Sivu 10 / 10 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 8910
Näyttää tulokset 271 - 296 / 296

Aihe: Sähköpyörä hakusessa..

Mitenkähän kevyeksi tulevaisuudessa voidaan maastösähkis rakentaa, 12-13kg vai jopa 10:n tienoille? Jos siis ihan hipo-osilla ja tulossa olevalla tekniikkalla tehtäisiin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Raikku Katso viesti
    Mitenkähän kevyeksi tulevaisuudessa voidaan maastösähkis rakentaa, 12-13kg vai jopa 10:n tienoille? Jos siis ihan hipo-osilla ja tulossa olevalla tekniikkalla tehtäisiin.
    Ottaa huomioon mitä luomufillarit nykyään painaa niin siihen päälle akkua ja moottoria. Mutta samalla pitää huomioida että lisääntynyt voima tuo runkoon vääntöjä, jotka sen pitää kestää ja moottorin paino (vaikka olisi akun kanssa 4kg luokkaa) vaatii myös vahvempaa runkoa. Ihan kauheasti ei kannata haaveilla kevyestä maastosähkiksestä, koska moottori eliminoi pyörän raskauden ja itseasiassa 23 kiloinen fillari menee metsässä vakaammin kuin 13-14 kiloinen vastaava.

Kävin koeajamassa muutaman paikallisen sähköpyörätarjokkaan hintaluokasta 2500e, koska 0.1t omamassa yhdistettynä muihin rajoitteisiin alkaa selvästi haitata harrastusta. Kiinnostus oli puhtaasti sähköpuolessa, en ihmetellyt itse pyöriä tarkemmin ja koeajomallien runkokootkin oli kaikki liian pieniä.

Shimano e6000 (olikohan helkama? hybridi 28)

- off/eco/norm/high
    - Poljintuntuma hyvä. Tasoittaa ylämäen juurikin sopivasti. Asfaltilla tuntuu erittäin luontaiselta, avustaa sopivasti tuohon 25 kmh asti norm-asetuksella.

Bosch performance cx (ktm maasto 29)

- Kovasti tehoa, mutta poljintuntuma ei istu itselle samalla tavalla kuin Shimano. Toimii, mutta maastossa tuntuu kuin pyörä haluaisi itse karata. Yllättävän sähkömopo enemmän kuin -pyörä. En tiedä onko säädettävissä? Ei toiminut minulla.

Shimano e8000 (white, 27,5 maasto)

- eco/trail/boost
    - Paras sähköavustus maastoon mitä testasin, ja erittäin hyvä semmoinen. Kiipeää penkkaa kuin kärpänen, toisaalta poljintuntuma on hyvin intuitiivinen, eli avustus ei häiritse, pelkästään avustaa juuri riittävästi, mutta ei liikaa. Yllätti täysin. Asfaltilla kiihtyy näppärästi, mutta pitkään ylämäkeen ei ehkä niin nätisti pidä sitä 25 kmh mitä tour versio? En tiedä, näin mutulta. Eli jää sinne 22-23kmh ellei itse käskytä tai nappaa "boost" asetusta päälle.

e6000 (merida maasto/tour 29)

- Tämä toimii kaupunkiajelussa. Menee ylös, alas ja tasaisella. Avustaa norm-asetuksella juuri oikein. Eli sama kuin tuo ensimmäinen. Maastotöppyrään ero on yllättävän selvä vs. e8000, tehoja puuttuu rajusti vaikka kyllähän tämäkin avustaa.

Yamaha joku maasto 29

- Tehoa kuten e8000:ssa. Ei kuitenkaan toimi yhtä nätisti. Töppyrään tehot ei tule samalla tavoin huomaamaatta kuin e8000. Asfaltilla OK ja menee se maastossakin.

Bafang maasto (se 27.5 xxl 900e taannoin)
    Bafang toinen maasto (29" 2000-3000e jäi epäselväksi onko sama sähköpuoli mutta tuntui samalta)

- Avustaa, vaan ei yhtä nätisti kuin Shimanot. Pitkään ylämäkeen "puutuu" ja joutuu hakemaan isomman avustusvaihteen, joka sitten auttaa. Ei oikein miellyttänyt. U-käännöksessä kampea nostaessa saattaa lyödä ns. tehot päälle vaikka poljinmomentti on 0. Vähän kuin kääntäisi mopon kahvalla ympäri. Ei nyt sinänsä katastrofaalisen huono jos ei paremmasta tiedä, avustaa tämäkin.

Omat valinnat on selvät. Shimano, asfaltille vähintään riittää e6000 ja saattaa olla siinä jopa paras. Maastoon taas valinta olisi e8000, jos tosin lenkkeilymaastossa meinaan vielä ajaa ilman sähköjä.

Lisähuomiona, JKL:n XXL ja Baiks tarjoaa hyvää asiakaspalvelua ja koeajomahdollisuuden.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jesh Katso viesti
    Kävin koeajamassa muutaman paikallisen sähköpyörätarjokkaan hintaluokasta 2500e, koska 0.1t omamassa yhdistettynä muihin rajoitteisiin alkaa selvästi haitata harrastusta. Kiinnostus oli puhtaasti sähköpuolessa, en ihmetellyt itse pyöriä tarkemmin ja koeajomallien runkokootkin oli kaikki liian pieniä.

Shimano e6000 (olikohan helkama? hybridi 28)

- off/eco/norm/high
    - Poljintuntuma hyvä. Tasoittaa ylämäen juurikin sopivasti. Asfaltilla tuntuu erittäin luontaiselta, avustaa sopivasti tuohon 25 kmh asti norm-asetuksella.

Bosch performance cx (ktm maasto 29)

- Kovasti tehoa, mutta poljintuntuma ei istu itselle samalla tavalla kuin Shimano. Toimii, mutta maastossa tuntuu kuin pyörä haluaisi itse karata. Yllättävän sähkömopo enemmän kuin -pyörä. En tiedä onko säädettävissä? Ei toiminut minulla.

Shimano e8000 (white, 27,5 maasto)

- eco/trail/boost
    - Paras sähköavustus maastoon mitä testasin, ja erittäin hyvä semmoinen. Kiipeää penkkaa kuin kärpänen, toisaalta poljintuntuma on hyvin intuitiivinen, eli avustus ei häiritse, pelkästään avustaa juuri riittävästi, mutta ei liikaa. Yllätti täysin. Asfaltilla kiihtyy näppärästi, mutta pitkään ylämäkeen ei ehkä niin nätisti pidä sitä 25 kmh mitä tour versio? En tiedä, näin mutulta. Eli jää sinne 22-23kmh ellei itse käskytä tai nappaa "boost" asetusta päälle.

e6000 (merida maasto/tour 29)

- Tämä toimii kaupunkiajelussa. Menee ylös, alas ja tasaisella. Avustaa norm-asetuksella juuri oikein. Eli sama kuin tuo ensimmäinen. Maastotöppyrään ero on yllättävän selvä vs. e8000, tehoja puuttuu rajusti vaikka kyllähän tämäkin avustaa.

Yamaha joku maasto 29

- Tehoa kuten e8000:ssa. Ei kuitenkaan toimi yhtä nätisti. Töppyrään tehot ei tule samalla tavoin huomaamaatta kuin e8000. Asfaltilla OK ja menee se maastossakin.

Bafang maasto (se 27.5 xxl 900e taannoin)
    Bafang toinen maasto (29" 2000-3000e jäi epäselväksi onko sama sähköpuoli mutta tuntui samalta)

- Avustaa, vaan ei yhtä nätisti kuin Shimanot. Pitkään ylämäkeen "puutuu" ja joutuu hakemaan isomman avustusvaihteen, joka sitten auttaa. Ei oikein miellyttänyt. U-käännöksessä kampea nostaessa saattaa lyödä ns. tehot päälle vaikka poljinmomentti on 0. Vähän kuin kääntäisi mopon kahvalla ympäri. Ei nyt sinänsä katastrofaalisen huono jos ei paremmasta tiedä, avustaa tämäkin.

Omat valinnat on selvät. Shimano, asfaltille vähintään riittää e6000 ja saattaa olla siinä jopa paras. Maastoon taas valinta olisi e8000, jos tosin lenkkeilymaastossa meinaan vielä ajaa ilman sähköjä.

Lisähuomiona, JKL:n XXL ja Baiks tarjoaa hyvää asiakaspalvelua ja koeajomahdollisuuden.
    Mielenkiintoista. En ole koskaan koeajanut shimanoa, mutta muiden koeajoissa on häirinnyt tökerö säätöalgoritmi. Joku lopultakin joku on vaivautunut hieromaan säätöparametrit kohdalleen :-) Täytyy varmaan joskus poiketa koeajamassa Shimano.

Mun ei vältsin kantsis kommentoida vertailujanne, kun oon vain kelveillä kokeilut + Kakolan mäessä Turussa...
    Mun tuntuman mukaan Shimano avusti aivan liikaa pikkumäissä ja tasaisella, joissa ei saanut juuri lainkaan poljintuntumaa ja vastaavasti isommissa ja pidemmissä mäissä avustus oli muita (Boschia ja Yamahaa) vähäisempi. Irvistämällä piti Kakolan mäen yläosa vääntää... Mutt maastosta en mithän tiedä. Sorry

Mitenkähän lienee,voiko odottaa milloin Continentalin moottoria ryyditettynä nuvincilla plussa täpäriin? Ja tietenkin remmivedolla.

Höh, mulla ollut täpäreissä Bosch ja nyt tämä jammun uusin, molemmat avustaa oikein nätisti, riippuu tietysti käytetystä avustustasosta. Suurin ero että jammu selvästi kevyempi polkea ilman avustusta, kun boschissa se sisäinen välitys antaa vastusta.

Pystytkö vertaa mitä eroa käytännössä Yamahan PW ja PW-X.llä on?
    Haibike Sduro AllMtn 6.0

^En pysty kun kokemusta vain PW-X:stä, tämä ainakin hyvä.

Laitetaan vielä tähän topicciin kun aluksi lipsahti tuohon kittipuolelle.

Tarkoituksena on vaihtaa auto sähköfillariin työmatkoille. Ehtona se, että fillariin saa järkevästi kiinni lastenistuimen ja kestää n. 120kg yhteispainoa ilman ongelmia. Matkaa on töihin n. 7km ja osan matkasta voi oikaista hiekkapohjaista tietä pitkin.

Nyt on listalle valikoitunut Haibiken Sduro Trekking 5.0, joka specsien ja arvostelujen perusteella vaikuttaa varsin lupaavalta. Olisiko tälle jotain varteenotettavia vaihtoehtoja?

Onko joku tilannut Haibikesia täältä www.elektrofahrrad24.de ? Tällä hetkellä näyttäisi tuo kyseinen malli olla 400e halvempi kuin Suomen kivijalassa.

Tuolta ostin oman haini, eikä mitään ongelmia ollut ja pyörä tuli nopeesti.
    Haibike Sduro AllMtn 6.0

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mxm Katso viesti
    Laitetaan vielä tähän topicciin kun aluksi lipsahti tuohon kittipuolelle.

Tarkoituksena on vaihtaa auto sähköfillariin työmatkoille. Ehtona se, että fillariin saa järkevästi kiinni lastenistuimen ja kestää n. 120kg yhteispainoa ilman ongelmia. Matkaa on töihin n. 7km ja osan matkasta voi oikaista hiekkapohjaista tietä pitkin.

Nyt on listalle valikoitunut Haibiken Sduro Trekking 5.0, joka specsien ja arvostelujen perusteella vaikuttaa varsin lupaavalta. Olisiko tälle jotain varteenotettavia vaihtoehtoja?

Onko joku tilannut Haibikesia täältä www.elektrofahrrad24.de ? Tällä hetkellä näyttäisi tuo kyseinen malli olla 400e halvempi kuin Suomen kivijalassa.
    Haibike Sduro 5.0 oli minulla vahva ehdokas, mutta kun kotikaupungin kauppiaalla ei ollut pyörää tarjolla edes koeajettavaksi, päädyin HelkamanSE10:n. Luomupyörässä tuskin olisin Helkamoita edes vilkaissut, mutta sen sijaan uudet sähkärit ovat vakuuttavan jämäkkää ja huolellista tekoa. Myös mattamusta väri miellyttää. Varustelu on melko hyvä, -vain tarakka puuttuu. Pyörään sopii useammankin mallinen tarakka, joten lastenistuimen kiinnitys varmasti onnistuu. Itse päädyin kasettilaukulle sopivaan malli. Isomman lauku hinta oli suolanen, mutta "piilotetut" sivulaukut tekee siitä todella kätevän.Tuo yhteispaino tuskin tuottaa ongelmana.

olin / olen kiinnostunut tästä, http://www.kalkhoff-bikes.com/de/bik...i380-ergo.html koossa XL mutta ei ole ainakaan nyt saatavana. onko ohjetta mistä voisin etsiä vastaavan näköistä Nuvincillä, mikä tuossakin on, rungon kantavuuskin on 170 kg

Mull on tänä keväänä hankittuna Batavus Wayz naisten malli, NuVincin Harmony 380 automatic -vaihteistolla ja Boschin keskiömoottorilla

ja oon todella tyytyväinen! paljon parempi kuin edellinen etunapamoottorinen Madison

Taas tuli selailtua fillareita läpi ja Haibike ei enää tunnukaan niin hyvältä vaihtoehdolta. Kuitenkin ajatuksena ajaa myös talvella ja Sduro Trekkingin renkaat jäävät aika kapeaksi siihen tarkoitukseen.
    Vaihtoehdoiksi onkin tullut seuraavat:

http://rtech.fi/cube-reaction-hybrid...ml?attr1_id=41

http://rtech.fi/cube-reaction-hybrid...ml?attr1_id=96

Etenkin tuo SL-malli kiinnostaisi mutta onko jollain vielä kummastakaan mitään kokemuksia? Aiemmin ollut Cube LTD Pro fillarina ja siitä jäi todella positiivinen fiilis.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mxm Katso viesti
    Sduro Trekkingin renkaat jäävät aika kapeaksi siihen tarkoitukseen.
    Miten Xduro Trekking? Niissä näyttää olevan 62-milliset renkaat vakiona. Ainakin 4.0-mallissa on.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Miten Xduro Trekking? Niissä näyttää olevan 62-milliset renkaat vakiona. Ainakin 4.0-mallissa on.
    Tuossa on vaan muilta osin hieman heikommat osat.
    Radonkin kilpaileva vaihtoehto Cuben SL:lle
    https://www.bike-discount.de/en/buy/...8.0-500-584991

Jos Sdurossa ja Xdurossa on samanlainen rengastila, niin Sduroon voisi vaihtaa leveät renkaat.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Vaikka tuo vajaa kilokin olisi todellinen, niin verrattuna polkupyöräkäytössä saatu hyöty - Vahvasti kyseenalaistan. Ei ole kyllä fillarilla (ympäri vuoden polkevana) vielä ikinä vastaan tilannetta, josta voisin sanoa, että "olisipa ollut ABS - en olisi vetänyt lukkoon". Toki jollakulla voi olla eri tilanne.
    Olen ajanut kuukauden verran uudella sähköpyörällä. Pyörä on moottorin ja akun takia jo valmiiksi raskas ja kuski vasta painaakin. Haitanneeko yksi lisäkilo. Pyörässä tuli hydrauliset levyjarrut ja nehän ottaa kiinni ihan eri tavalla kuin mekaaniset levyjarrut ja vannejarrut mitä on aikaisemmissa pyörissä ollut. Tässä voisi ABS olla ihan hyväkin. Mutta en ehkä silti ottaisi. Niin monimutkainen tekniikka fillarissa tuntuu silti vähän hifistelyltä.

Sent from my iPad using Tapatalk

Itse alkuperäiseen aiheeseen liittyen, parin vuoden jahkailun jälkeen tänä kesänä aloin tosissaan katselemaan tarjontaa ja päädyin Univegaan, Focuksen sisarbrändi. 29 tuuman jäykkäperäinen maasturi. Kokeilin myös hybridejä ja täysjoustoja. Olin jo päätynyt Focuksen hybridiin mutta viimeinen riittävän suuri ehti mennä. Täysjoustot taas melkein tuplasti kalliimpia niin en niin vakavasti testannut. Minä tykästyin koeajoissa Boschin koneeseen, kokeilin myös Yamahan ja muistaakseni kolmas oli Impulse. Nyt kiinnostaa Boschin uusi dynaaminen mtb avustustaso, mikä pitäisi tulla softapäivityksenä. Se oli myös kiva, että fillarissa oli kaikki lain vaatimat heebelit valmiina ja tarvitsi vain tarakka lisätä niin on täydellinen työmatkapeli. Boschilla on moottorista kaksi tehoversiota ja kun elopainoa on päässyt kertymään niin halusin sen tehokkaamman performance cx:n. Peli sopii hyvin Espoolaiseen kaupunkiympäristöön ja hiekkapoluille. Metsissä rymistely ei kuulu minun ohjelmaan.

Sent from my iPad using Tapatalk

Jep! Ovat kovasti kehuneet, jotka ovat päivittäneet tuon e-MTB:n

Ps. Hitsi kun tulis tuo e-MTB myös Activeen... Saisin pyörästäni täysautomaattisen eli NuVinci 380-automaattivaihteiston lisäksi myös avustustehon automatisoinnin... Ois muuten fantastico!
    1aloittaja muokkasi tätä : 21.08.2017 at 14.16

Viikko sitten tuli softapäivityksessä emtb-moodi. En ole sen jälkeen koskenut avustustason vaihtonappiin. Koko ajan tulee tilanteeseen sopivasti avustusta. Sellainen tuntuma on myös, että kantama olisi vähintään yhtä hyvä kuin aikaisemmin. Nähtävästi isommat avustustustasot ovat päällä vain hetkellisesti kun niitä oikeasti tarvitaan. Aikaisemmin tuli mäen alla nostettua tasoa varuiksi etukäteen.

Vaimo sai pari päivää sitten Kalkhoffin Harmonyn, ja tänään eka yhteinen lenkki. On tyytyväinen. mä olen yrittänyt metsästää itelle vastaavaa mutta suurimmassa runkokoossa, ei tahdo löytyä. etsin siis ns naisten mallista, hollantilaiset on 61 ja saksalaiset 60 cm. Miesten mallin suurin on Hollannissa 65 cm mutta kun haluan ns avorunkoisen. Kalkhoff luopuu Nuvincista ens vuoden malleissa eli katse suuntautuu Hollantiin ja lähinnä Batavukseen.

kiitos näkymistäsi 1aloittaja

Olen ajellut asennussarjapohjaisella pyörälläni 3.5v ja ollut pääasiassa tosi tyytyväinen kulkupeliin . Itse pyörä on käytetty alumiinirunkoinen maastopyörä ja sähkösarja 250w greencyclen etumoottori ja 12Ah 36v Samsungin tarakka-akku. Moottori itseasiassa antoi varauksesta riippuen 400-500w alkuperäisellä ohjausyksiköllä ja sen hajottua vuosi sitten uusi tuottaa 300-400w. Akulla pääsee mäkisessä kaupungissa kesällä yli 30km ja lämpötilan laskiessa syksyllä ja talvella yli 20km yhdellä latauksella. Itse en vaihtaisi etumoottoria mihinkään toiseen koska se ei rasita voimansiirtoa ja talvella ajettaessa saa tulla vastaan kyllä aikamoinen este ettei mene heittämällä yli eikä sutimisongelmaa pahemmin ole jos käyttää peukalokaasua. Lumisella tiellä pyörä kulkee muuten tavalliseen malliin mutta nopeus alenee max. 5km/h. Tosi liukkaalla kelillä 2 vetävää pyörää on ollut kätevä apu nastarenkaiden ohella. Osien kestävyydestä sanoisin, että tosiaan 1 ohjausyksikkö on rikkoutunut ja joitakin kosketushäiriöitä muuten virroissa vaikka johtojen liittimet ovat pätevännäköisiä sääsuojattuja. Kokonaismatka tähän mennessä 3.5v aikana on noin 12000km ympärivuotista ajelua eli siihen nähden ihan hyvin mieltäisin kestäneen. Renkaiden rikkoutumisesta sanoisin että paineiden reipas nosto auttoi siihen tosi hyvin, ja lisäksi asensin Michelinin protec max sisä- ja ulkokumit joissa on paksu pistosuojaus ja sisäkumeissa on kaistale joka korjaa itsensä pienissä puhkeamisissa. Lisäksi nämä renkaat rullaavat tosi hyvin asfaltilla.

Itse päädyin myös Greencyclen sarjaan Bafangin moottorilla, akku siinä pullotelineen paikalla. Ajattelin että moottorin voi siirtää tarvittaessas toiseen pyörään, siksi muuntosarja. Paketin tilasin Helsingin Sähköpyörästä joka ystävällisesti toi paketin kotipihaan. Fillariksi ostin halvan alurunkoisen jäykkis hybridin XXL:stä 600 €:lla: sopivan pysty ajoasento, kaikki tarvittavat kiinnikkeet, moottori mahtui keskiön kupeeseen (ei mahtunut hiilarirunkoon, liian paksu keskiön seutu) ja hydrauli levarit. Hybridin 3x10 voimansiirto muuttui 1x8 malliseksi, on vähän robustimmat ketjut ja rattaat kun on tuota moottorivoimaakin. Muuten kaikki oli pelkkää helppoa paikalleen ruuvaamista mutta paria piuhaa joutui lyhentämään. Luotettavat ja sateenkin kestävät liitokset vaativat siis kolvia, kutistesukkaa ja vähän säätöä vedonpoiston kanssa. Kovin kaunis lopputulos ei ole mutta toimii.

Tosin itse sähköpyöräily ei sitten innostanutkaan kovin kauaa. Ajattelin että voin käydä vaikka asiakkailla bisnesrytkyissä ilman hikeä mutta aika vähälle se jäi, vajaan tonnin ajoin. Lopulta lainasin pyörän käyttöön rapakuntoiselle 50+ vee ystävälleni joka sillä aloittelee paluuta normaalikuntoisten kekkereihin.
    "Hän löysi vihdoin itsensä", ne sanoivat miehestä, joka vasta varsin iäkkäänä lakkasi kehittymästä. -Samuli Paronen

Vielä lisäyksenä edelliseen pyörä on tähän mennessä toiminut moitteettomasi kovilla pakkasilla ja akun kesto oli 20km luokkaa.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •