Sivu 25 / 26 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 1523242526 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 721 - 750 / 770

Aihe: Zwift.com

Pieni outous sattui omalle kohdalle eilen. Ajoin 2 treeniä, ensin New Yorkissa yhden treenin ja lopuksi Watopiassa 1-kierroksen volcano flatin. Stravassa ei ensin näkynyt kuin NY:n ajo ja kun katsoin Zwiftin companionia niin Zwift oli volcano flatistä tallentanut ainoastaan 6,37km ilman data tietoja. Onneksi löysin tietokoneen uumenista tiedoston jossa oli koko ajo ja sain sen sentään ladattua Strava tillilleni.

Sent from my iPad using Tapatalk

Ihan turha juttu tää kauppa. Ostin Scott Foilin ja Zipp 454 NSW:t

Sent from my iPad using Tapatalk

Onko joku onnistunut android luurilla yhdistämään bluetoothilla eliten traineria? Siis tuohon ihan viralliseen zwiftiin minkä saa puhelimeen eikä tohon Companion versioon. Itsellä vaan hakee ja hakee. Trainerina siis direto.

Onkos kukaan täällä havainnut seuraavaa. Olen luonut itse muutamia treenejä zwiftiin. Tämä onnistuu ainakin Apple pencilillä helposti. Kun ajan itse luotua esim. 90 min kestävää melkoisen hapokasta FTP-treeniä, niin matkan varrella alkaa kuva heiketä ruudussa. Se menee pikku hiljaa lomittuneeksi ja sameaksi. Kyllä siitä vielä lopussakin selvää saa, mutta huono kuva on. Ja sitte, kun treeni on ohi ja jatkaa ajoa -simsalabim ja kuva on taas terävä. Samoin myös toisinaan puuttuvat ne "värilliset kaarikehät" joista alkaa seuraava etappi treenissä. Tää ei sinänsä haittaa, koska onhan keskellä ruutua kello, josta näkee, koska osuus vaihtuu. Eikä kaikissa treeneissä tapahdu kuvan lomittumista ja samentumista. Tänäänkin kolmen tunnin Z3 treeni näkyi ihan normaalisti näytöllä koko ajan. Mutta joka kerta se on tapahtunut juuri tuossa FTP-treenissä.

Aattelin vaan, onko joku muu törmännyt samaan?

Mulla sumenee kanssa kovissa seteissä. Muistikin alkaa joskus pätkimään.

Eikä tarvitse aina olla edes erityisen kova setti tai syke ihan tapissa. Zwiftin peltipoliisi otti kuvan juuri tällaisella hetkellä viime viikonloppuna:

PS. vasta tuon kuvan jälkeen olen oppinut ajamaan ERG-moodissa oikein. Ennen en tajunnut odotella niitä muutamaa sekuntia, että vastus säätyy automaattisesti, vaan koitin vaihteilla pelaten saada homman toimimaan. Siksi myös tuo tehokäyrä näyttää noin kummalliselta.
    10k-kerhon jäsen

^ Itselläni on jääneet nuo workoutit ajamatta juuri tuon takia. Voisi olla kyllä hyvä ajatus tehdä muutama testi ja opetella ajamaan nuo treenit oikein.

Loppujen lopuksi ei tarvittu kuin hiukan malttia. Ehkä viitisen sekuntia siihen, että traineri hakee pyöritysnopeuteen suhteutetun vastustason. Kuten alta näkyy, nyt tulee aika tasaista jälkeä. Kun mennään 400 watin yläpuolelle ja pitää nostaa nopsasti tehot, niin edelleen on vähän enemmän hakemista.

10k-kerhon jäsen

Täytyypi testailla miten Eliten Drivo2 reagoi ja pitääkö säätää trainerin smoothing asetusta kun ajaa erg-moodissa.

Olipa hyvä Gran Fondo tänään. Ei paljon eronnut oikeasta kuntoajosta ainakaan oman suorituksen osalta. Kokeilin kauanko kestän FTP:n tuntumassa. Yllätys yllätys, en pysynyt niillä tehoilla kuin puolitoista tuntia. Viimeisen tunnin keskiteho olikin sitten enää 80% FTP:stä.

Intensiivinen tapahtuma, ei ehtinyt pitkästyä.
    10k-kerhon jäsen

^

Puolitoista tuntia? Miten hemmetissä toi on mahdollista? Olet ftp testin ajanut löysäillen?

^Niin, siis "tuntumassa". Tammikuussa Zwiftin antama FTP-lukema oli 306. Nyt tuo hiukan reilu 1,5 h keskiteholla 293W. Toisin sanoen vain 96%.

Voi hyvin olla, että FTP on nyt maaliskuussa jotain muuta. Eikä tuo tammikuun lukemakaan ole testistä, vaan Tour de Zwift -etapin aikana ajettu, 20 minuutin pätkän perusteella tullut.
    10k-kerhon jäsen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    ^Niin, siis "tuntumassa". Tammikuussa Zwiftin antama FTP-lukema oli 306. Nyt tuo hiukan reilu 1,5 h keskiteholla 293W. Toisin sanoen vain 96%.

Voi hyvin olla, että FTP on nyt maaliskuussa jotain muuta. Eikä tuo tammikuun lukemakaan ole testistä, vaan Tour de Zwift -etapin aikana ajettu, 20 minuutin pätkän perusteella tullut.
    Mikä sulla oli paras tunnin teho?

Tuohon vielä 90 minuutin ajon jälkeen 60 minuuttia 80% oletetusta FTP:stä on ylikova setti.

Jos haluat oikeasti tietää tunnin max kapasiteettisi, niin aja tunti täpöillä. Tuolla asenteella ja peruskunnolla se on tehtävissä. Oma henkilökohtainen tunninajon ennätys siis tähtäimessä. Ota mahdollisimman tasainen reitti. Richmondin flat olisi tässä se optimaalisin - toki tylsä, mutta ehdotankin testiä. Alle aika-ajopyörä, jolloin et pääse hyötymään peesistä, ja voit käyttää asetelmaa "kotikenttätestinä" - kunhan käytät samaa kiekkosettiä. Ja trainerin kalibrointi + testin raportointi foorumille ovat pakollisia.

Eilen näyttää olleen 1.02 ajan tasan 300W. Kun tuntuu, että Build Me Up ohjelmassa treenit eivät ole ihan tarpeeksi kovia (olen asettanut FTP:ksi 311W), niin olen tehnyt loppuun vielä vähän ekstravetoja. Senkin perusteella voisi arvioida, että FTP on vähän korkeampi kuin viimeksi mitattu 306.

En tiedä onko tämän hetken täsmällisen FTP:n tietämisellä niin isoa merkitystä, kun mielestäni saan tehtyä treenit tarpeeksi isoilla tehoilla. Eikä mulla vieläkään ole tehomittaria ulkokäyttöön, joten FTP on mulle hiukan akateeminen tieto.

Olen huomannut, että oma limitteri on kahden minuutin 360-380W tai esim 8x 30sek 440W vedoissa. Kyllä kroppa kertoo eli happi loppuu niissä Olen ottanut nyt niitä ohjelmaan ja teen näitä kolmena viikkona neljästä.
    10k-kerhon jäsen

Selkeästi on tosiaan fiberillä vomax rajoitteena sitten. Mulla itsellä anaerobiset tehot ja niistä heikko palautuminen estää tehokkaasti pidempään kovaa ajamisen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PatilZ Katso viesti
    Ja trainerin kalibrointi + testin raportointi foorumille ovat pakollisia.
    Kalibroinnille olisi tosiaan varmasti jo paikkansa, kun on ollut käyttöä kaksi kuukautta. Voisin kuvitella, että tuo tehojen nousu on enemmänkin hihnan venymistä kuin merkittävää tasonnostoa lyhyessä ajassa. Koitanpa tehdä ainakin kalibroinnin huomenna. Ehkä testinkin tällä viikolla.
    10k-kerhon jäsen

Kalibroin Drivo 2:n 3-4 viikon välein mutta suositus olisi kalibroida vähintään 2 kertaa kuukaudessa, koskee myös Diretoa ja Kuraa. Täytyypi kalibroida tänään täälläkin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Selkeästi on tosiaan fiberillä vomax rajoitteena sitten. Mulla itsellä anaerobiset tehot ja niistä heikko palautuminen estää tehokkaasti pidempään kovaa ajamisen.
    Pelkästään fiberin itsensä julkaisemien tietojen varassa sanoisin, että yhtä hyvin rajoitteet on sillä samat kuin sulla. Jopa todennäköisesti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PatilZ Katso viesti
    Pelkästään fiberin itsensä julkaisemien tietojen varassa sanoisin, että yhtä hyvin rajoitteet on sillä samat kuin sulla. Jopa todennäköisesti.
    Kai tuossa on kuitenkin eroa, että loppuuko anakapasiteetti vai happi?

Ainakin kalibrointi on edelleen kohdallaan.

Nyt ajelen treeniä nimeltä 15.9
    Kiinnostavaa nähdä onko 5x 2:30 @115% ftp helppo vai hankala.

Tämä VO2max-alueelle osuva treeni oli ehkä aavistuksen helpompi kuin ne AnA-alueella ajettavat eli vähän korkeamman tehon intervallit. Tietysti sarjat ovat erilaisia, samoin päivän kunto. Jos ei olisi ollut teidän luomaa sosiaalista painetta, olisin saattanut ruveta lintsaamaan
    10k-kerhon jäsen

Taidamme elää jonkinlaisessa "Zwift-kilometrikuplassa", kun seuraa joidenkin henkilöiden "kilometrejä". Useiden tuhansien kilometrimääriä jopa yli 35 km/keskivauhdilla. Voisin väittää, että mahdotonta jopa ammattilaisille yksin ajettuna. Olen seuraillut A-luokan kuskien keskivauhteja esim. etelän leireillä, niin porukkalenkeillä ollaan 28-30 km/h keskimääräisesti.

Suomen pyöräily tulee mullistumaan, kun nämä 32-36 km/h henkilöt astuvat viivalle!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Laroute Katso viesti
    Taidamme elää jonkinlaisessa "Zwift-kilometrikuplassa", kun seuraa joidenkin henkilöiden "kilometrejä". Useiden tuhansien kilometrimääriä jopa yli 35 km/keskivauhdilla. Voisin väittää, että mahdotonta jopa ammattilaisille yksin ajettuna. Olen seuraillut A-luokan kuskien keskivauhteja esim. etelän leireillä, niin porukkalenkeillä ollaan 28-30 km/h keskimääräisesti.

Suomen pyöräily tulee mullistumaan, kun nämä 32-36 km/h henkilöt astuvat viivalle!
    Mitä väliä on toisten kilometreillä?
    Onko tämä sama juttu kuin naapurin uusi auto?

^ Ei ole sama kuin naapurin auto, jota voi oikeasti kadehtia. Se naapurin auto on oikeasti olemassa!

Oman eilisen Zwift-lenkkini keskinopeus oli 20,9 km/h vaikka tuska ja hiki virtasivat valtoimenaan ja vaikka hyödynsin Zwiftin mahdollisuudet ajaa alamäen neulansilmämutkat kuuttakymppiä. Vauhti voisi olla eri, jos ajaisi virtuaalikisaa huippuvarusteilla parinsadan kuskin joukossa.

Muuten: olemme tekemässä verkkokurssia "XR - uutta tulevaisuutta" ja siinä käsitellään VR:n ja AR:n lisäksi raja-alueita kuten 360-videoita ja eUrheilua. Haluaisimme tehdä Zwift-harrastajan videohaastattelun ja ottaa ajokuvaa. Jos kiinnostaa (ja varsinkin jos sinulla on riittävän iso tila, että pystyy kuvaamaan), niin laita YV tai meiliä esko.lius(at)omnia.fi
    10k-kerhon jäsen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Laroute Katso viesti

Joo, huomasin itsekin Zwiftiä käyttäessä, että nopeudet olivat ainakin tasaisella yleensä vähintään sen 30 km/h vaikka watit (w/kg) vastasivat todella kevyttä menoa. Ehkäpä Zwift on tehnyt tuon tarkoituksella jotta pienempiä tehoja tuottavat polkijat motivoituisivat polkemaan pienistä tehoista huolimatta.

30km/h on todella kevyttä tasaisella ja tuulettomalla maantiellä, kun alla on hyvä maantiepyörä.

Kannattaa kiinnittää huomiota omaan ajoasentoon jos noin ei ole. 30km/h menee jollain ~150w teholla, kun ajaa hyvässä asennossa.

Ite ajelin viime kesän pisimmän soolona 210km, keskiteho 188w ja nopeus 32,6. Pääasiassa alaotteella päästelin menemään aeroadilla kun olen siihen totuttautunut.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •