loivissa laskuissa. Erityisen turhauttavaa alamäen jälkeen odottaa väliä 30....25 km/h. Vauhti tyssää kovan kiihdytyksen jälkeen. Pyörien varustelu on haasteellista. Yleensä juomapullolle, lukolle, tavaratelineelle... ei tahdo löytyä paikkaa

  22. #22
    Liittynyt
    05/2011
    Viestit
    9.210
    Ruotsalaisen kyselytutkimuksen mukaan sähköpyörän ostajista:

    61% käyttää sitä työmatkoihin.
    53% korvaa sillä oman auton käytön.
    12% käyttää sitä kauppamatkoihin.
    12% käyttää sitä vapaa-ajallaan muuhun ajoon.

    Sähköpyörän eduiksi koettiin ajansäästö, hikoilemattomuus, ympäristöystävällisyys ja hauskuus.

  23. #23
    Liittynyt
    08/2017
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    326
    Rehellisesti kerrottuna, en käytä sähköpyörää työmatkailuun. Ei ole rohkeutta jättää varkaiden armoille reilun 4000e pyörää vaikka onkin parikin lukkoa.

    Perustelin vuokrapyörää Lapissa paskalla polvella joka on estänyt pyöräilyn ilon koko kesänä. Pakko oli sen kokeilun jälkeen ostaa oma. No auttaahan tuo sähkö just niissä ikävissä puristuskohdissa. Pääsyy ajamiseen on hauskuus. Mä voin ajaa nyt mäkiä, joita en luomuna voisi tai jaksaisi. Tokihan esim laskettelurinteen ajaminen ylös ei ole pakko, mutta kun sen kerran voi niin mennään. Pyöräilen myös pidempiä lenkkejä kuin ennen.

    Mies hankki omansa heti perään hullua vaimoa manaten ja kyllähän tuo on pelastus hänen kunnollaan. Jopa miettii työmatkapyöräilyä nyt. Eli huonokuntoisella nostaa kynnystä liikkua. Pyöräilymäärät nousseet dramaattisesti.

  24. #24
    Ensin tuli himo vastata, sitten asenne "***tuako se kenellekään kuuluu" ja lopuksi ajattelin kuitenkin vähän perustella. Suoraan sanottuna provosoiduin, joka on kai monen tähänkin ketjuun kirjoittavan tarkoitus.
    Ihmettelen itseäni, miksi pitäisi kenellekään perustella sähköfillaria; olkoot ilman jos eivät itse tajua hommata sellaista. Mutta kun asenteista paistaa se, että sähköfillari on hyvä vain vanhuksille, naisille ja invaliideille, niin pakkohan se on paljastaa, miksi terve keski-ikäinen mies on sellaisen hommannut.

    Olen ajellut työmatkaa pääosin autolla. Silloin tällöin kausittain fillarilla. Autoilua vaikeutetaan kuitenkin jatkuvasti ja moniin paikkoihin ei huvita edes lähteä, koska saa ensin etsiä parkkipaikkaa, sitten vielä maksaa siitä ja lopuksi pitää kävellä kuitenkin vielä satoja metrejä paikkaan jonne on menossa. Entäs jos samalla reissulla käykin jossain kilometrin päässä olevassa toisessa paikassa? Hakeako auto ja etsiä taas parkkipaikkaa? Vai kävelläkö sinne?
    Myös autoilun jatkuvat nousevat kulut alkoivat ärsyttää, joten aloin pohtia että sähköistäisin fillarini ja alkaisin sillä ajaa niin työmatkaa kuin asiointimatkoja. Lapsiakin pitäisi vetää peräkärryssä ja se helpottaisi sitä hommaa.

    Sähköistys-sarjoja tutkiessa, törmäsin ensinnäkin siihen, että joutuisi aika paljon virittelemään ja silti pelkkä sähköistys maksaisi 800-1100 euroa. Aloin katsoa mitä löytyisi valmiina. Törmäsin siinä samassa sähköavusteisiin maastofillareihin ja kun tuli ilmi että momentintunnistus tekee ajamisesta luonnollisempaa ja ettei sähköistyssarjoissa niitä vielä ollut, muutinkin ajatusmalia kohti sähkömaasturia. Fillarilla on tullut ajettua maastossa ja maantiellä kymmeniä vuosia ja kun maastofillari alkoi olla antiikkia, tuli mieleen näiden yhdistäminen. Lisäksi olen ajanut enduroa moottoripyörällä vuosikausia ja sinnekin saralle oli suunnitelmissa uutta kalustoa. Maastossa moottoripyörällä ajokin vaikeutuu vuosi vuodelta ja ajopaikat vähenee. Viimeinen niitti oli oman elämäntilanteen miettiminen ja kuinka fillarilenkeille löytyy perheellisenä yhä vähemmän aikaa ja toisaalta työmatkoillekin on helpompi napata auto, kuin hikoilla fillarilla.

    Kaiken näiden yhdistelmänä tein päätöksen haudata enduroprätkän ostaminen ja hankkia eMTB.


    Mitä se sitten on tuonut tullessaan? Niin odotuksia vastaavaa, yllättävää kuin myös pettymyksiä. Tähän voisi kirjoittaa vaikka kirjan sähköfillaroinnista ja elämfilosofiasta, mutta näin tiivistettynä;

    -Työmatkat sujuu aina hymy huulilla. Oli vastatuuli tai satoi vettä. Tiivis sadeasu ja vaikka kumisaappaat ei haittaa menoa, koska tarpeen vaatiessa voi laittaa avustuksen täysille ja polkea siten ettei tule karsea hiki.
    -Arkiasioinnit on kivoja, koska kauppaan mennessä ei valu selkää pitkin hirveä jälkihiki.
    -Pysäköinti! Voi pysäköidä lähes minne vain. Pääsee suoraan kaupan oven eteen.
    -Liikkuminen kaupungissa; enää ei tule valittua fillarireittejä maaston mäkisyyden mukaan vaan suoraa/nopeinta reittiä vaan kohteeseen. Ylämäet on nautintoa. Toisaalta, tulee työmatkoilla kierreltyä välillä huvikseen seuduilla, joilla ei ole pitkään aikaan käynyt. Ihan vain katselemassa mitä siellä nyt tapahtuu.
    -Lastenkuljetuskärry tulee huomaamatta perässä ja kauppaostokset myös.

    Yhteenvetona; parempaa ja ketterämpää kaupunkiajoneuvoa ei ole keksitty. Vielä toistaiseksi ei mitään veroja, vakuutuksia, polttoainemaksuja. Akullinen sähköä halvempaa kuin saippua ja voi varastaa vaikka töistä.

    Kuntoilun puolelle sähköavustus toi ihan mielettömän sysäyksen. Polkuja on tullut tahkottua niin paljon että reitit on melko tuttuja. Itse pidän endurotyylisestä suhailusta eli kohtuu pitkät joustot molemmissa päissä ja ajotyyli "vauhdikas". Väkisin tällainen fillari ei sitten ole niin kauhean kiva tasamaalla - joilla suurin osa poluista on. Lenkeistä siis suuri osa on ollut tylsää veivaamista, kunnes tulee hetken alaspäin viettävää nautintoapätkää, jonka saa maksaa seuraavassa ylämäessä. Moni tuttu on hakenut harrastukseellen "uutta nousua" hankkimalla fillarin, jota on vaikeampi ajaa. Sinkula, fixi, täysjäykkä, läskipyörä on tullut täysjouston rinnalle ja haastetta on sitten haettu sillä, pääseekö ko. fillarilla samoista paikoista mistä täysjousto meni.
    Sähköavustus muutti koko harrastuksen; tasamaalla menee vauhdikkaasti ja loivamutkainen polkukin alkaa tuntua syheröiseltä. Alamäissä meno on kuin ennenkin. Ylämäkiin sen sijaan tuli vauhtia ja niitäkin saa ajaa eikä pelkästään "kiivetä".
    Sähköavustus mahdollistaa ajon monista paikoista, joissa ennen loppui kunto ja sen seurauksena fillarin hallinta. Oikein jyrkät mäetkin menee, missä tuntuu keulivan kohta ympäri. Pururatapätkä - ei tunnu missään. Suossa hauskuutta tulee kun laittaa avustuksen täysille. Moni kivikkoinen paha paikka menee kun silloin kun meinaa tökätä, moottori työntää juuri sopivasti vauhtia, jotta renkaat nousevatkin juurien ja kivien yli.

    Sykkeet hakkaa usein ihan tapissa kun tulee innostuttua ajamaan yhä kovempaa. Fillaroinnin perustekniikka on ihan sama kuin sähköttömässäkin, koska "kaasua" annostellaan vain jaloilla, ei kaasukahvalla. Kampia pitää asetella ettei kolhi kiviin, aivan samalla tavoin kuin ennenkin. Maastossa täysteho on usein liian tehokas, joten vaikeissa paikoissa pitää pudottaa puoliteholle. Jos on ajanut enduroprätkällä spooria, niin samat spoorit sähköfillarilla tuntuu lähes yhtä hyvälle. No, eihän toki se ihan samaa ole, mutta vauhtia riittää eikä se tyssää jos tulee pehmeämpi kohta radassa. Pehmeällä rantahiekallakin voi ajaa ja odotan mitä sähköavustus tuo lumipöpperössä ajoon.

    Miinuksia jos haluaa väkisin keksiä niin;
    -Akku ei riitä nautiskeluun kuin rajallisesti. Lenkkien pituutta ja nautittavuutta vaikeuttaa palkit, jotka vähenee vääjäämättä ja joiden vuoksi on käännyttävä takaisin, juuri kun on helkutin hienoa maastoa edessä. Ilman sähköä fillari on ihan mahdoton ajaa - ainakaan maastossa.
    -Joskus töihin tullessa on outo fiilis kun ei olekaan hiki ja elimistö käy kierroksilla. No, tähän auttaa kun tarkoituksella laskee avustustehoa ja polkee enemmän omilla voimin.
    -Kaverit on vähissä; porukkalenkeillä ei ole kiva fiilis kiusata muita ylämäissä ja tulee kylmä odotellessa perästä tulijoita. Onneksi muutama kaveri löytyy jo ajoseuraksi. Ensi vuonna varmasti enemmän.
    -Tekniikka kehittyy niin nopeasti että tämän vuoden tekniikka on entistä jo nyt. Uusia innovaatioita tulee jatkuvasti ja kun hommaa kalliihkon sähköfillarin, ei sitä tee mieli vaihtaa joka vuosi. Sähköfillari ei ole mikään hyvä sijoitus - jos miettii jälleenmyyntiarvoa. Mutta hyvänkin fillarin hinta on vain sen verran mitä uusi ylemmän keskiluokan auton arvo tulee alas kun sen ajaa liikkeestä ulos

  25. #25
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    18.959
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ElBike
    -Akku ei riitä nautiskeluun kuin rajallisesti. Lenkkien pituutta ja nautittavuutta vaikeuttaa palkit, jotka vähenee vääjäämättä ja joiden vuoksi on käännyttävä takaisin, juuri kun on helkutin hienoa maastoa edessä....
    Höh, aikaisemmin monet ovat nimenomaan sanoneet, että sähkis on siitä kiva kun voi ajaa pidempiä lenkkejä.


  26. #26
    Liittynyt
    03/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    603
    Itse ostin hiihtohissin korvikkeeks niin voi ajaa alamäkeä muuallakin kuin bikeparkeissa. Tasamaalla kihnuttaminen on tylsää, alamäkeen päästely on hauskaa, ylämäet ei kiinnosta ollenkaan ja lähin hiihtohissi on 45min matkan päässä. Ja nyt kun tolla on ajanut niin meneehän se kovaa tasamaallakin paikoissa joissa luomupyöräijältä loppuu vauhti parissa minuutissa.
    Ratareisi, 24 h pyöräilytapahtuma
    Jälleen ensi vuonna

  27. #27
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    1.646
    No tulipas tähän nopeasti monta näkökulmaa. Ja kuten sanoin - tarkoitus ei kuitenkaan ollut liekittää vaan aidosti mietin kuka/mihin/miksi. Minun puolestani jokainen saa hankkia mitä haluaa ja pienikin liikunta on aina parempi kuin ei mitään. Tässä ketjussa on tullut esiin erilaisia motiiveja - osa ennalta arvattavia ja itsenikin järkeilemiä - osa itselle hieman outoja kuten vertailu alppeihin, joita Suomesta ei liikaa löydy tai nivelten kunto. Itse aloitin pyöräilyn juuri siksi, että nivelet eivät kestäneet kävelyä / juoksua lääkärin suosittelemana. Tekonivel kestää luomupyöräilyä ainakin mainiosti.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  28. #28
    Liittynyt
    12/2015
    Viestit
    80
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Ei mihinkään, ei ainakaan vielä tässä iässä... Ehkä homma kehittyy siihen mennessä kun/jos tulee...
    Olen pettynyt...

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Jami, lupaan pysyä, ei mitään kiinnostavaa. Hienoa juuri siksi ettei tarvi moisiin otsikoihin edes törmätä.


    Jack, älä välitä, mielistelkööt toisiaan omalla palstalla ja puhutaan me polkupyöristä ;-)

    Itse ostin sähkärin sen takia, että onhan se lesoa kun on kuuden tonnin sähkäri täpärin, 27+:n, 29+:n, läskin, maantiepyörän ja cruiserin seurana.

  29. #29
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    1.646
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Väsä Katso viesti
    Olen pettynyt...




    Itse ostin sähkärin sen takia, että onhan se lesoa kun on kuuden tonnin sähkäri täpärin, 27+:n, 29+:n, läskin, maantiepyörän ja cruiserin seurana.
    Samasta syystä voisin itsekin moisen hankkia mutta kun oma motivaattori on kunnon ylläpito ja painonhallinta niin on vaan pakko hikoilla (ja tykätä) ihan peruspolkemisesta.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  30. #30
    Liittynyt
    08/2017
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    326
    Riippuu siitä mikä on vertatailukohta. Jos harrastaa 100km lenkkejä, sähköpyörästä todennäköisemmin loppuu akku (no omaani kyllä saisi varmaan 1500e+ sen tupla-akun). Jos avustusta käyttää isoilla tehoilla, käyttökilometrit droppaa nopeasti. Esim pyörävaellukselle ei voi sähköläskillä lähteä ilman sähköistettyä yöpymispaikkaa. Se on hirvittävä harmi...

    Mutta pitkänkin työpäivän jälkeen tulee lähdettyä lenkille ja kyllä omat reissut ovat nousseet 10-20km. Tosin itsellä on läski, joten joskus sitä on tunnissa edennyt 4km metsässä kun valitsi täysin väärän reitin taitotasoon nähden

Samanlaisia aiheita

  1. Mihin tänään sattuu?
    By Kampinalle in forum Kyselyt ja gallupit
    Vastaukset: 116
    Viimeinen viesti: 08.04.2018, 18.04
  2. Mihin museo-osat?
    By ptaipale in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 3
    Viimeinen viesti: 22.07.2017, 00.13
  3. Sähköpyörää hankkimassa
    By zebek in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 60
    Viimeinen viesti: 01.11.2016, 21.13
  4. Mihin hanskoja tarvitaan?
    By coa in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 42
    Viimeinen viesti: 21.07.2012, 14.14
  5. Mihin ihmeeseen niitä täysjoustoja oikein tarvitaan...
    By nure in forum Kuntoilu ja ajotekniikka
    Vastaukset: 91
    Viimeinen viesti: 30.12.2011, 18.18

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •