Näyttää tulokset 1 - 25 / 25

Aihe: Ajokengät (maantie)

Ajokengät (maantie)

Onko alan lehdissä ajokenkävertailuja? Milloin viimeksi?

Olen ihan käytännön syistä (kävelyn helppous kahvitauon tai teknisen ongelman osuessa kohdalle) ajanut maastokengillä (shimanon joku89L) enkä ole suoraan sanoen ikinä tajunnut että miten se maantiekenkä voi olla niin paljon parempi kun en kuitenkaan kisaa kuin itseäni vastaan.

Mutta olen nyt kuitenkin ajatellut vaihtaa toisenlaisiin kenkiin/klosseihin/polkimiin jos ja kun se nyt on niin rikollista ajaa "väärillä varusteilla". No ei pelkästään siksi, vaan jospa sillä maantiekengällä pääsisi korkeampiin keskareihin vihdoinkin.

Mutta kun ei ole mitään hajua mitkä kengät on niin sanotusti hyvät ja mitkä ei. Shimanoa vanhasta muistista katselen (hintaluokka satasen ja kahden välissä) mutten itsekään tiedä miksi. Sen takia olisi kiva lukea vähän kattavammin eri vaihtoehdoista markkinoilla ja ostaa tietysti ne hinta-laatusuhteeltaan parhaat, merkistä riippumatta.

Kannattaa kokeilla erillaisia kenkiä, valmistajia on monia. Itsellä on Shitmanot ( kyllä ) sekä spessun kengät, spessu sopii jalkaan parhaiten, vaikka nuo Shitmanon kengät onkin lämmitettävät kengät ( muotoutuu jalkaan )

Itse katsellut että maantiekenkä on ollut aina jäykkä, eikä mikään letku, mutta kukin tyylillään

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ishtor Katso viesti
    Mutta olen nyt kuitenkin ajatellut vaihtaa toisenlaisiin kenkiin/klosseihin/polkimiin jos ja kun se nyt on niin rikollista ajaa "väärillä varusteilla". No ei pelkästään siksi, vaan jospa sillä maantiekengällä pääsisi korkeampiin keskareihin vihdoinkin.
    Kenkätyypin vaihtaminen ei valitettavasti nosta keskinopeuttasi. Maasto- ja maantiekengän välinen ero on vähän sama kuin cyclocross- ja maantiepyörän välinen ero - kumpikin soveltuu maantielenkkien ajamiseen, mutta toinen soveltuu paremmin. Paremmin sopivilla välineillä on mielekkäämpää harrastaa, ja se mielekkyys saattaa vaikuttaa korviesi välissä siten että ajat enemmän -> kunto kohoaa -> keskinopeus kasvaa.

Valitettavasti kenkähankintaa täytyy lähestyä vanhanaikaisin menetelmin. Parhaaseen tulokseen pääsee, kun hankkiutuu kivijalkamyymälöihin joiden tarjonta on sen verran laaja, että pääsee sovittamaan erilaisilla lesteillä tehtyjä kenkiä. Sopivuus on ylivoimaisesti keskeisin asia. Naksu jäykkyysluokituksessa suuntaan tai toiseen tai muutama kymmenen grammaa kengän painossa ovat häviävän pieniä eroja, jos kenkä ei sovi jalkaan. Aina sopivuutta ei voi varmistaa pelkässä sovituksessa, vaan se paljastuu ajotuntien myötä. Toisaalta kengälle pitää antaa myös aikaa muotoutua jalkaan, eli ensituntuma lenkillä voi olla vähän harhaan johtava.

Yleensä kiinnitys/kiristysvaihtoehdoissa hinnat alkaen -kengät on varustettu tarranauhoilla, siitä seuraavat tarranauhalla sekä perinteisellä räikällä ja siitä seuraavat BOA-nauhastolla + räikillä. Sitten tietysti pienenä erikoisuutena nykyään löytyy myös malleja, joissa on perinteinen nauhoitus. Boat on mielestäni hyvin perustellut maantiekäytössä hienosäädettävyytensä takia.

Jos tietää etukäteen kapean lestin sopivan, kannattanee aloittaa sovittaminen Shimanon ja SIDin kengistä (Japani / Italia). Jos taas tietää tarvitsevansa leveämpää, lienee fiksua aloittaa Specializedista tai Northwavesta (Yhdysvallat). Isoilta valmistajilta löytyy tietysti myös eri lesteillä tehdyt kengät samasta mallista.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

Suurin ero lienee klosseissa ja jäykkyydessä. Maastokenkiin ei ole saatavilla esim spd sl vaihtoehtoa. Nopeus ei välttämättä lisäänny, mutta mukavuus kyllä. Yleensähän tuo maantiekengän pohja on jäykempi, jolloin esim putkelta ajo helpottuu. Lisäksi maantie klossi jakaa hieman isommalle alalle voimaa ja on hieman jämäkämpi. Lisäksi esim ilmastointi on usein hieman parempi.
    Jos taas pitää kävellä ennen lenkkiä hiemankin pidempään, niin kannattaa muistaa, että maantiekenkä on usein pirun liukas. Tällöin lisäksi klossi kuuluu maantiekengässä nopeammin, koska sillä ei ole yhtään suojaa ympärillä, kuten maastokengissä.
    Testit kertoo yleisistä ominaisuuksista, mutta istuvuus on tärkeintä. Kaikki eivät sovi kaikille. Kuten yllä mainittiin, lesti vaikuttaa eniten sopivuuteen ja mukavuuteen.

PS.
    Northwave on Italialainen firma. Tosin hieman leveämpi kuin normi Italiaano.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Samuel72 Katso viesti
    Suurin ero lienee klosseissa ja jäykkyydessä. Maastokenkiin ei ole saatavilla esim spd sl vaihtoehtoa. Nopeus ei välttämättä lisäänny, mutta mukavuus kyllä. Yleensähän tuo maantiekengän pohja on jäykempi, jolloin esim putkelta ajo helpottuu. Lisäksi maantie klossi jakaa hieman isommalle alalle voimaa ja on hieman jämäkämpi. Lisäksi esim ilmastointi on usein hieman parempi.
    Jos taas pitää kävellä ennen lenkkiä hiemankin pidempään, niin kannattaa muistaa, että maantiekenkä on usein pirun liukas. Tällöin lisäksi klossi kuuluu maantiekengässä nopeammin, koska sillä ei ole yhtään suojaa ympärillä, kuten maastokengissä.
    Testit kertoo yleisistä ominaisuuksista, mutta istuvuus on tärkeintä. Kaikki eivät sovi kaikille. Kuten yllä mainittiin, lesti vaikuttaa eniten sopivuuteen ja mukavuuteen.

PS.
    Northwave on Italialainen firma. Tosin hieman leveämpi kuin normi Italiaano.
    Ja ehkä sekin, että maastokengän täytyy olla oikeasti jäykkäpohjainen, jos pienemmän spd polkimen kanssa aikoo pärjätä maantiellä.

Kiitoksia vastauksista ja kommenteista.

Se tuossa edelleenkin hämää, kun edellinen vastaajakin mainitsi että "jos meinaa pärjätä spd-polkimen kanssa..." niin mitä tuo pärjääminen itse asiassa tarkoittaa? SPD-kengillä minä olen sen pari-kolme tonnia ajanut ihan tyytyväisenä, kun en ole paremmasta tiennyt. Mitä mukavuuteen tulee, esim putkelta ajossa, niin en minä ole sitä mitenkään epämukavaksi ikinä kokenut, että olisin osannut kaivata kenkään lisää jäykkyyttä. Enemmänkin olen kaivannut reisiin lisää jerkkua.

Hiukan yllättäen on tullut senkin suuntaista kommenttia, ettei maantiekenkä ole mikään iso muutos ajamiseen, ja näköjään maastokangällä ja -klosseilla "saa ajaa" maantiepyörää, ja että keskinopeudet ei klossia ja kenkää vaihtamalla nouse jne... Joten jos maantiekenkä ja maantieklossit ei anna selkeästi etua (eli esim. sitä keskinopeutta lenkeillä) niin mihin niitä edes tarvitaan ja miksi ne on alunperin edes keksitty? Siis jos vertaa siihen hankaluuteen, ettei maantiekengillä pysty käytännössä kävelemään ollenkaan, mutta maastokenkä tuntuu kävellessä ihan tavalliselta kengältä. Provosoivasti kysytty, mutta itse olin kuvitellut maantiekengällä olevan moniakin etuja maastokenkään nähden: tukevuus, pohjan jäykkyys (eli parempi tehon siirto polkimiin), vakaampi kengän asento (liikkuu vähemmän sivusuunnassa, eli periaatteessa suojelee raajoja vääriltä rasituksilta) jne. Ja että nuo kaikki yhdessä tekevät polkemisesta tehokkaampaa ja siksi myös nostavat nopeutta, kestävyyttä jne, kun energia kohdistuu paremmin eteenpäin menoon.

Minulla on suht leveä jalka ja Shimanonkin kengästä otin L-mallin ja sen lisäksi numeroa isomman kengän jotta se oli sopiva. Eli levempi lesti ei olisi yhtään hullumpi juttu tosiaan. Pitänee tutustua Northwaven tarjontaan. Kyseiseltä merkitä on yhdet "talvi"-ajohousut, ja on kyllä mielettömän hyvät joka suhteessa. Ongelma on että paikallisia liikkeitä on tasan yksi ja sielläkin pelkkää Shimanoa, joten pitänee ostaa netistä ja luottaa tuuriin. Onhan niissä palautusoikeus onneksi.

Heittäkää nyt samalla klossiehdotuksia (miten ne shimanon värit nyt menikään?) ja polkimista myös.

Esim, onko nämä nyt jotkut täysin umpinaiset aerodynaamisesti optimoidut aika-ajokengät joita ei kannata perusharrastajan edes harkita? Olisi vaan hinnaltaan sopivat ja lähes ainoat pohjoisaallon valikoimissa joissa on SPD-SL...
    https://www.bikester.fi/466941.html

Niin siis varmaan SPD-SL on se minun juttuni, kun lienee yleisin ja sen osia saa paikallisestakin liikkeestä. Ellei joku puhu minua ympäri johonkin muuhun ratkaisuun. (en edes tiennyt että niitä on noin paljon erilaisia...)

Itselläni on kokemusta lähes pelkästään Speedplayn maantiepolkimista ja cyclotouhussa spd:stä. Speedplayn on näistä se jämäkämmän oloinen lukittuna sillä minkäänlaista pienintäkään välystä ei pääse syntymään putkelta runtatessa klossin ja polkimen väliin. Speedplayssä on kaikenlisäksi mahdollisuus rajoittaa monesta muusta maantiepolkimesta poiketen jalan vapaaliikettä sivuttaissuunnaassa mikä tälläiselle nilkkavikaiselle on sopinut. Vaikka nuo Shimanon xt-polkimet olen säätänyt kireän puoleiseksi vapauttaa niin silti en vieläkään osaa rennosti runtata maksimeja cyclon putkelta vaan pelkään sitä, että kantapää pääsee hieman kääntymään ja klossi irtoaa polkimesta. Jostakin syystä tätä ei taas synny ollenkaan maantiepolkimilla vaan luotan enemmän jämäkämpään kiinnitykseen. Maantiepolkimet ovat poikkeuksetta myös kevyempiä sillä iskunkestävyyteen ei ole tarvinnut panostaa samaan tapaan.

Esim, onko nämä nyt jotkut täysin umpinaiset aerodynaamisesti optimoidut aika-ajokengät joita ei kannata perusharrastajan edes harkita? Olisi vaan hinnaltaan sopivat ja lähes ainoat pohjoisaallon valikoimissa joissa on SPD-SL...
    https://www.bikester.fi/466941.html

Niin siis varmaan SPD-SL on se minun juttuni, kun lienee yleisin ja sen osia saa paikallisestakin liikkeestä. Ellei joku puhu minua ympäri johonkin muuhun ratkaisuun. (en edes tiennyt että niitä on noin paljon erilaisia...)
    Eikai tuo SPD-SL vaadi muuta kuin perinteisen 3 pultin kiinnityksen mikä on kaikissa maantiekengissä? Sen pohjalta mikä tahansa maantiekenkä sopii sinulle. Jos kengässä on 4 pulttia niin ne on suunniteltu yksinomaan Speedplayn klosseille. Speedplayn klossin tosin saa 3 pulttiseen pohjaan kiinni mukana tulevalla adapterilla niinkuin itsellänikin.

Itse jättäisin nuo kengät kauppaan ihan vaan tuuletussyistä. Vaikka Suomessakaan ei helteitä kovin ole, mutta kyllä noissa jalat silti lämpiää.

Edit: Tuo bikester on muuten sit suhkot kallis kauppa eikä oikeasti suomalainen ettei hämää. Itse olen monesti katsellut valikoimaa evanscycles, merlincycles, bike-discount sekä wiggle. Palautuksen tarvii itse maksaa ellei käytä Paypalia ja pyydä palautuskustannuksia jälkeenpäin takaisin heidän pussistaan. Bont ja Lake kengät ovat myös leveämpää sorttia, varsinkin Bontissa oli todella paljon varvastilaa.

Jos muuten koko natsaa niin voisin suositella myös tarkistaa täältä nuo tarjous Shimanon kengät ja palauttaa jos ei sovikkaan: http://www.tonitoni.fi/maantiekengat
    Yleisin sääntö on yksi koko isomp mitä normaalisti käyttää. Olisi ainakin vaivaton palauttaa takaisin ja saisi oikeasti selvitettyä minkä levyistä kenkää kaipailee. Itse luulin olevani leveälestinen, mutta yllättäen totesinkin etteivät Sidin kengät olleetkaan liian kapeat ja nykyisin käytän vain niitä. Yhdet Shimanon halvemman puoleiset spd-kengätkin omistin aikoinaan ja niissä ainakin oli ihan hyvin varvastilaa. Yksiä tarjous Mavicin kenkiä käytin pari lenkkiä ja ne vasta kapeat olikin.

T&T:ltä Shimanon R321:t jos sopii jalkaan ja oikea koko löytyy ja kaveriksi D-A 9000-polkimet esim. http://www.tonitoni.fi/poljin-dura-ace-9000 Laakerointi kuulemma huomattavasti huoltovapaampi ja parempi noissa kuin esim. 105-polkimissa, mitä yhden suht kokeneen mekaanikon kanssa on tullut jutelleeksi.
    #fillarifoorumi @ IRCnet

Eikö 105/ultegra/d-a polkimet ole vastaavia rakenteeltaan? Suurin ero materiaaleissa ja painossa.

Lähetetty minun F8131 laitteesta Tapatalkilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    Eikö 105/ultegra/d-a polkimet ole vastaavia rakenteeltaan? Suurin ero materiaaleissa ja painossa.

D-A:n polkimessa on tuo ulkoinen laakerointi, 105:ssa ainakin pitkin akselia on irtolaakereita. Plus tuon näkee kuvastakin. Näin asian ymmärsin kun sitä kädestä pitäen demonstroitiin, plus kotona on 105:t mitkä on levinneet kuin jokisen eväät. Matskussa ja painoissa toki kanssa eroja.
    #fillarifoorumi @ IRCnet

Omat 105 rasvasin viime kesänä ja ainakin uloin laakeri on ulkoinen ja pesittyy polkimen runkoon. Sisempi taisi olla holkin sisällä...

Miten nuo Shimanon "monojen" mallit menee, kun valmistajan sivuilta ei löydy esim tuota R321-mallia lainkaan. Mallit on RPnn. Onko nuo kolmesataset jotain vanhaa mallia vai mistä on kyse? Sehän ei tietenkään käyttöä haittaa oli miten vanhaa mallia tahansa, mutta miten esim varaosien saanti vuosien päästä, jos kenkä on jo valmiiksi vanhaa mallia...

Poljinten laakeroinnista... En suoraan sanoen usko että tuo on ongelma minun tapauksessa, koska en aja kuin muutama tuhat km vuodessa (ei riitä aika enempään, vaikka halua olisi!). Eli minun ajollani melkeinpä mitkä tahansa laakerit kestävät tyyliin 10 vuotta. Nykyisin käytössä PD-A520 ja työmatkapyörässä PD-A530 että pystyy käyttämään tarvittaessa tavallisiakin kenkiä. Ja komponenttina polkimet ovat kuitenkin hinnaltaan sellaiset, että niitä on varaa ostaa vaikka joka vuosi uusia, jos hankkii niitä viidenkympin pedaaleja. Mutta toisaalta voi ajatella niinkin, että kun pyörää vaihtaa niin nimenomaan polkimet on se komponentti joka siirtyy vanhasta pyörästä uuteen, joten panostamalla laadukkaisiin voi tarkoittaa että siinä on elämän viimeiset polkimet mitä tarvitsee ostaa. Että puolensa ja puolensa.

Miten nuo Shimanon "monojen" mallit menee, kun valmistajan sivuilta ei löydy esim tuota R321-mallia lainkaan. Mallit on RPnn. Onko nuo kolmesataset jotain vanhaa mallia vai mistä on kyse? Sehän ei tietenkään käyttöä haittaa oli miten vanhaa mallia tahansa, mutta miten esim varaosien saanti vuosien päästä, jos kenkä on jo valmiiksi vanhaa mallia...

Poljinten laakeroinnista... En suoraan sanoen usko että tuo on ongelma minun tapauksessa, koska en aja kuin muutama tuhat km vuodessa (ei riitä aika enempään, vaikka halua olisi!). Eli minun ajollani melkeinpä mitkä tahansa laakerit kestävät tyyliin 10 vuotta. Nykyisin käytössä PD-A520 ja työmatkapyörässä PD-A530 että pystyy käyttämään tarvittaessa tavallisiakin kenkiä. Ja komponenttina polkimet ovat kuitenkin hinnaltaan sellaiset, että niitä on varaa ostaa vaikka joka vuosi uusia, jos hankkii niitä viidenkympin pedaaleja. Mutta toisaalta voi ajatella niinkin, että kun pyörää vaihtaa niin nimenomaan polkimet on se komponentti joka siirtyy vanhasta pyörästä uuteen, joten panostamalla laadukkaisiin voi tarkoittaa että siinä on elämän viimeiset polkimet mitä tarvitsee ostaa. Että puolensa ja puolensa.
    Vanhaa ja poistuvaa mallia ovat, siksi ei varmaan ole enää tuotesivujakaan noilla. Ostin viime kesänä R241-kengät, poistuvaa olivat nekin sillon eikä tainnut Shimanon omilta sivuilta löytyä infoa. 180 euroa paikallisesta kivijalasta, viimeksi kun noita vielä löysin myytävänä niin oliko 110 euron tienoilla joku 39 jämäkoko Briteissä.

Muuta varaosia en noihin keksi kuin räikkiä mitkä tuskin nyt paljoa ovat muuttuneet täksi vuodeksi.
    #fillarifoorumi @ IRCnet

Omat suosikkikengät löytyy Bontragerilta, maantielle Inform RL ja maastoon Inform RXL. Sopivat (omaan) jalkaan hyvin ja pohjat on tukevat ja kovat. Hinnasta en tiedä, kun ovat tulleet kaverin kautta hieman erityisin hinnoin.

Keskaria en ole saanut maantiekengilla olennaisesti nousemaan, mutta tukevammat ne ovat SPD-SL-polkimissa (105/Ultegra) kuin SPD:t. Haittana on se huono käveltävyys. Cyclossa ja maasturissa on sen vuoksi SPD, että niillä tulee ajettua esim. työmatkat ja kauppareissut. Maantiekengillä ei viitsi kaupan lattialla paarustaa...
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

Eipä noita kolmekaksykkösiä näytä sopivaa kokoa enää löytyvän mistään. Normaalikokoni on 42,5 eli 43 kokoa olen tavallisissa kengissä käyttänyt. Nykyisissä pyöräilykengissäni käytössä L-malli (erikoisleveä) ja koko 44. Saattaa olla että 43 noista leveistä riittäisi kun kenkä vähän venyy käytössä, mutta tuli otettua varman päälle. Hankala kaupassa tietää, minkä verran kenkä muotoutuu käytössä jne. Näyttäähän nuo kieltämättä vähän kanooteilta jalassani kun näyttää että tyhjät kärjet on pystyssä kuin Leningrad Cowboysilla ikään. Mutta toisaalta jos netistä tilaan, niin enpä taida uskaltaa lähteä 43L:ää kokeilemaan... Periaatteessahan liian isossa kengässä klossi on väärässä kohdassa jalkaa, mutta saahan sitä onneksi hiukan pituussuunnassa säädettyä.

Joten jos maantiekenkä ja maantieklossit ei anna selkeästi etua (eli esim. sitä keskinopeutta lenkeillä) niin mihin niitä edes tarvitaan ja miksi ne on alunperin edes keksitty?
    Voi olla vääräkin mielikuva mutta käsittääkseni maantielukkopoljin keksittiin ensin, ja maastolukkopolkimet tuli sitten myöhemmin kun maastopyöräily "keksittiin". Ja maantiepyöräkengät ja polkimet on sitten pysyneet käytössä ehkä osittain perinteen vuoksi, osittain siksi että ne on tukevammat koska klossi on isompi, mutta suurimmalta osalta tietenkin siksi että niissä pystyy säätämään klossia paremmin. Eli jos on jotain asento-ongelmaa tai muuta erikoista jaloissa niin pelivaraa hienosäätöön löytyy paljon enemmän. Paljon ajaville ilmeisen tärkeä juttu.

Jos on joku perus-urpo joka ajaa vuodessa sen pari tonnia eikä jaloissa ole mitään vikaa niin maastokengillä hoituu homma ihan hyvin, vaikka kahvilapyöräilyssä imago ehkä vähän kärsiikin. Itse tuossa viime keväänä justiin mietin että laitanko maantiekengät maantiepyörään kun vanhat kengät alkoi olla finaalissa ja puhdasoppisuus houkutteli, mutta pitkän arpailun jälkeen tulin siihen tulokseen että arvostan ja tarvitsen sitä kävelymahdollisuutta niin paljon ettei vaan ole järkeä. Hommasin sitten hiilaripohjaiset maastopyöräkengät eikä kyllä ainakaan tukevuuden puolesta ole tarvinnut itkeä, ja kävelykin onnistuu hienosti. Ja myös rapuissa ja laatoilla kulkeminen. Ja näyttäähän ne onneksi nopsaan katsottuna niin paljon maantiepyöräkengiltä ettei kyllä ole vielä muotipoliisikaan tullut ulisemaan "vääristä kengistä"

Oma vähäinen kokemus noiden eroista on, että maantie klossit on paljon timmimmät ja kuski on enemmän yhtä puuta pyörän kanssa. Ainakin mitä olen shimanon versiolla ajanut.

Sekä maasto että maantie kenkiä saa tooosi jäykillä pohjilla,tai sitte luruilla,anyway.Sitten taas se, tulisiko kengän olla suhteessa polkimeen kelluva vai kiinteä onkin eri juttu.
    Minua aikanaan neuvottiin,kun ensimmäisiä lukkopolkimia ja kenkiä ostelin ; jos et tiedä missä asennossa jalkasi on polkimella käytä kelluvia klosseja, ja jos olet ihan varma jalkasi asennosta ja paikasta polkimellä,voit käyttää kiinteitä klosseja.

Maantiellä käytössä simpan keltaiset klossit,maastossa kampiveljesten perusklossit +-6 asetuksella.
    Nuo joskus jumii johonkin asentoon kiinni ajellessa,ni kyl se on heiluteltava auki kun se "hänträä".Maantie töppösenä simpan r131 ja maastossa 225,joista jälkimmäisten pohja ei ainakaan jäykkyydessä häpeä tolle 131:n pohjalle.

Jos "vatkaimia" käyttäisin maantie/commuuteri ajossa,asentaisin niihin ;https://www.crankbrothers.com/access...tread-contacts ,noilla saisi pois sen kengän pituusakselin suuntaisen vapaaliikkeen ,mutta sallisi sen pystyakselin suuntaisen,polvia armahtavan vapaaliikkeen.

Road-kenkien sijaan,jos ei käveltävyydestä halua tinkiä,on vaihtoehtona touring-kengät,esim. ;http://www.shimano-lifestylegear.com...pSccontentsPro
    ... jatkakaa...

^noista Spd kenkien/poljinten eroista, Shimanon click'r kengät ja polkimet ovat huomattavasti löysemmät kuin normaali SPD. Jos sellaiset löytyy, muutos on jo merkittävä jäykempiin kenkiin ja tavallisiin SPD polkimiin siirryttäessä

Eipä noita kolmekaksykkösiä näytä sopivaa kokoa enää löytyvän mistään. Normaalikokoni on 42,5 eli 43 kokoa olen tavallisissa kengissä käyttänyt. Nykyisissä pyöräilykengissäni käytössä L-malli (erikoisleveä) ja koko 44. Saattaa olla että 43 noista leveistä riittäisi kun kenkä vähän venyy käytössä, mutta tuli otettua varman päälle. Hankala kaupassa tietää, minkä verran kenkä muotoutuu käytössä jne. Näyttäähän nuo kieltämättä vähän kanooteilta jalassani kun näyttää että tyhjät kärjet on pystyssä kuin Leningrad Cowboysilla ikään. Mutta toisaalta jos netistä tilaan, niin enpä taida uskaltaa lähteä 43L:ää kokeilemaan... Periaatteessahan liian isossa kengässä klossi on väärässä kohdassa jalkaa, mutta saahan sitä onneksi hiukan pituussuunnassa säädettyä.
    R321 on Shimanon entinen huippumalli (vielä 2016?), tälle vuodelle on tullut uusia malleja joten R321:a näyttää löytyvän netistä hajakokoja rajulla alennuksella. En ostaisi varsinkaan R321 kaltaista kenkää sovittamatta enkä netistä, on huippujäykkä ja lämpömuovattava (suosittelen, silloin istuu kun hansikas) joten suoraan laatikosta otettuna saattaa olla aika raju ero nykyisiin kenkiin ja tuntua epämukavalta. Päällinenkin on aika kova eikä juuri jousta joten vaatii kyllä sen lämpömuovauksen. Shimanon kengäksi tosin ei ollut aivan niin kapea kun edeltäjä (R320 ?), mutta uunin jälkeen istui hyvin.

Spd polkimien/klossien tiukkuudessa eri kenkiin on myöskin isoja eroja. Shimanon mt520 ja timen xc6 olivat molemmat aika löysiä varsinkin sivuttain ja pystysuunnassakin oli klappia, joka häiritsee maantiellä, varsinkin putkelta ajettaessa.

Nyt uudet xt8000 polkimet eivät anna yhtään periksi korkeussuunnassa ja sivuttainkin klossi on jähmeä, eli jalkaa on käännettävä, mikäli haluaa jostain syystä säätää jalkaterän asentoa. Kenkinä jäykkäpohjaiset spiukit, joissa ainoa ero road malliin löytyy pohjan nappuloista. En oikein usko, että huomaisin mitään eroa spd-sl polkimiin, nyt kun kaikki klappi on poissa.

Edit: Piti tarkistaa, mistä tämä jämäkkyys johtuu Voi olla, että maantiekenkä vaihtuu aika äkkiä pohjien kuluessa. Ei ihme, että tuntuma on jämäkkä kelluvaan spd klossiin verrattuna

Yksiäkään Bontin kenkiä en ole vielä omistanut. Monia muita merkkejä/malleja on käyty läpi. Ainakaan noita Bonteja ei näy tuolla Ftorilla jatkuvasti myynnissä, joten voiskohan tästä vetää johtopäätöksen, että ovat käyttäjilleen mieluisat tai sitten on tiedetty, mitä hankitaan? Nimenomaan ne kalliimman pään kengät kiinnostaa ja lämpömuokkauksella. Itelle on tärkeää erityisesti pohjan jäykkyys ja seuraavana riittävä varvastila. Tällä hetkellä on ykköskenkänä fizik R5B uomo, joka on lähellä täydellistä, mutta ei kuitenkaan ole vielä ihan se MUST. Täälläpäin ei eri merkkejä oikein pääse kauppaan kokeilemaan, joten netin varassa pitkälti ollaan. Bontissakin mallina pitäis vielä olla varmaankin se narrow, jota ei oo ihan tosta vaan saatavissa. Eipä oo helppoa tää kenkähifistely.

Lopuksi täytyy vielä sanoa, ettei siellä Ftorilla kyllä muistakaan merkeistä niitä lippulaivamalleja ole juurikaan jaossa kokeiluun. Ainakaan sopivan kokoisina

http://www.wiggle.co.uk/bont-vaypor-road-shoe/
    Oiskohan noista mihinkään? Normi Sidistä menee 42 kuin toinen iho jalkaan.
    Kiinnostais toi lämpömuokkautuvuus. 42 sidiin kun paksumpaa sukkaa koittaa niin alkaa puristaa.

Tykkään Bonteista, kun on jalat hiukan eriparia, niin sai uunittamalla muokattua just eikä melkein istuviksi. Kolme kertaa uunitin, niin sitten oli täydelliset. Se hyvä noissa on, että voi muokata vaikka kuinka monta kertaa.
    Pyöräsi paras ystävä asuu Lauttasaaressa. www.ibike.fi

Samanlaisia aiheita

1. käveltävät ajokengät
    By pena57 in forum Varusteet
    Vastaukset: 56
    Viimeinen viesti: 09.03.2015, 22.24
  2. Sidi-ajokengät
    By TMS in forum Varusteet
    Vastaukset: 2
    Viimeinen viesti: 22.02.2013, 10.31
  3. ajokengät
    By harraste in forum Varusteet