Sivu 2 / 15 EnsimmäinenEnsimmäinen 123412 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 31 - 60 / 437

Aihe: Bikepacking-varusteet

Noi autiotuvat, laavut yms. on tietysti myös ihan mielenkiintoisia vaihtoehtoja, mutta ne kyllä rajaa retkikohteita merkittävästä, koska monissa kansallispuistoissa pyöräily on kokonaan kiellettyä. Toki olen minäkin muutamalla fillareissulla yöpynyt ohimennessäni kansallispuistossa siten, että olen tunkannut pyörän laavulle jossa sitten olen nukkunut. Suomessa on kuitenkin upeat jokamiehen oikeudet, joten hieman maastokarttaa tutkimalla hyvä telttapaikka löytyy kyllä yllättävän helposti jopa rauhallisen jäven/lammen tms. rannalta.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hebe Katso viesti
    sais tuossa omassa setissa jonkun kevyen/pienen yhden hengen teltankin kulkemaan satulalaukun päällä ja kesämakuupussi tangolle. Jos ajaa vain päivisin, niin tuon etuvalon voi jättää pois ja laittaa isomman säkin eteen. Tosin, jotta kokkausvermeet saa kulkemaan pitäisi laukun olla isompi, esim saman valmistajan Super C sopivalla telineellä. Siittä hyviä nuo Carradicen laukut, kun laittaa telineen niin ei laukku paljoa heilu ajaessa. Toisin kuin muitten puheiden perusteella nykymuodin mukaiset apidurat jne.
    Kaverilla oli juuri tuollainen Apiduran satulalaukku, taisi olla sitä keskimmäistä kokoa. Pienen jälkikiristyksen se tosiaan vaati n. 5km ajon jälkeen, mutta oli mielestäni tukevan oloinen sen jälkeen. Jotain kylttikirejä yms. otettiin reissulla, niin se näyttänyt mitenkään isommin siellä perässä heiluvan. Itse olin tosin myös tyytyväinen tuohon Tubus fly + kuivasäkki systeemiin, joten en ainakaan juuri nyt nää syytä vaihtaa satalalaukku systeemiin.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Laerppi Katso viesti
    Mitä pyöriä käytätte? Itsellä ostoslistalla touringpyörä, jossa olisi mahdollisiman paljon kiinnikkeitä valmiiksi ja mahtuisi vähän muhkumpaa rengasta.
    Parastahan tässä bikepacking touhussa on juuri se, että se ei aseta pyörälle oikeastaan mitään vaatimuksia, oikestaan mikä tahansa cyclo, maasturi tai läski kelpaa.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Ilman muuta. Mullakin on ne Arkelit spekuissa vielä. Jokatapauksessa tarakka tuli hankittua niin siihen nyt saa sivarit ja/tai päälle kuivasäkissä kamaa.
    Mulla oli viime kesänä käytössä Alturan ultralite panniersit ja niistä ei ainakaan jäänyt kovin hyvää kuvaa. 700km reissulla niistä rupesi saumat repelemään n. 400km jälkeen. Tuolloin nuo tuntui kyllä ihan hyvältä ajaessa, mutta nyt on on käyttänyt enemmän bikepacking-henkistä kamaa, niin kyllä noi oli kuitenkin huomattavasti "lepsummat" tuolla takana, vaikka olikin niiden alkuperäisen kuminauhakoukut korvannut kunnon kiinnikkeillä.

Kannattaa myös varoa, että pyörän taakse ei pakkaa liikaa kamaa, ajattavuus pysyy kuitenkin parhaana, kun kamat on ripoteltu mahdollisimman tasaisesti ympäri pyörää siten, että paino on mahdollisimman sisällä/alhaalla/keskellä (näitä kaikkia on toki mahdotonta saada yhtä aikaa)
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti VesaP Katso viesti
    Jos tarakkaa haluatte älkää ottako sit liian kapeaa. Itse tein sen virheen. Liian kapeaan tarakkaan ei saa kuivasäkkiä oikein kunnolla niputettua niin ettei se heilu siinä. Mutta sitä varten voi rakentaa muovilaatikon kannesta upeen tarakkatelineen millä saa kovaa respektiä palstalla täällä!
    Yllättävän napakasti mulla pysyi tuossa todella kapen tubus fly -tarakan päällä tuo 16L kuivasäkki. Sidoin tuon itse niin, että vedin säkin kireälle 20mm remmeillä tuonne tarakan alareunaan (kts. ekan viestin kuva), jotta sain puristettua tuon leveästi ja tukevasti alaspäin. Reissun aikana minulla oli sitten vielä lisäremmi tuossa kuivasäkin ympärillä, jonka olin kertänyt ihan perinteisesti tarakan ja pussin ympäri. Jos kapeaan tarakkaan sitoo pussin vain siten, että remmin pyöräyttää pussin ja ritsin ympäri, heiluu se varmasti. Tuossa kiristämisessä käytin siis hieman samaa ideaa mitä mm. motorcross-pyöräiljät käyttää kun ne kuskaa moottoripyöriä peräkärryssä.
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kalle H Katso viesti
    Noi autiotuvat, laavut yms. on tietysti myös ihan mielenkiintoisia vaihtoehtoja, mutta ne kyllä rajaa retkikohteita merkittävästä, koska monissa kansallispuistoissa pyöräily on kokonaan kiellettyä.... hieman maastokarttaa tutkimalla hyvä telttapaikka löytyy kyllä yllättävän helposti jopa rauhallisen jäven/lammen tms. rannalta.
    Offtopic sivuhuomautuksena tähän on kuitenkin todettava, että valtaosa valtakunnan laavuista, kodista yms. on jossain muualla kuin kansallispuistoissa. Autiotupiakin.

Niitä on metsästysseuroilla, kyläyhdistyksillä, virkistysyhdistyksillä, partiolaisilla, seurakunnilla yms. ympäri metsiä ja lammenrantoja. Laavu.org ja Retkikartta auttaa löytämään osan, mutta noistakin puuttuu vaikka mitä. Maastokartoista vähän tutkimalla löytyy lisää. Eivätkä kaikki toki ole kartoissakaan.

Tuossa kiva minkä lie kyläyhdistyksen autiotupa ja vaikkapa tässä kiva laavu, noin niinkuin esimerkiksi.

Joskushan toki karttaan merkityn laavun paikalla on vain romahtanut lautakasa ja lasinsirpaleita. Ja laavullakin on kivempi nukkua teltassa

Jos suosiolla jättää teltan kotiin, tämä on ehdoton huipputuote laavukeikoille:http://www.seatosummit.com.au/produc...e/?ref=outdoor

Ja jos ei ole kräntty yösijoista, uimarantojen pukukopitkin on asiallisia majoitteita ja paremmissa on suihku ja juomavettä tarjolla.
    Tyytyväisiä herrat on, on meillä harraste terve, verraton.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti lai Katso viesti
    Ja jos ei ole kräntty yösijoista, uimarantojen pukukopitkin on asiallisia majoitteita ja paremmissa on suihku ja juomavettä tarjolla.
    Hyväksi havaittu yöpymismuoto on myös ojanpohja tai linja-autopysäkin katos. Peitoksi riittää joku avaruushuopa tms. ekstrakevytpeitto. Mukavaa lomareissua kaikille
    www.club15k.com/SR

Meh. http://www.laavu.org/ Tuvatkin löytyy mutkan takaa.
    Itse olen sivulaukkuihminen, mut joku tommonen ilman tarakoita toimiva paketti olisi kiva kakkossetiksi niin vois tehdä pikaisia yönylipyrähdyksiä vapaavalintaisella pyörällä.
    --

Selaisin foorumia läpi ja koitin erinäisiä hakuja, mutta en ainakaan huomannut, että super trendikkästä bikepacking-aiheesta olisi keskusteltu aikaisemmin laajemmin.
    Linkataan nyt ainakin nämä pari vanhaa keskustelua aiheesta tai sitä sivuten:
    Maastopyörävaellus
    Kuva putkikamelistasi matkakunnossa

^^ Mulla on Apiduran keskikokoinen satulalaukku ja kyllä se putkelta ajaessa vänkästi antaa heijaavaa tunnelmaa. Vielä riippuen siitä, kuin täyteen ja "pitkäksi" se on pakattu. Satulasta OK. Toisinaan oon viritelly siihen lisäksi mustekaloista stabilisoijia, mutta luulen vähän, että niiden tuoma apu on vaan korvien välissä. Kuitenkin helkutin hyvä ja tilava säkki, joka ottaa myös ass-saverin roolin tarvittaessa. Olen tyytyväinen siihen, että tuon hommasin.

Olen kattellut kavereiden pakkaustouhuja, kun virittelevät näitä muodikkaita pikku pussukoita fillarin joka putkeen. Aikaa palaa ja silti niitä alkaa repeilemään irti jo muutaman tunnin ajon jälkeen. Ja mitä sitten muovipyörien kanssa? Rulla gorillaa suojaksi, ettei putket katkee viikon reissulla kurahiekkapaskan hankaukseen.
    II||ii::--..__..--::ii||II

Aikoinaan suosittiin matalaa kuormausta ja vältettiin esim. tavaratelineelle lastaamista, lisäksi taka/etulaukkujen painojakautuma oli max 40/60 ja lisänä korkeinaan kevyt tankolaukku. Ihmetyttää vain tuo "miljoonan" laukun pakkaustyyli.

Itsellä on Revelate Designsin Viscacha -satulalaukku. Polulla ajaessa se sivuttain periksi antava kiinnitys tuntuu paremmalta, kuin tarakkalaukut samassa tilanteessa. Eli jos on tarpeen heilauttaa pyörää esteen vuoksi, tuntuu kuin kuormaa ei olisikaan (koska se nyytti kulkee aluks suorempaan kuin pyörä).

Noiden tarakkalaukkujen heiluminen on kyllä jopa irvokasta katsoa, mutta omaa laukkuahan ei näe :-) Olin kovinkin skeptinen nähdessäni niitä ekaa kertaa, mutta kokeilu avarsi. Ja tietysti ne painavat romut pussin pohjalle satulatolpan lähelle ja kevyempää sinne häntään...
    Korppikotkat hiipii, sammioihin käy. Sotahuuto riipii, vaikkei ketään näy.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti cobbo Katso viesti
    Jotta pysytään asiassa, onko kukaan saanut mahdutettua lisäjarrukahvoilla varustettuun tankoon kuivapussitankolaukkua?
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mitä jos vain löysäät pultit ja käännät kahvat alas (tai tarvittaessa takaviistoon), pois tieltä reissun ajaksi?
    Eeh, niinhän se meni kun hetken tappeli vaijerien kanssa, olisihan tää itsekin pitänyt jne.. Jarruvaijereihin tuli erinäistä ekstramutkaa kun kahvat käänsi alas, mutta ylimääräkuoren sai kuitenkin ohjailtua niin että mekaanisten levarien palautusjousi jaksoi lisäkitkasta huolimatta vielä vetää jarrut aukiasentoon. Tangonpäävaihtajien vaijerit onneksi lähtevät droppien päistä eli ne kiertelevät pussin alapuolella. Lisäbonarina tankopussukan kiinnitysremmit saa ohjattua lisäjarrukahvojen sivuilta eli kiinnnityksestä tuli stabiilimpi.

edit: sama fiilis muuten tuosta satulalaukun heilunnasta, eli että se on helpompi kompensoida kun se tulee "pehmeämmin" pyörän liikkeiden perässä. Satulalaukuilla tuli joskus tunne niinkuin tarakalla olisi ollut keilapallo jousen päässä, eli laukut ja tarakka kiskoivat fillaria heilahduksen jälkeen aika rajusti. Toki syynä oli sekin että kun tarakkalaukkujen kanssa reissasi, mukana oli ihan liian raskasta kamaa, mutta kyllä tuon imo huomaa kevyemmälläkin lastilla.

Olikos vanhempi kevytreppusäie jossain vielä täällä? Nimimerkillä testireissun jälkeen tavaroita punninnut..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Olikos vanhempi kevytreppusäie jossain vielä täällä? Nimimerkillä testireissun jälkeen tavaroita punninnut..
    En tiedä mistä säikeestä puhut, mutta jos kamat liittyvät yhtään bikepacking-henkiseen touhuun, niin puolestani nuo voi postata myös tänne.

Itsellä on tässä menossa pientä hienosäätöä tuon varustuksen kanssa ja samalla tuli punnittua tuon nykyisen "kuljetusjärjestelmän" painot.

Alla punnitutpainot tuon aloitusviestin bikepacking-kokoonpanolle. Tässä siis kaikki kuljetukseen käytetty kalusto. Vaikka tuo tarakalla oleva kuivasäkki ja Salsan anything bagit ovat aika painavat, painaa tämä kokonaisuudessaan kuitenkin tarakan kanssa about saman verran kuin perinteisen Ortlieb-takasivulaukut ilman tarakkaa.

Tuote lisätiedot á-paino määrä kokonaispaino
    Kuivasäkki - Ortlieb heavy duty dry bag 13L (käytössä tarakalla) 227 1 227
    DIY - Runkolaukku 83 1 83
    DIY - Keitinpussi Rungossa kiinni cargo cagessa 51 1 51
    Tubus Fly -tarakka sis. qr-kiinnikkeet taka-akselille 539 1 539
    Tubus Fly - tarakan DIY-remmit 69 1 69
    Blackburn - outpost cargo cage (sis. remmit) 160 1 160
    Salsa Anything cage HD 166 2 332
    Salsa Anything bag 4,5L (sis. remmit) 181 2 362
    Total 1823

Hyvin palvellut (ja edelleen erittäin hyvä teltta) meni myyntiin vastaavan kevyemmän tieltä. Hieman laskeskelin noita painoja ja näyttää siltä, että jatkossa kesäleiriytymiskamat saa puristettua hieman alle 1,9kg painoon. Tähän painoon siis kuuluu Nordisk Telemark 1 ULW -teltta, Jack Folfskin Pounder -makuupussi, Exped UL -tyyny sekä Thermarest neoair xlite large -makuualusta. Bikepacking-touhun kannalta näiden viimeisten grammojen puristaminen ei edes ole kovin oleellista, mutta koska samat kamat on käytössä myös reippaammassa eräilytouhussa tulee näitä grammoja vähän laskeskeltua

Tuo laavu.org vinkki on muuten erittäin hyvä, olen joskus juokiessa/maastopyöräillessä törmäillyt noihin randon-laavuihin, mutta en ole ajatellutkaan, että ne löytyy myös jonkinlaisesta tietokannasta. Myös laavuilla/kodissa/tuvissa on toki hyvä nukkua, mutta ilman telttaa on kyllä oikeastaan koskaan lähtisi matkaan, aina voi käydä tilanne, että laavulle asti ei pääse tai suositut laavut saattavat olla myös yllättävän täynnä.
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

Se oli tämä: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...%E4rymistelyyn
    Lähtee lapasesta nopeasti ja osa viesteistä osuu tämän ketjun tontille.
    Kevyehköt kävelyretkuilut ja päivän / yön yli maastopyöräretket alkoivat kiinnostaa pitkän tauon jälkeen ja pitää vähän virkistää taitoja/varusteita tähän päivään.

Tuo laavu.org vinkki on muuten erittäin hyvä, olen joskus juokiessa/maastopyöräillessä törmäillyt noihin randon-laavuihin, mutta en ole ajatellutkaan, että ne löytyy myös jonkinlaisesta tietokannasta.
    Ei ne ole tietokannassa ellei niitä joku aktiivinen kansalainen ole sitä sinne laittanut. Taitaa olla tuollainen openstreetmap-tyylinen keräily eikä "viranomaisten ylläpitämä". Paaaljon puutteita. Mutta voihan sieltä tarkistaa jos mahdollisesti olis reitin varrella.

...aina voi käydä tilanne, että laavulle asti ei pääse tai suositut laavut saattavat olla myös yllättävän täynnä.
    ...tai sitä laavua ei ole enää olemassakaan tai se on merkitty väärään paikkaan

^^Itselläni on se Revelate Designin vastaava, jota olen käyttänyt mm. kevyessä hiilaripyörässä maantiellä. Parin päivän kesäisessä "luottokorttireissussa" kamat menee tuossa helposti ja sen saa kyllä pakattua siten, että heiluminen on todella vähäistä tai ei ainakaan haittaa ajoa. Huonosti kiinnitettynä ja pakattuna se kyllä heiluu.

ketti Guest
    Minulla Apiduran suurin satulalaukku maantiepyörässä työmatkavarusteita ja satunnaista brevettihommaa varten.

Heiluminen ei ole minua haitannut, itse asiassa en ole sitä edes huomannut. Taidan seisaaltaan ajaen nylkyttää mäet sisätraineriajotyyliin runkoa paiskomatta, niin ei nyssäkkäni heilu?

Tällä setillä 6 päivää Käsivarressa. Kevyt? Ei aivan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mpesu Katso viesti
    Tällä setillä 6 päivää Käsivarressa. Kevyt? Ei aivan.
    Kuva ei näy.

12:40 ei se kyllä näy mulle vieläkään, testattu IE, Chrome, Firefox ja tapatalk.
    Speksausta ja Pyöräilyä.

Minulla näkyy, hieno reissu tulossa. Lyhyemmän matkavavan hankkisin.
    Pyöräily on kivaa!

Bikepacking-varusteet

Älkää laittako niihin kuviin sitä googlen osoiterivin urlia vaan oikealla hiirennapilla kuvan päältä -> kopioi kuvan osoite. Voi johtua myös kuvan yksityisyysasetuksista; Kuva näkyy varmaan heille jotka ovat kirjautuneena esim. Gmailiin.

No hitto, pitää jakaa kuva jonkun muun alustan kautta kun pääsen koneelle.

Myös teleskooppivapa oli varalla messissä mutta toi pitkä on useamman vuoden etsinnän tulos. Ron thompson, järkyttävän pitkäheittoinen vapa!

Lähetetty minun SM-G920F laitteesta Tapatalkilla

Mjahans. Aiempien viestin muokkailu ei onnistu. Siispä kuva tähän:

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mpesu Katso viesti

Myös teleskooppivapa oli varalla messissä mutta toi pitkä on useamman vuoden etsinnän tulos.
    Tuosta tulikin mieleeni, että miten olette ratkaisseet kylmänä säilytettävien ruokien kuljetuksen? 6 päivää teltan kanssa Lapissa vaatii ehkä erilaisen lähestymistavan, mutta päivämatkoilla majapaikasta toiseen kesällä voisi tarvetta tällaisellekin olla. Vai onko eväät/muut mukana kuljetettavat ruuat aina sellaisia, että ne kestää lämpöä? Ja kalastusvehkeiden kuljettaminen mukana ainakin nostaa kylmäketjun merkitystä pari pykälää.

Kaikki sapuska kuivattuna on minun ratkaisu. Ja eihän vaellushommissa oikein muita keinoja olekaan.

Lähetetty minun SM-G920F laitteesta Tapatalkilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    ...miten olette ratkaisseet kylmänä säilytettävien ruokien kuljetuksen?..
    Ainakaan minä en kuljeta kesällä tuollaista kamaa mukanani. Sysksyllä voi olla joku metukka- ja juustopaketti mukana.

Nyt tuolla reissussa sain taimenen ja alkoi ahdistaa jo hieman kun teki mieli jatkaa kalastusta ja pelkäsin että kala ehtii auringonpaisteessa käydä kypsymään. Onneksi matkalle osui harjun katveessa oleva lumenviipymäpaikka josta sain kylmäketjun taas kuntoon.

Liekö joku muuten jossain laskenut/tutkinut/tms sitä, että miten paljon oikeasti jotkut pienet sivulaukut aiheuttaa vastusta ajaessa enemmän mitä tuommoset nykytrendin mukaiset "10 erikokoista pussukkaa ympäri pyörää"?

Itsellä lauantaina oli tarakka ja sivulaukut sekä pieni pussukka stemmin takana vaakaputkessa akkujen lataukseen. Muuten täydellinen setti mutta johan ne polvet putkelta ajaessa hakkaa siihen pussukkaan... Eli yksi pienikin pussukka "liikaa". Sivulaukut ei tuntuneet kyllä missään siellä takana (ei niissä paljon mitään kamaa ollutkaan kyllä) mutta noiden akkujen latauksen takia joku pikkulaukku on hyvä olla siinä stemmin takana.

Paljonkohan häviää wateissa verrattuna tuommoseen Apiduran satulaputkijöötiin?

^jotain hieman asiaa sivuavaa, ainakin se maininta että etulaukut ovat aerodynaamisemmat kuin takalaukut. Jotenkin uskottavaa, etulaukut "kätkevät" taakseen ajajan vispaavat jalat. https://janheine.wordpress.com/2012/...orld-bicycles/

Jos laukut ovat kapeat, eli eivät tule jalkoja ulommas, niin en kyllä usko isoa vaikutusta olevan. Tuollainen korkea tarakan päällä oleva säkki vastustaa varmasti enemmän.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •