Näyttää tulokset 1 - 5 / 5

Aihe: Napalaakerien vaihto ja laakerien jäykkyys

  1. #1
    Liittynyt
    07/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    518

    Napalaakerien vaihto ja laakerien jäykkyys

    Vaihdoin löystyneet takalaakerit Fullcrum Racing 5 -vanteista yksitiivisteisistä alkuperäisosista (RS1) SKF:n tuplatiivisteisiin (RS2) laakereihin. Vaihdon jälkeen laakerit ovat huomattavan jäykät.

    Onkohan tämä uusien laakerien ominaisuus, löystyvätkö ajan kanssa, vai teinkö kenties vaihtotyössä jotain väärin?

  2. #2
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.399
    Vaikkakin nuo on konelaakereilla,niissähän on välyksen säätö navoissa.Ethän ole kiristänyt liian tiukaksi sitä laakeria ?Löysää sitä hieman ja kokeile herkistyykö.Tarkistithan rasvan määrän laakereissa ennen asennusta,etteivät ihan äkkiä kuiviksi pääse

  3. #3
    Liittynyt
    07/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    518
    Kiristin maltillisesti; siten, että käytännössä ilman vipuvartta sai auki. Kireys ei tunnu paljoakaan vaikuttavan. En tarkistellut rasvaa, koskapa en tiennyt, että sen voi tehdä hajottamatta tiivisteitä. Internetissä itse asiassa neuvottiin irrottamaan toinen tiiviste vastuksen vähentämiseksi. Nyt on vaan vähän myöhäistä sekin, koskapa laakerit hajonnevat niitä irti hakatessa.

    Tehohäviönä tuo jäykkyys on varmaan watin tai muutaman 100 rpm -nopeuksissa, joten vaikutus on enemmänkin lähellä placeboa. Kuitenkin mielessä kävi, olenko tehnyt väärin jotain, jonka seurauksena laakerit hajoavat ennen aikojaan.

    Mitenkäs tuo välyksen säätäminen toimii? En havainnut minkäänlaista säätömahdollisuutta missään.

  4. #4
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.399
    Osalla RS-012 tehdään välyksen säätö,kuvat spareparts gatalogissa Fulcrumin sivuilla.
    Välyksen säätö näköjään vasta 2014 malleista ylöspäin.Mutta joo,uudet laakerit on nahkeita,johtuen juurikin tiivisteistä.Herkkyys lisääntyy kyllä kun tiivisteet ja laakeripinnat hioutuu kohilleen.

  5. #5
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    3.272
    Huulitiiviste on alkuun aina vähän tiukka ja alkaa luistaa sisäänajon jälkeen paremmin. Sukellusveneluokan tiivisteissä on enemmän kitkaa ja voi kestää aika kauankin.
    Laittaisin alkuun ohuempaa voiteluainetta tiivisteen liukureunaan, eli ulkopuolisesti öljyä hiukkasen, vassut pysyvät kyllä sisäpuolella.
    Joissakin napamalleissa laakerin tiiviste tulee näkyviin päätyholkin alta, joten tiivisteen voi mahdollisesti irroittaa myös laakerin ollessa paikallaan.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •