Sivu 1 / 37 12311 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 1097

Aihe: Sähkömoottorilla varustetut maastopyörät, jokamiehenoikeudet ja maastoliikennelaki

  1. #1
    noniinno Guest

    Sähkömoottorilla varustetut maastopyörät, jokamiehenoikeudet ja maastoliikennelaki

    Pahoin pelkään, että moottoriavusteisen metsäpyöräilyn ansiosta jossain joku huomaa, miten haitallista se maastopyöräily olikaan noin niinkuin ihmiselle ja luonnolle ja kaikelle. Kun näin tapahtuu, ei asiasta suivaantunut taho luultavasti osaa erottaa maastopyörää, sähköavustettua polkupyörää tai sähköpyörää toisistaan.

    Maastossa liikkumista sähköavusteisesti on vaikea nähdä pelkästään positiivisena ilmiönä. Tässä voisikin eritellä "TM testaa ja arvailee" -tyyppisesti plussia ja miinuksia nimenomaan maastopyöräilyyn, hyötypyöräily on oman otsikkonsa aihe.

    + Huonompikuntoiset ja liikuntarajoitteiset pääsevät maastoon
    + Teknologia kehittyy (toivottavasti ympäristöystävällisempään suuntaan)
    + Maastopyöräily ylipäätään lisääntyy
    + Enskapyöräily ei vaadi maisemaa turmelevaa hissiä (toisaalta olisi fiksua ottaa hissit kesäkäyttöön)
    + Sähköllä tullaan ehkä korvaamaan polttomoottorisia maastoajoneuvoja tulevaisuudessa
    + E-pyörämatkailu, elämyspalvelut, luontomatkailu?

    - Jokamiehen oikeuden nimissä väärikäyttö lisääntyy
    - Maastoliikennelain tulkinta ja ennenkaikkea valvonta hankaloituu (moottorikäyttöinen ajoneuvo vs. "laillinen" sähköavustustettu polkupyörä)
    - Nopeudet kasvavat poluilla --> vaaratilanteet muiden polulla kulkijoiden kanssa
    - Maasto kuluu, (sähköpyörät ovat painavampia, suuremmat tehot)
    - Asenneilmapiirin kehittyminen maastopyöräilyä (myös sitä sähkötöntä) kohtaan???
    - Maastopyöräily ylipäätään lisääntyy

    Oma mielikuvani asiaan on kaksijakoinen; teknisille ja kapeille pikkupoluille en sähköpyöriä toivo. Toisaalta miljoonat metsäautotiekilometrit olisivat kohde, jossa voisin kuvitella sähköavusteisesti retkeilyn olevan järkevää, jos tuo nyt ylipäätään on järkevää missään.

    Yksi ilmiö sähkömoottoripyörien ympärillä on se, että kuvitellaan sähkömoottorilla toimivan moottoripyörän (määrittelynä tieliikennelaki) nauttivan jokamiehenoikeuksista, vain koska kulkupeliin on sähkömoottorin kaveriksi asennettu polkimet. Onko ylitehoisilla polkulaitteilla mitään yhteistä polkupyöräilyn kanssa?

    Olisiko jollakin mielessään lisää plussia ja miinuksia?
    noniinno muokkasi tätä : 29.03.2015 at 17.04

  2. #2
    Liittynyt
    02/2015
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    252
    Nimenomaan kapeilla poluilla ja teknisessä maastossa e-pyörä on parhaimmillaan, ei poljinvoima rajoita. Mitään huononnusta en näe nykytilanteeseen, ainakin täällä kehien sisäpuolella kaikki metsäläntit jo nyt täynnä pyöräpolkuja, ei muutosta aikaisempaan vaikka sähköily yleistyisi.

  3. #3
    noniinno Guest
    ^Oletko mielestäsi polulla polkupyörällä vai moottoriajoneuvolla? Viitatessasi e-pyörään, et luultavasti tarkoita tieliikennelain pykälien mukaista kulkuneuvoa. Oletko maastossa ajaessasi mielestäsi jokamiehenoikeuden ja maastoliikennelain sallimassa toiminnassa? Vai etkö vain ole tietoinen/kiinnostunut asiasta?

  4. #4
    IncBuff Guest
    Sähköpyörät ei kuulu metsään. Noilla tehokkailla sähköpyörillä kaivatetaan polut vituiksi siinä kuin moottorikäyttöisilläkin.

    Eräs sankari tuolla jossain kirjoitti että maastokäyttöön sähköpyörässä pitää olla kaasukahva. No se ei silloin enää ole polkupyörä vaan moottoriajoneuvo ja ilman lupia sellaisella ajaminen on kielletty. Toivon hartaasti ettei nämä sähköspedet pilaa maastopyöräilyharrastusta kokonaan. Nyt kun päätä on saatu auki moneen suuntaan metsähallituksen ja kansallispuistojen suuntaan.

  5. #5
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Mynämäki, Suomen Kabul
    Viestit
    5.098
    Jos sähköpyörät maastossa halutaan kieltää, niin ei valvonnan vaikeuteen voi mitenkään vedota. Moottori ja akku on vaivatta todettavissa mistä tahansa pyörästä.
    Jos sähkö sallitaan, niin pitääkö olla joku tehoraja tai painoraja? Tehorajan valvonta onkin jo vaikeampaa ja se, onko teho vain avustusta tiettyyn nopeuteen saakka vai onko elektroniikkaa peukaloitu sallimaan rajaton tehonkäyttö.
    Miten perustellaan, että sähkömoottori akuilla on sallittu, mutta saman tehoinen mopo bensalla ei? Entäs hybridi tai polttokennomopo?

    Jos nyt on vuosikymmenen työn jälkeen saatu asenteet kohdilleen laillisen maastopyöräilyn laillisuudesta, esim. kansallispuistoista, niin en kannata sähköpyöräterroristien lobbausta vaatia heti lisää markkinoita. Kauhistuttaa jo ajatuskin bussikuormallisesta turisteja ruopimassa sähkömoottoripyörillään ylös harjun rinnettä jossain Karhunpolulla.
    ___...ooOÅOoo...___

  6. #6
    IncBuff Guest
    Ja jos ei jaksa ajaa maastossa ilman sähköjä niin ei kun treenaamaan niin tässä muutkin on tehneet.

  7. #7
    noniinno Guest
    Jokamiehenoikeus ja Maastoliikennelaki kieltää moottorikäyttöisen ajoneuvon luvattoman käyttämisen maastossa hyvin yksiselitteisesti. Lainsäädännön mukaan sähköavustettu (250W, alle 25km/h.. ym.) polkupyörä on polkupyörä, ei moottoriajoneuvo. Sillä siis saa nykylainsäädännön mukaan ajaa jokamiehen oikeudella maastossa.

    Onko se ongelma? Vai onko ongelma juuri nuo käsikaasulla ja polkimilla varustetut sähkömopot ja -moottoripyörät, joilla lainvastaisesti ajetaan luvattomasti? Itse en näe luvan kanssa toiminnassa mitään ongelmaa.

    Minusta tuntuu, että tämän asian kanssa tullaan nokikkain tulevaisuudessa monessa yhteydessä.

  8. #8
    Liittynyt
    02/2015
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    252
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti noniinno Katso viesti
    ^Oletko mielestäsi polulla polkupyörällä vai moottoriajoneuvolla? Viitatessasi e-pyörään, et luultavasti tarkoita tieliikennelain pykälien mukaista kulkuneuvoa. Oletko maastossa ajaessasi mielestäsi jokamiehenoikeuden ja maastoliikennelain sallimassa toiminnassa? Vai etkö vain ole tietoinen/kiinnostunut asiasta?
    Ajan e-polkupyörällä, Haibike xduro fs, asiahan on juridisesti täysin selvä, samat oikeudet ja velvollisuudet kuin pelkällä lihasvoimalla. Yli 250W rinnastuu tietysti moottoriajoneuvoihin ja maastoajo kielletty ellei erikseen sallittu/luvitettu. Laillisten e-pyörien suhteen en näe mitään ongelmaa.

  9. #9
    Liittynyt
    07/2000
    Viestit
    3.136
    Kuulostaa ylireagoinnilta ja peikkojen maalaamiselta. Tuskin kukaan asiaa harrastamaton sivustakatsoja edes huomaa, että onko kyseessä sähköavusteinen pyörä vai tavallinen. Samaa kertoo myös relaa.comin artikkeli. Ainoa ero normaaliin pyörään on se, että kuski pystyy pitämään yllä suurempaa keskinopeutta pienemmällä fyysisellä rasituksella. Mutta mihinkään moottoripyörään noita ei voi verrata, sillä kyseessä on vain pieni polkemista avustava moottori. Itseni yllätti se, että miten paljon noita sähköpyöriä on jo myynnissä, että niitä löytyy jo hiilikuituisenakin ja miten pitkälle jalostettuja ne on:





    Veikkaisin, että lähivuosina Suomessakin alkaa sähköpyöräbuumi.

  10. #10
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Vabby
    Viestit
    4.771
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti noniinno Katso viesti
    Jokamiehenoikeus ja Maastoliikennelaki kieltää moottorikäyttöisen ajoneuvon luvattoman käyttämisen maastossa hyvin yksiselitteisesti. Lainsäädännön mukaan sähköavustettu (250W, alle 25km/h.. ym.) polkupyörä on polkupyörä, ei moottoriajoneuvo. Sillä siis saa nykylainsäädännön mukaan ajaa jokamiehen oikeudella maastossa...
    Asia ei kyllä näin yksinkertainen sillä moottorikäyttöinen ajoneuvo ja moottoriajoneuvo eivät ole saman asia. Esimerkiksi metsäkone tai moottorikelkka eivät ole moottoriajoneuvoja. Siihen on siis ihan syy miksi maastoliikennelaki kieltää kaikki moottorikäyttöiset ajoneuvot ilman maanomistajan lupaa.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora


  11. #11
    noniinno Guest
    Tuon relaa.comin kirjoittaja on kyllä joku endurokuski tai jotenkin asiaa on tarkasteltu leukasuojan ja lipan välistä. Olen ollut siinä uskossa, että muinoin enduron perusajatuksena on ollut mennä lihasvoimin sekä ylös että alas. Hauskaltahan tuo kuitenkin vaikuttaa, jossain vaiheessa täytyy kokeilla.

    Topicin tarkoituksena ei ole maalailla peikkoja tai ylireagoida, mutta kun tuo buumi tulee, tuo se varmasti mukanaan lieveilmiöitä. Juhan mainitsema turistiryhmä ruopimassa Karhunpolkua tai vastaavaa ylös voi tuntuu kärjistetyltä, mutta se saattaa olla hyvinkin yksi buumin ilmenemismuoto. Kuten myös se harmaa alue, kun avustusta viilataan ja viritetään. Toisaalta tekninen kehitys ja kaupasta saatavat riittävän laadukkaat pyörät poistavat tehokkaasti tuota jälkimmäistä ilmiötä.

  12. #12
    noniinno Guest
    Lainsäädäntöön voi tutustua täällä https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19951710 en ole mikään lakiasiantuntija. Mielestäni Maastoliikennelaki on aika yksiselitteinen, kuten myös jokamiehenoikeus. Maastoliikennelain paragrafeissa mainitaan kyllä myös metsätalous ym. muut poikkeukset.

  13. #13
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mehukatti Katso viesti
    Samaa kertoo myös relaa.comin artikkeli. Ainoa ero normaaliin pyörään on se, että kuski pystyy pitämään yllä suurempaa keskinopeutta pienemmällä fyysisellä rasituksella.
    Niinpä. Maastoajoa hallitsemattomat nöösit pääsee kevyesti paikassa kuin paikassa sen 25km/h. Ei kun odottelemaan että joku pyörää hallitsematon, jolla ei järki toimi, vetää jonkun vaeltajan yli niin saadaan maastopyöräilykielto taas pariin paikkaan lisää. Siihen päälle ne sankarit jotka tuunaa romunsa jollain 3kW:n kiinamoottorilla.

  14. #14
    Liittynyt
    02/2015
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    252
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti haedon Katso viesti
    Asia ei kyllä näin yksinkertainen sillä moottorikäyttöinen ajoneuvo ja moottoriajoneuvo eivät ole saman asia. Esimerkiksi metsäkone tai moottorikelkka eivät ole moottoriajoneuvoja. Siihen on siis ihan syy miksi maastoliikennelaki kieltää kaikki moottorikäyttöiset ajoneuvot ilman maanomistajan lupaa.
    No ei kyllä kiellä sähköavusteisen polkupyörän(<250W/25km/h) maastoajoa.

  15. #15
    No ei ne sähköpyörät ihan nappia painamalla itsestään kulje.
    http://www.samikokko.fi

  16. #16
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.186
    Toivon hartaasti ettei ala sähköpyöräboomi maastossa ja siihen myös uskon. Minut jo melkein lynkattiin toisessa säkeessä näkemykseni vuoksi
    Ride harder - Ride a totally rigid.

  17. #17
    Liittynyt
    10/2014
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    854
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuntoilija Katso viesti
    Toivon hartaasti ettei ala sähköpyöräboomi maastossa ja siihen myös uskon. Minut jo melkein lynkattiin toisessa säkeessä näkemykseni vuoksi
    Sen verran osallistun, että on aivan selvää, että se alkaa. Tuo on vähän kuin toivoisi että toivottavasti kännykät eivät yleisty. Teknologiaa on hyvin vaikea kääntää taaksepäin.
    Yhdysvalloissahan tämä debatti käy kuumana. Siellä ei paljon wateista jauheta, kun yleisraja on 750W ja osavaltiopoikkeukset siitä ylöspäin. Mikä tarkoittaa, että sähkömaastopyörät ovat vähintään 750-wattisia.
    Me olemme sähköpyörien käytön suhteen Euroopassa jo niin kivikautisen jäljessä, että aivan edessä on meidän näkökulmastamme suuri räjähdys.
    Jos sähköpyörien käyttö kymmenkertaistuu, niin olemme silti yhä jäljessä Eurooppaa. Edessä on räjähdys. Maastopyöräilyyn en sinänsä ota kantaa, kun en sitä harrasta.

  18. #18
    noniinno Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SammyB Katso viesti
    No ei ne sähköpyörät ihan nappia painamalla itsestään kulje.
    No eivät kaikki. Tässä aiheessa käsitteet ovat myös jotenkin harhaanjohtavia samankaltaisuudessaan. http://fi.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4...y%C3%B6r%C3%A4

  19. #19
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.186
    Jos noin käy kuin e- cruiser esittää, tulee maastopyöräily nykymuotoisena Suomessa loppumaan. Minusta aika huonoa kehitystä.

    Arjen elämää helpottamaan sähköpyörät sopivat kyllä paremmin kuin hyvin.
    Ride harder - Ride a totally rigid.

  20. #20
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Kirkkonummi
    Viestit
    1.347
    Kiinassa on jo arviolta 120 miljoonaa sähköpyörää, kyllä ne sieltä Eurooppaankin rantautuu - ja isosti. Sen verran upeita kulkuvälineitä ovat kaupunkiliikenteeseen. Tehot tulevat varmasti kasvamaan, sillä teho rajoittaa tällä hetkellä pyörien hyötykäyttöä paljon (tavarafillarit/riksat/kahvilapyörät yms.) ja tehon rajoittamisessa ei ole oikein mitään perusteita jos maksiminopeus pysyy edelleen rajoitettuna 25km/h. Itsekään en kyllä ole varauksetta innostunut noista poluilla.

  21. #21
    noniinno Guest
    Sähköpyöräbuumi kyllä tulee maastoonkin, mutta kuinka se tulee kulkemaan maastopyöräilyn rinnalla. Suurin käyttäjäryhmä ei luultavasti tule olemaan tätä foorumia lukevia, joten maastopyöräilyn merkitys, perinteet, "herrasmiessäännöt" ja tulevaisuus ei varmasti tuota porukkaa niin kovasti kiinnosta.

    Tässä topicissa oli nimenomaan tarkoitus asiaa käsitellä maastopyöräilyn ja yhteisten luontoliikuntapaikkojen viitekehyksessä, ei niinkään hyötypyöräilyn tai tieliikenteen kannalta.

  22. #22
    Liittynyt
    07/2000
    Viestit
    3.136
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti noniinno Katso viesti
    Olen ollut siinä uskossa, että muinoin enduron perusajatuksena on ollut mennä lihasvoimin sekä ylös että alas.
    No itseasiassahan tänä vuonna enduron SM-sarjassa on kaksi hissitöntä kisaa, joissa poljetaan mäen päälle viikonlopun aikana varmaan ainakin 20 kertaa ja jokaisen nousun välissä 2-10 minuutin veto maksimitehoilla. Siinä mielessä voisi odottaa viivalle niitä vanhan fyysisen suomienduron ystäviä ja myös XC-kuskeja. Lajin formaattiahan muutettiin taannoin tietääkseni sen takia, kun huomattiin lajin ulkomailla olevan ihan eri laji mitä täällä.

    Mutta jottei menisi täysin OT:ksi, niin suurin "asia" sähköavusteisten maastopyörien tulossa on varmaan erilaisten ajokulttuurien yhteentörmäys. Isolle osalle maastopyöräily on sukkahousut päällä tehtävää kestävyysurheilua. Enemmän hauskanpitoon, vauhtiin ja ajotaitoon keskittyneet lajit ovat monesti saaneet jonkin verran vähättelyä kuten täältä foorumilta on välillä saanut lukea. Nyt näyttää sähköavusteisesta pyöräilystä tulevan uusi vähättelyn ja kauhistelun kohde edellämainitun "perinteisen" maastopyöräilyn harrastajille, koska se ei ole tarpeeksi kurjistelua ja silti se osuu samalle tontille.
    mehukatti muokkasi tätä : 28.03.2015 at 15.52

  23. #23
    noniinno Guest
    Isolle osalle maastopyöräily on sukkahousut päällä tehtävää kestävyysurheilua.
    Eiköhän se ole yhtä isolle, tai jopa suuremmalle osalle kiireetöntä luonnosta nauttimista ja seikkailua yksin ja porukassa. Tuo kommentti osoittaa kirjoittajaltaan hieman ahdaskatseista asennetta, millä voi puolestaan oikeuttaa ja perustella oikeastaan ihan mitä vaan.

  24. #24
    Nettipyöräilijät ovat kyllä hämmästyttävän epäliberaalia porukkaa. Sormi pystyssä aina neuvomassa ja päsmäröimässä muita. Minkähänlainen byrokratiahelvetti Suomi olisi pyöräilijöille, jos pyöräilyyn liittyvistä asioista päättäisivät vain pyöräilijät?

    Minun on kovin vaikea nähdä, että sähkömaastopyöräilystä olisi haittaa yhtään kenellekään, joten live and let live. Eikä se kenenkään maastopyöräilyharrastus lopu, jos ei sitä itse lopeta.

  25. #25
    Liittynyt
    02/2015
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    252
    Sähköpyöräily tulee kaikissa muodoissaan olemaan pyöräilyn uusi aalto myös meillä, edut kaikille käyttäjäryhmille, puhtaita kuntopolkijoita lukuunottamatta, ovat niin ilmeiset. Ratkaisevaa myös tuo että ehtojen täyttyessä ei vaadi rekisteröintiä tai muuta byrokratiaa. Kuntoilijan näkökulmasta on muuten ainoa väline jolla maltan tehdä pk-lenkkejä, avustus kun loppuu siihen 25km/h, kaikilla muilla tavoilla aina sata lasissa.

  26. #26
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Mynämäki, Suomen Kabul
    Viestit
    5.098
    Täällä Mynämäellä sen 30 vuotta, mitä olen samoja maastoja lenkkeillyt, niin lakia rikkovat villit motocross-, mönkijä-, maastoauto- ja moottorikelkkakuskit ovat olleet aina läsnä. Etenkin motocrossaajat aiheuttavat nopeasti merkittävää polkutuhoa laajalla alueella. Aktiivinen uusi porukka ilmestyy keskimäärin 3 vuoden välein ja tuhoaa polut kuukaudessa, jonka jälkeen ajelu hiljalleen vähenee ja juuri kun kivet ja irtomaa on asettunut, tulee uusi sukupolvi ja jatkaa tuhoamista. Pahiten tuhoutuvat pehmeät suokohdat, jotka ruovitaan syville kuraojille ja sitten haetaan vierestä uutta linjaa tuhoten kävelijöiden ja maastopyöräilijöiden aloittamat kiertopolutkin. Ajotyyli on poikkeuksetta repivää ja suurin nautinto näyttää syntyvän silmittömästä ruopimisesta ja lukkojarrutuksista, eikä uusien urien hakeminen umpimetsästäkään ole harvinaista.

    Sähkömopot ei tietenkään aiheuta samanlaista tuhoa ainakaan vielä, mutta jos tuo moottorilla ajamisen henki leviää erämaihin ja herkille alueille, niin jälkiä syntyy, rajoituksia tulee ja negatiivinen asenne kaikkia maastossa renkailla kulkevia kohtaan lisääntyy. Eikä ole mikään ihme jos Amerikassa sähköavustukset on suosittuja:
    ___...ooOÅOoo...___

  27. #27
    ^^^Olen nuorena poikana sen verran ajanut mopolla metsässä poluilla ja tukkiteillä ja muilla kulku-urilla ja siinä yhteydessä sain kokea monenlaista negatiivista palautetta ja suoraa toimintaa. Ja luulen että yksikään ei tullut pyöräilijöiltä tai nettipyöräilijöiltä. Maastopyöriä ja nettiä ei silloin ollut.

    Jos nuo sähkövehkeet yleistyy niin minkäänlaisen pyöräilijän ei tarvi tehdä yhtään
    mitään rajoitusten saamiseksi. Kyllä kieltoja ja rajoituksia tulee ihan muilta tahoilta. Kuten tuossa edellä todettiin niin rumaksi suditellut polut ja sammalkalliot ynnä kasvaneiden nopeuksien myötä tulleet vaaratilanteet ja "onnettomuudet" tulevat toimimaan hyvinä perusteina. Kaikki ei ajattele että eihän tuommoisista mitään haittaa ole.

    Ja kaikki varmaan tietää että mopojakin koskee tehorajoitukset. Mitä luulette, onko ne rajoitukset oikeasti toimineet? Jos sähköpyörät yleistyy niin kysynnän myötä niihinkin tulee saataville ihan samalla tavalla viritysosia. Ja kun poliisilla ei ole resursseja valvoa edes tieliikennettä riittävästi niin miten sitten metsiä ja polkuja?

    Itse toivon että jäisivät niitä oikeasti tarvitsevien ryhmien, kuten liikuntarajoitteiset tai ikäihmiset, kulkuvälineiksi.
    J.Kottenberg muokkasi tätä : 28.03.2015 at 17.28

  28. #28
    Liittynyt
    07/2000
    Viestit
    3.136
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    Itse toivon että jäisivät niitä oikeasti tarvitsevien ryhmien, kuten liikuntarajoitteiset tai ikäihmiset, kulkuvälineiksi.
    "Vuosikymmenen moka: Sähköpyörä on parhaimmillaan työmatkalla – kauppiaat brändäsivät invapyöräksi"

    http://www.hs.fi/blogi/veloelo/a1305941357583

  29. #29
    Liittynyt
    06/2002
    Paikkakunta
    Mynämäki, Suomen Kabul
    Viestit
    5.098
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    ^Olen nuorena poikana sen verran ajanut mopolla metsässä poluilla ja tukkiteillä ja muilla kulku-urilla ja siinä yhteydessä sain kokea monenlaista negatiivista palautetta ja suoraa toimintaa.
    Suoraa toimintaa on täälläkin nähty. Säännöllisesti maatossa on kaadettu tukkeja polun yli pimeisiin mutkiin, vieritetty kiviä kapeikkoihin, jätetty vanhoja äkeitä ojasilloille, kaadettu harvennushakkuissa kaikki mahdollinen polku-uran päälle, jne. Onneksi mitään poikittain kiristettyjä siimoja tai teräväksi vuoltuja seipäitä ei vielä ole näkynyt.
    ___...ooOÅOoo...___

  30. #30
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.556
    Tuo "maaston kuluminen" saa käsitteenä savun nousemaan korvista. Tilannehan on siis tämä, että polut kasvavat umpeen ympäri Suomea. Ennen niillä kulkivat ihmiset ja lehmät ja ties mitkä, mutta nykyisin ollaan huolissaan, että joku ajaa polkupyörällä siellä, niin luonto kuluu! Kielletään! Kielletään!

    Ensinnäkään poluilla ei ole mitään kovin tärkeää luontoa. Siksi sitä kutsutaan poluksi, kun siitä on jo hinkattu sitä kasvustoa pois. Ja toisekseen ihmisiä pitäisi kannustaa kuluttamaan polkuja, jotta ne eivät kasvaisi umpeen. Kansallispuistoissakin niuhotetaan, että "tässä vain saat ajaa pyörällä, et näitä muita reittejä, valivalivali ja ajattelen kuin entti, vaikka ei tässä nyt sentään Sarumanin kirvesörkkejä ollakaan karkottamassa".

    http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/09...taan-tallaajia

    Niin pitkään kuin homma ei ole kuin mopolla revittämistä, niin antaa ihmisten ajaa. En ole toistaiseksi nähnyt yhtään revitystä sähköpyöräilijältä. Mutta jos laitteet muuttuvat enemmän mopoiksi tai muuten vauhdit karkaavat käsistä tai jotain, niin sitten lienee aiheellista puuttua.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •