Näyttää tulokset 1 - 15 / 15

Aihe: Runko vääntynyt?

  1. #1

    Runko vääntynyt?

    Moro kaikille!
    Täällä fillaroinnista vastikään innostunu kaveri huutelee. Eli ongelma juontaa juurensa kevääseen, kun emäntä pannutti pahanlaisesti pyöränsä, eli nokan kautta yli asfalttiin. Hyvä tuuri että emäntä säilyi ehjänä, muutamaa pintanaarmua lukuunottamatta.

    MUTTA tässä on nyt kesän aikana pyörä käyty täydellisesti läpi, kun vaihteet ei oo pelannu kunnolla. Ajattelin homman korjaantuvan uudella takavaihtajalla, mutta nyt osu silmään, että takapakka ei ole rungon kanssa samansuuntainen. Eli pienimmän hammasrattaan yläreunan etäisyys runkoon on hieman suurempi, kuin alareunasta. Tästä johtuen takavaihtaja vetää vinoon koko ajan. Rengas on ihan taatusti kiinni kunnolla ja suorassa, on se niin monta kertaa kokeiltu vaihtaa asentoa.
    Kuinka helposti rungot vääntyilee tälleissä ja onko tuolle mitään tehtävissä? Toisaalta voiko pyörien runkoja mittailla jossain, että saan varmuuden siitä, että runko on vääntynyt, ettei kuitenkin vika ole minussa.

  2. #2
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    4.015
    Todennäköisintä on kuitenkin takavaihtajan korvakkeen vääntyminen. Se kun vähän saa tälliä, niin vaihteet eivät tunnu pelaavan enää ollenkaan. Pyräliikkeestä uusi korvake.

  3. #3
    Liittynyt
    09/2007
    Paikkakunta
    Pori
    Viestit
    982
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Todennäköisintä on kuitenkin takavaihtajan korvakkeen vääntyminen. Se kun vähän saa tälliä, niin vaihteet eivät tunnu pelaavan enää ollenkaan. Pyräliikkeestä uusi korvake.
    Kompataan tätä vaihtoehtoa. Jos runko saanut osumaa kannattaa kuitenkin tarkistaa korvakkeen suoruus tällä työkalulla:http://www.cyclus-tools.eu/code7200100.html?&L=3
    Jos et halua ostaa omaa työkalua, kiikuta runko ja uusi korvake hyvään pyörähuoltoon.
    26 ain't dead.

  4. #4
    Kiitti vastauksista. Täytyy vissiin sitte käyttää pyörä liikkeessä. Sitä ei varmaan silmämääräisesti pysty sanomaan, onko korvake suorassa? Kun näyttää ainakin omaan silmään suoralta. Toisaalta mulla on juuri vastaava pyörä omassa käytössä miesten rungolla. Saman merkin vastaava juuri samoilla osilla, niin onko mitään järkeä alkaa purkamaan toisesta pyörästä takavaihtajat korvakkeineen ja kokeilla korjaantuuko vika?

  5. #5
    Kyllä toi runkokin voi taipua kunnon flipissä, ei pelkästään takavaihtajan varsi (drop out), omassa pyörässä oli vähän tätä ongelmaa (tuohon ei auta uuden dropoutin vaihtaminenkaan). Korvakkeen (drop out) suoruuden voi takastaa silmämääräisesti katsomalla että häkin ohjurirattaat ovat pystysuunnassa linjassa rataspakan lehtien kanssa. Toki myös ohjurirullien on oltava samassa linjassa myös. Linjan voi yrittää tarkastaa esim ottamalla kännykällä kuvan takavaihtajasta takaapäin, ja piirtämällä jollain kuvankäsittelyohjelmalla pystysuora viiva ohjurirullien kautta. Tuon pystyviivan pitäisi olla siis samassa linjassa rataspakan kanssa.

    Edit: Jos korvake on vääntynyt, niin tuota ei pidä oikaista vääntämällä takavahtajasta, vaan irroita takavaihtaja ja vääntele korvake suoraksi sopivalla työkalulla. Tekemällä itse otat luonnollisesti vastuun työn jäljestä..

    Esim. näin:
    https://www.google.fi/search?q=bent+rear+derailleur&biw=1920&bih=1089&so urce=lnms&tbm=isch&sa=X&sqi=2&ved=0ahUKEwjejrHF1cb OAhUBoSwKHYN2ANgQ_AUIBigB#imgrc=HA2FOA4ExglQOM%3A


  6. #6
    Jos oli pahasti vääntynyt, niin mä tarkistaisin vielä mahdollisten takaisinvääntöjen jälkeen, ettei osissa ole murtumia. Ei ole järin hauskaa, jos koko vaihtajapaketti on seuraavaksi pinnojen välissä...

  7. #7
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    5.927
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lai Katso viesti
    Kompataan tätä vaihtoehtoa. Jos runko saanut osumaa kannattaa kuitenkin tarkistaa korvakkeen suoruus tällä työkalulla:http://www.cyclus-tools.eu/code7200100.html?&L=3
    Jos et halua ostaa omaa työkalua, kiikuta runko ja uusi korvake hyvään pyörähuoltoon.
    No mutta tuollainenhan täytyykin tekaista itsellekkin.

  8. #8
    Liittynyt
    08/2013
    Paikkakunta
    oobo
    Viestit
    1.276
    Otat korvakkeen irti ja laita tasaiselle suoralle pinnalle ja painelet korvaketta sitä vasten, niin huomaa onko suora.

    En lähtisi parinkympin osaa vääntään kuntoon, uutta alle.

  9. #9
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.833
    Tsekkaa ensin runko silmämääräisesti vertaillen esim. etu-ja takahaarukoiden puolia ettei poikkeamia. Voi myös mitata vaikka ohjauslaakerilta taka-akseliin että mitta ei poikkea... Pyörän mittaaminen siinä suhteessa helpohkoa kun on kaksi samanlaista vertailtavaa puoliskoa jolloin voi mielikuvituksen rajoissa hakea mittoja...
    Toisaaltaan jos kerran vaihtaja ei toimi niin vaihtajan korvaa epäilen myös jos olet tarkistanut että takakiekko on kunnolla paikalla... Vääntelyä en myöskään suosita, vaurio saattaa olla suurempi kuin uuden korvan hankinta...

  10. #10
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    673
    Musta jää pääsi yllättämään,ja tuli halattua asfalttia.Rytäkässä takakolmioon tuli vääntymä,ja rengas lepää takahaarukassa vinossa.Aluksi epäilin vanteen menneen soirolle,mutta rihtaus ei asiassa auttanut,takahaarukoista toinen on on vääntynyt.Koitin itse vinoutumaan saada oiottua,kevyesti pakottamalla,mutta en saanut vinoitumaa pois,ja järkikin hommassa loppui kesken.Hommaan on olemassa omat työkalunsa,jolla vinouman saa mitattua,ja suoristamisen tehtyä.Paikallisella pyörähuollolla ei työkaluja löydy,eikä rohkeutta hommaan ryhtymiseen(vaikka heille tokaisin rungon olevan metalliromua,nyt jokatapauksessa,ja että saisivat allekirjoittaneen vastuuvapautuksella suoristusta tehdä,liekkö sitten lopulta kiinnostuksen puutetta).Noh nyt hakusessa homman osaajaa,tiedossa ketäään,keltä pirkanmaan,keski-suomen alueella homma hoituisi?

  11. #11
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    4.015
    Oikaisin monta vuotta sitten maantiepyörän etuhaarukan sekä takahaarukan ihan vaan suoraa rimaa apuna käyttäen ja pyörä kulki taas hienosti. Löysin melkein ajamattoman vehkeen pyöräliikkeen käytettyjen seasta, ikää tuolla oli jo parikymmentä vuotta. Luultavasti oli jokseenkin uutena ajaa tömäytetty ojaan ja haarukat tömäyksessä sujahtaneet sen verran että kulku ei enää ollut entisenlainen. Rungon kolmioon tähtäsin oikaisut takahaarukasta ja etuhaarukan toinen aisa oli hiukan sujahtanut taakse, se piti käyttää irti emäputkesta. Yksi haarukan puolikas kerrallaan käsittelyyn. Oma apu paras apu!

  12. #12
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    1.639
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stumpe Katso viesti
    Otat korvakkeen irti ja laita tasaiselle suoralle pinnalle ja painelet korvaketta sitä vasten, niin huomaa onko suora.

    En lähtisi parinkympin osaa vääntään kuntoon, uutta alle.
    No ei toimi - ainakaan omalla kokemuksella.... Kyllä sen suoruus pitää tsekata siinä paikallaan. Samalla tulee tarkastettua rungon suoruus.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  13. #13
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    673
    Tähän tulikin yllättäv käänne,kun mittailujen tuloksena vaikuttaisi kiekko olevan rihdattu toiseen laitaan napaa.Takahaarukka siis suora,mutta kiekko asettuu toiseen laitaan harukkaa.Prikat tarkastettu että ovat paikallaan.Paikallisella huollolla käynyt katkenneen pinnan johdosta.Tällöin vaihdettu lyhyempi pinna kuin alkuperäiset,ja kiekko rihdattu toiseen laitaan,pois navan keskilinjasta.Tämä on tulkintani useamman päivän pyörittelyn jälkeen.

  14. #14
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    1.808
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti cigant Katso viesti
    Tähän tulikin yllättäv käänne,kun mittailujen tuloksena vaikuttaisi kiekko olevan rihdattu toiseen laitaan napaa.Takahaarukka siis suora,mutta kiekko asettuu toiseen laitaan harukkaa.Prikat tarkastettu että ovat paikallaan.Paikallisella huollolla käynyt katkenneen pinnan johdosta.Tällöin vaihdettu lyhyempi pinna kuin alkuperäiset,ja kiekko rihdattu toiseen laitaan,pois navan keskilinjasta.Tämä on tulkintani useamman päivän pyörittelyn jälkeen.
    Laita takakiekko väärinpäin paikoilleen, niin näet heti että onko vika kiekossa vai rungossa.

  15. #15
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    673
    ^ täytyypä testata.Mittasin ton asemoinnin rihtauspenkissä työntömitalla,ja testasin toista kiekkoa takahaarukassa(oli tosin etukiekko,mutta takahaarukan sillä sai silmämääräisesti hyvin tarkasti tarkastettua).

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •