RideElectrobikeHelkamaGiantHuntteriCanyon
Sivu 1 / 2 1 2 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 40

Aihe: The Sufferfest

  1. #1
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    Niemenmäki
    Viestit
    402

    The Sufferfest

    Ajattelin tehdä The Sufferfestille oman topicin, kun se tulee useammastakin säikeestä silmille. Jospa tämän alle saataisiin jatkossa koottua enemmän aiheesta.

    Niille ketkä eivät ole harjoitusvideoihin tutustuneet kerrottakoon, että kyseessä on intervallipohjainen harjoitusvideosarja. Videot luokitellaan "parennettavan" ominaisuuden mukaan. Valittavana on nopeutta, kestävyyttä, kiipeämistä, ajotekniikkaa ja kisasimulaatioita. Videossa kerrotaan yleensä tarvittava intesiteetti "RPE" jonka pystyy helposti skaalaamaan watteihin. Lisäksi useissa videoissa kerrotaan kadenssitavoite ja ajetaanko putkelta vai satulasta.

    Aiemmin olin ns. satunnaiskäyttäjä, mutta olen nyttemin olen siirtynyt suurkuluttajaksi. Suurin syy on, että alotin neljä viikkoa sitten intermediate harjoitusohjelman jossa ajetaan 12 eri videota 10 viikon aikana. Videoita voi ostaa iOS ja Android? Appin kautta pakettina tai mp4 tiedostoina suoraan sivuilta.

    Tähän mennssä voin suositella näitä videoita normaaliin trainerihinkkaamiseen kyllästyneille. Strukturoitu low volume-high intesity harjoittelu näyttää sopivan ainakin minulle, mutta katsotaan mikä on parannus 10 viikon jälkeen.

    Pari viikkoa takaperin ajettiin myös tour of Sufferlandria johon oli ainakin trainerroad säikeessä osallistujia.

    Itse olen siitä epätyypillinen käyttäjä, että käyttämäni Bkoolin traineri ei oikein tue suoraan noita videoita, joten olen tehnyt sinne videoihin synkattuja "reittejä", joita voi ajella aikaa vasten. Jos on halukkaita niin jakelen niitä mielelläni tässä säikeessä.

    Kuulisin itse mielelläni muiden kokomuksia sufferfestin videoiden kanssa treenamisesta.

    ps. säästäjille kerron vielä, että sufferfestin videot ovat pari päivää alessa -20%
    BASEISDEAD
    koodilla.
    http://faijapolkee.blogspot.fi/

  2. #2
    Liittynyt
    12/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    152
    Itse olen katsellut/käyttänyt näitä jo parin talven ajan. Itse olen tykännyt, auttavat menemään äärirajoille. Toimivat hyvin syncissa Trainerroadin kanssa mutta voi katsoa myös ihan videona tai tuon appin kautta kuten pekoni mainitsi. Joku on joskus valittanut että ikävää kun maksavat, mutta ~10€ ei mielestäni ole paha hinta jos saa hyvää viihdykettä trainerointiin.

  3. #3
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    Kerava
    Viestit
    415
    Onko kukkaan kokeillut näitä Strava Premiumin kautta?
    Tulisiko edullisemmaksi ostaa videoita suoraan vai tuon Premium maksun kautta? Premium on ilmeisesti n 50-60e/v

    http://blog.strava.com/now-available...g-videos-6886/

  4. #4
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    Niemenmäki
    Viestit
    402
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oil Katso viesti
    Onko kukkaan kokeillut näitä Strava Premiumin kautta?
    Tulisiko edullisemmaksi ostaa videoita suoraan vai tuon Premium maksun kautta? Premium on ilmeisesti n 50-60e/v

    http://blog.strava.com/now-available...g-videos-6886/
    Itse tutustuin juurikin Stravan kautta noihin videoihin. Valikoima on suppeahko, tällä hetkellä tarjolla on the long scream, blender ja the hunted. Hyviä videoita kyllä sinänsä. Käsittääkseni videot vaihtuvat Stravassa jollain syklillä, joku muu voi vielä varmistaa tämän.
    Pelkästään sufferfestin videoiden takia en kuintenkaan Strava Premiumia ottaisi, vaan kyllä siihen painaa muut syyt.

    Kuten Ristopee kirjoitti, niin about 10€ / video ei ole ihan kauhea hinta jos sitä vaikka vertaa spinningtunteihin. Hyödynsin itse eilen tarjouksesta nine hammersin, violatorin, half is easyn ja the rookien. Hinta alveineen jäi hieman alle 50 USD:n. Aion ensi vuonna osallistua Tour of Sufferlandriaan ja silloin videot pitää olla joka tapauksessa hommattu sivujen tai appin kautta. Eilen tuli vedettyä downward spiral ja tähään olisi the fight clubin vuoro.
    http://faijapolkee.blogspot.fi/

  5. #5
    Liittynyt
    03/2008
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    139
    Lisäksi jos ei halua videoita ostaa tiedostoina, niin apsin kautta niitä kaikkia (paria lukuunottamatta) pystyy katsomaan kympin kuukausihintaan, ja videot saa näkymään apsista läppärille TrainerRoadin ohjeistuksen viereen OS X:llä esim. QuickTime Playerilla.

  6. #6
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Herwood
    Viestit
    192
    Viime kesänä kulki pyörä huonommin kuin olisi pitänyt vaikka kilometrejä tuli paljon.

    Analysoin pääasialliseksi syyksi että liian vähän kovatehoista treeniä, aivan suuri osa pyöräilystä oli kevyttä matka-ajoa.

    Lääkkeeksi valitsin Sufferfestin, tuossa marraskuun lopulla alkoi minulla trainerpyöräilykausi ja sen jälkeen keskimäärin n. 3 sufferfest-videota tullut viikossa poljettua, ja Tour of Sufferlandrialle osallistuttua.

    Vuosi sitten keväällä oli FTP (tunnin ylläpidettävä teho, anaerobinen kynnys, 20 min keskiteho * 0.95-testistä) n. 210 watissa, itsenäisyyspäivänä(eli välissä kaikki kesän treenit ja ajot, tuhansia kilometrejä sekä pari kuukautta taukoa pyörätreenistä , ja sen perään n. 4 sufferfest-videota) 220 wattia, helmikuun alussa jo 237.5 wattia. Eli ihan kivasti on nuo auttaneet saamaan tehoa lisää pyörästä.

    Nyt on 14 videoita ostettuna eli vain muutama puuttuu. Varmaan noilla 14:lla selviän sitten ensi vuoden ToS:ään asti, sitä varten pitää kuitenkin joku ostaa..


    Henkilökohtaisesti ehkä rankkaan noista "Nine Hammers"in kaikkein rankimmaksi, ja sen loppu on ihan mahdoton vetää tavoiteteholla, mutta Nine Hammers on myös mukavan vaihteleva. Jos pitäisi vain yksi Sufferfest-video valita, se voisi olla tuo.

    "Violator" on alkupuolelta kevyt, myös lopusta mahdoton, mutta kokonaisrasitus jää selvästi pienemmäksi, vähän ehkä ärsyttävä.

    Pidemmät "Blender" ja "ISLAGIATT" ei minusta tuntuneet niin pahoilta, mutta hyviä treenejä. Erityisesti Blenderissä mukavasti vaihtelua myös.

    "Long Scream" on sitten oikein hyvä video masokistille, jos haluaa maksimoida kärsimyksensä jos ei saanut kärsiä tarpeeksi jotain muuta videota polkiessa (ei sisällä lämmittelyosuutta, tarkoitettu jonkun toisen perään poljettavaksi). Pitkää jatkuvaa kärsimystä ja meinaa ehkä vielä myös käydä vähän tylsäksi. Herättää eniten "miksi ihmeessä oikein teen tätä?"-fiiliksiä kaikista sufferfestin videoista.


    Trainerina minulla tacx flow, tuosta löytyy "tehomoodi" jossa trainer imee vakioteholla energiaa renkaasta, joten olen sitten suhteuttanut omaan kuntooni sopivat tehotason (tällä hetkellä mennään esim. että 6/10 on 200W, 7/10 on 220W, 7.5/10 240W, 8/10 260W) ja sitten aina painan trainerin ohjausmodulin napista trainerin imemään oikean verran tehoa. Ei voi fuskata antamalla kadenssin pudota eikä tarvi itse tuijotella tehomittaria että mennäänkö nyt oikealla teholla, kun traineri alkaa heti lisätä vastusta jos kadenssi putoaa. Sitten yhdellä napilla saa trainerin tehomoodista "voimamoodiin" jossa valittuna aina se heikoin vastusvoima, jota sitten käytän "palautusosuuksilla".
    hkultala muokkasi tätä : 23.02.2015 at 00.47

  7. #7
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Herwood
    Viestit
    192
    Tuli tässä tehtyä sellainen havainto, että "The long Scream" joka on tarkoitettu lisäpätkäksi jonkun muun videon jälkeen, on käytännössä selvästi rankempi kuin tuo "Rubber Glove"-testi:

    7.5:en pitäisi tarkoittaa FTP:tä.

    Jos teen Rubber Gloven tehoilla 7 = 220W, 7.5 = 240W, 8.0 = 260W, 8.5 = 280W, saan keskitehoksi 250W ja sen myötä tulokseksi 237.5 W.

    Jos poljen The Long Screanin samoilla tehoilla, lisäksi 7.25 = 230W, 7.75 = 250W, 8.25 = 270W niin 20 viimeisen minuutin keskitehoksi tulee 261 wattia, mikä tarkoittaa FTP-lukua 248.

    Eli Rubber glovessa pitää polkea n. 1% kovemmalla teholla kuin mitä asteikko käskee, jotta tulos ei laske.

    Ja The Long Screamissa taas jos yrittää polkea asteikon ja oman kunnon mukaan, tuloksena on n 3% liian kovatehoinen 20-minuuttinen. ELi kunnon on täynyt kasvaa 3% siitä kun sen viimeksi polki, että siitä selviää, jos sen perusteella kalibroi FTP-lukunsa.

  8. #8
    Liittynyt
    12/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    152
    Raportoidaas nyt tänne tavaratilauksesta. Olen pari kertaa tilannut nettisivuilta housut ihan testi- ja huumorimielessä ja paketti on saapunut postiluukusta x viikon kuluttua tilauksesta. Tovi sitten laitoin mustan perjantain innoittamana vähän isomman tilauksen (~110e) ja nyt tuli ilmoitusta että se on pysähtynyt tulliin ja laitettiin alv:t (~25e) maksettavaksi. Eli kannattanee tilata sälät pienissä erissä kun erillisiä postikulujakaan ei ole. Vaikka onhan se kiva maksaa veroja että saadaan Suomi Kuntoon.

    edit: Urheiluvaatteet tulevat siis Singaporesta minkä takia nuo narahtivat tulliin.

  9. #9
    Liittynyt
    10/2003
    Viestit
    8.091
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ristopee Katso viesti
    Eli kannattanee tilata sälät pienissä erissä kun erillisiä postikulujakaan ei ole. Vaikka onhan se kiva maksaa veroja että saadaan Suomi Kuntoon.

    edit: Urheiluvaatteet tulevat siis Singaporesta minkä takia nuo narahtivat tulliin.
    ^Ei se auta. Jos tuotteet RAHTEINEEN ylittää 22e, paketti jää tulliin. Tietysti jos postikulut on 0e ja tuotteet alle tuon 22e niin sit on eriasia. Juuri eilen maksoin valtion kassaan 40e ostoksesta 10e ALVia (tosin jenkkilästä tuo tilaus). Saa Sipilä makkaraa vähän sillä leivän päälle ja Suomi pelastuu!

  10. #10
    Liittynyt
    12/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    152
    Onkohan linjaa sitten tiukennettu tai minulla käynyt vain hyvä tuuri, koska kesällä tilattu 35e paketti Singaporesta tuli suoraan kotiin asti. Kiitos tarkennuksesta ja https://www.youtube.com/watch?v=NsUlDkLmB84

  11. #11
    Liittynyt
    10/2003
    Viestit
    8.091
    ^Käsittääkseni Tulli on laskenut tuota alarajaa huomattavasti, en tosin tiedä/muista milloin. Aikaisemmin pystyi tilamaan tyyliin 100e tms paketin ilman mitään tulleja/alveja. Nyt ALVin joutuu maksamaan jos paketti on tuon 22e tai enemmän rahteineen, ja tullit lisäksi päälle jos se ylitti jonkun vähän korkeamman rajan (en muista tähän hätään minkä rajan piti ylittää, varmaan joku 50e tms). Siksi itsekin eilen jouduin maksamaan tuosta 40e ostoksesta alvit mutten vielä tullia.

  12. #12
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.159
    Muistaakseni viimevuodenvaihteessa laski tuo raja. Jos maksuun menee yli 5€ niin peritään, aiemmin oli 10€ rajana. Vähän päälle 22€ jos menee posteineen niin joutuu maksamaan (ainakin rc kopteritarvikkeista), jos jää tullin haaviin.

    Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla

  13. #13
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.466
    Elvytetäänpä tätäkin keskustelua.

    https://thesufferfest.com/


    Sufferfest on muuttunut vuoden sisällä todella paljon ja sisältää nyt fillaritreenien lisäksi joogaa, mentaalista harjoittelua sekä voimaharjoittelua. Iso plussa on testauspuolella, joka on laajempi kuin pelkästään FTP:n arviointiin perustuva. Tässä 4-dimensionaalisessa testissä (4 DP) tulee samassa testisessiossa arvoitua FTP:n lisäksi neuromuskulaarinen teho, anaerobinen kestävyys ja maksimaalinen aerobinen kestävyys (MAP, about siis VO2max teho).

    Harjoituksia on tullut tasaisesti lisää ja tammikuussa 2019 on odotettavissa uusi päivitys (Rayn arviot: https://www.dcrainmaker.com/2018/12/...-features.html), mutta PC, Mac, iOS laitteiden tuki ei saa vieläkään täydennystä Android-puolelle.

    Ja jokavuotinen ToS starttaa helmikuun 2. Etappiajojen kuningas on kokenut myös muodonmuutoksen, koska sisältää myös off-the-bike osioita. Seuraava päivitys tuonee lisäselvitystä siihen, mitä ovat team scream ja 14 vise grips. Ja edelleen, jos etappi sisältää kaksi treeniä (esim. etappi 1) ajetaan/tehdään ne peräkkäin ilman taukoja.

    Tässä ToS etapit:

    stage 1: tools shed + elements of style
    stage 2: team scream + half is easy
    stage 3: a very dark place
    stage 4: strength intermediate 1A+ G.O.A.T
    stage 5: Yoga core strengtheners 1+ the omnium
    stage 6: positive self-talk+thin air
    stage 7: mini blender
    stage 8: 14 vise grips
    stage 9: there is no try+ defender

  14. #14
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.466
    Sufferfest on uudistunut täysin: https://thesufferfest.com/blogs/the-...s-new-workouts

    Noin yleisesti ottaen fillaritreenejä on kahdenlaisia: valmiilla videolla ja ilman, joista jälkimmäiset on hyvin pitkälti Trainerroadin kaltaisia. Näissä voi sitten ottaa näkymän vain alaosaan ja katsella em. tapaan omia videoita. Myös grafiikka videoiduissakin on parantuntu ja noin ensituntumalla ovat paremmin seurattavissa. Ja ovat vielä muokattavissa. Hommahan perustuu Sufferfestissä pelkkään FTP:n testausta laajempaan konseptiin (4DP) ja tässä intervallien tehotasot määräytyvät sen perusteella, miten testissä ajaa maksimit 5 sekunnin (neuromuskulaarinen teho/ NP), 1 minuutin (anaerobinen kestävyys/ AC), 5 minuutin (maksimaalinen aerobinen teho, VO2max/ MAP) ja 20 minuutin testissä (FTP). Jokaisen intervallin väri kuvaa Zwiftin tapaan (mutta mielestäni fiksummin) mille alueelle intervalli kohdistuu.

    Edelleen Sufferfest tarjoaa fillaritreenien lisäksi joogaa, psyykkistä valmennusta, juoksu & tri ja voimaharjoittelua.

  15. #15
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.466
    Lauantaina sitten alkaa tämän vuoden Tour of Sufferlandria.

    Keuhkokuumeesta kuntoutuminen on selvästi vielä kesken, mutta toipuminen on tapahtunut. Osana palautumista tuosta rääkistä olen hissukseen vedellyt muutamia tehoharjoituksia sufferfestillä. Skaalasin marraskuiset testitulokset mutu-metodilla reilusti alas. Nyt ToS:n aattona tein 4DP testin. On se vaan hirveä testi, jos oikeasti ajaa ohjeiden mukaan. Tärkeintä on, ettei 5 minuutin vedossa yhtään yritä säästellä sen jälkeen vuorossa oleviin 20 minuutin ja 60 sekunnin testeihin. Viimeisen, eli 60 sekunnin, testin jälkeen ei ollut laatta kaukana. Meni viitisen minuuttia, että pääsi pois pyörän päältä. Istahdin siinä vieressä olevalle bassocombolle ja jalat tärisi kuin horkassa minuuttikaupalla. Viimeksi tällainen olo testin jälkeen on ollut takavuosina yhden juoksumattotestin jälkeen, jossa sain erityisen hyvin psyykattua itseni jatkamaan kivusta huolimatta. Olen arvostanut Jens Voigtia ja tykästyin aikoinani hänen kuolemattomaan lauseeseen: "shut up legs". Olen siitä vääntänyt itselleni sisäiseen puheeseen hokemia: shut up brain-tyyppisesti. Kyllä te tiedätte, jossain vaiheessa aivot alkaa kuiskutellen houkuttelemaan hellittämistä tai hiljentämistä. "Pää kiinni pää". Tätä tarvitaan etenkin tuossa 5 minuutin testissä ennen 20 minuuttista. Jos 20 minuutin /FTP/ testissä minuutit on pitkiä, niin sitä ne ovat 5 minuutin absoluuttisessa maksimissa. Noin kolmen minuutin kohdalla epätoivon hiipiessä, on vaan pakko huutaa hiljaa itselleen: "pää kiinni ja polje".

    Testi paljasti minulle, millä alueilla keuhkokuume kuntoon vaikutti. Neuromuskulaarinen voima eli sprintti pysyi kutakuinkin ennallaan (karvan auki 1000w), samoin anaerobinen kynnys (410w, jota aluetta ei ole tullut harjoitettuakaan syksyllä). Pudotusta sen sijaan 5 minuutin testissä (nyt 275w) ja 20 minuutin testissä (nyt 223w). Vähän yllättävää, että 5 sekunnin teho (sisällä, ulkona yleensä tulee selvästi isompia lukuja - en tiedä syytä) on pysynyt lähes ennallaan, vaikka voimaharjoittelukokeilut kertovat koruttomasti, että vuodelepo vei voimaa. Sufferfestin beginner levelin strenght training treenit tuntuvat selvästi raskaammilta ja tähän kuntoutumisvaiheeseen aivan sopivilta. 4DP mallihan ei ole Sufferfestin ja Apex coachingin (Neil Henderson on Sufferfestin kanssa kimpassa suunnittelemassa treenejä ja ohjelmia) innovaatio. Coggan & Allen -raamatussa (josta on tulossa huhtikuussa 3. painos / versio) on jo esitetty profilointi em. tehon kestojen suhteen. Sufferfestin ja Apex coachingin 4DP testi perustuu tälle pohjalle, mutta tarjoaa Coggan-Allenista poikkeavan toteutustavan testaukselle.

    Sufferfest tarjoili mulle profiiliksi "Attacker", eli profiilissä painottuu anaerobinen kestävyys. Tässä varmaan tulee osin genetiikka esille, koska juoksu-uran aikoina (ah, siitä on jo 25 vuotta kun lopetin 30-vuotiaana) päämatka radalla oli 800m. Aina tykkäsin kylpeä maitohapossa. Suurin ongelma on tällä hetkellä VO2max/MAP alue. Koska katto on matalalla ei FTP myöskään voi olla korkeammalla. Se on sitten maku- tai uskonasia, lähteekö kattoa nostamaan kynnysharjoittelulla vai painottaako kynnyksen yläpuolella olevaa tehoaluetta. Todennäköisesti ToS:n jälkeen lähden kuntoutuksessa eteenpäin vuorotellen MAP ja FTP painotuksia neljän viikon blokeissa. Molemmissa blokeissa lisätään pk:n määrää tasaisesti.

    Tällaisen systemaattisen harjoittelun suunnittelu ei ole Sufferfestissä aivan yhtä helppoa kuin Trainerroadissa (Zwiftissä se on toki mahdotonta, koska ei ole kalenteritoimintoa tai keinoa viedä suunnitelmat ohjelmaan joka tukisi kalenteritoimintoja). Ohjelmat ja harjoitukset joutuu avaamaan toisessa palvelussa (TrainingPeaks tai Final Surge) ja siellä sitten muokkaukset ja säätäminen. Siinä mielessä kuitenkin kiva, että tsygä treenit voi samantien ladata "voimaharjoitteluoptimoituina" eli otetaan se puoli huomioon. Samoin psyykkisen valmennuksen treenit ja jooga harjoitukset saa sielä paketoitua kokonaisuuteen.

    Suoritukset ladataan paitsi Sufferfestin omaan tietokantaan myös käyttäjän määrittämiin kohteisiin. Näitä mahdollisia ovat edellä mainittujen TrainingPeaksin ja Final Surgen lisäksi Garmin connect, today's plan ja Strava. Golden Cheetahin käyttäjälle (3.5 development build versio, tammikuussa 2019 3.4 on viimeisin vakaa versio, mutta hyvin 3.5 on pelittänyt) linkittäminen Stravaan on siinä mielessä oivallinen, koska GC:n voi laittaa automaattisesti hakemaan treenit Stravasta.

  16. #16
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.466
    ToS on käynnissä. Itse aloitan huomenna. Tänään illalla Primers. Alustavana taktiikkana tourille on ajaa kolme etappia (1,3,8) 100%, kaksi etappia (5,9) 90-95% ja muut 80%. Näillä pohjilla tuokin voi olla tekemätön paikka.

    Kukaan muu lähdössä tourille?

  17. #17
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.466
    No huh huh. Kolme ensimmäistä etappia takana.

    Stage 1: Tool shed viimeisen intervallin puoleen väliin 100%, sitten vaan .... bonk. Elements of Style oli pakko vääntää 80%:lle. Sinänsä vinkeetä ajaa tekniikkaharjoitusta jaloilla, joiden koordinaatio ei pelaa.
    Stage 2: Team Scream 80% ok, HIE 80% yhtä helvettiä. Yhtään ei auttanut se, että ennen etappia olin kolme tuntia lumitöissä. Jalat aivan loppu.
    Stage 3. A very dark place. Ensimmäinen intervalli 100% ja toisessa oli nopeasti pudotettava tehot 90%. Kramppaa ja ahdistaa.

    Tänään ensin woimaa kehopainoharjoittelulla ja sitten lajinomaisesti pyörällä. Resistance is futile!

  18. #18
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.466
    stage 4: strength intermediate 1A+ G.O.A.T

    Kuukausi keuhkokuumeesta ja vuodelevon päättymisestä. Sufferfestin strategia lähteä tekemään kokonaisvaltaista treeni-appia on nähdäkseni se, millä paikka nykyisessä kovassa kilpailussa esim. Zwiftiä ja Trainerroadia vastaan on lunastettu. Maanantaina stage3 jälkeen jooga-puolelta palautuksen nopeuttajia ennen saunaa auttoivat ehkä vähän. Enen nukkumaan menoa psyykepuolelta relaxing to recover eli meditaatiota ja rentoutusta. Eilen oli ennen lounasta aivan tillin tallin vielä. Ennen lounasta jooga puolelta "moning yoga routine" eli meditaatiota ja venyttelyä. Iltapäiväkahvin aikana psyykepuolelta "regular monthly review" eli luotaus viimeisen kuukauden tekemisen arviointiin. Ennen etapin alkua vielä ulkomuistista keskittymisharjoitus ja...

    jumankekka kun hyppy voimaharjoittelun beginner-tasosta intermediate tasoon on iso. Kyykyt ei niinkään, mutta toi erilaisten lankkujen valikoima ja määrä. Lankutuksen yhteydessä jalkojen nosto... voi helve**i, miten core on kärsinyt vuodelevossa. 20 minuuttia ja kroppa tuntui olevan loppu jo ennen pyörän selkään pääsyä. Käytin siinä muistissa olleita positiivisen ajattelun (sisäiseen puheeseen vaikuttaminen) keinoja ja päätin alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen olla koskematta %-kytkimeen. G.O.A.T. on sen verran helppo treeni (8*2min 95-105% FTP.stä noin 50 kadenssilla/ voimavetoja), että sen pystyy vetämään näin. Jalkojen lihakset kyllä muistuttaa seuraavana päivänä. Yllättävää kyllä 49 minuutin fillaritreeni oli "Runebergin torttu" (5.2 se syrjäyttää aina kakunpalat) 20 minuutin kehopaino-voimaharjoitteluun verrattuna.

    Pläni Tourilla muuttui eilisen myötä. Tänään palautellaan (80%) Omniumin useammissa vedoissa, mutta otan muutamassa 100% takaisin. Ajatuksena vain avata jalkoja huomiselle ja satsata Thin Airin noin 50 minuutin intervalliin. Tuohan on pääasiassa Sweet Spot veto, mutta siihen on upotettu FTP ja jopa VO2max/MAP alueelle meneviä rykäisyjä. Grunter von Agonyn eli meidän kaikkien rakastaman Director Sportifin käskystä irtiottoon huomenna.

    Tällainen viikko, jossa on useita intensiivisiä harjoituksia ilman kunnollista palautumista (80%) on sitä, mistä ainakin jotkut amerikan kieliset käyttävät käsitettä "crash training". Tällaisen viikon jälkeen palautumisen yhteydessä huomaa oikeasti mitä eroa on ylikompensaatiolla ja superkompensaatiolla. Näissähän on aina se riski, että käy liian syvällä. Normisti riski on tavattoman pieni, mutta esim. meikäläisen pohjilla ja keuhkokuumeesta kuntoutuen riski on todellinen. TSB näyttää toki lukemaa -30 tjtsp., mutta sykevälivaihtelu (RMSSD) aamulla ei kieli vielä isommin parasympaattisen hermoston liiallisesta stressistä. Myös syke treenissä ja palautuminen treenin jälkeen ovat kunnossa. Myös Garmin Vivoactive3:n stressimittaus (pohjaa Firstbeatin tekniikkaan: https://www.firstbeat.com/en/blog/al...-it-all-about/) kertoo, ettei liian syvällä vielä olla. Subjektiivinen kokemus vahvistaa nämä mittaukset.

  19. #19
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.466
    Onko foorumilaisissa muuten ritareita (KoS)?

    https://thesufferfest.com/pages/knig...-sufferlandria

    10 peräkkäistä treeniä sallittujen treenien listalta... Vähintään 10 tuntia trainerin päällä intervalleja.

    Pakkohan noita on helpottaa %-kytkimellä, mutta silti.

  20. #20
    Liittynyt
    04/2007
    Viestit
    206
    Mulla olis kuukauden koodi tähän palveluun ja just sopivasti tällä viikolla päättyy trainerroadin sweetspot ohjelma niin tämähän vaikuttaisi kovasti testaamisen arvoiselta palvelulta. Ilmeisen monipuolinen on verrattuna muihin, kun sisältää noita voimapuolen ohjelmia myös.

  21. #21
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.466
    Stage 5: Aaaaarrrggh.

    Ristus näitä lankutuksia. Ristus näitä vetoja, joissa mennään anaerobisen kestävyyden puolelle (mulla nyt +400w). Eilisen ja edellisten etappien jälkeen puntti on melko tyhjä. Yllättävänkin hirveitä nää combot.


    Sent from my iPad using Tapatalk

  22. #22
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.466
    Stage 6: positiivista ajattelua ja ajoa

    Päätin vetää 100% Thin Air:n. Noin 45 minuutin Sweet spot veto, mutta sisältää siis rykäisyjä VO2max/ MAP alueelle. Etenkin puolen tunnin kohdalla 4 minuuttia tuolla alueella tietäen, että sen jälkeen ei ole palautusta, tuntui melko pahalta. Mutta kokonaisuudessaan hyvä sessio.

    Ja huomenna taas.


    Sent from my iPad using Tapatalk

  23. #23
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    13.982
    Kahjo ....

  24. #24
    Kärsimys on nautintoa.

  25. #25
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.466
    Stage 7: mini Blender

    95%.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  26. #26
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.466
    Stage 8: 14 Vise grips

    Vähän säästellen. Eli VO2max vedot vain 115% FTP:stä.

    Huomenna kunkkuetappi; tunti ja 48 minuuttia 155TSS


    Sent from my iPad using Tapatalk

  27. #27
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.466
    Stage 9: There is no try + Defender

    Se oli siinä. Ei ole TSS:t veljiä keskenään. Kyllä niin paljon helpommalla niitä kerää piiiiitkällä pk-lenkillä.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  28. #28
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.466
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PatilZ Katso viesti
    Onko foorumilaisissa muuten ritareita (KoS)?

    https://thesufferfest.com/pages/knig...-sufferlandria

    10 peräkkäistä treeniä sallittujen treenien listalta... Vähintään 10 tuntia trainerin päällä intervalleja.

    Pakkohan noita on helpottaa %-kytkimellä, mutta silti.

    Vähän tässä alkaisi himottaa tähtäämään ritariajoon. Jos asettaisi tähtäimen ensi syksyyn loka-marraskuulle. Tuossa alla alustava lista treeneistä, jolloin ajoaika olisi noin 8,5 tuntia. Jokaisen videon välissähän saa pitää max 10 minuutin tauon. Nuo on valittu kahdella periaatteella: a) mahdollisimman vähän tehovaihteluja intervalleissa (ensisijainen) ja b) ei maksimitehoja (sprinttejä) ja c) mahdollisimman lyhyt kokonaisaika. Intervallien tehovaihtelujen ja sprinttien rajaaminen pois auttaa tekemään niistä %-kytkimellä järkeviä. Esimerkiksi viiden tunnin traineriajon jälkeen ei 70% paljon auta sprinteissä, jos haluaa ajaa loppuun. Ainoastaan aivan viimeiseen tuollaisen olisi voinut laittaa, mutta...

    Jos nuo ruuvaa %-kytkimellä sellaisiksi, että intervallin tehot on jossain 75-80% FTP:stä, niin toi voisi olla tehtävissä. Noissahan jokaisessa alkulämmöissä otetaan myös tehoja ja ne pitää myös säätää alas. Intervalleihin taitaa mennä yhteensä noin viisi tuntia. Ulkona (tai Zwiftissä) ajeluun verrattuna tuo on siitä ikävää touhua, ettei voi yhtään rullailla.

    1. The Rookie (54 min): 3*10 min
    2 Who Dares (54): 3* 9:30
    3. There is no try (49): 9*1-8min, vedoissa nouseva teho
    4. The best thing in the world (47): 2*13:30
    5. A very dark place (49): 5*4min
    6. Defender (59): 4*10 min laskeva teho
    7. Angels (56): 3*8min
    8. The Wretched (49) 1*35 min
    9. G.O.A.T. (42): 8*2 min
    10. Power Station (49): 11 mäkeä, 30sek-3min

    Tähtäin syksyssä on mielessä siksi, että olisi aikaa rakentaa kuntoa edes lähes entiseksi. FTP (nyt viimeksi testissä 223W) on järkyttävän matala, mutta lisäksi ihan peruskestävyys ei riitä tuollaiseen ajoon vielä moneen kuukauteen. Sulan maan aikana tulee tietenkin ajettua paljon ulkona ja tähtäin voisi olla kasvattaa pisimmät lenkit noin 400km hujakoille. Tehoharjoittelu osin sisällä myös kesällä. Nyt trainerikaudella harjoituksien pituutta kasvattaisin vähitellen, pisin trainerilenkki asettuisi huhtikuun 7. päivään (Ronde van Vlaanderen!), joka olisi kuusi päivää ennen Espoon B200 ajoa. Monena keväänä Ronde on tullut ajettua trainerilla telkkarin ääressä.

    Kommentteja? Onko kokemuksia pidemmistä trainerirupeamista?

  29. #29
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    13.982
    Perse hajoaa ja tulee hiki 😅

    Kohta on kevät ja trainerit piilotetaan syvälle varastoon.

  30. #30
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.466
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Perse hajoaa ja tulee hiki

    Kohta on kevät ja trainerit piilotetaan syvälle varastoon.
    Trondheimista Osloon ajaessa perse oli hajalla. Sitä vaan oli sen verran väsynyt, ettei tätä huomannut.

    Tässä sen huomaa.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •