Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näyttää tulokset 31 - 51 / 51

Aihe: Se ainoa pyörä millä voi ajaa missä tahansa, milloin tahansa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti oem Katso viesti
    Maastopyörä on kestävä. Mieluummin merkkituote kuin "näköispyörä".
    Keveys ja kestävyys ei ole sama asia.
    "Kevyt, halpa, kestävä. Valitse mitkä tahansa kaksi."

Kaikki on suhteellista, kevyt on hyvinkin kestävä ja painava päivastoin... Hyvää ja halpaa et kuitenkaan saa samassa paketissa...

Putkahdetaanpas samaa aiheeseen, että ei tarvitse turhaan uutta väkertää. Pyöräkuume alkaa äityä siihen vaiheeseen, että on hankaluuksia nukkua öisin, joten parannusta tähän olisi pikimmiten saatava.

Neljättä vuotta on ajossa perusmaasturi KTM Chicago, ja tällä onkin takana tuhansia oikein mieluisia kilometrejä aina maanteiltä niille pienimmille metsäpoluille. Ajopäivät vaihtelevatkin luonteeltaan varsin runsaasti ja maasturi on toiminut tässä ajo-olosuhteiden runsaassa kirjossa oikein mallikkaasti, joten uusi MTB tuntui ainoastaan loogiselta. Aikanaan kahdensadan euron sijoitus on maksanut itsensä moninkertaisesti takaisin ja on vielä tänäkin päivänä iskussa, mutta välillä tulee mietittyä, että harrastuksesta voisi tehdä vielä tätäkin mielekkäämpää.

Rahankeruu on täydessä käynnissä ja budjetin katoksi onkin määritelty 1k€. Foorumia on tullut lueskeltua ahkerasti. ja eniten vastaan tulleista vaihtoehdoista ovat miellyttäneet nämä:

https://www.bike-discount.de/en/buy/...313/wg_id-6198 , 8.0 näyttää välillä olevan tähän 7.0:n hintaan alennuksessa, joten mikäli tähän päätyy, kannattaisiko odottaa 8.0:n alennusmyyntiä?

https://www.nummenpyora.fi/tuotteet/...aliber-9-2016/

https://www.xxl.fi/white-xc-290-pro-...2R6sMMH0VWmmi8

Hieman postimyynnistä tilaaminen mietityttää rungon koon merkeissä, mutta aika kattava valikoima kokemuksia tuntuu löytyvän eri kokoisilta ihmisiltä. Mainittakoon, että KTM:n runkokoko on 19" ja se tuntuu pääsääntöisesti oikein hyvältä. Pituutta löytyy 176cm ja sisälahkeen pituus 87cm.

Muitakin pyörävinkkejä otetaan vastaan mielellään. Käytettykin pyörä on toki mahdollinen, mikäli hyvä ehdokas löytyy.

Itse hommaisin tuohon käyttöön jonkun isolla (+40mm) rengas tilalla olevan cyclocrossin tai ns. monster crossin.

Nykyisinhän rupee myös cyclocross runkoihin tulemaan noita 27,5" kiekkoja, joiden avulla renkaiksi saa isot kumit (~50mm).

Tässä yksi hauska video aiheesta. Tämä oikeastaan kattaa 100% niistä asioista joita haluan ns. yleispyörän tekevän (mulla Kona Private Jake)
    https://youtu.be/Xh5Hzzunagg

Suoraan hyllystä ostettuna On One pääsee ehkä lähimmäksi tuota videon mukaista fillaria.
    http://www.on-one.co.uk/c/q/bikes/gr.../space-chicken

Toki se fiksu 29er lokarien (ja jäykän keulan) kanssa ajaa saman asian, mutta tykkään itse enemmän cyclosta yleispyöränä.

Maastoajo näiden cyclojen ~40-45mm renkaiden kanssa rajaantuu toki helpommille poluille, joten maastossa maasturi on toki parempi. Toisaalta 29er maasturi oli ainakin mulle itselle "over kill" 95% arkiajosta, joten se vaihtui cycloon parin vuoden kokeilun jälkeen.

Tollanen hienoa maasturi on myös vähän hankala arkiajosta, kun mm. Jousitus kuluu turhaan (huolto melko kallista) ja mm. välityksen ja rengastus on yleensä vähän väärät arkikäytössä. Harvemmin noissa maastureissa on myöskään paikkoja lokareille tai tarakalle.

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

Alkuperäinen aloittaja haaveili auton korvaamista fillarilla. Itsellä on kokemusta koulu+työmatkafillaroinnista ja hyvin usein arkiajoa haittaa esim. talvella pöpperöinen keli, kova tuuli tms. Auringonpaisteella ja kivassa kesäsäässä on mukava ajella vaikka vähän mutkien kautta töihin, mutta helposti ankeimmilla keleillä tulee hypättyä auton rattiin.
    Itse olen suunnitellut ratkaisuksi sähköavusteista fillaria. Se tasottaisi tuulet ja mäet. Samalla fillarilla olisi tarkoitus harrastaa maastopyöräilyä metsässä. Työmatkoille vehje tulee olemaan ns. ylilaadukas, mutta eipä ole varaa ostaa montaa sähköfillaria joten mennään maastoajon ehdoilla. Eiköhän ne työmatkatkin ole ihan nautinnollisia jos alla on kunnon osilla oleva fillari.

Mielipiteet on kuten per......kä, jokaisella on omansa (paitsi Muumeilla).

Jos itse lähtisin etsimään all-around pyörää kaikkiin olosuhteisiin, niin lähtisin pohtimaan sitä, että ajaminen olisi mahdollisimman mukavaa myös kehnoissa olosuhteissa. Suomen talvi asettaa kapearenkaisille (alle 3") tosi suuria haasteita pehmeän tai märän lumen aikaan, jäinen urainen pyörätie on myös haastava paikka ja jos kesältä haluaa jotain kaivella, niin pitkospuut (tai oikeastaan niiden rako). Pehmeät hiekkataipaleet ja soiset kohdat on toinen OTB riski.

Oma valinta olisi Fatbike 4" kumeilla. Pyörän muokkaaminen eri vuodenaikoihin tapahtuu yksinkertaisimmin ilmanpaineita säätämällä. Koville pinnoille esim pyöräteille jne vähän reilummin ilmaa, jolloin rullaa ihan kelvollisesti ja pehmeisiin maastoihin ja lumeen sitten vähemmän, jolloin kantaa paremmin ja pehmeämpi kumi tasoittaa uria.

Polkea näitä kaikkia pitää ja jos epäilyttää fatbiken raskaus niin käy testaamassa jotain kohtuu laadukasta pyörää ja muodosta oma mielipide nettikirjoitusten sijaan. Älä tee testiä millään marketin 20 kg painavalla pyörällä.

Tuolla yksi hyvä vaihtoehto:
    http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...91#post2659191

Vapputerveisin

-J-

Ensiksi ostasin jonku halvan jonka uskaltaa jättää kaupan eteen kevyellä lukituksella. Sitte se harrastepyörä jolla käydään lenkillä.
    Yhdellä ei pärjää

Tuo varkausriski on kyllä yksi tärkeä tekijä. Nyt täällä Tampereella asuessa se on oikeinkin tärkeä, mutta ennen Jämsässä se ei merkannut mitään kun pyörät oli aina omassa lukitussa varastossa.

Eli se pitää jokaisen arvioida itse omalta kohdaltaan.

Ja mites sellainen ajatusleikki, että ajat pyörällä hiekkatiellä ja vastaan tulee mielenkiintoinen polku sekä rauhallinen asfalttitie. Kummalle reitille veri vetää? Alkaako se metsään katoava polku vetämään puoleensa ja ne lepattavat lökärishortsit saa kunnolla kuraa päällensä. Vai ohjaatko pyörän sinne asfaltille jossa sheivatut sääret pääsevät pyörimään tasaisella ja juuri oikealla kadenssilla.

Minä kääntyisin cyclolla sinne metsään vaikka trikoot jalassa olisikin.

Minusta tuokin vaikuttaa siihen pyörän valintaan.

Jos todellakin pyörällä pitäisi voida ajaa missä vain ja millaisissa olosuhteissa vain(ymmärrän tämän niin että yleensä voi ajatella jollain pyörällä ajavansa, ei siis esimerkiksi järvessä tai metrisessä koskemattomassa hangessa) niin silloin se pitäisi valita niiden vaativimpien olojen mukaan, eli suosittelen läskipyörää. Ja jos sitten parempaa kulkua kesäksi kovemmille pinnoille joskus haluaa niin kuten on ehdotettu, toiset kiekot, vaikka 29er. Silloin ei pyörän takia jää mikään paikka ajamatta.
    (joku varmaan vetää läskiuskontokortin pöytään seuraavaksi, mutta en ole läskiuskovainen. Eräs muu uskonto, jossa peräti 72 neitsyettä odottaa paratiisissa, tuntuu heteromiehestä paljon kiinnostavammalta kuin uskominen johonkin konkeliin)

Taas kiitos lisävastauksista. Mun kohdalla löytyy se "halpa" marketti pyörä millä on tullut kesälenkit heitettyä. Nyt olisi aika lähteä kokeilemaan kunnolla, eli autosta luopuminen ei tule todellakaan heti, kunto sanoo että ei tule onnistumaan. Tulen myös ns. hirveissä keleissä turvautumaan julkisiin tai autoon.

Ajatuksena oli se että läskipyörä oli se ensimmäinen konsepti mistä lähdin liikkeelle ja nyt teidän avustuksella olen päätynyt siihen välimaastoon eli 29+, eritoten trek stache ja salsan woodsmoke on pyörinyt hauissa ja youtuben pätkissä.

Se mistä tulee tuo pyörä millä voi mennä missä vaan perustuu siihen että myös talvella kiinnostaisi pyöräillä varsinkin metsässä ja kun aluksi katsoin läskiä niin budjetti perustuu siihen. Täällä foorumilla kun on noita omia "uskontoja" niin on mukava saada molemmista ne yleishyvät puolensa, kun oikeasti etsitään vain yhtä pyörää.

Mielestäni tuollaisen yleiskäyttöpyörän voi "mitoittaa" ainakin kolmella eri tavalla:

1) Pyörän voi valita sen mukaan mistä saa parhaan fiiliksen tai mikä vaan sopii omaan "tyyliin" parhaiten.
    2) Pyörän voi valita sen vaikeimman talviolosuhteen tai harrasteajon mukaan.
    3) Pyörän voi valita sen olosuhteen mukaan missä ajaa ajallisesti eniten.

Itse olen kokenut noista kaikista ja vähän niiden välimalleistakin.

Ensimmäisen kohdan mukainen kulkine oli mulle maantiefillari tyylinen sinkula/fixi, siinä oli "zeni" kohdallaan ja sopivissa olosuhteissa (n. puolet vuodesta) se oli mukavan huoleton ja ihan vauhdikas yleiskulkine. Tuollaisen yksinkertaisen fillarin kanssa oli myös mukava opetella pyörähuollon saloja. Tästä oikeastaan lähti uudelleen käyntiin mun koko "fillariharrastus". Pyörä ei ollut missään mielessä fiksu tai edes kovin sopiva arkiajoon, siinä ei ollut kunnon lokareita eikä edes vaihteita, kilometrejä tuollakin kertyi avain mukavasti. Ajoa tuli lähes jokaisena lumettomana päivänä. Ajaminen oli ennenkaikkea aivan hiton kivaa, mikä on se pääasia. Renkaat olivat vain 25milliset, joten edes soralle ei tehnyt juuri mieli tämän kanssa.

Toisen kohdan mukaiseksi kulkineeksi hommasin jäykkäperäisen 29er pyörän, jonka myöhemmin muuttui hiilarikeulan avustamana täysjäykäksi. Tämäkin oli hauska pyörä, mutta aivan helkkaristi edellistä hitaampi ja kankeampi päivittäisessä hyötyajossa, oli lähes kokoajan sellainen olo, että nyt on over kill -fillari alla. Helpohkossa maastossa ja hankalassa talvikelissä tämä oli kuitenkin aivan hiton hauska, vakaa ja nopea. Nälkä kasvoi nopeasti syödessä ja tämän rinnalle tuli täpäri maasturi harrasteajoon, jonka jälkeen tämä jäykkä 29er näki ajoa enää tosi vähän ja menikin sitten myyntiin aika nopeasti.

Kolmannen kohdan mukaisena yleispyöränä mulla on nyt ollut Cyclocrossi tai ns. Graveli, tämä on ollut mulle itselle ehdottomasti paras yleishöylä, mutta ei tämäkään kyllä yksinään riitä, joten harrateajoon on vielä maantie- ja maastopyörä. Crossari sopii kuitenkin aivan loistavasti tänne Pirkanmaan alueelle myös talvella, etenkin kun asuu alueilla joissa talvihuolto toimii edes jotenkin. Metsäpoluille onkin sitten tämän kanssa hyvin vähän asiaa etenkin talvisin, mutta koska arkiajot koostuu kuitenkin lähes täysin asfaltista ja sorasta, en tämän järeämpää pyörää enää ottaisi. Tällä sitä tulee melkein ajettua 90% kaikista ajoista, joten harrestafillarit on ajassa mitattuna aika vähällä käytöllä, mutta pidän silti niitä aivan välttämättömänä, jotta saan suoritettua kaikki ajot "miellyttävästi".

Näin jälkipohdintana sanoisin, että ensimmäisen fillarin kohdalla kannattaa ehkä mennä vähän järjen vastaisestikin tuon kohdan yksi mukaan (tämä voi tosin olla myös sama kuin 2 tai 3 kohdan fillari). On kuitenkin lopulta aivan hiton tärkeätä, että fillari on sellainen, jonka ajamisesta saa hyvät fiilikset ja joka on ns. "unelman" mukainen. Turhanan sitä on mitään "fiksua" cyclocrossia ostaa jos veri vetää kuitenkin enemmän metsään, siinä pitää vaan sitten hyväksyä se, että helpossa ajossa fillari on vähän ylijäreä. Mulla on nyt itsellä maasturina 27+ täpäri ja ainakaan sen kanssa en kyllä tykkää lainkaan ajaa asfalttia tai edes soratietä. Geometria, nappularenkaat ja jousitus ovat vain sellaiset joita en itse kaipaa työmatkalla.
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

Stache on hauska pyörä ajella. Itse valitsin mittoihini nähden ylärajoilla olevan rungon jolloin se on suht pitkä(hissitolppa mahtuu vielä tarvittaessa) ja chainstay Stachessa on vastaavasti tosi lyhyt. Tuntuu hyvältä käsitellä ja pituutta on sopivasti jos haluaa yrittää ajaa vähän lujempaakin. Ihan onnistunut geometria. Enää ei vanhanmalliset lyhyet maasturit kiinnosta. Rengasvalikoimaakin on 29+ :ssa ihan mukavasti. Osat Stachen 7:ssa on suht hyvät. Samoin Manitoun Magnum Comp keulana on hyvä. Kun vaihteistoa saa vähän kuluneemmaksi niin se ehkä tulee päivitettyä.

^ hitusen off-topic ja olet varmaan muissa ketjuissa jo maininnut, mutta vertaas vähän Stachea läskiin ja vaikka normi 29eriin (en nyt muista oliko sulla sellainen).
    harrastelijamaista fillaritestailua pienellä budjetilla http://gunmonk.blogspot.fi/

On mulla noi kaikki luettelemasi, ja kaikilla on tietty ajettu eri keleissä ja paikoissa. 29+ on ollut viime syksystä, ja viime talvihan oli etelä-Suomessakin lumiolosuhteiltaan aika poikkeuksellinen joten pluspyörän talviajokokemusta pitää vielä saada lisää.

Enpä taida alkaa niitä enempää vertailemaan. Aihetta on jo varsin hyvin käsitelty, ja minkään fundamentalistisen väittelyn aloittaminen, joka luultavasti johtaisi vain loputtomaan juupas/eipäs-tilanteeseen, ei oikein kiinnosta.

jaa. kerrankin kun olisi just sun mielipide kiinnostanut
    harrastelijamaista fillaritestailua pienellä budjetilla http://gunmonk.blogspot.fi/

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kalle H Katso viesti
    hommasin jäykkäperäisen 29er pyörän, jonka myöhemmin muuttui hiilarikeulan avustamana täysjäykäksi. Tämäkin oli hauska pyörä, mutta aivan helkkaristi edellistä hitaampi ja kankeampi päivittäisessä hyötyajossa, oli lähes kokoajan sellainen olo, että nyt on over kill -fillari alla.
    Kalle puhuu asiaa. Järkeväkään pyörä ei ole hyvä valinta, ellei siitä tule hyvä fiilis.

Tuo over kill -fiilis on kiinni myös niistä hyötyajo-olosuhteista ja matkoista. Minusta täysjäykkä maasturi on näppärä kaupunkikortteleissa. Rotvallit ei paljoa hidasta.

Mutta tasaisella maantiesiirtymällä se on kyllä tylsä ajettava.

Lainaan vähän ketjua. Itsellä myös yleispyörän hankinta ja olen päättänyt laittaa 29" jäykkäperäisen. Pyörä on myös ensimmäinen pyörä sitten lapsuuden.

Tällaisen olen ajatellut hankkia, mutta aloin tässä miettimään, että riittääköhän tuossa välitykset pikitielle kun eturattaat on 36-22 ja takapakka 11-32?

http://www.chainreactioncycles.com/f.../rp-prod147648

Universumin kiitos, voimme ostaa juuri sellaisen fillarin kuin haluamme, ja mikä omaan ajoon eniten miellyttää.
    Onhan se myönnettävä, että läskillä 30:n keskarin ylläpito asfaltilla ja maastorenkailla on mulle turhan kova tavoite.
    Mutta kun lenkistä ajallisesti yli puolet on aina sitä kivikossa ja maastossa koluamista, niin parempi kompromissi tuo on kuin mikään edellinen kapistus.
    Vastaan siitä mitä sanon ja teen, en todellakaan siitä miten sen ymmärrät

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kempula Katso viesti
    Lainaan vähän ketjua. Itsellä myös yleispyörän hankinta ja olen päättänyt laittaa 29" jäykkäperäisen. Pyörä on myös ensimmäinen pyörä sitten lapsuuden.

Tällaisen olen ajatellut hankkia, mutta aloin tässä miettimään, että riittääköhän tuossa välitykset pikitielle kun eturattaat on 36-22 ja takapakka 11-32?
    36:11 ja 29" on 90 kadenssilla reilu 40 km/h. Eiköhän tuo siis riitä. Minulla on 26" jäykkäperä yleispyöränä ja 32:11 pidän ihan riittävänä, mut asiahan riippuu kiireistä ja kunnosta

Linkkaamastasi pyörästä tuo keula tulis mieleen oleellisimpana heikkona elementtinä, jonka voi toki vaihtaa käytettyyn jäykkään teräshaarukkaan kun saat tarpeeksesi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti juminy Katso viesti
    36:11 ja 29" on 90 kadenssilla reilu 40 km/h. Eiköhän tuo siis riitä. Minulla on 26" jäykkäperä yleispyöränä ja 32:11 pidän ihan riittävänä, mut asiahan riippuu kiireistä ja kunnosta

Linkkaamastasi pyörästä tuo keula tulis mieleen oleellisimpana heikkona elementtinä, jonka voi toki vaihtaa käytettyyn jäykkään teräshaarukkaan kun saat tarpeeksesi.
    Jäykkä etuhaarukka kelpaisi hyvin, mutta tuo 550e on maksimihinta mitä ajattelin pyörään laittaa niin ei tuon hintaluokan maastopyöriä näytä jostain syystä jäykällä keulalla saavan.
    Ei tuota keulaa onneksi ihan ole lyttyyn haukuttu:

http://www.mbr.co.uk/reviews/27-5-ha...nucleus-275-vr

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Universumin kiitos, voimme ostaa juuri sellaisen fillarin kuin haluamme, ja mikä omaan ajoon eniten miellyttää.
    Jep, ja onkin kiinnostava lukea millaiseen johtopäätökseen ihmiset ovat päätyneet. Ja joku samaa asiaa pohtiva voi näistä jaaritteluista saada vaikka jotain vinkkejä. Ettei pyöräostokset päädy tuonne Epäonnistunut hankinta-ketjuun.

Samanlaisia aiheita

1. Huono tasapaino! Missä pitäisi ajaa?
    By Heidi88 in forum Kuntoilu ja ajotekniikka
    Vastaukset: 10
    Viimeinen viesti: 14.05.2016, 07.32
  2. Ainoa oikea sanaleikki vol.3
    By miku80 in forum Off-topic
    Vastaukset: 5552
    Viimeinen viesti: 10.11.2015, 15.21
  3. Vastaukset: 11
    Viimeinen viesti: 13.05.2014, 22.42
  4. Missä olet nyt? Missä lähin foorumilainen?
    By hannupulkkinen in forum Off-topic
    Vastaukset: 22
    Viimeinen viesti: 23.04.2011, 01.32
  5. Polkupyörä, ainoa kulkuneuvo
    By Cannonross in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 241
    Viimeinen viesti: 27.10.2010, 01.32

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja