Sivu 8 / 10 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 678910 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 211 - 240 / 290

Aihe: Nastarenkaat 27.5 + pyörään

Juuri hommasin nastattoman kakunsyöjän ja pistelin MCarbonin terävät piikit kiinni, katotaan jos kerkeis tänään jo koeajolle, tosin jäätä tahi lunta täällä etelässä ei juuri ole.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Reba Katso viesti
    Itse ajelen ISP 2.6 paljon kivikossa ja juurakossa. Takarenkaan ulommat nastat ei tahdo pysyä kiinni, niin päätin ottaa takaa ulommat nastat pois kokonaan. Olin kanssa epäileväinen, että kuinkahan tässä käy pidon puolesta, mutta hyvinhän nuo tuntuu pelaavan. Pyöränä täysjousto sähkö ja kuskilla painoa 95kg.
    Itsellä on about samat speksit, sähkötäpäri ja 95kg kuski, ja nyt about 3 maastoajon jälkeen kaikki nastat kiinni edelleen vaikka välillä onkin aika kivikkoa ollut tarjolla. Päästelin kyllä todella reilun sisäänajon noilla renkailla kun on tullut ajettua hyötyajoa ennen kunnon lumikelejä varmaan joku 60km kelvillä.

Muutenkin kyllä tuntuu loistavalta kumilta. Ei tuo mikään läskipyörän korvike ole vaan kantavuus ominaisuuksiltaan aika lähellä jotain 2,4 kumia, mutta sen verran kuitenkin ilmatilaa enemmän, että sopivilla paineilla suodattaa hyvin pois sellaisen pikku jääröpelön mitä on usein kovilla poluilla ja pitoakin tuntuu olevan enemmän kuin 26'' kokoisella 2,35'' leveällä versiolla. Ehkä tuo on vähän pyöreämpi, jolloin uloimmat nastat ja keskinastat toimivat paremmin synkassa?

Niin ja itsellä on 30mm vanteet ja tubeless mikä auttaa varmasti tuon tärinän kanssa.
    Ratareisi, 24 h pyöräilytapahtuma
    Jälleen ensi vuonna

Hain tänään Tammiston Velo & Oxygenistä Fat Freddiet.

Nousivat vanteelle todella helposti eikä vuotaneet mistään. Mahtuivat hyvin paikalleen Meridan Big Trailiin.

Pikku testilenkki ajettu nyt Terrenellä, mitään kovin kattavaa analyysiä ei tuon perusteella pysty ominaisuuksista kertomaan mutta ihan kelpo kumilta tuntui. Pito jäällä on varmaan enemmän nastoista kiinni kuin renkaasta ja nyt oli itsellä vielä "sutimisen esto" päällä nastojen pysymisen vuoksi. Muutama nasta kuitenkin metsään jäi, tiedä sitten olisko pitänyt liimalla kiinni laittaa.

Rengas on kyllä todella kevyt, 880gr nastojen kanssa, eipä tullut mitattua ilman nastoja. Vaaka ei nyt ehkä ole absoluuttisen tarkka mutta ei pitäis ihan leppäänkään näyttää.

Rengas ei ole kovin iso, tuoreeltaan mitattu leveys 66mm i45mm leveällä kehällä. Ilmat piti laakista litkujen kanssa ja nousi terävästi pamahtaen hyllylle.

^Siis 45mm sisäleveä vanne ja 2.8" kumi = 66mm leveyttä?? Vai menikö jotain väärin?

Varmaan hyvä rengas ominaisuuksien suhteen, ja laatukin ilmeisesti hyvä hyvän tubelesoitumisen perusteella, mutta kokoa voisi olla enemmän.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    ^Siis 45mm sisäleveä vanne ja 2.8" kumi = 66mm leveyttä?? Vai menikö jotain väärin?

Varmaan hyvä rengas ominaisuuksien suhteen, ja laatukin ilmeisesti hyvä hyvän tubelesoitumisen perusteella, mutta kokoa voisi olla enemmän.
    Kyllä, oikein luit. Ei mikään optimi kehän leveys tuolle kumille mutta tällä hetkellä ei sopivampaa ole. Toivottavasti kummi vähän venyy.

Nyt on Fat Freddiellä ajettu tuoreessa suojalumessa - toimii, vanhassa paksussa soselumessa - ei toimi ja tänään jääröpelikössä, jossa matkasta kolmannes kovaan muhkuraista jäätä, kolmannes muhkuraista korppulunta ja kolmannes paljasta kivikkoa, vesivelliä ja kalliota - toimii erittäin hyvin.

Rengas on tosiaan helppo aja, hyvä pito joka suuntaan, suodattaa hyvin röpelikköä, mutta ei ole herkkä läpilyönneille. Rullaa kevyesti jo maastopaineilla ja on asfalttisiirtymälläkin nopean tuntuinen. Itseohjautuvuutta ei ole havaittavissa ollenkaan.

Nyt mä haluun läskiin tollasen koossa 4.8".
    ___...ooOÅOoo...___

Kakunsyöjän keveyden kääntöpuoli tuli jo toisella lenkillä eteen, rengas kyljestä puhki. Ilmeisen ohuet joten kannattaa välttää terävimmät kivikot.

Viimein ehdin pyöräyttää shwalben isp evon (2.6) takavanteelle, kun fat freddie ei oikein mahtunut factorin takahaarukkaan. Ajamaan en vielä päässyt, mutta asennus ja mitat. Helpoin tubeless ikinä. Tiivistesilikonia renkaan reunaan ohuesti, rengas vanteelle, samalla litkut sisään. Venttiilistä sielu pois ja läskipumpulla ilmaa. Vajaassa kilossa nousi hyllylle. Sielu paikalleen ja vähän ravistelua. Ei vuoda näkyvästi tai kuuluvasti.

Vanteina Mondrakerin omat, 35mm sisäleveydellä. Fat freddien mitat noilla vanteilla D 735mm L 74.5 mm, schwalbet D 718mm L 62.5. Eli vähän vajaa 2.5" todellisuudessa.

Pitää vissiin yrittää Maltaa ajella pyöräteitä edes vähän ennen maastoutumista.

Mitäpä vielä?
    Miten niin tyhmä kysymys??

Nyt on tullut pari lumi-/sohjolenkkiä ajettua siten, että FF on takana ja 45NRTH edessä. Tämä taitaa olla kyllä mulle se The talvirengas -yhdistelmä. Jos tuo FF olisi vaikka 1-2cm matalampi, niin sitten olisi kyllä ihan täydellinen, nyt takarengas on vähän turhankin korkea, mikä aiheuttaa matalilla paineilla muljumista - tämä ei kyllä oikeasti haittaa, mutta täpärin kanssa matalampikin riittäisi. 45NRTH renkaan pito on kyllä komea ja se puree jäiseen lumeenkin todella brutaalisti, nastat oikein uppoavat alustaan ja syövät itsensä kiinni. Toisaalta takana oleva matalanastainen FF antaa vähän enemmän "kikkailuvaraa" ja mahdollistaa myös sen, että renkaan kanssa uskaltaa polkea (nasta pysyy hyvin) ja takarengasta uskaltaa löydä myös jarrun kanssa poikittain jos niin haluaa. 45NRTHin erinomainen ominaisuus on myös se, että se tuntuu nousevan myös hyvin takaisin polulle/spoorille jos "vähän" joutuu ajovirheen takia polulta sivuun umpisen puolelle.

Aikaisemmin ajelin näillä lumi-/loskakeleillä DHF- ja DHRII -yhdistelmällä, mutta nyt tuntuu että tämä nastarengas yhdistelmä on suoriutuu kyllä myös lumessa ihan tuon Minion-yhdistelmän veroisesti. Sitä oikein innolla odottaa kunnon jääkelejä, kun pääsee sitten testaamaan miten tuo 45NRTHin XL nastan toimii kovalla/jäisellä polulla.

Pääsin tuossa myös taas testailemaan pyörää, jossa oli alla 29er ISP:t. Ero oli aivan järkyttävä, siellä missä tuo ISP kiemurteli ja suti meni tämä FF-/45NRTH-yhdistelmä eteenpäin aivan suoraan ilman mitään ongelmia. Ero oli oikeasti aivan järkyttävä - toki renkaiden leveydessäkin oli eroa, mun silmään tuo 29er ISP näyttää enemmän cyclocrossin renkaalta kuin maastorenkaalta . Tämä vain vahvisti aikaisempaa muistikuvaani tuosta ISP-renkaasta, se on tosiaan hyvä kovalla jääkelillä ja mm. työmalla kun kelvit ovat röpelöiset, mutta metsäajossa en itse siitä kyllä tykkää.

Ensifiilis on tosiaan siis se, että kyllä tuo 45NRTH on kokolailla sellainen kun mitä sen toivoinkin olevan. Siinä on painoa riittävästi (jotta se kestää) ja ainakin nastat ovat mulla pysyneet edelleen ok. Mulla tuo on tosiaan vain edessä, mikä varmaan helpottaa asiaa (takana korkea nasta olisi varmasti todella kovilla). Sisäänajoa tein tuolle 0 metriä, kun mulla ei ole intoa tuolla plussa täpärilä hinkuttaa asfaltilla paria tuntia - jos nastoja lähtee niin painelen sitten uusia tilalle.

Kaiken kaikkiaan mua itselä kyllä puuduttaa/ärsyttää tuo renkaan painon ylenpalttinen korostaminen, se on kuitenkin vain yksi ominaisuus kaiken muun joukossa ja talviajossa vieläpä lopulta melko merkityksetön. Itse ajan paljon mielummin kestävällä 1,3kg renkaalla kuin rimpulalla 0,8kg renkaalla.

edit - mittailin vielä nuo renkaat, kun ne ovat nyt asettuneet tuossa rauhassa. Mitat otettu n. 1 bar paineilla i36 vanteella.
    45NTH leveimmästä kohtaa (nappulat) - 73-74mm (~2,91")
    Suomi Tyres leveimmästä kohtaa (runko) - 74-75mm (~2,95")
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

Mittaisitko vielä renkaiden korkeuden maasta renkaan päälle. FF ei menny factorin takahaarukkaan korkeuden vuoksi ja isp taas on turhan kapea.

Mitäpä vielä?

Rullamitalla mitattuna 45NRTH on i36 vanteella n. 71,5cm korkea ja FF on samalla vanteella 73,5cm tai jopa vähän yli.
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

Tattis. Pitääkö vielä laittaa isp kiertoon.. Vähän kapea, eikä kanna edes kelkkareitillä. Läski menee suoraan kuin junan, plussalla perä kahlaa aika syvällä. FF edessä kantoi.

Mitäpä vielä?

Mulla oli WrathChildit edessä ja takana ja taakse ostin näille bashkakeleille kevyemmin nastoitetun FF:n taakse. Onpahan melko muhku rengas. Meni vanteelle sormin holahtamalla. WC:eet ei todellakaan.

Tässä omat mitat, jos jotain kiinnostaa:
    ______________________________________________WC FF
    leveys (ei huomioitu nappuloita) ____________________65. 73
    korkeus (vanteen sisäkehästä nappulan ulkoreunaan) ___82,5 92,5

on siis todella isot erot. Oiskohan vanteen sisäleveys 29mm, ulkoa just vähän yli 40mm (Turbo Levo).

EDIT: lukemat oli väärinpäin, nyt korjattu.
    Cabron muokkasi tätä : 30.12.2017 at 10.37

^Taitaa olla lukemat väärinpäin.

Äshtno niinpä onkin, nyt fiksattu.

Schwalbe ISP 27,5x2.6" suoraan paketista tubelesoituna sisä30mm vanteelle, vähä vajaa 2bar paineella.. rullamitalla otetut mitat suuntaa antavia.. oli muuten helppo tubeless, tornipumpulla paikalleen ja kerrasta tiivis.
    Pole, Pole & Pole

TGMTBF / PKK / CCG

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kalle H Katso viesti
    Nyt on tullut pari lumi-/sohjolenkkiä ajettua siten, että FF on takana ja 45NRTH edessä. Tämä taitaa olla kyllä mulle se The talvirengas -yhdistelmä. Jos tuo FF olisi vaikka 1-2cm matalampi, niin sitten olisi kyllä ihan täydellinen, nyt takarengas on vähän turhankin korkea, mikä aiheuttaa matalilla paineilla muljumista - tämä ei kyllä oikeasti haittaa, mutta täpärin kanssa matalampikin riittäisi. 45NRTH renkaan pito on kyllä komea ja se puree jäiseen lumeenkin todella brutaalisti, nastat oikein uppoavat alustaan ja syövät itsensä kiinni. Toisaalta takana oleva matalanastainen FF antaa vähän enemmän "kikkailuvaraa" ja mahdollistaa myös sen, että renkaan kanssa uskaltaa polkea (nasta pysyy hyvin) ja takarengasta uskaltaa löydä myös jarrun kanssa poikittain jos niin haluaa. 45NRTHin erinomainen ominaisuus on myös se, että se tuntuu nousevan myös hyvin takaisin polulle/spoorille jos "vähän" joutuu ajovirheen takia polulta sivuun umpisen puolelle.

Aikaisemmin ajelin näillä lumi-/loskakeleillä DHF- ja DHRII -yhdistelmällä, mutta nyt tuntuu että tämä nastarengas yhdistelmä on suoriutuu kyllä myös lumessa ihan tuon Minion-yhdistelmän veroisesti. Sitä oikein innolla odottaa kunnon jääkelejä, kun pääsee sitten testaamaan miten tuo 45NRTHin XL nastan toimii kovalla/jäisellä polulla.

Pääsin tuossa myös taas testailemaan pyörää, jossa oli alla 29er ISP:t. Ero oli aivan järkyttävä, siellä missä tuo ISP kiemurteli ja suti meni tämä FF-/45NRTH-yhdistelmä eteenpäin aivan suoraan ilman mitään ongelmia. Ero oli oikeasti aivan järkyttävä - toki renkaiden leveydessäkin oli eroa, mun silmään tuo 29er ISP näyttää enemmän cyclocrossin renkaalta kuin maastorenkaalta . Tämä vain vahvisti aikaisempaa muistikuvaani tuosta ISP-renkaasta, se on tosiaan hyvä kovalla jääkelillä ja mm. työmalla kun kelvit ovat röpelöiset, mutta metsäajossa en itse siitä kyllä tykkää.

Ensifiilis on tosiaan siis se, että kyllä tuo 45NRTH on kokolailla sellainen kun mitä sen toivoinkin olevan. Siinä on painoa riittävästi (jotta se kestää) ja ainakin nastat ovat mulla pysyneet edelleen ok. Mulla tuo on tosiaan vain edessä, mikä varmaan helpottaa asiaa (takana korkea nasta olisi varmasti todella kovilla). Sisäänajoa tein tuolle 0 metriä, kun mulla ei ole intoa tuolla plussa täpärilä hinkuttaa asfaltilla paria tuntia - jos nastoja lähtee niin painelen sitten uusia tilalle.

Kaiken kaikkiaan mua itselä kyllä puuduttaa/ärsyttää tuo renkaan painon ylenpalttinen korostaminen, se on kuitenkin vain yksi ominaisuus kaiken muun joukossa ja talviajossa vieläpä lopulta melko merkityksetön. Itse ajan paljon mielummin kestävällä 1,3kg renkaalla kuin rimpulalla 0,8kg renkaalla.

edit - mittailin vielä nuo renkaat, kun ne ovat nyt asettuneet tuossa rauhassa. Mitat otettu n. 1 bar paineilla i36 vanteella.
    45NTH leveimmästä kohtaa (nappulat) - 73-74mm (~2,91")
    Suomi Tyres leveimmästä kohtaa (runko) - 74-75mm (~2,95")
    Mulla on just toisinpäin eli FF edessä ja WC takana. On kyllä niin hyvä yhdistelmä etten todellakaan kaipaa muuta, pitää vetisellä peilijäälläkin ihan kuin kesällä ajelis. Nastoja tosiaan lähti 11 kappaletta tuosta WC:stä kun en jaksanut sisäänajaa, laitoin uudet nastat puuttuneiden tilalle ja ajelin pari päivää asfaltilla ja loput nastat ovat pysyneet kiinni kaikki kivikkosladittelut sun muut. Ja nuo ovat siis e-mtb alla joten eivät kovinkaan helpolla pääse.

^^Kemiztille kiitokset mittojen paljastamisesta.
    Ei jäänyt kysyttävää.
    epäasiallinen maastopyöräilijä

Muutama kuva lisätty albumiin Fat Freddiestä eiliseltä lenkiltä: https://photos.app.goo.gl/51xtL09hMMf7FwE42
    Vähän jääkelit jo sulaneet pois, mutta ei voi kuin ihmetellä miten hyvin nuo toimii.
    ___...ooOÅOoo...___

Näin on oma rengastukseni muuttunut metsäpoluille reilussa vuosikymmenessä.
    Vasemmalla Nokian Hakka WXC 300 sisäleveydeltään 17 millisellä vanteella. Renkaan leveys 45mm.
    Keskellä Ice Spiker Pro 26*2.35 30 milliä leveällä vanteella. Leveys 59 milliä.
    Oikealla Fat Freddie 40 millisellä vanteella. Leveys 76mm.

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
    Jussi Heikkilä
    MC Kramppi - Meillä ei venytellä

Keväällä hankitun täysjouston takahaarukkaan ei mahtunut muuten erinomainen Fat Freddie, eli jotain muuta piti keksiä. Wrathchild on rungoltaan karvan verran pienempi, kuin 2,8” Maxxis,kuten myös on 2,6” ISP. Talvella alamittaisilla renkailla ajaminen ei ole ainakaan itselleni mitään herkkua, kun on kuitenkin luntakin, niinpä päätin nastoittaa itse jonkun oikean 3” renkaan.

Melkein painoin tilausnappia 3” NobbyNic:istä, mutta päätin ensin kokeilla olemassa olevilla renkailla (mm. 2,8” NN ja 3” Bridger), miltä nastoittaminen tuntuu. Yllättäen 2,8” NN:n nappulat olivat aika pieniä ja Bridgerin nappulat jopa isompia, joten päätin nastoittaa käytetyn Bridgerin ja sehän onnistui ihan hyvin:

Nyt on 3 lenkkiä ajettu ja kaikki nastat ovat tallessa. Sisäänajoa 0 km, uskon vahvasti että sisäänajo asfaltilla on nastojen pahin vihollinen.

Suurin haaste oli keksiä Dremelin terälle stopparin. Muovinen ei toiminut, sulaa, kun stoppari koskettaa kumia. Löysin miljoonalaatikosta messinkisen emolevyn ”kiinnitystolpan”, katkaisin ruuviosan pois ja kierteet menivät tiukasti terän päälle. Terää on näkyvissä 4,5mm:

Millasia paineita olette hyväksi havainnut fatfreddiessä?

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla

^ i40 vanteet, Dartmoor primal+ takajäykkä, kuskin kuivapaino 81kg, ulkona -2 celciusta ja lämpösessä mitattuna 0,95 bar edessä / 1,05 bar takana. Tubeless.

^^ stopparista.
    Itse leikkasin auton jarruputkesta stopparin.

Mä katkaisin terän tyvestä pätkän pois niin sai suoraan oikean pituisena asennettua.

Mun terä supistuu sillä tavalla että jos sen lyhentäisi niin kiinnitys osuu kapeaan kohtaan. Näyttäisi olevan Dremel 194:

Tekee erittäin kauniin sylinterimäisen reiän, ei uskoisi, että on porattu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Einiö Katso viesti
    Millasia paineita olette hyväksi havainnut fatfreddiessä?
    i40 takajäykässä eilen 0.75 ja 0.85 lumisilla poluilla melko rauhallisessa ajossa. Vähän vielä laskin kesken lenkin ja vähän vielä tasoitti menoa ja lisäsi pitoa. Kuski 100kg ilman romppeita.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti toniha Katso viesti
    ^ i40 vanteet, Dartmoor primal+ takajäykkä, kuskin kuivapaino 81kg, ulkona -2 celciusta ja lämpösessä mitattuna 0,95 bar edessä / 1,05 bar takana. Tubeless.
    Mulla on samanlainen setuppi, mut ice spikereilla. En uskaltanu ff:iä laittaa ahtaan sovituksen takia, mut mahtuuko siis huoletta pyörii?

Kyllä mahtuu, mutta maksimihan tuo on. Velipojalla on samanlainen runko ja sillä on enempi tilaa. Vähän toleranssia puolan pojilla.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •