Näyttää tulokset 1 - 17 / 17

Aihe: Iäkkäämpi aloittelija

Iäkkäämpi aloittelija

Olen ajellut itsekseni koko ikäni, ilman sen kummempaa tavoitetta ja enemmän ja vähemmän satunnaisesti. Ikää on jo päälle 50 ja keskivauhti yksin ajellessani vaatimatonta 23-25 km/h luokkaa.

Mieli palaisi silti osallistua joskus yhteislenkillekin. Onko tuolla vauhdilla mitään edellytyksiä pysyä minkään porukan matkassa? Helsinki itä on sijainti, joten mielellään lähtöpaikka voisi olla Itäväylän tuntumassa.

(Iän mainitsin siksi, että kovin suurta parannustakaan mainitsemaani vauhtiin ei enää kokemuksen mukaan ole saavutettavissa :-) )

Lähetetty minun SGP311 laitteesta Tapatalkilla

Yksin ajaessa puuttuuvat niin peesiapu kuin motivaatio ajaa edes hetkittäin mukavuusalueen ulkopuolella. Jos sulla on edes jonkinlainen kuntoilutausta, tapahtuu huomattavaa kehitystä elämästä nautittujen vuosien määrästä huolimatta.

Mä pidän itseäni miltei oppikirjaesimerkkinä: aikuisiällä aloitettu maratonharrastus joka loppui jalkavaivoihin, eri syistä muutama vähemmälle kuntoilulle jäänyt vuosi, pyörän hankinta ja omaa arkuutta kolmisen kesää yksin ilman tavoitteita ajettuja lenkkejä ennenkuin vihdoin keräsin riittävästi rohkeutta mennäkseni ensimmäiselle porukkalenkille, Mustavuoresta lähdettiin, olin Östersundomissa punaisella ja putosin ennen Söderkullaa. Putoilin senkin jälkeen, mutta roikuin mukana ja harrastin sitkeästi. Jossain vaiheessa huomasin pysyväni mukana ja jopa vetäväni lyhyitä pätkiä.

Tarvitaan kaksi askelta: päätös lopettaa se ikuinen yksinajelu ja satunnainen lenkkeily ja päätös varata itselle aikaa porukkalenkkejä varten. Idässä parhaan ja pehmeimmän aloituksen tarjoavat HePon pian alkavat keskiviikkoiset iltalenkit. Mustavuoren lenkkiporukka on tätä nykyä varsin kovakuntoista porukkaa mutta senkin mukana voi käydä tiistai- tai torstaiiltaisin kiusaamassa itseään vaikkapa vain roikkumalla hännillä niin kauan kuin jaksaa. Kovavauhtisten lenkkien täydennykseksi tarvitaan myös pitempiä lenkkiä kuin mihin on tottunut ja siihen taas sopivat HePon viikonloppulenkit - tai mikseivät myös Mustavuoren lenkitkin, jos ja kun saadaan taas muodostettua ns. ruununraakkiosasto.

Kiitos vastauksesta! Ruununraakkiosasto lähtöpaikkana Mustavuori kuulostaisi juuri sopivalta porukalta itselleni, toivottavasti sellainen jossain vaiheessa syntyykin. Olen mukana, ehdottomasti!

Nopeus ei nimittäin enää merkittävästi tule tämän elämän aikana lisääntymään, vaikka harjoittelisin kuinka. Muutaman kymmenen vuoden aktiivinen maratonjuoksentelu on antanut varsin realistisen käsityksen oman kehityksen rajoista :-)

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...enkki-Viikistä

Kohta alkavat HePon lenkit ja maanantailenkki on nimenomaan tarkoitettu aloitteleville ja lajiin tutustujille. Lähtöpaikkakin suosii meitä Itä-Hesinkiläisiä. Eli suuntaa Siwalle, josta letka kerää loput matkailaiset kasaan.

^ Kiitos, mutta linkki näytti johtavan säikeeseen "Hepon naisten rauhallinen maanantailenkki Viikistä". Valitettavasti olen tässä tapauksessa väärää sukupuolta :-(

Lainaus Alkujaan tämän lähetti cokekola Katso viesti
    ^ Kiitos, mutta linkki näytti johtavan säikeeseen "Hepon naisten rauhallinen maanantailenkki Viikistä". Valitettavasti olen tässä tapauksessa väärää sukupuolta :-(
    Juu, ei pidä säikähtää ketjun otsikkoa Kannattaa selata hiukan itse keskustelua.

Kuten yllä jo todettiinkin, miehet valtasivat (tämänkin) naisten lenkin melko nopeasti. Tämä unohtamani maanantain iltalenkki on käytännössä lenkki jolla valtaosa on mieskuskeja, mutta joka on muuten nimensä mukainen (vaikka Immersbyntien mäkiin on silläkin joskus ajettu vapaalla vauhdilla, tosin hitaimpiakin niiden jälkeen odotellen). Tämä unohtamani maanantain iltalenkki on tosiaan hyvä tutustumistapa porukkalenkkien ihmeellisyyksiin.

Keskiviikkoillan HePo-lenkeillä on Viikissä ennen lenkin alkua tarjolla lyhyttä mutta ytimekästä ryhmäajo-oppia kokemattomammille ja Kuninkaanmäen varsinaisella starttipaikalla voi valita sopivan vauhtiryhmän, yleensä alkaen 25 km/h (ja edetä oman harkinnan mukaan nopeampiin vauhtiryhmiin).

Muuten sanoisin vielä kerran että lenkkivauhtien suhteen ei kannata vielä heittää kirvestä kaivoon. Myöhään aloittaneella pyöräilijällä on kaikki edellytykset kehittää pyöräilyvauhtiaan, mutta se vaatii tietenkin sen että ajaa välillä niin kovaa ettei koko ajan ole mukavaa - ja ainakin minulla se onnistuu parhaiten kun yrittää pysyä porukan mukana edes jonkin matkaa.

Juu, ilmaisin epäselvästi. En mä ole myöhään aloittanut, vaan mä olen vanha :-)

Sä mikään vanha ole! Mä sain 60-vuotislahjaksi maantiepyörän (maastureiden kaveriks) ja opettelen sillä nyt ajamaan maantien laitaa. Kunhan opin, niin saatan tulla kans tälle 'tyttölenkille'.
    Se hyvä tässä iässä on, ettei kukaan hauku MAMILiksi, kun en oo enää keski-ikäinen��!
    - XC-tyylinen kuntoilija -

Juu, ilmaisin epäselvästi. En mä ole myöhään aloittanut, vaan mä olen vanha :-)
    Saatoit ilmaista epäselvästi, mutta siitä huolimatta ikäsi on jokaisen sisälukutaitoisen haarukoitavaissa kohtalaisen tarkasti viestisi sisällön perusteella. Mutta erityisen epäselvästi ilmaiset itseäsi tässä vastauksessasi eli mitä oikein haluat sanoa? Että saamasi vastaukset ovat huonoja, sopimattomia tai ylioptimistisia? Vai sitä että olet vain niin tyytyväinen omaan kuntoilutapaansa jumittunut mies, joka vain haluaa perustella itselleen muutosvastarintansa kaikkinaisen järkevyyden ja haluaa muiden vain vahvistavan tätä näkemystä?

Ei ole mitään pahaa jos haluaa vain ajella omia lenkkejään omalla totutulla vauhdillaan (eli mahdollisesti jatkaa samaan malliin kuin on maratonjuoksuharrastusvuosinaan tehnyt?), se on aivan yhtä hyvä tapa harrastaa pyöräilyä kuin mikä tahansa muukin. Mutta ei sitä pidä yrittää puolustella itselleen - jos niin jostain syystä kokee tarvitsevansa tehdä - sillä että on muka vanha eikä vauhti sen vuoksi voisi enää voi parantua.

PS Joko olet käynyt kokeilemassa ryhmäajoa HePo:n keskiviikkolenkillä tai Viikin maanantailenkillä?

PPS
    Näitä minä en ole ennenkään tajunnut; kuvitteleeko viestin lähettäjä että vastaanottajaa ns. kiinnostaa vai eikä käyttäjä vaan osaa tai viitsi muuttaa asetusta?
    kuovipolku muokkasi tätä : 20.05.2016 at 10.20

Kiitos, kun kritisoit kysyjän asennetta ja itse näytät esimerkkiä rakentavalla ja myönteisellä vastauksellasi!

Kuten sanottu, olen aktiivikuntoilija jo muutaman kymmenen vuotta. Uskon tuntevani oman kehittymiskykyni rajat sen perusteella. Varsinkin, kun siihen lisätään iän ja sen mukanaan tuomien sairauksien aiheuttamat rajoitteet.

Itse en lakkaa ihmettelemästä besserwissereitä, jotka luulevat tietävänsä henkilön asiat tätä itseään paremmin. Eivätkä pysty olemaan puuttumatta edes näiden laitesetuksiin. Enkä ymmärrä, miksi jonkun toisen laiskuuskaan edes olisi asia, joka näille besserwisserelle kuuluisi. Kypärä taitaa kiristää pahasti.

Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla

Kypärä taitaa kiristää pahasti.
    Totta hitossa kiristää! Se kai on sanomattakin selvää kaikille lukijoille eikä vain minulle itselleni! Fillaristiporukoissa nyt vain on totuttu siihen että asiat voidaan joskus sanoa myös suoraan ja etenkin silloin jos joku nimenomaan kysyy jotakin tai kommentoi saamiaan vastauksia. On sitten jokaisen oma asia miten saamansa palautteen ottaa vastaan ja miltä osin haluaa pyrkiä hyödyntämään ja noudattamaan saamiaan neuvoja.

Ja kun suoraan aletaan puhumaan: melko naurettavaa ruveta tässä vaiheessa vetämään esille "iän mukanaan tuomien sairauksien rajoitteet" valttikortiksi. Jos niillä todella on merkitystä, ne olisi ollut syytä tuoda esille jo avauksessa tai viimeistään ensimmäisessä lisäkommentissa. Toisaalta varsin monilla on kokemusta erinäisistä sairauksista, olivatpa ne reilun viidenkympin tai vajaan kuudenkympin iän mukanaan tuomia tai eivät, ja ne eivät välttämättä ole mikään syy (a) olla ajamatta joskus kovempaakin tai (b) olla tavoittelematta vauhdin paranemista (tai sen säilymistä jos on sattunut ajamaan kovempaa aikaisemminkin).

Sinusta minä en luule enkä edes vaivautuisi luulemaan yhtään mitään. Puhun ns yleisestä elämänkokemuksesta ja oman maratonharrastuksen antamalla pohjalla, kun arvelen että "muutaman kymmenen vuoden aktiivinen maratonjuoksentelu" voi vallan hyvin pitää sisällään vain sitä maratonlaahustamista jollaa vauhti ei tietyn aloittelijavaiheen jälkeen minnekään kehity eikä juuri lainkaan sellaista harjoitusta jolla se etenkään ikävuosien kertyessä paranisi tai edes säilyisi. Kun pyöräilyään lisäksi kuvaillee tyyliin "ajelua ilman sen kummempaa tavoitetta ja enemmän ja vähemmän satunnaisesti" ei ole erityistä syytä olettaa että muusta olisi juoksuharrastuksenkaan aikana kyse. Voin toki olla väärässä sinun kohdallasi eli saattaa olla että jostain syystä vain halusit olla mainitsematta ainuttakaan vauhdikkaampaan juoksuun tai pyöräilyyn tähtävää piirrettä harjoittelustasi, mutta sinunkin lienee myönnettävä että ns yleisellä tasolla olen oikeassa.

Muuten olen sitä mieltä että on jotenkin helkutin tympäisevää ensin kysyä neuvoa porukkalenkkien suhteen ja sitten kun niille kannustetaan ja rohkaistaan lähtemään mukaan ja annetaan ohjeita mukaantulosta, niitä ei ilmeisesti käytetä ollenkaan hyväksi vaan sen sijaan vedetään herne nenään siitä että muistutetaan iäkkäämmälläkin harrastelijalla olevan mahdollisuus harrastaa "edistyneempääkin" harjoittelua tai muuttaa pinttyneitä harjoittelutapojaan - jos sellainen vain yhtään kiinnostaa.

Tässähän on hyvin yksinkertainen ongelma kyseessä. Cokekola menee nyt vaan sinne leppoisavauhtiselle kuntolenkille ja katsoo, pysyykö mukana. Jos pysyy, hyvä. Jos ei pysy, roikkuu peesissä niin kauan kuin pystyy ja huikkaa sitten "mä heivaan, ei tarvi odotella". Peesissä toki pystyy ajamaan aika paljon reippaammalla keskarilla kuin yksinään.

Itse olin aktiivinen juoksun harrastaja. Pääosin puolimaratoneja. Joskus 3 vuotta sitten 51 vuotiaana todettiin alkava nivelrikko polvessa. Lopetin lähes täysin lenkkeilyn ja siirryin pyöräilyyn. Ensimmäisenä vuonna lenkkien keskinopeus kuukausitasolla oli n. 20 km/h ja viime kesänä n. 28 km/h. Omat lenkit meni viime vuonna 26-30 km/h ja porukkalenkeissä olin 28, 30 tai 32 ryhmässä, riippuen haluamastani treenin kovuudesta.

Ainakin itselläni siis porukkalenkit auttoivat nostamaan keskinopeutta näin yli 50 vuotiaana. Edelleen pidän myös yksin tehdyistä lenkeistä. On mukava ladata vaikka 100 - 150 km tuntematon lenkki navigaattoriin, ottaa riittävästi juomaa mukaan ja ajella se usein leppoisalla 26 keskarilla nauttien maisemista. Toki mielummin aurinkoisella säällä.

Kävin viime vuonna HePon keskiviikkolenkillä sekä viikonloppulenkeillä. Ehkä 50 % tuli HePoilua ja 50 % omia lenkkejä.
    Mielestäni jos oman lenkin keskari on 25 km/h, pärjää hyvin 28 ryhmässä porukkalenkeillä. Hitaissa ryhmissä on usein niitä, jotka haluavat vetää, joten aurinkokannella (peesissä) oleminen vaikka koko matkan on täysin sallittu

Satuin seuraamaan cokecolan pyörän valintaa 2014 eli ajokokemusta on nyt jo pari vuotta. Mutta jos et ole ollut porukkalenkeillä vielä, niin suosittelen kokeilemaan.

Itselläni tapahtui pyöräilyn seurauksena jalan kuntoutuminen niin hyväksi, että tänä vuonna olen pääosin keskittynyt juoksuun (kevät varovasti vain n. 130 km/kk) ja pyöräilyä tulee vain ehkä 300 km/kk ja tuokin palauttavaa. Tässä 54 vuotiaana 3 vuoden juoksutauon jälkeen irtoaa 10 km VK-lenkki 4.30 min/km keskarilla ja 300 m vedot 3.30 vauhtia. Tämä on kovempaa kun 2013 kun juoksun lopetin. Eli vanhanakin vielä kehittyy. Puolikkaan tavoite on nyt 1.30-1.35

Nivelrikosta kärsiville tiedoksi, että itselläni toimii hyvin se, että juoksutreenin jälkeen vetää palauttavan pyörällä eikä hitaalla hölkällä. Jotenkin polkemisen tasainen liike tekee hyvää polville

Kiitos, kun kritisoit kysyjän asennetta ja itse näytät esimerkkiä rakentavalla ja myönteisellä vastauksellasi!

Kuten sanottu, olen aktiivikuntoilija jo muutaman kymmenen vuotta. Uskon tuntevani oman kehittymiskykyni rajat sen perusteella. Varsinkin, kun siihen lisätään iän ja sen mukanaan tuomien sairauksien aiheuttamat rajoitteet.

Itse en lakkaa ihmettelemästä besserwissereitä, jotka luulevat tietävänsä henkilön asiat tätä itseään paremmin. Eivätkä pysty olemaan puuttumatta edes näiden laitesetuksiin. Enkä ymmärrä, miksi jonkun toisen laiskuuskaan edes olisi asia, joka näille besserwisserelle kuuluisi. Kypärä taitaa kiristää pahasti.

Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla
    Kyllä se suru siitä murheeksi vielä muuttuu , varsinkin jos ei menetä epätoivoaan. Sinulla on ainakin 2 vaihtoehtoa- kokeilla tai olla kokeilematta ..50 ikä suurimmalla osalla ei vielä tarkoita sitä etteikö kunnon kehittymistä lainkaan tapahtuisi . Kyllä sitä tapahtuu jos asioita tehdään oikein ja riittävästi . Ensin kannattaa asia testata ja vasta sen jälkeen nakata kirves kaivoon. Muutama lenkki ei vielä kerro yhtään mitään... ps onhan sinulla oikeat välineet maantiepyöräilyyn ja säädöt kunnossa . 25 Av kun ei vaadi juuri ihmeellisiä tehoja ellei ole vastatuuli.
    Teoriassa käytännöllä ja teorialla ei ole mitään eroa - mutta käytännössä on

Minulla on seksikäs ikä eli 66. Keväällä yksin ajaessa keskarit ovat jotain 23 kilsaa tunnissa ja syksyllä kolmen tonnin ajon jälkeen 28-30 ja joskus vielä vähän enemmänkin. Kun ikää tulee, niin talven aikana pyöräilykunto laskee entistä enmmän vaikka hiihdänkin suhteellisen paljon. Pitäisi myös ajaa jos haluaisi heti keväällä ajella kovempaa. Nyt kun olen eläkkeellä olen pystynyt nostaamaan vuositunnit tuonne 400 tuntumaan ja sisällyttämään siihen myös viikottaisen kuntosalin koko vuodeksi ja ajoittain kuukauden voimakuurin.
    Liikkuvuutta pitää saada lisää, jotta pyörittäminen sujuu entiseen tapaan.

Nuoreksi minä vielä itseni tunnen ja aion kehittyä vielä vuosia sekä hiihdossa, että pyöräilyssä. Kremppoja on, mutta niistä en välitä. Kiinnitän enemmän huomiota siihen mihin pystyn kuin siihen mihin en.
    Uuden maantiepyörän hankinta on ensi talvena edessä. Se on elämäni viimeinen. Onhan noita jo seitsemän tullut loppuun ajettua.
    Olisi se kiva jos olisi sellainen yhteislenkkiporukka, joka ajaisi sen satasen kerran viikossa hitaimman pk-vauhtia, mutta ei sellaisia ole ja on turhaa lähteä edes aurinkokannelle jos pulssi on suurimman osan lenkkiä anaerobisen kynnyksen tuntumassa. Sellaiselta lenkiltä ei viikkoon palaudu näillä vuosilla. Sellasia porukoita tai edes kavereita en ole löytänyt. Vanhat kamut lopettivat viiskymppisinä kun tulivat liian vanhoiksi.
    Jos et aja et voi ottaa!

Joku viisaampi taisi muotoilla ikäasian niin, että ihminen on vanha vasta silloin, kun käyttää ikäänsä tekosyynä.

Viisikymppiä ja risat ei ole vielä ikä eikä mikään. Tämän ikäisillehän tehdään vielä treenikirjojakin: kannattaa tutustua Frielin kirjaan "Fast after 50". Kirjassa on paljon tietoa siitä, miten treenausta kannattaa muuttaa iän karttuessa.
    If you are not riding solo, you're cheating.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •