Näyttää tulokset 1 - 18 / 18

Aihe: Talvipyöräilyyn valmistautuminen - ajolasit nelisilmäiselle?

Talvipyöräilyyn valmistautuminen - ajolasit nelisilmäiselle?

Moro!

Olen tässä jo kuukauden päivät katsellut verkkokaupoissa ympärilleni, selvitellyt yleisien suosituksien pohjalta sekä lisännyt useita tuotteita toivelistalle talvipyöräilyyn valmistautuessani. En ole siis aiemmin pyöräillyt tai liiemmin ulkoliikuntaa talvisin harrastanut, joten tämä vaatetus- ja varustusmaailma talvella on itselleni aivan utopiaa.

Suurin kysymys minulla on ajolaseista. Ajolasit olisivat tietysti maastoajossa ympäri vuoden suotavat, mutta silmälasien päälle ei taida tuollaisia perinteisen mallisia ajolaseja saada sovitettua? Näin talven korvilla olenkin kiinnittänyt myös silmien alueen lämpöä ajatellen huomioni "laskettelulasi"-malleihin, mutta sovitus silmälasien päälle vaihtelee käsittääkseni näissäkin valtavasti. Pyytäisinkin nyt omakohtaisia kokemuksia muilta nelisilmäisiltä, jos jokin tietyn mallin ajolasi on palvellut juuri Sinua riittävällä mukavuusasteella.

Giro Tazz MTB-lasit ovat olleet toivelistalla, mutta mitä enemmän luen arvosteluja, sitä enemmän epäilen tätä erikseen mainittua yhteensopivuutta juuri silmälasien kanssa. Törmäsin myös tämän foorumin vanhempaan keskusteluun, jossa porukka suositteli perinteisiä rautakaupan suojalaseja - näistä kuitenkin tiedän jo etukäteen sanoa, että ainakaan omassa päässäni ei ole miellyttävä kokemus pitää suojalaseja omien lasien edessä.

Ainoa varmistunut hankinta tähän mennessä on Schwalben Ice Spiker -kumit, vaan edelleen pohdin, tarvitsenko todella myös taakse nastakumin? Poljen kyllä paljon ylämäkiä, kallion päällä asustaessakin, eli ilmeneekö tavallisessa maasturi-renkaassa (tässä tapauksessa Schwalbe Rapid Rob, 2.25") huomattavaa sutimista, jos mäki on jäässä?

Muita vinkkejä talvipyöräilyyn voi myös tiputella vastauksena, vaikka vastausta juuri tuohon pääaiheeseen ei löytyisi. Velogin pätkän olen talvipyöräilystä jo katsonutkin, mutta jos inasen verran pienemmällä budjetilla liikutaan, päästäänkö mukaviin pakkasajoihin?

Hanki ajolasit voimakkuuksilla.

Kypärä visiirillä .

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Hanki ajolasit voimakkuuksilla.
    Koitin tuotakin Googletella, en ilmeisesti riittävän tehokkaasti. Onko tietoa, löytyykö ihan joka optikolta?
    Lienee toki vähän hintavampi tämän talven budjettiin, mutta tietysti ympärivuotiseen käyttöön varmasti ihan rahan arvoinen panostus.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ProDexorite Katso viesti
    ...Onko tietoa, löytyykö ihan joka optikolta?
    Ei löydy kaikilta. Ja moni vastaa kysyttäessä, että "kaarevalinssisiin urheilulaseihin ei saa voimakkuuksia". Mutta hepä ovat väärässä.

Lienee toki vähän hintavampi tämän talven budjettiin,
    Minä ostin omani vasta ~vuosi sitten ja pidin silloin kalliihkona hankintana. Nykyään harmittaa etten tehnyt sitä aiemmin. On ollut paras investointi pyöräilyyn ikinä. Ja joka pennin arvoiset. Söin sitten säästösyistä vastapainoksi tovin kaurapuuroa.

...mutta tietysti ympärivuotiseen käyttöön varmasti ihan rahan arvoinen panostus.
    Kyllä. Ne on joka lenkillä silmillä. ja hiihtäessä. Piilareita en ole sittemmin käyttänyt.

Omani (Rudy Project Rydon) hankin Helsingistä Sanomatalon Katseesta, tälläkin foorumilla vaikuttavalta veijarilta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lammy Katso viesti
    Kypärä visiirillä .

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
    Näin minä ratkaisin tuon. Hankin ABUS Hyban+ kypärän, ja olen ollut tyytyväinen. Riittävän isoja kokojakin minulle.

Omani (Rudy Project Rydon) hankin Helsingistä Sanomatalon Katseesta, tälläkin foorumilla vaikuttavalta veijarilta.
    Kiitoksia! Täytyykin tutkia tarkemmin - tosissaan vasta ensi vuoden puolella kun budjetti on sitä sorttia tälle talvea, ettei kaurapuuro-diettikään pitäisi enää miestä tiellä. Toivottavasti löytyisi ihan täältä Hämeenlinnan suunnaltakin, mutta eipä se toki tolkuton matka sinne pks-liikkeisiinkään ole.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Näin minä ratkaisin tuon. Hankin ABUS Hyban+ kypärän, ja olen ollut tyytyväinen. Riittävän isoja kokojakin minulle.
    Tarvitseekin ottaa vakavaan harkintaan! Tuohan ei ns. lämmittäjänä toimi, mutta estää varmasti silmiin kohdistuvan viiman ja suojaa kiviltä/nastoilta riittävästi. Kallishan tuo sikäli on, että vasta keväällä uuden saman hintatason kypärän jo ostin, mutta ei toisaalta juuri eroa hyvien laskettelu-/motolasien hinnoista.

Silmälasien päälle tulevat laskettelulasit on merkitty OTG... kovimmilla pakkasilla puolustavat paikkaansa.

Oakleyn laseja myy ainakin Silmäasema, saa vahvuuksilla ja ovat laadukkaita. Malleja on moneen lähtöön sekä linssivaihtoehtoja. Itselleni hommasin loppukesästä Oakley Flak 2.0 lasit prizm trail linsseillä, aiemmin tuli käytettyä piilareita ja niiden kanssa suojalaseja, urheiluaurinkolaseja tai laskettelulaseja säästä riippuen.
    Hyvin suojaavat ajoviimalta mitä nyt muutaman viikon ehtinyt testaamaan, toivottavasti toimivat pakkasillakin. Hinta on kova mutta sain nuo suht hyvään hintaan kun sattui olemaan tarjous silmälasien ostajalle aurinkolasit -50%, samalla tuli uusittua silmälasitkin.
    Lahden kuvarastit kartalla http://goo.gl/maps/01MlQ (Päivitetään kun jaksaa ja muistaa )

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ProDexorite Katso viesti
    Kiitoksia! Täytyykin tutkia tarkemmin - tosissaan vasta ensi vuoden puolella kun budjetti on sitä sorttia tälle talvea, ettei kaurapuuro-diettikään pitäisi enää miestä tiellä. Toivottavasti löytyisi ihan täältä Hämeenlinnan suunnaltakin, mutta eipä se toki tolkuton matka sinne pks-liikkeisiinkään ole.
    Hämptonista löytyy eri valmistajien urheilulaseja ainakin Synsamista (Goodman) ja Optikko Kiviseltä (Keskustalo).

Suositan kyllä nastoja eteen ja taakse, helpottaa elämää huomattavasti ainakin vaihtelevassa talvessa.
    Lumella ja kunnon pakkasella ei tarvi lainkaan mutta on nykyään aika harvinainen tilanne etelämpänä...

Minä hommasin jokunen vuosi takaperin työmaakäyttöön tarkoitetut suojalasit voimakkuuksilla muistaakseni Specsaversilta hintaan reilu parisataa. Aivan loistava hankinta enkä metriäkään ole sen jälkeen ajanut ilman niitä kesällä tai talvella. Tavattoman mukavaa nähdä tarkasti niin lähelle kuin kauas, ei lennä ötökät silmiin, ei saa ajoviima/pakkanen silmiä vuotamaan niin helposti. Ja onhan noilla mukava mökillä tarttua moottorisahaankin jne.
    Helkama Kulkuri 5
    Felt QX 85
    Tunturi RX500
    Ridley X-Ride
    Focus Cayo Di2

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Suositan kyllä nastoja eteen ja taakse, helpottaa elämää huomattavasti ainakin vaihtelevassa talvessa.
    Lumella ja kunnon pakkasella ei tarvi lainkaan mutta on nykyään aika harvinainen tilanne etelämpänä...
    Näin itsekin oletin, että olisi näin fiksumpaa.
    Laitoinkin nyt kaksin kappalein tilaten - pysyypä pyörä tiessä sitten kelistä riippumatta! Kiitoksia tuosta Crotone-linkistä. Pitänee kerätä näitä ihan listaan, kun suosituksien määrä ylitti odotukseni.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti -jamo- Katso viesti
    Minä hommasin jokunen vuosi takaperin työmaakäyttöön tarkoitetut suojalasit voimakkuuksilla muistaakseni Specsaversilta hintaan reilu parisataa. Aivan loistava hankinta enkä metriäkään ole sen jälkeen ajanut ilman niitä kesällä tai talvella. Tavattoman mukavaa nähdä tarkasti niin lähelle kuin kauas, ei lennä ötökät silmiin, ei saa ajoviima/pakkanen silmiä vuotamaan niin helposti. Ja onhan noilla mukava mökillä tarttua moottorisahaankin jne.
    Täytynee varmaan oikeasti tuossa talven jälkeen seuraavaan kesäkauteen valmistautuessa käydä konsultoimassa paikallisia optikoita hinnoista. Jos samalla saisi jollakin diilillä nämä perus-kakkulat uusittua.

Minä ostin omani vasta ~vuosi sitten ja pidin silloin kalliihkona hankintana. Nykyään harmittaa etten tehnyt sitä aiemmin. On ollut paras investointi pyöräilyyn ikinä. Ja joka pennin arvoiset. Söin sitten säästösyistä vastapainoksi tovin kaurapuuroa.

Aikalailla samat kokemukset minullakin. Rudy Project Rydoneille, Katseelle ja veijarille suositukset täältäkin!

Unohtuikin tuosta omasta suosituksesta mainita hinta, nuo Oakleyt ja yksitehosilmälasit maksoivat yhteensä vähän yli 400€. Ilman tuota tarjousta Oakleyt olisivat pelkästään olleet tuon hintaiset, tosin pelkistä aurinkolaseista olisi silloin saanut -25% alennusta, reilu 300€ olisi niille jäänyt silloin hintaa.
    Lahden kuvarastit kartalla http://goo.gl/maps/01MlQ (Päivitetään kun jaksaa ja muistaa )

Samanlaisia aiheita

1. Sopivat lasit talvipyöräilyyn
    By jamming82 in forum Varusteet
    Vastaukset: 8
    Viimeinen viesti: 15.11.2018, 10.32
  2. Talvipyöräilyyn hyvät ajohousut
    By johannes10 in forum Varusteet
    Vastaukset: 22
    Viimeinen viesti: 16.07.2018, 10.46
  3. Suosituksia työmatka/talvipyöräilyyn
    By H3ili in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 6