Näyttää tulokset 1 - 4 / 4

Aihe: Takapyörä hankaa runkoa

Takapyörä hankaa runkoa

Heipä hei! Jokin aikaa sitten multa meni takarenkaasta akseli poikki ylämäessä ja kun opiskelijana vararikossa olen niin päätin korjata tilanteen itse kun ei ole varaa viedä pyörää huoltoon.

Ostin uuden akselin ja rupesin sitä kiinnittämään ja en tietenkään tajunnut mitata vanhasta akselista renkaan kohtaa vaan arvailuksihan se meni ja lukuisten yritysten jälkeen sain renkaan jotenkuten paikoilleen siten että sillä pystyi polkea. Nyt mennyt n.50km ja huomaan, että rengas ottaa hieman runkoon kiinni kovaa polkiessa. En jaksaisi millään alkaa taas arvailemaan pitääkö mun siirtää sitä renkaan kohtaa akselissa vai laittaa sinne jotain prikkoja väliin vai mitä. Itse rengas ei ole vääntynyt vaan on suorassa joten siitä ei pitäisi olla kiinni.

Eli satutteko tietämään jotain kikkaa tai jippoa miten sen renkaan saa sijoitettua niin, että se ei ota runkoon kiinni polkiessa vaan olisi mahdollisimman keskellä. Kieltämättä olen hieman uuno kun en näin syvällistä korjausta ole aikaisemmin tehnyt ja lähinnä englanninkielisiä ohjeita lukenut.

Toivottavasti joku sankari osaa auttaa kaveria hädässä! =)

Jos kaikki palikat on laitettu takaisin, niin mitään ei voi lisätä, eikä ottaa pois.
    Jos jotakin irtoprikkoja on mukana, niin vaihtaa niiden puolta ja katsoo korjaantuiko ongelma.
    Ellei, kokeilee uutta järjestystä.

Niin, ja onko sen takakiekon akseli varmasti takahaarukan hahlojen pohjassa molemmin puolin?

Jos kyse on pyörästä, jossa on yksi takaratas ja ketjun kireyttä säädetään hiissaamalla takakiekkoa hitusen eteen tai taakse (eikä akseli näin ollen ole ko. hahlojen pohjassa), keskität vain kiekon suhteessa takahaarukan putkiin siinä keskiön takana ja vedät pultit tiukasti kiinni.

Voi ongelma toki olla Iglumiehen epäilemissä irtoprikoissakin.

Ihan sellainen perusjuttu, että kun irroitat ja asetat pyörän siihen runkoon takaisin, niin kiinnittäessä pitää aina katsoa että se menee suoraan siihen haarukkaan nähden kaikkialta. Se harvoin nimittäin menee suoraan, jolloin toisella kädellä pidetään se takapyörä paikallaan ja toisella kiristetään.
    https://www.facebook.com/groups/110730039321174/ <- PK-seudun vapaamieliset pyöräilijät, joini mukaan!

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •