Näyttää tulokset 1 - 17 / 17

Aihe: Sram ja Shimano takapakat

Sram ja Shimano takapakat

Minulla on DT Swiss 240S takanapa ja siihen on ruuvattu kiinni Sramin rataspakka. Sopiiko sen tilalle suoraan Shimanon rataspakka, vai tarviiko asennuksessa jotain shimmejä.
    Onko muuta huomioon otettavaa?

Maasto, maantie, 9-10-11?

Yleensä ei tule mitään eroja, joskus on pikkuisen pitänyt säätää takavaihtajaa uudelleen vaihdon jälkeen.

Maantie ja kymppipakka

Enpä tiedä onko 240S:ään tehty vapaaratasta useammalla leveydellä. Minun näppituntumallani sanoisin, että SRAM:n pakan takana voi olla ohut shimmi. Silloin vapaaratasrunko on 11spd-yhteensopiva. Shimanon 10-pakkaan vaihtaessa sen voi ottaa pois ja Shimanon 11-pakkaan vaihtaessa se pitää ottaa pois. Jos shimmiä ei ole, vapaaratas ei ole 11spd-yhteensopiva ja Shimanon 10-pakka käy paikoilleen sellaisenaan.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

Meneekö noin päin? Mulla on ysipakalle sopivat navat ja, jos oikein muistan, niin 10-lehtisistä Red-pakka menee ilman spaceria, kun taas Shimanon pakkaan se pitää laittaa. Voisi tarkistaa, kun jaksaa.

Shimanon 10 pakka joka tapauksessa menee 240s:ään. En muista tarviiko shimmiä. 11 pakka vaatii uuden vapaarattaan esmes (http://www.bike24.com/p249529.html)
    Ride and Smile!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kiovan Dynamo Katso viesti
    Meneekö noin päin? Mulla on ysipakalle sopivat navat ja, jos oikein muistan, niin 10-lehtisistä Red-pakka menee ilman spaceria, kun taas Shimanon pakkaan se pitää laittaa. Voisi tarkistaa, kun jaksaa.
    Enpä ole itseasiassa yhtään varma, kirjoittamisen jälkeen rupesin epäilemään omaa logiikkaani. Minulla on yhdessä vapaaratasrungossa ohjeet noille kaikille vaihtoehdoille, mutta eipä siitä jaksa vaivata pakkaa irti tarkistaakseen. Saattaa hyvinkin olla myös niin, että jos SRAM:n 10-pakan takana on ohut shimmi, Shimanon 10-pakka vaatii paksumman ja 11-lehtiset sopii sellaisenaan.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

Vapaaratasrunko oli kymppipakalle. Ei ollut shimmejä vanhassa asennuksessa ja uusi pakka meni hienosti paikalleen ja kiristyi ilman ongelmia.
    Kiitokset kommentoineille.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kiovan Dynamo Katso viesti
    Mulla on ysipakalle sopivat navat ja, jos oikein muistan, niin 10-lehtisistä Red-pakka menee ilman spaceria, kun taas Shimanon pakkaan se pitää laittaa. Voisi tarkistaa, kun jaksaa.
    Samaa mieltä tästä. Alunperin SRAMin 1030-kymppipakalla ollut pyörä, ei spaceria vakiona, myöskään 1050-pakka ei sellaista vaatinut mutta Shimanon 105-pakkaan vaihtaessa piti laittaa. Tosin minulla on tuo toinen jossa oli alunperin Shimanon ysipakka ja siihenkin sitä 105-kymppipakkaa työntäessä en edes miettinyt tarvitseeko vai ei, laitoin joka tapauksessa. Ei kai niissä turhaan sitä spaceria mukana toisaalta tule.
    Foorumitotuuksia vastaan jo vuodesta 2011

Mistä tietää tarvitseeko shimmiä vai ei? Kokeilemalla juu, mutta miten se näkyy/tuntuu, jos sitä ei ole ja tarvitsee?

Pakka jää löysälle ja helisee ärsyttävästi. Myös vaihteiden toiminta siellä irtorattaiden kohdalla menee uituilleen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Halloo halloo Katso viesti
    Mistä tietää tarvitseeko shimmiä vai ei? Kokeilemalla juu, mutta miten se näkyy/tuntuu, jos sitä ei ole ja tarvitsee?
    Paras tapa on kokeilla vetää se pakan lukitemutteri vapaarattaaseen ja laskee montako kierrosta se menee. Sitten pakka paikalleen ja jos menee noin 2/3 em. kierroksista niin bueno. Jos menee saman verran jäänee löysälle ja shimmiä taakse. Sama jos ei mene kuin about 1/3 kierroksista niin shimmi veke. Jotenkin tolleen olen niitä itse pähkinyt.

Tilasin uuden sähkövaihteisen 11 lehtisellä Sramin pakalla olevan maantiepyörän. Käyköhän vanhat Veltec Speed 3.0 vanteet, jotka olivat käytössä Shimanon 10 pakan kanssa suoraan?
    Alussa täysiä ja lopussa kiristää.

Jos ei mitään huomaa, niin ei tarvitse shimmiä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ynnykkä Katso viesti
    Tilasin uuden sähkövaihteisen 11 lehtisellä Sramin pakalla olevan maantiepyörän. Käyköhän vanhat Veltec Speed 3.0 vanteet, jotka olivat käytössä Shimanon 10 pakan kanssa suoraan?
    Sramin/Shimanon 11speed maantiepakat ovat sen 1,85mm paksumpia kuin 10speed versiot, joten jos tuo nykyinen 10-speed pakka on ollut kiekoissa kiinni ilman mitään shimmejä, niin sitten nykyisten vanteiden vapaaratas on tuon 1,85mm liian kapea, eli takanapa (tai vähintääkin vapaaratas) menisi uusiksi.

https://bikerumor.com/2012/05/01/11-...ech-breakdown/
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

Eli periaatteessa saattaa käydä jos on shimmi?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ynnykkä Katso viesti
    Eli periaatteessa saattaa käydä jos on shimmi?
    Mielestäni juuri näin se menee.
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •