Sivu 9 / 11 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 7891011 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 241 - 270 / 319

Aihe: Ruska - Pyöräily Suomen halki 15.9.2017- (Hanko-Koli-Syöte-Saariselkä-Kirkenes)

  1. #241
    Liittynyt
    03/2016
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    70
    Tais olla Mikko olin sen verran aikaisin siellä.

  2. #242
    Liittynyt
    04/2014
    Viestit
    136
    Olipa kyllä reissu, hieno maa meillä tässä ja mainion tapahtuman on Mikko järjestänyt. Kiitos.

    Oma ajo eteni melkolailla suunnitelmien mukaan, vaikkei ne kovin tarkkoja ollutkaan. Perillä suunnilleen silloin kuin arvelin.

    Harvoin näkee noin sujuvasti liikkuvaa paria kuin Raimo ja Esa, yleensä siinä menee säätämiseen tuplasti aikaa. Loppumatkasta tuskin oli paljon apua peesaamisesta, kun tie on tuollainen ja matka alkaa tuntua, niin ilmanvastus ei ehkä ole se isoin vastus.

    Hienoja paikkoja ja onhan toi reitti aika kokeneeseen makuun kohdennettu ehkä sinänsä, että sää ja palveluiden vähyys tekee tosta ihan haastavan.

    Ruska on muuten vielä värikkäämpi täälä rajan takana, kun on enemmän lehtipuuta.

  3. #243
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    Klaukkala
    Viestit
    11.272
    Seuranta ollut jumissa eilisestä päivästä asti? Jää venäjän seikkailut näkemättä jos ei päivity? Toisaalta, onko siellä rajan takana edes 3-4G:tä?

  4. #244
    Liittynyt
    04/2014
    Viestit
    136
    Suoraan sovelluksesta näkee ainakin osan nytkin. Kuvassa valkoisella merkatut on tuoreita sijainteja, punaiset 19 tunnin takaa.

  5. #245
    Liittynyt
    03/2016
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    70
    Joo mun venäjän seikkailu Alkoi mielenkiintoisesti. En huomannut mistään mediasta että raja Joosepin rajaa ei saa ylittää pyörällä. Tullimiehet sanoivat kyllä yleensä joku tulee tankkireissulle ennen puolta päivää ja ottaa kyytiin. Tullimies tarjoili kahvit ja puhuttiin mukavia. Norjalainen paketti auto otti sitten kyytiin ja pääsin rajan yli. Tulli varoitteli että siinä on huoltoasema heti rajalla sitten ei mitään. Ja näinhän se oli 182km nikkelin asti pelkkää metsää ja suota. asumatonta taloa kaksi venäläisen näköistä juoma pistettä......? Tie asfaltilla ensim 130km sitten hiekalla 35km ja loppu asfalttia. Ihan ajettavassa kunnossa eikä suuria kuoppia. Asfaltti Eestin karheaa ja hiekka tie kuorma autojen tasoittamaa. Eli rohkeasti vaan venäjän seikkailulle.

  6. #246
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    2.682
    On kyllä ollut hienoa seurattavaa. Kuvittelin etukäteen että kelit aiheuttaa suurempiakin haasteita mutta väärässä ilmeisesti olin. Pitkän matkan pyöräilijät näyttää että vielä on täysin maantiekelit

  7. #247
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Mynämäki, Suomen Kabul
    Viestit
    4.955
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arto64 Katso viesti
    Joo mun venäjän seikkailu Alkoi mielenkiintoisesti. En huomannut mistään mediasta että raja Joosepin rajaa ei saa ylittää pyörällä.
    Tuossa rajan ylitystä fillarilla koskeva uutinen, niin ei kaikkien tarvi googlailla: https://yle.fi/uutiset/3-8561869
    ___...ooOÅOoo...___

  8. #248
    Liittynyt
    03/2016
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    70
    Joopa joo kaksi vuotta vanha juttu ja kyllä ne Suomen puolen kaverit oli aidosti pahoillaan tarjosivat kahvit ja sanoivat kyllä me sut toiselle puolelle saadaan. Venäjän puolella niitä ei kiinnostanut yhtään vaikka ihan selvästi näkivät että tuovat mua yli.toi on suomelta taas sitä pilkun n.......sta.myönsivät kyllä että ihan turha juttu enään. Saa nähdä kauanko kestää kunnes taas pääsee "laillisesti "ajamaan yli.

  9. #249
    Liittynyt
    04/2014
    Viestit
    136

  10. #250
    Liittynyt
    03/2016
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    70
    Samuli ei anna lupaa katsoa kuvia

  11. #251
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    2.682
    Kyllä mulla näkyy. Hienoja kuvia toivottavasti tapahtuma vakiinnuttaa paikkansa.

  12. #252
    Liittynyt
    03/2016
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    70
    Se taitaa olla tää venäjän netti kun ei anna lupaa. Joihinkin sivuihin ei pääse ollenkaan. Isoveli valvoo (putin) 😃

  13. #253
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.221
    Ruskan viimeiset saapuivat juuri perille ja nyt on alkamassa juhlaillallinen.

    Sent from my NEM-L21 using Tapatalk
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  14. #254
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    2.682
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Ruskan viimeiset saapuivat juuri perille ja nyt on alkamassa juhlaillallinen.

    Sent from my NEM-L21 using Tapatalk
    Onnea kaikille. Hyvää rapsaa tulemaan tänne kun on palauduttu, mielellään faktojen kera. Strava jäljet, ajoajat lepotauot ja ruokailut kiinnostaa kuten myös reitit, fiilikset ja maisemakuvat. Kiitos

  15. #255
    Liittynyt
    10/2016
    Paikkakunta
    Oulu - Ikuinen vastatuuli
    Viestit
    4.830
    Tämän seuranta pääsikin yllättäen unohtumaan. No, otanpa menneisyyden kiinni
    tämän illan aikana, kun teinistö näemmä saunoo ennen minua.
    "The World is full of Kings and Queens, they blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-

  16. #256
    Liittynyt
    03/2017
    Viestit
    341
    Arto64; jatka raporttia tänne tai ihan mihin vain venäjän osuudesta.Ajatko takas etelään saakka venäjälle?

  17. #257
    Liittynyt
    05/2006
    Paikkakunta
    Immalanjärven kylä
    Viestit
    1.596
    Onnittelut kaikille perille päässeille ja viivalle päässeillekin. Kaikki ei aina mene kuin suunnittelee. Ensi vuonna uusi yritys ja huomenna varovainen lenkki sairastumisen jälkeen.

    Lähetetty minun K10000 Pro laitteesta Tapatalkilla
    fillari10.blogspot.fi
    www.kareisenpyorakorjaamo.net
    Itse yrittäjä

  18. #258
    Liittynyt
    03/2016
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    70
    Nikkeli osoittautui kaupungiksi tehtaan varjossa. Se on jäänyt vanhalle neuvostoajalle hienoine keskustoineen mutta muuten rähjäiseen talokantaan. Pe teeman mukaisesti Hanko-petsamo päätin käydä Petsamon luostarissa 34km päässä Nikkelistä. Liikenne vilkasta ja autot viistivät muutaman cm päästä ohi. Luostari löytyi ja olin tehnyt sen Petsamo saavutettu kuvan kera. La aamulla kohti norjaa jossa vielä viimeinen yllätys.Norja olikin tunnin jäljessä enkä päässyt 19km lähemmäksi ennenkuin jouduin odottamaan tunnin puomien aukeamista. Nikkeli on paikka johon ilman brevettiä ei tulisi koskaan mentyä. Hienoa oli kokea venäjän ilmapiiri. Rohkeasti vaan rajan taakse siellä elämä yllättävän normaalia.

  19. #259
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    1.300
    Nyt kun kaikki on jo maalissa, niin voi julkaista matkaraporttejaan:



    Kirjoittelen vähän reissuraporttia nyt naisten MM-kisaa katsellessa, siinä kun ei ihan koko ajan tapahdu.
    Kuvan mukaisen suunnitelman tekaisin joitakin päiviä ennen lähtöä, ja esitin Raimolle, että miltä kuulostaa.
    Suunnitelma sopi hänelle, joten sitä lähdettiin toteuttamaan. Ennen matkaa olin tietysti varannut majoitukset valmiiksi, joten jos suunnitelmassa pysyttäisiin, niin majoituksista ei tarvitse murehtia. Kaikkiin onnistui myös tilaamaan iltapalan, vaikka tultaisiin yömyöhään, ja aamiaisetkin onnistui riittävän aikaisin.
    No itse matkaan: Hangosta lähdettiin muutama minuutti myöhässä, kun Mikko tahtoi vielä pitää puheita.
    Alun myötätuuleen lähdettiin innolla liikkeelle, ihan alkuun Mikon perässä, mutta aika pian otettiin kärkipaikka.
    Haasteellisin navigointi alkumatkasta oli Lohjan paikkeilla, mutta se on Raimolle tuttua seutua, joten mentiin optimireittiä.
    Eka pikainen kahvitauko Seisakissa (102 km), jossa oltiin myötätuulen vuoksi n. 40 minuuttia etuajassa.
    Seisakin jälkeen ajettiin Samulin ohi, hän ei varmaankaan ollut vielä pitänyt ensimmäistä taukoaan. Tämän jälkeen menikin pitkään ennen kun nähtiin muita osallistujia.
    Matka jatkui hyvissä oloissa vauhdikkaasti Mäntsälän Shellille n. Tunti etuajassa.
    Nyt en muista tarkkaa kohtaa koska sade alkoi, mutta joka tapauksessa selvästi ennen Kuorttin ABCtä, jossa syötiin aamupuurot ja kuivateltiin kenkiä ja sukkia ja vähän muitakin varusteita. Tämän takia tauko venahti, tuonne tultiin tunti etuajassa, mutta seuraavalla taukopaikalla Visulahden ST1:llä oltiinkin enää tasan aikataulussa.
    Myötätuuli kuitenkin jatkui, ja sadekaan ei ollut ihan jatkuvaa tai ainakaan kovin voimakasta, niin Joroisille ehdittiin lounaalle kolme varttia etuajassa. Tämä oli ensimmäinen neljästä lounasbuffetista, jotka oli suunnitelmissa ja kaikki neljä myös toteutuikin.
    Sade oli loppunut hiukan ennen Joroisia, ja se pysyikin poissa melkein seuraavaan suunniteltuun taukoon, mutta ei ihan. Kun sade alkoi otettiinkin tauko hiukan aiemmin Seolla, ja siirrettiin seuraavaa taukoa aiemmaksi. Näin aikataulusta ei ollut niin tarkkaa tietoa, mutta alkoi varmistua, että kyllä sinne ensimmäisellä yöpymispaikalle ehditään ja jaksetaan suht suunnitellullisti.
    Olikin hyvä, että vaihdettiin taukopaikkaa ennen Kolia, kun Kolinportti ei ollutkaan auki myöhään lauantai iltana, vaikka mainosti niin.
    Kolille lähestyminen oli yllättävän mäkinen jo ennen varsinaista Kolin mäkeä. Jyrkimmät pätkät oli ihan lopussa, vielä kun ajettiin ylös kapeaa ramppia hotellin ovelle. Siellä oli vastassa juhlatuulella olevaa porukkaa, joiden ensimmäinen kysymys: Mistä kaukaa ollaan tulossa? No vastattiin tietysti: Hangosta. Sittenhän yksi rouva(?) halusi tarjota meille oluet, ja emme kieltäytyneet.
    Kortit leimattiin ja tilattiin sauna lämpöiseksi majapaikkaan, ja hurautettiin sinne vielä n. 30 km.
    Saunan lisäksi oli tietysti myös makkaraa ja olutta, ennen hyvinansaittuja n. 5 tunnin unia.
    Illalla oltiin kutakuinkin aikataulussa, mutta päädyttiin myöhäistämään aamiaista reilu puoli tuntia, joten seuraava päivä lähti vähän aikataulusta jäljessä, ja edelleen kosteissa merkeissä, vaikka enää ei pitänyt sataa.
    Valtimon ABC:lla oltiin melkein tunti myöhässä. Sama jatkui Paltamo Shellillä, mutta siellä saatiin paitsi taas maahamme täyteen puffetista, myös voimahalit kanuunatoveri Tuijalta. Oli siellä Jaskakin, mutta ei taidettu halata
    Puolangalla oltiin enää vähän yli puoli tuntia jäljessä, ja pidettiin lyhyt kauppatauko, eikä käytykään pessimistien kahvilassa, jotta ehdittäisiin Tulitaukoon, joka on auki vain klo 20 sunnuntaisin. No pistettiin vähän vauhtia ja ehdittiin muutama minuutti ennen sulkeutumista tuonne, ja saatiin maanmainioita lättyjä.
    Iso-Syötteelle oli myös vähän tavoitteena ehtiä ennen klo 22, mutta se ei ollut niin oleellista. Myöhästyttiin vartti, mutta saatiin kuitenkin henkilökunnan kuittaus kortteihimme, vaikka ovet oli jo kiinni, mutta hän tuli jostain sivuovesta ja oli kotiin lähdössä.
    Sitten oli vielä pikku 80 km iltalenkki majapaikkaamme, vähän vettäkin saatiin niskaamme. Sitä ennen oli kyllä jo laitettu kaikki vaatteet päälle, kun huipulta laskiessa tuli vähän kylmä, lämpötila oli aika lähellä nollaa.
    Ranualla oltiin melkein tunti myöhässä, mutta ehdittiin kuitenkin n. 5 tunnin unet ottaa iltapalan ja suihkun ja housujen pesun ja aamiaisen välissä. Meillähän ei ollut mitään vaihtovaatteita, housut vaan pestiin joka ilta, villapaidat ei pesua tarvitse. Kengät ehti vaihtelevasti kuivua yön aikana, mutta toisaalta jos ja kun Ranualta lähtiessäkin vähän taas satoi, niin kengät kastuu uudestaan.
    Ranualta lähdettiin 40 minuuttia etuajassa, kun eihän siinä aamiaisessa tuntia mene. Tuulet alkoi olla jo vähän epäsuotuisia, mutta Napapiirin Shellillä oltiin vielä vähän edellä aikataulua. Lounasbuffetin (olihan niitä 4 eli joka päivä) jälkeen vielä saatiin ketjuihin öljyä, on siis oikea huoltoasema! Käyrämön keitaalla sai taas lettuja, ja varusteitakin taas kuivateltiin, vaikka napapiirin jälkeen näytti keli jo hienolta.
    Sodankylässä poikettiin maan (vaiko maailman?) pohjoisimmassa Lidlissä, paistopisteestä poimittiin vähän suolaista ja makeaa, evääksi matkalle pohjoiseen. Seuraava tauko oli suunnitelmissa Kiveliön kalaan, mutta oli vähän epävarmaa, olisiko se auki 9 aikaan illalla. Mainostavat olevansa auki aamusta iltaan. No eipä se ollut, syötiin sitten eväitä pihassa mainosvalon loisteessa.
    Saariselälle saavuttiin tunti myöhässä, mutta hyvät taas n. 5 tunnin yöunet ehdittiin ottaa suunnitellulla aamulähdöllä.
    Lähdettiin nousemaan kohti pakollisia magneettimäen edestakaisin ajeluita, niin Samuli lasketteli vastaan kylää kohti. Hän oli lähtenyt aikaisin liikkeelle ja jättänyt yöunet väliin lähes kokonaan. Seuraavan kerran nähtiin vielä, kun me oltiin nousemassa magneettimäen loppua ja hän alkoi laskua kohti Ivaloa, oli siis reilun puolituntia edellä meitä tuolloin.
    No eihän meillä varsinaisesti kisaa ollut Samulin kanssa, olimme monella tapaa eri sarjassa, mutta mukava että aika monet sai lisämielenkiintoa seurata tätä tapahtumaa, kun kärjessä oli näinkin tasaista "kisailua". Molemmat kuitenkin noudattivat ennalta laadittua suunnitelmaa, tosin Samuli ei ole vielä kertonut mikä se tarkemmin oli.
    Meillä tuli ensimmäinen tekninen ennen Inaria kun vaihdevaijerini katkesi. No varaosa oli mukana, ja vaihto sujui ilman ongelmia, oltiin vaan vähän myöhässä Siidan noutopöydän aloituksesta, johon oli aikataulu tähdätty.
    Seuraava stintti oli 143 km eli pisin huoltopisteiden väli, joten oli syytä tankata hyvin, ja vielä vähän jälkiruokapullia tarttui matkaan evääksi. Näätämön tie on yksi hienoimmista pyöräteistä, mutkittelee pienempien ja yhden ison järven rantojen tuntumassa. Melko voimakasta vastatuultakaan ei oikein huomannut, kun ihmetteli mikä maisema seuraavan mutkan takaa taas avautui. Jossain vaiheessa huomattiin, että vastatuuli oli rokottanut vauhtia niin, että tekee tiukkaa ehtiä Näätämön kauppaan ennen klo 19 kun se sulkee ovensa. No taas viritettiin paritempokisa kelloa vastaan, ja ehdittiin muutama minuutti ennen.
    Sitten todettiin, että enää ei ole kiire, kauppataukokin venyi, kun ei ne ihan heti sisään ehtineitä lähteneet ulos heittämään.
    Syötiin osa eväistä kaupan terassilla ja lähdettiin Norjaan. Alkumatkasta nähtiin hienointa ruskaa ja hieno vapaana virtaava Näätämöjoki, mutta aika pian tulikin pimeää, ja saatiin ihmetellä, mistä näitä mäkiä oikein piisaa täällä Norjassa. Alkuun isompaa tosi sileää tietä, mutta sitten loppu 30-40km oli todella reikäistä asvalttia, piti olla täydet valot koko ajan ja ajettiin rinnakkain, jotta pystyi helpommin väistelemään monttuja. Ja tie meni jatkuvasti ja välillä jyrkästi ylös tai alas. Viimeiset 9 km oli soratietä, joka oli vielä monttuisempi, mutta onneksi vähemmän mäkinen. Ketään ei oltu nähty muutamaan tuntiin, mutta maalissa nähtiin sitten Samuli nukkumassa penkillä bivybagissään, ja Inga nukkumassa meidän bemarissa. Oltiin sovittu treffit maaliin puolen yön jälkeen, Inga oli ollut omalla ruskaretkellään. Oli kyllä tosi mahtava hetki päästä perille, eikä tarvinnut enää muuta kuin pakata pyörät autoon ja istahtaa lämpöiseen autoon ja aloittaa kotimatka.

  20. #260
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    1.300
    Tässä tallenne ajosta Raimon garminista poimittuna. Sotkamon paikkeilla on pätkä suoraa viivaa, kun Garmin kaatui ja hukkasi sen osan. Kokonaismatka n. 1750 km paikkeilla.
    https://connect.garmin.com/modern/activity/1990647664

  21. #261
    Liittynyt
    03/2016
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    70
    Omalta osaltani ruska pyöräily oli omien rajojen ja kestävyyden kokeilua. Perjantai päivän olin suosiolla ottanut töistä vapaaksi joten kun lähtö tapahtui klo 19.50. Ei minulla ollut yhtään univelkaa ja olin hyvässä vireessä. Tarkoitus oli myös ajaa ensimmäinen vrk putkeen. Ensimmäisen pysähdyksen tein Nummelan tie 25.sen yö grillillä. Sitä ennen oli poliisit jo ehtineet ajaa vieressä ja kysellä mihin olen matkalla? Kerrottuani tapahtuman luonteen tuli peukkua ja sanoivat hyvää ja turvallista matkaa ootte yksinkertaisesti kovia.myötätuulen siivittämänä matka jatkui 25 pitkin Mäntsälään josta 140 pitkin eteenpäin. 2 tauko Mäntsälän shel. Lahteen saavuttuani alkoikin sitten sade. Sade vai yltyi ja Kuortin ABC. Llä olikin sitten märkä mies. Aamupuuro mahaan ja kohti 5 tietä aina juvalle asti jossa päivällinen. Booking.com toimi Juvalla ja tilasin huoneen varkauden kunnonpaikasta. Klo 17 majoitus ja lepoa. Lähtö seur aamun klo 04 Joensuu tietä. Aamupala jäi syömättä ja hieman alkoi olla jo nälkä kun saavuin outokumpuun juuri klo 08.muffinsi ja kahvi ja kohti polvijärveä sekä kolia. Kolilla nopeat kuvaukset ja eteenpäin alamäessä tulikin sitten Mikko vastaan. Kolin portissa pizzaa ja 5 tietä kohti sotkamoa. Tie oli kuiva ja pyöräily sujui. Munkit ja kahvit valtimoissa. Ajattelin nyt mennään kyllä vielä seuraava yö putkeen mutta......🤣Sotkamossa alkoi hurja vesi sade ja ajattelin ottaa huoneen hotellista mutta hotellin viitat hukkuivat ja jatkoin matkaa. Vesi sade yltyi näkyvyys huononi ja ilmakin kylmeni. Mitä nyt?? Paltamossa pysähdyin nesteen huoltamolle. Joo kiinni tietty !mutta hei tuolla on tupakka paikka johon vois käydä pitkälleen. Mulla oli pelkkä bivy mukana ilman makuupussia. Unesta ei tullut mitään ja kauhujen ja tärinän jälkeen luovutin ja jatkoin matkaa 03.30 Puolankaa kohti. Parempi ajaa kuin täristä ja ihmetellä surkeutta. Puolankalle tuli klo 07.10. Eli ihan liian aikaisin jotta saisin ruokaa tai kahvia. Jaksanko odottaa 45 min? No en. Eli kohti pudasjärveä. Ajoin muutaman km käännyin takaisin pakko saada ruokaa. Mitä nyt? Minne lämmittelemään ja odottamaan kaupan aukeamista? Paikallisella hiihto stadionilla oli alkamassa eläke jumppa. Menin mukana lämmittelemään.oli siinä papoilla ihmettelemistä kun märkä väsynyt likainen pyöräilijä ilmestyy ovelle. Kaupasta aah ruokaa ja taas eteenpäin. Onneksi kävin kaupassa sillä Taukopaikat oli vähissä. Iso syötteelle nopea leima muffinsi ja booking. Com majoitus Posiolla. Lapin satu majatalo otti matkailijan vastaan vaikka klo oli jo 8 illalla kun saavuin sinne. Olin epähuomiossa tilannut huoneen 2 hengelle. Sovittiin lapin sadun venäläisen omistajan kanssa että mulla mennyt sitten pyörä rikki ja en tullutkaan. Sain huoneen yhden hinnalla. Posiolla vuoristorataa pitkin mourujärvelle ha 75 tielle. Kemijärvellä Garmin lopetti toiminnan mutta eihän siinä vaiheessa enään navigointia tarvinnut. Sodankylässä keskustaan ja hotelli. Jälkeenpäin kuulin että olin onnekas kun sai huoneen. Kevitsan kaivoksessa huoltokatkos ja kaivoksen huoltajat varanneet kaikki huoneet. Lähtö klo 04 kohti Saariselkää. Aamu lähdössä hyvät puolensa tuulta ei juuri ollenkaan ja kaikki ns houkutus paikat kiinni. Mm paikka joka mainosti hillalettuja. Saariselän pakollinen reitti ja kaunispään turistirysässä nopea kuva ja alas kylille. Tietysti aikaa meni etsiessä Sokos hotellia. Pienen ajan kuluttua täytyi tarkistaa oliko se sittenkään Sokos hotelli. Eipä tietenkään hoidat club. Leima korttiin ja kiinalaiseen syömään. Siellä istuessani näin randonneurs paitaisia kavereita kävelevän mua kohti. Esa ja kymp oli nähnyt seurannasta että olin siellä istumassa olivat käyneet jo maalissa ja tulivat takasin päin omalla kyydillä. Muutama sana vaihdettiin ja bookin. Com toimi taas ja majapaikka näreniemen leirintä. Ivalosta seur aamuna kohti raja jooseppi ja venäjää..... sen te tiedättekin jo. Venäjän sodasta jäi hyvä ja maailmanmatkaajan mieli. Viimeiset rykäykset vielä gränse Jakobsen. Luulin että kaikki odottavat jo minua ja olisin viimeinen. Mitä vielä.?😃nojapyörä tuli vastaan vaihdettiin muutama sana ja sanoi siellä ylhäällä yksi kaveri. Ihmettelin kukakohan. Kääntöpaikka pyörän kastaminen Barentsin mereen ja loppu. Kun ajoin takas näin jonkun kaverin kävelevän tiellä. Ihmettelin onpas kävellyt pitkän matkan. Mutta sehän olikin elämäntapa pyöräilijä Mikko aggola joka oli yöpynyt metsässä. Kaakao pyyntö oli hieno ele mutta hiki olisi kuivunut. Kaikkiaan olin yllättynyt kuinka helposti pystyin ajamaan pitkiä matkoja päivästä toiseen. Ilmeisesti syynä oli tasainen rauhallinen vauhti. Tämä luo uuttaa intoa ja uskoa omaan tekemiseen. Yritys TCR.ään On edelleen voimissaan. Petsamon luostarin näkijä kiittää Mikkoa todella upeasta tapahtumasta. Ja suuret KIITOKSET myös kanssa pyöräilijöille ootte kyllä ole rotunsa joka ansaitsee patsaan.

  22. #262
    Liittynyt
    04/2014
    Viestit
    136
    Mulla ei kovin tarkkaa suunnitelmaa ollut, kun reittinikin piirsin vasta lähtöä edeltävänä torstaina töiden jälkeen, ennen pyörän huoltoa ja pakkaamista. Perjantaina neljän maissa töistä ja kiireellä junaan Hankoon. Taukopaikkoja ehdin reitiltä selailla sen verran, että tiesin suunnilleen missä ja kuinka tiheässä niitä on, mutten merkinnyt mitään muistiin. Perille oli tarkoitus päästä ti-ke yönä puolenyön maissa. Ainakin alkuun ihan kunnollista nukkumista, viimeisenä yönä ehkä vähemmän, kun voi jo ajaa suoraan perille.

    Kiireisen viikon jälkeen alkoi väsy tulla jo ekana yönä. Olin ajatellut ajaa yön läpi, jos tuntuu pirteältä, mutta toisaalta turha pinnistellä vielä alkumatkasta. Parin tunnin torkut jossain ennen Asikkalaa. Nukuin kaikki yöt ulkona, kuten suunnittelinkin. Joustavampaa, ei vaadi suunnittelua eikä maksa mitään. Ja viihdyn ulkona. Kannettavaa toki oli sitten vähän enemmän, muttei silti paljon.

    Kolille tulin aika myöhään, mutta virkeänä, kun olin edellisenä yönä nukkunut. Sielä oli innokas kannattajalauma, luokkakokousporukka, kertomassa Raimosta ja Esasta ja kyselemässä suunnitelmia ja muuten tapahtumasta. Tahtoivat kovasti tarjota kaljan. Nukkumaan sitten siihen johonkin Kolin lähelle.

    Syötteellekin tulin alkuyöstä. Hienoja nousuja molemmat nämä kontrollit Suomen maisemissa. Pyörästä kuva hotellin ovella, se someen ja aika korttiin. Noin tuntia myöhemmin tuli vastaan jonkun kyläkaupan vieressä kota, johon menin nukkumaan, kun oli vähän sateistakin. Nukuin niin hyvin, että meni vähän pitkäksikin, muttei pahasti. Heräsin kahdeksan jälkeen, jolloin se kauppakin oli jo auennut ja sain aamupalan sieltä. Niin tukevien unien jälkeen ei seuraavana iltana juuri ramaissut, joten tuntui sopivalta ajaa yön läpi, pysähtyen vain lyhyille unille ennen auringonnousua.

    Saariselän nousussa tosiaan nähtiin Esan ja Raimon kanssa. Muuten ei alkumatkan jälkeen muita näkynyt. Siitä eteenpäin ajoin aika vähillä pysähdyksillä. Tai aamupäiväkahvit heti Ivalossa, seuraavan kerran Näätämön marketissa. Ateria siinä terassilla ja sitten taas matkaan. Sen verran evästä taas mukaan, ettei ole kiire maalista takaisin Kirkkoniemeen. Hieno tosiaan se pitkä rauhallinen Näätämön tie.

    Grense jakobselviin vievän tien viimeinen muutama kymppi tosiaan oli hidasta tai hitaalta tuntuvaa ajettavaa, varsinkin pimeässä. Perille päästessäni katsoin paremmaksi jäädä sinne yöksi, koska tahdoin nähdä paikan, sekä sen tien, päivänvalossa. Ja miksi turhaan sinne kaupunkiinkaan ajelisin väsyneenä keskellä yötä. Todella hieno paikka olikin, arvoisensa päätös tuolle reissulle.

  23. #263
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    2.682
    Oliko kaikilla käytössä dynamot vai miten valoon riitti virtaa yöstä toiseen tähän aikaan vuodesta.

  24. #264
    Liittynyt
    05/2006
    Paikkakunta
    Immalanjärven kylä
    Viestit
    1.596
    Itellä dynamonapa, tosin vittuili alussa kunnes rupes toimii. Varalla oli akkulamppu ja oli käytössäkin.

    Lähetetty minun K10000 Pro laitteesta Tapatalkilla
    fillari10.blogspot.fi
    www.kareisenpyorakorjaamo.net
    Itse yrittäjä

  25. #265
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    1.300
    Meillä ei ollut dynamoja, latailtiin akut yötauoilla.

  26. #266
    Liittynyt
    03/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    253
    Valojeb lisäksi kiinnostaa mitä majoitusrompetta kannoitte jotka taivasalla nukuitte? Yöt oli kuitenkin nollan tietämillä. Oliko mitää alustaa?

    Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

  27. #267
    Liittynyt
    03/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    253
    Lamppujen mallitkin ihan kiinnostaa ja kuinka kauan akut kesti/kestää

    Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

  28. #268
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    1.300
    MTE G33 taskulamppu ja kaksi 18650 akkua a 3400 mAh, lisäksi varavalona USB ladattava, jota en juurikaan käyttänyt. Takavalona USB ladattava jossa ns. päivänvalomoodi eli tehokas vilkku, jota tuli käytettyä lähinnä päivällä viitostiellä, lopussa tavallisena takavalona. Lisäksi kahdella cr2032 patterilla varustettu minivalo, johon ei pattereita tarvinnut vaihtaa.
    Ennen ensimmäistä yötaukoa ajettiin lähes puolitoista yötä, jolloin nuo pari 18650 akkua alkoi jo olla aika tyhjiä.

  29. #269
    Liittynyt
    03/2016
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    70
    Mulla napadynamo ja valona bush &myeller USB liitännällä. Ei ollut virta ongelmia. Garmin lataus pysyi vaikka välillä joutuu ottamaan irti sateen takia. Vielä varalla oli power back jonka myös pystyy lataamaan dynamon kautta. Kypärässä kiinni USB ladattava pezl reactik lamppu . Se on ehdoton loivassa ylämäessä kun dynamon virta ei riitä ja kun jos joutuu korjaamaan pyörää tai leiriytymään metsässä. Bivy back oli mukana mutta olisin tarvinnut makuupussin ja alustan. Ei tarjennut yöllä.

  30. #270
    Liittynyt
    01/2012
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    280
    Myös vaatetus (varsinkin sade-) ja yöpymisvarusteet samoin kuin ruokailusysteemit kiinnostaisi jos vaan jaksatte kirjoitella. Ainakin Sakulla oli ilmeisesti Trangia mukana.
    Jollei ihmiselämässä tapahdu järjelle käsittämätöntä, niin se on sitä jo. (Juhani Peltonen)

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •