Sivu 26 / 26 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 16242526
Näyttää tulokset 751 - 770 / 770

Aihe: Zwift.com

Oon ihmetellyt milloin virtuaali pyöräilyyn tulee web kamerat ja ajo-asennon vaikutus vastukseen. Luulisin että olisi erittäin helppo teknisesti toteuttaa.

Ajoin tänään Zwift FTP porrastestin, sain lukemaksi 235W, joka on minulle 3,3 W/kg. Kuinka tarkka tuo mahtaa olla? Onko kokemuksia? Olen nyt ajanut harjoituksia 210 asetuksella ja tuo uusi lukema on jo 10% kovempi!

Sent from my iPad using Tapatalk

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nopparis Katso viesti
    Ajoin tänään Zwift FTP porrastestin, sain lukemaksi 235W, joka on minulle 3,3 W/kg. Kuinka tarkka tuo mahtaa olla? Onko kokemuksia? Olen nyt ajanut harjoituksia 210 asetuksella ja tuo uusi lukema on jo 10% kovempi!

Tein porrastestin viime viikolla ja tulos osui 3W tarkkuudella samoihin kuin 5vkon takaisen 20min FTP-testin.

Lukema on yhtä tarkka kuin mitä trainerin wattimittari on vai käytätkö erillistä wattimittaria?. Porrastesti antaa hyvän lähtökohdan ftp-testin tekemiseen jos ei ole varma ollut omasta ftp:stä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Lehtinen Katso viesti
    Lukema on yhtä tarkka kuin mitä trainerin wattimittari on vai käytätkö erillistä wattimittaria?. Porrastesti antaa hyvän lähtökohdan ftp-testin tekemiseen jos ei ole varma ollut omasta ftp:stä.
    Kalibroin Wahoo Kikcr trainerin reilu viikko sitten ja näyttää eroa keskiössä olevaan Rotorin Inpower mittariin 1% verran. Eli Kickr ja Rotor samalla tasolla. Tuo porrastesti korreloi siis hyvin 20 min testin kanssa. Wattimittarini on mielestäni riittävän tarkka!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Zwift.com

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Kannattaa kiinnittää huomiota omaan ajoasentoon jos noin ei ole. 30km/h menee jollain ~150w teholla, kun ajaa hyvässä asennossa.
    Menee hiukan OT:ksi...
    Testasin viikko sitten hallissa eri ajoasentoja ja kadensseja perusajossa (ilman peesihyötyä) 195W vakioteholla 5min siivuissa. Ajoa-alustana oli mondo, jonka hitaudesta tai nopeudesta on hankala sanoa mitään. Ajoasentoa ei ole trimmattu aerodynamiikan ehdoilla, vaan sellaiseksi mikä tuntuu hyvältä (runko kisageom. Scott Addict, 10mm spacer ja -6-asteen kannatin).
    Keskinopeudet asettui 32,5-34,0km/h. Pieni yllätys oli se ettei alaotteen ja yläotteen välillä ollut kuin hyvin pieni ero (max 0,5km/h). Mukavuudessa ero oli merkittävä yläotteen hyväksi. Odotetusti selvästi nopein asento oli makaava aika-ajo tyyppinen, jossa lepuutin käsivarsia mahd. lähekkäin tangon päällä.
    Oma tuntemus Zwiftin keskinopeuksissa on lievästi ~1-2km/h yläkanttiin.

www.tahkomtb.fi
    www.kuopys.fi

Kalibroin Wahoo Kikcr trainerin reilu viikko sitten ja näyttää eroa keskiössä olevaan Rotorin Inpower mittariin 1% verran. Eli Kickr ja Rotor samalla tasolla. Tuo porrastesti korreloi siis hyvin 20 min testin kanssa. Wattimittarini on mielestäni riittävän tarkka!

Kyllä tuo on vähintäänkin riittävän tarkka.

Zwift porrastestin eroista verrattuna Trainerroadiin on keskustelua (yllätys yllätys) mm Trainerroadin foorumilla.

Erot on joku siellä kirjannut seuraavasti:

Zwift

• Starts at 100w after a “free ride” warm up with no set wattage.
    • Uses a fixed 20w step per minute.

TR

• Starts at 52% of starting FTP.
    • Uses 6% of the starting FTP per minute.
    • 20w would be 6% steps for a 333w FTP.

In Zwift:

• If you have an FTP around 100w, you may have real trouble with this version.
    • If you are further away from 333w FTP, there may be more of an impact in the feel of the steps.
    • The lack of adjustment to a base FTP around the rider seems like a problem, depending on where your FTP really is.

Tuo on kuin minun kynästäni. Olen edelleen toipilas hirmuisen alhaisella FTP:llä. Ajoin TR ja Zwift porrastestit samalla viikolla: Zwift antoi hieman liian suuren tuloksen minulle. Ajaessa olin huomaavinani sen siten, että toiseksi viimeinen porras meni aivan liian helposti, mutta 20 w siihen lisää oli hirmuinen porras ja seinä vastassa. Lopputuloksena tahtomattaankin loppukiri ja "heittäytyminen viivalle", joka ainakin TR:ssa taitaa olla kielletty. Muokkaan ja yritän selventää: ajamissani lukuisissa TR porrastesteissä tulee tunne "tämä on paha, seuraava on paha, mutta vasta sen jälkeen katsotaan mihin asti vielä.." Z:ssä sen sijaan siirryin "hankalasta mahdottomaan" liian nopeasti ja liian tuoreilla jaloilla huonosta kunnostani johtuen.

Täysin epätieteellinen mututuntuma jäi, että tulokset (ehkä) ovat sitä paremmin yhteneväisiä näiden testien välillä, mitä suurempi on testattavan aerobinen kunto.

"Toipilasnainen FTP 130 / 55v" tapahtunee Zwift-testissä sama ilmiö kuin minulla, mutta vielä paljon korostuneenpana. Hänkin joutuisi aloittamaan Zwiftin testin teholta 100w, jolloin jo toinen porras voisi mennä yli FTP:n ja lopputesti alkaisi aivan liian tuoreilla jaloilla, päättyäkseen lyhyen sisutestin jälkeen. Trainerroad sen sijaan alkaisi jostakin 65 watista, ja vasta joku viides tai kuudes porras menisi FTP lukemiin ja testin edellyttämää hidasta väsymistä ennättäisi tapahtua.

Voin olla väärässä. En todellakaan ymmärrä treenaamisesta mitään, kunhan terveystarkoituksessa ajelen TR tai Z ohjelmia. Kirjoituksilleni saa nauraa ja hymähdellä.

Ai niin, tuolla sitä keskustelua ainakin oli: https://forum.trainerroad.com/t/zwif...gh-vs-tr/13200

Kannattaa kiinnittää huomiota omaan ajoasentoon jos noin ei ole. 30km/h menee jollain ~150w teholla, kun ajaa hyvässä asennossa.
    Varmasti jollain riittää 150w 30km/h vauhtiin, mutta riippuu kuitenkin niin monesta tekijästä, että tehovaatimus vaihtelee henkilöstä toiseen varmastikin reilusti. Täytyy silti ruveta tarkastelemaan vauhdin ja tehon suhdetta maantiellä kunhan kelit paranevat ja miettiä muutoksia ajoasentoon jos vaikuttaa siltä, että 30km/h vauhtiin tasaisella joutuu pusertamaan liikaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti d33b0 Katso viesti
    Varmasti jollain riittää 150w 30km/h vauhtiin, mutta riippuu kuitenkin niin monesta tekijästä, että tehovaatimus vaihtelee henkilöstä toiseen varmastikin reilusti. Täytyy silti ruveta tarkastelemaan vauhdin ja tehon suhdetta maantiellä kunhan kelit paranevat ja miettiä muutoksia ajoasentoon jos vaikuttaa siltä, että 30km/h vauhtiin tasaisella joutuu pusertamaan liikaa.
    Tottakai. Ja just noita zwift ei tosiaan ota huomioon. Se olettaa, ettei maantiepyörällä ajeta selkä suorana, eikä alla ole mara winttereitä

Se olettaa, ettei maantiepyörällä ajeta selkä suorana, eikä alla ole mara winttereitä
    Minustakin Zwift antaa aika korkean keskinopeuden todelliseen maantieajoon verrattuna. Vertailun vuoksi eilinen maantieajelu cyclolla vesisateessa paikoitellen sohjossa ja hiekoitussepelillä nastarenkailla antoi keskinopeuden 23,7 km/h ja keskiteho wattimittarilta 203 W. Kesällä maantiepyörällä olisi vauhti ollut lähellä 30 km/h.

Pakko kysyä mitä infoo Zwiftin nopeudet ja kilometrit antaa teille (Laroute?) jotka niitä enemmänkin tuijottelette? Itselleni ihan sama onko Zwiftin keskinopeus 1 vai 5 enemmän. Katson mielummin watteja ja aikaa kuin keskinopeuksia ja ajettuja kilometrejä.

Varsinkin kun kyyläis vielä jonkun toisen kuskin virtoaalikilometrejä ja virtuaalikeskinopeutta tekemällä niistä johtopäätöksiä. Varsinkin, kun "pelin" asetuksilla ja valinnoilla voi näihin vaikuttaa tehokkaasti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti d33b0 Katso viesti
    Täysin OT: Vätternrundanin olen ajanut alle 10 tunnin kokonaisaikaan alle 150W keskitehoilla 2011 ja 2018. Route300 v. 2015 meni 136W keskiteholla aikaan 10:03 kun matkaa kirjautui 309km. Ihan yksin ei ole tarvinnu ajaa Zwiftissäkään. Siellä peesihyöty ja kilometrit on virtuaalisia, ulkona todellisia. Miksi näitä pitäisi verrata?

90-luvun alussa kaverin kanssa pelailtiin (muistaakseni Mac) golf-tietokonepeliä. Kentät pelattiin jatkuvasti läpi alle ihannetuloksen. Käytiin sitten kokeilemassa hommaa reaalimaailmassa harjoituskentällä, johon pääsi ilman green cardia. Juu ei ollu pelit veljiä keskenään. Loppu siihen myös innostus virtuaalipelinkin osalta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohannesP Katso viesti
    Pakko kysyä mitä infoo Zwiftin nopeudet ja kilometrit antaa teille (Laroute?) jotka niitä enemmänkin tuijottelette? Itselleni ihan sama onko Zwiftin keskinopeus 1 vai 5 enemmän. Katson mielummin watteja ja aikaa kuin keskinopeuksia ja ajettuja kilometrejä.

Varsinkin kun kyyläis vielä jonkun toisen kuskin virtoaalikilometrejä ja virtuaalikeskinopeutta tekemällä niistä johtopäätöksiä. Varsinkin, kun "pelin" asetuksilla ja valinnoilla voi näihin vaikuttaa tehokkaasti.
    Ei nuo mainitsemasi anna minulle sen kummoisempaa infoa. Kunhan tuolla ylempänä mainitsin em. asioiden erot tosimaailmaan.

Olen tahkonnut Build Me Up -treeniohjelmaa nyt noin 2/3. Valitsin siihen 10 viikon setin, jossa on jätetty pois muutama kevyempi harjoitus sekä jokunen lepopäivä. Nyt on menossa 7. viikko, ja alkaa kyllä tuntua ihan tehokkaalta.

Kun tänään Z5-alueen kolmeminuuttisten jälkeen oli lopussa kymmenen minuuttia 90% FTP, se tuntui suorastaan lempeältä kaiken kitumisen jälkeen. Bikecalculatorin mukaan niillä tehoilla meikäläisen kokoinen ajaisi 38 km/h. Jos tämän näkisi tapahtuvan tuolla livemaailmassa, niin olisihan se komeaa. Täytyy varmaan keväällä viitsiytyä Pepen tempoon tarkistamaan onko jotain kehitystä tapahtunut.

Alussa tuo ohjelma tuntui vähän kepoiselta, mutta nyt ollaan kyllä asian äärellä. Se toimii vähän kuin virtuaalivalmentaja. Periaatteessa muutenkin tietää mitä pitäisi tehdä, mutta ohjelma plus julkiset Strava-päivitykset laittavat tekemään hommat kunnolla.
    10k-kerhon jäsen

^

Itsellekkin tämä Zwift toimii ikään kuin perseellepotkijana. Tämmönen pitkien kevyiden lenkkien suosiva velliperse luovuttais vedot paljon helpommin jos tulis tehtyä ominpäin.
    Chuck Norris doesn't use Facebook or Twitter, he's already following you.

Toki pitää vähän helpompiakin treenejä ajaa mutta jonkin verran olen Zwiftillä lisännyt virtuaalisten mäkien/vuorien kiipeämistä, kompensoi tuuliolosuhteiden puuttumisen ohjelmassa. 100km:n lenkit olen tehnyt helpoilla tasaisilla reiteillä ikään kuin lähtien varovaisesti testaamaan miten kroppa sietää Zwiftailua noin pitkään, seuraavaksi voisi laittaa lisää haastetta ajamalla vaihtelevalla reitillä 100km.

Four horsemenin olen pariin otteeseen ajanut. Siinä on vaihtelevuutta riittävästi.

Lähetetty minun ONEPLUS A5010 laitteesta Tapatalkilla

Pidän myös Four Horsemenistä, mutta kun Juha kyselee "vaihtelevaa" reittiä, en valitsisi Alpe du Zwiftiä. Sen sijaan ottaisin pohjaksi joko Pretzelin (72,4 km, 1360 VAM) ja jatkaisin ajellen omien mieltymysten mukaan, tai Mega Pretzelin (107 km, 1639 VAM). Pidän tuosta Mega Pretzelistä siksi, että siinä tulee nousuja sopivin välein, ja niiden profiilit poikkeavat riittävästi toisistaan.
    10k-kerhon jäsen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    Pidän myös Four Horsemenistä, mutta kun Juha kyselee "vaihtelevaa" reittiä, en valitsisi Alpe du Zwiftiä. Sen sijaan ottaisin pohjaksi joko Pretzelin (72,4 km, 1360 VAM) ja jatkaisin ajellen omien mieltymysten mukaan, tai Mega Pretzelin (107 km, 1639 VAM). Pidän tuosta Mega Pretzelistä siksi, että siinä tulee nousuja sopivin välein, ja niiden profiilit poikkeavat riittävästi toisistaan.
    Tuo Pretzel on aika pitkälti sitä mitä haen, ehkä kuitenkin sillä erolla että radiomastolle nousun korvaisin tulivuorella.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •