Näyttää tulokset 1 - 16 / 16

Aihe: Säädettävä momenttiavain

Kaikki ajaa asian.

Lähetetty minun K6000 Pro laitteesta Tapatalkilla
    fillari10.blogspot.fi
    www.kareisenpyorakorjaamo.net
    Itse yrittäjä

Täma wiha vario 2-8nm olisi hyvä pienempien pulttien kanssa.

Lisäksi tarvitset toisen isomman esim. kampia varten. Minulla on nyt ainoastaan tämä pyörän osille, mutta en ole kyllä lainkaan vakuuttunut tarkkuudesta 5mm pulttien kanssa, vaikka laadultaan heytec ei takuulla ole huono. Halpoja momenttiavaimia välttelisin pienillä momenteilla. Mieluummin sitten ranteella tai pienellä t-avaimella. Niillä ei kyllä aivan helposti kiristä liikaa.

Töissä on noita ensimmäisen linkin wihan ranteella käytettäviä avaimia ja ne ovat kyllä mahtavia käyttää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Grandi66 Katso viesti
    Kaikki ajaa asian.

Vahvasti eri mieltä, jos kiristellään kuituisia osia. Kiinteän momentin 5nm avain voisi kyllä olla järkevin, niitähän saa halvallakin laadukkaita.

Mutta jos tarvii muuhunkin niin säädettävä järkevämpi, monella kärjellä.

fillari10.blogspot.fi
    www.kareisenpyorakorjaamo.net
    Itse yrittäjä

Mikä ei ole erikseen sallittu, on kiellettyä.

Yksi jota tohtii aika varauksetta suositella on Norbar SL0, https://www.norbar.com/en-us/product...tid/12/id/1184

Toki, ei tuokaan riitä kuin 20Nm asti mutta tuota isompiin momentteihin fillareiden kohdalla (mun totuudessa ) riittää paljon vähäisempikin tarkkuus. Ne herkimmät osat ja paikat kumminkin on varsin maltillisilla momenteilla.

Mulla on ap:n linkittämä geneerinen Mighty momenttiavain ja se ei kyllä liikaa luottamusta herätä. Rämisee ja momentin valinta on epämääräinen. En ole kyllä saanut vielä mitään rikki, mutta jossain vaiheessa päivitän sen varmaan esim. tuohon Norbariin.

^^ Mulla on saman näköinen mutta wurthin leimoilla ja momentisäätönuppi on musta ja vivulla. Työpaikan testipenkissä tarkastin ja on hyvin tarkka koko alueelta. Jos säätää esim 5.0 niin testeriin tulee jotain 4.9 päälle.
    Moska muokkasi tätä : 07.05.2017 at 23.13 Syy: Nuoli lisää

Tuo norbari vaikuttaa pätevältä, pituuttakin vain 20cm. Vaikka tuo oma heyco on tosiaan laadultaan ok, niin ahdistaa tuo avaimen tolkuton pituus.

Joissakin ahtaissa paikoissa tuollainen rannekäyttöinen momentti on vaan paljon näppärämpi. Lisäksi ainakin itseltäni jää se räikkämallinen momenttiavain yleensä kaivamatta laatikosta ja vetelen pultit vain käsin ruuvivääntimellä kiinni. Tuossa wihassa yhdistyisi väännin ja momentti samaan, jolloin sitä tulisi käytettyäkin.

Momenttiavaimen tärkein ominaisuus on olla tarkka. Sitähän varten se ostetaan, jotta pultit saa haluttuun kireyteen. Parasta olisi jos saisi itse testata eri yksilöt ja valita mieluisen, tai muuten kalibroida avaimen näyttämään oikeaa lukemaa. Tuo vain on harvemmin mahdollista, ja siksi minusta seuraavaksi parasta on valita avain josta valmistaja edes väittää suorittaneensa asianmukaisen yksilöllisen kalibroinnin & testaustulokset. Vaihtoehtoja varmasti on, mutta kuten on tullut aiemminkin kirjoitettua, itse olen ostanut Bilteman 10 vuoden takuulla olevan 3-15 Nm avaimen: http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Ka...8/?artId=71350 . Mahdollisuus laittaa paloja suoraan avaimeen on erittäin hyödyllinen ominaisuus.

TM taannoin testasi momenttiavaimia ja Biltema voitti sen testin. Kyse oli kuitenkin eri vääntöalueen avaimista ja testi on vuosia vanha, joten sitä ei kyllä oikein voi enää referenssinä käyttää. Mutta osoittaa kuitenkin sen, että Biltema-tuotteet ei aina ole automaattisesti kuraa, vaikka niinkin usein kuulee sanottavan.

^ bilteman 10v avaimet on ainakin ollut samoista tehtaista joissa tehdään "parempia" työkaluja.

Itse kuulun asian tiimoilta junttiluokkaan, enkä koskaan ole käyttänyt momenttiavainta pyörähommissa. Muutama tuhat pyörää kasattu aikoinaan ja kymmeniä omia siihen päälle. Hiilikuidulla menty vuosia ja mitään ei ole hajonnut. Ameriikassahan on selainenkin harrastajaryhmä, joka ei suostu käyttämään mitään muuta, kuin jakoavainta autohommissa. Vaihtavat mutterit aina jakoavaimille sopiviksi. Itse kyllä käytän kiintoavaimia. Meitä on moneksi.

https://www.bike-components.de/de/Wu...-20-Nm-p15278/
    Ostin aikoinaan wurthin samaisesta puljusta 65€:lla, nyt näyttäisi olevan 75€.

Momenttiavain tuo itselleni mielirauhan varsinkin kuitutangon ja satulatolpan suhteen. Aluminiosiin en aina jaksa käyttää.

^ Mulla on justiinsa tuo. Ainut negatiivinen asia mielestäni, että toista pedaalia ei saa tuolla momenttiin.

En myöskään koskaan omistanut, parit pultit joskus katkonut, titaaninen satulatolpan pannan pultti jopa harmitti mutta suuremmilta vaurioilta säästynyt maalaisjärjen avulla.

Samanlaisia aiheita

1. Momenttiavain pienille momenteille
    By drop in forum Varusteet
    Vastaukset: 87
    Viimeinen viesti: 05.08.2018, 17.36
  2. Lifeline -momenttiavain
    By sil in forum Varusteet
    Vastaukset: 9
    Viimeinen viesti: 23.05.2016, 22.31
  3. Hyvä ja tarkka momenttiavain
    By van damme in forum Varusteet
    Vastaukset: 12