Sivu 1 / 4 123 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 99

Aihe: Tubeless-litkut

Tubeless-litkut

Kokemuksia tubeless-litkuista eri vuodenaikoihin? Tällaista koosteketjua ei tainnut vielä olla.

Stan:
    -Omat kokemukset vain Stanin peruslitkusta, jolla olen mennyt kesät/talvet. Valmistajan mukaan toimii -34C asti tms. En epäile, kun tuossa on tunnetusti paljon propyleeniglykolia.
    -Huonoa Stanilla on ehkä kuivuminen eli kesäkautta ei pääse lisäämättä uusia litkuja. YTalvikaudella kuivuminen ei ole yhtä pahaa. Jos pääsee kauden samoilla renkailla, voi sisäpinta olla myös aika täynnä kuivunutta litkua.
    -Perusreiät ovat paikkaantuneet hyvin, joskus on tosin suihkutellut hetken aikaa ja paikkaantunut ajossa ja/tai joutunut kääntämään reiän kohdan alas, jotta nestettä on varmasti reiän luona kunnolla. Sentin viilto paikkaantui matalilla paineilla ajettavaksi, mutta ei kestänyt kesäkauden 7bar painetta, tuskinpa mikään kestäisikään.

Bor:
    -Purkissa varoitellaan että ei saa päästää jäätymään. Pakastintestissä se oli umpijäässä -15 (sääli etten katsonut aiemmin). Sulatellessa vasta nollan paikkeilla alkoi muuttua takaisin nesteeksi. Ei ainakaan sovi talvikäyttöön! Valmistajan sivustolta ei ainakaan mun selaimella saanu mitään tarkempia speksejä.
    -Kokemuksia tuleekin sitten vasta kesäkaudella huonon pakkasen keston vuoksi.

Jatkossa ehkä Stan tai Stan race, jonka isompi kuitupitoisuus ei liene ainakaan haitta. Mielellään pääsisi samalla litkulla niin kesällä kuin talvella.
    edit: ..tai Contin RevoSealant, jonka pitäisi myös kestää pakkasta ja ilmeisesti ei ole yhtä herkkä kuivumiselle?

Itse olen käyttänyt vain Effetto Mariposa Caffelatex litkua ja ei mitään huona sanottavaa. Hinta/laatusuhde hyvä.

Blackborow Guest
    Mä oon ajanut Stanin ja Joen litkuilla enkä ole kummoista eroa huomannut. Molemmat toimii pakkasellakin.

Schwalben litku on Stanin tekeleitä kans. Eipä kyllä juuri hintaeroakaan.

Olen jo kirjoitellut aiemminkin efetto marioposasta. Aine on täysin erillaista kuin stani. Marioposa tekee lateksimaisen kalvon renkaan sisään, joka toimi ainakin huonosti tiivistyvällä non-tubeless gravdallilla hienosti, paljon paremmin kuin stani. Uskoisin, että tämä toimisi hyvin myöskin kuplivien ispien kanssa.

Jos taas renkaat tiivistyvät ilman ongelmia ja noita tykkää vaihdella usein, niin marioposan muodostama kumikalvo on aika penaalista renkaan sisäpinnalla. Tuota varten on olemassa oma irroitusaine, joka lurautetaan renkaaseen ennen irroitusta, mutta en ole tätä raskinut vielä ostaa.

effetto marioposa toimii dillingerin kyljissä, ääni tälle... Stani hikoili läpi

Lähetetty minun SM-G903F laitteesta Tapatalkilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jakkok Katso viesti
    effetto marioposa toimii dillingerin kyljissä, ääni tälle... Stani hikoili läpi

Lähetetty minun SM-G903F laitteesta Tapatalkilla
    Noin se varmastikkin toimii. Minusta marioposan toimintaperiaate on oikeastaan täysin toinen, mitä stanilla. Se taitaa tehdä renkaan sisälle kalvon etukäteen, eikä paikkaa vasta reikää kuten stani. Toimii varmastikkin hyvin tuollaisilla kyljistä kuplivilla renkialla. Mutta jos järkeillään lisää, niin ei tämä välttämättä ole pelkästään hyvä seikka. Litkua tarvitaan enemmän, jotta osa siitä säilyy nesteenä isompia reikiä varten.
    Mutuahan tämä sitten on, eli ei kannata ottaa tätäkään aivan totena...

Mutta, yksi seikka mikä kiinnostaisi oikeastikkin, olisi litkujen testi maantie tubeleksilla. Mikä litku kestäisi 7bar paineen? Stani lentää iloisesti pihalle ja paikkaa renkaan vasta 4-5bar kohdilla. Voi olla, ettei mikään litku kykene tähän.

litkujen testi maantie tubeleksilla. Mikä litku kestäisi 7bar paineen? Stani lentää iloisesti pihalle ja paikkaa renkaan vasta 4-5bar kohdilla. Voi olla, ettei mikään litku kykene tähän.
    Tulipa testailtuaa vähän tätäkin
    Kiekot DTswiss R24 spline ja renkaina uuden mallin schwalbe one v-quard, eli ei tubeless malli.

Vuoto ei käytännössä asettunut stanin litkuilla, tai ois saattanu paikkautua jossain 2barin tienoilla.
    Marioposa paikkas kaikki reiät lähes 7bariin asti ja sitte tuli kylkeen yksi geysir josta alkoi aina uudestaan vuotaan.

Paremmin toimi tässäkin Marioposa kuin Stani ja tulee kyllä käyttöön ensi kesäksi maantiellekin (Oikeiden tubeless renkaide kanssa ).

Viime kesänä yksi lenkki jolloin kivi läpi ProOnesta ja selässä ja pyörässä kiva valkoinen Staniraita. Mutta kotiin pääsi vielä... n2,5bar jäljellä

Hiukan aiheen vierestä, mutta maantiepaineilla sisäkumien kanssa Continentalin revoseal on toiminut minulla ja paikannut reiät ihan huomaamatta.
    If you are not riding solo, you're cheating.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Noin se varmastikkin toimii. Minusta marioposan toimintaperiaate on oikeastaan täysin toinen, mitä stanilla. Se taitaa tehdä renkaan sisälle kalvon etukäteen, eikä paikkaa vasta reikää kuten stani. Toimii varmastikkin hyvin tuollaisilla kyljistä kuplivilla renkialla. Mutta jos järkeillään lisää, niin ei tämä välttämättä ole pelkästään hyvä seikka. Litkua tarvitaan enemmän, jotta osa siitä säilyy nesteenä isompia reikiä varten.
    Mutuahan tämä sitten on, eli ei kannata ottaa tätäkään aivan totena...

Mutta, yksi seikka mikä kiinnostaisi oikeastikkin, olisi litkujen testi maantie tubeleksilla. Mikä litku kestäisi 7bar paineen? Stani lentää iloisesti pihalle ja paikkaa renkaan vasta 4-5bar kohdilla. Voi olla, ettei mikään litku kykene tähän.
    Olisiko tuossa mahdollista käyttää Maripoosaa ensin kalvon luomiseen ja sitten laittaa Stania perään, vai syökö Stan Maripoosan pois ajan kanssa?

Kai se marioposakin paikkaa syntyviä reikiä ongelmitta. Ei kai noita ole mikään tarve sotkea.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jakkok Katso viesti
    Tulipa testailtuaa vähän tätäkin
    Kiekot DTswiss R24 spline ja renkaina uuden mallin schwalbe one v-quard, eli ei tubeless malli.

Vuoto ei käytännössä asettunut stanin litkuilla, tai ois saattanu paikkautua jossain 2barin tienoilla.
    Marioposa paikkas kaikki reiät lähes 7bariin asti ja sitte tuli kylkeen yksi geysir josta alkoi aina uudestaan vuotaan.

Paremmin toimi tässäkin Marioposa kuin Stani ja tulee kyllä käyttöön ensi kesäksi maantiellekin (Oikeiden tubeless renkaide kanssa ).

Viime kesänä yksi lenkki jolloin kivi läpi ProOnesta ja selässä ja pyörässä kiva valkoinen Staniraita. Mutta kotiin pääsi vielä... n2,5bar jäljellä
    Hjuva. Laitanpa itsekkin sitten marioposat maantielle. Taidan kuitenkin laittaa hivenen enemmän mitä stania. Ehkä noin 50ml.

Stanin litkut ollut aina käytössä. Onko Stanin litkujäämistä haittaa jos nyt vaihtaa Caffelatexit tilalle?

Onko kukaan kokeillut Orange sealia? Toimiiko lupausten mukaan myös isommilla paineilla.
    Oman kokemuksen mukaan Stanin litku alkaa maantiekumeissa tukkia vuodon noin 4-4,5 bar paikkeilla.

Olipa Schwalben konversiosetti todellakin easy ensikertalaiselle, X-one ja Campan Khamsin-kiekot olivat todella helppo yhdistelmä. Rengas vanteelle, litkut sisään ja reipas pumppaus halvalla jalkapumpulla. Molemmat nousivat kerrasta oikein ja pitivät ilman sisällä heti.

Hieman petyin kun olin varannut useamman asennusoluen ja varautunut jynssäämään litkua ympäri kylppärin kattoa. Alle tunti ja yksi bitter riitti.

Minulla kokemuksia vain Schwalben kamasta: Sen kanssa olen saanut TL-maantiekumit helposti tiiviiksi, joitain pistoja paikannut. Ei jäädy vielä pakastinlämpötilaan mennessä.

Huonompia kokemuksia sen sijaan ko. aineesta sisärenkaissa talvikaudella sepeliä vastaan varustautuessa. Kaudessa on jo kolme flättiä tullut, melko kovilla paineilla sepelin kaivaessa tiensä perus- tai Mara-iceen läpi. Litku vain leviää kumien väliin eikä kuivu tiiviiksi. Paattoman todistuksen mukaan Marioposalla iso osa tiivistymisestä tapahtuu sisäpuolisen kalvon kautta, voisi olla tehokkaampi tuohon.

Onko kellään kokemuksia tai tietoa kuinka paljon litkujen teho pienenee sateella tai märässä (loska)kelissä? Silloin renkaan pinta ei pysty kuivumaan eikä sillä mekanismilla tiivistymään ulkoa pitävää kalvoa muodostaen.

Stanin maitoa olen ensikertalaisena käyttänyt eikä ole ollut ongelmia näin talvikaudella. Zefalia on tullut motonetin hyllyyn varsin edukkaaseen hintaan litran törppö jossa vielä ruutta mukana, viitsisköhän kokeilla ?

FBn "Maastoon polje"-ryhmässä puitiin eri litkuja vähän aikaa sitten, liittyi ISPien tubelesointiin. Zefalilla sai moni homman toimiin (toki myös Stanilla), ettei se varmaan kovin huonoa tavaraa voi olla.

Tubeless-litkut

Mikä on kele kun Stanin litkut eivät paikkaa ajossa syntynyttä reikää? Aivan uudet litkut, samoin gummit. Olen aikaisemmin huomannut saman ilmiön kyseisellä merkillä. Reikä ei ole kovin iso, mutta tappajasepelin aiheuttama.

Jääkö kyseinen siru reikään vai oletko kaivanut sen pois?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Isä nitro Katso viesti
    Mikä on kele kun Stanin litkut eivät paikkaa ajossa syntynyttä reikää? Aivan uudet litkut, samoin gummit. Olen aikaisemmin huomannut saman ilmiön kyseisellä merkillä. Reikä ei ole kovin iso, mutta tappajasepelin aiheuttama.
    Joko vaihdoit ne S-onet? Ei stani paikkaakkaan kovemmilla paineilla. n.4kg kohdilla alkaa litkun roiskuminen loppumaan.

Tubeless-litkut

Kiitos kysymästä. Alla olivat GravelKingit ja roiskuminen lakkasi vasta noin 2 barin paikkeilla, minkä tarkastin kotona. Ongelman aiheuttaja oli tässä vaiheessa poistunut jo paikalta.

Kovan onnen renkaat. Tämä oli vasta toinen reissu ja ekalla onnistuivat houkuttelemaan nastan itseensä. Tuolloin pysyteltiin paineiden kanssa kovemmissa lukemissa. Ja tässä tapauksessa otin nastan pois kuleksimasta.

Jatkokysymys: takaako joku toinen litku isommat paineet?

Jatkokysymys: takaako joku toinen litku isommat paineet?
    Ei tietoa. Viikolla laittelin marioposan caffe latexit 23mm pro oneihin. Lomareissulla noihin tuskin reikiä vielä tulee, mutta noin 3tkm päästä osaan kertoa enemmän. Joku taisi yllä kertoa marioposan toimineen paremmin ja joku toinen kehui stanin race litkua. Se stanin race litku voisi olla aika pätevää sepeliä vastaan.

Noin taitaa olla. Se race-litku taitaa vaan tukkia samalla venttiilit eli ilmoja ei sitten lisätä. On kuulemma niin härskiä kamaa.

Maastopuolella ongelmia ei tosiaan ole ollut kun paineet ovat maltilliset. Maantie ja cyclo ynnä gravel grindingissa idea lienee ilmeisesti se, että päästään kotiin edes jonkinlaisilla paineilla ja sitten laitetaan paikka ennen uusia ilmoja ja litkuja.

Noin taitaa olla. Se race-litku taitaa vaan tukkia samalla venttiilit eli ilmoja ei sitten lisätä. On kuulemma niin härskiä kamaa.

Maastopuolella ongelmia ei tosiaan ole ollut kun paineet ovat maltilliset. Maantie ja cyclo ynnä gravel grindingissa idea lienee ilmeisesti se, että päästään kotiin edes jonkinlaisilla paineilla ja sitten laitetaan paikka ennen uusia ilmoja ja litkuja.
    Kyllä minulla on normi stani toiminut cyclossa ihan hyvin pienempien reikien kanssa. Koetitko lisätä painetta heti reikiintymisen ja vuodon lakkaamisen jälkeen? Maantierenkailla, yli 5kg paineilla stani ei enää paikkaa.

Kaveri on muuten käyttänyt tuota race litkua jo jonkin aikaa maasturissa, eikä venttiilit ole menneet sen enempää tukkoon. Ei ole ainakaan minulle maininnut ongelmista.

Ok. Tuo tieto potentiaalisesta tukkimisesta saatu Hi5bikesin tiskillä. Ei omia kokemuksia. Täytyypä kokeilla joku päivä tuota.

Ja lisäsin painetta saavuttuani kotiin vuodon lakattua tuonne 2 barin paikkeille. Mielestäni reikä ei ollut niin paha etteikö sen olisi pitänyt mennä umpeen isommilla paineilla. Kerran tuli läskin renkaisiin sellainen viilto, että litkut yksinkertaisesti valuivat ulos reiästä. Mutta se on jo eri juttu se.

Tuo Mariposa perustuu tietääkseni vaahtoutumiseen, mikä edellyttää firman omien sivujen mukaan täydentämistä suht usein (3-4 kk välein)

Ok. Tuo tieto potentiaalisesta tukkimisesta saatu Hi5bikesin tiskillä. Ei omia kokemuksia. Täytyypä kokeilla joku päivä tuota.

Ja lisäsin painetta saavuttuani kotiin vuodon lakattua tuonne 2 barin paikkeille. Mielestäni reikä ei ollut niin paha etteikö sen olisi pitänyt mennä umpeen isommilla paineilla. Kerran tuli läskin renkaisiin sellainen viilto, että litkut yksinkertaisesti valuivat ulos reiästä. Mutta se on jo eri juttu se.

Tuo Mariposa perustuu tietääkseni vaahtoutumiseen, mikä edellyttää firman omien sivujen mukaan täydentämistä suht usein (3-4 kk välein)
    Juu, aina tuonne cyclon renkaaseen on pitänyt ilmaa lisätä reikiintymisen jälkeen. Ilmeisesti paikkantuminen kestää hetken aikaa, jolloin paine ehtii laskea aika paljon, koska ilmamäärä on vähäinen verrattuna maasturin renkaisiin.

Ihmettelinkin tuota mariposan vaahtoutumista purkkia ravistellessa. Sen olen huomannut, että litku tarraa tiukasti renkaan sisälle kiinni. Tästä vaahtoutumisesta en ole kyllä tiennyt tuon taivaallista. No, pro onejen kanssa tuo 3-4kk on aivan riittävän pitkä aika. Ei ne renkaat kuitenkaan kestä kuin reilut 2tkm ajoa.

Tubeless-litkut

Se mikä on ihmetyttänyt on se, että ihan kaikki gummit (sisältäen jäykkäkylkiset Maran winterit ja puolikaljuuntuneet Surlyn Budit ja Lout) ovat alkaneet pitää ilmoja tosi pian asennuksen jälkeen. Olen asentanut tubeleksia kymmeniä kertoja käytännössä ongelmitta. Ja sitten tällainen pieni reikä pistää mielen matalaksi, eikä ekaa kertaa siis.

Taidan kokeilla onneani SNTsin racen kanssa seuraavaksi. Aina niin tietävän netin mukaan pitäisi paikata isompia reikiä. Jossain taas luvataan Hutchinsonin litkun pitävän paremmin isommilla paineilla. On tämä.

mutanaama Guest
    Mulla on muutaman kerran venttiili tukkeutunut, epäilen eniten syyksi paineiden muuttelua, jolloin sieluun pääsee tuoretta litkua. Viikko sitten kun oli lenkillä, oli vena mennyt ihan tukkoon, eikä ilmaa saanut menemään kumpaankaan suuntaan. Irrotin sielun, poistin siitä töhnät ja taas se toimi kuin uusi.

Orange Sealant taitaa oli paikkaamisteholtaan kaikista paras eräässä brittiläisessä maastopyöräilyjulkaisussa. Itellä ollut tuota Farleyn renkaissa ja ihan hyvin on toiminut kovallakin pakkasella.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •