Sivu 412 / 412 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 312362402410411412
Näyttää tulokset 12.331 - 12.353 / 12353

Aihe: Virallinen jeesustelutopikki vol3

Viesti

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tempokisu Katso viesti
    ei kaiketi toimitusjohtaja omistamastaan firmasta potkuja itelleen anna ( meidän pulju).
    No siksipä kirjoitinkin palkkajohtajista. Mutta kyllä hyvä yrittäjä itselleenkin kenkää antaa jos se toimitusjohtaminen ei ole sitä ykkösosaamisaluetta tai jos homma ei muuten kiinnosta (vaan esim. tuotekehitys, ja yritystä voi johtaa myös hallituksesta). Omallakin työnantajalla pääomistaja on ollut toimarina ainakin kolme kertaa, ensin kun firma perustettiin ja sitten muilla kerroilla muista syistä. Toki kun firma on pieni niin vaihtoehtoja ei yleensä ole mutta kasvun myötä homma muuttuu. Joku menestynyt yrittäjä (en valitettavasti muista kuka) jossain haastattelussa totesi, että jo varhaisessa vaiheessa hänen piti tehdä päätös haluaako mieluummin kuninkaaksi vai miljonääriksi. Oli valinnut jälkimmäisen ja hankkinut firmaansa itseään paremmat pomot.

(edit: Tarkemmin muistellen kyse taisi ollakin ensisijaisesti ulkoisesta rahoituksesta jonka vastineena oma päätäntävalta asioihin pieneni.)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pätkä Katso viesti
    Yritysjohto haluaa pikapotkut käyttöön, mutta ei omalle kohdalle. Käsitinkö oikein?
    Hallitus haluaa pikkuyrityksiin mahdollisuuden potkia epäonnistuneet rekrytoinnit tai muuten ikävät tapaukset joustavasti pois jotta rekrykynnys mataloituisi ja omistaja(yrittäjä)järjestöt tukevat. Samat säännöt koskisivat toki pikkuyritysten pomoja (jotka epäilemättä yleensä kuvittelevat itse olevansa niitä hyviä työntekijöitä joiden alapuolella vain on ongelmia).

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nalho Katso viesti
    Tässä Kangasalan tapauksessa asia ei ole nähtävästi ihan samanlainen. Yhtiön hallitus on ollut asiasta niin erimielinen että eräs jäsen on eronnut hallituksesta ja toisen eroaikeiden tullessa esille hänelle annettiin potkut. Tuo "nähtävästi" sana tähän sen takia, että asiasta ei ole hallituksen puolelta ulos mitään tietoa. Irtisanova osapuoli on päässyt vetäytymään vaikenemisen suojamuurin taakse koska kyseessä on osakeyhtiö, ei täysin kaupungin omistuksessa oleva laitos. Kerrotaan toimitusjohtajan työpaikka kiusaamisesta ja jonkinlaisesta ajojahdista.

Ehkä kyseessä on ristiin menneet henkilökemiat joihin on koetettu hakea ratkaisua väellä ja voimalla eli hyvä veli järjestelmällä? Antamalla järjestelmän ulkokehällä olevalle menopassit ennen kuin hän pääsee uhkaamaan varsinaisten jäsenten asemia. Siinä systeemissä niskan päällä istuvat aina koville joutuessaan vastavuoroisesti raaputtavat toistensa selkiä yhteisen hyvän eteen.
    Toimitusjohtaja on vastuussa hallitukselle ja hallitus omistajalle. Joka on siis kaupunki ja kaupunginhallituksen kautta ainakin moraalisesti kaupungin asukkaat. Kun kaupunginhallitus oli erottamassa hallin hallituksesta erimielistä jäsentäkin niin joku suhmurointikuvio siellä taustalla selvästikin vaikuttaa.

Yritysjohto haluaa pikapotkut käyttöön, mutta ei omalle kohdalle. Käsitinkö oikein?
    Et

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    Et
    No, mitenkäs sitten?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Esko Katso viesti

Toimitusjohtaja on vastuussa hallitukselle ja hallitus omistajalle. Joka on siis kaupunki ja kaupunginhallituksen kautta ainakin moraalisesti kaupungin asukkaat. Kun kaupunginhallitus oli erottamassa hallin hallituksesta erimielistä jäsentäkin niin joku suhmurointikuvio siellä taustalla selvästikin vaikuttaa.
    Erottaja oli uimahallin hallitus ei kaupungin, mutta ymmärrän mitä tarkoitat. Jotain suhmurointia varmaan on ollut mutta mitä ja kenen hyväksi, varmaan se selviää sitten luita myöden jos asiasta mennään oikeuteen.

Tähän asti on ollut jotain epämääräisiä juttuja, jotka vaikuttavat viimeisillään olevan uppoavan laivan hätäistä tilkitsemistä. Hallitus on heittänyt sellaisen pallon, että eronneelle jäsenelle olisi maksettu joku nimellinen korvaus toiminnastaan johonkin konsultointiin. Vastapuoli taas on laukaissut takaisin että hallituksen puheenjohtaja on saanut vastaavia korvauksia aiemmissa toimissaan. Tarinan mukaan uimahalli on tehnyt toimitusjohtajan aikana hyvää tulosta, joten syyt irtisanomiseen lienevät jotain muuta kuin hänen mahdollinen taloudellinen kyvyttömyytensä hoitaa tehtäviään.

Tästä kyseessä olevasta tapauksesta minulla ei ole mitään sen tarkempaa tietoa, joten puhun yleisellä tasolla. Monasti tällaisissa toimitusjohtajien irtisanomisissa varmasti paljolti painavat ihan puhtaat henkilökohtaiset syyt. Mitä ne kussakin tapauksessa sitten lienevät, pahin mahdollisuus on jopa kosto? Kosto mistä, vaikka siitä ettet suostu käymään yhtä jalkaa muiden päättäjien kanssa. Koston syyt voivat olla vieläkin raadollisemmat, kukin voi mielessään päätellä mitkä.

Yksilön, vaikka toimitusjohtajan, on melko mahdoton taistella vahvempaa laumaa, hallitus, vastaan. Koska jos puheenjohtaja on riittävän vahva hän kyllä pystyy puhumaan muut puolelleen jo heidän oman etunsa vuoksi. Siihen tyyliin että jelppaa nyt minua tässä, niin minä jään sinulle palveluksen velkaa.

Tapahtuuko näitä muka vieläkin? ...ja ei muuten menisi. Ja kukaan nyt osta 12 takkia 800eurolla ja kuvittele tekevänsä mielettömän hyviä kauppoja marketin pihalla ....

Mies ei puhunut Erkin mukaan täysin sujuvaa englantia, mutta ihan hyvää kuitenkin. Mies kertoi olleensa myymässä merkkitakkeja lähikaupungeissa ja palaavansa pian takaisin Milanoon Italiaan.

Ongelmana oli, että takeista piti päästä pienen alennuksen kanssa eroon ennen lentokoneeseen hyppäämistä.
    Erkki suuntasi miehen kanssa uudehkon, valkoisen Toyotan luokse, ja silloin kauppias alkoi esitellä kokoelmaansa.

Takit oli pakattu siisteihin pusseihin ripustimien kanssa. Muovisten pussien päällä luki muun muassa ”AC Made In Italy”. Lisäksi esillä oli italialaismerkki Giorgio Armanin takkeja.

Yksikään myynnissä olleista takeista ei kuitenkaan ollut aito, mutta sitä Erkki ei tiennyt.

– Olen projektihommissa nähnyt maailmalla kaikennäköisiä huijareita, mutta en tuollaisia. Kyllähän siihen huijaukseen joku muukin menisi.

Mies siis osti nahkatakkeja ison pinon, mutta ne osoittautuivat nahkajäljitelmiksi/muoviksi, kuinkas muuten...
    tempokisu.kuvat.fi
    o O nahkiaiset maailmankartalle O o

Jani Toivola, jeesus.

Viesti

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nalho Katso viesti
    Erottaja oli uimahallin hallitus ei kaupungin, mutta ymmärrän mitä tarkoitat. Jotain suhmurointia varmaan on ollut mutta mitä ja kenen hyväksi, varmaan se selviää sitten luita myöden jos asiasta mennään oikeuteen.

Tähän asti on ollut jotain epämääräisiä juttuja, jotka vaikuttavat viimeisillään olevan uppoavan laivan hätäistä tilkitsemistä. Hallitus on heittänyt sellaisen pallon, että eronneelle jäsenelle olisi maksettu joku nimellinen korvaus toiminnastaan johonkin konsultointiin. Vastapuoli taas on laukaissut takaisin että hallituksen puheenjohtaja on saanut vastaavia korvauksia aiemmissa toimissaan. Tarinan mukaan uimahalli on tehnyt toimitusjohtajan aikana hyvää tulosta, joten syyt irtisanomiseen lienevät jotain muuta kuin hänen mahdollinen taloudellinen kyvyttömyytensä hoitaa tehtäviään.

Tästä kyseessä olevasta tapauksesta minulla ei ole mitään sen tarkempaa tietoa, joten puhun yleisellä tasolla. Monasti tällaisissa toimitusjohtajien irtisanomisissa varmasti paljolti painavat ihan puhtaat henkilökohtaiset syyt. Mitä ne kussakin tapauksessa sitten lienevät, pahin mahdollisuus on jopa kosto? Kosto mistä, vaikka siitä ettet suostu käymään yhtä jalkaa muiden päättäjien kanssa. Koston syyt voivat olla vieläkin raadollisemmat, kukin voi mielessään päätellä mitkä.

Yksilön, vaikka toimitusjohtajan, on melko mahdoton taistella vahvempaa laumaa, hallitus, vastaan. Koska jos puheenjohtaja on riittävän vahva hän kyllä pystyy puhumaan muut puolelleen jo heidän oman etunsa vuoksi. Siihen tyyliin että jelppaa nyt minua tässä, niin minä jään sinulle palveluksen velkaa.
    Jees, periaate on että jos toimari ja hallitus ei tule toimeen keskenään niin toimari saa lähteä. Ja jos hallitus tekee huonoja päätöksiä niin omistaja pistää hallituksen vaihtoon. Ja jos taas omistaja tekee virheitä niin kärsii sen sitten omassa nahassaan kun omistuksen arvo laskee. Kaupungin tapauksessa omistajan valtaa vain käyttää se poliitikkojen kaupunginhallitus eikä jäsenten omat edut/intressit/henkilökohtaiset syyt/kaunat (tai heidän kaveriensa edut/intressit/henkilökohtaiset syyt/kaunat) välttämättä ole samat kuin sen edustetun tahon etu. Sama valuvika tietysti valtakunnanpolitiikassakin. Hillotolppa sentään.

Uutisten mukaan toimari oli menestyksekäs ja pidetty. Poliittisesti nimitetty hallin hallitus erotti toimarin ja sen jälkeen kaupunginhallitus siivosi hallin hallituksesta pois erottamista vastustaneen henkilön (toinen toimarin työpaikkakiusaamisesta raportoinut henkilö oli lähtenyt itse jo viime vuonna). Syitä ei kerrota koska halli on osakeyhtiö joten laki ei siihen pakota. Kaikki hyvin?

Uutisten mukaan toimari oli menestyksekäs ja pidetty. Poliittisesti nimitetty hallin hallitus erotti toimarin ja sen jälkeen kaupunginhallitus siivosi hallin hallituksesta pois erottamista vastustaneen henkilön (toinen toimarin työpaikkakiusaamisesta raportoinut henkilö oli lähtenyt itse jo viime vuonna). Syitä ei kerrota koska halli on osakeyhtiö joten laki ei siihen pakota. Kaikki hyvin?
    Noinhan se on mennyt. Jotain julkituomatonta kummallisuutta tuossa irtisanomisessa on. Joidenkin henkilöiden toimesta on perustettu, ja taitaa olla jo luovutettu eteenpäin, adressi erottamisen perumiseksi. Ehkä adressin masinoijilla on jotain tarkempaa tietoa asian taustoista?

Paikallislehdessä vaaditaan lukijoiden kirjoituksissa irtisanomisen peruutusta ja vastavuoroisesti monoa hallituksen puheenjohtajalle. Luonnollisesti hänen puoluetoverinsa vesittää omassa kirjoituksessaan moisia väittämiä ja pesee toveria puhtaaksi

No, mitenkäs sitten?
    Ensinnäkin korkeimman yritysjohdon kohdalla pikapotkut on jo käytössä.

Toiseksi kyse ei ole pikapotkuista, vaan siitä, että luusereista, voisi päästä eroon, ettei ne kaada koko yritystä.

Sinänsä en ymmärrä alkuperäistä ongelmaa, kun vuokrafirmat tarjoaa tuhon hyvän keinon jo nyt. Ottaa vuokranvälitysfirman kautta tekijän, niin siitä pääsee helposti eroon, eikä tarvitse murehtia työterveyshuollosta, tai tekijän palkasta, jos se ei tee tuottavaa työtä, vaan on saikulla.

Matalammankin yritysjohdon kohdalla ei pitäisi olla mitään esteitä pikapotkuille. Menee vähän vieraaseen poytään huuteluksi (taas), mutta voiko Suomessa ostaa pikapotkut rahalla? Eli sanoa, että "duunari Virtanen, annan sinulle nyt kenkää, luovutapas yrityksen omaisuus ja laita nimi tähän paperiin missä hyväksyt XX kuukauden palkan, etkä ryhdy riitauttamaan irtisanomista"?

Keissit Toivola ja Soini tuovat tota valtakunnan politiikan pyllyilyä aika kiitettävästi tapetille. En jaksa yllättyä...
    6.7 WTF/kg

Lainaus Alkujaan tämän lähetti OJ Katso viesti
    Menee vähän vieraaseen poytään huuteluksi (taas), mutta voiko Suomessa ostaa pikapotkut rahalla? Eli sanoa, että "duunari Virtanen, annan sinulle nyt kenkää, luovutapas yrityksen omaisuus ja laita nimi tähän paperiin missä hyväksyt XX kuukauden palkan, etkä ryhdy riitauttamaan irtisanomista"?
    Voi, mutta ei se noin mene, vaan jotenkin näin

Virtanen, valitettavasti tilanne on nyt niin, että joudun päättämään työsuhteenne. Minulla on tässä pöydällä kaksi paperia, voitte valita kumman allekirjoitatte.

Toisessa lukee, että olen vastaanottanut irtisanomisilmoituksen, ja teillä on työvelvoite irtisanomisajan loppuun.

Toisessa irtisanoudutte itse, työvelvoiteenne päättyy heti ja teille maksetaan korvauksena xx kuukauden palkka tänään tilille.

Ja sitten nimi alle jompaan kumpaan.

Virtanen, valitettavasti tilanne on nyt niin, että joudun päättämään työsuhteenne. Minulla on tässä pöydällä kaksi paperia, voitte valita kumman allekirjoitatte.

Toisessa lukee, että olen vastaanottanut irtisanomisilmoituksen, ja teillä on työvelvoite irtisanomisajan loppuun.

Toisessa irtisanoudutte itse, työvelvoiteenne päättyy heti ja teille maksetaan korvauksena xx kuukauden palkka tänään tilille.

No toi menee melkoiseksi kieroiluksi. Jos on kenkää antamassa, niin silloin antaa kenkää. Toisaalta, kyllähän jotkut pieksää puolisoaan ja laittaa pieksämisen sen piestyn puolison syyksi tai juoksee vieraissa ja syyttävät siitä puolisoaan.
    6.7 WTF/kg

Olipa mielenkiintoinen keskustelu tänään Yle:n politiikkaradiossa.
    https://areena.yle.fi/1-4523093
    Jytkyn jälkeen.
    https://www.youtube.com/watch?v=QyFinMFBsfQ
    *keski-iän ylittänyt, putkiaivoinen plösö hiihiville*

No toi menee melkoiseksi kieroiluksi. Jos on kenkää antamassa, niin silloin antaa kenkää. Toisaalta, kyllähän jotkut pieksää puolisoaan ja laittaa pieksämisen sen piestyn puolison syyksi tai juoksee vieraissa ja syyttävät siitä puolisoaan.
    Toinen vaihtoehto on näyttää ovea ja maksaa kiltisti sakot.

Joten vuokrafirma on se ainoa turvallinen tapa jatkossakin.

Taitaa olla tapana antaa mahdollisuus lähteä että "maine säilyy"

Toinen vaihtoehto on näyttää ovea ja maksaa kiltisti sakot.

Joten vuokrafirma on se ainoa turvallinen tapa jatkossakin.
    Nojoo, mutta kyllähän vuokrafirmakin pitää itsensä elättää eli kalliiksi tuo pidemmän päälle tulee. Onko muuten Suomessa jotain värväyskieltoa/rajoitusta mitä vuokrahenkilöstöön tulee? Meillä on parhaat yksilöt löytyneet vuokrafirmojen kautta ja heidän palkkaaminen muutaman vuoden vuokran jälkeen on ollut melkoisen hankalaa...

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
    "Haluutsä tän heti vai tehdäänkö tietokoneella?"

^ ^ Olin 90-luvun alussa toimistosihteerinä Privatix-lääkäriasemalla ( pieni asema, 4 työntekijää) ja kuvittelin että olin saanut ihan oikean työpaikan. Avustin myös leikkauksissa. Tein työni hyvin ja oli puhetta että saan enemmän vastuullisia työtehtäviä ja palkankorotustakin oli odotettavissa. Ikinä ei moitteita mistään tullu.
    Kun sitten koitti se palkankorotus-päivä...eteeni lyötiinkin potkut-lappu ja kuulemma en osannu mitään ja olin kuulemma vapaa-ajallani käynyt jossain Tampereen baarissakin. Kävi ilmi että olin ollut sellainen työllistämistuki-työllistetty, ja tukien maksu loppui.
    Työnantaja vaati että antaisin hänelle itse kotona omille levykkeilleni tekemät esitietokaavakkeet yms. ( silloin oli siis niitä levykkeitä) mutta en antanu. Piti ( tai olisi pitänyt) myös allekirjoittaa lappu jonka mukaan irtisanoudun itse koska en suoriudu minulle annetuista työtehtävistä - jos en allekirjoita, en saa työtodistusta.

En allekirjoittanu, en antanu levykkeitä, enkä saanu työtodistusta. Ihan sama.
    Koin tuossa työpaikassa kamalaksi sen että jouduin "mainostamaan" potilasraukoille kirurgista toimenpidettä josta seurasi useimmiten aika pahoja sivuoireita, mutta niistä sivuoireista ei saanu kertoa. ( ns. stressihermon salpaus jolloin joku käden vapina hävisi, mutta tilalle tuli usein massiivinen ylävartalohikoilu....ja siihen käden vapinaan on olemassa ihan turvallista lääkitystäkin, mutta se hikoilu oli potilailla aika paha vaiva sitten..).
    tempokisu.kuvat.fi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti bici74 Katso viesti
    Nojoo, mutta kyllähän vuokrafirmakin pitää itsensä elättää eli kalliiksi tuo pidemmän päälle tulee. Onko muuten Suomessa jotain värväyskieltoa/rajoitusta mitä vuokrahenkilöstöön tulee? Meillä on parhaat yksilöt löytyneet vuokrafirmojen kautta ja heidän palkkaaminen muutaman vuoden vuokran jälkeen on ollut melkoisen hankalaa...

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
    Tuo värväys on sopimuskysymys. Yleensä diili on ollut niin, että jos on ollut x kuukautta vuokrafirman kautta, saa palkata kuluitta. Jos palkkaa alle x kuukauden päästä niin pitää maksaa joku prosentti kuukauden palkasta.

Itseänsä kunnioittava vuokrafirma on sisällyttänyt ehdon vakiolauseena soppariin. Eli helppoa ja kulutonta on ollut omille palkkalistoille siirto.

Kyllähän hyvät tyypit on aina päässeet palkkalistoille.

Ei se aivan noin mene. Ykkösvaihtoehto voi jatkua sillä, että työntekijä haastaa työnantajan oikeuteen, työaikaa ja rahaa kuluu oikeustaisteluun ja todennäköisesti maksettavaksi tulee korvauksia ja mainehaitat vielä päälle. Näin varsinkin jos työntekijä kuului liittoon (liiton ilmainen oikeusapu).

Kakkosvaihtoehdossa kannattaa myös huomioida, että jos työntekijän vaihtoehto on kortisto niin itse irtisanoutumisesta seuraa pitkähkö karenssi, joten ihan olemattomiin tarjouksiin ei kannata suostua. Jos on alalla jolla on työvoimapula ja uusi paikka odottaa nurkan takana niin kynnys hyväksyä sopimus on luultavasti matala. Toki sen työntekijän ei kannata allekirjoittaa mitään sopimuksia saman tien kun se lyödään eteen vaan sopimus kannattaa lukea hyvin kotona ja näyttää vaikka vielä omalle/liiton asianajajalle. Jos se pitäisi saman tien allekirjoittaa niin jo se paljastaa että tarjous ei kestä tarkempaa tutkimista.

Jos työntekijä on vielä koeajalla (nykyisin max. 6kk tai puolet määräaikaisen sopimusajasta, eli aika pitkä aika kuitenkin) niin sitten pikapotkut onnistuvat yleensä aika suoraviivaisesti.

Ei se aivan noin mene. Ykkösvaihtoehto voi jatkua sillä, että työntekijä haastaa työnantajan oikeuteen, työaikaa ja rahaa kuluu oikeustaisteluun ja todennäköisesti maksettavaksi tulee korvauksia.
    Niin, ei ole kuin kalliita vaihtoehtoja. Käytännössä jos puhutaan pikapotkuista, niin se nimi pyydetään alle heti. Jos lappu lähtee liittokierrokselle, niin korvaussummaa on syytä leikata silloin tuhansia euroja.

Käytännössä on parempi antaa olla ja tyytyä vaihtoehtoon 1 ja ottaa todennäköisyydeltään pieni, mutta summaltaan reilun vuosipalkan suuruinen riski ja säästää työntekijälle tarjotut rahat oikeudenkäyntikuluihin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tempokisu Katso viesti
    - jos en allekirjoita, en saa työtodistusta.

En allekirjoittanu, en antanu levykkeitä, enkä saanu työtodistusta. Ihan sama.
    Työtodistus on pakko antaa pyydettäessä ja sen voi pyytää myös ilman arviointia eli pelkästään tiedolla työnsuhteen kestosta. Asian voi viedä oikeuteen ja varmasti voittaa. Ja ei se nyt ihan sama ole, koska Kela ja työkkäri saattavat vaatia moista ja ilman ei tule lain oikeuttamia korvauksia.
    No animals were harmed in the making of this message.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mgcc Katso viesti
    Työtodistus on pakko antaa pyydettäessä ja sen voi pyytää myös ilman arviointia eli pelkästään tiedolla työnsuhteen kestosta. Asian voi viedä oikeuteen ja varmasti voittaa. Ja ei se nyt ihan sama ole, koska Kela ja työkkäri saattavat vaatia moista ja ilman ei tule lain oikeuttamia korvauksia.
    Ja tuo työtodistuksen antovelvollisuus jatkuu vielä 10 vuotta työsuhteen päättymisen jälkeen. Jos päättymisestä on alle 10 vuotta sen voi vaatia ja se pitää antaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mgcc Katso viesti
    No en osannu eikä nyt tuommoisen asian takia olisi maksanu edes vaivaa, työtodistusta ei ainakaan minulta kukaan vaatinu ja sain työttömyyskorvausta vuoteen 2004 asti. Tosin 2001 työkkäri vaati minulta selvityksen miksi en ole saanut töitä, sekä vaati myös että käyn psykiatrilla. ( just se pyskiatri joka piti kilpaurheilun harrastusta ja varsinkin jos tähtäsi ykköstiloihin ihan patologisena, samoin kun hiusten värjäämistä...)
    Kaikenlaisia pskoja työpaikkoja on eteen sattunu ( yksi aika outo oli Ravintola Musta Kissa Valkeakoskella; kerroin itsestäni rehellisesti - mutta sain haukut kun olin muka kertonu olevani ammatiltani tarjoilija ja pidin liikaa tupakkataukoja...en pitäny edes ruokataukoja enkä käyny vessassakaan, koko ajan tein töitä) , joten tuntuu nää "kututalkoot" sitäkin mukavammalta hommalta - kukaan ei näytä hapanta naamaa, halveksi , hyljeksi tai puhu pahaa toisesta
    tempokisu.kuvat.fi

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •