Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 56

Aihe: Sporttinen pyörä työmatka-ajoon

Kymysys Sporttinen pyörä työmatka-ajoon

Ajattelin laittaa kunnon pyörän työmatka-ajoon, matkaa edestakaisin 13 km/päivä ja ajan kesät talvet pyöräteitä pitkin. Reppu kulkee selässä lähes aina, joten päädyin katselemaan hybridiä, jossa ajo-asento hyvä (vaikka cyclocross tuntui kans tosi kivalta ajaa ilman reppua). Pyörää säilytän aina ulkona, työpäivät taivasalla, siis pakkasessa, vesisateessa ja auringon alla. Ajaja nuori nainen, joka liikkuu paljon (lähinnä juoksemalla) joten pyörästä saa löytyä sporttisuutta, sporttisemmat mallit myös miellyttivät silmää enemmän. Nyt alla Tunturin hybridi, joka ok, mutta koeajettuani uusia, päätös vaihtaa parempaan on selvä. Paikalliset liikkeet kierretty ja aika laidasta laitaan pyörää tarjotaan. Hintahaarukalla 450-1200€ ja kaikki tarjotut vaihtoehdot olisivat kuulemma sopivia.

Mietityttää makaaniset vai hydrauliset levyjarrut. Kummat huoltovapaampia tai helppo opetella itse huoltamaan? Entä jousitettu etuhaarukka?

Kolme parhaimmalta tuntunutta:

- Feltin QX75, tässä mekaaniset levyjarrut, jotka ei koeajossa tuntuneet niin kivoilta kuin hydrauliset. Hintaa hieman alle 700

- Specialized vita elite disc, tämä tuntui tosi kivalta, hinta reilu 800. Tässä olisi hydrauliset levyjarrut.

- Trek 7.4 FX ihan ok ja kiva ajaa, hinta taisi olla reilu 800.

Cressentilta koeajoin pari pyörää, mutta ne tuntui raskailta ja ajoasento ei ollut mielestäni hyvä (tai liian pienellä rungolla) Hintakin n 800
    Merida 300 periaatteessa ok, mutta ei oikein vakuuttanut. Hintaa n 750 (Nämä liikkeessä, jossa myyjä ei ehkä osannut kertoa niistä tarpeeksi ja siksi varsinkin tuo Merida jäi vähän vieraaksi)

Sit tarjottiin myös Cannondalen (oisko ollut joku S1) hintaan 1200€, juu olihan se kiva, mutta tuo hinta työmatkapyöräksi on mielestäni kova.

Eli lähinnä mietin Feltin / Specializedin / Trekin välillä.

Mitä oikeasti kannattaa pyörässä katsoa? Ja onko noissa jotain oleellista eroa, entä merkeissä? Ja mites toi hinta, kuvittelen saavani pyörän hieman halvemmalla, mutta ilmeisesti mennään tuonne 800 € kieppeille, että kevyt sporttinen pyörä matkaan lähtee? Toisaalta kun ostais heti hyvän, niin ei tarvitse olla ensi vuonna uutta katselemassa.

Samaan käyttöön oon suunnitellut fillaria. Fillariksi on valittu täysjäykkä 29" maasturi, ongelmana on, että noita ei saa järkevään hintaan valmiina, vaan ne on rakennettava osista. 1000€ alkaa saamaan 1X10 vaihteilla ja hydraulisilla jarruilla ja sieltä hinnat lähtee erittäin helposti ylös. Mitään hybridiä en edes suunnittelisi, vaan kevyt ja yksinkertainen maasturi.

Olen itse taas odotellut niitä kelejä, milloin maasturilla kehtaisi töihin lähteä.
    Ei vaan yhtään kiinnosta ajaa sateella ja tuiskussa maasturilla työmatkaa. Kainalothan siinä kastuu... Cyclo kapeilla katurenkailla on vaan vienyt joka aamu voiton. 40mm nastarenkaatkin tulevat nyt cycloon ja sillä ajetan niin pitkään kun maasturi alkaa tuntua järkevämmältä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti NinaT Katso viesti
    Ajattelin laittaa kunnon pyörän työmatka-ajoon, matkaa edestakaisin 13 km/päivä ja ajan kesät talvet pyöräteitä pitkin. Reppu kulkee selässä lähes aina, joten päädyin katselemaan hybridiä, jossa ajo-asento hyvä (vaikka cyclocross tuntui kans tosi kivalta ajaa ilman reppua). Pyörää säilytän aina ulkona, työpäivät taivasalla, siis pakkasessa, vesisateessa ja auringon alla. Ajaja nuori nainen, joka liikkuu paljon (lähinnä juoksemalla) joten pyörästä saa löytyä sporttisuutta, sporttisemmat mallit myös miellyttivät silmää enemmän. Nyt alla Tunturin hybridi, joka ok, mutta koeajettuani uusia, päätös vaihtaa parempaan on selvä. Paikalliset liikkeet kierretty ja aika laidasta laitaan pyörää tarjotaan. Hintahaarukalla 450-1200€ ja kaikki tarjotut vaihtoehdot olisivat kuulemma sopivia.

Mietityttää makaaniset vai hydrauliset levyjarrut. Kummat huoltovapaampia tai helppo opetella itse huoltamaan? Entä jousitettu etuhaarukka?

Kolme parhaimmalta tuntunutta:

- Feltin QX75, tässä mekaaniset levyjarrut, jotka ei koeajossa tuntuneet niin kivoilta kuin hydrauliset. Hintaa hieman alle 700

- Specialized vita elite disc, tämä tuntui tosi kivalta, hinta reilu 800. Tässä olisi hydrauliset levyjarrut.

- Trek 7.4 FX ihan ok ja kiva ajaa, hinta taisi olla reilu 800.

Cressentilta koeajoin pari pyörää, mutta ne tuntui raskailta ja ajoasento ei ollut mielestäni hyvä (tai liian pienellä rungolla) Hintakin n 800
    Merida 300 periaatteessa ok, mutta ei oikein vakuuttanut. Hintaa n 750 (Nämä liikkeessä, jossa myyjä ei ehkä osannut kertoa niistä tarpeeksi ja siksi varsinkin tuo Merida jäi vähän vieraaksi)

Sit tarjottiin myös Cannondalen (oisko ollut joku S1) hintaan 1200€, juu olihan se kiva, mutta tuo hinta työmatkapyöräksi on mielestäni kova.

Eli lähinnä mietin Feltin / Specializedin / Trekin välillä.

Mitä oikeasti kannattaa pyörässä katsoa? Ja onko noissa jotain oleellista eroa, entä merkeissä? Ja mites toi hinta, kuvittelen saavani pyörän hieman halvemmalla, mutta ilmeisesti mennään tuonne 800 € kieppeille, että kevyt sporttinen pyörä matkaan lähtee? Toisaalta kun ostais heti hyvän, niin ei tarvitse olla ensi vuonna uutta katselemassa.
    Tämä kannattaa ottaa huomioon todellakin.

Ostin hybridin myöskin työmatka-ajoon pari vuotta sitten ja sen jälkeen on kalusto täydentynyt vaikka minkälaisella kulkineella. Jos olisin tietänyt silloin sen mitä tiedän nyt, olisin ostanut cyclocrossin siihen tarkoitukseen. Hybridillä alkoi olemaan ikävä vetää lajista kiinnostuttua 60km+ maantielenkkejä mitkä ovat maantiepyörän oston jälkeen päivittyneet lukemaan 200km+.

13km alkaa olla jo sellainen matka kuitenkin, että siinä vaihtelee ajo-otetta mieluusti kerran tai parikin, ainakin itsellä. Olisiko yksi vaihtoehto cyclocross ja siihen esim. irroitettava sivulaukku tmv.?
    #fillarifoorumi @ IRCNet

Tuon maasturin jätän laskuista juuri raskaamman ajettavuuden takia. Haen kuitenkin pyörää jolla on kevyt ajella, ja matka on asfaltoituja pyöräteitä 100%. Ja jos harrastuksesta innostun, niin varmasti tulee ajettua enemmän tiellä. Viime talvena en tainut vaihtaa edes nastoja alle, kun tiet pysyi suht hyvässä kunnossa. Ajo siis kaupunki lähiöstä keskustaan.

Cyclocrosseja en koeajanut kuin yhden ja sekin tais olla yli tonnin luokkaa, eli niistä ei tietoa saisiko kohtuu hintaan menopeliä. Nyt olen kuitenkin kallistumassa hybridin puolelle.

Tuon maasturin jätän laskuista juuri raskaamman ajettavuuden takia.
    Älä ihmeessä. Mikään ei ole niin kevyen _tuntuinen_ ajaa kuin 29er keveillä renkailla. Cyclo ja maantiepyörä voi olla hieman nopeampia mutta se on taas eri juttu.

Tuon hintaluokan maastureissa mitä kaupasta saa, tuppaa vaan olemaan niin surkeat renkaat että ne pilaa ajofiiliksen täysin. 100€ lisäsijoituksella nekin muuttuvat aivan eri pyöriksi.

Sporttinen pyörä työmatka-ajoon

Sporttisuus mainittu ja pääasiallisena alustana KVL, yrittäisin löytää sopivan hintaisen ja sopivan kokoisen cyclocrossin. Tähän aikaan vuodesta ainakin pitäisi olla pyöräliikkeissä ostajan markkinat jos vaan on jotain tämän vuotista vielä jäljellä.

Arkikäytössä mekaaniset ja hydrauliset levyjarrut on tavallaan tasaväkisiä. Periaatteessa huonoimmat mekaaniset voi jättää toivomisen varaa tehossa tai modulaatiossa, huonoimmat hydrauliset taas voi vaatia yllättävän paljon huoltoa joka on oletettavasti mekaanisia hankalampaa. Itse valitsisin (ja olen valinnutkin) jokasään arkipyöräään asialliset mekaaniset levyjarrut eikä ole tänä syksynä kertyneillä kilometreillä juurikaan valittamista.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

Jokin kippurasarvinen, levyjarruilla ja riittävällä rengastilalla olisi oma valinta tuohon käyttöön.
    Oma hybridi on ollut melkein käyttämättä maantiepyörän hankkimisen jälkeen, nappulat laitoin jo takaisin alle jos se talvi kumminkin tulee.
    Vielä on kumminkin pärjätty 23mm renkailla. On tuolla vaan niinpaljon mukavempi painaa vastatuuleen, kun pystyssä.

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla
    Moska muokkasi tätä : 14.11.2015 at 18.49 Syy: Typo fix

Cyclocross olisi minun ehdoton ykkösvalintani tuohon käyttöön, mutta vaatimus talvikäytöstä jättää tilaa muillekin ratkaisuille. Huonoissa keleissä cc ei ole kovin hyvä. Toki niin huonoja kelejä tuskin montaa päivää vuodessa on, että isoa ongelmaa siitä syntyisi (riippuu missä ajelet). Siksi ehdotankin ratkaisua, jossa pidät edelleen hyvää huolta Tunturistasi ja hankit siihen niin leveät nastarenkaat kuin haarukoihin ja lokareiden alle mahtuu (47-622 on jo hyvä, mutta myös 42-622 menettelee). Ajat tuolla pyörällä niinä päivinä, kun cc alkaa tuntua epämukavalta. Kenties ohjauskannakkeen vaihto ja/tai tangon kaventaminenkin yms. hienosäätö parantaisi vanhan pyörän käyttökelpoisuutta entisestän.

Jos viitsii nähdä vaivaa, 1200 euron budjetilla on hyvät mahdollisuudet löytää tähän aikaan vuodesta erinomainen cc varsinkin, jos Tunturi on jo varusteltu talvikäyttöä varten eikä siitä aiheutuvia kustannuksia tarvitse ottaa huomioon.

29 maasturia en suosittele ympärivuotiseen työmatkakäyttöön, kun haetaan tiettyä urheilullisuutta. Mukavahan sillä on ajaa, eikä se ole edes kovin raskas polkea. Ongelmana pidän kuitenkin sitä, että pyörä on liian pehmeä. Jousitus lukittunakin joustaa hieman, samoin paksut renkaat. Kokonaisuudesta tulee asfaltilla kumipallo, jonka ajotuntumaa vaivaa ainakin minua. Lisäksi se kostaa herkästi ajotekniikan puutteet alkamalla hytkyä polkemisen tahdissa. Muuten se kyllä on mitä mainioin pyörätyyppi.

Vähän kyllä ihmetyttää, miks tommonen moderni hybridi olisi muka jotenkin kategorisesti huonompi kuin saman hintaluokan krossari tai maasturi? Krossarin herkkyys ja maasturin hallittavuus samassa paketissa? Ei tonnin pyörä muutu tonnin pyörää paremmaksi, vaikka ostaisi tonnin maasturin tai krossarin. Ehkä jopa päin vastoin. Mitä pikaisesti katselin, niin esimerkiksi toi nestelevareilla varustettu Spessu vaikuttaa asialliselta pyörältä. Kaiketi ihan laadukkaan oloinen runko ja kuitukeula zertz-insertillä. Kiekot on mitä on, mutta sellaisia ne on kaikissa tuon hintaisissa pyörissä ja krossaria tuskin saa nestejarruilla samaan hintaan.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Tonnin jäykkäkeulainen hybridi on hyvä kompromissi. Edellä esitin kustannustehokkaan keinon, jolla tuollaiseen kompromissiin ei tarvitse tyytyä. Minusta krossarin hallittavuus on liian huono vain vaikeissa talvikeleissä, ei muulloin, ei edes ruuhkaisessa kaupunkiajossa. Täten krossariin verrattuna suoratankoisesta hybridistä on ajoreitistä riippuen iloa vain noina muutamana vaikeana talvipäivänä.

IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Krossarin herkkyys ja maasturin hallittavuus samassa paketissa?
    Vai krossarin rengasrajoitteet ja maasturin ajoasentorajoitteet samassa paketissa?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ulkorengas Katso viesti
    Cyclocross olisi minun ehdoton ykkösvalintani tuohon käyttöön, mutta vaatimus talvikäytöstä jättää tilaa muillekin ratkaisuille. Huonoissa keleissä cc ei ole kovin hyvä. Toki niin huonoja kelejä tuskin montaa päivää vuodessa on, että isoa ongelmaa siitä syntyisi (riippuu missä ajelet). Siksi ehdotankin ratkaisua, jossa pidät edelleen hyvää huolta Tunturistasi.
    Mitä on huonot kelit, joissa cc ei toimi? Esim. lumi jalkakäytävillä, tuuli... Pääsääntöisesti tiet on aurattu kun töihin ajelen. Ja ihan kaameilla tuiskukeleillä on mahdollisuus hypätä bussiin. Kaveri on hankkinut äskettäin cc ja kehui sitä kovasti työmatka-ajossa, joten taidan päätyä uudelle kauppakierrokselle. Ja täytyy varmaan ottaa reppu selkään uudelle koeajokierrokselle, niin saa edes jotain käsitystä miten tavarat kulkisivat mukana. Ja Tunturi... siitä on keskiö hajoamispisteessä + muuta pientä remppaa vailla. Eli se on valitettavasti poissa pelistä.

Olen polkenut työmatkoja vuoroin maantiepyörällä, maasturilla ja cyclolla. Maantiepyörällä reitiksi on valittava mieluummin päällystettyjä teitä ja jos katkoasfaltti iskee käsille, se ärsyttää varsinkin huonommin sujuneen työpäivän jälkeen. Maasturilla polkee taas mieluummin polkuja pitkin. Lokasuojat kun eivät sovi tyyliltään ( ) maasturiin, on märillä keleillä selkä kurassa mennen tullen ja vaikka RalliRanet rullaakin hyvin asfaltilla, ei maasturi ole tasaisille pinnoille omiaan. Cycloon (sinkulaversio) laitoin 35mm leveät renkaat peittävät lokasuojat, jolloin selkä ja persus ei ole sadekelilläkään kurassa (eikä pahemmin pyöräkään) ja reitin voi valita kaikkein vapaimmin. Sen verran paremmalta työmatkapyörältä cyclo on tuntunut, että sinkulan rinnalle olen hommaamassa vaihteellista cycloa tulevan kevään työmatkoille. Voi ajaa hiekkaa, hyväkuntoisia polkuja ja päällystettyjä teitä. Kuivan pakkaskauden poljen maasturilla ja kovimmat pakkaset/kurjimmat loskakelit nelivedolla

Eväät ym. kamppeet kulkee kaikissa tapauksissa Ogion pyörärepussa. Lisäksi on satulaputkeen pikalinkulla kiristettävä tarakka ja siihen sateenkestävät sivulaukut, jos on enemmän tavaraa vietävänä. Ajokamppeina sateenpitävä takki, housut ja kengänsuojat.
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

Mites talvella nastarenkaat? ISP:tä ei saa kuin maastopyöriin, tuo on tärkeä turvallisuus juttu. Muita en pidä kunnollisina nastoina, nuo rullaakin paremmin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti juho_u Katso viesti
    Mites talvella nastarenkaat? ISP:tä ei saa kuin maastopyöriin, tuo on tärkeä turvallisuus juttu. Muita en pidä kunnollisina nastoina, nuo rullaakin paremmin.
    Hommaa 45nrth Gravdalit ilman nastoja (pelkillä nastojen rei'illä varustettuna) ja osta erikseen Schwalbelta ISP:n nastat sekä asennustyökalu.

Mitä on huonot kelit, joissa cc ei toimi? Esim. lumi jalkakäytävillä, tuuli... Pääsääntöisesti tiet on aurattu kun töihin ajelen. Ja ihan kaameilla tuiskukeleillä on mahdollisuus hypätä bussiin. Kaveri on hankkinut äskettäin cc ja kehui sitä kovasti työmatka-ajossa, joten taidan päätyä uudelle kauppakierrokselle. Ja täytyy varmaan ottaa reppu selkään uudelle koeajokierrokselle, niin saa edes jotain käsitystä miten tavarat kulkisivat mukana. Ja Tunturi... siitä on keskiö hajoamispisteessä + muuta pientä remppaa vailla. Eli se on valitettavasti poissa pelistä.
    Kannattaa tosiaan ottaa reppu mukaan koeajolle ja koittaa, että miltä sen tuntuu cyclolla ajaessa. Itse oon ajellut työmatkaa reppuselässä oikestaan kaiken tyyppisillä pyörillä tässä vuosien aikana, enkä oo ikinä kokenut sitä mitenkään erityisen ikäväksi, en myöskään koe, että reppu painaa selässä mitenkään erityisesti cyclon tai maantiefillarin kanssa. Kannattaa tosin katsoa kamat siten, että fillarissa itsessään on kiinni kaikki mahdollinen (työkalut, varakumit jne.) sekä juomapullo jos sellaista käyttää, kaikki minkä saa runkoon kiinni on kuitenkin pois selältä.

Lisäksi on aina välillä hyvä miettiä, että mitä kaikkea tarvii oikeastaan kantaa päivittäin mukana ja mitä voi jättää töihin. Mulla kulkee mukana päivittäin vain pakolliset eli reppu (n. 0,5kg), läppäri (reilu 1kg) sekä vaihtopaita ja alusvaatteet (jotain 0,5kg), konttorilla on sitten aina vakiokamat: järeä lukko, nippu housuja, arkitakki sekä parit kengät aina valmiina, lisäksi tuolla on "hätävarapussi" jossa on parit vaihtovaatteet, jos noi päivän vaihtokamat sattuu joskus aamulla unohtumaan kotiin. Parin viikon välein kuskaan töistä sitten housuja ja pyyhkeen kotiin pesuun.

Reppu kannattaa myös valitan siten, että se istuu hyvin selkään ja on tyhjänä mukavan kevyt. Itse suosin pieniä vaellus-, fillari- tai juoksureppuja arkikäytössä, ne ei paina paljoa ja on suunniteltu ns. aktiivikäyttöön. Kun peruskamat on karsittu miminiin, pärjää melko pienelläkin repulla vaikka kävisi vielä pari kertaa viikossa hoitamassa kauppareissun töistä paluun yhteydessä.

Niin juu, itse ajan cyclolla kaikki hyötyajot nykyisin ja ajattelin kaivaa 29er maasturin käyttöön vasta sitten kun lunta on todella paljon tai jos kelvin jäätyvät todella pahoille jääurille. Aikasemmin ajelin 29erilla ja maantiesinkulalla työmatkoja, mutta cyclon hankinnan jälkeen (pari tkm ajoa kohta takana) tuntuu siltä, että tämä on 95% ajasta parempi kuin nuo kaksi yhteensä.
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

Hyvä ja passeli cc työmatkalle, on mielestäni sellainen, jossa on korkea emäputki ja tarakan ja lokarin kiinnikkeet. Tietysti olen vanha mies ja jäävi sanomaan, mutta moni crossari on liian kireällä geometrialla ja niin matalalla emäputkella, että joutuu ajamaan perse pystyssä.

Speksaamisen jälkeen päädyin itse Ridleyn jokapaikan höylään (xbow), joka mielestäni on edukas (etenkin se Tiagra sarjainen). Toinen vaihtoehto (halvoista) oli meridan 500.
    *Headwind, crosswind but never a bloody tailwind*

Tuolta pohjalta cc toimii sulle joka kelillä. Ajettavat kelit myös lisääntyy kun ajokokemusta karttuu. Kannattaa perehtyä nastarenkaisiin joista on tälläkin palstalla juttua monessa ketjussa. Ja varmistaa että tulevan pyöräsi takahaarukassa on tilaa haluamallesi renkaalle.
    Kevyeen reppuun tottuu nopeasti mutta ei ehkä ihan koeajon aikana.

Mulla on työmatka-/ yleispyöränä Planet X:n London Road

http://www.planetx.co.uk/c/q/bikes/r...es/london-road

Matkana mulla on noin 10 kilsaa suuntaansa arkipäivittäin, säässä kuin säässä.
    Käytän samaista pyörää myös lenkkipyöränä rospuuttokeleillä.

Hyviä puolia
    - Alle mahtuu 37mm nastarenkaat + täyspitkät lokarit
    - Kuitukeula
    - Sporttinen, muttei mikään kisakireä geo.
    - Suhteellisen kevyt (huom. tämä on tosiaan aina suhteellista), ehkä +10 kilon paikkeilla
    - Melko edullinen (Planet-X:ssä Sram Apex osasarjalla ja BB7 levareilla 1015€)

Itse kylläkin ostin pelkän rungon ja kasasin jo olemassa olevista osista 1 x 10 systeemin.
    Hyvin todennäköisesti tuo valmis paketti Planetilta on kevyempi kuin minun versioni.

Mutta, voin siis todellakin suositella kyseistä pyörää, jos vain oikea koko löytyy.

-Joonas

Tuossa tuli niin hyvä ehdotus kysyjälle ettei malta pysyä pois näppikseltä. Katsoin pyörän geon ja tekniikan kauttaaltaan, myös kokosuositus näyttää tomivalta. Myös toimittaja on ok. Saanee kahvat halutessaan oikein päin. Hetkinen, ovatkin vakiosti oikein.

Vuosi sitten kasasin jokseenkin samanlaiseen runkoon Poison Codeinin, tosin vannejarrullisen, lokareineen tarakoineen, kun nuo tarvitsee arkinen päivittäinen retki-matkapyörä-ajo, työmatka-ajot eivät enää kuulu ajoihin. Molemmat mainioita fillareita. Kysyjän ajoon tuo London Road hyvin suositeltava!

Edit. Kahvat
    TERU muokkasi tätä : 17.11.2015 at 06.25

Tuon maasturin jätän laskuista juuri raskaamman ajettavuuden takia. Haen kuitenkin pyörää jolla on kevyt ajella, ja matka on asfaltoituja pyöräteitä 100%. Ja jos harrastuksesta innostun, niin varmasti tulee ajettua enemmän tiellä. Viime talvena en tainut vaihtaa edes nastoja alle, kun tiet pysyi suht hyvässä kunnossa. Ajo siis kaupunki lähiöstä keskustaan.

Cyclocrosseja en koeajanut kuin yhden ja sekin tais olla yli tonnin luokkaa, eli niistä ei tietoa saisiko kohtuu hintaan menopeliä. Nyt olen kuitenkin kallistumassa hybridin puolelle.
    Oletko täysin OK sen kanssa, että joskus talvilumilla joudut taluttamaan auraamattomia teitä? Kyllähän tietty voi olla niin fitti ja ketterä, että se ei ole ongelma ajaa sen läpi, mutta itse en kyllä ole. Siksi itelläni läskirenkainen 29.

edit: luin myöhemmän postauksen missä sanot meneväsi bussilla jos on paha keli, mikä on ok. Sitten kelpaa ihan mikä pyörä vaan. Itellä ei ole muuta mahdollisuutta kuin fillaroida, niin en suostuisi vaihtamaan mihinkään kaksysiä "urheilullisempaan".

Lainaus Alkujaan tämän lähetti latuman Katso viesti
    Oletko täysin OK sen kanssa, että joskus talvilumilla joudut taluttamaan auraamattomia teitä? Kyllähän tietty voi olla niin fitti ja ketterä, että se ei ole ongelma ajaa sen läpi, mutta itse en kyllä ole. Siksi itelläni läskirenkainen 29.

edit: luin myöhemmän postauksen missä sanot meneväsi bussilla jos on paha keli, mikä on ok. Sitten kelpaa ihan mikä pyörä vaan. Itellä ei ole muuta mahdollisuutta kuin fillaroida, niin en suostuisi vaihtamaan mihinkään kaksysiä "urheilullisempaan".
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Tilanteet ovat jokaisella erilaiset ja ehkä kannattaisi yrittää ajatella tätäkin asiaa alkuperäisen kysyjän kannalta. Mä en kyllä ostaisi mitään postimyynnistä jos ei ole kunnolla kokemusta pyöräilystä, olkoon speksi mikä tahansa vaan kääntyisin asiantuntevan alan liikkeen tai parin puoleen. Tää ei ollut kenellekkään erityisesti tarkoitettu vastaukseksi, sori.
    Kahvupaussi muokkasi tätä : 17.11.2015 at 11.33 Syy: lisäys

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kahvupaussi Katso viesti
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Tilanteet ovat jokaisella erilaiset ja ehkä kannattaisi yrittää ajatella tätäkin asiaa alkuperäisen kysyjän kannalta. Mä en kyllä ostaisi mitään postimyynnistä jos ei ole kunnolla kokemusta pyöräilystä, olkoon speksi mikä tahansa vaan kääntyisin asiatuntevan alan liikkeen tai parin puoleen.
    Sehän on jokaisen henkilökohtainen asia mistä sen fillarin ostaa. Postimyynti on halpa ja valikoima riittävä. Jos sopiva fillari löytyy kivijalasta ja hyväksyy sen 25% premiumin niin toimiihan sekin. Saa vieläpä koeajaa.

Lähetetty minun XT1562 laitteesta Tapatalkilla

Mitä on huonot kelit, joissa cc ei toimi? Esim. lumi jalkakäytävillä, tuuli... Pääsääntöisesti tiet on aurattu kun töihin ajelen. Ja ihan kaameilla tuiskukeleillä on mahdollisuus hypätä bussiin.
    Jos bussi on vaihtoehto, cc:n puutteet ei muodostu ongelmaksi. Ja kun pidetään mittakaavat kohdillaan 13 kilsaa ajelee cc:llä melko huonollakin kelillä ilman isompaa tuskaa. Nautinto ajamisesta mielestäni katoaa, kun lunta on sen verran, että pyörä alkaa kiemurrella. Pehmeä tasainen lumi ei niinkään ole ongelma muuten kuin ajovastuksen kasvamisen kautta. Ongelmia tulee, jos lumi ei ole tasaista. Esim. tallattuja kohtia pehmeässä lumessa, autojen lumeen tiivistämiä raiteita tms. juttuja. Toinen on epätasainen, mahdollisesti polkupyörien sohjoon tekemien urien jäätyminen. 29 maasturi ei noista piittaa juuri mitään, cc:llä joutuu jo keskittyään ajamiseen ja lukkopolkimilla ei tee mieli ollenkaan ajella. Itselläni onkin polkimet, joilla voi ajaa lukoilla ja ilman.

Tasaiseksi auratulla tiellä ei ole mitään ongelmaa, kunhan vain nastarenkaat on käytössä.

Heitetäänpä vielä jatkokysymys. Kävin tänään vielä yhdessä liikkeessä ja siellä tarjottiin miesten pyörää, koeajossa se tuntui varsin passelilta ja jalkakin nousee keveästi yläputken yli. Näissä miesten malleissa olisi kuulemma tukevampi runko ja siksi vakaampi ajaa eli siksi parempi valinta jos ajaa enemmän. Eli, nyt taas hämmennetään pakkaa, kannattaako todella kääntää katse miesten malleihin? Onko niissä jotain erityistä mitä pitäisi ottaa huomioon? Liikkeessä koko vaikutti passelilta. ...Parempia tarjouksia näyttää myös olevan noihin tarjolla. Taisi tuo alussa mainitsemani Specialized olla unisex malli, jossa myös korkeampi yläputki.

Naisten mallit on lähinnä tehty niille naisille, joille miesten pyörän geometria ei sovi. Naisten mallit ovat tyypillisesti etupäästään korkeampi (satulan ja ohjaustangon korkeusero on pienempi tai olematon), samalla vaakaputki voi olla suhteessa emäputkeen matalampi tai jyrkemmin viistetty ja runko voi olla myös vastaavaa miesten runkoa lyhyempi. Ja tietysti runkojen väritykset on yleensä tehty naisten silmää miellyttävämmäksi, tai ainakin ne kuvitellaan sellaisiksi.

Miesten pyörä alle vaan jos se tuntuu sopivalta.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

Komps CamoNin kommentille.
    Jos pyörä tuntuu sopivalta itselle ja käyttötarkoitukseen hyvältä niin mallilla ei merkitystä.
    Ja jos nyt haluaa erikseen mainita, niin minun mielestä antaa ulospäin hyvän kuvan kun on valinnut pyörän joka on paras itselle ja tarkoitukseen, mallista riippumatta.
    Miesten pyörä on naistenpyörä kun nainen sillä ajaa.
    Sika joka ei pyöräile on vain pelkkä sika

Kuten ketjusta jo huomaa, monenlaisilla pyörillä tuollaista ajoa ajetaan. Pitäisi pystyä priorisoimaan ne itselle tärkeät ominaisuudet. Itse ajan suurimman osan työmatka-ajoistani cyclolla, raskaammalla maasturilla lähinnä vaihtelun vuoksi. Kesän korvalla tulee nautiskeltua maantiepyörälläkin.

Jäi vaivaamaan epäily repun ja cyclon yhteensopimattomuudesta, itsellä on reppu työmatkakäytössä cyclon kanssa eikä ole tullut ajatelleeksi että reppu olisi ongelma. Toki ajan suurimman osan matkasta kahvoilta. Mutta repuillakin on eroja, napakasti istuvaan kompaktiin reppuun tottuu niin ettei kohta koko reppua huomaakaan.
    Pyöräilyvideoita * Vuoden pyöräilyteko 2015 * www.velogi.com * www.youtube.com/velogi

Oon itsekkin käyttänyt hyötyajoissa ihan perus selkäreppua, minkä saa sidottua rinnan ympäriltä. Tuolla menee krossariajeluissa pidemmätkin pätkät kun se istuu hyvin selkään, toki vajaan 10kg ostoslatingissa ei enää mielellään dropeilta ajele.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •