Sivu 3 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 61 - 90 / 97

Aihe: Fatbike vai 29", kertokaa?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Maastoon7 Katso viesti
    Jep jep! 

Noin 15 v sitten jo mietin näitä pyöräilyn eri ulottuvuuksia. Eksyin sen jälkeen moottoripyöräilyn ynnä muuhun maailmaan. Karavaani-jututkin tuli koluttua läpi.

Nyt on elämä siinä mallissa, että nää fillarijutut saa nousta päällimmäiseksi.

Elikkäs, fatbiken osto on väistämättä edessä. 29" kaveriksi, niin saan naiskaverinkin mukaan joskus tai itse vaihtelunvuoksi sillä ajan.

Kyllä tämä tästä lohkeaa! :-)

Olis kylläkin mukava alan harrastajien kanssa porukallakin ajella.
    Kyllä ja viiden pisteen vihje. Kun lopulta omistat kaksi eri maastopyörää voit pyytää muitakin metsään kuin naiskaverin. Pyysin viime joulukuussa yhtä maantiepyöräilevää naapuriani kokeilemaan maastopyöräilyä. Eli tarjosin mahdollisuutta ajella molemmilla pyörilläni. Vaihtelimme pyöriä lenkin aikana. Kahdesti olimme ajelemassa minun pyörillä ja sen jälkeen naapurini osti oman fättiksen. Niin se vannoutunut mamil innostui myös maastopyöräilystä.

Alkuperäiseen aiheeseen vastaan, että molemmat. 29:llä vetää vaikka työmatkat ja fättis sopii ympärivuotiseen ajoon ihan missä vain.

Hieno homma 👍 ☺ 🌞

Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Maastoon7 Katso viesti
    Noin 15 v sitten jo mietin näitä pyöräilyn eri ulottuvuuksia. Eksyin sen jälkeen moottoripyöräilyn ynnä muuhun maailmaan. Karavaani-jututkin tuli koluttua läpi.
    Eikai nää toisiaan poissulje? Itellä on auto(t), moottoripyörä, asuntovaunu ja läskipyörä. Kaikki käytössä, tosin enemmän oon pyörällä kun tolla mopolla ajanu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Läskimasa Katso viesti
    Eikai nää toisiaan poissulje? Itellä on auto(t), moottoripyörä, asuntovaunu ja läskipyörä. Kaikki käytössä, tosin enemmän oon pyörällä kun tolla mopolla ajanu.
    Vuosia sitten, kun itselläkin olijos jonkinlaista härpäkettä; as.auto, kajakkeja pari kpl, hyvä mönkkäri, moottoripyörä tai kaksi, ja maantieharjottelu fillari tai maastopyörä.

Käteen jäi se, etten ehtinyt oikein mihinkään kunnolla keskittymään. Kesälomat meni luonnollisesti as.autoillessa perheen kanssa.

Elämänmuutosten myötä jäi mp, as.auto, mönkkäri pois. Nyt aikaa "nauttia" oleellisesta eli voin mennä luontoon ja maastoon lähestulkoon milloin vain haluan. On myös aikaa ystäville ja kavereille.

Rahaa on nyt vähemmän käytössä, mutta aikaa on nyt enemmän mm ystäville, harrastuksille, itse elämälle. :-)

Itse myin moottoripyörän viime syksynä pois. Monesti tuli dilema, että mitä teen, kun oli hyvä ilma. Lähteäkö maastoon vaikka prätkällä johonkin. Enää ei tarvitse miettiä.

Täällä on kovin eri tavalla toimivia ihmisiä kuin kotini lähellä.

Asun varsin uudella omakotitaloalueella ja olen pannut merkille että kun kaikki alkaa olla valmsta, tai lähellä sitä, niin isäntä ostaa isoimman HD:n mitä kaupasta löytyy. Ja että kaikki varmasti huomaisivat myös tämän, poistetaan pakoputkistosta jotain ilmeisesti vähemmän tarpeellisiksi katsottuja osia.
    Uusia maastureita tai läskejä ei naapureilla sen sijaan ole näkynyt.

En tätä sillä sano että olisin asiasta närkästynyt. Kunhan eivät kaahaa eivätkä aja yöllä niin sen kun präpättelevät menemään jos siltä tuntuu.

Itsekin myin enduro/supermotoprätkän juuri keväällä pois (+autoprojektin), edelliskeväänä lähti katuprätkä. Nyt kaksipyöräisinä kulkineina toimivat lihasvetoiset Salsan läski, Trekin täysnotku sekä työmatkakulkineet Cannondale CaadX ja Tunturi Army. Vähemmälläkin pyöräkalustolla pärjäisi, mutta näillä nyt ainakin vielä mennään. Huomattavasti vähemmän vaativat huolta, huoltoa, rahaa ja tilaa kuin moottorikulkineet. Ja ennen kaikkea eri tavalla pääsee luonnosta nauttimaan.

Joo. Oli melkein mikä tahansa fillari niin kyllähän sillä ihan eri paikkoihin tulee mentyä ja fiilis ja tunnelmat on ihan eri kuin tosiaan moottorikulkineilla.
    Eikä se niin tarkkaa ole mikä tai minkälainen se pyörä tai pyörät on. Pääasia että itselle sopii ja on toimiva.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JYLY Katso viesti
    Myy vaikka munuainen, mutta hommaa Canyon Dude vähän yli parilla tonnilla. Siinä on kaikki mitä tarvitset. Itselläni on myös 29 täpäri joka on jäänyt talliin seisomaan Duden ostamisen jälkeen.
    Komppausta tälle. Dude tuohon speksattuun käyttöön on aika ässä. Mullakin on molemmat ja kyllä kaks-ysikin (Nerve) joskus tulee valkattua alle, varsinkin silloin, kun tiedän että vauhti pitää maksimoida ja alla on kovaa nopeaa polkua. (Tuota tapahtuu käytännössä silloin, kun perheen teinit ilmoittavat, että nyt lähdetään "räkä poskelle"-lenkille.) Mutta jos valita pitää, niin Dude jäisi taloon.

Dude on niin järjettömän hehkutuksen kohteena, että valaiskaa vähän mikä tuosta tekee parhaan? paino? joku muu juttu? miten se eroaa muista läskeistä? minkälainen läski-historia on hehkuttajilla itsellään?
    harrastelijamaista fillaritestailua pienellä budjetilla http://gunmonk.blogspot.fi/

Arvasin ettei mene kauaa kun joku vetää porot sieraimeen jos joku sanoo julki varsin selvän asian.

En minä sanoisi ajettavuudeltaan mainion ja hyvin monenlaiseen pyöräilyyn ympäri vuoden hyvin sopivan pyörän mainitsemista hyväksi vaihtoehdoksi järjettömäksi hehkutukseksi.

Ajettavuus ja käsiteltävyys on vaan niin hyvät. Siis kokonaisuus. Ja ehkä sekin jotain kertoo kun Fillari-lehti käyttää Dudea mittapuuna johon muita verrataan. Eikä muutkaan lehdet, joissa Dudea on vertailtu, ole sitä huonoksi havainneet.

Käy ihmeessä kokeilemassa jossain.

Lopuksi todettakoon että varmasti on muitakin hyviä läskipyöriä.

ei toi mun lausuma ollut mikään negatiivinen, kiinnostaa oikeasti tietää. munuaisen myyminen että saa tuon... no, kenestä järkevää kenestä järjetöntä hehkutusta . fillarilehtihän muuten sanoi jostain tuntemattomasta läskistä tässä keväällä (en jaksa kaivaa) että yhtä hyvä kun dude..

onko tuo oikeasti paras läski ja jos on, niin kaipaan vielä perusteluja, ei minusta varsin selvä asia. ajettavuus ja käsiteltävyys: johtuuko kulmista tai muusta rungon geometriasta? jos ei, mistä?
    harrastelijamaista fillaritestailua pienellä budjetilla http://gunmonk.blogspot.fi/

Juu ei tommi2 varmaan hernettä sieraimeen vetäny
    Mulla dude homma on siinä vaiheessa että rahat oli tullu perille tehtaan kassaan ja odottelen millon saavat pyörän pakattua.
    Ja tosiaan prätkällä (R1200GSA) olen ajanu vaan tänä vuonna n 300km vs paksupyörällä 1239km + työajot. Toissa kesänä tässä vaiheessa gessussa oli yli 6000km ja polkupyörässä (ei paksu) vain työajot.
    Niin ja kiinnostaa tosiaan itseäkin perusteet duden hyvyydelle, niin saan perusteltua paremmin itselle miksi laitoin lähes 3te rahaa pyörään jossa huoltokulut on samaa luokkaa gessun kanssa;-)

joo en tosiaan vetänyt.. ihmettelen tulkintaa mutta tämä on internet.. meinaan jos dude on noin hyvä niin sehän on mun seuraava fillari ilman muuta. jotenkin sitä on vanhemmiten tullut varovaiseksi "tää on vaan paras" -jutuille, siksi perustelut olis kiva.

^Mää menin tohon "tää on paras" koukkuun. En edes kyseenalaistanu

^mites noi huoltokulut on "samaa luokkaa gessun kanssa"? meinaat dudessa? toi, että pyörää joutuu huoltamaan, on mulle miinus. (eikai tämä nyt kauheeta offtopiccia vielä ole? jos on, pahoittelut)

Fillari-lehden Duden kanssa samanveroiseksi arvostelema läski oli Mad Fat Carbon. Hinnaksi ilmoitettiin 3490€

Mad varmasti onnistunut pyörä. Ja ajoltaan epäilemättä hyvä. Tosin esimerkiksi voimansiirto ja jarrut vähän halvemmat kuin esimerkiksi Canyonin 9.0 Unlimitedissä.

Toi jonkun pyörän perusteleminen paremmaksi tai parhaaksi on kyllä sen verran isotöinen homma että en taida siihen alkaa. Vaatisi joka yksityiskohdan käsittelemistä ja vertaamista muihin sekä eri tasoisten osien jonkinlaista hinta/laatu suhteen eron perustelemista. Osa arviosta olisi kuitenkin makuasiaa.

Ja mihin se savotta johtaisi? Loppumattomaan juupaseipäs-tyyppiseen väittelyyn josta loppujen lopuksi ei olisi mitään hyötyä kenellekään.

Suosittelen koeajoa. Tai kyttäile Canyonin outlettia, sieltä voi tehdä hyvän ostoksen. Ja jos ei sitten miellyttäisikään niin eroon pääsee varmasti ihan järkevästi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    ^mites noi huoltokulut on "samaa luokkaa gessun kanssa"? meinaat dudessa? toi, että pyörää joutuu huoltamaan, on mulle miinus. (eikai tämä nyt kauheeta offtopiccia vielä ole? jos on, pahoittelut)
    No gessu moottoripyöräksi on edullinen huollettava, koska tuollasen boxerimoottorisen kardaanivetosen työkoneen huolto on suhteellisen helppoa itse tehdä.
    Kysyin tuossa puhelinneskustelussa myyjän kanssa huolloista niin hän sanoi ensihuollon maksavan n 150e ja vuosihuollot n 200e. Heillä on 50 kohdan huolto-ohjelma joka varmaan avautuu minulle paremmin tulevaisuudessa. Olin niin täpinoissä etten pahemmin tuon antanut häiritä koska kaikki laitteet kuitenkin huoltoa kumminkin tarvitsevat....

Tämä menee nyt mp vs polkupyörä väännöksi, mutta ainakin minun oli hankala perustella moottoripyörän käyttökuluja mitenkään itselleni. Ajamaan piti lähteä aina asioikseen ja ajot olivat käytännössä cruisailua lähiseudun pikkuteillä (=ei mitään hyötyä). Fillareihin menee rahaa, mutta pakollisia kuluja ei montaa euroa vuodessa tule. Toki pyörää pitää korjata/huoltaa ja osia ostaa, mutta vakuutusmaksut ja bensat jäävät pois kuluista ja hyvällä tuurilla kuntokin kasvaa kun fillaria ulkoiluttaa tai vaihtoehtoisesti polkee trainerilla.

Moottoripyörän vakuutukset ovat vuodessa aivan minimissään 300€ (vaikka minullakin on bonuksia 70%) ja bensaa menee se 6L/100km -> 2000km ajoilla eli 150€ + vähintään öljyhuolto joka vuosi 50€ = 500€ siitä ilosta, että saa pitää moottoripyörän pihassa.

Jos haluat ajaa, osta 29 täpäri. Jos haluat junnata ja möyriä, osta läski. No ei ehkä ihan, mutta kokeilemalla selviää sinun juttusi! Minä kuulun siihen porukkaan, jolle läskeily ei tunnu pyöräilyltä varsinaisesti. Se on jotain muuta, kuntoilua toisenlaisella aparaatilla. Onhan se hauska, mutta kyllä siitä vauhdin huuma puuttuu. Talvella kuitenkin korvaamaton, jos poluille hinkuu täällä Itä-Suomessa.
    Kaveri puolestaan luopui 29 täpäristä ja laittoi läskiin joustohaarukan, pari muutakin läskeilijää porukassamme jättäneet täysjoustot varastoon kokonaan. Makunsa kullakin. Jos ajaa paljon, niin kivahan se on, kun on leluja erilaisia. Pysyy mieli virkeenä.
    Läskin hankinta johti minulla myös siihen, että piti 29 trail-pyörän rinnalle ostaa 29 xc-tykki. Koomista, eikö?

Niimpä! 😀
    Olen nyt onnellinen läskiFillarin omistaja. Löyty yx terhakka esittely-läski. 1,9 rahaa oli ovh. Sain 1,3 rahaan. Oli niin hyvä diili, et oli vain tartuttava tilaisuuteen joka tuskin toistuu minun kohdalla enää koskaan.
    Ja 29" ongelmaan ratkaisin hankkimalla toimivan käytetyn.

Hyvää forest-/metsäpyöräilykesää kaikille keskusteluun osallistuneille.

Kun kohtuu pitkä keskustelu aiheesta käytiin niin kerro mikä läski tuli valituksi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    Kun kohtuu pitkä keskustelu aiheesta käytiin niin kerro mikä läski tuli valituksi.
    Trek Farley 5: sika hyvä on ajaa, rakkautta ensi polkasulta. Heti on fiilis, et tää on hyvä!

Varmasti hyvä valinta. Ei jää harrastus pyörästä kiinni.

Täytyy nyt itsekin heittää kommenttia tähän ketjuun, kun yllätyksekseni huomasin pohtivani maastopyörää / läskiä. Vajaa pari vuotta sitten ostin Cannondale CaadX:n ja sillä on ollut mukava rullailla maanteiden reunoja sekä näin kesällä lenkkipolkuja. Piru vie kun kaveri vaan taannoin ehdotteli että käytäis sen kanssa maastossa testailemassa läskipyöriä (heidän taloudessaan niitä on kaksin kappalein). Tällä viikolla käytiin vajaan 20 km lenkki ajelemassa, ja olihan se vaan hauskaa. Ostin aikanaan vähän kalliimman cyclocrossin sillä, että sen piti olla ainut pyörä ja sillä mennään kesät talvet, mutta tässä sitä nyt sitten kuitenkin tulee selailtua kauppojen katalogeja ja lueskeltua kokemuksia. XXL mainosti tätä https://www.xxl.fi/rock-machine-expl...126326_1_style 800 eurolla viime tiistaina. En ostanut, mutta vähän jäi kaduttamaan että olisko vaan pitänyt. Speksit ainakin on hintaansa nähden kohdallaan. Toisaalta, tuntuu tuommoinen 29" maasturi sittenkin vähän turhalta, kun on se cyclocross jo entuudestaan. Sillä kuitenkin hoituu maantieajot ja ne hyväkuntoiset lenkkipolut. Lisäksi maastoajelussa arvelen arvostavani ehkä enempikin mukavuutta ja "tutkimusmatkailua", kuin niinkään vauhdikkuutta, joten taitaa se vaakakuppi kallistua kuitenkin läskipyörään. Verkkokauppa.comiin on heinäkuussa tulossa Silverback Scoop Fattyjä, ja ilmeisesti siinä olis ihan hyvin fillaria runsaaseen tuhanteen euroon. Toisaalta kiinnostais vertailla XXL:n valikoimatkin, mutta just nyt niillä ei ole mitään läskejä myynnissä. Pitänee vain odotella että niille tulee läskejä, ja sitten päättää kummasta ostaa ja mitä.

Onko kellään fatbike jossa käyttää välillä myös erillistä 29" settiä?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti EvilOne Katso viesti
    Onko kellään fatbike jossa käyttää välillä myös erillistä 29" settiä?
    Taita ne setit olla enimmäkseen 29+ eli vanteet 35-50mm väliltä. On joku 27+kin raportoinut, mutta tuolla keskiö tipahtaa jo jonkinverran.
    29+ setti on nopeille keleille ja kesäksi aivan huippuvalinta läskiin. Tosin itsellä erillinen 29+ pyörä, kun on vähintään kaksi pöörää oltava, että ei harratus katkea kalusto rikkoihin. Onko +29 vai läski 29+ käytänön erohan noilla on aika olematon.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

Ostin joulukuussa fillaritorilta komean 29+ kuitusetin, ajoin pari lenkkiä ja möin ne kun en keksinyt mitään hyvää verrattuna läskiin. Kasasin sitten joustokeulasen 27.5+ ja se on riittävän erilainen läskiin verrattuna. Mutta olishan sille 29+ setille voinut antaa lisäaikaa, varmaan kesällä olis ollut käyttöä sillekkin.

^Mitkä 29+ renkaat sulla oli alla? Miten vertaisit 29+ rullaavuutta läskiin? Foorumilla olen nähnyt mielipiteitä, että 29+ rullaavuudessa ei ole suurta eroa verrattuna 4.0 JJ:hin?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oulunjulli Katso viesti
    Ostin joulukuussa fillaritorilta komean 29+ kuitusetin, ajoin pari lenkkiä ja möin ne kun en keksinyt mitään hyvää verrattuna läskiin. Kasasin sitten joustokeulasen 27.5+ ja se on riittävän erilainen läskiin verrattuna. Mutta olishan sille 29+ setille voinut antaa lisäaikaa, varmaan kesällä olis ollut käyttöä sillekkin.
    Taisit pistää vahingon kiertämään minulle?. Puolitettiin lähetyskulut... pakko oli ostaa kun kaikki specit natsasi.

Pistin kiekot Fatbackiin alle ja tarpeeksi jäi "mud clearencea" Maxxis Chroniclen ja rungon väliin. Muutama lenkki on takana ja olen kyllä tyytyväinen.
    Tuossa Hope Fatsno 2 takanavassa taitaa olla ominaisuus, takanavan laakeroinnin rouheus kun käsissä pyörittelee. Tämäkin kiekkopari myytiin melkein uutena ja itsellä on myös vähän ajettu, uutena ostettu kiekkopari toisessa pyörässä. Itse asiassa kolmet kiekkoparit Hopella joissa etunapa pyörii nätisti ja ja takanapa tuntuu rouhealta.
    (täysi synninpäästö Oulujullille, olisin voinut palauttaa kiekot. Hinta oli kuitenkin kohdallaan vaikka joutuisi laakerit uusimaan)

Kesällä sitten testaillaan lisää tuota 29+ formaattia. Tuossa on todennäköisesti nyt se aika ideaali yhdistelmä rullaavuutta ja pehmeyttä jopa maantiekäyttöön. Itsellä ei taida ainakaan olla paluuta tuohon kapeaan perusmatkailupyöräformaattiin. Olen sen verran ajellut läskirenkailla isoilla teillä kesä/talvi, että mieluummin otan paksun renkaan tukevuuden ja mukavuuden.
    Esim. useaan kertaan tehtyyn Karhunpolun reissuun Pohjois-Karjalassa tuo 29+ olisi omiaan. Reitti kun ei ole ympyräreitti, auton olen jättänyt Ruunaalle, ajellut teitä pitkin Patvinsuolle ja reitin päätyttyä Teljosta puuduttavan pätkän maanteitä takaisin Ruunaalle.
    Nuo maastopolkupätkät menisivät hyvin 29+ formaatilla ja maanteille kapeammat ja korkeammat renkaat pääsisivät loistamaan.

Kesällä sitten tutkitaan tarkemmin, mutta nyt ainakin näyttää hyvältä. Nuo Maxxis Chronichlet tuntuvat rullaavan hyvin ja ovat mukavat alla, olivat valmiiksi litkutettu paikalleen.
    Pyörässä tällä hetkellä alla 4.4 JJ takana (aika lailla max koko pyörään) ja Dillinger 5 edessä eikä rullaavuudessa kyllä ole moittimista.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •