Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näyttää tulokset 31 - 35 / 35

Aihe: Ajokengät (maantie)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Aika yllättävää, ellei XXL:n myymä malli ollut leveälestinen. Sehän on leveäpäkiäiseen mutta normaali- tai kapeakantapäiseen jalkaan kenkää hakevan ongelma yleensäkin että wide-mallit ovat leveitä kauttaaltaan, esimerkiksi Sidi Megat jopa niin ettei kiristysvara tahdo oikein riittää.

Jos kenkä on muuten hyvä, sitä voi vielä parantaa huippupohjallisilla. Solestar Kontrol on kovassa maineessa ja on käyttäjäkertomuksien mukaan parantanut myös kantapään istuvuutta. Tietysti kengille tulee lisähintaa sen vajaan satasen verran, jolloin ne kalliimmat kengät eivät enää vaikuta niin paljon kalliimmilta...

PS Vortex Pro II:n punainen, "Rosso Pompiano", on tosi hot! Hotimpi kuin kiiltäväpintaiset Sidit!
    Olivat tosiaan pirullisen kauniit, laadukkaat ja hyvän tuntuiset jalassa. Niistä vaan puuttui kantapään muotoilu kokonaan. Kenkä hölskyi jalassa kuin kumisaapas.

Mun mielestä kenkää ei kannata ostaa, jos se ei kaupassa sovittaen ja/tai muokkaamalla rupea istumaan jalkaan. Lisäpohjalliset huonosti istuvaan kenkään on enemmän tai vähemmän ripulin siivoamista tuulettimesta. Huonosti istuvilla kengillä tulee lähinnä vain mielipahaa.

Mulle tuskin tulee enää muita kenkiä kuin Sidejä. Ostin halvennuksesta maasto-Sidit pari vuotta sitten ja olen niillä ryskännyt menemään varsin huolettomasti. Likaiset kengät on tumpattu pesukoneeseen ja lingottu kuivaksi. Kaksi vuotta varsin edesvastuutonta käyttöä ei ole kenkää rikkonut ja ainoat käytönjäljetkin on lähinnä pohjassa. Näillä näytöillä 400 euron kenkä on varsin kohtuuhintainen investointi.
    Holokki auki ku H. Moilane.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Mun mielestä kenkää ei kannata ostaa, jos se ei kaupassa sovittaen ja/tai muokkaamalla rupea istumaan jalkaan. Lisäpohjalliset huonosti istuvaan kenkään on enemmän tai vähemmän ripulin siivoamista tuulettimesta. Huonosti istuvilla kengillä tulee lähinnä vain mielipahaa.
    Mitkä ihmeen lisäpohjalliset? Eihän niitä laiteta olemassaolevien päälle (eikä alle) vaan niiden tilalle...

Mielessäni oli lähinnä kaksi tilannetta:
    1) On jo erehdytty hankkimaan ulkonäkö-, hinta- tai saatavuussyistä kengät joiden istuvuuden oletettiin optimistisesti paranevan käytössä. Tällöin voi joillain huippulaadukkailla irtopohjallisilla onnistua jälkikäteen parantamaan istuvuutta (ja jos ei onnistuta, ei sekään ole hyvän rahan viskaamista huonon perään kuten englantilainen sanoisi, sillä pohjallisille löytyy joka tapauksessa rahan arvosta käyttöä seuraavien kenkien kanssa.
    2) On jo hankittu irtopohjalliset, koska on jouduttu toteamaan että useiden huippukenkienkin alkuperäiset pohjalliset voivat olla luokattoman huonoja ja että omat jalat ehdottomasti ansaitsevat paremmat. Tällöin otetaan kenkäostoksille mentäessä kauppaan mukaan omat pohjalliset ja kenkiä sovitetaan niiden kanssa.

Muuten olin siinä käsityksessä että on jo yleisesti tiedossa oleva asia ja jopa itsestään selvyys että kaupassa epämukavasta tai todella selvästi jalkaan istumattomasta kengästä ei saa millään konstilla hyvää. Mutta hyvästä kengästä voi saada vieläkin paremmat!

Mulle tuskin tulee enää muita kenkiä kuin Sidejä. Ostin halvennuksesta maasto-Sidit pari vuotta sitten ja olen niillä ryskännyt menemään varsin huolettomasti. Likaiset kengät on tumpattu pesukoneeseen ja lingottu kuivaksi. Kaksi vuotta varsin edesvastuutonta käyttöä ei ole kenkää rikkonut ja ainoat käytönjäljetkin on lähinnä pohjassa. Näillä näytöillä 400 euron kenkä on varsin kohtuuhintainen investointi.
    Kaikkeen tuohon voisin lisätä +1 paitsi pesukoneen käyttöön sillä itse olen käyttänyt pesuun ja kuivaukseen iso saavi + marseillesaippua + juuriharja + pyykkituvan lämminilmapuhaltimella varustettu kuivaushuone -systeemiä.

Ainoa ongelma (jonka kanssa olen juuri ja juuri voinut elää) on se että minun jalkaani lestin pitäisi olla yhdistelmä takaa ja päältä normaalia ja edestä eli päkiästä varvastilaan Megaa.

PS Normaalikokoisesta Bontista saan lämpömuokkaamalla ja ruuvimeisselin päätä käyttämällä sopivat ja pitkilläkään lenkeillä kipeytyviä kohtia aiheuttamattomat, mutta merkin maastokenkien kulutuskestävyydestä ei ole - toistaiseksi; hankinta tullee ajankohtaiseksi kun saan päätetyksi otanko normaali- vai sittenkin leveälestiset - lainkaan kokemuksia.

Säästin sitten kuitenkin. Kävin poistamassa hi5bikesta Lake300:set satkulla. Eivät ne nyt aivan sidin veroisesti jalkaan istu, mutta kantapää pysyy kohtuullisen hyvin paikallaan, eivätkä kengät purista mistään kohdasta. Kuidussa ei ole kyllä säästelty. Pohja on tautisen jäykkä ja jatkuu hyvän matkaa kantapään puolelle.

Katsellaan, tuliko sideille 100e lisää hintaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mkp Katso viesti
    Yksiäkään Bontin kenkiä en ole vielä omistanut. Itelle on tärkeää erityisesti pohjan jäykkyys ja seuraavana riittävä varvastila. Tällä hetkellä on ykköskenkänä fizik R5B uomo, joka on lähellä täydellistä, mutta ei kuitenkaan ole vielä ihan se MUST.
    Itelleni vastailen, josko tästä olisi jollekin muullekin hyötyä. Nyt on päästy paria eri mallia Bontin kenkiä testaamaan. Ftorin kautta tietysti, sillä eihän tollaseen muuten ole varaa. Ekat oli tollaset https://www.bike24.com/1.php?content...mid%5B836%5D=1 koossa 45 (oman isomman jalan pituus 280mm), eikä niiden kanssa lopulta tullu riittävää parannusta Fizikkeihin. Mukavaa oli riittävä varvastila, mutta kenkä oli muuten liian tilava...koska se oli liian iso eli kiertoon. Jotain hyvää tästä mieleeni kuitenkin jäi, sillä kun bongasin torilta toiset hintavammat Bontit koossa 44,5 https://www.bike24.com/1.php?content...mid%5B836%5D=1, niin taas nappasin ne kokeiluun. Mieletön ero 0,5 koko muutoksella. Nyt se istui jalkaan tautisen hyvin. Ei tuu enää puutumista 6 tunnin lenkilläkään, koska näissä on edelleen tilava varvastila ja lisäksi tosi jäykkä pohja. Ihan helvatan hyvät kengät tollasen 500 km kokemuksella. Kai se on näin nähtävä: kun kenkä on sopiva ja se on muutenkin huippuluokkaa (mitä kuski ei ole), niin silloin se tekee ajosta taas hieman nautittavampaa. Ja tästä sitä yli-ikämiehenä kait tykkää.

Samanlaisia aiheita

1. käveltävät ajokengät
    By pena57 in forum Varusteet
    Vastaukset: 56
    Viimeinen viesti: 09.03.2015, 23.24
  2. Uudet ajokengät - suosituksia?
    By Rusakko111 in forum Varusteet
    Vastaukset: 31
    Viimeinen viesti: 25.09.2010, 17.57
  3. maantie vai cc?
    By Julkero in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 52