Näyttää tulokset 1 - 18 / 18

Aihe: Kona Hossiin uutta keulaa - Mikä sopii? Mikä olisi hyvä?

  1. #1
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    701

    Kona Hossiin uutta keulaa - Mikä sopii? Mikä olisi hyvä?

    Morjenttes, en oo ikänä vaihtanu polkupyörään keulaa, ja nyt olisi tarpeen.
    Pyöränä toimii siis muutamia vuosia vanha Kona Hoss, vm2005.

    Nykyinen keula on Marzocchi Dirt Jam Comp 100mm. Ihan perinteinen viäterikeula..

    Eli, olisi suunnitelmissa vaihtaa se vähän pehmeempään ja modernimpaan. Joustomatkana 100-150mm riippuen vähän kaikesta,fiilispohjasesti. Mitä olen vastaavalla geometrialla olevia pyöriä testannut, tuntuu tuommonen 120-140mm olevan aika optimaalinen.

    Ongelmana on se, etten tiedä mikä näihin sopii. Joskus kyselin kaupassa uutta keulaa, ja myyjä totesi ettei myydä tuohon pyörään sopivia keuloja. Onko standardit muuttuneet uusiin? Onko putki eri mitoilla tai jotakin?
    Mitään teknisempää en tiedä mistään tästä, tiedän vain että pyörä on Kona Hoss 2005 (normimalli, ei Deluxe) ja keulana tuo Marsu.

    Onko arvon foorumilaisilla ehdotuksia?

  2. #2
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.919

  3. #3
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.529
    Ei mielestäni kannata ylittää 120 milliä muuttuu geometria aika lailla, tuo Iglun suosittelema aivan toimiva hintaluokassaan, RS:n Reba toinen vaihtoehto.

    Eiköhän Hossissa ole kuitenkin norm. 1 1/8" haarukka joten saatavuus ei ole ongelma, kyse ainoastaan myyjän laiskuudesta ja ammattitaidottomuudesta...

  4. #4
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    701
    Eli 1 1/8" on tämä mittatyyppi? Iglumiehen linkki taitaa olla perus vieterikeula. Mietin näitä uusia iskarikeuloja. Täytyy kahlata vaihtoehtoja tolla mittatyypillä.

    EDIT:

    Näissähän on näitä tapered-malleja, ilmeisesti mulla ei ole sellanen, vaan koko matkalta toi 1 1/8"?
    pmw muokkasi tätä : 29.06.2015 at 18.16

  5. #5
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.529
    ^Kyllä löytyy suoralla putkella yhtä sun toista, ei tapered ole kuin yksi välimuoto evoluution tiellä kuten 1.5":nen...

  6. #6
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    701
    Niin löytyy juu. Kysymys olikin, että mulla on varmastikin tuo kiinteä koko. Näkisihän sen rungosta jo että olisi eri.
    Näyttäs löytyvän ainakin tota RockShox 30 Gold TK Soloa oikeilla spekseillä, oon sellasta ajanutkin ja tuntunut hyvältä. ehkä se olis ok..

  7. #7
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.529
    Mitä tarkoitat kiinteällä koolla?

  8. #8
    Liittynyt
    02/2015
    Viestit
    271
    Tarkoittaa varmaan että ei paksuus kaulaputkessa vaihdu...
    Muutamia vuosia=10v nykyään....

  9. #9
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    701
    Juu ettei paksuus vaihdu. Aika vähässä on yhdellä kiinteällä koolla olevat 26" ilmakeulat.

  10. #10
    Liittynyt
    08/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    462
    Eihän sen tartte olla 26" keula, myös 27.5" sopii. Tapered keulatkin saat istumaan vaihtamalla alakoolin. Fillaritorillehan noita keulia tulee säännöllisen epäsäännöllisesti.

  11. #11
    Liittynyt
    02/2015
    Viestit
    271
    Ei kaikkiin mahdu silti tapered vaikka alemman laakerin vaihtaisi sopivaksi. Ei vaan mahdu esim. useimpiin teräsrunkoisiin 1 1/8 kaulalla oleviin. Muistelisin lukeneeni että pitäisi mahtua jos 44mm putken sisämitta. Korjatkaa joku jolla on faktaa aiheesta.

    Kyllä noita 1 1/8 keuloja vielä löytyy ihan hyvin. Miksi sen pitää olla ilmakeula?

  12. #12
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    701
    27.5" niin menee myös järkevästi. Parempi varmaan silti hommata ormi 1 1/8 eikä taperedia, kun markkinoilla on kuitenkin ei-taperedia saatavilla.

    Ilmakeulat tuntuu aika mukavilta. Nyt on vieterikeula, enkä oikein välitä siitä. Useammalla ilmakeulalla ajanut ja tuntuu aika mukavilta, ei siinä sen kummempaa. Ja tuntuvat myös aika helpoilta ylläpitää / säätää.

    Onko öljykeulat jo menneen talven lumia fillarimaisemissa? Niissä on aina öljy sitten extrana. Mp-maailmassahan on myös siirrytty kanssa osittain ilmakeuloihin, mm. motocrossissa.

  13. #13
    Liittynyt
    08/2013
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    462
    Tarkoitukseni oli tuoda ilmi, että vaihtoehtoja löytyy. Käytetty hyvä keula on huomattavasti parempi vaihtoehto kuin uusi edullinen.

    Eikös jousikeula kummiskin noista se helpommin ylläpidettävä ole?

  14. #14
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    701
    Jousikeula on helpoin, eihän sille tartte tehdä oikeestaan yhtään mitään. Mutta imho, nämä uudet ilmakeulat on ihan erilaisia ajaa kun pelkkä vieterikeula. Eli koitan nyt siirtyä pois siitä pelkästä vieteristä.
    Käytettynä olisi saatavilla ainakin yksi Rock Shox Recon 120mm. Reilulla satasella saisi..tiedä sitten olisiko se järkevämpi kuin tuo Reba jossa on sitten toinen satanen lisähintaa.

  15. #15
    Liittynyt
    02/2015
    Viestit
    271
    Yleensä saa mistä maksaa. Käytettynäkin. Kovempaan pommitukseen vieterikeula ymmärtääkseni parempi kun ilma. Ei ne rossipyörätkään ilman vieteriä ole vaikka ilmaakin toisessa jalassa on. Käy koeajamassa fillareita erillaisilla keulatyypeillä niin huomaa eron parhaiten. Oletko kokeillut samanhintaisia ja yhtä uusia ilma ja vieterikeulaa?

  16. #16
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.607
    Tapered tuskin käy mitenkään Hoss:iin. Jos ohjainlaakerin alakuppi on perinteinen ulkoinen, ei kaulaputken sisälle vain mahdu tapered keula, vaikka minkälaisen laakerikuin asentaisi. Jos pyörässä nyt sattuu olemaan integroitu ohjainlaakeri, niin sitten asia on toinen. 44mm kaulaputken kanssa tapered mahtuu, jos laittaa ulkoisen kupin.

    Jos nyt puhutaan edes suurin piirtein käyttökelpoisista keuloista, tapahtuu iskunvaimennus öljyllä ja jousi tehdään joko ilmajousella, tai vieterillä. Molemmat vaativat vaimennusöljyjen vaihtoa ajoittain ja puhdistusta. Yleensä myös liukuholkkien voiteluun käytettävä öljy vaihdetaan huollon yhteydessä - enemmän tai vähemmän pakosti. Samoin tiivisteitä pitää vaihdella. Vieterikeulassa ei tietenkään ole ilmajousen männän tiivistettä. Keulintaa ja pitkiä huoltovälejä harrastavalle suosittelisin vieterikeulaa - ihan hatusta vedetyillä perusteilla.

    RS Recon on ihan kelpo keula. Painoa sillä on, mutta se pysyy toimivana pitkään, kunhan huollot vain tekee. Vaimennus ei ole yhtä hieno, kuin kalliimmissa, mutta se toimii luotettavasti. TK-mallista vaimenninta toiset pitää huonona, mutta hintaluokassa ei liene parempaakaan tarjolla. Oma kokemus perustuu yhteen Recon Gold -malliseen keulaan. Reba on kevyempi ja siihen saa kehittyneempiä vaimentimia. Keulintaan vedoten suosittelisin jättämään XC28 ja XC30 -keulat kauppaan. Tyttäreni pyörässä semmoinen on, mutta kuski ja ajo on hieman hennompaa.

    Tapered-kaulaputken lisäksi ongelmia saattaa aiheuttaa pikalinkku-etukiekko. Yleensä keulat alkaa olla 15mm akselilla.

  17. #17
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    701
    Joo joutuuhan sitä keulaa enemmän huoltamaan, mutta ehkä sitäkin voi tehdä. Tohon nykyseen marsuun oon 10 vuoden historian aikana vaihtanu jousen toiseen putkeen kerran. Mitään muuta en ole koskaan tehnyt. Ihan hyvin se kyllä toimii, ei sillain mitään vikaa. Keulintaan se on aika kiva, mutta en ole ilmakeuloissakaan mitään vikaa sillein nähnyt. Ne taas on niin paljon mukavempia juurakoissa ja mehtässä noin muutoinkin.

    Paino on melko irrelevanttia mun tapauksessa, sähköpyörähän tämä, ja tuo nykynenkään keula ei taida kevein olla. Eikö noi XC:t ole muutenkin halvemman sortin keuloja? Ja ilmeisesti pelkkiä vietereitä.
    Taperediahan ei tähän nyt tule. Tosta akselistakaan en ole vielä tietonen mikä omassa on, ilmeisesti 9mm on yleisin. Mitä pikalinkkuongelmilla meinaat? Mulla on ollut käytössä pikalinkulla oleva etuvanne viimesen 10 vuotta, ei ole ollut toistaseksi ongelmia.

  18. #18
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    26
    http://www.bike-discount.de/en/buy/r...8753/wg_id-820

    Noista Rokkarin karvalakeista toi XC32 Solo air on tietysti jo ihan maastokelpoinen keula. Painaahan se kuin synti, ja vaimennin ei teknisiä hienouksia sisällä. Tuon saa tarpeen tullen kuitenkin pidennettyä myös 120mm joustavaksi. Pikalinkkuongelmilla troh viittaa siihen että nykykeulat on tehty usein 15mm tai 20mm akselille, jolloin myös etukiekon navan on oltava sellaiselle sopiva. Eli jos et muuta halua vaihtaa kuin keulan niin katso että siellä keulan tiedoissa mainitaan tuo 9mm QR.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •