Sivu 24 / 24 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 14222324
Näyttää tulokset 691 - 718 / 718

Aihe: Sähköavusteinen fatbike

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jyrmy Katso viesti
    Näkyy pyörivän mukana eMaxissa, pysähtyy kyllä jos osuu johkin. Mut jatkaa taas vapautuessaan pyörimistä.

En oo koskaa tarvinnu ko ominaisuutta nii en oo huomannu, boschissa en tainnu koskaa edes koittaa tota.
    Joo. Näin se tekee. En itse malta odottaa että sähkö työntää pyörää vaan tuupin menemään itte ja pääsen nopeempaa. Voi olla et houkuttas jossai pidemmässä nousussa mitä nää lähimettät tarjoo :P

Ja nyt visanen kysymys, miten ihmeessä mun shimano e8000 ajotietsikan matkamittari näyttää lähes puolella väärin vaikka nopeus näkyy oikein?

"Ja nyt visanen kysymys, miten ihmeessä mun shimano e8000 ajotietsikan matkamittari näyttää lähes puolella väärin vaikka nopeus näkyy oikein?"

Vaikee sanoo...mulla eMAXissa näyttää suurinpiirtein oikein, paitsi että nopeutta taitaa näyttää +2 km/h liikaa.

Sellanen vaa vähä ärsyy itteäni, että kun tuo 25km/h saavutetaan, mulla ainaki Shimano alkaa vastustaa nii paljo että ei järkee, ja siirtymillä toi 25km/h saavutetaa todella helposti. et tuntuu et toi avustus on tarkotettu nimenomaan mettäpoluille tai monttuu ja ku tulee "normi" tielle kannattaa kytkee pois, vai onko mun eMAXissa joku vika tai asetus päin pyllyä? Hyvin useinhan siis vika löytyy satulan ja tangon välistä!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti WonWassel Katso viesti
    "Ja nyt visanen kysymys, miten ihmeessä mun shimano e8000 ajotietsikan matkamittari näyttää lähes puolella väärin vaikka nopeus näkyy oikein?"

Vaikee sanoo...mulla eMAXissa näyttää suurinpiirtein oikein, paitsi että nopeutta taitaa näyttää +2 km/h liikaa.

Sellanen vaa vähä ärsyy itteäni, että kun tuo 25km/h saavutetaan, mulla ainaki Shimano alkaa vastustaa nii paljo että ei järkee, ja siirtymillä toi 25km/h saavutetaa todella helposti. et tuntuu et toi avustus on tarkotettu nimenomaan mettäpoluille tai monttuu ja ku tulee "normi" tielle kannattaa kytkee pois, vai onko mun eMAXissa joku vika tai asetus päin pyllyä? Hyvin useinhan siis vika löytyy satulan ja tangon välistä!
    Läskipyörä vaan on sen verran raskaampi polkea varsinkin alhasilla rengaspaineilla, että avustuksen puute yli 25km/h korostuu. Shimanon moottorin ei pitäisi juurikaan vastustaa.

Kieltämättä fiilis on sama tuosta, että kelvillä ja mettäteillä vois ajaa vaikka tuplat tuosta vauhdista. Pitää vaa muistuttaa itseään että nopeuden kasvaessa ilmanvastus lasvaa potenssiin ja näin kävisi myös akun loppumisen nopeudelle. Joten kiltisti vaan 25 köröttelyä ja "tilanteita" etsimään metsäpoluilta :P

Samalla tavalla se Shimano vastustaa oli virrat päällä eli ei? Ei kai ne kammet moottoria pyöritä siinä vaiheessa kun avustus lakkaa??? Niin ja ei ole kiinni mistään säädöistä. Melkein 25-kiloinen sähköläski jollain 0,5-0,6 paineilla on todellakin Raskas polkea kun voimala pimenee!

Sähköavusteisella fillarilla ei tarvita montaa polkaisua, kun on jo tasaisella päästy 25 km/h nopeuteen, jonka jälkeen saakin tehdä huomattavasti enemmän töitä saadakseen fillarin kulkemaan kovempaa, ja pidettyä tämän kovemman nopeuden pelkällä lihasvoimalla. Osaksi nopeasta kiihtyvyydestä ja ajamisen helppoudesta tulee se fiilis, että avustuksen yläraja on EU-säännöksissä liian alhaalla. Jos avustus olisi vaikka 30 km/h asti, ajelisi vastaavasti taas kovempaa, ja sitten kaipaisi taas entisestään lisää huippunopeutta. Tuo ^^ akun varauksen riittävyys on oikeasti hyvä pointti. Joku fysiikassa lahjakkaampi varmaankin osaisi laskea, kuinka paljon sähkövirran kulutus prosentuaalisesti kasvaisi jo pelkän ilmanvastuksen nousun takia, jos sama kuski ajaisikin sähköavustettuna tietyn matkan 30 km/h tai 32 km/h keskinopeudella vs 25 km/h.

Rajoittamattomalla pyörällä joku 30-32 km / h on aika sopiva vauhti. Sähköa menee, mutta sitä saa seinästä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Rajoittamattomalla pyörällä joku 30-32 km / h on aika sopiva vauhti. Sähköa menee, mutta sitä saa seinästä.
    Vauhti hyvä, mutta ottaa vielä huomioon akun kulumisenkin niin voi tulla kalliimpia kilometrejä. Jos virran kuluvuus kasvaa esim puolella per kilometri, niin samalla kasvaa puolella myös akun kuluminen. Tai ainaki shimanossa akku mittaa lataus syklejä ja siihen perustuu akun pitkäikäisyys. (mä yritän vaa kuopata mun omia virityshimoja)

Tänään tuli litkuteltua Tunturin kumit, fattystripperillä tuli pitävät jo ilman litkuakin. Vanteet (alexrims cherokee 80) siis ainakin toimii jos joku miettii... itellä rengastus jumbojim/surlybud, bud nousi helpommin vanteelle varmaan jäykemmän runkonsa ansiosta. Molemmat kuitenkin ihan tavallisella jalkapumpulla, ei mitää napsauttimia tai ilmasäiliöitä saati kompuran tarvetta.

Nyt ku on pari-kolmesataa kilsaa alla, niin alkaa totuus paljastuun, toinen akku tähän on saatava! Yhdellä ei pidempää lenkkiä mun ajossa aja. 2-3 tunnin hikoiluun kyllä ihan ok .

Täällä on näemmä aikaisemminkin puhuttu noista GZR Raw Blackeista niin osaisikohan joku tietäjä sanoa, että kehtaako/pystyykö tuota näyttää maastonkin puolella ollenkaan vai onko se parempi pitää tasaisella tiellä?
    Lähinnä harkitsin tuon tilaamista työmatkoille 15km suuntaansa kun talvisin alkaa joskus aivan suunnattomasti ärsyttämään tavan maasturilla ne nollakelillä hangessa liukastelut, varsinkin lumisateen jälkeen Matkalla on 4km tuollaista metsäpätkää missä ei ole talvikunnossapitoa niin olen usein katsellut haikeana niiden läskikuskien perään jotka suhaavat kevyesti ohi kun itse hikoillen sukeltelee pitkin hankea ice spikereilla.

Nyt kun on jo sähköläski kiikarissa niin olishan se kiva jos sillä voisi samalla käydä harrastamassa siellä pöpelikönkin puolella. Sitähän ei tiedä miten tästä intoutuu, mutta näin ennakkoaavistus on, että metsäharrastus tuolla sijoittuisi pääosin talviaikaan. Kesällä suhataan YT Jeffsyllä.

^ Pistin tuossa viime viikolla GZR Black Raw:n tilaukseen. Tarkoitus olisi ajella osa työmatkasta juurikin metsäpolkuja pitkin. Luulisi että tuossa ei ole mitään ongelmaa. Lumiset auraamattomat pyörätiet tuolla luulisi kanssa hoituvan paremmin mitä nykyisellä 29" sähköhybridillä jossa Schwalben Ice Spiker Pro edessä ja Marathon Winther takana. Harvemmin enää nykyään tulee ns. kuume päälle jonkun tuotteen johdosta mutta tätä odotan kyllä innolla. 17" lienee 180 cm kuskille just passeli?

Hyvin GZR Raw maastoon menee. Kaverilla on tuollainen (ei Black) ja olen hänen kanssaan maastossa ajellut ja pyörääkin kokeillut. Aika pitkä yläputki siinä pyörässä on, ja vielä pitkähkö stemmikin. Olisiko Blackissä lyhyempi, siinä näköjään 70mm speksien mukaan. En uskalla suositella mitään kokoa kuskin koon mukaan kun ei ole kuin vähän kokemusta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tane Katso viesti
    ^ Pistin tuossa viime viikolla GZR Black Raw:n tilaukseen. Tarkoitus olisi ajella osa työmatkasta juurikin metsäpolkuja pitkin. Luulisi että tuossa ei ole mitään ongelmaa. Lumiset auraamattomat pyörätiet tuolla luulisi kanssa hoituvan paremmin mitä nykyisellä 29" sähköhybridillä jossa Schwalben Ice Spiker Pro edessä ja Marathon Winther takana. Harvemmin enää nykyään tulee ns. kuume päälle jonkun tuotteen johdosta mutta tätä odotan kyllä innolla. 17" lienee 180 cm kuskille just passeli?
    Olen 179cm lyhyt ja itse meinasin tilata tuon 19", mene ja tiedä. Yleisesti ottaen olen todennut, että jos jää pituus kahden koon väliin niin isompi on mukavampi. Arvalla tosin menee

Ok, meikäläisellä toi menee just päinvastoin eli tulee suosittua pienempää runkokokoa, ketterämpi ajaa. Hyvähän tuo olisi silti päästä testaamaan ennen ostoa kumpi on parempi. Tällä hetkellä varattuna on molemmat runkokoot. Oliskohan noita Verkkokaupassa näytillä ja koeajettavissa, pitänee käydä paikanpäällä ihmettelemässä...

Ite olen 177cm, ktm macina freez 19” runko, lyhkäsellä stemmillä ja 80cm leveellä 25mm nousevalla tangolla. On just omaan makuun

mulla oli se edellinen Raw 19" rungolla, runko on vissiin sama?
    ite oon 177cm ja vähä lyhyt jalkanenkin vielä. Ja se oli ihan passelin olonen.
    Rungon malli toki antaa lisää tilaa haaroihin koska yläputki tulee raw:ssa niin alas

Nyt mulla on toi eMax 19" rungolla, ja se on siinä ja siinä ettei oo liian iso. Tossa saa pelätä ettei kulkuset kolise runkoon

Tänään tipahti Tunturi eMaxiin uus firmis (shimano), asentelin sen ja samalla tiputin boostin ja trailin LOW asentoon. Jos sais hiukan rangee pidennettyä. Pisin lenkki tähän mennessä 42km, ja siittäkin pari vikaa kilsaa tyhjällä akulla..
    Toi 42 kilsan lenkki sisälsi kyllä pitkiä osuuksia pelkällä omalla reidellä, ja muutenkin kokolailla ECOlla ajoo muutamaa tiukkaa nousua lukuun ottamatta.

Höh .Mä vähän pähkäilin vaihtaa oma Kuution efläsä johonkin 12x197 peräiseen( sitten olisi samat kiekkospeksit kuin luomufläsässä).Parikertaa käpistellyt paikalisessa Tuntsan ohjaamoa,mut...joo jos toi range näillä lämpöasteilla on tota luokkaa niin ei ehkä sittenkään Simanoa vielä...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti zipo Katso viesti
    Höh .Mä vähän pähkäilin vaihtaa oma Kuution efläsä johonkin 12x197 peräiseen( sitten olisi samat kiekkospeksit kuin luomufläsässä).Parikertaa käpistellyt paikalisessa Tuntsan ohjaamoa,mut...joo jos toi range näillä lämpöasteilla on tota luokkaa niin ei ehkä sittenkään Simanoa vielä...
    Mulla oli bosch aikasemmin, sillä pääsi 10km pidemmälle. Mut se oli 29 jäykkäperä, läski ei paljoo rullaa vrt nakkikumi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jyrmy Katso viesti
    Tänään tipahti Tunturi eMaxiin uus firmis (shimano), asentelin sen ja samalla tiputin boostin ja trailin LOW asentoon. Jos sais hiukan rangee pidennettyä. Pisin lenkki tähän mennessä 42km, ja siittäkin pari vikaa kilsaa tyhjällä akulla..
    Toi 42 kilsan lenkki sisälsi kyllä pitkiä osuuksia pelkällä omalla reidellä, ja muutenkin kokolailla ECOlla ajoo muutamaa tiukkaa nousua lukuun ottamatta.
    Millasilla rengaspaineilla ja millasissa olosuhteissa ajelit tuon 42km?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti villariveijari Katso viesti
    Millasilla rengaspaineilla ja millasissa olosuhteissa ajelit tuon 42km?
    Melko sekalainen lenkki, 11.6kmh näytti olevan keskinopeus liikkeellä. Teknisiä polkuja( kivee, juurta ), suota, metsäautoteitä, ja vähän siirtymää kelvilläkin. Keli oli tollanen tihkusateinen, ja onko ny lämpötilat jossain 5-6 asteen nurkilla?
    Rengaspaineet sormi tuntumalla pehmeet, mut jossain 0,5bar nurkilla ollaan.

https://connect.garmin.com/modern/ac...e_unique_id=76

Verkkokauppa näkyy tuovan taas uuden mallin markkinoille. https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...ahkofatbike-19

Täpäriläski Brosen moottorilla. Kokeilin oikein että miten kauan akussa riittää avustusta. Alkuun n 25 km polku ja ajoa ja jokunen metsä autotie , seuraavana 21 km kevytliikenne väylää, 9km valojen kokeilua kivikko/juurakko polkuja ja lopuksi 41 km latupohjaa ja vetistä metsäkoneuraa. Avustuksina käytin 1 ja 4 (4 on max) Range näytti 12 km kun laitteet sammui. 3 km vain oli onneksi matkaa jäljellä, mutta kun täydestä avustuksesta ylämäessä loppuu niin tuntuu melko julmalta. Riitti siis 93 km matkalle. Renkaissa kadulla 0,7 ja metsässä 0,4 bar. Kun akun latasi täyteen niin näyttää nyt range 219 km. Range testin alkaessa oli 169 km

Aika hurjaa. Hurasta vissiin kyse, muita Brose-läskitäpäreitä ei taida ollakaan?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti affetus Katso viesti
    Aika hurjaa. Hurasta vissiin kyse, muita Brose-läskitäpäreitä ei taida ollakaan?
    Hura on ja hurjia lukemia ja renkaat 4,8 JJ. Tuo 93 km oli kyllä yllättävän kova lukema. Seuraavaks testattava miten menee kun avustus on koko ajan täysillä. Ja hyvä tietää että 12 km = 0

Pari kuukautta sitten katkennut vapaarattaan akseli meni takuuseen, tilalle uusi vapaaratas teräs akselilla. Kuukauden joutui Lundbergiltä vaan osaa odottelemaan. Noh saipahan kokeilla erilaisia demo sähkiksiä odotellessa. Nyt hävisi ne loputkin narinat pyörästä, joiden perusteella moottori vaihdettiin aiemmin takuuna. Bluton käytin Fillariosassa, huollon yhteydessä päivitys 80-100mm:n 30€+ huollon hinta. Nyt Bluto tuntuu paremmalta kuin uutena.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti vesku61 Katso viesti
    Hura on ja hurjia lukemia ja renkaat 4,8 JJ. Tuo 93 km oli kyllä yllättävän kova lukema. Seuraavaks testattava miten menee kun avustus on koko ajan täysillä. Ja hyvä tietää että 12 km = 0
    Kuulostaa hyvältä, itsekin tässä omaani odottelen saapuvaksi. Mulla tulee Snow Avalanche tubelessina samassa koossa. Mielenkiintoista olisi myös akunkesto kylmällä kelillä, ulkomailta löytyisi neopreenisia suojuksia runkoputken ja akun ympärille mutta epäilen ettei sillä ole dramaattista vaikutusta.

Mitä tuollaisen Bluton huolto maksaa, ja laitetaanko silloin parempia rasvoja automaattisesti?

Huolto muistaakseni 120€, jonoa ei pahemmin ollut seuraavana päivänä sai jo hakea valmiina. Rasvoista en huomannut kysyä,mitä laittoivat. Demo sähkiksistä vielä sellainen huomio, että oman Kotarin Boschi tuntuu vaan antavan parhaiten potkua. Oli Shimanolla sekä Boschilla varustettuja demoja. Johtuneeko Kotarin pidemmistä kammista ero?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •