Näyttää tulokset 1 - 15 / 15

Aihe: Kilpailujen EA-valmius ja turvallisuussuunnitelmat

  1. #1
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Iitti
    Viestit
    718

    Huutomerkki! Kilpailujen EA-valmius ja turvallisuussuunnitelmat

    Aloin tuossa erään blogin luettuani pohtia minkälaiset ensiapuvalmiudet näissä maantiekilpailuissa mahtaa olla. Ja nyt en puhu usean sadan/tuhannen osallistujan kuntoajoista, joissa EA-asiat ja pelastussuunitelma on täytynyt ottaa ehkä hieman tarkemmin huomioon, vaan ihan näistä SPU:n kisakalenterin maantiekisoista, entisitä ja nykyisistä cupin kisoista. Viime viikonlopun kisoissa oli kilpailijan havaintojen mukaan tarjottu EA-pakkaus ollut taskuversio, jossa hädin tuskin sisällä sakset ja laastaria. Reittiohjeet sairaalaan olivat luokkaa "tuollahan se on kaupungissa". Muistan itsekin eräässä kisassa joutuneeni toisen kaverin kanssa paikkailemaan nuoremman kisaajan asfaltti-ihottumaa ja tutkimaan järjestäjien EA-laukkua, että mitä kaikkea sieltä löytyisikään.

    Joten kertokaahan kisajärjestäjät ja kilpailijat kokemuksen kautta, että minkälaiset ovat EA-valmiudet olleet kisoissa? Tietysti jokaiseen kisaan saa avun paikalle hätänumerosta 112, mutta jos on esimerkiksi asfaltti-ihottumaa, joka ei vaadi välitöntä sairaalahoitoa, löytyykö ensiapupisteestä/-laukusta/vastaavilta henkilöiltä näitä rasvalappuja tms. ja sideharsoa, desinfiointiainetta, saksia jne. mitä nyt voisi olettaa maantiekisassa tapahtuneen kaatumisen jälkiä paikkailtaessa tarvittavan. Vai onko ensiapulaukku 10 vuotta vanha auton peräkontista mukaan tarttunut, jota ei ole avattu muutamaan vuoteen. Ja onko paikalla henkilö, joka tietää mitä laukusta löytyy ja mitä käyttää, ettei kanssakilpailija joudu ensin penkomaan laukkua läpi ja etsimään mitä kaikkea siellä mahtaa olla? Ja toinen asia, onko EA-henkilöillä/infossa/järjestäjillä ylipäätään kaikilla tiedossa missä on lähin sairaala/terveyskeskus, jos sinne pitää neuvoa tie loukkaantuneelle kilpailijalle, joka kuitenkin omalla kyydillään sinne pääsee. Ettei tarvitse tien poskessa odottaa josko google maps toimisi ja kertoisi minne päin ajaa.. Pelastussuunnitelmastahan nämä pitäisi ilmetä, mutta onko kaikista kisoista tehty kyseinen dokumentti, ja jos, niin onko se ollut kisapaikalla esimerkiksi infossa nähtävillä, jotta sieltä voi mennä katsomaan vaikka sitten sen sairaalan osoitteen jos ei muuta?

    Tällaisia asioita tuli mieleen ja haluaisin nyt herättää keskustelua mikä on kisajärjestäjien nykytilanne, kuinka hyvin nämä asiat on hallussa (oletuksenahan tietysti on, että asiat ovat kunnossa, mutta kommenttien perusteella ei kuitenkaan aina välttämättä ole) ja pitäisikö esimerkiksi maantiecupin kilpailujen järjestäjiltä vaatia tietyn tason EA-valmiutta? Vai riittääkö kisan ollessa kaupungin keskustassa, että ambulanssi tulee kolmessa minuutissa kun soittaa hätänumeroon?

  2. #2
    Liittynyt
    04/2013
    Viestit
    396

    Sannalta hyvä pointti.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sanna04 Katso viesti
    Aloin tuossa erään blogin luettuani pohtia minkälaiset ensiapuvalmiudet näissä maantiekilpailuissa mahtaa olla. Ja nyt en puhu usean sadan/tuhannen osallistujan kuntoajoista, joissa EA-asiat ja pelastussuunitelma on täytynyt ottaa ehkä hieman tarkemmin huomioon, vaan ihan näistä SPU:n kisakalenterin maantiekisoista, entisitä ja nykyisistä cupin kisoista. Viime viikonlopun kisoissa oli kilpailijan havaintojen mukaan tarjottu EA-pakkaus ollut taskuversio, jossa hädin tuskin sisällä sakset ja laastaria. Reittiohjeet sairaalaan olivat luokkaa "tuollahan se on kaupungissa". Muistan itsekin eräässä kisassa joutuneeni toisen kaverin kanssa paikkailemaan nuoremman kisaajan asfaltti-ihottumaa ja tutkimaan järjestäjien EA-laukkua, että mitä kaikkea sieltä löytyisikään.

    Joten kertokaahan kisajärjestäjät ja kilpailijat kokemuksen kautta, että minkälaiset ovat EA-valmiudet olleet kisoissa? Tietysti jokaiseen kisaan saa avun paikalle hätänumerosta 112, mutta jos on esimerkiksi asfaltti-ihottumaa, joka ei vaadi välitöntä sairaalahoitoa, löytyykö ensiapupisteestä/-laukusta/vastaavilta henkilöiltä näitä rasvalappuja tms. ja sideharsoa, desinfiointiainetta, saksia jne. mitä nyt voisi olettaa maantiekisassa tapahtuneen kaatumisen jälkiä paikkailtaessa tarvittavan. Vai onko ensiapulaukku 10 vuotta vanha auton peräkontista mukaan tarttunut, jota ei ole avattu muutamaan vuoteen. Ja onko paikalla henkilö, joka tietää mitä laukusta löytyy ja mitä käyttää, ettei kanssakilpailija joudu ensin penkomaan laukkua läpi ja etsimään mitä kaikkea siellä mahtaa olla? Ja toinen asia, onko EA-henkilöillä/infossa/järjestäjillä ylipäätään kaikilla tiedossa missä on lähin sairaala/terveyskeskus, jos sinne pitää neuvoa tie loukkaantuneelle kilpailijalle, joka kuitenkin omalla kyydillään sinne pääsee. Ettei tarvitse tien poskessa odottaa josko google maps toimisi ja kertoisi minne päin ajaa.. Pelastussuunnitelmastahan nämä pitäisi ilmetä, mutta onko kaikista kisoista tehty kyseinen dokumentti, ja jos, niin onko se ollut kisapaikalla esimerkiksi infossa nähtävillä, jotta sieltä voi mennä katsomaan vaikka sitten sen sairaalan osoitteen jos ei muuta?

    Tällaisia asioita tuli mieleen ja haluaisin nyt herättää keskustelua mikä on kisajärjestäjien nykytilanne, kuinka hyvin nämä asiat on hallussa (oletuksenahan tietysti on, että asiat ovat kunnossa, mutta kommenttien perusteella ei kuitenkaan aina välttämättä ole) ja pitäisikö esimerkiksi maantiecupin kilpailujen järjestäjiltä vaatia tietyn tason EA-valmiutta? Vai riittääkö kisan ollessa kaupungin keskustassa, että ambulanssi tulee kolmessa minuutissa kun soittaa hätänumeroon?
    Yleisötapahtuman järjestämiseen tarvitaan turvallisuus- ja pelastussuunnitelma. Siinä pitää ilmetä kaikki ko. asiat. Yleensä kaikilla järjestäjillä on asiat kunnossa. Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla. Paikallinen pelastusviranomainen hyväksyy tai hylkää suunnitelman. Maantie-SM:n ja Vantaankoski Race ACT:n tiimoilta pelastusviranomainen teki lisäyksen, että huoltoautoissa pitää olla asianmukaiset ensiaputarvikkeet. Tämä siis tiedoksi kaikille mukaan tuleville huoltoautojen kuskeille.

  3. #3
    Liittynyt
    04/2003
    Paikkakunta
    Noormarkku
    Viestit
    2.532
    Suunnitelma pitää olla ja on varmasti hyvä, että huoltoautossakin on jotain ea välineitä. Mutta itsellä on myös omassa autossa jonkin verran asfaltti-ihottuman hoitoon tarvittavia. Se kyllä kuuuluisi olla jokaisella, joka pyörällä kisaa/harjoittelee.
    omaan kisaan saadaan yleensä apua VPK.lta ja ambulanssi löytyy 500 m päässä lähtö -ja maalipaikalta, koska se päivystää siinä muutenkin..
    Mutta sehän ei voi ajaa joka lähdön tai kuskin perässä, se on selvää.
    Ja jos kunnolla napsahtaa, on se ambulanssi joka tapauksessa kutsuttava paikalle.
    Okei, siis kyllä järjestäjällä tulisi olla naarmujen hoitoon tarvikkeet kisapaikalla, mutta kyllä ne pitäisi olla itselläkin mukana. Kun niitä voi tarvita ihan missä vaan muuallakin kuin kisoissa. Sellainen perustaito ja valmius pitäisi olla ihan jokaisella ja jokaisen autossa.
    http://www.fitlandia.fi/blogit/maantiepyoralla-eteneva-lotta/

  4. #4
    Liittynyt
    04/2003
    Paikkakunta
    Noormarkku
    Viestit
    2.532
    Ja puhun nyt pikkukisoista. Jos järkätään kv kisa tai yleisen SM linja-ajo, pitää sääntöjen mukaan ambulanssin olla huoltoletkassa mukana.
    http://www.fitlandia.fi/blogit/maantiepyoralla-eteneva-lotta/

  5. #5
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Kumikylä
    Viestit
    432
    Meillä oli, ja tulee olemaan tänäkin vuonna, viime kesän kisassa Valkeakoskella Medilaser MTB weekendissä ambulanssi osaavan henkilöstön sekä lääkärin kanssa paikalla kilpailukeskuksessa koko viikonlopun. EA-taitoisia reitin varrella ja heillä radiopuhelimella yhteys kilpailukeskukseen. UCI:n delegaatti piti näkemästään ja antoi positiivista palautetta.
    http://www.promtb.info

  6. #6
    Liittynyt
    04/2013
    Viestit
    396
    Vantaankoskella ollaan siinä onnellisessa asemassa, että ambulanssi päivystää kilometrin päässä. Klaukkalan risteystä lähestyttäessä ambulanssi on parin kilometrin päässä. Vueltassa ja PM-Masters-kisoissa ajetaan Hyrylässä noin 50 metriä ambulanssin päivystyspaikan vierestä. Kyllä apu on lähellä. Lisäksi kilpailukeskuksessa on riittävät EA-tarpeet ja osaava henkilökunta. Näinhän sen pitää ollakin. !

  7. #7
    Edellinen blogikirjoitukseni herätti keskustelua. Tarkennan tässä vähän. For starters, kaikki on ok jauudet karkelot odottavat.

    Teimme ensimmäiset toimenpiteet omasta EA-laukusta, omalla autolla. Nopeasti oli kuitenkin helppo todeta, etteivät omat tarpeet riitä ja menin etsimään laajempaa tarpeistoa sekä EA-taitoista henkilöä. Löytyneet tarpeet olivat omia suppeammat. Kysyin sairaalaa ja vastaus oli yksioikoinen.

    Okei, en ollut hädässä, jonka jo blogissa mainitsin. SPU:n säännöt ja kilpailunjärjestämisopas kuitenkin velvoittavat järjestäjän huolehtimaan kyseisistä tarpeista. Otetaan esimerkiksi Lattomerellä sattunut kasa – en uskalla edes kuvitella mitä olisi voinut tapahtua jollei pääjoukkoaolisi seurannut ensiapuhenkilökuntaa. Lattomeren reitti oli eriluonteinen, pitkä kierros, verrattaessa Hirvensalon kierrokseen,joten lähtökohtaisesti maalialueelta ehditään paikalle ehkäriittävän nopeasti ensiapua vaadittaessa. Nyt kasa kävi satojenmetrien päässä maaliviivalta. Ensimmäisenä paikalle saapui omaisäni kiinteästä huollosta kaukaa maaliviivan takaa auton hakienja maalialueen läpiajaen, koska sattui käyttämään skanneria kisaradion kuunteluun ja kuulemaan meidän tiimin numeron.

    Kaikki on siis kunnossa, vaan olisiko ollut Lattomerellä? Kirjoituksessani halusin tuoda esille tärkeän osan kilpailuorganisaatiota, joka oli mielestäni vajavaisesti järjestetty. On keskusteltu eroista pikkukisojen ja isompien välillä. En lokeroi Skoda Maantiecupin osakilpailua pikkukisojen joukkoon Suomessa, etenkin kun viivalla on toistasataa kuskia ja ilmoittautueena mukana Continental-tason tiimi Latviasta ja amatöörijoukkue Venäjältä (joka tekee kilpailusta kv. Kisan). Nonetheless, ensiapu on tärkeää. Sen huomaa, kun sen tarvitsee.

    Anton
    When you get to the top of the mountain, keep climbing.

    My world. - http://antonaro.blogspot.com/

  8. #8
    Liittynyt
    04/2003
    Paikkakunta
    Noormarkku
    Viestit
    2.532
    130 henkeä, joka oli Lattomerellä , ei ole pikkukisa . Mutta sielläkin palolaitoksen auto seurasi päälähtöä. Ja sielläkin oli sitten lopulta ambulanssi paikalla.
    Kyllä se kuuluu olla mukana jos vähänkään isompaa lähtöä järkätään. Mutta joku Satakunta-cup ja siinä 20 kuskia jää ajamatta kokonaan jos ihan tarkkaan UCI sääntöjä noudatetaan. Siellä kyllä lukee selvästi, että siellä pyöräilyryhmän taakse se kuuluu.
    Meillä on tänä vuonna aika-ajo. Siellä riittänee yksi paikallaan oleva lanssi.
    http://www.fitlandia.fi/blogit/maantiepyoralla-eteneva-lotta/

  9. #9
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    6.226
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sanna04 Katso viesti
    Ja toinen asia, onko EA-henkilöillä/infossa/järjestäjillä ylipäätään kaikilla tiedossa missä on lähin sairaala/terveyskeskus, jos sinne pitää neuvoa tie loukkaantuneelle kilpailijalle, joka kuitenkin omalla kyydillään sinne pääsee. Ettei tarvitse tien poskessa odottaa josko google maps toimisi ja kertoisi minne päin ajaa.
    Muutama vuosi sitten, ennen kuin älykännykät ja navigaattorit olivat yleisiä, kävi Tahkolla juuri tällainen paikannusongelma. Kalkkiruukin alamäessä yksi kuski veti pahasti nurin ja apuja piti alkaa soittelemaan. Tahkon turvallisuusorganisaatiosta neuvottiin että soittakaa itse suoraan 112. No sinne soitettiin, mutta eihän se homma edennyt kun kukaan meistä ei osannut kertoa Kuopion HäKe:lle että missä me oikein ollaan. Vaikka siis hyvin tiedettiin että nyt ollaan Kalkkiruukin alamäessä ja tuolla mäen alla on huoltopaikka. Tätä puhelinjumppaa kesti 45 minsaa ennen kuin saatiin pelastuslaitoksen mönkijät paikalle.

    Ja sitten jälkeenpäin pohdiskelin ja Tahkollekin palautetta annoin, että tällaisissa maastokisoissa se Häke-yhteys kannattaisi hoitaa sen kisaorganisaation kautta, ainakin osittain. Eli kun kisakuski reitiltä soittaa ja kertoo sillä pyöräilijä-slangilla että millaisessa maastossa ollaan, mikä taukopaikka viimeksi ohitettiin. Niin radan laatineet ja sen hyvin tuntevat ihmiset läväyttävät kartan pöydälle ja soittavat sinne 112 numeroon.

    Ja uskoisin että se heidän välinen keskustelu nopeammin veisi tilannetta eteenpäin.

    Mutta on se paikallistuntemus tärkeätä maantiekisoissakin, kuinkahan paljon järkkärinä ja liikenteenohjauksessa seisoo värvättyjä vapaaehtoisia jotka ovat tulleet ihan toisesta kaupungista, eivätkä tiedä yhtään missä on lähin terveyskeskus tai aluesairaala. Nyt kun näitä Sote-muutoksia menee kokoajan, niin ei enää kotikylälläkään ole varma että mikä terveyskeskus on pystysssä ja mikä on suljettu.
    Tämä voi olla koko elämämme ihanin päivä
    Ajetaan hiljempaa
    Toivon, että matka jatkuu, jatkuu vaan


    -PMMP -


  10. #10
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    1.835
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti euro Katso viesti
    Vantaankoskella ollaan siinä onnellisessa asemassa, että ambulanssi päivystää kilometrin päässä. Klaukkalan risteystä lähestyttäessä ambulanssi on parin kilometrin päässä. Vueltassa ja PM-Masters-kisoissa ajetaan Hyrylässä noin 50 metriä ambulanssin päivystyspaikan vierestä. Kyllä apu on lähellä. Lisäksi kilpailukeskuksessa on riittävät EA-tarpeet ja osaava

    henkilökunta. Näinhän sen pitää ollakin. !
    Nämä ovat olettamuksia ja oikeassa olet "päivystyspaikkojen" suhteen. Mutta kun juuri sillä hetkellä kun sitä apua tarvittaisiin pyöräkilpailun suhteen, on Klaukkalan auto kuljettamassa Hyvinkäälle, Vantaankosken toinen auto Peijaksessa ja toinen tehtävällä Länsi-Vantaalla... Kyllä se on järjestäjien vastuulla varautua mahdollisimman hyvin, pelastuslaitos varautuu "päivittäistoimintaan".

    Rahalla varmasti saa sen ambulanssin kilpailun kuin kilpailun letkan jatkeeksi , on eri asia onko järjestäjä valmis maksamaan tästä.

  11. #11
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Manse
    Viestit
    1.204
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti -mustikka- Katso viesti
    Meillä oli, ja tulee olemaan tänäkin vuonna, viime kesän kisassa Valkeakoskella Medilaser MTB weekendissä ambulanssi osaavan henkilöstön sekä lääkärin kanssa paikalla kilpailukeskuksessa koko viikonlopun. EA-taitoisia reitin varrella ja heillä radiopuhelimella yhteys kilpailukeskukseen. UCI:n delegaatti piti näkemästään ja antoi positiivista palautetta.
    Se olikin paikallaan, kun kävin putsaamassa haavat siellä. Pätevää henkilökuntaa, joka hoiti lähes kaiken (itse piti ajaa TAYS:iin tikattavaksi, en päässyt lanssilla pillit päällä )

    Pari kautta sitten oli robleemia ampiaisten kanssa. Ensin Kuusankoskella iski kainaloon. Siellä EA-ryhmä (taisi olla ihan alan ammattilaisia), antoi ampikyytä otti nimen ylös, ja muut tiedot, että ovat antaneet lääkityksen. Sama kausi, mutta syksyllä etelässä iski ampiainen uudestaan, mutta tällä kertaa pakaraan. Varmaan erittäin hyvään kohtaan, koska kohta koko jalkaa särki. Siellä ollut EA-muovilaatikko oli enemmänkin laastareita yms. ja ainut kommentti oli, ettei kisoissa saa antaa kortikosteroidi-lääkkeitä. No samahan se olisi ollut, kun keskeytys tuli kuitenkin, mutta ei olisi ollut ehkä jalka niin pitkään kipeä. Mutta sen opin kerrasta, että oma EA-laukku kulkee kisoissa mukana. Tosin autossahan se on MTB-kisoissa.
    www.perttuparssinen.com│www.facebook.com/parssinenperttu/ │www.twitter.com/PerttuParssinen

  12. #12
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    vantaa
    Viestit
    1.758
    Jos on allerginen niin oma kyypakkaus, allergia lääkettä tai epipen kynä mukaan. Itsellä reagoi hengitystiet, kauheesti viiti jäädä muiden armoille jos pistää.
    Ville Ilves


  13. #13
    Liittynyt
    04/2003
    Paikkakunta
    Noormarkku
    Viestit
    2.532
    Sain juuri tietää, että Lattomeriajon VPK tuli pakalle 200 eurolla. Virve puhelin on se juttu jolla asiat hoituu äkkiä. Pieni hinta siitä, että tietää ammattilaisten olevan puikoissa Ja he ajoivat kisareitillä kaikkien lähtöjen ajan.
    Näin tulee siis olemaan myös meidän kisoissa.
    http://www.fitlandia.fi/blogit/maantiepyoralla-eteneva-lotta/

  14. #14
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TunkkiPuolikas Katso viesti
    Sain juuri tietää, että Lattomeriajon VPK tuli pakalle 200 eurolla. Virve puhelin on se juttu jolla asiat hoituu äkkiä. Pieni hinta siitä, että tietää ammattilaisten olevan puikoissa Ja he ajoivat kisareitillä kaikkien lähtöjen ajan.
    Näin tulee siis olemaan myös meidän kisoissa.
    Hienoa, että EA asiat otetaan vakavasti ja huomioon kisoissa, varsinkin isommissa lähdöissä. Tosin tuo "ammattilaiset puikoissa" kannattaa kuitenkin jättää pois kun puhutaan VPK:sta ja useimmiten myös silloin ku puhutaan jonkun yleishyödyllisen järjestön hoitamasta EA päivystyksestä

  15. #15
    Liittynyt
    04/2003
    Paikkakunta
    Noormarkku
    Viestit
    2.532
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tukimies Katso viesti
    Hienoa, että EA asiat otetaan vakavasti ja huomioon kisoissa, varsinkin isommissa lähdöissä. Tosin tuo "ammattilaiset puikoissa" kannattaa kuitenkin jättää pois kun puhutaan VPK:sta ja useimmiten myös silloin ku puhutaan jonkun yleishyödyllisen järjestön hoitamasta EA päivystyksestä
    Meillä se tarkoittaa ammattilaisia. Osa on työkseen ihan samoissa hommissa. Mutta tärkein pointti on se, että he tietävät, miten saadaan sitten ne lääkäriautot ym paikalle äkkiä jos tarve on.
    Ja nehän eivät kisapaikalla päivystä mistään rahasta. Niin vähän niitä on. Ei vaikka yksi niiden päivystävistä lääkäreistä pitää yksityisvastaanottoa mun tiloissa. Ei onnistu siltikään
    http://www.fitlandia.fi/blogit/maantiepyoralla-eteneva-lotta/

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •