Sivu 1 / 45 12311 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 1323

Aihe: Sähkömaastopyörä ehdotuksia

Sähkömaastopyörä ehdotuksia

Täälä oli pitkä keskustelu sähköpyöristä yleisesti, mutta entäs jos rajataan sähkömaastopyöriin. Onko 29" jäykkäperäinen hyvä 365 vuodessa ajettava vai kenties sähköläski?

Onko painosuhteita ajatellen valmistajan oma esim Trek, HaiBike jne parempia kun muunnossarjalla itse rakennetut?

Onko kenelläkään kokemusta esimerkiksi Trek Powerfly pyöristä?

Jos budjetti on 3000 minkä pyörän itse ostaisit?

ehdotuksi = ehdotuksia

Valmistajan oma olis mun valinta. Toimii avustus jouhevasti sen mukaan kuin tarttee. Kannattaa varmaan testailla eri laitteita, koosta ja asuinpaikasta riippuu miten se milloinkin onnistuu. Muunlaista fillaria aamusella etsiessä bongasin moisen, lienee koeajettavissa. https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/304...ntage-rr-large

nih..
    Miten niin tyhmä kysymys??

https://www.bike-discount.de/en/buy/...341/wg_id-4507 tää voisi olla mainio arkipäivän maastolavetti isolla akulla kohtuulliseen hintaan.

Lähetetty minun SM-G388F laitteesta Tapatalkilla

Itse taidan ainakin odottaa ja koittaa polkea vielä seitkytvuotiaaksi ja odottaa että tekniikka kehittyy ja tulee järkihintaiseksi (ja painoiseksi). Toivottavasti siihen mennessä löytyy alle 15 kiloinen parin tonnin pyörä ajoon.
    Kun esim. miettii tuota Cuben pyörää niin alennetussakin hinnassa moottori ja akku muodostaa yli puolet paketin hinnasta. Toisaaltaan olen sen verran vanha jäärä että erottelen pyörät ja moottorilla liikkuvat eri luokkiin ja jos en jaksa liikkua niin kaiketi parempi silloin vetäytyä johonkin odottamaan lopullista lepoa.

Kaikki kunnia jäärille!

Onkohan täällä jo yleinen sähköpyörien hehkutus / dissaus topic?

Siellä voisi keskustelu mennä samaa rataa kuin vinyyli vastaan cd vs striimaus

Lainaus Alkujaan tämän lähetti petrivet Katso viesti
    Kaikki kunnia jäärille!

Onkohan täällä jo yleinen sähköpyörien hehkutus / dissaus topic?

Siellä voisi keskustelu mennä samaa rataa kuin vinyyli vastaan cd vs striimaus
    Ääni tällaiselle ketjulle . Ei tarttis nuren käydä joka ikiseen ketjuun kirjoittamassa ettei hän koskaan käytä sähköpyörää.

Blackborow Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Ääni tällaiselle ketjulle . Ei tarttis nuren käydä joka ikiseen ketjuun kirjoittamassa ettei hän koskaan käytä sähköpyörää.
    Nurelle voisi muutenkin perustaa oman ketjun johon se voisi käydä purkamassa päivittäisen angstin sähköpyöriä, Shimanon osasarjoja ja ihan mitä tahansa muuta kohtaan ettei tarvitsisi muita topicceja pilata.

Jani, en sanonut etten koskaan...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fat Boy Katso viesti
    Valmistajan oma olis mun valinta. Toimii avustus jouhevasti sen mukaan kuin tarttee. Kannattaa varmaan testailla eri laitteita, koosta ja asuinpaikasta riippuu miten se milloinkin onnistuu. Muunlaista fillaria aamusella etsiessä bongasin moisen, lienee koeajettavissa. https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/304...ntage-rr-large

nih..
    Näin se on tehtävä, mennä koeajamaan. Tuo 3 tuhatta on ehdoton yläraja kyllä omassa budjetissa. Mikähän noissa valmistajan omissa ja itsetehdyissä on suurin ero? Sen olen huomannut, että ainakin noissa valmistajan keskiömoottoreissa on kaikissa momenttitunnistin. Greencycle myi vielä vähän aikaa sitten keskiömoottoria momenttitunnistimella, mutta ovat poistaneet sen valikoimasta.

Niin mikä siinä oikein on, että suunnitellaan matkaa marssiin mut ei saada hyvällä akulla toimivaa kevyttä sähköpyörää tehtyä

Se mietityttää kans, että miten huono joku läskipyörä 500w etunapamoottorilla oikein olis. Sellasen kombon sais tehtyä alle 2 tuhannella eurolla (Moottori + akku 1200€) jos kelpaa esim XXL:n White läskipyörä ~800€.
    Vielä halvemmalla jos frankenstainaa jonkun käytetyn pyörän.

Onko kukaan ajanut sellasta?

zipo Guest
    Markkinatalous.vrt esim. Puhelimet
    Mitens voisi myydä ensi vuonna parempaa fillaria jos heti bygataan täydellinen?
    Toisaalta.Tavis hyötypyöräilijää ei grammat kiinnosta eivätkä ole valmis maksamaan tuotekehityksestä ja"oikeat" pyöräilijät taas dissaa jos muuten niin ainakin periaattesta.
    Sitten on meikäläisen tyylinen wannabe eli se joka pähkäilee parin vaihtoehdon kanssa eikä osaa päättää.Huolto,varaosat,kestävyys,takuun toiminta.
    Ja jos sitä pskaa aletataan heittää sähköfillareista jatkuvasti niin kyllä sitä tulee sitten myös sinne toisille osastoillekin samalla mitalla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti NikkeKnakkerton Katso viesti
    Se mietityttää kans, että miten huono joku läskipyörä 500w etunapamoottorilla oikein olis. Sellasen kombon sais tehtyä alle 2 tuhannella eurolla (Moottori + akku 1200€) jos kelpaa esim XXL:n White läskipyörä ~800€.
    Vielä halvemmalla jos frankenstainaa jonkun käytetyn pyörän.

Onko kukaan ajanut sellasta?
    Oon sähköistänyt oman White Fat 4 Pro:n Bafang BBSHD keskimosalla. On mahtava peli maastossa, vääntöä löytyy niin paljon, että kiipeää vaikka puuhun.

Ite olisin kans kaupitellu Knakkertonille joko bbs02 tai bbshd keskaria, ton hd+ akku saa suurinpiirtein tohon 1200e tulleineen alveineen.
    Jos yhtään aikoo poiketa asfaltilta sivuun on keskimoottori paras, mutta ei halvin. Etuvetosta en kyllä suosittele.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mika Lukumies Katso viesti
    Oon sähköistänyt oman White Fat 4 Pro:n Bafang BBSHD keskimosalla. On mahtava peli maastossa, vääntöä löytyy niin paljon, että kiipeää vaikka puuhun.
    Jäitkö lainkaan kaipaamaan sitä momentti tunnistinta onko tuossa Bafangissä se polku tunnistin jo niin hyvä et se reagoi ajoon pehmeästi?

Ootko ajanu pakkasilla kans ?

Tollanen läski bafangin keskiöllä vois olla kova sana. Noissa bafangin keskiöissä varmaan pitää se etupakka olla yksi rattainen?

Bafangin vakiona tuleva ratas on joku yli 40-hampainen iso limppu. Hyvät välitykset läskiin voisi olla n 30 hampainen. Ajoin tommosella 750w koneisella sähköläskillä jossa välitykset oli optimoitu ja oli grunttia ja kyytiä riittävästi kaikkiin ajotilanteisiin. hilpeä laite kaikkiaan.

Lähetetty minun SM-G388F laitteesta Tapatalkilla

Jäitkö lainkaan kaipaamaan sitä momentti tunnistinta onko tuossa Bafangissä se polku tunnistin jo niin hyvä et se reagoi ajoon pehmeästi?

Ootko ajanu pakkasilla kans ?
    En ole ikinä päässyt ajamaan sellaista pyörää missä olisi ollut momentti tunnistus, mutta kyllä tuossa avustus toimii hyvin kunhan sen ekaksi säätää, tosin pienellä viiveellä. Ite käytän enemmän peukkukaasua avustuksen säätöön. En ole tällä ajanut talvella, mutta napamoottorilla kyllä. Kunhan akut pitää lämpösenä, niin ei ole mitään ongelmaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mika Lukumies Katso viesti
    En ole ikinä päässyt ajamaan sellaista pyörää missä olisi ollut momentti tunnistus, mutta kyllä tuossa avustus toimii hyvin kunhan sen ekaksi säätää, tosin pienellä viiveellä. Ite käytän enemmän peukkukaasua avustuksen säätöön. En ole tällä ajanut talvella, mutta napamoottorilla kyllä. Kunhan akut pitää lämpösenä, niin ei ole mitään ongelmaa.
    Toi peukalo kaasu onkin hyvä idea. Onko sitä raskas ajaa ilman avustusta, jos akku loppuu kesken leikin?

Toi peukalo kaasu onkin hyvä idea. Onko sitä raskas ajaa ilman avustusta, jos akku loppuu kesken leikin?
    Joo tuolla peukkukaasulla saa tosi tarkasti säädettyä avustusta ja välillä on muutenkin kiva fiilistellä pelkällä peukkukaasulla. Ei ole raskas polkea, ihan pieni vastus on ilman moottoria, mutta kuitenkin huomattavasti pienempi kuin esimerkiksi suoravetoisessa napamoottorissa. Sen mitä olen lukenut ja nähnyt videoita muista keskimoottoreista, niin melkeimpä uskaltaisin väittää, että Bafang on markkinoiden hiljaisin..siis käyntiääneltään.

Heh, muistan kuinka porukka väitti ettei maantiefillarissa tarvi kahvoissa vaihteita; ihan hyvin ne ehtii rungosta vaihtaa.
    Itse olin turhan pitkään jousitusta vastaan, mutta täysjoustoissa olin sentään melkein etulinjassa, mitä tulee tekniikan tuoreuteen maailmassa.

Ihmettelen sitä sähköfillareita vastaan nurisemista, kun esim. samat kaverit on lastanneet fillarin monesti auton kyytiin ja ajaneet Calpikseen, Åreen tai Messilään ja kehuvat kuinka kiva on harrastaa hissipyöräilyä. Nykyajan fillarienduro on alamäkipainotteista, jne...
    Ehkä näitä "nurisijoita" syö se jos joku menee kovempaa tai jopa ohi. Heillä on pelko että parhaille nautintopoluille pääsee joku nauttimaan ilman tuskanhikeä ja maitohappoja jaloissa. Onhan se totta että parhaille poluille on aina joutunut vähän näkemään vaivaa ja esim. kiivetä ensin ylös, että on saanut nauttia sen 30 sekuntia alamäkeä

Nuresijoitten pitäisi myös käydä joskus kokeilemassa motocrossia tai enduroa. Siinä huomaa nopeasti että takki on kohta tyhjä. Maitohapot jyllää näissäkin lajeissa ja nopeasti jalat on niin spagettia että ei meinaa jaksaa pyörän päällä seistä vaan laiskuuttaan paukuttaa penkistä.

Eipä siinä mitään; kävin kerran kokeilemassa golfiakin. Mielestäni niin turha laji, mutta nopeasti siitäkin löytyi se oma viehätys kun härän raivolla lyömällä ei tule kuin huteja.

Oma mielipide on vahvasti pitää sähkömoottoripyörät ja fillarit erillään ja siksi peukalokaasu tuntuu hassulta. Mutta juuri kun monta lausetta kehuin, miten pitää pitää mieli avoinna, niin eipä se ole minulta pois jos joku tykkää peukalokaasusta tai jopa ajella polkupyörällä polkematta (mielestäni sähkömopo olisi siihen käyttöön parempi).

Mutta itse asiaan; Lisätarvikemoottoreita voi toki harrastaa, mutta nyt alkaa saada jo ihan päteviä valmiita fillareita samaan hintaan. Sähköfillareista voisi miettiä tykkääkö pedelec-meiningistä eli että sähkö avustaa omia voimia, vai siitä että moottori vain työntää ja itse olet kuin matkustaja.
    Ja kun haaveillaan 1000W tehoista, kannattaa huomioida että ajomatka järkevän painoisella akulla käy lyhyeksi.

Sähköfillareiden painot tulee varmaan putoamaan, mutta on huomioitava myös se, että kun runkoon laitetaan 4-6kg ylimääräistä, pitää itse runkoakin vahvistaa. Johonkin perusmaasturiin kun iskee moottorin ja akun, voi runko olla sen jälkeen melko vetelä. Kadulla nämä viritykset tietysti menee - samalla tavoin kuin löysät mummopyörät ja jopotkin, mutta oikeassa maastoajossa vaaditaan fillarilta vähän eri ominaisuuksia.

Pari viikkoa olen nyt ajellut Fanticin Fatsport sähköfätillä. Lenkit 40-60km ja sykkkeet pysyy 120-130. Aivan huippulaite ja rengas ei välitä juurista kivistä lumisohjosta. Itsellä myös motocross ja endurotaustaa, joten silloin ehkä ymmärtää pyörän idean parhaiten.

Saa kommata!!

Sähköpyörien tulo markkinoille on kyllä ollut mielenkiintoinen. Ensiksi vaahdotaan siitä, että ei jakseta enään polkea normaalisti, vaikka moni nurisia hurauttaa autolla sinne lähikauppaan. Sitte jos asentaa peukkukaasun, ni "eih, sähkömopo ois kyl parempi. Täysin samaa mieltä Elbiken kanssa, paitsi peukkukaasusta. Oma mielipide on, että fillarista saa paljon monipuolisemman "mopon" tehtyä. Voi ajaa lähes missä tahansa, kevyempi, ei vaadi suurta akkua jne.

Oma mielipiteeni saattaa vielä muuttua. Mutta jos ajatellaan että pedelecillä säilyisi fillarointifiilis, niin peukkukaasulla fillarista tulee enemmän moottoripyörä. En nyt pysty faktoja lyömään pöytään, mutta muutaman vuoden sähköfillari alaa seuranneena, on jäänyt vahva kuva että moni sähköfillaristi innostuu kun fillarista tuleekin moottoripyörä, eikä tarvitse korttia tai vakuutuksia. Toisinsanoen, pyritään mahdollisimman kovaan nopeuteen, eikä esim. kaasun herkkyydellä tai väännön määrällä ole mitään väliä. Tottakai perusfillarin jälkeen sähköllä kulkeva tuntuu huimalta. Se on varmaan sama fiilis kuin itsellä joskus ensimmäisellä 600cc moottoripyörällä ensi kilometrit. Mutta kun moottoripyörän ja tehokkaiden moottoripyörien jälkeen, juuri mikään sähköfillari (varsinkaan jotenkin laillinen) ei herätä samoja fiiliksiä. Siksi ehkä pyrin säilyttämään omassa sähköfillaroinnissa polkupyöräilyn, mutta sillä erotuksella että pääsen mäet helpommin ja pyörä kiihtyy paremmin mutta edelleen säilyisi se fillaroinnin perusfysiikka. Enkä oikein ymmärrä miksi jaloilla ei voisi tuottaa sitä signaalia moottorille että "nyt väännä lisää tehoa".

Polkupyörä = pyörä joka menee polkemalla eteenpäin. Vaikka sähkön avustuksella.

Olen avarakatseinen mutta tässä menee mun raja. Peukkukaasulla sähköpyörä ei ole enää polkupyörä. Ei olleet vanhat pappa tunturitkaan vaikka niissä polkimet oli...

Itsellä on peukkukaasukin, mutta en käytä sitä kuin joskus liikkeellelähdöissä. Tunnistimen kanssa on kivempi ajaa, ja polkeminen mulle on se idea tässä. Kaasu on hyvä olla varalla jos tunnistin pettää jossain Kotka-Rankki linjalla. Kerran Klaukkalassa keskiö murtui irti. Kaasu oli tosi kiva olla silloin, pääsi kotiin Hakaniemeen työntämättä koko päivää.
    Itsellä oli 22 moottoripyörää. Lopetin moottoripyöräilyn 35-vuotiaana. Niiden jälkeen e-bike on ollut kiva. Itsekurista ja motivaatiostahan e-bikellä ajamisessa on kysymys aivan samoin kuin kuntopyörän polkemisessa. Muuten menee mopoiluksi. Omasta mielestäni sähköpyörä on vaan staattista kuntopyörää helvetisti motivoivampi laite. Samaa touhua, mutta lisämotivointina saat maisemat ja ajokokemuksen. Onhan se joskus huvittavaa kun ukot tenttaa auton ratista, että "ai siinä on moottori.." Ilman ironian häivää. Kyllä tavallinenkin fillari on jees. Se on vaan eri laite, vaikea verrata omenoita ja appelsiineja.

Olen avarakatseinen mutta tässä menee mun raja. Peukkukaasulla sähköpyörä ei ole enää polkupyörä. Ei olleet vanhat pappa tunturitkaan vaikka niissä polkimet oli...
    Hyvin sanottu siellä.

Just näin! ...jos täällä saa samanmielisyyden ilmaista

Samanlaisia aiheita

1. Sähkömaastopyörä CFS:ää sairastavalle
    By immudium in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 13
    Viimeinen viesti: 04.12.2017, 14.09
  2. Tytölle kunnon maasturi - ehdotuksia?
    By FatLady in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 18
    Viimeinen viesti: 19.04.2016, 21.37
  3. Ehdotuksia talvitreenaukseen
    By fillari-isi in forum Kuntoilu ja ajotekniikka
    Vastaukset: 51
    Viimeinen viesti: 14.02.2015, 00.30
  4. Ehdotuksia?
    By rokabili.Jr in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 7
    Viimeinen viesti: 29.05.2013, 22.43

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •