HelkamaRideHuntteriElectrobikeCanyonGiant
Sivu 33 / 49 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23 31 32 33 34 35 43 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 961 - 990 / 1458

Aihe: FTP:si

  1. #961
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Esponia
    Viestit
    2.027

    FTP:si

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mantis Katso viesti
    Mitäs ukossa pitäis kehittää kun 20min FTP testissä jalat menee hapoille, mutta sykkeet eivät ole vielä lähellä maksimia? Kampikierroksia noin 90rpm testissä. Itseasiassa sykkeet tippu pari pykälää 12 minuutin jälkeen kunnes nousivat taas loppukirissä.

    Pitäiskö ajaa vain enempi sweetspottia matalalla kadenssilla vai mitä?
    Monta aukkoa tarinassa, pitäisi tietää lisää.
    - trainerroadin FTP testi, eli haen mikä on lämmittelyn osuus ennen 20min testin alkua
    - harjoittelutausta
    - mikä jakso menossa (pelkkää pkta?)
    - miten energiatasapaino ennen testiä?

    Nyt antamasi tiedon perusteella mä en tekisi reeneihin vielä mitään radikaaleja muutoksia muuta kuin lähtisin kadenssia nostattamaan sinne 100 hujakoille testissä ja miksei kautta linjan tehotreeneissäkin, niin alkaa varmaan sykkeetkin nousta sinne minne pitääkin. vääntömomentti keventyy jaloilta eikä ala ”hapottua” tahi krampata ja kardiovaskulaarinen koneisto pääsee tekemään kunnolla työtä, se koneisto kun ei hapotu.
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

  2. #962
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.280
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti EsaJ Katso viesti
    Monta aukkoa tarinassa, pitäisi tietää lisää.
    - trainerroadin FTP testi, eli harn mikä on lämmittelyn osuus ennen 20min testin alkua
    - harjoittelutausta
    - mikä jakso menossa (pelkkää pkta?)
    - miten energiatasapaino ennen testiä?

    Nyt antamasi tiedon perusteella mä lähtisin kadenssia nostattamaan sinne 100 hujakoille, niin alkaa varmaan sykkeetkin nousta sinne minne pitääkin. vääntömomentti keventyy jaloilta eikä ala ”hapottua” tahi krampata ja kardiovaskulaarinen koneisto pääsee tekemään kunnolla työtä, se koneisto kun ei hapotu.
    Tuossa vähän aukkojen tilkintää:
    - Tää mun tekemä testi ei oo trainerroadista. Mulla on lämmittelynä 15min nouseva teho kierroksien kautta, sitten muutama maksimi spurtti ja testi alkaa 20min kohdalla.
    - Harjoiteltua (liikuttua) on tullut viimeiset 10 vuotta ihan säännöllisesti. Pyöräily, hiihto, juoksu. Muutama viime vuosi oli vähän vähäisempää kiireiden takia, mutta nyt viimeiset 6kk on saanut taas liikkua ihan kivasti noin 3 kertaa viikossa.
    - Intervallia on viikossa pari kertaa ja pk:ta päälle kerran yleensä.
    - Ei mitään hajua energiatasopainosta. Ehkä oli palautuminen hieman vajaa, kun oli edellisenä päivänä tullut vedettyä työmatkatkin kovaa.

    Pitää tosiaan koittaa nostaa kierroksia pikkaisen ensi kerralla kun testaa.

  3. #963
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Esponia
    Viestit
    2.027

    FTP:si

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mantis Katso viesti
    Tuossa vähän aukkojen tilkintää:
    - Tää mun tekemä testi ei oo trainerroadista. Mulla on lämmittelynä 15min nouseva teho kierroksien kautta, sitten muutama maksimi spurtti ja testi alkaa 20min kohdalla.
    - Harjoiteltua (liikuttua) on tullut viimeiset 10 vuotta ihan säännöllisesti. Pyöräily, hiihto, juoksu. Muutama viime vuosi oli vähän vähäisempää kiireiden takia, mutta nyt viimeiset 6kk on saanut taas liikkua ihan kivasti noin 3 kertaa viikossa.
    - Intervallia on viikossa pari kertaa ja pk:ta päälle kerran yleensä.
    - Ei mitään hajua energiatasopainosta. Ehkä oli palautuminen hieman vajaa, kun oli edellisenä päivänä tullut vedettyä työmatkatkin kovaa.

    Pitää tosiaan koittaa nostaa kierroksia pikkaisen ensi kerralla kun testaa.
    Testiä ennen suositellaan paria kevyttä päivää. Siinä voi piillä tämänkertainen syyllinen tai osasyyllinen, mutta eiku lisää kierroksia kehiin ja pari lepopäivää eteen niin uskon, että menee paremmin.

    Sandardisoimalla testiprotokollan (lämmittelyjakso eteenkin) ja mitä tekee pari päivää ennen testiä, antaa vertailukelpoisia testituloksia
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

  4. #964
    Tacx Bushido näytti FTP:ksi 266. Elite Turbo Muin Fluid II taas 356. Molemmissa käytetty samaa Trainerroadin 20 minuutin testiä. Koska Elite oli kalliimpi, niin totta kai uskon sen näyttävän vähemmän vääriä lukemia

  5. #965
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    13.982
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tidus Katso viesti
    Tacx Bushido näytti FTP:ksi 266. Elite Turbo Muin Fluid II taas 356. Molemmissa käytetty samaa Trainerroadin 20 minuutin testiä. Koska Elite oli kalliimpi, niin totta kai uskon sen näyttävän vähemmän vääriä lukemia
    Ehkä varmimman tuloksen saat kymmenen testin keskiarvosta. Ja jotta lämpötilavaihtelut eivät vaikuttaisi tulokseen, niin testit tulee ajaa saman päivän aikana

  6. #966
    Liittynyt
    08/2017
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    206
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mantis Katso viesti
    Mitäs ukossa pitäis kehittää kun 20min FTP testissä jalat menee hapoille, mutta sykkeet eivät ole vielä lähellä maksimia? Kampikierroksia noin 90rpm testissä. Itseasiassa sykkeet tippu pari pykälää 12 minuutin jälkeen kunnes nousivat taas loppukirissä.

    Pitäiskö ajaa vain enempi sweetspottia matalalla kadenssilla vai mitä?
    Edellä tuli jo useita hyviä täsmennysehdotuksia. Todennäköisesti tuo jalkojen kehitys tulee mukaan ihan vaan ajamalla enemmän. Pari kertaa kun testin toistaa ja tekee muita kovia treenejä niin voi oppia myös, että jalat voi tuntumallisesti olla aika juntturassa jo aikaisessa vaiheessa, mutta sen läpi pystyy kyllä puskemaan yllättävän hyvin. Kannattaa myös kokeilla eri pituisten pätkien maksimeja, jolloin niiden suhteita tarkastelemalla voi tehdä jotain päätelmiä eri ominaisuuksien suhteellisesta tasapainosta. Ainakin 5 min. maksimitestiä suosittelisin myös. Mahdollisesti myös 5 sekunnin sekä minuutin. Jos 5 min testi on matalahko suhteessa 20 min testiin, niin lähtisin kehittämään maksimipään puolelta, jolloin kovempien tehojen kautta hermolihasjärjestelmän toiminta kehittyy yhdessä lihasten aineenvaihdunnan kanssa. Jos tuo on taas suhteellisesti korkea, et välttämättä saa sieltä niin paljon hyötyä vaan kannattaa jauhaa vähän pidempää kovatehoista siivua.

  7. #967
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.280
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Scade Katso viesti
    Edellä tuli jo useita hyviä täsmennysehdotuksia. Todennäköisesti tuo jalkojen kehitys tulee mukaan ihan vaan ajamalla enemmän. Pari kertaa kun testin toistaa ja tekee muita kovia treenejä niin voi oppia myös, että jalat voi tuntumallisesti olla aika juntturassa jo aikaisessa vaiheessa, mutta sen läpi pystyy kyllä puskemaan yllättävän hyvin. Kannattaa myös kokeilla eri pituisten pätkien maksimeja, jolloin niiden suhteita tarkastelemalla voi tehdä jotain päätelmiä eri ominaisuuksien suhteellisesta tasapainosta. Ainakin 5 min. maksimitestiä suosittelisin myös. Mahdollisesti myös 5 sekunnin sekä minuutin. Jos 5 min testi on matalahko suhteessa 20 min testiin, niin lähtisin kehittämään maksimipään puolelta, jolloin kovempien tehojen kautta hermolihasjärjestelmän toiminta kehittyy yhdessä lihasten aineenvaihdunnan kanssa. Jos tuo on taas suhteellisesti korkea, et välttämättä saa sieltä niin paljon hyötyä vaan kannattaa jauhaa vähän pidempää kovatehoista siivua.
    Itseasiassa mulla on pikemminkin päinvastoin, 3min VO2max testi on aika hyvin kehittynyt, mutta tää 20min testi ei oo seurannu perässä ihan samassa suhteessa. 20min arvo on vain 69% tuosta 3min testistä. Mä olen ymmärtänyt että sen pitäisi olla ennemminkin luokkaa 75-80%. Eli hapenotto tuntuu olevan ok, happojen sieto ei.

  8. #968
    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    2.031
    Aerobinen teho ja lihaskestävyys liian alhaalla suhteessa VO2 maxiin. 20tkm vuosi tähän väliin niin avot.

  9. #969
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    588
    Jos ei ole aikaa 20tkm vuoteen (mallia käpy ja lehmä), niin sweetspot-treeni olisi ihan validi ratkaisu. Kehittää tehokkaasti yhtä aikaa sekä aerobista kestävyyttä että lihaskestävyyttä. Eikä kannata sitä kadenssia laskea, ei se siitä kiinni ole.
    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi

    http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.

  10. #970
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.696
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mantis Katso viesti
    Tuossa vähän aukkojen tilkintää:
    - Tää mun tekemä testi ei oo trainerroadista. Mulla on lämmittelynä 15min nouseva teho kierroksien kautta, sitten muutama maksimi spurtti ja testi alkaa 20min kohdalla.
    .
    FTP-testiin kuuluu olennaisesti 5min max veto ennen tuota 20min vetoa. Toki jos testaa vaan 20min, niin sitten tuota 5min ei tarvii, mut FTP-arvosta tulee liian korkea jos jätät tuon 5min vedon pois.
    https://www.instagram.com/xtranza/

  11. #971
    Liittynyt
    08/2017
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    206
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mantis Katso viesti
    Itseasiassa mulla on pikemminkin päinvastoin, 3min VO2max testi on aika hyvin kehittynyt, mutta tää 20min testi ei oo seurannu perässä ihan samassa suhteessa. 20min arvo on vain 69% tuosta 3min testistä. Mä olen ymmärtänyt että sen pitäisi olla ennemminkin luokkaa 75-80%. Eli hapenotto tuntuu olevan ok, happojen sieto ei.
    Sitten tosiaan aika lailla noin kuin kp63 totesi. Määrän nosto toki kannattaa suhteuttaa siihen aikaisempaan keskiarvoon (sekä siihen kuinka paljon määrää pystyy realistisesti mättämään). Onhan tuo 3 min. korkeahko jos ns. ammattitason pyöräilijöihin, joilla kestävyysominaisuudet korostuneet. Mutta kuitenkin ihan odotettavissa oleva luku kun puhutaan kuntoilutasolla liikkumisesta. Itse suosittelisin jauhamaan tehotreenit siinä FTP:n molemmin puolin, eli pidempää siivua vähän alla ja päällä, over-undereita, sekä semmoisia n. 5 minuutin siivuja n. 105% FTP:sta.

    Ja sen verran pitää tarttua, että toi 3 min. kuvastaa kyllä aika hyvin happojen sietoa ja sen pitäisi nimenomaan olla verrattaen hyvällä tasolla. Aerobista aineenvaihduntaa kehittämällä edellä mainituilla vedoilla kertyy jatkossa happoja vähän hitaammin tuolla FTP:n tuntumassa, jolloin pystyt siellä kovempaa/pidempään työskentelemään.

    Kerran sulla on muutama eri mittainen maksimiveto, niin FTP/Critical Power kannattanee arvioida esim. tällä laskurilla https://www.cyclingpowerlab.com/MonodCriticalPower.aspx.

  12. #972
    Liittynyt
    04/2001
    Paikkakunta
    Asikkala
    Viestit
    5.315
    3 min testi on liian lyhyt vo2max testiksi, siinä on niin paljon anaerobista komponenttia mukana. Pitäisi olla 5-8 min taso. Tai vähintään jonkun lyhyen porrastestin lopusta haettu (joku MAP tmv) jolloin menty tyyliin puolenkymmentä porrasta jo todellisella maksimipuolella.

  13. #973
    Minähän raportoin jotain kuukausia sitten vastaavasta ongelmasta että jalat hyytyy ennen kardiopuolta.
    Silloin ei ollut puhetta mutta nyt kaivoin esiin myös lyhyemmät testit W/kg ja mihin asettuu Cogganin asteikolla.
    5 s - 13.5 (cat 5)
    1 min - 6.4 (untrained)
    5 min - 4.2 (cat 4)
    FTP - 3.4 (cat 4)

    Silloin suositeltiin punttia. Nyt laitteet hommattu ja tila rakenteilla. Josko keväällä kulkisi.

  14. #974
    Liittynyt
    04/2001
    Paikkakunta
    Asikkala
    Viestit
    5.315
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Coasting Katso viesti
    Minähän raportoin jotain kuukausia sitten vastaavasta ongelmasta että jalat hyytyy ennen kardiopuolta.
    Silloin ei ollut puhetta mutta nyt kaivoin esiin myös lyhyemmät testit W/kg ja mihin asettuu Cogganin asteikolla.
    5 s - 13.5 (cat 5)
    1 min - 6.4 (untrained)
    5 min - 4.2 (cat 4)
    FTP - 3.4 (cat 4)

    Silloin suositeltiin punttia. Nyt laitteet hommattu ja tila rakenteilla. Josko keväällä kulkisi.
    Ei nyt tietysti näe ajajaa livenä mutta jos kyseessä normaaliterve aikuinen niin noihin saa nousua kyllä ja enimmäkseen ilman erityisempää punttireeniä.

    Toki yleinen liikkuvuus- ja lihastasapainoharjoittelu kuuluu aktiivipyöräilyyn.

    Jos voimatasot ovat jaloissa jotain normaalia tasoa niin kyse ei ole perusvoiman puutteesta (se viihteellinen sanonta ettei jaksanut painaa) vaan siitä että lihas happamoituu ja sen myötä lihaksen voimantuotto sakkaa. Tällöin energia-aineenvaihdunta ei ole kehittynyt niin pitkälle harjoittelun myötä kuin tavoitellaan.

  15. #975
    Liittynyt
    02/2015
    Paikkakunta
    Suur-Pirkkala
    Viestit
    500
    Tässä on edellä kyselty ja arvioitu erilaisten kynnysten tehojen suhteita toisiinsa. Onkos jossain joku taulukko mikä kertoo milloin suhteet on ns kohillaan? Eikös se ole aina vähän ajajan profiilistakin kiinni, mikä on esim anakynnystehon ja Vomax tehon välinen suhde?


    Sent from my iPad using Tapatalk

  16. #976
    Tässä se on:
    http://www.cyclingsupportz.com/en/2016/05/27/074-en/

    Olen Markun kanssa samaa mieltä että kyllä kehittyy ilman punttiakin. Mutta sitä suositeltiin ja kokeileminen tuskin haittaa. Nuo arvot kyllä paranisivat jo kun saisi painon siihem mitä pitäisi olla eli 10% alas.
    Mutta ei ne tulokset nopeasti parane. Ikää puolivälin paremmalla puolella.

    Mutta tuo mun 1 min teho on selvästi kolmea muuta jäljessä. Onko asialle syytä tehdä jotain vai antaako vain olla? Minuutin veto ei ole mitään mitä kisoissa tarvitsisin. Ei oikeastaan mikään noista ja itselle kyllä selvää että mitä pitempi matka sen parempi tulos.

  17. #977
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    603
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Coasting Katso viesti
    Tässä se on:
    http://www.cyclingsupportz.com/en/2016/05/27/074-en/

    Mutta tuo mun 1 min teho on selvästi kolmea muuta jäljessä. Onko asialle syytä tehdä jotain vai antaako vain olla? Minuutin veto ei ole mitään mitä kisoissa tarvitsisin. Ei oikeastaan mikään noista ja itselle kyllä selvää että mitä pitempi matka sen parempi tulos.
    Vaikka et tarvitse minuutin maksimia, luultavasti tarvitset ne hermostolliset ja aineenvaihdunnalliset ominaisuudet mistä minuutin maksimi rakentuu.

  18. #978
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    266
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Wilgios Katso viesti
    217. Keväällä 234. Mitattu Trainerroadin 20min testillä, Kurtin Road Machine inride palikalla.

    Pitkä tauko treeneissä välissä solisluun katkeamisen takia. Otetaan ekaksi tavoitteeksi saada tuo 234 takaisin kevääksi.
    231 W.

    4 W yli mitä tavoittelin tässä kohden vuotta. Motivaatio tullut hyvin takaisin.

    Lähetetty minun Lenovo TB-X704L laitteesta Tapatalkilla

  19. #979
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.157
    Kun tuota sweetspotia on kehuttu... niin kokeilin ajaa Zwiftin SS-ohjelman. Siinä on lämppärin jälkeen 3xOU, lyhyt 1 min max keskellä ja uudelleen 3xOU. Sain jotenkin rimpuiltua marraskuussa Zwiftin FTP-testissä 20 minuuttia 303 Watin keskiteholla. Näin softa määritteli minulle FTP:ksi 288W.

    En sen koommin ole ajanut kahtakymmentä minuuttia tuommoisilla tehoilla edes yrittäessäni. Nyt tuo SS-ohjelma tarjoilee minulle OU-tehot 288 Watin pohjalta. Ne eivät tässä SS-treenissä ole kuin 275/245W, mutta en mitenkään pysty noihin tehoihin ohjelman toistomäärillä. Tänään ajo oli poikkeuksellisen tahmeaa, mitä voi hiukan selittää huonosti nukutuilla öillä.

    Tästä voisi päätellä ehkä kaksi asiaa. Toisaalta, että tuo 288W ei ole minun FTP:ni, vaan satunnainen piikki. Toisaalta, että on ajettava reilusti pidempi treenejä aerobisella alueella. Tuleeko jotain muita vaihtoehtoja mieleen?


    EDIT: Stravan Power Curve näyttää arvioiduksi FTP:ksi viime syksyltä 284 W. Tänä vuonna ei ole tullut ajettua pitkää ja kovaa, kuten kuvasta näkyy.

    10k-kerhon jäsen

  20. #980
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    13.982
    Sweetspot kehittyy vaan ajamalla. Sehän kehittää lihaskestävyyttä. Alkuun jo 4x5min tuntuu pahalta, mutta myöhemmin menee jo 4x20min yhtä helposti.
    Monessa paikassa neuvotaankin seuraamaan ss minuutteja, eli alkuun mieluummin useita lyhyitä vetoja, kunnes se 20min alkaa menemään.

    Edit: Ei kannata olla muuten yhtään huolissaan. Se zwiftin treeni on ilmeisesti tämä?

    https://whatsonzwift.com/workouts/60...o-burn/sst-med

    Tuo on kova. Ei tuo rest osuss ole mitään lepoa, vaan lähes sweetspottia sekin, eli käytännössä tuossa on 2x30min sweetspottia ja välissä vielä kovempi veto Sweetspottihan määritellään usein 88-95% alueelle, eli tuo kovempikin alue on aivan ss ylärajalla.

  21. #981
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.157
    Joo, tuo treeni. Lohduttavaa, ettei tämmöinen luuserihetki ole minun yksinoikeuteni.

    Loppuviikko pidempää ja rauhallisempaa. Ensi viikolla seuraava reippaampi ajo.

  22. #982
    Aika kova ensikosketus SST-maailmaan tuo treeni joo.
    Kuten paaton tuossa jo mainitsi niin kokonaisminuuttejen seuraaminen on oleellista.
    Joissain SST-metodeissa kun pääsee 60min niin on aika nostaa tehoja eli tuo oli samalla ensiesittely ja loppututkinto
    Eli koita ensin vaikka se 4x5. Jos se menee niin varmaan menee 2x10, jos se menee niin miksei 4x6. jos se menee niin miksei 2x12 -> 3x10 -> 2x15 -> 4x10 -> 2x20 jne. tai jotain vastaavaa.
    Jos treenin alussa tuntuu että ei varmaan jaksa niin on OK mutta jos treenin loppupuolella ei oikeesti meinaa jaksaa niin menee liian kovaa tai liian pitkään että olisi siinä sweet spotissa.
    Ideanahan tuossa löytää sellanen treeni joka haastava muttei liian kuluttava ja nousujohteisuuttaa saa kätevästi ohjattua noilla kokonaisminuuteilla.

  23. #983
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    1.769
    Sir Bradleyn ohjeista saattaa olla apua sweetpot vedoissa. Hän kehottaa vetämään ne laskevina sarjoina esim. 15 min. 12 min. ja 8 min., jotta harjoitukset eivät olisi henkisesti yhtä rasittavia ja kaikki tarvittava saadaan harjoituksesta irti paremman virkeystilan takia. Niin, ja hän kehottaa tekemään harjoituksen sykeseuranalla, jotta oikeasti tiedetään harjoituksen rasittavuus. Tehot on vain numero, kuten loppuaika aika-ajossa.

  24. #984
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    13.982
    Tuo sykeseuranta saattaa toimiakkin, jos ajaa tosiaan nuo löysinä. Itse olen kylmästi nostanut aina tehoa, kun 20min setit ovat alkaneet tuntua liian helpoilta. Sykkeen kanssahan teho laskisi loppua kohden ja alku olisi selvästi kovempi.

    Oman sykekäyttäytymiseni sweetspoteissa näkee vaikkapa tästä setistä. Taisin ajaa tämän hivenen matalammalla kadenssilla.

    https://www.strava.com/activities/1339177802

  25. #985
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.157
    ^Komea viiva. Ja TrainerRoadissa kaksi tuntia... ei mulla pää ehkä kestäisi... eikä peruskestävyys riittäisi ainakaan vielä. kp63 sanoisi varmasti (ja minä komppaisin), että pohjaksi paljon pidempää aerobista.

    Yksi idea tässä Zwiftin SS-treenissä minulla on, että oppisin paremmin mikä on se sykealue, jolla jaksan katkeamatta myös ulkona. Kun ei ole wattimittaria kuin trainerissa ja senkin kalibraatio on mitä on, pitää tunnistaa miltä kropassa tuntuu ja mitä sydän sanoo. Jos kerran olen ajanut 20 minuuttia 303 Watilla, pitäisihän tällaisen 88-95% treenin sujua.

    Eihän tästä toki saa kuin suuntaa-antavaa. Kaikesta "smartista" ja ajoasennon vaihteluista huolimatta tuntuma trainerilla on aika erilainen kuin ulkona.
    10k-kerhon jäsen

  26. #986
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.466
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    ^Komea viiva. Ja TrainerRoadissa kaksi tuntia... ei mulla pää ehkä kestäisi... eikä peruskestävyys riittäisi ainakaan vielä. kp63 sanoisi varmasti (ja minä komppaisin), että pohjaksi paljon pidempää aerobista.

    Yksi idea tässä Zwiftin SS-treenissä minulla on, että oppisin paremmin mikä on se sykealue, jolla jaksan katkeamatta myös ulkona. Kun ei ole wattimittaria kuin trainerissa ja senkin kalibraatio on mitä on, pitää tunnistaa miltä kropassa tuntuu ja mitä sydän sanoo. Jos kerran olen ajanut 20 minuuttia 303 Watilla, pitäisihän tällaisen 88-95% treenin sujua.

    Eihän tästä toki saa kuin suuntaa-antavaa. Kaikesta "smartista" ja ajoasennon vaihteluista huolimatta tuntuma trainerilla on aika erilainen kuin ulkona.
    Ei se syke ihan mahdoton juttu näissä ole - samalle hehtaarille päästään. Mutta että löytäisi sykealueen, jolla varmuudella ei katkeaisi, onkin sitten enemmän lottoamista. Esim. joskus huonoa päivää voi ennakoida se, että syke ei meinaa lähteä nousemaan. Tuntumaa saa ja kannattaa hakea sykkeen ja suorituksen suhteesta.

    Ja huonoja uutisia. Arpovien wattimittarien ongelma on se, että ne luvut ovat mitä sattuu. Nyt voi olla, että se 88-95% onkin oikeasti 100% mittarin vaan näyttäessä tällä kertaa tuollaisia lukuja.


    Sent from my iPad using Tapatalk

  27. #987
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.277
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Tuo sykeseuranta saattaa toimiakkin, jos ajaa tosiaan nuo löysinä. Itse olen kylmästi nostanut aina tehoa, kun 20min setit ovat alkaneet tuntua liian helpoilta. Sykkeen kanssahan teho laskisi loppua kohden ja alku olisi selvästi kovempi.
    Niin, tuntumaanhan sen rasittavuuden tason pitää perustua harjoittelun aikana jos ei ole tehomittaria, mutta haluaa ajaa esimerkiksi 20min sweetspotin tasavauhtisesti. Sykekeskiarvosta näkee jälkikäteen, osuiko se.

    Sinänsä sir Bradley oikoo lausunnossaan pari keskeistä mutkaa jos vaan oletetaan, että kaikilla on oletuksena se maaginen kosketus omaan harjoitteluunsa. Osalla toki niin on ja osa saattaa olla tottuneita pitämään oikeanlaisen tuntuman tietyillä tasoilla, mutta toiset ei osu juuri mihinkään ilman ulkoista apuvälinettä. Tunnistan itsestäni tuon, että olen sisäsyntyisesti aika hyvä ajamaan 70-90% FTP:stä ilman tehomittariakin, mutta PK:t on lähtökohtaisesti liian kovia ja kovat vedot uskaltaa vain harvoin ajaa tarpeeksi kovaa.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  28. #988
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.157
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Niin, tuntumaanhan sen rasittavuuden tason pitää perustua harjoittelun aikana jos ei ole tehomittaria, mutta haluaa ajaa esimerkiksi 20min sweetspotin tasavauhtisesti. Sykekeskiarvosta näkee jälkikäteen, osuiko se.

    Sinänsä sir Bradley oikoo lausunnossaan pari keskeistä mutkaa jos vaan oletetaan, että kaikilla on oletuksena se maaginen kosketus omaan harjoitteluunsa. Osalla toki niin on ja osa saattaa olla tottuneita pitämään oikeanlaisen tuntuman tietyillä tasoilla, mutta toiset ei osu juuri mihinkään ilman ulkoista apuvälinettä. Tunnistan itsestäni tuon, että olen sisäsyntyisesti aika hyvä ajamaan 70-90% FTP:stä ilman tehomittariakin, mutta PK:t on lähtökohtaisesti liian kovia ja kovat vedot uskaltaa vain harvoin ajaa tarpeeksi kovaa.
    Päänuppi on se "pääongelma" sekä peekoon että kovien harjoitusten osalta. Vaikka tunnistan, että pitäisi ajaa hiljempaa/kovempaa, tarvitaan ulkoista apua sen sisäistämiseen, että vielä on varaa laskea/nostaa.

    Se mitä en edes osaa tunnistaa (mm. koska harjoituskauden vaihe ja erilaiset kaudet vaikuttavat), on rahkeet pitkien kovien kuntoajojen tasapainoiseen läpivientiin. Tämä kulminoitui lokakuun Taiwan KOM Challengessa, jossa en olisi päässyt ajamalla maaliin, jollei 100m ennen loppua olisi ystävällinen katsoja tuupannut vauhtiin.

    PatilZ, on totta että halpis-trainerissa voi tulla isojakin heittoja prosentuaalisesti. Ne tietysti ovat erityisen merkittäviä, kun prosentit ovat siellä limitin tuntumassa. Tein nyt tuosta Zwiftin SST-med treenistä oman version, jossa OU-intervallit ovat 5 % alempana ja alussa 5 minuuttia pidempi lämmittely (sitä vanha tarvitsee) sekä keskellä minuutin verran pidemmät palautumiset. Toinen vaihtoehto olisi tietysti pitää tehot alkuperäisinä ja vähentää toistoja/pituutta.
    10k-kerhon jäsen

  29. #989
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    13.982
    Pitkissä ja kovemmissa sweetspoteissa se 5w ero on minusta jo tuntuva. On aika hankalaa yrittää tunnistaa päivittäisiä eroja kropastaan, tai kehitystä, jos traineri/mittari heittelee tuonkin verran.

    Edit: Itse kyllä ajaisin ihan perinteistä sweetspottia, eli tuo tempo reilusti palauttavaksi ja ne 5min vedot pidemmiksi, jos siltä tuntuu.

  30. #990
    Liittynyt
    07/2012
    Viestit
    199
    Ymmärrän sykkeen käytön rasittavuuden mittarina periaatteessa. Kertoohan se, mikä on kullakin hetkellä rasitus hapenkuljetussysteemille. Trainerikopissa lämpö tulee ymmärtääkseni ongelmaksi. Sweet spot vedoissa syke nousee kropan puutteellisen jäähdytyksen takia loppua kohti enemmän, kuin käytetyn voiman ja rasituksen perusteella pitäisi. Enemmän kuin vastaavalla rasituksella ulkoilmassa. Siksi Sir Bradleystä huolimatta nojaan watteihin ja seuraan sykkeestä, onko jotain erityisiä poikkeavuuksia, ylirasitusta tai uhkaavaa lentsua.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •