Näyttää tulokset 1 - 14 / 14

Aihe: uudet kammet

uudet kammet

Olen vaihtanut osasarjaa uudempaan Ultegraan (6800), eli 11 lehtiseen. Kampia etsiessä olen harkinnut jotain FSA:n SL-K:ta. Niissä kuitenkin vanhemmissa mainitaan, että olisivat vaan kymppi pakalle. Onko sillä oikeasti merkitystä kampien kohdalla? Mikä ero on kammilla, jotka on suunniteltu kymppipakalle ja 11-pakalle?

Kiitos arvon asiantuntijat.

Ei kammilla ole väliä, mutta rattaiden pitäisi olla 11s sopivat niissä.
    Satulanhaistelija

uudet kammet

Ei merkittävää eroa. Toimivat ristiin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mihail Katso viesti
    Ei kammilla ole väliä, mutta rattaiden pitäisi olla 11s sopivat niissä.
    Onko tuosta jotain kokemusperäistä tietoa? Mitkä maantiekäyttöön tarkoitetut "11spd-rattaat" eivät toimi 10spd-ketjulla tai toisinpäin?
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

uudet kammet

onhan sitä eturattaidenkin oltava 11s sopivat, että saa toimivan kokonaisuuden.
    Mihail muokkasi tätä : 16.05.2015 at 22.51
    Satulanhaistelija

Millä perusteella?

Jos on myynnissä 2x10 rattailla olevia kampia ja 2x10-11 rattailla olevia kampia niin oletan niissä kahdessa olevan jotain eroa, luultavasti hampaiden leveydessä. Tietojen mukaan 10s ketju on 5.88mm leveä ja 11s ketju 5.5mm.
    Satulanhaistelija

No juu, jotain eroa niissä voi olla. En ole tehnyt itse mitään ristiin testauksia, mutta vahvasti veikkaan erojen olevan niin pieniä ettei ne estä palikoiden toimintaa keskenään.

Omissa maantiepyörissä on Rotorin Q-Ring-rattaat. Käsittääkseni niistä ei ole olemassa omia 10spd- ja 11spd-malleja, vaan tarkoitus on saada sama ratas pelaamaan sekä 10spd- että 11spd-ketjujen ja etuvaihtajien kanssa. Omalla kohdalla toimivat hienosti 10spd-voimansiirroissa.

Itselläkin on rotorit ja niissä ei tosiaan ole eri versioita. Sillon alkuun kun campa oli ekana 11s markkinoilla niin ei varmaan mikään muu niihin sopinutkaan.
    Satulanhaistelija

Olen antanut itselleni kertoa internetin ihmeellisessä maailmassa, että 10s eturattaat toimivat mainiosti 11s ketjun kanssa. Syynä tähän lienee se, ettei 10s ja 11s ketjujen sisäleveydessä tai eturattaiden etäisyydessä ole eroa. Omakohtaista kokemusta ei asiasta ole.

Campagnolon 10sp Centaur-kammet ja rattaat ovat olleet minulla vuosia käytössä Choruksen 11sp-ketjun kanssa. En ole huomannut ongelmia.
    If you are not riding solo, you're cheating.

FSA on tuonut markkinoille N10/11 rattaat, joita valmistaja suosittelee käytettäväksi 11-speed systeemeissä N10 rattaiden sijaan. FSA:n mukaan N10 rattaat kyllä toimivat, mutta 11-spd ketjut kuluvat niitä käytettäessä normaalia nopeammin. Kysymys on siis toleransseista ja niiden optimoimisesta. Shimanolla 6800 kammet ja rattaat toimivat paremmin 6700 muiden palikoiden kanssa kuin päinvastoin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti KGB Katso viesti
    Olen vaihtanut osasarjaa uudempaan Ultegraan (6800), eli 11 lehtiseen. Kampia etsiessä olen harkinnut jotain FSA:n SL-K:ta.
    Ovatko nuo FSA-kammet parempi tai jotenkin muuten sopivampia kuin Ultegran omat vai mistä on kysymys? Olen siis vain tiedonhaluinen (en tunne noita juttuja) siltä varalta, että jotain samansuuntaista tulee itsekin harkittua.

FSA SL-K lienee aavistuksen kevyempi kampisetti kuin Shimanon Ultegra 6800. Muutoin lienee täysin sama, millä kammilla ketjuja pyörittää. Estetiikka tosin saattaa vaikuttaa.

Estetiikka pitää tietysti huomioida ja keskiöyhteensopivuus on toinen. Painon puolesta 6800-kampia ei kannattane väheksyä, ellei ole tarkoitus pultata pyörään vain kevyimpiä mahdollisia palikoita. Toki Shimanon Hollowtech II -keskiöön sopivat kammet saa soviteltua melkein mihin vaan, mutta jos rungossa on vaikka joku BBRight-muhvi tms. erikoisempi ratkaisu ja kammet täytyy joka tapauksessa valita kaupan hyllyltä, on varmaan fiksumpaa hankkia sellaiset kammet jotka sopii runkoon mahdollisimman vähällä kikkailulla ja sovittelulla.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •