Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 45

Aihe: Hyvä kaupunkipyörä?

  1. #1

    Hyvä kaupunkipyörä?

    Hei foorumilaiset!

    Kevät saapuu ja uusi kaupunkipyörä olisi hankinnassa. Pyörä tulisi pääasiassa työmatka-ajoon (n. 4km/suunta), mutta vapaa-ajalla tulee kuljettua usein pitempiäkin matkoja (5-10km). Pyörä saisi mieluiten olla hintahaarukassa 500-700e (saa olla toki halvempikin, mutta ei mieluiten hirveästi kalliimpi, jotta varkaat ei kiinnostu liikaa ).

    Tärkeimmät ominaisuudet:

    • Mahdollisimman huoltovapaa (tärkein)
    • Kestävä
    • Kevyt polkea

    Huoltovapauden vuoksi olen katsellut napavaihteisia (korjatkaa jos oletukseni on väärä). 3 vaihdetta on mielestäni ihan riittävästi, mutta 7 tai 8 olisi toki plussaa. Lokasuojat on käytännössä pakolliset, ettei duunivaatteet likaannu, ja kunnon tarakka ehdottomasti plussaa.

    Muutaman varteenotettavan vaihtoehdon olen jo löytänyt:


    Mitä noista vaihtoehdoista suosittelisitte? Specialized ilmeisesti suht kunnollinen merkki, Creme ja Winora myös, Ortlerista ei mitään hajua. Ortler vastaisi spekseiltään parhaiten käyttötarkoitusta, mutta laatu mietityttää. Winoran haasteena taas se, että on tällä hetkellä loppu.

    Entä olisiko teillä parempia ehdotuksia? Käytettyjäkin olen katsellut, mutta vaikuttaisi olevan yllättävän vähän käytettyjä liikenteessä noilla minun spekseillä.

    Kiitokset jo etukäteen!

  2. #2
    Liittynyt
    01/2014
    Viestit
    1.319
    Mielestäni 3 vaihdetta ei ole riittävästi mihinkään käyttöön. Jotain tämän tyyppistä (Stevens 6X lite tour gent) alkaisin itse etsiä, vaikka ei asettamaasi hintaraamiin menekään. Mutta koska reunaehtoja ei ole minkään tiukasti rajatun syyn takia asetetty (700 euroa ei ole varkaiden kiinnostuksen raja, melkeinpä päinvastoin kun halpoja pyöriä viedään eniten, tosin ilmeisesti heikosta lukituksesta ohtuen), rohkenen ne ylittää:

    http://www.bikeshop.fi/Stevens_Bikes...RM/&listpos=22

    Napadynamosta tulee kyllä tuossa maksettua turhaan, mutta kun paino pysyy kurissa, ei kyse ole vakavasta ongelmasta. Kokeilemalla selviää, riittääkö tuon mallin valoteho kaupunkiajoon vai pitääkö asialle tehdä jotain. Levyjarrujen puute on toinen ongelma, jos ajat ympäri vuoden. Yleisesti ottaen käsittääkseni hintaa laskemalla huollon tarve kasvaa, joten huoletonta pyörää en paljon alta tonnin lähtisi etsimään. Laadukkaat ketjuvaihteet ovat varsin huolettomat, siksi napavaihteet ei mielestäni ole hyvä ratkaisu. Rauhallisessakin ajossa kaipaan suurta määrää vaihteita ja laajaa skaalaa välityksiä. 3-vaihteisella nexuksella polkeminen olisi liki jatkuvaa runttaamista, kun pyöritysnopeutta ei saa sopivaksi.

  3. #3
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.197
    Tuo Stevens jo lähentelee "Retkipyörää". Samaa mieltä kolmen vaihteen riittämättömyydestä ja siitä että ulkovaihtajalla varustettu vaatisi paljoa enempää huoltoa. Taas kerran Kona Dew.. Siihen lokarit ja teline...

  4. #4
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    kaarina
    Viestit
    838
    suurempaa määrää vaihteita tarvitaan vain vaihtelevassa maastossa eli 7 -9 on ihan kiva ja riittävä määrä. se voidaan saada sekä napavaihteella että ketjuvaihteella mutta niin että edessä on vain yksi ratas, jarruna paras ja huolettomin on rullajarru, levyjarruvillitystä en edelleenkään ymmärrä eli vannejarru riittää, rulla olisi huolettomin - toimii aina ja on lähes huoltovapaa

  5. #5
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stobe Katso viesti
    Hei foorumilaiset!

    Kevät saapuu ja uusi kaupunkipyörä olisi hankinnassa. Pyörä tulisi pääasiassa työmatka-ajoon (n. 4km/suunta), mutta vapaa-ajalla tulee kuljettua usein pitempiäkin matkoja (5-10km). Pyörä saisi mieluiten olla hintahaarukassa 500-700e (saa olla toki halvempikin, mutta ei mieluiten hirveästi kalliimpi, jotta varkaat ei kiinnostu liikaa ).
    Tästä ei ole kokemuksia, mutta hinta (700 euroa), kiinniruuvatut palikat (ei todellakaan kuraa) ja paino (alle 10kg) tekevät tästä Hyvin Mielenkiintoisen Paketin:

    https://www.canyon.com/fi/roadbikes/bike.html?b=3633

    Jos olisi kaupunkipyörälle tahi muuten vaan hybridille tarvetta, niin varmaan tuollaisen tilaisin.

    Kunnon napavaihde (esim. Shimano Alfine) maksaa budjettiisi nähden liikaa. Ketjuvaihteet ovat oikeasti hyvin huolettomia, joten ei niitä tarvitse kammoksua.

  6. #6
    Liittynyt
    02/2012
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    156
    Ihan hyvän näköinen Canyon, mutta tuosta puuttuu ne lokasuojat ja tavarateline ja kuvan perusteella siinä ei ole edes korvakkeita niille.

  7. #7
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.556
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ajelee Katso viesti
    Ihan hyvän näköinen Canyon, mutta tuosta puuttuu ne lokasuojat ja tavarateline ja kuvan perusteella siinä ei ole edes korvakkeita niille.
    Miksi ihmiset sanovat näin? Minäkin menin halpaan taannoin, kunnes tihrustin itse. Lokareille on selvä reikä takana ja edessäkin on jokin reikä, jolle on hankala keksiä muutakaan merkitystä, vaikka näyttääkin jotenkin epäilyttävän pieneltä.

  8. #8
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.197
    Juu, Orc, tästähän juuri joku kyseli samoilla spekseillä. Lokasuojat saa kiinni kyllä helposti reikiäkin eikä tavarateline paljoa suurempia ongelmia tuota. Suurin osa työmatkapyöräilijöistä tulee toimeen tuollaisella satulatolppaan kiinnitettävällakin. Pointsit ilman muuta Canyonille!

  9. #9
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.556
    Siis tuossa isossa kuvassahan on virhe. Tuossa on takana sivussakin reiät, tosin normaalia ylempänä. Pienistä kuvista näkyy, että ihan siinä satulaputken vieressä sivuilla on ja kuvatekstikin mainostaa niitä. Isosta sivuprofiilin kuvasta nuo puuttuvat täysin, mutta kahdessa muussa kuvassa ne näkyvät. Ja edessä on ilmeisesti lokarien aisoillekin reiät sisäpuolella. Eivät kai nuo muutakaan varten voi olla? Eli pitäisi olla ihan helppokin kiinnittää tuohon kaikenlaista.

  10. #10
    Kiitoksia neuvoista ja suosituksista!

    Kona Dew ja Canyon vaikuttavat tosiaan kiinnostavilta. Canyonissa miinuksena, että toimitusaika-arvio 2 kuukautta. Tuollainen löytyi muuten CRC:stä:

    http://www.chainreactioncycles.com/f.../rp-prod119470

    Mitä mieltä olette? Vastaisi speksejä aika hyvin, ja lokasuojat ja "tarakka" olisi valmiina.

  11. #11
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.197
    ^Ei paha jos palvelee tarkoitusta.

  12. #12
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    kaarina
    Viestit
    838
    miellyttää minun silmääni - edessä kori on silmien alla, päälle kannattaa laittaa tavaraverkko sillä tyhjenee helposti töyssyissä, tekniikasta en osaa sanoa mitään

  13. #13
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Skatta
    Viestit
    617
    Jos koko passaa, niin tossahan toi on.

  14. #14
    Liittynyt
    06/2001
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    793
    Kaupunkipyörä muutaman kilsan matkoille ei kyllä tartte edes vaihteita IMO. Ei kai niistä haittaakaan ole, mutta tarvetta ei ole.
    Jääpähän yksi huoltokohde vähemmälle, jos hommaa sinkulan.

  15. #15
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    17.340
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Dude Katso viesti
    Kaupunkipyörä muutaman kilsan matkoille ei kyllä tartte edes vaihteita....
    Niinpä. Kun katsoo kysyjän vaatimuslistaakin, jossa:

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stobe Katso viesti
    Tärkeimmät ominaisuudet:

    • Mahdollisimman huoltovapaa (tärkein)

    .


    Maastossa on kivintä ja juurakointa

  16. #16
    Liittynyt
    06/2001
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    793
    Joku ton tyylinen:
    http://www.commencal-store.co.uk/PBS...ItmID=12501336 (turhaan tässäkin vaihteet 2kpl ja sais olla levarit molemmissa päissä)
    http://www.commencal-store.co.uk/PBS...ItmID=14496529 (sinkula, mutta vannejarrut)

    Muita en nyt jaksa googlailla.

  17. #17
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.556
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Dude Katso viesti
    Kaupunkipyörä muutaman kilsan matkoille ei kyllä tartte edes vaihteita IMO. Ei kai niistä haittaakaan ole, mutta tarvetta ei ole.
    Jääpähän yksi huoltokohde vähemmälle, jos hommaa sinkulan.
    Varmaan riippuu aika paljon siitäkin, missä asuu. Ei tarvitse olla kuin yksi kunnon nousu matkalla kaupunkiin, niin johan löytyy vaihteille käyttöä.

  18. #18
    Liittynyt
    08/2006
    Viestit
    1.805
    Missä kaupungissa Suomessa on sellaisia nousuja, että tarvitset vaihteita? Tampereella on Pyynikki ja sekin on selvästi kaupungin ulkopuolella. Helsingissä tai Turussa ei ole sellaisia mäkiä, että pyörässä olisi välttämättä oltava vaihteet. Turun Kaskenmäkeä ei lasketa, sen voi kiertää. Oulukin on tasainen.

    Komppaan ajatusta kaupunkipyörästä ilman vaihteita, koska haluttu hintahaarukka on (mielstäni hyvin perusteluin) aika matala. Kannattaa satsata kunnon teräsrunkoon ja jättää osasarjat pois. Pyörän mukavuus lähtee rungosta. Makuasia on, ajaako fixinä vai vapaavaihteella.

    Tässä, kuten kaikissa pyöräostoksissa Jopoa lukuunottamatta, oleellista on löytää oikean kokoinen pyörä. Oli pyörä kuinka hyvä ja halpa tahansa, se on ikävä ajaa, jos se on väärän kokoinen.

    Esimerkiksi Konan Paddy Wagoniin on saanut lokarit ilman ongelmia. Verkkokaupoissa on kaikenlaisia teräsrunkopyöriä, itse voisin ajatella jotain Chargen tapaista halpista. Muutama vuosi sitten Charge sai testissä ihan hyvät arvosanat. Ainoa ongelma oli halpapyörän sovitukset, eli kokoamisessa sai vähän askarrella.

    Itse olen ainakin huomannut, että kannattaa olla pari kolme eri kokoista takaratasta varastossa. Keväällä vähän helpompi ja sitten suurempaa välitystä jossain vaiheessa kesää.
    OLMO Dynamic 2005
    Specialized Tricros single 2008
    FUJI Classic Track 2011
    Colnago Master 2014

  19. #19
    Liittynyt
    06/2001
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    793
    No Suomessa on yli 100 kaupunkia, että voihan jostain mäkiäkin löytyä

    Ja kyllä yksivaihteisella mäetkin nousevat.

  20. #20
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    11.197
    En silti sulkis vaihteita pois kuvioista, eihän niistä ole haittaakaan...

  21. #21
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.556
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kpyora Katso viesti
    Missä kaupungissa Suomessa on sellaisia nousuja, että tarvitset vaihteita? Tampereella on Pyynikki ja sekin on selvästi kaupungin ulkopuolella.
    Pyynikki on ihan keskustan vieressä ja hyvin moni tulee siitä päivittäin yli Pispalan valtatietä pitkin. Pyynikin näköalatornilta on n. kilometri Hämeenkadun päähän, että mitenhän saat tuon sijoitettua selvästi kaupungin ulkopuolelle? Toisella puolella esim. Hervannan työläiset tai koululaiset joutuvat nousemaan joko todella tiukan Lukonmäen (menee laskettelurinteen viertä) tai sitten valtaväylää reunustavan loivemman, mutta pitkän, nousun. Oletko ikinä käynyt Tampereella? Siellähän on nyppylöitä vaikka muille jakaa.
    orc biker muokkasi tätä : 26.03.2015 at 14.54

  22. #22
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.556
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    En silti sulkis vaihteita pois kuvioista, eihän niistä ole haittaakaan...
    Niin! Eihän niihin tarvitse normaalin ihmisen koskeakaan, ei ainakaan muiden huoltojen välillä. Jos säädöt hivenen karkaavat kerran vuodessa tai parissa, niin pyörittää ajaessaan vähän sormella vaijerin kiristysruuvia, sille oli jokin oma nimikin, mitä en muista. Sitten on taas hyvä. Ja kun miettii, että liian vähistä välityksistä kärsii joka päivä, niin onko verrannossa liian kova vaiva säätää vaihteet silloin todella harvoin, kun tarvitsee. Ei pitäisi olla. Kärsiä nyt jokainen päivä siitä, että ei tarvitse kärsiä kerran tai pari parissa vuodessa. Huoltovapaus. No, kai se vain on joillekin niin tärkeää.

  23. #23
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti orc biker Katso viesti
    Pyynikki on ihan keskustan vieressä ja hyvin moni tulee siitä päivittäin yli Pispalan valtatietä pitkin. Pyynikin näköalatornilta on n. kilometri Hämeenkadun päähän, että mitenhän saat tuon sijoitettua selvästi kaupungin ulkopuolelle? Toisella puolella esim. Hervannan työläiset tai koululaiset joutuvat nousemaan joko todella tiukan Lukonmäen (menee laskettelurinteen viertä) tai sitten valtaväylää reunustavan loivemman, mutta pitkän, nousun. Oletko ikinä käynyt Tampereella? Siellähän on nyppylöitä vaikka muille jakaa.
    Eikä Teerentiekään taida olla hirveän kaukana Sorsapuistosta.

    e: quote lisätty

  24. #24
    Kiitoksia vielä kaikille avusta! CRC:n Kona lähti tilaukseen.

  25. #25
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    kaarina
    Viestit
    838
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kpyora Katso viesti
    Turun Kaskenmäkeä ei lasketa, sen voi kiertää.
    tää on jo offtopic mutta mitä kautta kierrät Kaskenmäen mielekkäästi - nousutta - toinen asia on että iän myötä voimat vähenevät ja vaihteet auttavat silloin huomattavassti

  26. #26
    Liittynyt
    07/2000
    Viestit
    3.134
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti via Katso viesti
    toinen asia on että iän myötä voimat vähenevät ja vaihteet auttavat silloin huomattavassti
    Kannattaa käydä salilla.

  27. #27
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.556
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mehukatti Katso viesti
    Kannattaa käydä salilla.
    Niin just. Ihminen on pyörän apuväline, eikä toisinpäin. Samoin kannattaa ajaa autolla, jossa on vain yksi vaihde. Työntää, jos se ei jaksa vääntää liikkeelle lähtiessä tai ei meinaa kulkea moottoritiellä.

  28. #28
    IncBuff Guest
    Ei sitä nyt välttämättä tartte olla mäkiä. Muutaman päivän kun puskee siihen 10-11m/s vastaiseen sillä ihkulla 50-15 välityksellä niin saattaa vaihteet tuntua ihan kivoilta.

  29. #29
    Liittynyt
    06/2001
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    793
    Kaupunkisinkulassa nyt menee vaikka 36/16 tai vastaavat välitykset hyvin.

    Mulla oli 29" Inbredissä 36/16 ja ajoin sillä yli 50km leppoisia lenkkejä ympäri pk-seutua useasti.

  30. #30
    IncBuff Guest
    Noniin taas. Etsitään kaupunkipyörää työmatka tms. hyötyajoon ja täällä huudellaan että kyllä mä joo ajelen 50 kilsan lenkkejä tällä ja tuolla noin ja näin takaperin kevyesti.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •