Näyttää tulokset 1 - 19 / 19

Aihe: Pyörä maastoon ja työmatkoille (900€)

Pyörä maastoon ja työmatkoille (900€)

Moro! Pyöräilykärpänen iskenyt ja varsin hyvin palvellut Tunturi Parkcafe alkaa kaivata seuraajaa. Ajan ympäri vuoden.

Ajan asfaltilla ja soralla töissä viitisen kilometriä päivässä ja paikallisia metsäpolkuja tullut kaluttua reilusti. Ajomaastoa täältäpäin suomea löytyy paljon. Maastossa ajaminen kiinnostaa ja vapaa-ajalla keula suuntautuukin usein metsäisille poluille ja sorateille.

Pyörän ostosta verkosta ei ole kokemusta, mitä nyt lueskelin niin tuota Bike Discountista porukka tuntuu suosivan? Entäs merkit? Käsittääkseni Radon ja Canyon ainaki luotettavia?

Sitten itse pyörästä vielä, mtb:tä olen katsellut ja tuohon budjettiin löytyy monta ehdokasta. Olisiko suositella jotain tiettyä? Myös läskit läskille saattaisi kiinnostaa, vai meneekö liian raskaaksi ajaa asfaltilla välillä? En todellakaan tiedä mitään näistä merkeistä ja pyöristä.

Mitat on 182/98.

Minun ensimmäinen jäykkäperä oli Cuben 26", joka mielestäni geometrialtaan vastaa tuota Radonia. Toki Cubea löytyy eri geometrialla, ettei ne kaikki ole samanlaisia. Seuraavaksi hommasin Canyonin 29" ja mielestäni siinä on huonompi geometria minulle kuin Cubessa. Jotenkin tuntuu etupainoisemmalta ja helpommin saa keulan alta vaikka keulakulma molemmissa sama. Muuten Canyon on hyvä osiltaan ja ja laadukkaalla rungolla. Läskipyörässäni taas keulakulma loivempi ja on maastossa rennompi ja mukavampi ajaa (kyseisen pyörän geometria sopii minulle hyvin), niin ehkä nyt ostaisin jäykkäperäisen loivemmalla kulmalla.
    Suosittelen että kannattaa käydä testaamassa vastaavia pyöriä jonkun luona ennen ostoa.

Tuota Grand Canyonia katselin ja vaikuttaisi pikaisen tutkiskelun perusteella varsin hyvältä itselle. 700€ hintakaan ei ole niin paha.

Jos 900 euron budjetti ei ole kiveen hakattu niin suosittelisin Canyonin Grand Canyonista 6.9 mallia (https://www.canyon.com/fi/mtb/grand-...on-al-6-9.html), joka menee 100e budjettisi yli. Tuolla 300 euron lisäsijoituksella saisi pyörän, jossa lähes kaikki osat ovat kahta pykälää paremmat ja painoakin on lähes 2,5 kg vähemmän (2,5kg on polkupyörässä paljon). Ei sillä ettäkö tuo 3.9 mallikaan huono olisi, mutta ero 6.9:ään on tuntuva.

Radonin mallistosta taasen ZR Team 7.0 ja 8.0 ovat ihan hyviä vaihtoehtoja (eivät ihan samaa tasoa kuin Canyonin GC 6.9, ennemminkin 5.9).

Henkilökohtainen mielipide on, että keulaan ja kiekkoihin kannattaa hieman panostaa. Rock Shoxin mallistosta Recon Silver on on ensimmäinen käyttökelpoinen keula maastoajoon (itselläni on ollut kyseinen keula jäykkäperäisessä 26":ssa yli 5 vuotta, ja kokemusta on myös Reba RLT:stä). Esimerkiksi Mavicin Crossridet taasen ovat hyvät peruskiekot. Mitä Shimanon osasarjoihin tulee, niin Deore on ensimmäinen laadukas osasarja, jota laittaisin maastopyörään. Summa summarum, jos nyt panostaa hieman enemmän pyörän hankintaan, niin pidemmällä tähtäimellä se tulee edullisemmaksi, kuin lähteä yksitellen päivittämään osia parempaan niiden hajottua.

Deore siis perussarja, siitä eteenpäin saattaa olla jo laatua tarjolla. 6.9:lle taas pointsit, parhaasta päästä mitä tuolla rahalla saa.

Jos ymmärsin oikein, niin tuossa kalliimmassa Canyonissa on litteät pinnat ja vapaaratas alumiiinia. Just eniten itellä aiheuttanut harmaita hiuksia nuo. Jos pyörä on sekä maasto- että työmatka käytössä, niin en maksaisi keveydestä luotettavuuden kustannuksella.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Poy Katso viesti
    Jos ymmärsin oikein, niin tuossa kalliimmassa Canyonissa on litteät pinnat ja vapaaratas alumiiinia. Just eniten itellä aiheuttanut harmaita hiuksia nuo. Jos pyörä on sekä maasto- että työmatka käytössä, niin en maksaisi keveydestä luotettavuuden kustannuksella.
    Litteät pinnat ovat paholaisen keksintö, joten ei ihme, jos tulee ongelmia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti orc biker Katso viesti
    Litteät pinnat ovat paholaisen keksintö, joten ei ihme, jos tulee ongelmia.
    Syystä että?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iglumies Katso viesti
    Syystä että?
    Ne vääntyvät todella helposti kiristäessä. Jotkut pitävät pihdeillä kiinni, mutta pyöräguru Jobst Brandtin mukaan se ei tee hyvää pinnoille. Niiden aerodynaaminen etu on käytännössä mitätön muille kuin ehkä ammatikseen ajaville, eikä maastopyörän päällä edes sitäkään. Tuollaisten laittaminen maasturiin on ihan älytöntä.

Ja pyöreä pinnako sitten ei kierry kiristäessä, tai siitä ei ole haittaa?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Iglumies Katso viesti
    Ja pyöreä pinnako sitten ei kierry kiristäessä, tai siitä ei ole haittaa?
    Se riippuu paksuudesta. Kovin ohuet, tai yleisemmin keskeltä ohennetut, pyörivät myös. Minulla itselläni on 1,8/1,6/1,8 maasturissa. Se on minun käyttööni juuri sopiva, mutta kyllä tuokin jo voi lähteä pyörimään, jos kasaa alumiininippeleillä (messinki on vähän liukkaampi), ei rasvaa kunnolla nippelipetejä tai vetää tosi kireälle. Ehkä jopa muutenkin hieman, mutta sen kanssa pystyy vielä elämään, kun ottaa vähän yli ja kääntää takaisin, mutta tuollainen tietenkin hidastaa kasaamista. No, ehkä moni ei itse kasaa, mutta en silti näe noissa aeropinnoissa muita kuin haittoja maasturissa ainakaan tässä ketjussa mainitussa käyttötarkoituksessa.

Itsellä CrossRidet yhdessä pyörässä litteillä puolilla ja ei pieniäkään ongelmia, samoin Revolutionit yksissä. Pois turha pelko ja keveitä kiekkoja hankkimaan!

Mullakin ollut crossridet reilu kolme vuotta käytössä eikä ole ollut pinnoja kiristellä. Alumiiniseen vapaarattaaseen tosin kuluu pakasta lovet, vaikeuttaa pakan vaihtoa. Olen myös konsultoinut saman hintaluokan maasturin valintaan ja tuo 6.9 on todellakin hintaluokassaan erittäin hyvin varusteltu ja halvin jos Reban keulan haluaa. Muuten menee Recon Silver/Gold TK -linjalle jotka ei kait huonoja nekään.

Kannattaa muuten olla tarkkana, Canyon julkaisi nyt vuoden 2017 Grand Canyon 6.9:n ( https://www.canyon.com/fi/mtb/grand-...on-al-6-9.html ) joka mun silmään huonompi vaihtoehto samaan rahaan. Keula painavampi Recon Gold RL, ei tapered, jotain osia SLX-> perus deore. Ilmoitettu paino 1.4kg enemmän kuin 2016 Grand Canyon SL 6.9 ( https://www.canyon.com/fi/mtb/grand-...on-al-6-9.html ). Molempia näkyy kuitenkin olevan kaikina koko-/väriversioina varastossa tai tulossa myähemmin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hece Katso viesti
    Kannattaa muuten olla tarkkana, Canyon julkaisi nyt vuoden 2017 Grand Canyon 6.9:n ( https://www.canyon.com/fi/mtb/grand-...on-al-6-9.html ) joka mun silmään huonompi vaihtoehto samaan rahaan. Keula painavampi Recon Gold RL, ei tapered, jotain osia SLX-> perus deore. Ilmoitettu paino 1.4kg enemmän kuin 2016 Grand Canyon SL 6.9 ( https://www.canyon.com/fi/mtb/grand-...on-al-6-9.html ). Molempia näkyy kuitenkin olevan kaikina koko-/väriversioina varastossa tai tulossa myähemmin.
    Oho, noita eroja selailin mutta enpäs tajunnut että toiset osat ovat huonompia. Luulin lähinnä että jotain "parempia ja päivitettyjä" olisi. Kuitenkin, tuota 6.9 tai 3.9 olen nyt vakavasti harkinnut.

EDIT: Tuolta Canyonin sivuilta ilmeisesti kannattaa tilata? En pikaisella googlettelulla ainakaan muuta löytänyt, pitää töiden jälkeen katsoa tarkemmin..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bamsed Katso viesti
    EDIT: Tuolta Canyonin sivuilta ilmeisesti kannattaa tilata?...
    Ei niitä voi muualta (uutena) ostaa.

.

Maastossa on kivintä ja juurakointa

Viimeiset vuodet pyörät ovat huonontuneet hintaansa nähden, koska kustannukset ovat nousseet. Eli samaan hintaan saa joka vuosi vähemmän.

Ainakin cyclopuolella canyon toi edellisen vuoden jäljelle jääneet paremmin varustellut mallit myyntiin alennetuin hinnoin viiveellä uusien julkaisusta eli kannattanee seurata outlet tilannetta

Lähetetty minun Nexus 5X laitteesta Tapatalkilla

Kuten toisaalla todettukin, 2016 SL 6.9 hinta nousi tänään 100e ollen nyt 1099e.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •