Sivu 2 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 31 - 60 / 64

Aihe: Paras täysjousto hintaluokassa 4-5t

Itse lähtisin tolla budjetilla ostamaan kahta pyörää(mikäli tallissa on tilaa).
    esim: Täysjousto 29er mihin käy 27.5+renkaat ja etujousitettu 27.5+ renkailla.
    Suurinpiirtein samoilla osasarjoilla niin voi kiekkoja osia vaihdella keskenään.

-Uutta takavannetta kuukauden odottanut. Ainoa hyväpuoli että sää on ollut paska.

Jos AP haluaa täpärin niin miksi pitää kaksi pyörää hankkia? Jos AP:lla ei ole kokemusta maastoajosta, niin miksi pitää linkittää jotain pitkään treenanneiden epäonnistumisvideoita? Tuskin yksikään rehellisesti asiaan suhtautuva ostaa pyörän ajatellen menevänsä hautaan sen kanssa.

Kannattaa pohtia se käyttötarkoitus ja tavoitteet ja aloittaa niiden mukaan. Tuo poljentatehokas kuulostaa kovasti Spessun Epicilta, joka onkon kova XC-mankeli. Mikäli tavoitteet ovat aidosti XC:tä rankemmassa polkuajossa, kannattaa hanrkita reilusti jykevämpää pyörää. Siihen suunnilleen 140mm joustoa ja pyörällä ajaa käytännössä kaiken seuraavat pari vuotta. Kun taidot karttuvat ja tarpeet tarkentuvat, niin vaihtaa sitten sopivaan peliin.

Sitten se suositus: Santa Cruzin Tallboy 3. Perusteet löytyvät poljintehokkuudesta, plussakumioptiosta (joka tuo variaatiomahdollisuuden) ja melko yleispätevästä geometriasta. Hyppyreihin tuolla ei kannata mennä eli jos sellainen kiinnostaa, niin pari pykälää järeämpää suoraan alle. Pivottikin on kova sana.
    Roots, bloody roots

Pykälää järeämpi olisi Cruzin Hightower. 29 tai 27,5 + ja pitäisi kesää vähän paremmin isompiakin hyppyjä. Jousituksen geometria / kiinnitys vastaava kuin Nomadissa mutta joustomatka toki vähän lyhyempi.

Olisiko Spessun Stumpjumper sopiva? Nykyaikainen geo. Joustoa 150-135.Ja hyvä menestys jenkeissä "Trail bike of the year 2017" vertailussa.

Hyviä vaihtoehtojahan täällä on jo lueteltu mutta lisätään nyt listaan Devinci Django 29 koska sellasesta on nyt muutaman kk:n ajalta kertynyt ajokokemusta. Kokolailla hyvin tämä pinkbiken juttu vastaa sitä mikä tuntuma on mulle muodostunut Djangosta: https://m.pinkbike.com/news/devinci-...iew-20127.html
    Noitahan on saatavissa ja koeajettavissa pääkaupunkiseudulla. Omasta mielestä tutustumisen arvoinen pyörä, olin melkein Pivotin 429 Trailia ostamassa mutta Django sopi mulle geometrian puolesta paremmin ja muutenkin tuntui hauskalta vekottimelta jo koeajossa.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    ​Mick Channon: "We've got to get bodies into the box! The French do it, the Italians do it."
    Brian Clough: "Even educated fleas do it."

noniinno Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    Olisiko Spessun Stumpjumper sopiva? Nykyaikainen geo. Joustoa 150-135.Ja hyvä menestys jenkeissä "Trail bike of the year 2017" vertailussa.
    Kovin lyhyt ja korkea tuo näyttäisi olevan. En sano että olisi huono, mutta nykyaikaiseksi en luonnehtisi geometriaa.https://www.specialized.com/us/en/bi...rbon-29/118411

Jooh koeajoja luulisi kannattavan vääntää ennen kuin ostaa mitää tuolla hinnalla. Oli ne sitten kavereiden pyöriä tai esittelykiertueella tai liikkeessä, kunhan maastossa missä meinaa ajaakin. Jos vaikka sitä kautta tietäis paremmin mitä ylipäätään hakee.

Yllä mainittu Epic esim on varmasti ja tunnetusti vauhdikas xc-tykki, mutta kokemuksen ja lukemisten perusteella se voi olla aloittelevalle vähän haasteellinen ottaa haltuun, jos aikoo ajella myös suomalaisilla poluilla. Ja ylipäätään hankala asemoitua täysin tuntemattoman ihmisen housuihin, kun ei tiedä yhtään millainen "ajopää" miehellä on.

Onnea speksailuihin, itelle passeli geometria ja runkokoko ja säädöt niin siitä se hyvä tulee lopulta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Jokila Katso viesti
    ^Kirjoitinkin, että ajoasento pitää säätää kohdaleen. Ei se tehokas asento ole lopulta joustomatkoista kiinni paljoakaan. Toisaalta Santa Cruzin Tallboy on ollut yllättävän mukava lyhytjoustoiseksi.
    Valistakaapa minua pihalla olijaa. Kun noita Tallboyn eri kokoonpanoja katsoo Santa Cruzin sivuilta, niin jousituksissa ei oletusarvoisesti ole pikalukitusvipuja asennettuna ohjaustankoon. Miksi?
    Ankka riitelee - Asiat eivät

Lainaus Alkujaan tämän lähetti noniinno Katso viesti
    Viikonloppuna todistin, kun muuan oululainen vei täysjäykkää kaksysiä polulla niin kovaa, etteivät muut pysyneet perässä. Ei vaikka parasta mahdollista rahalla saatavaa täysjoustoa perässä tulikin. Ei ehkä ollut sitä pahinta rölliä, mutta ihan mukavan teknistäkin oli välillä. Jotenkin tuollainen aina asettaa kaikenlaisen keula- ja satulaputkikulmaspekuloinnin uuteen valoon. Reidestä se totuus löytyy, ei äksien määrästä vaihtajassa. Mutta kovaa meni myös Trekin Top Fuel. Se voisi olla kuolevaiselle hyvä vaihtoehto.
    Menee se vaikka 26'' täysjäykkäkin kovaa kivikossa kun joku osaa ja uskaltaa ajaa, mutta helvetin epämukavaa se on. Ja jos oikein teknistä on niin joku varmasti juokseekin ohi ilman pyörää Itse ainakin tykkään todella paljon kun ollaan päästy eteen päin maastopyöräilyn saralla ja nykypyörät ovat mukavia ja helppoja ajaa. Vaihtajan äksien määrällä ei ehkä kyllä ole väliä, mutta muutama aste keulassa tai paremmat iskarit yms. tekee kyllä harrastamisesta hauskempaa.
    Ratareisi, 24 h pyöräilytapahtuma
    Jälleen ensi vuonna

Kyllä jäykkä pyörä nopea on, mutta paikat lähtee hampaista ja näkö sumenee alamäessä. Eilen ajoin täysjäykällä 29+ 3 h röllipolkua. Aika hakattu olo oli lopumatkasta. Nimim. täpäri speksausvaiheessa.

Eräs kova Oulun sälli ajaa maastossa vanhalla pappapyörälläkin lujempaa kuin moni meistä mutta ei se silti sitä tarkoita että se olisi mielekästä ja mukavaa.

Mietipä lujaako tällaiset kaverit menee sitten täpärillä röllipolulla.

Nosta tämän löytämäni otsikon, koska oma kysymykseni maastopyörän hankinnasta mennee sen alle. Hakusessa täysjousto keskuspuiston polkujen ajeluun. Itselläni ei ole juurikaan kokemusta maastopyöräilystä, mutta sen verran kuitenkin, että tämä on herättänyt merkittävästi suurempaa nautintoa kuin hiekka-tai maantiellä kilometrien kerääminen.

Hakusessa ole kevyin mahdollinen, vaan pikemminkin käyttötarkoituksiini mahdollisimman sopiva ja hauska pyörä jolla nautiskella ja samalla kehittää maastoajotekniikkaa. Keveydestä on kylläkin suurta iloa jo siinä, että fillari täytyy kantaa 6 kerrokseen aina lenkin jälkeen. Harrastuksessa itsessään nautinnollisinta itselle on jonkin uuden oppiminen, esim. maastossa jonkun uuden esteen ylittäminen tai vastaava. Budjetti laitteen hankintaan on jotakuinkin samanlainen kuin otsikossa mainittu. Ensisijaisesti olen harkinnut pyörää paikallisesta Helsinkiläisestä kaupasta. Toissijaisesti mielessä on ollut pyörän tilaaminen Canyonilta.

Tämän osalta mielessä on ennen kaikkea Canyonin Spectral. Tähän liittyen haluaisin ennen kaikkea kuulla foorumilaisten kokemuksiin perustuvia pohdintoja tai perusteluja. Kokoonpano ja testimenestys, sekä hinta puoltaisivat tätä valintaa erittäin vahvasti. Mietin vain, että onko ko. pyörä hieman overkill omaan käyttööni? 150mm ja 140mm joustot tuntuvat aika muhkeilta verrattuna tässä ketjussa aiemmin mainituihin 29er joustoihin. Vai miten paljon tuo pyöräkoon pieneneminen vaikuttaa? Itsellä hakusessa siis ennen kaikkea laite jolla myös opetella tekniikkaa. Mietin, että tarjoaisiko 27,5" pyöräkoko kenties näppärämmän fillarin pidemmästä joustosta huolimatta? Näppäryyden ja vakauden yhdistelmä on jotain mitä luulen hakevani. Lisäksi Canyonin on sanottu olevan kohtuullinen poljettava. Itsellä poljettavuus manifestoituu lähinnä siinä kun pitää huristella keskustan läpi keskuspuistoon. Löytyisikö joltakin kokemusta Spectralista tai vastaavasta perusmaastoajossa? Harmillisesti kun tuota Spectralia ei voi testata. Ja sittenkin, kuten J.Jokila tuossa yllä mainitsi, näin aloittelevalle ei testistä olisi luultavasti kovinkaan suurta hyötyä. Vai onko mielekkäämpää vain kääntyä 120-140 joustavan 29er:n puoleen?

Pole machinen on 5,5k

Paras mahdollisuus vertailuun ja testaamiseen: http://fiskarsvillagetrailcenter.fi/bikeexpo/

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mant Katso viesti
    Tämän osalta mielessä on ennen kaikkea Canyonin Spectral. Tähän liittyen haluaisin ennen kaikkea kuulla foorumilaisten kokemuksiin perustuvia pohdintoja tai perusteluja. Kokoonpano ja testimenestys, sekä hinta puoltaisivat tätä valintaa erittäin vahvasti. Mietin vain, että onko ko. pyörä hieman overkill omaan käyttööni?
    Tässäpä aloittelija menee metsään, kun vertailee vain noita osia keskenään. Canyonilla fillarit on tosi halpoja osiin nähden, mutta fillaria ostessa kannattaa ajatella ostavansa rungon, kuluvat osat voi myöhemmin helpostikin vaihtaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti makimies Katso viesti
    Tässäpä aloittelija menee metsään, kun vertailee vain noita osia keskenään. Canyonilla fillarit on tosi halpoja osiin nähden, mutta fillaria ostessa kannattaa ajatella ostavansa rungon, kuluvat osat voi myöhemmin helpostikin vaihtaa.
    Tässä tapauksessa en ole lukenut kuin lähes pelkkää ylistystä Spectralista. Näin niin kuin pyöränä ja runkonakin.

Mant, jos 4-5 tuhatta käyttäisin, ostaisin Santa Cruz Hightower LT:n. Tai normi Hightowerin, jos haluat vähän vähemmän joustoa ja mahdollisuuden myös 27.5+ kumeihin.
    Sitä pyörää voit käydä kyselemässä myös Helsingistä, Larun pyörästä.
    Toinen myyntipaikka on Tampereella ja koeajettavissa kyseinen merkki näyttää olevan myös Fiskarsissa eli tuolla ylempänä linkitetyssä expo-tapahtumassa.

Itse suunnittelin juuri tuota pyörää ja juuri pk-seudun metsäajeluun pääsääntöisesti. Koska kulutan suurimman osan kesästä silti maantiepyörällä maanteitä, ostinkin vain 2500 eurolla Canyonin Spectralin AL 6 mallina.

Ja hecen kommenttiin kommentoin, että itse en ole lukenut itse pyörän (Spectralin) ajettavuudesta vielä mitään huonoa. Pari hieman puutteellista toimitusta sen sijaan on raportoitu. Oma pyöräni oli kuljetuksessa ottanut naarmua etujarruun ja satulatolpan kiristyspultti puuttui. Toinen käyttäjä valitti myös pultista ja yksi käyttäjä oli saanut pyöränsä ilman yksiä linkun laakereita!

Kiitos kommenteista. Tota Hightoweria en ole vielä tsekannut. Mielessä toki oli saman merkkinen 5010. Olen kotoisin Tampereelta joten siinäkin mielessä tossa olisi luonnollinen vaihtoehto. Toki myös Larun tsekkaaminen erittäin hyvä optio. Muina vaihtoehtoina olen pyöritellyt Devoncin Djangoa (passelin näköinen geo), Pivotin 429 trailia (oudon lyhyt reach L koossa = stemmi kasvaa turhan pitkäksi?), Rocky Mountainin Thunderbolttia (kiinnostava) ja Instinctia tai Norcon Sightia (overkill?). Äkkiseltään katsottuns Hightowerissa arveluttaa potentiaalinen overkill faktori. Vaatiikohan noin järeä pyörä riittävän aggressiivisen kuskin toimiakseen parhaalla mahdollisella tavalla? Itselle varovaisempaan, joskin toivottavasti ajoittain vauhdikkaampaan ajoon saattaisi sopia paremmin esim. Django, pohdin. Yhtä kaikki samaa overkill-faktoria siis pohdin myös Spectralin kohdalla.

Spectralista olen lisäksi lukenut ja kuullu, että miinuksena siinä korkea etupää. Tätä nostettiin esiin esim bikeradarin testissä, vaikka testaaja näytti viihtyvän pääsääntöisesti alamäessä. Itselläni ajot tulevat painottumaan ihan perusmaastoob. Mieti, että tuleeko tuosta tasaisella tai ylämäessä vielä korostuneemmin haittatekijä, esim. pyörän käsittelyn osalta?

Sportaxiin kannattaa suunnata Cruzin perässä just tällä hetkellä. Suosittelen Hightoweria pk-metsiin vuoden käyttökokemuksilla. Ei todellakaan ole overkill.
    Roots, bloody roots

Spacerit voi alkajaisiksi ottaa kaikki pois. Sitten voi vaihtaa 2 cm nousulla olevan ohjaustangon sijaan 1 cm nousulla olevan ja saa lisää alemmaksi ohjaamoa. Myös stemmillä voi vaikuttaa vähän korkeuteen mutta ei maastopyörien lyhyissä stemmeissä toki yhtä hyvin kuin maantiepyörien pidemmissä.

Ja ei 140-150 mm maastoajoon mielestäni liikaa ole. Toki silloin jos maasto tarkoittaa hiekkateitä ja vain aivan helpoimpia polkuja joissa on vain vähän pientä juurta ja harvaa kiveä (kangasmetsän polkuja), 120 mm esim riittää hyvin. Tällöin miettisin vaikka edellä kerrottujen lisäksi Cruzin Tallboy täysjoustoa. Pahemmassa kivikkojuurakossa (jota ainakin pk-seudulla riittää) tai jos haluas käydä joskus bikeparkissa, 150 mm on ihan hyvä kompromissi. Nykyaikaiset 150 joustavat ovat kuitenkin hyvinkin poljettavia. Hightoweria (LT) on kehuttu useissa testeissä paitsi nopeimmaksi enduropyöräksi niin myös erittäin hyväksi ylämäkeen kiipijäksi.

Kiitos vastauksista. Otan asiakseni Hightowerin tsekkaamisen. Mieluummin sitä ampuu vähän yli sen sijaan, että toteaisin fillarin olevan liian heppoinen muutaman kuukauden ajon jälkeen. Tosiaan tavoitteena on nimenomaan vältellä hiekkateitä heti jahka metsään pääsee.

Jos helppoutta ja tukevuutta ajoon kaipaat niin ääni plussa pyörille, hyödyt plussakumeista vähenee tai jopa muuttuu haitaksi vauhdin myötä mutta näissä kun voi käyttää myös 29" kiekkoja niin asia korjaantuu JOS kokee plussa kumit liian letkuiksi.

Itsellä ollut Spessun Stumpjumpperi ja nyt Enduro joissa molemmissa olen käyttänyt polkuajossa pääasiassa plussa kiekkoja, niissä on mahtava pito ja jollain tapaa vakaampi ajotuntuma, rullaavuudessa en huomaa eroa. Myös mukavuus on omaa luokkaa kun iso ilmatila renkaissa suodattaa tärinää.

Mäessä olen ajanut 29" kiekoilla kun vauhdit on avain eri luokkaa versus metsäpolut.

Tuo Spessun Enduro on ehkä vähän överi pelkkään polkuajoon mutta nyt juuri esittelivät uudet Stumpit, näissä tosin ei ole vakiona missään plussa kumeja mutta runko on yhteensopiva myös näille.

Ja siis Canyon pyöriä voi todellakin koeajaa 30pv siitä kun pyörä vastaanotettu, jos ei ole hyvä, saa vaihtaa/palauttaa veloituksetta. Pyörä toki pitää pakata takaisin laatikkoon. Kuljetusfirma hakee laatikon. Vajaassa viikossa oli rahat takaisin. Muissa nettikaupoissa ei tätä etua ole tietääkseni.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hakusessa täysjousto keskuspuiston polkujen ajeluun. Itselläni ei ole juurikaan kokemusta maastopyöräilystä, mutta sen verran kuitenkin, että tämä on herättänyt merkittävästi suurempaa nautintoa kuin hiekka-tai maantiellä kilometrien kerääminen.......
    Vai onko mielekkäämpää vain kääntyä 120-140 joustavan 29er:n puoleen?
    Oma valinta olisi 29er, juurikin 120-140 mm joustavaa sorttia. Kolmatta vuotta 27,5" 160 mm joustavalla siellä nyt ajelleena ja sitä ennen 120/130 joustavalla 29erilla (ja sitä ennen vaikka millä erilaisella 29er/26" konfiguraatiolla) seuraava pyöräni on 140 mm joustava 29er (RM Instinct C70). Rullaavuudessa on selkeä ero juurakoissa. Toki nykyinen pyörä (YT Capra) on kaikin puolin vähän turhan jykevä noille poluille, mutta ihan kiekkokokoa suurentamalla olisi paljon kivempaa mielestäni. Uusi Spectral on varmasti oiva pyörä ja jos siitä olisi tullut 29er-versio niin olisi varmaan päätynyt omalle shortlistille, mutta kun ei niin ei.
    My mom thinks I'm cool.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Rufus Katso viesti
    Oma valinta olisi 29er, juurikin 120-140 mm joustavaa sorttia. Kolmatta vuotta 27,5" 160 mm joustavalla siellä nyt ajelleena ja sitä ennen 120/130 joustavalla 29erilla (ja sitä ennen vaikka millä erilaisella 29er/26" konfiguraatiolla) seuraava pyöräni on 140 mm joustava 29er (RM Instinct C70). Rullaavuudessa on selkeä ero juurakoissa. Toki nykyinen pyörä (YT Capra) on kaikin puolin vähän turhan jykevä noille poluille, mutta ihan kiekkokokoa suurentamalla olisi paljon kivempaa mielestäni. Uusi Spectral on varmasti oiva pyörä ja jos siitä olisi tullut 29er-versio niin olisi varmaan päätynyt omalle shortlistille, mutta kun ei niin ei.
    Itsellä kuiturunkoinen Jeffsy 29 ja on ollut kyllä ehdottomasti hauskin vehje tähän mennessä tuollaiseen keskuspuiston polkujen tyyliseen maastoon. Eli pisteet täältäkin 140mm joustavalle 29erille.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

Polen Evolink 140 kannatta kyllä koeajaa. Halvimman version taitaa saada alle 4 tonnin sillä voi ajaa kyllä kaikki ajot täällä kotomaan kamaralla. 29 renkaista taitaa sopia 2.8 alle ja 27 plussista sopii ainakin 3.0 kokoiset jos sellaiset haluaa. Osia voi sitten vaihdella kalliimpiinkin mutta ainakin 12 vaihteinen GX on vissiin ihan hyvin toimiva vaihteisto. Ja Mavicin kiekkosetti on ainakin minulla toiminut vuoden verran ilman ongelmia ja ovat edelleenkin ihan suorat. Minulla on 150 Evolinkki ja olen siihen oikein tyytyväinen ja ainoa pyörä mihin voisin sen vaihtaa on tuo niiden Machine (ehkä sitten loppuvuodesta).

Olen pyöritellyt hankintaa paperilla ja rahtusen myös käytännössä. Oman pohdinnan ja tässä ketjussa esiin nostettujen ansiokkaiden näkökantojen peruteella olen taipumassa itselleni luultavasti paremmin soveltuvaan 130-140mm 29eriin. Luulen, että tommonen on mulle riittävän helppo, mutta niin ikään riittävän hauska.

Polen tosi pitkä geo ei lähtökohtaisesti puhuttele ihan hirveästi. Voisin kuvitella, että itseni kannalta tuossa miinukset kasvaa suuremmiksi kuin plussat.

Olen pyöritellyt hankintaa paperilla ja rahtusen myös käytännössä. Oman pohdinnan ja tässä ketjussa esiin nostettujen ansiokkaiden näkökantojen peruteella olen taipumassa itselleni luultavasti paremmin soveltuvaan 130-140mm 29eriin. Luulen, että tommonen on mulle riittävän helppo, mutta niin ikään riittävän hauska.

Polen tosi pitkä geo ei lähtökohtaisesti puhuttele ihan hirveästi. Voisin kuvitella, että itseni kannalta tuossa miinukset kasvaa suuremmiksi kuin plussat.
    Mitkä ihmeen miinukset

Tuo Polehan ei ole pitkä top tube mitaltaan, reach ja akseliväli ovat pitkät. Tai sitten toiset pyörät ovat lyhyitä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti makimies Katso viesti
    Mitkä ihmeen miinukset
    Esim. Se että kyseinen valmistaja ei pidä ikinä lupauksiaan toimitusajoista ja lottovoitonkin saa helpommin kuin pyörän Polelta.

Polea koeajaneena ja sivusta seuranneena kun harrastuksen alkutaipaleella eräs kaverini sellaisen hankki niin en kyllä suosittele ihan aloittelijalle.

Polea pitää osata käskeä jotta siitä saa sen potentiaalin ulos mikä siitä löytyy.

Samanlaisia aiheita

1. 27,5 / 27,5+ / 29 täysjousto. Mikähän olisi paras.
    By Stumpperi in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 145
    Viimeinen viesti: 25.11.2018, 16.27
  2. 29 täysjousto, mikä näistä on paras ja lyhyt perustelu?
    By kasikain in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 17
    Viimeinen viesti: 18.02.2013, 08.15
  3. Paras maantiepyörämerkki hintaluokassa 2.5-3 tonnia
    By mehtä in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 25
    Viimeinen viesti: 28.06.2012, 20.19
  4. Paras cc hintaluokassa 1000-1500 euroa?
    By jokze in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 32
    Viimeinen viesti: 11.05.2011, 20.25
  5. Maantiepyörä hintaluokassa 3000
    By J-H83 in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 44
    Viimeinen viesti: 06.04.2011, 20.56

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin